Törkeää käytöstä poliiseilta

järkyttävää käytöstä

Oon aina ihmetellyt miksi minä jouduin putkaan.

Avomieheni kanssa tultiin ravintolasta torille vähän maistissa. Paljon oli väkeä ravintolan ulkona. Yht`äkkiä huomaan, että mieheni makaa vähän matkan päässä maassa ja joku mies potkii häntä monolla päähän. Yritän mennä nopeasti avuksi, mutta joku toinen nuori mies estää minua menemästä paikalle ja toinen saa potkia rauhassa.
Lopulta potkija häipyy, mieheni makaa maassa, olen hänen luonaan ja pian ambulanssi tulee paikalle. Menen ambulanssiin mukaan ja kysyn sieltä olevalta mieheltä mikä mieheni tilanne on. Tämä katsoo minua ja sanoo vain "Olet hysteerinen". Hämmentyneenä kummallisesta vastauksesta en sano mitään, sanon vain meneväni mukaan kun ollaan terveyskeskuksessa. Minulle sanotaan ettet varmasti mene, minut tyrkätään poliisiauton takaosaan. Minulta ei kysytä mitään tapahtumista, eikä mihin haluaisin mennä, vaan minua kuskataan vanhempieni luokse poliisiautolla, vaikka asun nykyään mieheni kanssa. Vanhempani eivät ole kotona, poliisit vievät minut asemalle edelleen kysymättä minulta mitään ja sanovat että minut laitetaan putkaan. Kun sanon, että en voi olla putkassa, minulla on suljetun paikan kammo, niin minulle vastataan ilkeästi, että sitten viedään Tyrväälle. Menen sanattomaksi ja minut lykätään väkisin putkaan. Sitä koitin vastustella, mutta sinne pistettiin. Yö oli pitkä ja kauhea, en saanut nukutuksi kuin tunnin jossain vaiheessa, tän tietää, jos on suljetun paikan kammo. Huusin ja valitin koko yön, mutta pois ei päästetty. Niin toivoin edes, ettei minua pistettäisi yksin putkaan vaan edes jonkun toisen kanssa, mutta sitäkään ei kuunneltu.
Aamulla kun kuulin että joku tuli, pyysin varovaisesti, että joko täältä pääsisi pois. Minut päästettiin. Vielä tämäkin poliisi vittuili minulle jotain että eikö isä tulisi hakemaan.

Järkyttävä kokemus tämä oli, enkä ikinä unohda, siitä on jo aikaa ja olin täysi-ikäinen. Mutta poliisien ja ambulanssissa olevan hoitajamiehen ilkeä käytös jäi mieleen. Omasta mielestäni olisin tarvinnut ymmärrystä, tapahtumista kyselyä ja mihin haluaisin mennä, jos kerran halutaan kyyditä. Aivan kuin minä olisin ollut rikollinen, vaikka olin rikoksen uhrin lähiomainen. Voiko ne käyttäytyä ihan miten törkeästi vaan haluaa?
Miehelle tuli pitkä sairaalareissu.

39

2467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuus paljastuu

      Loputkin tarinasta: kuinka intit ja huusit, etkä totellut suusanallsia ohjeita yms... Voit kyllä kysyä nyt selvistäpäin mitä teit, jos et itse muista.

      • 43werf

        näin se yleensä menee.


      • järkyttävä kokemus

        Joo, mä huusin kyllä pari kertaa lujaa paria meen mukana ollutta kaveria nimeltä, mut ei ne ollu lähimailla. Ja sit näin siinä seisoessani mieheni kanssa väkijoukossa sen miehen, joka oli estenyt mua menemästä apuun ja huusin, että "sinä siellä tulepas tänne", mutta liukeni tietysti vähin äänin.
        Sit ku poliisit rupes viemään mua kun vierasta sikaa, niin sit kyllä huusin ja kirosin.

        Tiesin kyllä, että tänne kun kirjottaa, niin täältä saa varmasti joltain jotain idioottimaisia vastauksia. Mut jos joku asiallinenkin vastais. Musta poliisit toimi niin väärin ku olla voi. Ei kiinnostanut tippaakaan kuka potki ja kuinka kävi, ainoastaan, että mua saatiin johonki retuutettua ja piruiltua päälle.


    • 12*******

      Taisit vetää vähän kotiinpäin, kuten suomalaiset Euroviisuedustajat. Aina ennen kisaa ollaan ennakkosuosikkeja, mutta kisan jälkeen tullaan viimeisenä kotimaahan.
      Putkaan joutumisella on aina jokin syy. Ikävä kyllä, nyt jätit sen kertomatta.

      • järkyttävä kokemus

        Niin, minäkin haluaisin tietää mikä oli putkaan joutumiseni syy. Sekö, että olin vähän kännissä, ja ne ajatteli että olen putkassa jotenkin "turvassa". Sekö on käytäntö? Tämä on pieni kaupunki.


      • Anonyymi

        Syytä ei Lappeenrannassa tarvita. Minut veivät putkaan kun olin kerran lenkillä ilman paitaa ja toisen kerran kun pyöräili selvinpäin kotia kohti illalla. Sanottiin vaan, että ilman paitaa täällä ei juosta ja toisella kerralla ei mitään. Niin rajalla toimitaan. Idiootteja ja kiusaajia


    • avanger

      Ja kostat heidän perheilleen sattuu varmasti no voihan olla,että nämä kusipäät eivät välitä edes omasta perheestään.

      • järkyttävä kokemus

        Sitä minäkin epäilen, etteivät piittaa mistään ja ovat ihan väärällä alalla.


      • 18********
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Sitä minäkin epäilen, etteivät piittaa mistään ja ovat ihan väärällä alalla.

        Joo, Kyllä se on vaan niin, että Eduskunta poliisilakia säätäessään antoi poliisille oikeuden päättää, kuka sinne putkaan laitetaan. Häirikönkö pitäisi saada itse päättää lähteekö hän putkaan vai ei, onko hän häirikkö vai ei, onko hän humalassa vai ei, jne ???


    • fdhdjk

      Ikävää että baarireissu päättyi iskävästi.
      Ite baarissa työskenneellä tiedän, että 90% tapauksissa kun on jouduttu lanssi tai poliisit kutsumaan, puolisot ja ystävät häiritsevät joko hysteerisellä tai uhmaakkaalla käytöksellä asian selvittelyä.

      Toki ymmärrän että hysteria iskee kun rakkaimmalla ihmisellä on hätä, mutta en ymmärrä sitä, että sitten ollaan lanssi henkilökunnan "kimpussa", kun heidän tehtävänsä ei todellakaan ole rauhoitella kännissä olevia hysteerisiä ihmisiä, vaan auttaa itse potilasta. Anteeksi vaan... uskon aika pitkälle tota sun tarinaas, mutta en missään nimessä usko että et olis ollut hysteerinen, jos sen kerta on lanssi henkilökunta ja poliisit todenneet.

      • järkyttävä kokemus

        Mielestäni olin lähinnä vähän kännissä ja vihainen ja huolissani. Vihaisuus johtui siitä miehestä, joka esti minua menemästä auttamaan miestäni. Kuvittele itse vastaava tilanne. En hysteerinen, se vain on heti mielessä aina naisista. Oletko itse ollut hysteerinen? Hysteerinen tai paniikissa olin sitten putkassa, koska suljettu paikka aiheuttaa minulle sellaisen.
        Miten olin ambulanssimiehen kimpussa? Muistan että hän painoi jotain reikää miehessäni ja kysyin mikä sillä on. Mitään syytä ei ollut vastata tuolla tavalla tai sitten hän on täysin väärällä alalla. Todellakin minä ymmärrän asian niin, että uhrin lähiomaisia kohdellaan asianmukaisella asiallisella tavalla. Tai sitten jonkun kokemuksen varjolla suhtaudutaan kaikkiin tuolla sinun esittämälläsi tavalla. Huolestuneelle lähiomaiselle pitää vittuilla, niinkö sinun mielestäsi? Ja laittaa putkaan!

        Olen nykyään sellaisessa työsssä, missä vaatimuksena on, ettei putkapidätyksiä ole. Olen siihen työhön "ajautunut", joten minulta ei tätä asiaa ole kysytty. Haluaisin tietää jatkoa varten, että onko tämä tulevaisuudessa esteenä urallani ja käy putkapidätyksestä. Muita sellaisia ei kohdallani ole, eikä toivottavasti näin "vahingossa" tulekaan. Itse voimatta sitä käytökselläni estää.


      • järkyttävä kokemus

        Niin hysteerinen olisin tuossa tilanteessa aina, käyttäytyisin miten tahansa. Jos itkisin, olisin hysteerinen, jos kysyn tilannetta huolissani, olen hysteerinen. Ainoastaan jos vakavalla naamalla matalalla äänellä kysyisin mikä on, niin ehkei sitten. Luulen, että se kusipää siellä ambulanssissa on sanonut poliiseille, että olen hysteerinen, en muista poliiseja aikaisemmin.
        Entä jos olin hysteerinen eli sairaalloisen kiihtynyt, niin kuuluuko sellainen laittaa putkaan? Eikö enemmin vaikka sinne terkkariin.


      • Tavallinen nainen
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Niin hysteerinen olisin tuossa tilanteessa aina, käyttäytyisin miten tahansa. Jos itkisin, olisin hysteerinen, jos kysyn tilannetta huolissani, olen hysteerinen. Ainoastaan jos vakavalla naamalla matalalla äänellä kysyisin mikä on, niin ehkei sitten. Luulen, että se kusipää siellä ambulanssissa on sanonut poliiseille, että olen hysteerinen, en muista poliiseja aikaisemmin.
        Entä jos olin hysteerinen eli sairaalloisen kiihtynyt, niin kuuluuko sellainen laittaa putkaan? Eikö enemmin vaikka sinne terkkariin.

        Sanoit olleesi hieman kännissä, huolissaan miehestäsi sekä vihainen, kyllä nuo tilat yhteensä saavat aikaiseksi lähes hysteeriseltä vaikuttavan henkilön.

        Olen muutaman kerran seurannut sivusta, kun vihainen ja humaltunut henkilö yrittää selvittää asioitaan, eikä se aina ole kovin selvää. Eli oletko aivan varma, että ambulanssimiehet ja poliisit olivat tietoisia siitä, että pahoinpitelyn uhri oli miehesi? Ehkä he peräti kuvittelivat sinun olevan riidan toinen osapuoli? Käyttäydyitkö asiallisesti viranomaisten edessä, huolesta ja vihasta huolimatta? Tämä voi olla tietysti vaikeaa kännissä, mutta virhamiehen vastustaminen ei ikinä kannata. Onneksi en ole ollut tilanteessasi, enkä siis osaa sanoa, miten itse käyttäytyisin, mutta varmasti saattaisin antaa hysteerisen kuvan itsestäni itkujen ja huutojen välistä.

        Sinun asemassasi ottaisin yhteyttä poliisilaitokseen ja pyytäisin saada lisätietoa kiinnitotosta, mikäli sellaisia nyt jonnekin paperehin on merkattu. Ja siitä sitten lähteä selvittämään asia.


      • 14*********
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Mielestäni olin lähinnä vähän kännissä ja vihainen ja huolissani. Vihaisuus johtui siitä miehestä, joka esti minua menemästä auttamaan miestäni. Kuvittele itse vastaava tilanne. En hysteerinen, se vain on heti mielessä aina naisista. Oletko itse ollut hysteerinen? Hysteerinen tai paniikissa olin sitten putkassa, koska suljettu paikka aiheuttaa minulle sellaisen.
        Miten olin ambulanssimiehen kimpussa? Muistan että hän painoi jotain reikää miehessäni ja kysyin mikä sillä on. Mitään syytä ei ollut vastata tuolla tavalla tai sitten hän on täysin väärällä alalla. Todellakin minä ymmärrän asian niin, että uhrin lähiomaisia kohdellaan asianmukaisella asiallisella tavalla. Tai sitten jonkun kokemuksen varjolla suhtaudutaan kaikkiin tuolla sinun esittämälläsi tavalla. Huolestuneelle lähiomaiselle pitää vittuilla, niinkö sinun mielestäsi? Ja laittaa putkaan!

        Olen nykyään sellaisessa työsssä, missä vaatimuksena on, ettei putkapidätyksiä ole. Olen siihen työhön "ajautunut", joten minulta ei tätä asiaa ole kysytty. Haluaisin tietää jatkoa varten, että onko tämä tulevaisuudessa esteenä urallani ja käy putkapidätyksestä. Muita sellaisia ei kohdallani ole, eikä toivottavasti näin "vahingossa" tulekaan. Itse voimatta sitä käytökselläni estää.

        Tulevaisuudessa este putkapidätyksestä on silloin, jos haet tointa tai tehtävää, missä tehdään turvallisuuselvitys. Turvallisuuselvityksen tekijä näkee silloin poliisin rekisteristä, että olet niskoitellut ja sen seurauksena ollut hysteerisen käytöksen vuoksi poliisilakiperusteisesti kiinniotettuna. No, onko sillä sitten vaikutusta riippuu tehtävästä, mihin olisit hakeutumassa.


      • järkyttävä kokemus
        14********* kirjoitti:

        Tulevaisuudessa este putkapidätyksestä on silloin, jos haet tointa tai tehtävää, missä tehdään turvallisuuselvitys. Turvallisuuselvityksen tekijä näkee silloin poliisin rekisteristä, että olet niskoitellut ja sen seurauksena ollut hysteerisen käytöksen vuoksi poliisilakiperusteisesti kiinniotettuna. No, onko sillä sitten vaikutusta riippuu tehtävästä, mihin olisit hakeutumassa.

        Jos kerran virassani missä olen on vaatimuksena, ettei ole putkapidätystä, niin jos joskus haen vaikka muualle samaiseen virkaan, niin se ilmeisesti on sitten esteenä. Tosi tyhmää.

        Tunnut tietävän paremmin kuin minä käytökseni. En muista mitään niskoittelua ennen kuin minua alettiin viemään ympäriinsä kysymättä mitään. Ja aika harvoin ihmiset varmaan ovat oikeasti niin hysteerisiä, etteivät pystyisi toimimaan ja selviäisi itsekin kotiin tai minne haluaa, vaikka voisi kuvitella niin halutessaan. Pisti silmään, kun katsoin poliisiohjelmaa tv:stä ja siellä oli ollut jonkinlainen kahakka. Poliisi sanoi puhelimeen "...nainen on hysteerinen." Sitten kuva siirtyi samaiseen naiseen, joka istui sillä hetkellä aivan rauhallisena paikallaan. Joku teki taas näitä päätelmiään.
        Täällä ei ole edes mitenkään vaarallista kulkea öisin yksin.


      • eksakti luonnontiede
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Jos kerran virassani missä olen on vaatimuksena, ettei ole putkapidätystä, niin jos joskus haen vaikka muualle samaiseen virkaan, niin se ilmeisesti on sitten esteenä. Tosi tyhmää.

        Tunnut tietävän paremmin kuin minä käytökseni. En muista mitään niskoittelua ennen kuin minua alettiin viemään ympäriinsä kysymättä mitään. Ja aika harvoin ihmiset varmaan ovat oikeasti niin hysteerisiä, etteivät pystyisi toimimaan ja selviäisi itsekin kotiin tai minne haluaa, vaikka voisi kuvitella niin halutessaan. Pisti silmään, kun katsoin poliisiohjelmaa tv:stä ja siellä oli ollut jonkinlainen kahakka. Poliisi sanoi puhelimeen "...nainen on hysteerinen." Sitten kuva siirtyi samaiseen naiseen, joka istui sillä hetkellä aivan rauhallisena paikallaan. Joku teki taas näitä päätelmiään.
        Täällä ei ole edes mitenkään vaarallista kulkea öisin yksin.

        Sellaista ei ole olemassakaan. On olemassa kiinniotto, pidätys ja vangitseminen.


      • järkyttävä kokemus
        eksakti luonnontiede kirjoitti:

        Sellaista ei ole olemassakaan. On olemassa kiinniotto, pidätys ja vangitseminen.

        Oletan, että se on kun on putkassa yön tai sitten esim. kohdallani mahdollisesti ei. Niin papereissa lukee, onko sitten vanhentunut nimitys.


      • entinen virkamies
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Mielestäni olin lähinnä vähän kännissä ja vihainen ja huolissani. Vihaisuus johtui siitä miehestä, joka esti minua menemästä auttamaan miestäni. Kuvittele itse vastaava tilanne. En hysteerinen, se vain on heti mielessä aina naisista. Oletko itse ollut hysteerinen? Hysteerinen tai paniikissa olin sitten putkassa, koska suljettu paikka aiheuttaa minulle sellaisen.
        Miten olin ambulanssimiehen kimpussa? Muistan että hän painoi jotain reikää miehessäni ja kysyin mikä sillä on. Mitään syytä ei ollut vastata tuolla tavalla tai sitten hän on täysin väärällä alalla. Todellakin minä ymmärrän asian niin, että uhrin lähiomaisia kohdellaan asianmukaisella asiallisella tavalla. Tai sitten jonkun kokemuksen varjolla suhtaudutaan kaikkiin tuolla sinun esittämälläsi tavalla. Huolestuneelle lähiomaiselle pitää vittuilla, niinkö sinun mielestäsi? Ja laittaa putkaan!

        Olen nykyään sellaisessa työsssä, missä vaatimuksena on, ettei putkapidätyksiä ole. Olen siihen työhön "ajautunut", joten minulta ei tätä asiaa ole kysytty. Haluaisin tietää jatkoa varten, että onko tämä tulevaisuudessa esteenä urallani ja käy putkapidätyksestä. Muita sellaisia ei kohdallani ole, eikä toivottavasti näin "vahingossa" tulekaan. Itse voimatta sitä käytökselläni estää.

        On sillä merkitystä. Itselläni meni työpaikka ja opiskelupaikka yhden putkapidätyksen takia. Vastaavista syistä kuin itselläsi eli olin viemässä humalaista ystävääni kotiin ja virkaintoinen poliisi päätti, että ystäväni viedään putkaan johon en suostunut, koska halusin viedä vanhan ystäväni kotiinsa nukkumaan. Olin itsekin humalassa. Jouduin itsekin putkaan ja sain sakot, jonka jälkeen menetin vielä työpaikkani.

        En ikinä aikaisemmin elämässäni ole ollut missään tekemisissä poliisin kanssa, enkä tuomittu mistään rikoksesta eikä minulla ole ikinä ollut huomautuksen yhdenkään työtehtävien hoidossa. Ryyppäämässäkin käyn sen kerran vuodessa ja en mitenkään voinut arvata, että ystävälläni menee ilta pilalle, jota ratkoessa yritän auttaa ja päädyn itse elämäni ensimmäistä kertaa putkaan ja samalla menee opiskelupaikka, josta olen saanut pelkkiä kiitettäviä arvosanoja, sekä työpaikka. Pisteenä i päälle tulee vielä se, että entisessä työpaikassani ja opiskelupaikassani porskuttaa eteenpäin henkilöitä, jotka ovat syyllistyneet paljon törkeämpiin juttuihin kuin mitä itse olen mutta hepä ovatkin vielä sitä parempaa kansaa joka ansaitsee pärjätä ja porskuttaa eteenpäin. Toisin on minulla putkapidätyksen ja niskoittelu sakkojeni kanssa.

        Samapa tuo eipä täällä suomi onnelassa kenenkään ole pakko tehdä työtä peruspäiväraha juoksee ja aina löytyy keinoja huolehtia siitä, että ei töihin joudu jatkossakaan. Oikeudenmukainen kohtelu olisi tietysti tullut yhteiskunnalla halvemmaksi, mutta menee se tietysti näinkin. Hyvällä moraalilla varustettua työntekijää minusta ei enää saa aikaiseksi mitenkään koska se niin kutsuttu usko oikeudenmukaisuuteen on mennyt, niin miksi vaivaantua?

        Eli vastaus kysymykseesi on kyllä vaikuttaa ja voi vaikuttaa paljonkin papereita lukevat ja pyörittelevät byrokraatit näkevät sinut jatkossa jonain epämääräisenä ongelma ihmisenä, koska papereissa lukee vaikka niskoittelu / haitanteko virkamiehelle vaikka eivät ikinä ole olleet paikalla näkemässä miten siellä on toimittu.


      • Anonyymi

        Minulle tilas vaimo ambulanssin kun sain sairaskohtauksen niin ambulanssi henk kunta oli sanonut että jos ei pääse kävelemään lanssiin niin jätetään siihen. Lappeenrannan toimintaperiaatteet ei palvele millään tavalla tarkoituksen mukaisesti. Osyk osastoilla käytetään eniten pakkovaltaa ja ekksairaalassa tehdään eniten hoitovirheitä koko Suomessa.


    • Tavallinen nainen

      Hei!

      Tässä ote Poliisilaista, sattuisiko jokin näistä asioista ehkä tilanteeseesi sopimaan?

      Toinen luku 11 §
      Kiinniottaminen henkilön suojaamiseksi

      Poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni henkilö hänen suojaamisekseen henkeä, ruumiillista koskemattomuutta, turvallisuutta tai terveyttä välittömästi uhkaavalta vakavalta vaaralta, jos henkilö ei kykene pitämään huolta itsestään eikä vaaraa voida muuten poistaa tai henkilöstä huolehtia muilla keinoin.

      Toinen luku 20 §
      Rikoksilta ja häiriöiltä suojaaminen

      Poliisimiehellä on oikeus poistaa paikalta henkilö, jos hänen uhkauksistaan tai muusta käyttäytymisestään voidaan päätellä, että hän todennäköisesti syyllistyisi henkeen, terveyteen, vapauteen, kotirauhaan tai omaisuuteen kohdistuvaan rikokseen.

      Henkilö saadaan poistaa paikalta myös, jos hän käyttäytymisellään aiheuttaa taikka hänen uhkaustensa tai muun käyttäytymisensä ja aiemman käyttäytymisensä perusteella vastaavassa tilanteessa on todennäköistä, että hän aiheuttaa huomattavaa häiriötä tai välitöntä vaaraa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.

      Toinen luku 26 §
      Poliisimiehen käskyvalta

      Poliisimiehellä on tässä tai muussa laissa säädettyä toimivaltaa käyttäessään oikeus yksittäistapauksessa antaa jokaista velvoittavia tarpeellisia käskyjä ja kieltoja.

      • järkyttävä kokemus

        Poliisilaista mulla ei olekaan mitään tietoa.

        "Kiinniottaminen henkilön suojaamiseksi

        Poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni henkilö hänen suojaamisekseen henkeä, ruumiillista koskemattomuutta, turvallisuutta tai terveyttä välittömästi uhkaavalta vakavalta vaaralta, jos henkilö ei kykene pitämään huolta itsestään eikä vaaraa voida muuten poistaa tai henkilöstä huolehtia muilla keinoin."

        Ajattelin, että ovat jostain syystä ajatelleet, etten pystyisi huolehtimaan itsestäni kännissä oloni takia. Tapaa millä se tehtiin, en ymmärrä. Hysteeriseksi luokitellaan liian helposti ja sen perusteella kyvyttömäksi. Rikoksen tekijäksi minua nyt tuskin kuviteltiin?
        Toivon mukaan en enää joudu vastaavanlaiseen tilanteeseen. Ainakin tiedän, että vaikka olisi kuinka rakkaasta ihmisestä kysymys, parempi pysytellä hiljaa sivussa, jos on alkoholin vaikutuksen alaisena, muuten sinua voidaan heitellä mihin heitä huvittaa.


      • järkyttävä kokemus
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Poliisilaista mulla ei olekaan mitään tietoa.

        "Kiinniottaminen henkilön suojaamiseksi

        Poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni henkilö hänen suojaamisekseen henkeä, ruumiillista koskemattomuutta, turvallisuutta tai terveyttä välittömästi uhkaavalta vakavalta vaaralta, jos henkilö ei kykene pitämään huolta itsestään eikä vaaraa voida muuten poistaa tai henkilöstä huolehtia muilla keinoin."

        Ajattelin, että ovat jostain syystä ajatelleet, etten pystyisi huolehtimaan itsestäni kännissä oloni takia. Tapaa millä se tehtiin, en ymmärrä. Hysteeriseksi luokitellaan liian helposti ja sen perusteella kyvyttömäksi. Rikoksen tekijäksi minua nyt tuskin kuviteltiin?
        Toivon mukaan en enää joudu vastaavanlaiseen tilanteeseen. Ainakin tiedän, että vaikka olisi kuinka rakkaasta ihmisestä kysymys, parempi pysytellä hiljaa sivussa, jos on alkoholin vaikutuksen alaisena, muuten sinua voidaan heitellä mihin heitä huvittaa.

        Tuosta tuli mieleen, että jos miehen tilalla olisi oma lapseni, niin todellakin olisin todella huolestunut ja voi kuvitella hysteeriseksi tai miksi vaan, ei putkaan voi sen takia laittaa.

        Oma käsitykseni on, että kukaan ei tiennyt mitä oli tapahtunut ja kuka oli kuka, koska kukaan ei edes yrittänyt ottaa selville tapahtumia tai mitään. Ja vanhat poliisimiehet piti mua pikkulapsena, joka piti viedä kotiin vanhempien luo. Eihän mitään aikuista häirikköä viedä vanhempien riesaksi(häiriköksi kun kaikki mua yritätte väittää). Ja tosi pieneksi kun ei voi sinne jättää, kun ei vanhemmat ole kotona. Putkaan sitten. Ja kun on kohde kelle voi vittuilla, niin poliisit vittuilee sitten mielin määrin vaikka avuttomalle lapselle.

        On se pirullista laittaa putkaan miettimään miten miehelleni on käynyt, kun ei kukaan halunnut kertoa mitään. Poliiseja en paljon arvosta tämän käytöksen jälkeen.


      • Tavallinen nainen
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Tuosta tuli mieleen, että jos miehen tilalla olisi oma lapseni, niin todellakin olisin todella huolestunut ja voi kuvitella hysteeriseksi tai miksi vaan, ei putkaan voi sen takia laittaa.

        Oma käsitykseni on, että kukaan ei tiennyt mitä oli tapahtunut ja kuka oli kuka, koska kukaan ei edes yrittänyt ottaa selville tapahtumia tai mitään. Ja vanhat poliisimiehet piti mua pikkulapsena, joka piti viedä kotiin vanhempien luo. Eihän mitään aikuista häirikköä viedä vanhempien riesaksi(häiriköksi kun kaikki mua yritätte väittää). Ja tosi pieneksi kun ei voi sinne jättää, kun ei vanhemmat ole kotona. Putkaan sitten. Ja kun on kohde kelle voi vittuilla, niin poliisit vittuilee sitten mielin määrin vaikka avuttomalle lapselle.

        On se pirullista laittaa putkaan miettimään miten miehelleni on käynyt, kun ei kukaan halunnut kertoa mitään. Poliiseja en paljon arvosta tämän käytöksen jälkeen.

        Niin, poliisi ei myöskään voi jättää ketään kännistä/hysteeristä/väkivaltaista/häiriköivää/jne ihmistä oman onnensa nojaan, pahimmassa tapauksessa hortoilemaan pitkin katuja, sammumaan ojiin, haastamaan riitaa tai tekemään rikoksia. Eli jos poliisi toteaa, ettei sinua voi omasi tai muiden turallisuutta vaarantamatta jättää kaduille, heidän on pakko ottaa sinut huostaan.

        Minkä ikäinen olit tapahtuma-aikana? Ja oletko harvinaisen nuoren näköinen? Sillä minusta tuohan ei kuulosta ollenkaan pahalle, että yritetään ensiksi löytää toissijaista yöpymispaikkaa kuin putkaa henkilölle, jonka poliisi on päättänyt ottaa huostaan. Kyllä väitän, että aikuisiakin hysteerisiä/tuohtuneita/pelokkaita/kännisiä/jne ihmisiä pyritään ensisijaisesti ohjaamaan muuhun turvalliseen paikkaan yöksi kuin putkaan, mikäli he vain osaavat käyttäytyä. Eli eivät uhkaile poliisia, muita ihmisiä, käyttäydy häiritsevästi tai ole niin kännissä, ettei mitään tolkkua saa.

        Oletko jo ottanut yhteyttä poliisiin selvittääksesi, mistä tuolloin oikein oli kyse? Mikäli tuosta putkassa vietetystä yöstä tehtiin paperit, sinulla pitäisi mielestäni olla oikeus nähdä ne.


      • järkyttävä kokemus
        Tavallinen nainen kirjoitti:

        Niin, poliisi ei myöskään voi jättää ketään kännistä/hysteeristä/väkivaltaista/häiriköivää/jne ihmistä oman onnensa nojaan, pahimmassa tapauksessa hortoilemaan pitkin katuja, sammumaan ojiin, haastamaan riitaa tai tekemään rikoksia. Eli jos poliisi toteaa, ettei sinua voi omasi tai muiden turallisuutta vaarantamatta jättää kaduille, heidän on pakko ottaa sinut huostaan.

        Minkä ikäinen olit tapahtuma-aikana? Ja oletko harvinaisen nuoren näköinen? Sillä minusta tuohan ei kuulosta ollenkaan pahalle, että yritetään ensiksi löytää toissijaista yöpymispaikkaa kuin putkaa henkilölle, jonka poliisi on päättänyt ottaa huostaan. Kyllä väitän, että aikuisiakin hysteerisiä/tuohtuneita/pelokkaita/kännisiä/jne ihmisiä pyritään ensisijaisesti ohjaamaan muuhun turvalliseen paikkaan yöksi kuin putkaan, mikäli he vain osaavat käyttäytyä. Eli eivät uhkaile poliisia, muita ihmisiä, käyttäydy häiritsevästi tai ole niin kännissä, ettei mitään tolkkua saa.

        Oletko jo ottanut yhteyttä poliisiin selvittääksesi, mistä tuolloin oikein oli kyse? Mikäli tuosta putkassa vietetystä yöstä tehtiin paperit, sinulla pitäisi mielestäni olla oikeus nähdä ne.

        Aika pikkuinen, mutten mikään kääpiö:)

        Oma koti missä asuu olisi varmasti paras paikka rauhoittumaan, ettei viedä vain vanhempien luo, kun tiedetään missä isä asuu.

        En todellakaan aio yrittää ottaa selville niin ilkeiltä poliiseilta yhtään mitään selville, koen sen turhaksi, eikä ainakaan muuta mitään. Toiseksi täältä lakkautettiin oma poliisi, joten siinä olisi varmaan hakemista.


    • Mitä muuta?

      Niin, tuntuu että asiasta on ilmeisesti kulunut jo aikaa. No, jos kerran olet sitä mieltä, että poliisi on toiminut väärin, niin luonnollisestihan teit heti tapahtuman jälkeen kantelun asiaankuuluvalle taholle. Mikä oli vastaus kanteluusi?

      Eiköhän tässä tapahtumasarjassa se olennainen asia ollut se, että miehesi joutui pahoinpitelyn uhriksi, eikä sinun "kärsimyksesi". Saatiinko puolisosi pahoinpitelijä kiinni ja tuomiolle? Tunnut vain välittävän kauheasti omasta kohtalostasi, ja vain loppulauseessa toteat, että miehelle tuli pitkä sairaalareissu. Sekin on tietysti poliisin vika, eikös niin :-)

      • järkyttävä kokemus

        Tarkoitukseni ei ollut tehdä tästä mitään mieheni sairaskertomusta, vaan kertoa miten minua kohdeltiin ja saada jotain vastauksia(jos niitä löytyy) kohteluuni. Pitäisikö näidenkin onnettomuuksien, mitä nyt suomessa on tapahtunut, omaiset laittaa putkaan rauhoittumaan, jos jonkun mielestä ovat kiihtyneet liikaa?
        Miehen ne kuskas terkkariin, eihän siinä mitään outoa ollut. Tosin pari asiaa, mitä jo ihmettelinkin, miksei kukaan kysynyt tapahtumista tai potkijasta mitään. Kuka tekijän kiinni olis ottanu, ei ainakaan poliisit edes yrittänyt. Muahan ne rikollisena näytti pitävän, senkin hullut. Aamulla putkasta päästäjältä kysyin, että onko mieheni päässyt kotiin, vastattiin vaan välinpitämättömästi että kyllä varmaan. Toinen asia se, ettei terkkarissa edes huomattu pahimpia mieheni vammoja, luita poikki ym., vaan vasta aamulla todettiin itse kun pääsin minäkin kotiin.

        Tapahtuneesta on tosiaan aikaa, enkä kantelua silloin tehnyt. Se olisikin varmasti ollut yksinkertaista, poliiseja vastaan. Heti putkasta päästyäni olisin kysynyt syytä miksi minä olin täällä ja ilmoittanut valittavani, mutta yö oli niin pitkä ja karmaiseva kokemus, että vähin äänin oli pakko vain lähteä kun pois pääsi, kun käyttäytyvät noin mielivaltaisesti, laittaisivat vielä uudestaan jos suunsa avaisi.

        Sitä vaan, että jos ei riitä ammattiin kiinnostus, niin jätä se niille jotka viittii sitä tehdä.


    • järkyttävä kokemus

      jos joku tietää, että eikö sillä ole mitään merkitystä vaikka tämä uhrin lähiomainen(edelleen), vaikka pidätetty sitten, on suljetunpaikankammoinen, putkaan vaan sekin? Saapahan kunnon kärsimysyön.

      • Tavallinen nainen

        Miten poliisin pitäisi mielestäsi selvittää, onko kyseisellä henkilöllä klaustrofobia, pimeän pelko tai vaikkapa paniikkihäiriö? Oletuksenahan on, että poliisi vie putkaan vain henkilöitä, jotka ovat tehneet rikoksen, ovat vaaraksi itselleen tai muille, häiriköivät tai eivät muuten vaan osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla. Joten mikäli klaustrofobiaolisi "vapaudu vankilasta"-kortti, eiköhän moni putkaan joutuva sitten yhtäkkiä kärsisikin siitä.

        En tiedä mistä laista tai asetuksesta tällainen kohta mahtaisi löytyä, epäilen, ettei mistään. Ja kuten jo otsikossani totesin, poliisin on ongelmallista ellei peräti mahdotonta selvittää, kärsiikö kiinniotettu klaustrofobiasta, paniikkihäiriöstä tai muusta vastaavasta. Usein nämä tilat eivät ole diagnostisoituja, joten mistäpä rekisteristä poliisi sen keskellä yötä tarkistaisi?

        Ja voihan klaustrofobiastakin kärsivä olla putkayön ansainnut omalla toiminnallaan...


      • järkyttävä kokemus
        Tavallinen nainen kirjoitti:

        Miten poliisin pitäisi mielestäsi selvittää, onko kyseisellä henkilöllä klaustrofobia, pimeän pelko tai vaikkapa paniikkihäiriö? Oletuksenahan on, että poliisi vie putkaan vain henkilöitä, jotka ovat tehneet rikoksen, ovat vaaraksi itselleen tai muille, häiriköivät tai eivät muuten vaan osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla. Joten mikäli klaustrofobiaolisi "vapaudu vankilasta"-kortti, eiköhän moni putkaan joutuva sitten yhtäkkiä kärsisikin siitä.

        En tiedä mistä laista tai asetuksesta tällainen kohta mahtaisi löytyä, epäilen, ettei mistään. Ja kuten jo otsikossani totesin, poliisin on ongelmallista ellei peräti mahdotonta selvittää, kärsiikö kiinniotettu klaustrofobiasta, paniikkihäiriöstä tai muusta vastaavasta. Usein nämä tilat eivät ole diagnostisoituja, joten mistäpä rekisteristä poliisi sen keskellä yötä tarkistaisi?

        Ja voihan klaustrofobiastakin kärsivä olla putkayön ansainnut omalla toiminnallaan...

        Tai sydänvikainen tai diabeetikko tms., eihän ketään jonka putkassaolo vaarantaa terveyttä voi sinne laittaa. Minusta jos asianomainen itse tämän kertoo, eikä ole poliisin vanha tuttu, tämä pitäisi ottaa tietysti huomioon. Tuomiohan on ihan eri ihmiselle, joka vain käy nukkumassa siellä yönsä.


      • Tavallinen nainen
        järkyttävä kokemus kirjoitti:

        Tai sydänvikainen tai diabeetikko tms., eihän ketään jonka putkassaolo vaarantaa terveyttä voi sinne laittaa. Minusta jos asianomainen itse tämän kertoo, eikä ole poliisin vanha tuttu, tämä pitäisi ottaa tietysti huomioon. Tuomiohan on ihan eri ihmiselle, joka vain käy nukkumassa siellä yönsä.

        Kyllähän vuosittain putkaan kuolee ihmisiä, mutta harvoinpa näistä mitään suurempaa haloota näkyy mediassa nousevan, eli ilmeisesti poliisin toiminta ei sitten ole kovin rikollista, ja putkakuolemat vain ikäviä sattumia?

        Diabeetikoilla on yleensä taudista kertova tunnus mukana (monesti rannekorun muodossa), en tiedä onko sydänvikaisilla samanlaista. Käsittääkseni klaustrofobiasta kärsivillä ei ole samanlaisia tunnuksia?

        Ja sitten vielä sellainen asia, että vaikka klaustrofobiasta kärsivää suljetaan ahtaaseen paikkaan yöksi, hän ei käsitykseni mukaan voi kuolla siitä. Kyllähän yö saattaa olla ikävä ja uni vähissä, mutta mitään fyysistä vammaa tuosta ei luulisi koituvan.


      • järkyttävä kokemus
        Tavallinen nainen kirjoitti:

        Kyllähän vuosittain putkaan kuolee ihmisiä, mutta harvoinpa näistä mitään suurempaa haloota näkyy mediassa nousevan, eli ilmeisesti poliisin toiminta ei sitten ole kovin rikollista, ja putkakuolemat vain ikäviä sattumia?

        Diabeetikoilla on yleensä taudista kertova tunnus mukana (monesti rannekorun muodossa), en tiedä onko sydänvikaisilla samanlaista. Käsittääkseni klaustrofobiasta kärsivillä ei ole samanlaisia tunnuksia?

        Ja sitten vielä sellainen asia, että vaikka klaustrofobiasta kärsivää suljetaan ahtaaseen paikkaan yöksi, hän ei käsitykseni mukaan voi kuolla siitä. Kyllähän yö saattaa olla ikävä ja uni vähissä, mutta mitään fyysistä vammaa tuosta ei luulisi koituvan.

        Jos kukaan ei kuole, niin sitten ok:)


    • CD-28 Diplomaatti
    • Anonyymi

      Muutin pois Lappeenrannasta kun minut vietiin usein putkaan vaikka esim istuin selvinpäin kirkkopuistossa tms. Sen jälkeen en ole ollu kertaakaan 10 vuoden aikana putkassa. Eli kenessä syy,kun auringon toistakin viedään 12 tunniksi putkaan Imatralle ja matkat pitää maksaa itse tietenkin

    • Anonyymi

      Mitä on tapahtunut jos poliisi vie auton sanomatta mitän

    • Anonyymi

      Pilkallisia henkilöitä on myös virkamiehissä. Yksilöitä siis. Suurin osa poliiseista on kunnollisia. Heikko itsetunto ja valta-asema on huono yhdistelmä. Niin minä sen selitän. Näillä uutisoiduilla väkivaltaisilla vartijaporukoilla kyse oli jo tapakulttuurista. Joukossa ei ollut yhtään aikuista miestä.

    • Anonyymi

      Oliko kotoa turhaan viety aihe poliisille liian arka, kun poistettiin. Sydänkohtaus hyvin lähellä, näiden poliisien toiminnasta. Ja vielä, ei tutkittu vaikka tein rikosilmoituksen. Järki käteen. Koskee myös poliisia

    • Anonyymi

      Loistavasti keksitty ja sepitetty tarina. Sinussa olisi menestystä kirjailijaksi oletko miettinyt asiaa?

      • Anonyymi

        Virkavallasta ja vartijjoista on vastaavanlaisia havaintoja muitakin. Poliisi on apinan tavalla saapunut paikan päälle, ja ruvennut viemään syyllisenä ihmistä jonnekin vain siitä syystä, että joku muu aukoo päätä hänestä, ja mitään syytetyltä ei kysytä. Myöhemmin sitten kun putkayön jälkeen kysytään, ei kysytä, mitä tapahtui, vaan kysytään johonkin syyllisyystarinaan sopivia seikkoja, joilla ihmistä lavastetaan syylliseksi.

        Kauppakeskuksessa mies lähti juoksemaan ulos. En tiedä, oliko vaimonsa viimeisillään raskaana, vai mitä mies lähti toimittamaan. Mutta vartija lähti juoksemaan perässä, ja taklaamaan miestä, ja estämään ulos pääsyä. Myöhemmin selvisi, että pidätys ja kimppuun hyökkääminen oli aiheetonta, ei ollut syyllistytty mihinkään, minkä takia miestä olisi pitänyt jahdata. Radiossa toimittaja kommentoi tätä uutista, että olipa ajokoiran mentaliteetti vartijalla: kun joku juoksi, lähdettiin juoksemaan perässä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe