Onko pakko mennä gynelle,

jos ei taho...

Luulinpa minäkin, että mun vaihtarit menee ohi ilman pahoja oireita, mutta toisin kävi. Kuukautiset loppui seinään ja heti sain kaikki vaivat jotka tähän kuuluu. Elämä on mennyt ihan pilalle ja aika rikki olen. Öiset hikoilut rassaa, uni keskeytyy ja kuumat aallot tulee silloin kun ei pitäs esim. jossain työtilanteessa, nolo olla ensin punaisena kuin rapu ja sitten kalpeana kuin lakana, kylmä hiki valuu joka kolosta. Siinä kohtaa lamantuu, ei aivotkaan toimi. En varmastikaan jaksa tätä 5 vuodesta hautaan asti. Liikunnasta ja seksistä on lukemani mukaan apua. Ei ainakaan mulla liikunta auta, päin vastoin. Kuljen työmatkani pyörällä, pyöräilyn jälkeen tulee raju kuuma aalto ja hikoilu, eikä se polkeminenkaan suju enää ripeästi, aivan kuin voimat olis kadonnut muutamassa kuukaudessa, vaikka aina olen ollut kova liikkumaan, että luulis peruskunnon olevan suht hyvä. Seksiä sitten, siihenkään mulla ei ole säännöllistä mahdollisuutta ilman miestä, olis edes, vois jollekin itkeä pahaa oloa. Ensiavuksi olen aloittanut Chellon ja FemiSoyaPlussan syönnin, mutta saattaa kestää jopa 2kk., että auttaa, jos auttaa. Hormoonikorvaushoitoa olen miettinyt, siinähän ei ole kuin pari haittaa, syöpä tai veritulppa. Gynelle pitäs mennä, viime käynnistä on 25v. viimeisen lapsen synnytyksen jälkitarkastuksessa, mutta kammoan. En tiedä mistä kammo on jäänyt, mutta ajatuskin puistattaa ja inhottaa. Kynnys on korkea, miten pääsen sen yli?

20

1345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kutakin aikansa

Minäkin olin ahkera hiihtäjä ja kävin joka päivä talvella vähintään puolen tunnin lenkin, pakkasellakin. Nautin suunnattomasti hiihtämisestä. Kesällä tein puutarhatöitä ja vaeltelin metsissä. Kun vaihdevuosioireet tulivat, minullakin kuin salaman välähdys kovan influenssan jälkeen, en enää jaksanut liikkua kunnolla. Hiihtämisestä meni nautinto ja raahauduin pakolla ladulle. Ihmettelin, että miten elämä voi mennä näin piloille. Sitten sain niveltulehduksia ja liikkuminen jäi kahdeksi vuodeksi kun en enää pystynyt. Aloin lihomaan vaikka olen aina ollut hoikka. Lihoin lihomistani lähes 20 kiloa.
      Nyt on kulunut kuusi vuotta noista ensimmäisistä hetkistä ja pikku hiljaa olen lähtenyt taas liikkeelle, hikoilu on vähentynyt ja nykyisin nukun lähes joka yö seitsemisen tuntia. Vieläkin ovat lihakset ajoittain kipeät ja selkä kankea ja jäykkä, silloin en liiku. Mutta heti kun on parempi päivä lähden liikkeelle. Minullakin alkuaikoina liikunta vain lisäsi huonoa oloa ja kuumia aaltoja, nyt ei enää. Käytin noita luontaistuotteita ensimmäisinä vuosina ja ne auttoivatkin jonkin aikaa. Myöhemmässä vaiheessa niistä ei ollut enää apua. Hormoneja en voi käyttää. Kyllä nämä vuodet ovat olleet raskasta aikaa, ei voi muuta sanoa. Minullakin on hirvittävän korkea kynnys mennä gynelle, vaikka olen monta lasta synnyttänyt. Se telineissä pyllistely on minusta nöyryyttävää, on aina ollut, jopa synnytyspöydällä. Siinä paikassa on vaikeaa säilyttää arvokkuutensa. En tiedä tuntuuko muista naisista samalta, en ole koskaan kysynyt. Mutta jos ei ole mitään vaivaa varsinaisesti alapäässä, niin minua ei gynelle saa menemään. Käy sinä kuitenkin, tiedä vaikka saisit sieltä apua.

• taaasmennään

Tässä kohtaa kannattaa etsiä keski-ikäinen nais Gyne. Kato netistä, sieltä löytyy osasta kuvat. Itse valitsin ylipainoisen 50 naislääkärin ja on kuin siskolle asioitani kertoisin.
      Ihan tyhjää pelkäät...

• koettu on

Et ole ainoa gynen kammoinen. Itsekin menen sinne vasta todellisen pakon edessä. Seuraava tositarina ei herkille lukijoille:
      Kammo jäi, kun odotin ensimmäistä lastani 20 vuotta sitten. Raskaus oli kaksi viikkoa yliaikainen ja makasin siinä kylmässä rautatelineessä alapää paljaana paikat kipeenä, kun huoneeseen pöllähti VIISI lääkäriopiskelijaa gynekologin johdolla. Asettuivat sitten sinne haaropäätyyni pällistelemään, eikä minulta kertaakaan kysytty, suostunko levittämään alapääni tämän lauman eteen.
      Sitten gynekologi päätti tehdä opiskelijoiden edessä oikein uroteon opetusmielessä: survaisi tähystimen suoraan kohtuuni, niin että kohdunkaula vaan rusahti ja sanoi sitten, että nyt vähän tähystetään!!! Arvatkaa sattuiko siinä tilassa vielä. Lupaa tähänkään toimenpiteeseen ei minulta kysytty. Lisäksi tämä kylmä rautainstrumentti aiheutti valtavan supistuksen, joka aiheutti lisää kipua minun maatessa siinä teliseessä, kuin mengelen pöydällä. Opiskelijat tuijottivat vuoroin naamaani, vuoroin alapäätäni naamat valkoisina.
      Olin niin sokissa, etten tajunnut kyseenalaistaa yhtään mitään. Kotona purskahdin itkuun ja minusta tuntui,kuin minut olisi hetki sitten raiskattu. Raiskaukselta se tuntui,kun mitään ei kysytty, ja tehtiin vain kipua aiheuttavia toimenpiteitä kuin koe- eläimelle.
      Tämän jälkeen jokainen gynenreissuni on ollut yhtä paniikkia ja kammoa.Kukaan gyne ei enää nauti minun luottamustani!

• Kaikella kunnioituks

kuulostaa, mutta jos gyne olisi oikeasti sohaissut tähystimen kohtuun niin lapsi ei olisi enää hengissä. Siitä olisi seurannut vaikka mitä kamaluuksia. Tähystin laitetaan minun käsittääkseni emättimeen, kohdunkaulasta se tuskin mahtuu normaalioloissa läpi.

• Kätilö vm.-70
        Kaikella kunnioituks kirjoitti:

kuulostaa, mutta jos gyne olisi oikeasti sohaissut tähystimen kohtuun niin lapsi ei olisi enää hengissä. Siitä olisi seurannut vaikka mitä kamaluuksia. Tähystin laitetaan minun käsittääkseni emättimeen, kohdunkaulasta se tuskin mahtuu normaalioloissa läpi.

Kyseessä on lapsivesitähystys, eli AMNIOSKOPIA- jos olet koskaan sellaisesta kuullut. Tehdään,kun epäillään,että lapsella on joku hätänä.Siinä skooppi viedään kohduunsuun läpi kohtuonteloon ja tarkastellaan mm. lapsiveden väriä. Vihertävä vesi kertoo,että vauva on ulostanut veteen lapsenpihkaa jos sillä on joku vialla. Verinen vesi antaa myös aihetta huoleen. Vedestä voidaan ottaa myös näyte samalla, aivan kuin lapsivesipunktiossa.
        Kohdunsuusta skooppi voi mahtua läpi raskauden loppuvaiheessa,kun kohdun kaula on lyhentynyt ja kohdunsuu pehmentynyt.

• koettu on
        Kaikella kunnioituks kirjoitti:

Kylläpä tuo lapsi tuossa kovin eläväiseltä näyttää ja täyttää 20 vuotta syksyllä.

• Skoopi Doo
        koettu on kirjoitti:

Kylläpä tuo lapsi tuossa kovin eläväiseltä näyttää ja täyttää 20 vuotta syksyllä.

uudesta tiedosta. En tosiaankaan ollut aikaisemmin kuullut tuosta skoopista, vaikka olen kolme lasta synnyttänyt. Sen, kuinka kipeää tuo toimenpide voi tehdä, voin kyllä kuvitella, hyi olkoon. Kuulosti vain niin rajulta toiminnalta, että ajattelin ensin asiassa olleen joku väärinkäsitys. Anteeksi.

• iloinen hikinen

Minulta kysyttiin lapsivesitähystyksessä, suostunko siihen että kandit tulevat huoneseen. Suostuin tietenkin, koska siitähän on hyötyä jatkossa sitten muillekin synnyttäjille. Heitä oli kuusi eikä minusta siinä ollut mitään noloa. En ymmärrä miksi joku kokee telineissä pyllistelyn hävettäväksi. On hienoa että lääketiede on edistynyt niin että kaikki vaivat voidaan tutkia ja todeta ja saada oikea hoito.
        Vaihdevuosivaivoista minulla ei ole muita kokemuksia kuin kuumista aalloista, joista olen nauttinut suunnattomasti, viluisena ihmisenä. Vihdoinkin olen voinut nauttia talvesta jäätymättä. Pärjään paljon vähemmillä vaatteilla ulkona kuin ennen. Koko elämäni olen palellut, nyt on toisin. Toivon ettei tämä tila loppuisi. Kuukautisia en kaipaa. En käytä mitään hormonia tai luontaistuotetta, koska ei ole syytä. Tykkään kun tarkenee. Olen asiakaspalvelutyössä muttei aaltoilusta ole ollut haittaa, en punastu, eikä hiki valu. Tulee vain outo kuumuus ikäänkuin kasvojen taakse, ja lämmin virtaus koko kroppaan.

• Apua saanut
        iloinen hikinen kirjoitti:

Minulta kysyttiin lapsivesitähystyksessä, suostunko siihen että kandit tulevat huoneseen. Suostuin tietenkin, koska siitähän on hyötyä jatkossa sitten muillekin synnyttäjille. Heitä oli kuusi eikä minusta siinä ollut mitään noloa. En ymmärrä miksi joku kokee telineissä pyllistelyn hävettäväksi. On hienoa että lääketiede on edistynyt niin että kaikki vaivat voidaan tutkia ja todeta ja saada oikea hoito.
        Vaihdevuosivaivoista minulla ei ole muita kokemuksia kuin kuumista aalloista, joista olen nauttinut suunnattomasti, viluisena ihmisenä. Vihdoinkin olen voinut nauttia talvesta jäätymättä. Pärjään paljon vähemmillä vaatteilla ulkona kuin ennen. Koko elämäni olen palellut, nyt on toisin. Toivon ettei tämä tila loppuisi. Kuukautisia en kaipaa. En käytä mitään hormonia tai luontaistuotetta, koska ei ole syytä. Tykkään kun tarkenee. Olen asiakaspalvelutyössä muttei aaltoilusta ole ollut haittaa, en punastu, eikä hiki valu. Tulee vain outo kuumuus ikäänkuin kasvojen taakse, ja lämmin virtaus koko kroppaan.

Hienoa että pärjäät noin vähällä ja pidät etuna kuumia aaltoja. Itse kärsin kaikki pahimmatkin vaihdevuosioireet. Estrogeenit oli pakko ottaa käyttöön kun oireet olivat todella vakavia. Naiset ovat niin kovin erilaisia, äidilläni oli myös voimakkaat vaihdevuosioireet jotan olisikohan perinnöllistä.

• Saara,

Voisit mainita aikaa tilatessasi, että haluat ymmärtäväisen gynen, koska edellisestä gynekäynnistäsi on jo kulunut aikaa. Hyvä gynekologi on kyllä ymmärtäväinen ja helläkätinen, eikä missään tapauksessa syyllistä potilasta/asiakasta, vaikka edellisestä käynnistä onkin kulunut aikaa. Sitäpaitsi voisit mainita asiasta myös itse gynelle, siis siitä että koet tilanteen nöyristyttävänä.

Monen vuoden etsinnän jälkeen löysin viimein todella hyvän gynen, jolla olen sen jälkeen käynyt. Gyne puhelee koko tutkimuksen ajan mitä tekee, niin ettei tee jotain mikä tuntuu yhtä-äkkiä kylmälle tai epämiellyttävälle. Keskustelemme käynnin ajan kuin hyvät tuttavat. Kyllä tuli vuosien aikana käytyä yhdellä jos toisellakin gynellä ennen kuin löysin mukavan, helläkätisen gynen. Täytyy vain todeta, että etsivä löytää.

• 53-vuotias

Hei, kiinnostaa kovasti tietää minkä ikäinen olet? Koska nuo oireesi alkoivat? Itse olen 53-v. eikä vielä mitään oireita. Minäkään en gynellä ole käynyt vuosikausiin kun ei ole mitään vaivoja ollut, eikä kauheasti huvita mennäkään.

• 53

Oireet alkoi viime syksynä rajuina. Luulin (uskon ja toivon), että luonaistuotteet auttoi, kun kuumat aallot ja hikoilut loppui muutaman viikon sisällä niiden syönnin aloittamisesta. Mielialaan ne ei vaikuttanut, edelleen oli/on ahdistusta, pelkoja, itkeskelen ja on mikään ei tunnu miltään-olo. Nyt en ole ollenkaan varma missä mennään, viime viikolla oli ihan oikeat kuukautiset, olokin tuntui naiselta. Luontaistuotteet odottaa kaapissa, jos kuukautiset näyttäytyi nyt viimeisen kerran, niin aloitan niiden syönnin heti kun vähäisiäkään oireita ilmaantuu. Aika rassaavaa tälläinen epävarmuus.

Täällä on keskustelu mm. siitä, että mitä hyvää vaihdevuosissa on. Minun mielestä se on aika luonnoton olotila, eikä kuukautisen loppuminen ole helpotus, vaikka ne ei oireettomat mulla koskaan ole ollut. Raskauden pelon poistumisesta tämän ikäisten naisten ei paljon kannnata hehkuttaa.

Yllätys mulle, että on muitakin naisia jotka eivät ole gynellä käyneet aikoihin. Minä olen ohittanut "pakollisetkin" seulonnat. Onhan se kai tyhmää, mutta jo kutsukirjeen saaminen puistattaa.

• 54vee
        53 kirjoitti:

Oireet alkoi viime syksynä rajuina. Luulin (uskon ja toivon), että luonaistuotteet auttoi, kun kuumat aallot ja hikoilut loppui muutaman viikon sisällä niiden syönnin aloittamisesta. Mielialaan ne ei vaikuttanut, edelleen oli/on ahdistusta, pelkoja, itkeskelen ja on mikään ei tunnu miltään-olo. Nyt en ole ollenkaan varma missä mennään, viime viikolla oli ihan oikeat kuukautiset, olokin tuntui naiselta. Luontaistuotteet odottaa kaapissa, jos kuukautiset näyttäytyi nyt viimeisen kerran, niin aloitan niiden syönnin heti kun vähäisiäkään oireita ilmaantuu. Aika rassaavaa tälläinen epävarmuus.

Täällä on keskustelu mm. siitä, että mitä hyvää vaihdevuosissa on. Minun mielestä se on aika luonnoton olotila, eikä kuukautisen loppuminen ole helpotus, vaikka ne ei oireettomat mulla koskaan ole ollut. Raskauden pelon poistumisesta tämän ikäisten naisten ei paljon kannnata hehkuttaa.

Yllätys mulle, että on muitakin naisia jotka eivät ole gynellä käyneet aikoihin. Minä olen ohittanut "pakollisetkin" seulonnat. Onhan se kai tyhmää, mutta jo kutsukirjeen saaminen puistattaa.

Ei kannata niiden luontaistuotteiden antaa odottaa siellä kaapissa, vaikkei oireita nyt olisikaan. Useinhan niitä saa vedellä ainakin kuukauden ennen, kuin alkavat auttaa. Itselläni alussa menkat pois 3kk ja sinä aikana pukkaa vv-vaivoja, kun taas vuoto alkaa, niin vaivatkin poissa. Nykyään vaivat silti läsnä, vaikka ajoittain menkat pelaakin vielä. Mulla on muuten kaikkia merkillisiä pelkotiloja, mutta gynen tarkastus ei haittaa, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Olen aina käynyt joka seulonnassa ja 4kympin jälkeen myös kerran siinä välissä. Enemmän mua puistattaa hammaslääkärissä käynnit, mutta niihinkin olen kyllä aina mennyt:)

• Ihana nainen 53
        54vee kirjoitti:

Ei kannata niiden luontaistuotteiden antaa odottaa siellä kaapissa, vaikkei oireita nyt olisikaan. Useinhan niitä saa vedellä ainakin kuukauden ennen, kuin alkavat auttaa. Itselläni alussa menkat pois 3kk ja sinä aikana pukkaa vv-vaivoja, kun taas vuoto alkaa, niin vaivatkin poissa. Nykyään vaivat silti läsnä, vaikka ajoittain menkat pelaakin vielä. Mulla on muuten kaikkia merkillisiä pelkotiloja, mutta gynen tarkastus ei haittaa, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Olen aina käynyt joka seulonnassa ja 4kympin jälkeen myös kerran siinä välissä. Enemmän mua puistattaa hammaslääkärissä käynnit, mutta niihinkin olen kyllä aina mennyt:)

gynelle kaikki te, jotka ette ole yli viiteen vuoteen käyneet. Ja ne "pakolliset" seulonnat ovat kaikkien naisten parhaaksi. Miksi luulette, että syöpien hoitoennuste on parantunut sen jälkeen, kun seulonnat on aloitettu. Siksi, että silloin ne todetaan varhaisvaiheessa ja saa hoidon heti.
        Lääkäreitä on kaikenlaisia, kuten meitä potilaitakin. Toiset menevät mielummin naisgynelle ja toiset taas pitävät luonnottomana, että nainen tutkii. Jos asutte pienellä paikkakunnalla ja terveyskeskus on ainut paikka, tehkää reissu isommalle paikkakunnalle, oikean gynen hoiviin.
        Ja sitten kun olette gynen luona, kysykää kaikki mahdolliset asiat, niin fyysiset kuin psyykkisetkin. Ja haastatelkaa äitiänne ennen käyntiä, niin osaatte kysyä tulevista ongelmista.
        Eräs synnyttämätön ja yksin elävä tuttuni pelkäsi papa-koettakin, vaikka se on kuin korvapuikolla hieraisisi sylkeä kieleltä.
        Lääkärit ovat meitä potilaita varten ja nähneet kaikenlaisia tapauksia, ei heitä tarvitse kainostella tai pelätä.

• valitse siitä
        Ihana nainen 53 kirjoitti:

gynelle kaikki te, jotka ette ole yli viiteen vuoteen käyneet. Ja ne "pakolliset" seulonnat ovat kaikkien naisten parhaaksi. Miksi luulette, että syöpien hoitoennuste on parantunut sen jälkeen, kun seulonnat on aloitettu. Siksi, että silloin ne todetaan varhaisvaiheessa ja saa hoidon heti.
        Lääkäreitä on kaikenlaisia, kuten meitä potilaitakin. Toiset menevät mielummin naisgynelle ja toiset taas pitävät luonnottomana, että nainen tutkii. Jos asutte pienellä paikkakunnalla ja terveyskeskus on ainut paikka, tehkää reissu isommalle paikkakunnalle, oikean gynen hoiviin.
        Ja sitten kun olette gynen luona, kysykää kaikki mahdolliset asiat, niin fyysiset kuin psyykkisetkin. Ja haastatelkaa äitiänne ennen käyntiä, niin osaatte kysyä tulevista ongelmista.
        Eräs synnyttämätön ja yksin elävä tuttuni pelkäsi papa-koettakin, vaikka se on kuin korvapuikolla hieraisisi sylkeä kieleltä.
        Lääkärit ovat meitä potilaita varten ja nähneet kaikenlaisia tapauksia, ei heitä tarvitse kainostella tai pelätä.

Tähän yltiöasialliseen kommenttiin ei voi vastata muuta kuin että käytännössä asiat eivät mene noin. Näin sanoo Kokemuksen Rintaääni.

Toisekseen, on ihan oma asiani käynkö gynellä vai en. Kuuluu samaan sarjaan kuin rokotukset ja vakuutukset. Aikuinen ihminen saa itse päättää eikä häntä komennella 'mars mars' mihinkään. Jämpti on niin.

• marjaliisaelviira

Edelliselle!
      Kyllä se on yhteiskunnankin etu, että aikuinen nainen käy seulontatutkimuksissa ja ottaa myös rokotukset ajallaan.
      Kallis lasku tulee niistä hoidoista, jotka venyvät ja mutkistuvat kun sairastutaan tai sairaudet löytyvät liian myöhään.
      Jos aikuinen ihminen ei itse ymmärrä etuaan, on ihan paikallaan "komennella" ja muistuttaa yhteiskunnan tarjoamista eduista.

• Hormoonihurmio

Kysymyksesi on varmaan retorinen. Jos haluat apua vaihdevuosivaivoihin, sen avun saa parhaiten gynekologilta. Lievät oireet voivat lievittyä luontaistuotteilla, mutta rankkoihin oireisiin auttaa vain estrogeni.

Mitä tulee korvaushoidon haittapuoliin: syövän tai veritulpan voit hyvin todennäköisesti saada, vaikket olisi eläessäsi ottanut hormonin hormonia. Näiden tautien riskitekijöitä on paljon, suurimpana niistä perimä. Jokainen tietysti itse punnitsee edut ja haitat, onko valmis kestämään vaivansa vai ottamaan sen riskin, että hoidosta on jotain ikäviä sivuvaikutuksia.

Koska olen lapseton enkä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, olin minäkin jättänyt gynekologikäynnit väliin 20 vuodeksi. Sitten ryhdistäydyin, koska ajattelin, että on hyvä saada oma, tuttu gynekologi ennen vaihdevuosia. Varasin ajan keski-ikäiselle naislääkärille, jota työtoveri suositteli, ja olen ollut häneen tyytyväinen. Ainoa hankaluus on se, että käyntiaika pitää varata tosi ajoissa, koska hänellä on vastaanotto vain kerran viikossa. Mitään äkillisiä ongelmia siellä ei siis hoideta, mutta eipä niitä ole ollutkaan.

Kerroin pitkästä tauosta lääkärille, mutta hän ei mitenkään paheksunut käytöstäni, päinvastoin oli hyvillään, että nyt olin päättänyt tulla. Gynekologillahan käydään vähän samasta syystä kuin hammaslääkärillä: säännölliset tarkastukset tehdään siksi, että mahdolliset ongelmat havaittaisiin ajoissa, joilloin ne on helppo hoitaa.

Olisiko sinulla joku tuttu, jolta voisit kysyä suositusta ymmärtäväisestä gynekologista?

• xxxcccx

Hei!
      Olen 54v. ja söin tässä koko viime syksyn vv-oireisiin mäkikuisma kapseleita.
      Ja ne auttoivat, kaikki hikoilu jäi pois ja nukuin myös paremmin ja mikä parasta ne kohottavat myös mielialan kestämään näitä arjen rutistuksia.
      Nyt helmikuussa sitten vieroitin itseni niistä,koska ne eivät kuulema sovi auringossa oleskellessa ja eikä niistäkään ole tutkimuksia pitkä aikais käytön seurauksista.
      Nyt kun en taas syö niitä niin kaikki vaivat ovat palanneet ennalleen ja useana yönä pohdin jo vakavasti aloittavani niiden popsimisen uudelleen.
      Mäkikuismahan sopii parhaiten jos ei käytä mitään muita lääkkeitä, koska ne lisäävät/heikentävät muiden lääkkeiden tehoa.

• Lattiarätti

Terveisiä mammografiasta....tissit voi hyvin...=))....maanantaina sitten gynelle.Jännityksellä odotan miten hormoonikorvaushoito saadaan alulle =)

Kyllä minä aikuisena naisena haluan tietää mitä minun kehooni kuuluu??
      Se ei ole minulle velvollisuus vaan oikeus.
      Tuntuis vaan siltä että itsestään huolta pitävä ihminen kävisi nuo toimenpiteet läpi viimeistään keski-ikäisenä ja siitä eteenpäinkin.
      Eihän sitä voi piiloutua peiton alle ja kuvitella että kaikki on hyvin.....Toivottavaa tietenkinn on että asita olisi kohdillaan mutta näin ei aina ole.

• sivistystä huolehtia

naisen pitäisi huolehtia aika-ajoin itsestään ja käydä gynegologisisa seulonnoissa,ettei tule yllätyksiä koska-ei oo ollut mitään oireita koskaan-se on harhaa,sillä kasvain tulee jo oirehtimaan siinä vaiheessa kun etäispesäkkeet alkavat levitä.syävät ovat salakavalia ja ei ole noloa huolehtia itsestään,vielä nolmpaa on olla hellevi huoleton ja kun tulee yllätysoireita niin voi voi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe