Olen 22v., kärsinyt närästyksestä noin kaksi vuotta, lisäksi minulla on paljon allergioita ja krooninen kasvokipu. En oikein jaksaisi, kun kaikki vaivat vain tuntuvat koko ajan pahenevan, refluksi on tämä pahin.
Kävin yli vuoden lääkärissä ilman, että minua ja hätääni kunnolla uskottiin, Zolttia sain kyllä heti mutta kun se ei auttanut, minun ajateltiin tyyliin keksineen koko sairauden. Lopulta tehtiin vatsatähystys ja tulehdushan siellä näkyi. Olin siis ollut ihan oikeassa. Lääkäri kuitenkin vaan edelleen kehotti syömään sitä Zoltia, mikä oli äärimmäisen turhauttavaa.
Menin toiselle lääkärille, sain Nexiumin tilalle (40 mg), lisäksi syön Gavisconia tai Rennietä ja muitakin itsehoitolääkkeitä lähes päivittäin ja ehkä hieman pelottavia määriä, mutten oikein osaa muutakaan, kun on niin hirveä olo. Olen lukenut netistä kaikkea lääkkeiden sivuvaikutuksista ja vaaroista ja huolestuttaa. Lisäksi olen köyhä opiskelija, ja ärsyttää, kun kaikki rahat menevät lääkkeisiin tai lääkäriin. Olen opiskelemassa puheammattiin ja lisäksi harrastan laulamista, mutta kesän jälkeen en ole kyllä siihen pystynyt, kun kurkku on jatkuvasti niin kipeänä ja ääni menee heti. Pitääkö tässä keksiä joku toinen ammatti? Tällä hetkellä uskon, etten voi tehdä ikinä mitään työtä. Olen joutunut luopumaan myös liikuntaharrastuksistani, kun ei vatsa kestänyt. En voi tehdä mitään, mitä muut ikäiseni tekevät: en uskalla nukkua muualla kuin kotona, missä minulla on korotettu sänky. En uskalla mennä ravintoloihin syömään. En uskalla ylipäänsä syödä kuin kotona jotain mautonta riisiä, kun kaikki vaan närästää. Ja tuskinpa voin koskaan tulla raskaaksi tai mitään. Olen erakoitunut kotiin, kun ei kurkku kipeänä oikein jaksa olla sosiaalinen. Kiva elämä. (Toiset ehkä jaksaa ja pystyy, mutta olin jo valmiiksi yliherkkä ja kaikki tämä sairastelu on ollut ihan vika tikki).
Olen vihainen ja katkeroitunut enkä jaksa yhtään. Eikä yhtään kiinnostaisi mennä taas lääkäriin, kun en tiedä, mitä muita vaihtoehtoja tässä on kuin leikkaus (joka ei ole hyvä vaihtoehto) tai saman piinan jatkuminen.
En jaksa refluksia
13
1093
Vastaukset
- närästää
kyllä todella elämänlaatua huonontava tauti! Voimia!
tietoa ja vertaistukea löytyy myös tuolta refluksikkojen omalta sivustolta www.refluksi.fi
sieltä löytyy myös leikattuja ja leikkaukseen juuri meneviä. - SattuuParemmissakiPi
Kuulostaa tutulta, itsekin jo vuoden pyöritellyt leikkausta päässä, on vaan 6500 euroa niin iso rahasumma että ei oikeen innostais. Toisaalta voishan sitä mennä kunnalliseen 2 vuoden jonoon mutta enpä sitten tiedä tuostakaan. Elämäähän tämä ei oo mut yritetään nyt vielä silti.
Jaksamisia vaan. - oireista eroon!!
Keho oireilee, koska syöt ruokaa, mikä ei ole ihmisille tarkoitettua. Piste.
Seuraavalla ohjeella saat kaikki oireesi häviämään kuukaudessa, eli:
- jätä gluteeni pois
- jätä maitotuotteet pois
- jätä lisäaineet pois
- jätä prosessoitu ruoka pois
- syö vain luonnonmukaista ruokaa!
Osta kaupasta vain tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, riisiä ja tattaria, pähkinöitä, sieniä, kanaa, kalaa ja lihaa, mutta katso, että niihin ei ole lisätty mitään ylimääräistä. Voit syödä kaikkea mahdollista, kunhan se on luonnonmukaista, ei sisällä gluteenia, maitoproteiineja, lisäaineita, eikä se ole millään lailla prosessoitua.
Kuulostaa ehkä radikaalilta, mutta halusit oireistasi eroon. Voit sitten jälkikäteen testailla mikä sopii ja mikä ei, mutta aluksi kuukauden tai parin ajan vain luomuruokaa, jotta saat ensin oireet pois.- faktaa...
Näinhän se on ja tekisi mieli toitottaa tuota samaa kaikille vatsaoireisille ja närästyksestä kärsiville. Ihmisillä on erikoinen käsitys - myös useimmilla lääkäreillä - että esim. närästys on jokin normaali ilmiö ihmisen keholle, joten ei muuta kun lisää nexiumia ja zolttia. Väärin.
Fakta on, että ei ole olemassa närästystä, jos ei syö sellaista ruokaa, mikä aiheuttaa närästyksen.
Närästyksen aiheuttajaa on välillä hankala hahmottaa, koska syömme länsimaissa sellaista p*skaa, että arviointikyky on heikentynyt pahasti. Nykykäsityksen mukaan ruoka on terveellistä silloin, kun lautasella on "perusruokaa", pari leipää ja jogurttia jälkiruoaksi. Todellisuudessa "perusruoka" on vehnää, kuten makaronia, pastaa ja kastiketta. Mutta otetaan hieman leipää lisäksi, todellisuudessa kaikki leipä kaupassa on vehnäleipää,m se ruisleipäkin sisältää aina vehnää enemmän kuin ruista, lukekaa niitä pakkausselosteita. Jogurtit ja kiisselit, vanukkaat ja leivonnaiset - kaikki ovat vehnän, maitoproteiinien, teollisten sokereiden ja lisäaineiden kombinaatioita, ei ihmiskehoa ole tarkoitettu tällaiselle kemikaalisekamelskalle.
Vehnän gluteeni on erittäin monimutkainen proteiini, minkä pilkkominen ruoansulatukselta on kehon rääkkäystä, ottaen huomioon, että sitä vehnää on kaikkialla, asetamme ruoansulatuksen jatkuvasti äärimmilleen. Kai tiesitte, että gluteeni ja maitoproteiini kaseiini on yhdistetty kymmeniin ja kymmeniin eri sairauksiin migreenistä rytmihäiriöihin, masennuksesta ms-tautiin ja muihin autoimmuunisairauksiin.
Tällaisille aineille altistumme päivittäin:
http://en.wikipedia.org/wiki/E_number
Mitä tähän voi enää lisätä? Yksikään asiantuntija ei voi tietää, mitä jatkuva altistus tällaisille aineille monimutkaisessa ja herkässä ihmiskehossa aiheuttaa.
Mistähän ne kivut ja närästys johtuvat? - nappi55
faktaa... kirjoitti:
Näinhän se on ja tekisi mieli toitottaa tuota samaa kaikille vatsaoireisille ja närästyksestä kärsiville. Ihmisillä on erikoinen käsitys - myös useimmilla lääkäreillä - että esim. närästys on jokin normaali ilmiö ihmisen keholle, joten ei muuta kun lisää nexiumia ja zolttia. Väärin.
Fakta on, että ei ole olemassa närästystä, jos ei syö sellaista ruokaa, mikä aiheuttaa närästyksen.
Närästyksen aiheuttajaa on välillä hankala hahmottaa, koska syömme länsimaissa sellaista p*skaa, että arviointikyky on heikentynyt pahasti. Nykykäsityksen mukaan ruoka on terveellistä silloin, kun lautasella on "perusruokaa", pari leipää ja jogurttia jälkiruoaksi. Todellisuudessa "perusruoka" on vehnää, kuten makaronia, pastaa ja kastiketta. Mutta otetaan hieman leipää lisäksi, todellisuudessa kaikki leipä kaupassa on vehnäleipää,m se ruisleipäkin sisältää aina vehnää enemmän kuin ruista, lukekaa niitä pakkausselosteita. Jogurtit ja kiisselit, vanukkaat ja leivonnaiset - kaikki ovat vehnän, maitoproteiinien, teollisten sokereiden ja lisäaineiden kombinaatioita, ei ihmiskehoa ole tarkoitettu tällaiselle kemikaalisekamelskalle.
Vehnän gluteeni on erittäin monimutkainen proteiini, minkä pilkkominen ruoansulatukselta on kehon rääkkäystä, ottaen huomioon, että sitä vehnää on kaikkialla, asetamme ruoansulatuksen jatkuvasti äärimmilleen. Kai tiesitte, että gluteeni ja maitoproteiini kaseiini on yhdistetty kymmeniin ja kymmeniin eri sairauksiin migreenistä rytmihäiriöihin, masennuksesta ms-tautiin ja muihin autoimmuunisairauksiin.
Tällaisille aineille altistumme päivittäin:
http://en.wikipedia.org/wiki/E_number
Mitä tähän voi enää lisätä? Yksikään asiantuntija ei voi tietää, mitä jatkuva altistus tällaisille aineille monimutkaisessa ja herkässä ihmiskehossa aiheuttaa.
Mistähän ne kivut ja närästys johtuvat?faktan alkuperä ...??? mistä saitiltaluit ton "ei ole olemassa närästystä, jos ei syö sellaista ruokaa, mikä aiheuttaa närästyksen."
- no ohhoh
nappi55 kirjoitti:
faktan alkuperä ...??? mistä saitiltaluit ton "ei ole olemassa närästystä, jos ei syö sellaista ruokaa, mikä aiheuttaa närästyksen."
Ai että närästys ja ruoka eivät liity toisiinsa. Jos ei tätä osaa itse päätellä, niin sitten ei muuta kun googlella etsimään tietoa. Eipä löydy kuin muutama satatuhatta sivua, joissa linkitetään ruokavalio ja närästys toisiinsa.
Ongelma on siinä, että ihmiset eliminoivat kahvin ja tuoremehut pois ruokavaliostansa. Mutta pitäisi etsiä syytä pintaa syvemmältä.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=heartburn gluten&meta=&aq=f&oq=
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=heartburn casein&meta=&aq=f&oq=
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=heartburn food additives&meta=&aq=f&oq= - inga hepo
no ohhoh kirjoitti:
Ai että närästys ja ruoka eivät liity toisiinsa. Jos ei tätä osaa itse päätellä, niin sitten ei muuta kun googlella etsimään tietoa. Eipä löydy kuin muutama satatuhatta sivua, joissa linkitetään ruokavalio ja närästys toisiinsa.
Ongelma on siinä, että ihmiset eliminoivat kahvin ja tuoremehut pois ruokavaliostansa. Mutta pitäisi etsiä syytä pintaa syvemmältä.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=heartburn food additives&meta=&aq=f&oq=Ihan nyt tiedoksi kaikille jotka jaksavat leikkiä kotilääkäriä ja jakelevat "hyviä" linkkejä: närästys ja refluksi on kaksi hieman eri asiaa. Närästys aiheutuu useimmiten tietyistä ruoka-aineista jotka lisäävät vatsahappojen eritystä ym. ym. Mutta minulla esimerkiksi ei ole närästystä vaan lähinnä pelkkä refluksi, eli jossain vaiheessa pelkkä vesi nousi ylös. Oli ihan sama mitä söi, kaikki tulivat ylös, tai oikeastaan tuntui että ruoka ei edes ikinä mennyt alas asti vaan jäi kiikkumaan ruokatorveen ylös-alas.. Joten välillä oli parempi käydä ykäämässä safkat pönttöön kuin yrittää saada ne pysymään alhaalla. Välillä ruoka näytti siltä että se ei olisi edes yhtään sulanut vaikka syömisestä oli kulunut pari tuntia. Mutta silti ei närästänyt.
Siis mielestäni närästys tarkoittaa sitä korventavaa tunnetta ja refluksi sitä kun koko vatsalaukun sisältö pyrkii ylös.
Jaksamisia alkuperäisen viestin kirjoittajalle! Minulla tauti hellitti kun jätin kaikki "kielletyt" ruoka-aineet pois, söin helvetin pieniä annoksia enkä syönyt illalla mitään.. Myös Gastronel-valmiste tuntui auttavan ja se että pikkuhiljaa aloin uskomaan että siitä voi päästä eroon! Stressi ei tosiaan helpota tilannetta.. Ajattele positiivisesti!
Minulla myös kasvot kipeytyivät, luulen sen johtuneen jatkuvasta nieleskelystä. Kävin shiatsussa joka auttoi, terapeutti antoi myös kotihoitoohjeita jotka helpottivat kasvojen kireyttä. Kannattaa käydä katsomassa esim. healinghands.fi kävin kyseisellä tyypillä joka on Suomen ainoa valtuutettu shiatsuterapeutti, opiskellut Kanadassa yliopistossa. Ei siis mikään pilipali viikonloppukurssilainen. Googlettamalla löytyy ohjeita selfshiatsuun. - närästää
nappi55 kirjoitti:
faktan alkuperä ...??? mistä saitiltaluit ton "ei ole olemassa närästystä, jos ei syö sellaista ruokaa, mikä aiheuttaa närästyksen."
taisi unohtaa että sinulla on refluksitauti , ei selvästikään vain satunnaista
närästystä.
Lievää tautia voi hoidella ruokavaliolla ja saada sen jopa kuriin, kohtalaista
ja vaikeaa taas ei. Pääsyy ei useimmilla kahdella viimeksi mainitulla ryhmällä
ole ruokavalio tai fyysinen paineen lisääntyminen vaan
alasulkijan tahattomat aukeamiset. Sitä ei paranneta
ruokavaliolla ym - muutenhan tästä taudista olisi helppo
parantua. - toinen kysyjä
no ohhoh kirjoitti:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=heartburn food additives&meta=&aq=f&oq=yksitttäisiä tutkimuksia - ei siis mitään yleisiä googlehakuja.
- toinen kysyjä- - tyttö-öttönen
no ohhoh kirjoitti:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=heartburn food additives&meta=&aq=f&oq=Jos kyseessä on ruokavalioasiat, niin miksi minä kärsin ja niin moni tuttuni syö mitä sattuu eikä ole näitä samoja oireita?'
En oikein usko tähän ratkaisuun, muuten kai sitä olisi jo jossain muuallakin suositeltu. - jaahas...
närästää kirjoitti:
taisi unohtaa että sinulla on refluksitauti , ei selvästikään vain satunnaista
närästystä.
Lievää tautia voi hoidella ruokavaliolla ja saada sen jopa kuriin, kohtalaista
ja vaikeaa taas ei. Pääsyy ei useimmilla kahdella viimeksi mainitulla ryhmällä
ole ruokavalio tai fyysinen paineen lisääntyminen vaan
alasulkijan tahattomat aukeamiset. Sitä ei paranneta
ruokavaliolla ym - muutenhan tästä taudista olisi helppo
parantua.Jos eivät neuvot kelpaa, niin ei sitten. Luulin, että epätoivon hetkellä hyvät neuvot olisivat tarpeen, mutta jos ei niin ei.
Mutta kaiken varalta, jos joku haluaa parantua närästyksestä, yksinkertainen ohje edelleen:
-Syö VAIN luonnonmukaista ruokaa, eli luomuruokaa gluteeni pois.
Jos tuotteessa on yksikin lisäaine, tai tuote on raffinoitu, pästoroitu, homogenoitu, hydrolosoitu jne.. se ei ole silloin luonnonmukaista.
Onnea sitten valitsemallenne tielle, syökää niitä lihapullia ja jogurtteja ja kastikkeita ja juustoja ja keksejä ja pullaa, niin varmasti nexiumille on tarvetta. - tytteli7
jaahas... kirjoitti:
Jos eivät neuvot kelpaa, niin ei sitten. Luulin, että epätoivon hetkellä hyvät neuvot olisivat tarpeen, mutta jos ei niin ei.
Mutta kaiken varalta, jos joku haluaa parantua närästyksestä, yksinkertainen ohje edelleen:
-Syö VAIN luonnonmukaista ruokaa, eli luomuruokaa gluteeni pois.
Jos tuotteessa on yksikin lisäaine, tai tuote on raffinoitu, pästoroitu, homogenoitu, hydrolosoitu jne.. se ei ole silloin luonnonmukaista.
Onnea sitten valitsemallenne tielle, syökää niitä lihapullia ja jogurtteja ja kastikkeita ja juustoja ja keksejä ja pullaa, niin varmasti nexiumille on tarvetta.kelpaa. kiitos vaan vaivannäöstä mutta no thanks.
- tytteli7
tyttö-öttönen kirjoitti:
Jos kyseessä on ruokavalioasiat, niin miksi minä kärsin ja niin moni tuttuni syö mitä sattuu eikä ole näitä samoja oireita?'
En oikein usko tähän ratkaisuun, muuten kai sitä olisi jo jossain muuallakin suositeltu.oon samaa mieltä sun kaa. Ei pelkät ruokajutut ole avain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017564Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne815925Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1523504Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321947Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1881846- 441464
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san161452- 351436
- 221421
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan641384