Ongelmana kutistunut villavaate

kotimummi

Miten saisin pesussa kutistuneen villavatteen entisiin mittoihinsa? Onko edes mahdollista?

4

12224

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahtuva.

Tarttee katsoa aina pesumerkinnät . Tai jos käsin tehtykin niin käsin tasalämpöisessä vedessä jos ei varmuutta että villalanka on konepesun kestävää

• ak

Jonkin verran on mahdollista kuositella huopunutta villaa takaisin muotoonsa, mutta kokonaan takaisin alkuperäiseksi sitä ei saa. Yksi monen testaama konsti on kastella huopunut vaate hiustenhoitoainevedessä ja sitten märkänä venytellä sitä takaisin omaan kokoonsa.
      Huopuminen on kuitenkin lopullista ja peruuttamatonta, kovin pahasti huopunutta vaatetta ei kannata yrittää venytellä enää. Siinä rikkoo vaan omat kyntensä.

Pesumerkintöihin kannattaa suhtautua varauksella, ja etenkin jos on ostanut juuri uuden pesukoneen ja alittaa sinne villavaatteet ensimmäisen kerran pesuun, niin kannattaa aloittaa hellävaraisimmasta ohjelmasta... (nimimerkki kutistimpa sitten useammat villahousut ja jopa superwash-merkinnällä varustetut villasukat!)

• kutistin itsekin

Hienoinkaan hienopesuohjelma ei sovi villavaatteen pesuun.
        Pesukoneen ohjelmissa on eroja, ja villanpesuohjelma lämmittää ensin veden villavaatteelle sopivaksi, ja tekee sen lämmityksen aina uudelleen kun vaihtaa vettä pesun aikana ja ennen huuhtelua. Villavaatteet pitää käsinpesussakin pestä aina tasalämpöisessä vedessä: valutat ensin kädenlämpöistä vettä altaaseen/vatiin, liuotat siihen pesuaineen, joka on villalle sopiva, vasta sen jälkeen laitat vaatteet. Ja huuhteluissa valutat aina samanlämpöistä vettä, jossa villa sulla viimeksi lillui, eli veden lämpö saattaa viimeisessä huuhtelussa olla hiukan alhaisempi kuin pesua aloittaessa, mutta kuitenkin lähellä kädenlämpöistä.
        Villavaatteita ei pestä kuumalla eikä kylmällä paitsi nimenomaan huovuttamistarkoituksessa. Huopuminen on peruuttamatonta.

Itse olen kutistanut tahattomasti pari villapaitaa ja villadamaskit, onneksi niistä ei tullut nukenvaatteita vaan sopivat tyttärelleni.

• Anonyymi
        kutistin itsekin kirjoitti:

Hienoinkaan hienopesuohjelma ei sovi villavaatteen pesuun.
        Pesukoneen ohjelmissa on eroja, ja villanpesuohjelma lämmittää ensin veden villavaatteelle sopivaksi, ja tekee sen lämmityksen aina uudelleen kun vaihtaa vettä pesun aikana ja ennen huuhtelua. Villavaatteet pitää käsinpesussakin pestä aina tasalämpöisessä vedessä: valutat ensin kädenlämpöistä vettä altaaseen/vatiin, liuotat siihen pesuaineen, joka on villalle sopiva, vasta sen jälkeen laitat vaatteet. Ja huuhteluissa valutat aina samanlämpöistä vettä, jossa villa sulla viimeksi lillui, eli veden lämpö saattaa viimeisessä huuhtelussa olla hiukan alhaisempi kuin pesua aloittaessa, mutta kuitenkin lähellä kädenlämpöistä.
        Villavaatteita ei pestä kuumalla eikä kylmällä paitsi nimenomaan huovuttamistarkoituksessa. Huopuminen on peruuttamatonta.

Itse olen kutistanut tahattomasti pari villapaitaa ja villadamaskit, onneksi niistä ei tullut nukenvaatteita vaan sopivat tyttärelleni.

En ole mikään peukalo keskellä kämmentä, mutta tuota edellistä en ole ollenkaan tiennyt, että pesukoneessa veden lämpö vaihtelee ja että se on villalle epäedullista. Viime aikoina vain vähän pessyt villavaatteita, vain kahdet villasukat käytössä. Toiset niistä hyväkuntoiset kun aloin pestä koneessa. Ihmettelen, kun ne ei mene monenkaan konepesun jälkeen miksikään .Olisko syynä että ovat ehkä jotain sekoite villalankaa kuten usein sukkalangat ovat. Vai onko syynä laadukas Ecover sarja (marketeissa usein myydään) josta tykkään paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      69
      4313
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      68
      4148
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3562
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3143
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2802
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2572
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2354
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      25
      1481
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1282
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      75
      1069
    Aihe