olen 19v nuori joka haluaa vanhemmilleen jotain tekemistä kotona lusmuamisen sijaan! SIISPÄ: mitä te muut eläkkeelle siirtyneet harrastatte? vanhampani ovat molemmat jonkin verran ylipainoisia, joten mitään liian raskasta jumppaa nyt ei ainakaan oikein voi harrastaa (ei sillä etteikö se hyvää tekisi, mutta he eivät kuulemma kehtaa mennä hikoilemaan muiden eteen.. )! jotain rauhallista ja rentouttavaa, ja ei mitään maltaita maksavia kursseja! kiitoksia kaikille jo etukäteen!;)
PS: asumme lempäälässä
mitä harrastuksia ikäihmisille??
20
1486
Vastaukset
ei ole huolehtia vanhemmistaan. Keskity sinä vain nuoruutesi elämiseen, siihen sinulla on oikeus. Ei saa käydä niin kuin Tommy Hellsten sanoi, että joutui nuorena äitinsä isäksi.
- Monta näkökulmaa
Samoin ajattelen minä. Nuorilla ja lapsilla oikeus omaan onnelliseen elämään. Aikuiset vanhemmat ovat itse vastuussa tuosta elämästään ja heidän tehtävänsä on kyllä auttaa lapsiaan ja nuoriaan...Siinä vaiheessa sitten eriasia jos, se isä tai äiti ovat huonossa kunnossa...niin toki tervehtimässä voi käydä ja pitää normaaliyhteyksiä...mutta, silloinkin vapaasta tahdosta...;)) Kyllä se mieltä meilläkin nostaa kun nuorista kundeista kuullaan tai himaan tulevat käymään tai jos, vielä auttavat....mutta, oma elämä aina ensin...etusijalle...lapset ovat meille lainaa vain...älä siis murehdi vanhemistasi liikaa...
tsau:Friidu - aikuiset/lapset
Monta näkökulmaa kirjoitti:
Samoin ajattelen minä. Nuorilla ja lapsilla oikeus omaan onnelliseen elämään. Aikuiset vanhemmat ovat itse vastuussa tuosta elämästään ja heidän tehtävänsä on kyllä auttaa lapsiaan ja nuoriaan...Siinä vaiheessa sitten eriasia jos, se isä tai äiti ovat huonossa kunnossa...niin toki tervehtimässä voi käydä ja pitää normaaliyhteyksiä...mutta, silloinkin vapaasta tahdosta...;)) Kyllä se mieltä meilläkin nostaa kun nuorista kundeista kuullaan tai himaan tulevat käymään tai jos, vielä auttavat....mutta, oma elämä aina ensin...etusijalle...lapset ovat meille lainaa vain...älä siis murehdi vanhemistasi liikaa...
tsau:FriiduMinä olen toki vastuussa omasta elämästäni, mutta niin on myös minun aikuiset, kotoa pois muuttaneet lapseni, eikä ole minun tehtäväni heitä autella.
- Monta näkökulmaa
aikuiset/lapset kirjoitti:
Minä olen toki vastuussa omasta elämästäni, mutta niin on myös minun aikuiset, kotoa pois muuttaneet lapseni, eikä ole minun tehtäväni heitä autella.
meilläkin aikuisia lapsia....mutta, heillä on ollut todella vaikeaa...siksi ajattelen ja olen sanonutkin että, minä ymmärrän sen...annan vielä lisä-aikaa...en odota vielä että, täytyisi selvitä. Vanhin meillä vasta ns. on omilla jaloillaan...ja nuorin koska, on autistinen ja hänellä muutakin tuossa puheen ymmärryksessä, en nyt tähän kaikkia dig.laita;)) niin hän tulee AINA tarvitsemaan aikuisten apua... Itse ajattelen näin, koska he ovat tulleet elämääni niin minun tehtäväni on myös auttaa parhaani mukaani...mikäli apua tarvitsevat...
Olen itse elänyt nuoruuden jolloin olen hyvin nuorena lähtenyt omilleni. Tiedän kuinka orpoa ja yksinäistä se aika oli....kun kotiin ei voinut tavallaan mennä...sitä eroa kun kesti peräti 13 vuotta....Silloisen miesystäväni ihanat vanhemmat kun tavallaan minut adaptoivat;))) mutta, kaipasin silti omia vanhempiani ja heidän tukeaan nooh.mitäs nyt tuosta enää;))...olin tuona aikana hyvin surullinen.....ehkä siksi tämä oma perheeni vaikka se koostuu vähän eritavoin ja ns. uusioperhe...on minulle nyt erittäin Rakas...;)) ja en koe tekeväni väärin...ja silloin on hyvä.
tsau:Friidu - Monta näkökulmaa
Monta näkökulmaa kirjoitti:
meilläkin aikuisia lapsia....mutta, heillä on ollut todella vaikeaa...siksi ajattelen ja olen sanonutkin että, minä ymmärrän sen...annan vielä lisä-aikaa...en odota vielä että, täytyisi selvitä. Vanhin meillä vasta ns. on omilla jaloillaan...ja nuorin koska, on autistinen ja hänellä muutakin tuossa puheen ymmärryksessä, en nyt tähän kaikkia dig.laita;)) niin hän tulee AINA tarvitsemaan aikuisten apua... Itse ajattelen näin, koska he ovat tulleet elämääni niin minun tehtäväni on myös auttaa parhaani mukaani...mikäli apua tarvitsevat...
Olen itse elänyt nuoruuden jolloin olen hyvin nuorena lähtenyt omilleni. Tiedän kuinka orpoa ja yksinäistä se aika oli....kun kotiin ei voinut tavallaan mennä...sitä eroa kun kesti peräti 13 vuotta....Silloisen miesystäväni ihanat vanhemmat kun tavallaan minut adaptoivat;))) mutta, kaipasin silti omia vanhempiani ja heidän tukeaan nooh.mitäs nyt tuosta enää;))...olin tuona aikana hyvin surullinen.....ehkä siksi tämä oma perheeni vaikka se koostuu vähän eritavoin ja ns. uusioperhe...on minulle nyt erittäin Rakas...;)) ja en koe tekeväni väärin...ja silloin on hyvä.
tsau:Friidutaas tuo kirjoitusvirhe...piti tietysti olla adoptoivat...anteeksi nämä virheeni;)
tsau:Friidu
- .........((
Onkohan palstalla montakaan eläkeläistä? Tietysti joukossa voi olla kansanedustajia, jotka ovat vähintään sopeutumiseläkkeellä 20-30 vuotta ennen äänestäjiään.
- viivatiina
että pidät vanhemmistas huolta pistä ne vaan kuntosalille vesijumppaan vesijuoksuun ja jos on yhtään laulu ihmisiä niin kuorolaulu on tosi hyvä harrastus siellä ei tarvita ammattitaitoa vaan halua oppia uutta mutta jos ei kehtaa mennä minnekkään sillonhan se on pysyttävä kotona ja ruvettava lenkkeilemään .
- Keltainen kuu
Itsekin olen käyrien mukaan ylipainoinen, liikuntaa en todellakaan harrasta mitä nyt työn puolesta liikun...Kotona luen kirjoja ja teen käsitöitä mitä nyt viitsin/kerkiän kotitöiden ja tv:n katselulta. Elokuvissa en käy, paikkakunnalla ei ole, lähin 50km päässä ja vaatii järjestelyjä. Pientä "vipinää" tuo toiminta elävän musiikin yhdistyksessä ja urheiluseurassa taustalla, talkoo-hengessä. Ja lapsenlapsia on kolme, hekin järjestävät ohjelmaa.
- Anjaniina
voi valita vanhempiesi puolesta yhtään mitään.
Ne harrastaa just sitä mikä niitä kiinnostaa ;)
Mutta eihän tämä todellinen kysymys ollutkaan.
Mietin tääs, miksi niin paljon joku haluaa ärsyttää ja kiusata tämän ikäisten ihmisten palstalla.Näitä aloituksia on tälläkin sinullajo toistakymmentä.
Ei potkua omassa elämässä jos kaikki hupi tulee muiden kiusaamisesta ja ilkeilystä?- marja-tellervo
Eipä mua kiusannut yhtään tuo aloitus. En myöskään osaa sanoa, kuinka monta aloitusta tämä kirjoittaja on tehnyt tälle palstalle.
- reippaasti liikkeell
Siinä vanha hyvä neuvo kaikenikäisille, ei tarvitse ottaa kuin itsensä mukaan,
eikä maksa paljon. - mitäkä mies
En ole eläkkeekkä vielä pitkään aikaan,mutta sitten kun jään,toivoisin lapseltani yksinkertaista aktiviteettia,siis he voisivat käydä alkosta hakaisemassa lastin millä tissutella ja silloin tällöin voisivat kuskata jonnekkin teatteriin,tai vaikka tanssimaan.Mitä sitä turhia alkaa rehkimään vanhoilla päivillään.Aika monet eläkeläiset ovat tämän omaksuneetkin ja riski ajaa kolari viinakauppa reissulla on suuri.
ps.ei kannata ottaa tätä vakavasti:))Viimeinen virkkeesi on tarpeeton!
Ehdotuksesi on ainutlaatuisen hyvä ja oikeastaan ainoa aloittajan ahtaisiin ehtoihin sopiva.
Olikohan harrastusvaihtoehtojen suunnittelun välttelyä kun lapsemme ottivat maantieteellistä eroa heti kirjoitusten jälkeen, ollessani vielä työelämässä.
Itse olen joutunut harrastukseni miettimään.- mitäkä mies
laiska-lasse kirjoitti:
Viimeinen virkkeesi on tarpeeton!
Ehdotuksesi on ainutlaatuisen hyvä ja oikeastaan ainoa aloittajan ahtaisiin ehtoihin sopiva.
Olikohan harrastusvaihtoehtojen suunnittelun välttelyä kun lapsemme ottivat maantieteellistä eroa heti kirjoitusten jälkeen, ollessani vielä työelämässä.
Itse olen joutunut harrastukseni miettimään.Minullakin on tasan tarkkaan tiedossa mitä teen eläkepäivillä,mikäli sinne asti elon päiviä riittää.
Tuntuu siltä että eläkeikä menee karkuun,ainakin niiltä jotka ovat juuri täysi-ikäisiä.
Viisaita lapsia,maailma opettaa.
Viimeinen virke oli tiukkapipoisille:)) - :=O
ole juoksupoikasydeemiä?
Minä harrastan uintia, kansallispukujen tekemistä ja lapsenlapsenhoitoa karaokebaarin lisäksi. Mieheni harrastaa oman talon remonttia ja karaokebaaria. Harrastuksemme eivät ole halpoja ja olemme työelämässä molemmat.
- ei vielä eläkkeellä
Käyn kokopäivätyössä, lapset aikuisia ja opiskelevat.
Harrastuksia: lumen aikaan hiihto, kuntouintia, tanssiseurassa tanssia, lavatanssia silloin tällöin, kuntosalilla 2 kert viikossa, englannin keskustelu kerran viikossa, kesällä marjastusta ym. hyötyliikuntaa. Luen paljon, en mitään roskaromaaneja, elokuvia, teatteria. Jotain uutta mukavaa tekisi mieli vielä aloittaa, silloin pitäisi jotain muuta jättää vähemmälle. ei vielä eläkkeellä kirjoitti:
Käyn kokopäivätyössä, lapset aikuisia ja opiskelevat.
Harrastuksia: lumen aikaan hiihto, kuntouintia, tanssiseurassa tanssia, lavatanssia silloin tällöin, kuntosalilla 2 kert viikossa, englannin keskustelu kerran viikossa, kesällä marjastusta ym. hyötyliikuntaa. Luen paljon, en mitään roskaromaaneja, elokuvia, teatteria. Jotain uutta mukavaa tekisi mieli vielä aloittaa, silloin pitäisi jotain muuta jättää vähemmälle.Kylläpäs sä ehdit paljon. Eipä voi kuin ihailla tuollaista energisyyttä.
Käsityöihmisenä minä haluan jättää sukuun perinnöksi kansallispukuja, ja noi omat juuret on alkanut kiinnostamaan, joten kansallispukuja väsään. Ajattelin, että jos oppin niitä entisajan tekniikoita, niin sit eläkeläisenä vois tehdä vaikka myyntiin sellaisen. Joten lähinnä opiskelua tää on.
Minusta olisi kiva harrastaa jotain sellaista, mistä voi hyötyä jopa rahallisesti myöhemmin. Nyt en aio hankkia mitään uutta harrastusta vaan yritän paneutua tohon ompelutouhuun täyspainoisesti.- ei vielä eläkkeellä
miljoona kirjoitti:
Kylläpäs sä ehdit paljon. Eipä voi kuin ihailla tuollaista energisyyttä.
Käsityöihmisenä minä haluan jättää sukuun perinnöksi kansallispukuja, ja noi omat juuret on alkanut kiinnostamaan, joten kansallispukuja väsään. Ajattelin, että jos oppin niitä entisajan tekniikoita, niin sit eläkeläisenä vois tehdä vaikka myyntiin sellaisen. Joten lähinnä opiskelua tää on.
Minusta olisi kiva harrastaa jotain sellaista, mistä voi hyötyä jopa rahallisesti myöhemmin. Nyt en aio hankkia mitään uutta harrastusta vaan yritän paneutua tohon ompelutouhuun täyspainoisesti.Olen harrastanut paljon koko ikäni. Välillä olen kokeillut aina jotain uutta muutaman vuoden: esim. nuorena judoa, afrotanssia, joogaa. Kun on paljon harrastuksia, niin niitä joutuu välillä valitsemaan, joku toinen jää vähemmälle.
Esim. tanssiseurassa en käy nykyään enää joka viikko, joskus kävin. Lavatanssia rajoittaa se, ettei minulla ole autoa. Täytyy mennä vain lähimpään mahdolliseen.
Lukemista harrastan työmatkoilla, ruokatunnilla ja illalla ennen nukahtamista. Teatteriin ehdin muutaman kerran vuodessa. Elokuviin taas tarjonnan mukaan, mutta lähinnä huonolla säällä. Hiihto onkin hyvin satunnaista, koska Etelä-Suomessa on lunta harvoin. Lappiin on taas kallista matkustaa kovin usein.
Mielestäni harrastukset tuovat mielekkyyttä ja iloa elämään. Jaksaa käydä paremmin töissäkin, kun tietää että jotain mukavaa on tiedossa illalla. Kuntosali on raskasta puurtamista, eikä sinänsä niin hauskaa, mutta se on tehokasta, eikä siihen säät vaikuta. Samalla kuuntelen musiikkia ja mietiskelen rauhassa asioita.
Englantia opiskelen, koska tarvitsen sitä työssäni. Tulee myös matkusteltua silloin tällöin. Olen huomannut että kieli unohtuu tosi nopeasti jos sitä ei pidä aktiivisena.
Työväenopisto on mielestäni oikea aarreaitta. Sitten kun joskus pääsen (huh, siihen on vielä ainakin 16 vuotta) eläkkeelle, niin sitten aion ruveta käymään oikein tosissani työväenopistossa.
- Marja Puska
Konekivääriammuntaa ei Suomessa ole mahdollista laillisesti harrastaa. Sikarinpolttoakin on hankaloitettu viimevuosina, mutta kotonaan jokainen voi sitä vielä harrastaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all261916Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔571759- 331462
- 721134
- 521069
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j22955- 54900
- 49883
- 24874
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?178869