Oksennusreaktion syy?

Gingerbread

Olen saanut kolme kertaa ikävän oksennusreaktion muutama tunti ruokailun jälkeen, oksentelen muutaman tunnin rajusti, joudun pahoinvoinnin ja huimauksen takia makaaman vain vaakatasossa, vatsaa vääntää ja menee hieman löysälle. Pääasiallinen oire on oksentelu. Oireet ovat yleensä ohi myös muutamassa tunnissa/illan aikana. Oireet ovat tulleet ensimmäisellä kerralla ulkomailla sushiravintolassa, jossa söin kasvis-tofukeittoa ja erilaisia raakoja kaloja, toisella kerralla Helsingissä sushiravintolassa, jossa söin kokoelman erilaisia raakaa kalaa sisältäviä paloja ja kolmannen kerran söin kiinalaisen annoksen (dim jotain?), jossa ikäänkuin tortellinin tyylisiä täytettyjä nyyttejä, sisällä kalaa, rapua ja kanaa, hapanimelädippi. Keksiikö kukaan, onkohan näissä mahdollisesti jokin sama tietty mauste tms jota aina käytettäisiin, ja josta oireita voisin saada? Vai olenko ollut näin epäonninen, että olen saanut vuoden sisällä vaan kolme kertaa ruokamyrkytyksen (pilaantunut ruoka) ? Aikaisemmin olen pystynyt syömään raakaa kalaa ja mm. kylmäsavustettu lohi on ollut herkkuani.

5

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kala on ihan hyvin voinut olla pilaantunutta. Jos kalaa säilytetään väärässä lämpötilassa, se on auttamattomasti pilaantunutta. Yleensähän ei suositella, että kalaa tai lihaakaan syödään raakana.

    • kalalle allerginen

      Äkkiseltään voisi veikata että olet tullut kalalle allergiseksi. Sillä ei ole mitään merkitystä ettei oireita ole ennen tullut raa'asta kalasta, koska allergia voi puhjeta koska vain.

      • Gingerbread

        Voinkohan olla vain raa'alle kalalle sitten allerginen? Kylmäsavulohta olen tuonkin jälkeen syönyt, mutta en muita raakoja kaloja...


      • Kenkura
        Gingerbread kirjoitti:

        Voinkohan olla vain raa'alle kalalle sitten allerginen? Kylmäsavulohta olen tuonkin jälkeen syönyt, mutta en muita raakoja kaloja...

        Itse olen äyriäisille allerginen, mutta kaikkia kaloja sekä raakana että kypsennettynä voin syödä huoletta. Äyriäisistä minulla tule kurkun karheutta, kutinaa ja turvotusta. Äyriäisiä käytetään monissa Aasian maissa kalaliemien valmistuksessa, ja näitä kalaliemiä sitten taas käytetään yleisesti mausteena (myös ruuissa, jotka ei muuten sisällä kalaa). Muistelen lukeneeni jostain, että eri kalalajeille voi olla eri tavoin allerginen, esim. voi saada oireita suomalaisista järvikaloista, vaikka merilohta pystyy ihan hyvin syömään, mutta käsittääkseni kypsennys ei vähennä kalan allergeenisuutta (korjatkaa joku jos olen väärässä).

        Toinen yleisesti Aasian maissa käytetty ja mahdollinen allergian aiheuttaja voisi olla soija. Siitähän tofu valmistetaan ja maustekastikkeissa sitä on myös. Nykyään sitä löytyy kyllä todella usein suomalaisistakin ruokajalosteista, erityisesti lihajalosteista (esim. nakit, lihapullat, makkarat jne.), sekä mausteena että halpana lihan korvikkeena, joten ehkä tuo soija ei ole selitys voimakkaisiin oireisiisi. Soijahan kuuluu palkokasveihin, kuten muutkin pavut ja herneet. Jos on herneille allerginen, voi ihan hyvin olla soijallekin allerginen.


      • po
        Kenkura kirjoitti:

        Itse olen äyriäisille allerginen, mutta kaikkia kaloja sekä raakana että kypsennettynä voin syödä huoletta. Äyriäisistä minulla tule kurkun karheutta, kutinaa ja turvotusta. Äyriäisiä käytetään monissa Aasian maissa kalaliemien valmistuksessa, ja näitä kalaliemiä sitten taas käytetään yleisesti mausteena (myös ruuissa, jotka ei muuten sisällä kalaa). Muistelen lukeneeni jostain, että eri kalalajeille voi olla eri tavoin allerginen, esim. voi saada oireita suomalaisista järvikaloista, vaikka merilohta pystyy ihan hyvin syömään, mutta käsittääkseni kypsennys ei vähennä kalan allergeenisuutta (korjatkaa joku jos olen väärässä).

        Toinen yleisesti Aasian maissa käytetty ja mahdollinen allergian aiheuttaja voisi olla soija. Siitähän tofu valmistetaan ja maustekastikkeissa sitä on myös. Nykyään sitä löytyy kyllä todella usein suomalaisistakin ruokajalosteista, erityisesti lihajalosteista (esim. nakit, lihapullat, makkarat jne.), sekä mausteena että halpana lihan korvikkeena, joten ehkä tuo soija ei ole selitys voimakkaisiin oireisiisi. Soijahan kuuluu palkokasveihin, kuten muutkin pavut ja herneet. Jos on herneille allerginen, voi ihan hyvin olla soijallekin allerginen.

        sushissa voi olla enemmän histamiinia kuin yleensä kalassa, se ehkä vanhenee nopeammin kun se on raakaa, voit olla yliherkkä histamiinille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1699
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1618
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      8
      1030
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe