Apua kaivataan lattiakaadon tekoon betonialustalle johon tulee sähköinen lattialämmitysmatto ja päälle vedeneriste ennen laatoitusta. Elikkäs mitenkäs teen tuon kaadon levitänkö ensin lämmitysmaton lattialle ennen tasoitetta ja millaista tasoitetta pitäisi käyttää. Mistä kannattaa aloittaa ja millä/mitenkä levitän tuon tasoitteen ja mittaan että kaltevuus tulee oikein viemäriin päin? Paljonko pitää olla tuo minimipaksuus kun tulee tuo lattialämmitys? Mitä tuövälineitä tarvitsen tässä hommassa?
Kaikki vinkit, työvaiheet ja vastaukset kysymyksiin otan mielelläni vastaan!
LATTIA KAADON TEKO?
15
9251
Vastaukset
- hyvä kaato
juttu, ja ota kaatokänni mieluummin.
- eikannata
Ota ammattilainen asialle ja toimi avustajana. Tulee parempi, nopeammin ja halvemmalla.
- Ammattineuvoja
Kun on noin heikko peruslähtökohta eli tietämystä ja hajua ei ollenkaan. Jos alamme tässä neuvoa sinua, on varmaa että ensikertalaisena teet suden joka tapauksessa. Ja sen korjaus maksaa.
Paras neuvo on, että ota ammattilainen. Hänellä ei kauan nokka tuhise ja tuskin maksaa maltaita. Hän kertoo mitä hankit ja eikun hommiin. Toimit vain avustavana apumiehenä kuten tuossa edellä on mainittu. - jhgfghj
Tai sitten ei. Tässä juuri ammattimies teki niin että vesi seisoo lattiakaivon vieressä. Yleensä kannattaa tehdä itse, jos hyvän haluaa. Toki se vaatii sitten asiaan perehtymistä.
- kuitenkin.
jhgfghj kirjoitti:
Tai sitten ei. Tässä juuri ammattimies teki niin että vesi seisoo lattiakaivon vieressä. Yleensä kannattaa tehdä itse, jos hyvän haluaa. Toki se vaatii sitten asiaan perehtymistä.
muistaa se tosiasia, että ammattimieskin on vain ihminen, ei mikään jumala.. Jokaiselle meistä ihmisistä sattuu virheitä, joko huolimattomuuttaan tai sitten ihan inhimillisiä. Totta tosiaan, kannattaa aina tehdä itse, niin ei ole ketään muuta ketä syyttää.
- frangrabba
sanoisin et unohda koko juttu,tai käy lähimmässä K-raudassa kysymässä,ei noilla tiedoilla kannata alkaa tekemään voi tulla kalliiksi
- tee itse, minkä osaa
Onpa täällä ollut taas "asiantuntevaa" porukkaa vastaamassa!
Älkää teilatko suoraan kysyjää vain siitä syystä, ettei hän ole osannut asettaa sanojaan oikein!
Minä olen tehnyt monenlaista remppaa, kaikki on joskus ollut uutta ja ensimmäistä kertaa työn alla. Kuitenkin aina olen onnistunut, eikä ole kertaakaan tarvinnut kutsua osaavampia apuun. Oikeastaan muutaman kerran on käynyt niin, että olen joutunut korjailemaan "ammattimiesten" jälkiä! Itselleen jokainen tekee paremmin ja huolellisemmin, kuin se joka tekee työtä vain rahasta.
Netti on nykyisin varsin hyvä tiedon lähde. Kannattaa ennen remontteja ensin hahmottaa itselleen homma, mitä siihen tarvitaan, miten se tehdään ja eri menetelmiä siihen on. Myös hankittavat tarvikkeet kannattaa valita huolella, varsinkin lattian vesieristyksessä.
Sähköinen lattialämmitysvastus tarvitsee päälleen vähintään 5 milliä tasoitetta. Tämä mitta on merkityksellinen ja huomioitava vain viemärin ympärillä, koska kaadot nostavat sitä muualla. Kaadon olisi oltava 1:50 viemärin ympärillä ja muualla 1:80 - 1:100. Isossa kylppärissä kaadot tehdään yleensä vain suihkun välittömään läheisyyteen, noin 150 - 200 cm viemäristä. Tämä siis ihan käytännön syistä.
Aloittajan kannattaa lueskella nyt sitä nettiä, vaikkapa Kiillon tuoteperheestä: http://www.kiilto.com/attachments/keramix_opas_sisatila_09_08.pdf
Toki, jos peukalo sattuu olemaan ihan keskellä kämmentä, ei ehkä ole syytä yrittää tehdä kaikkea itse. Korjauslasku saattaa nousta kylppäriremonteissa varsin suureksi. Varsinkin, jos myös naapurin asunto tärveltyy samalla... - 11+13
Ostit sitten lattialämmityskaapelia, mutta et kysyny miten paksuun valuun se tulee, vai tuleeko valuun yleensä vai ihan vaan kiinnityslaastilla laattojen kiinnitys vaiheessa... Sieltä mistä ostit saat tiedon nuista minipaksuuksista. ja sieltä mistät tasoitteita ostat osaavat neuvoa paksuudet muuten, työkalut ja tarvittavat primeritkin myydä, jos eivät osaa niin vaihda liikettä semmoseen missä myyjä osaa työnsä.
- Ammattilainen
Älä tee mitään vaan ota ammattilainen asialle, et ole sen jälkeen vastuussa.
Terv. Ammattilainen- kari789
Tein ensimmäisen valuni ammattimiehen kanssa olemalla apupoikana.
Tasoitetta kului 6 säkkiä ja aikaa 50 minuuttia. Suosittelen ammattimiehen käyttöä.
Mitään mittavälineitä ei käytetty (paitsi veden mittaamiseen). Tasoite kaadetaan ämpärillä nurkkiin ja seinän vieriin, josta se valuu kohti lattiakaivoa. Näin kallistukset syntyvät luonnostaan. - sä...
kari789 kirjoitti:
Tein ensimmäisen valuni ammattimiehen kanssa olemalla apupoikana.
Tasoitetta kului 6 säkkiä ja aikaa 50 minuuttia. Suosittelen ammattimiehen käyttöä.
Mitään mittavälineitä ei käytetty (paitsi veden mittaamiseen). Tasoite kaadetaan ämpärillä nurkkiin ja seinän vieriin, josta se valuu kohti lattiakaivoa. Näin kallistukset syntyvät luonnostaan.Kari voi olla tosissasi? Hauska provo... Kerroppa mulle, miten ne kaadot ihan luonnostaan syntyvät? Heh... Ehkä sä olet kaadellut kuraa lattialle, jossa on jo kaadot olleet valmiina, joten ne valuvatkin kaivoa kohti. Muta ei ne tasaisella lattiala mihinkään itsestään kaadu... sulla on nyt menny puurot ja vellit sekaisin kaatojen tekemisen ja lattian tasoituksen suhteen!
- Kari789
sä... kirjoitti:
Kari voi olla tosissasi? Hauska provo... Kerroppa mulle, miten ne kaadot ihan luonnostaan syntyvät? Heh... Ehkä sä olet kaadellut kuraa lattialle, jossa on jo kaadot olleet valmiina, joten ne valuvatkin kaivoa kohti. Muta ei ne tasaisella lattiala mihinkään itsestään kaadu... sulla on nyt menny puurot ja vellit sekaisin kaatojen tekemisen ja lattian tasoituksen suhteen!
Tasotteessa on niin paljon vettä että se on juoksevaa. Ko tapauksessa ohjeen mukaan 3,5 - 4,5 litraa per säkki. Me laitettiin 4 litraa.
Nestehän pyrkii asettumaan vaakatasoon, mutta on se tasoite sen verran paksua, että ei se ihan vaakaan mene. Mutta valuu kuitenkin alaspäin, kuten vaikkapa siirappi.
Hieno hiekkakin ja sokeri valuvat tiettyyn kulmaan. Samoin löysä tasoite pyrkii valumaan lähes vaakaan. Sitä voi sitten vähän ohjailla lastan kanssa. Tasoitteen pitää sitten olla sellaista, joilla voi tehdä 4 tai 5 cm paksut kaadot.
Esim Vetonit Floor 4050 (5-100mm) esitteessä lukee:
... voidaan toteuttaa nopeasti kuivuvia kallistusvaluja sekä suoria lattiapintoja...
Ja Ceresit Cereplan 76 (4-50 mm) esitteessä lukee:
Soveltuu...Kaatojen tekemiseen maksimipaksuuden rajoissa.
ps
Edellä mainitulla oppi-isällä on ollut remonttifirma 25v ja yli 10 miestä työssä nytkin.
Hänellä on myös pumppu, jota käytetään, kun tehdään kerralla esim koko kerrostalon kaadot
- dADFafA
Levitä se tasoite jollain kepillä minkä käteesi saat jostain napattua.
- Hanat-Mujot
Ja muista: Varo ettei MUNAT HAJOO
- Netikettiä
Miten mahtavaa käytöstä.
Mitäpäs jos tekisitte niin, että jos ette meinaa tuoda valoa ongelmaa, olisitte ihan hiljaa. Ihan yleistä "netikettiä".
Minä sorrun nyt samaan, kun en ymmärrä mitään asiasta, mutta näpertelijä luonteena asia vaan sattuu kiinnostamaan. Tällaisten turhien viestien lukeminen vituttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835