Autolla ympäri Portugalia?

Lisboa

Kertokaa kokemuksianne autoilusta Portugalista. Olemme lähdössä kaupunkilomalle Lissaboniin ja innokkaina autoilijoina mahdollisesti vuokraamme loman aikana auton ja lähdemme kiertelemään maata. Ajokulttuuri on kuulemma vauhdikas.. Lissabonin lähialueella ajattelimme piipahtaa Sintrassa ja mahd. Estorilissa, mutta missä muualla kannattaisi poiketa? Onko kukaan ajanut Espanjan puolelle esim. Sevillaan? Jos on niin olisi kannattava reissu, miten tiet, tullit, pysähtymispaikat?

4

1617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sintra

      Asuimme Sintrassa vuokratalossa viikon josta käsin teimme erilaisia autoretkiä,esim tällaisen

      Lissabon-Coimbra-Seia-Serra de Estrela(Torre 1991m)-Covilha-Lissabon
      Matkalla mahtavaa mootoritietä ja jännittäviä tosi mutkaisia vuoristoteitä. Ajettiin 1 päivä vuoristoon ja yövyimme siellä huipulla ja seuraavana päivänä takaisin.
      Vinkkejä matkalle1)ottakaa auto lentokentältä,itse vuokrasin sen jo kotimaasta käsin. Ja ostin lisävakuutukset paikan päältä. Kannattaa ottaa kaikki omavastuun poistot.2)Lentokentältä oli helppo ajaa Sintraan, joten suosittelen majoittumista sinne3) Lissabonissa kannata vältää autolla ihan keskustaa, ja kiertää se "kehäteitä" pitkin.HYVÄ KARTTA KANNATTA HANKKIA.3) Portugalissa on paljon liikennettä mutta mielestäni se sujuu hyvin(jos olet ajanut Helsingissä kehä-ykköstä ruuhka-aikaan,paljon samaa)Vilkku päälle, ja viimeistään toinen auto päästää vaihtamaan kaistaa.4)Tiet on pääsääntöisesti hyvässä kunnossa jopa vuoristossa, jokaisen moottoritien alussa on lippupiste josta otetaan lippu ja ulosajettaessa maksetaan maksupisteeseen. moottoriteiden varsilla on paljon liikenneasemia baareineen kuin meilläkin..5)Kesäkuun alussa oli vielä suht hiljaista turistien suhteen,vuoristossakin sai ajella aika rauhassa,ilma oli lämmin ja ilmastointi autossa todella tarpeen... eikun baanalle vaan

      • Lisboa

        Kuulostaa hyvältä, meillä on hotelli varattuna keskustasta, joten keskustassa ajoa emme voi välttää, mutta emmeköhän pärjää.. Estrelan vuoristo todellakin kiinnostaisi, alueena kehuttu.


    • Barbeito

      Kyllähän toki Sevillaankin asti voi Lissabonista mennä, mutta matka on jo melkoinen ja vaatii käytännössä yöpymistä jossain matkan varrella. Olen joskus käynyt siellä päiväseltään Algarvesta (Praia da Rochasta) ja se oli jo aikamoinen matka sekin.

      Yksi paikka jota suosittelen on ehdottomasti Evora. Minusta se on todella viehko pikkukaupunki. Jos siellä haluaisi yöpyä, ehdottaisin hotelli Policarpoa, on todella vanha ja huoneet ovat mikä minkäkinnäköisiä, parhaimmillaan luolamaisia. On ainakin viikonloppuisin suosittu paikka (espanjalaisia täynnä) joten ennakkovaraus on tarpeen. Ja luukappelihan Evorassa pitää sitten käydä katsastamassa jos sinne menee. On huomattavasti isompi ja hienompi kuin vastaava Farossa.

      Pohjoisen suunnalla Portoon tai Guardaan on jo aika paljon enenmmän matkaa, mutta kumpikin paikka olisi kyllä käymisen arvoinen. Porto on minusta jopa Lissabonia viehättävämpi paikka ja Guarda on kyllä omanlaisensa ilmestys. Se on nähtävä ihan itse. On melkoisen synkän näköinen esitys.

      • LissuT

        Lissabonista Sevillaan on n 460 km, ei siis mikään mahdoton ajomatka.
        Portugalissa on hyvät moottoritiet ja niillä ajetaan aika lujaa - 120 on rajoitus, 150 km/h on aika tavallinen nopeus käytönnässä. Mutta toki kaistoja on kaksi suuntaansa, joten ei ole "pakko" kulkea nopeimpien kanssa samaa vauhtia.
        Tietulleista tuossa jo aiemmin sanotiinkin, ne eivät ole kovin kalliita, olisiko noin 20-25 euroa tuolle matkalle. Ymmärtääkseni Portugalista vuokratulle autolle pitää ostaa joku lisävakuutus yms. jos ajaa autolla Espanjan puolelle.
        Sellainen varoitus vielä, että Espanjassa on otettu kovat keinot kaahailua vastaan, ja sakot ovat sen mukaiset ja korttikin lähtee helposti - niinpä Espanjalaiset hurjastelevat Portugalin puolella sydämensä kyllyydestä varsinkin rajan lähellä..

        Lissabonissa autoilu on hyvin onnettomuusaltista, torvet soi ja ajotyyli on agressiivinen. Suomesta poiketen liikenneympyrässä saattaa olla viisikin kaistaa, joskus ympyrästä ulospääsy voi varsinkin ruuhka-aikaan olla - noh haastavaa. Jos jalankulkija on ylittämässä suojatietä niin autot pysähtyvät aina - jos tämä unohtuu, niin kiukkuisia kirouksia ja sormimerkkejä satelee, voipa joku lyödäkin autoa.
        Olen usein ihmetellyt, mitä niille mukaville ja kohteliaille ihmisille oikein tapahtuu, kun istuvat ratin taa..
        Vielä lopuksi - Lissabonissa on mäkistä, joten mäkilähtö on osattava sujuvasti. Lisäksi tiet ovat paikoitellen huonossa kunnossa (reikiä asfaltissa) joten kannattaa ottaa vuokra-auto, jossa on vararengas..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe