Oksennusreaktion syy?

Gingerbread

Olen saanut kolme kertaa ikävän oksennusreaktion muutama tunti ruokailun jälkeen, oksentelen muutaman tunnin rajusti, joudun pahoinvoinnin ja huimauksen takia makaaman vain vaakatasossa, vatsaa vääntää ja menee hieman löysälle. Pääasiallinen oire on oksentelu. Oireet ovat yleensä ohi myös muutamassa tunnissa/illan aikana. Oireet ovat tulleet ensimmäisellä kerralla ulkomailla sushiravintolassa, jossa söin kasvis-tofukeittoa ja erilaisia raakoja kaloja, toisella kerralla Helsingissä sushiravintolassa, jossa söin kokoelman erilaisia raakaa kalaa sisältäviä paloja ja kolmannen kerran söin kiinalaisen annoksen (dim jotain?), jossa ikäänkuin tortellinin tyylisiä täytettyjä nyyttejä, sisällä kalaa, rapua ja kanaa, hapanimelädippi. Keksiikö kukaan, onkohan näissä mahdollisesti jokin sama tietty mauste tms jota aina käytettäisiin, ja josta oireita voisin saada? Vai olenko ollut näin epäonninen, että olen saanut vuoden sisällä vaan kolme kertaa ruokamyrkytyksen (pilaantunut ruoka) ? Aikaisemmin olen pystynyt syömään raakaa kalaa ja mm. kylmäsavustettu lohi on ollut herkkuani.

5

906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kala on ihan hyvin voinut olla pilaantunutta. Jos kalaa säilytetään väärässä lämpötilassa, se on auttamattomasti pilaantunutta. Yleensähän ei suositella, että kalaa tai lihaakaan syödään raakana.

• kalalle allerginen

Äkkiseltään voisi veikata että olet tullut kalalle allergiseksi. Sillä ei ole mitään merkitystä ettei oireita ole ennen tullut raa'asta kalasta, koska allergia voi puhjeta koska vain.

• Gingerbread

Voinkohan olla vain raa'alle kalalle sitten allerginen? Kylmäsavulohta olen tuonkin jälkeen syönyt, mutta en muita raakoja kaloja...

• Kenkura
        Gingerbread kirjoitti:

Voinkohan olla vain raa'alle kalalle sitten allerginen? Kylmäsavulohta olen tuonkin jälkeen syönyt, mutta en muita raakoja kaloja...

Itse olen äyriäisille allerginen, mutta kaikkia kaloja sekä raakana että kypsennettynä voin syödä huoletta. Äyriäisistä minulla tule kurkun karheutta, kutinaa ja turvotusta. Äyriäisiä käytetään monissa Aasian maissa kalaliemien valmistuksessa, ja näitä kalaliemiä sitten taas käytetään yleisesti mausteena (myös ruuissa, jotka ei muuten sisällä kalaa). Muistelen lukeneeni jostain, että eri kalalajeille voi olla eri tavoin allerginen, esim. voi saada oireita suomalaisista järvikaloista, vaikka merilohta pystyy ihan hyvin syömään, mutta käsittääkseni kypsennys ei vähennä kalan allergeenisuutta (korjatkaa joku jos olen väärässä).

Toinen yleisesti Aasian maissa käytetty ja mahdollinen allergian aiheuttaja voisi olla soija. Siitähän tofu valmistetaan ja maustekastikkeissa sitä on myös. Nykyään sitä löytyy kyllä todella usein suomalaisistakin ruokajalosteista, erityisesti lihajalosteista (esim. nakit, lihapullat, makkarat jne.), sekä mausteena että halpana lihan korvikkeena, joten ehkä tuo soija ei ole selitys voimakkaisiin oireisiisi. Soijahan kuuluu palkokasveihin, kuten muutkin pavut ja herneet. Jos on herneille allerginen, voi ihan hyvin olla soijallekin allerginen.

• po
        Kenkura kirjoitti:

Itse olen äyriäisille allerginen, mutta kaikkia kaloja sekä raakana että kypsennettynä voin syödä huoletta. Äyriäisistä minulla tule kurkun karheutta, kutinaa ja turvotusta. Äyriäisiä käytetään monissa Aasian maissa kalaliemien valmistuksessa, ja näitä kalaliemiä sitten taas käytetään yleisesti mausteena (myös ruuissa, jotka ei muuten sisällä kalaa). Muistelen lukeneeni jostain, että eri kalalajeille voi olla eri tavoin allerginen, esim. voi saada oireita suomalaisista järvikaloista, vaikka merilohta pystyy ihan hyvin syömään, mutta käsittääkseni kypsennys ei vähennä kalan allergeenisuutta (korjatkaa joku jos olen väärässä).

Toinen yleisesti Aasian maissa käytetty ja mahdollinen allergian aiheuttaja voisi olla soija. Siitähän tofu valmistetaan ja maustekastikkeissa sitä on myös. Nykyään sitä löytyy kyllä todella usein suomalaisistakin ruokajalosteista, erityisesti lihajalosteista (esim. nakit, lihapullat, makkarat jne.), sekä mausteena että halpana lihan korvikkeena, joten ehkä tuo soija ei ole selitys voimakkaisiin oireisiisi. Soijahan kuuluu palkokasveihin, kuten muutkin pavut ja herneet. Jos on herneille allerginen, voi ihan hyvin olla soijallekin allerginen.

sushissa voi olla enemmän histamiinia kuin yleensä kalassa, se ehkä vanhenee nopeammin kun se on raakaa, voit olla yliherkkä histamiinille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      177
      6764
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      115
      3204
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      104
      1895
    4. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      19
      1689
    5. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      64
      1676
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      1
      1569
    7. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      38
      1556
    8. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      15
      1363
    9. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      11
      1320
    10. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      65
      1265
    Aihe