Astma ja flunssa, mikä avuksi?

Yksikseni yskiskelen

Olen ottanut päivittäin 5-6 annosta symbicortia, normaalisti otan siis 2-4 annosta. Enempää en voi enää ottaa, koska tulee niin pahoja tykytyksiä jne.

Minulla on makuuhuoneessa kuumavesiämpäreitä haihduttamassa vesihöyryä, puhaltelen parin tunnin välein pep-pulloon ja myös höyryhengitän merisuolavettä muutaman kerran päivässä.

Mitä niksejä sinulla on olon helpottamiseen? Ottaisin mielelläni kaikki konstit vastaan, kun tuo sitkeä lima vaan ei meinaa millään irrota ja tuntuu että kohta rasahtaa kylkiluut poikki tai katkeaa verisuoni päästä...

26

9077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpotti onneksi...

pef - arvoja puhaltelet?
      Itse olin juuri kuukauden prednison kuurilla.
      Lisäksi käyttöön otettiin Symbicort Forte, jota hönkäilen nyt 2 2 vuorokaudessa.
      iltaisin nappaan 10mg. Singulairin (montelukast).
      Pahimmassa vaiheessa hengitin Symbicort Fortea 2 2 2 vuorokaudessa prednisonin lisäksi noin kuukauden ajan.
      Mittaa pef arvosi ja lääkäriin. Saatat tarvita uuden lääkityksen.
      Minulla meni kuukausi, että pef arvoni normalisoitui.
      Lyhyet oraaliset kortisonikuurit (kesto 7-10 vrk), joita söin 3 elo- syys-lokakuulla) eivät tehonneet.
      Myöskään antibioottikuuri ei auttanut.
      Siis mittaa pef-arvosi ja lääkäriin, että tilanteesi ja lääkityksesi tarkistetaan.
      Elämäsi ja olosi on kuin uudella ihmisellä, kun lääkitys tehoaa eikä mtarvitse yskiä tukehtumiseen asti. Tsemppiä sinulle:)

• alkup.

Minulla on pef-arvot enimmäkseen olleet siedettävällä tasolla avaavan lääkeen jälkeen, aamuisin laskua pahimmillaan ollut lähes 30%. Iltaisin arvot jopa normaalit. En niinkään pidä ongelmana noita pef-arvoja, vaan sitä ettei lima yksinkertaisesti suostu irtoamaan. Joudun nukkumaan parin tunnin pätkissä ja istuma-asennossa, muuten ei tule nukkumisesta yhtään mitään.

En voi käyttää singulairia joka minulle on määrätty, koska en voi nukkua kyseisen lääkeen kanssa enää ollenkaan :( Tämä symbicort on ollu minulle kokeilluista lääkkeistä ainoa lääke, joka tähän mennessä on toiminut, tietenkin kortisonitablettikuuri on myös ollut todella tehokas. Kortisonitablettikuurille en kuitenkaan enää haluaisi joutua, sen verran karmea kokemus se yksi kymmenen päivän kuuri oli.

• Unelias123
        alkup. kirjoitti:

Minulla on pef-arvot enimmäkseen olleet siedettävällä tasolla avaavan lääkeen jälkeen, aamuisin laskua pahimmillaan ollut lähes 30%. Iltaisin arvot jopa normaalit. En niinkään pidä ongelmana noita pef-arvoja, vaan sitä ettei lima yksinkertaisesti suostu irtoamaan. Joudun nukkumaan parin tunnin pätkissä ja istuma-asennossa, muuten ei tule nukkumisesta yhtään mitään.

En voi käyttää singulairia joka minulle on määrätty, koska en voi nukkua kyseisen lääkeen kanssa enää ollenkaan :( Tämä symbicort on ollu minulle kokeilluista lääkkeistä ainoa lääke, joka tähän mennessä on toiminut, tietenkin kortisonitablettikuuri on myös ollut todella tehokas. Kortisonitablettikuurille en kuitenkaan enää haluaisi joutua, sen verran karmea kokemus se yksi kymmenen päivän kuuri oli.

Miksi kortisonitablettikuuri oli sinulle "karmea kokemus". Minä en tunne siinä mitään erityistä. Annostus on 20 mg 2 tablettia 5 päivää ja 1 tabletti toiset 5 päivää. Montelukast/Singulairia olen käyttänyt vuoden ja päätynyt öiseksi yksinpuhelijaksi ja siihen herääjäksi. Päivisin olen väsynyt, joten voisiko se heikentää unen laatua?

• alkup.
        Unelias123 kirjoitti:

Miksi kortisonitablettikuuri oli sinulle "karmea kokemus". Minä en tunne siinä mitään erityistä. Annostus on 20 mg 2 tablettia 5 päivää ja 1 tabletti toiset 5 päivää. Montelukast/Singulairia olen käyttänyt vuoden ja päätynyt öiseksi yksinpuhelijaksi ja siihen herääjäksi. Päivisin olen väsynyt, joten voisiko se heikentää unen laatua?

En pysty nukkumaan joinain öinä lainkaan jos joudun kortisonitablettikuurille. Nukuttuina öinä sitten pari tuntia. Ei kukaan pysy kymmentä päivää noin vähillä unilla järjissään, saati sitten opiskelukykyisenä...

• wake up.
        Unelias123 kirjoitti:

EI AINAKAAN PIIKKI:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8762830

• astma**
        alkup. kirjoitti:

En pysty nukkumaan joinain öinä lainkaan jos joudun kortisonitablettikuurille. Nukuttuina öinä sitten pari tuntia. Ei kukaan pysy kymmentä päivää noin vähillä unilla järjissään, saati sitten opiskelukykyisenä...

Mä olenkin saanut lääkäriltäni kortisonikuurin ajaksi rauhoittavia, jotta pystyn nukkumaan. Muuten mäkin kyllä valvon yöt ja päivät.

• Vesi vanhin...

Onko niitä mitattu - vaikkei kuumetta olisikaan. Minullakaan ei ollut, mutta syksy ja vuoden loppupuoli oli tavallista poikkeavampi vanhalle astmaatikolle. Yskää, sitkeää limaa ja hengastymistä hengenahdistuksen lisäksi vuorotellen. Juuri kun luuli, että lyhyet kortisonikuurit ja erikseen napsitut antibiootit auttoivat, alkoi yskä taas alusta. Kävi ilmi, että kausi-influenssaan liittyi juuri tuo sitkeä limayskä. Se sekoitettuna astmaan on ollut kiusallista. Lääkärien kanssa yhteistyössä siitä olen selviämässä, nyt enää tupla-annoksia vakituista lääkettäni Seretideä niin alkaa olla normaalit PEF-arvot näkyvissä joka puhallussarjassa.

Kostuttamista hoidan vain vesipiippua porisuttamalla kurkun kostuttamiseksi lääkkeenoton jälkeen.

• seretide

Onko tuo 5-6 annosta symbicortia lääkärin määräämä? symbicortissahan on jo pitkävaikutteinen avaava formoteroli, eikä sen maksimivrk-annostusta 4 x 12mg tulisi ylittää. Ota mieluummin lisäkortisoni pelkällä hengitettävällä kortisonilla. Avaavana sitten ventoline yms. lyhytvaikutteiset avaavat tarvittaessa. Kannattaa kyllä jo käydä lääkärillä tsekkauttamassa mahdolliset tulehdukset. Symbicortin budesonidia tehokkaampi kortisoni on flutikasoni, jota on mm. flixotidessa ja seretidessä. Joten ehkä vaihto seretideen voisi auttaa. Onko sinulla sarvikuono nenän huuhteleen käytössä? se on mielestäni aivan loistava kaikissa flunssissa eikä tule poskiontelon tulehduksia! Toivottavasti olosi helpottuu!

• alkup.

Siis tuota lääkettä saa ottaa päivässä muistaakseni jopa 12 annosta ääritapauksessa. Olen lopettanut lyhytvaikutteisten avaavien käytön, koska niistä tulevat tykytykset ovat jotain niin järkyttävää.

Minulla oli seretide ja flixotide ennen käytössä, eivät olleet sopivia lääkkeitä minulle. Pef-arvot ovat pysyneet paljon parempina symbicortilla.

Sarvikuonoa olen käyttänyt pari kertaa päivässä.

Mutta joo, olet kyllä oikeassa että ehkä tässä tarvitaan nyt lisää hengitettävää kortisonia tähän tilanteeseen, ei tämä näytä enää itsestään rauhoittuvan, nyt taudin kuudes päivä meneillään.

• hönkijä
        alkup. kirjoitti:

Siis tuota lääkettä saa ottaa päivässä muistaakseni jopa 12 annosta ääritapauksessa. Olen lopettanut lyhytvaikutteisten avaavien käytön, koska niistä tulevat tykytykset ovat jotain niin järkyttävää.

Minulla oli seretide ja flixotide ennen käytössä, eivät olleet sopivia lääkkeitä minulle. Pef-arvot ovat pysyneet paljon parempina symbicortilla.

Mutta joo, olet kyllä oikeassa että ehkä tässä tarvitaan nyt lisää hengitettävää kortisonia tähän tilanteeseen, ei tämä näytä enää itsestään rauhoittuvan, nyt taudin kuudes päivä meneillään.

Oletko kokeillut suolahuonetta? Helpottaa mulla ainakin selkeästi hengenahdistusta ja rauhoittaa limaneritystä. Kannattaa kokeilla, kaikilla ei tehoa yhtä hyvin kun mulla. Taustalla siis rasitusastma ja allerginen astma, lääkityksenä symbicort ja singulair. Syksy ollut tosi vaikea.

• Pulassa ollut
        hönkijä kirjoitti:

Oletko kokeillut suolahuonetta? Helpottaa mulla ainakin selkeästi hengenahdistusta ja rauhoittaa limaneritystä. Kannattaa kokeilla, kaikilla ei tehoa yhtä hyvin kun mulla. Taustalla siis rasitusastma ja allerginen astma, lääkityksenä symbicort ja singulair. Syksy ollut tosi vaikea.

Itse olen nyt talven aikana ottanut Mucomyst poretabletteja liman irroittamiseksi,ne on nyt reseptivapaita, ja reseptillä saatavaa Telfanest comp.astmaatikon yskänlääkettä.
        Valitettavasti niistä on vatsa oireita tullut,ripulia ja vatsa kipeäksi.
        Hyvän avun saa myös islanninjäkälä teestä se irroittaa limaa ja tekee sen juoksevaksi ja hyvä on myös timjami tee kun molempia ryyppäilee saa hyvän helpotuksen.
        Ja vanha kunnon höyryhengitys jota ei sovi unohtaa on hyvä konsti.Jostain syystä tämä talvi on ollut vaikean laatuinen astmaatikon kannalta.

• vesi vanhin....
        alkup. kirjoitti:

Minun lääkkeidenvaihto- ja lisäys/vähennysrumbani on jo kestänyt kuusi viikkoa! Tosin välillä pari kertaa luulin, että nyt loppuu, tuliko sitten taas uusi virus, ei kuitenkaan H1N1. Käytin myös Mucomyst-putkilon kokonaan, ehkä se vähän myös irrotteli limaa.

• alkup.
        vesi vanhin.... kirjoitti:

Minun lääkkeidenvaihto- ja lisäys/vähennysrumbani on jo kestänyt kuusi viikkoa! Tosin välillä pari kertaa luulin, että nyt loppuu, tuliko sitten taas uusi virus, ei kuitenkaan H1N1. Käytin myös Mucomyst-putkilon kokonaan, ehkä se vähän myös irrotteli limaa.

No vaikka kyseessä oli tuolloin kun kirjoitin viestiä tämän kyseisen flunssan kuudes päivä, niin oikeasti minulla on tämä lääkkeidenvaihtorumba ja sairasteluputki kestänyt jo puolitoista vuotta. Ja kohta varmasti tulee joku, joka kertoo että hänellä on lääkkeiden vaihtelu ja kokeilu kestänyt jo parikymmentä vuotta.

Oikeasti en ymmärrä miksi tulit tuollaisen kommentin tähän kirjoittamaan? Ei astma ja sairastelu ole mitään kilpailua, jossa eniten kipeänä oleva voittaa.

Niin ja lääkäri määräsi minulle kuurin kortisonitabletteja, sanoi ettei tässä enää ole muita vaihtoehtoja kun on taas niin selkeä taudin pahenemisvaihe tullut.

Suolahuonetta en ole vielä kokeillut, ehkä jos saan jonkun (äitin?) sponsoroimaan niin voisin kymmenen kerran kuurin kokeilla. Opiskelijaburjetilla on vähän vaikea tuollaista kustantaa, kun menee jo kaikki rahat lääkkeisiin ja lääkärissä ravaamiseen... Kiitoksia myös teevinkeistä ja muista neuvoista! Auttoi taatusti monia.

• kortisonisti
        alkup. kirjoitti:

No vaikka kyseessä oli tuolloin kun kirjoitin viestiä tämän kyseisen flunssan kuudes päivä, niin oikeasti minulla on tämä lääkkeidenvaihtorumba ja sairasteluputki kestänyt jo puolitoista vuotta. Ja kohta varmasti tulee joku, joka kertoo että hänellä on lääkkeiden vaihtelu ja kokeilu kestänyt jo parikymmentä vuotta.

Oikeasti en ymmärrä miksi tulit tuollaisen kommentin tähän kirjoittamaan? Ei astma ja sairastelu ole mitään kilpailua, jossa eniten kipeänä oleva voittaa.

Niin ja lääkäri määräsi minulle kuurin kortisonitabletteja, sanoi ettei tässä enää ole muita vaihtoehtoja kun on taas niin selkeä taudin pahenemisvaihe tullut.

Suolahuonetta en ole vielä kokeillut, ehkä jos saan jonkun (äitin?) sponsoroimaan niin voisin kymmenen kerran kuurin kokeilla. Opiskelijaburjetilla on vähän vaikea tuollaista kustantaa, kun menee jo kaikki rahat lääkkeisiin ja lääkärissä ravaamiseen... Kiitoksia myös teevinkeistä ja muista neuvoista! Auttoi taatusti monia.

kortisoni on tehokas lääke. Paranemisia sinulle:)

• vesi vanhin...
        alkup. kirjoitti:

Mistä sen nyt kirjoitin? Päästäni kai. En minäkään tarkoittanut kilpailua, mutta sinä näyt luulevasi hävinneen.
        Lähinnä kai vilahti kiireisesti mielessäni, että joku vastasairastunut on kirjoittanut hätäisenä tarkoittamalla "apua, miks en ala parantua", vaikka kuuri on vielä kesken.

Olen pahoillani, jos loukkaannuit, mutta samallahan iskit takaisin.

Toivottavasti nyt olet selvinnyt tästä tautivaiheesta - parempaa vointia jatkossa.
        "

• Elo-vena
        alkup. kirjoitti:

Mulla flunssa pahentaa tosi pahaksi astmani. Yleensä ei auta kuin Prednisolon-kuuri. Olen kokenut hyväksi myös kipuihin keuhkojen alueella Atrovent compin. Singulairia en voi käyttää, koska silloin näen hirvittäviä painajaisunia.Sairastin itse 1½ vuotta alussa hyvin vaikeaa astmaa. Alussa tuli verta nielusta, nyt tilanne on rauhoittunut. Limantulo oli valtavaa!!! Näräastyslääkitys ja sairaslomat pelastivat minut entiselleen. Hyvän hoitotasapainonkin voi saavuttaa, jota en olisi uskonut ollessani huonossa kunnossa.Tsemppiä!

• itsellänikin onastma

Juo paljon vettä! (Se ohentaa limaa)
      Syö C-vitamiinia. Appelsiini on hyvä ja tyrni. Myös Valkosipulissa on C-Vitamiinia!

• Köhijä

Voin kokemuksesta suositella suolahoitohuonetta. Kannattaa ottaa "kuureina" melko tiuhoilla käyntikerroilla.
      Itse kävin noin 2 kertaa viikossa (joskus 3 kertaa / vko). 10 kerran "kuuri" auttoi ja johan alkoi lima irtoamaan.
      Kaksi yötä (päivää) limaa nousi todella paljon. Olo helpottui ja parani huomattavasti.
      Tee suolahoitohuoneessa syvähengityksiä erikseen kummallakin sieraimella ja suun kautta.
      On tehokasta. Ja luonnollista. Lisäksi lämpöisen keitetyn veden juomista niin paljon kun muistaa, ehtii ja jaksaa :)

• kesää odotellessa

sain luvan lääkäriltä käyttää symbikorttia tarvittaessa 8 annosta päivässä
        yskään sain erdopect kapseleita ja on jo toinen kortisooni kuuri tänä vuonna
        oli niin raju nuha että vielä doksimysin kuurin jälki tautiin.
        olen ajatellut suolahuoneeseen menemistä että pärjäis talven yli.

• yx astamatikko kans

Viime talvena mulla oli paha keuhkoputkentulehdus... onnesta yksi lääkäri kehoitti, et 12 annosta päivässä silloin on maksimi, kun paha flunssa. Ei pieni tykyttely mitään haittaa. Mut kortisonitablettikuuri vois olla myös tehokas. Se on mulla auttanut, kunmuu ei enääole tepsinyt.

• minä vaan

voisi olla kanssa käyttökelpoinen apuväline sinulle. googlaa "suolapiippu", saat niiden kotisivun. On auttanut monia.

• tosi on

Kurkkukipuun ja kutinaan otan vajaa puoli lusikkalista(tl). Curry maustetta. Usko tai älä, tehoaa. flunssa ei ole enää päässyt yllätämään, kun otaan heti ja joskus muutenki currya. Tippa jogurttia lusikkaan myös. Parane pian.

• Astmainen

Otan osaa. Tiedän, mitä flunssa ja astma yhdessä voivat aiheuttaa. Sairastin 4 kk jatkuvaa flunssaa ja sen jälkeenkään en ole täysin terve. Nielu on joka toinen pv kipeä ja keltaista räkää tulee henkitorvesta silloin tällöin. Minulla on todettu Churg Straussin syndrooma 10 v. sitten. Vointini on ollut melko hyvä viimeiset 10 v., mutta viime syksy oli elämäni kauhein. Joka päivä taistelin hengestäni. Sain lääkäreiltä monia erilaisia limaa irroittavia ja yskänlääkkeitä. Parhaita olivat Erdopect ja Redol comp. 3 ab-kuuria ja 3 kortisoniakuuria meni myös. Kortisoni on siitä paha, että se lisää infektiokierrettä Merisuolaa en ole hengittänyt. Höyryhengistystä oli pakko ottaa. Rukous on tärkeää, Jumalalle on kaikki mahdollista. Parane pian.

• kaonklanakl

Itselläni on ollut astma 36 vuotta, 8-vuotiaasta saakka. Omalla kohdallani parhaat konstit keuhkojen tyhjentämiseen ovat lepo (olen sisällä jouten niin kauan, että helpottaa ja keuhkot tuntuu tyhjiltä), runsas nesteen juominen (mieluiten kuuman), ja lisäksi tärkein juttu on se, että pidän rintakehän vaatetuksella (väh. poolopusero yötä päivää)ja peitolla niin lämpimänä, että on koko ajan hiki. Minulle kylmässä ulkona käynti tekee tosi paljon takapakkia paranemiselle.
      Ennen sanottiin, että jos aamuisin ja öisin on vaikeampi hengittää, se johtuisi asunnossa olevista allergiaa aiheuttavista jutuista (eläinallergia, homeet tms).
      Moni vastaajista puhui unettomuudesta ja kortisonista. Kansan suussa käytetty nimitys kortisoni on kortikosteroidi, joka elimistössä muuttuu kortisoliksi eli eräänlaiseksi stressihormoniksi, jota normaalisti lisämunuaisen kuorikerros tuottaa, mutta astmaatikko saa siitä osan jo lääkkeistään. Aivolisäke tuottaa mm. hormonia nimeltään ACTH, joka säätelee lisämunuaisen kuorikerroksen toimintaa ja edelleen tarvittavan kortisolin määrää. Se mitä tässä yritän sanoa, on se että kortisonin annosmuutokset pitäisi tehdä tosi varovaisesti tai sitten valvoo viikon sydän hulluna tykyttäen. Myös kortisonin rajulla vähentämisellä saa saman vaikutuksen, koska elimistö alkaa tuottamaan kortisolia vähän hallitsemattomasti itse, jos ei sitä saa totuttuun tapaan.
      Lääkkeeksi itse saatan jopa tuplata hengitettävän kortisonin (vakioannokseni on aika pieni Pulmicort´ia, Flixotidesta sain aivan järkyttävät tykytykset, joten se oli vaihdettava), lisäksi otan avaavaa tarpeen mukaan, antihistamiinia otan myös säännöllisesti siihen asti että helpottaa, nenään vielä ensin lisäaineetonta Otrivitía, sarvikuonoa ja Rhinocorttia (kortisonia) ja ehkäpä vielä Nozoilia (nenäöljyä) silloin tällöin. Nuo viimeksi mainitut ovat poskionteloille ja yleistä tukkoista oloa helpottamaan. Jos sinulla ei kyseisiä vaivoja ole, ei tietystikään kannata seurata, mutta antihistamiinia kuitenkin suosittelen joka tapauksessa. Lisäksi on olemassa sellainen luontaistuote kuin Kylmän troppi (Frantsilan Yrttitarhalta), joka minulla avaa paremmin keuhkoputkia kuin astmalääkkeet! Kannattaa kuitenkin tutustua tarkasti sisällysluetteloon, jos sinulla on allergioita.
      Toivottavasti näistä neuvoista on apua, edes jollekin... tietysti kun yksilöitä ollaan, niin se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle...

• kaonklanakl

Lisään vielä edelliseen viestiini sen verran, että jos flunssasi tuntuu erilaiselta kuin aina aikaisemmin, kannattaa ehdottomasti käydä keuhkokuvassa, koska nykyään on todella merkillisiä keuhkokuumeita - jopa oireettomia - jolloin on turha jäädä kitumaan kotiin. Ja siinä tapauksessa, että olet niin tukossa, ettet saa lääkkeitä hengitettyä tarpeeksi syvälle, saattaisi olla paikallaan yrittää päästä sairaalaan keuhkotautien osastolle muutamaksi päiväksi hengittelemään lisähappea ja niillähän on siellä aivan loistavia laitteita, joilla saa lääkkeet syvälle kiduksiin :)
      Yritä jaksella!

• bmsoetmo

Jos asut helsigissä on olemassa allergiasairaalassa astmaatikoille päiväosasto jossa saadaan tehostetusti lääkkeitä päivän aikana ja illalla kotiin. Pitävät yleensä sellaiset kolmen päivän hoidot. Todella tehokasta ja hyvää hoitoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe