Sävytetty Supi saunasuoja, Liberon vai Amello?

musta sauna

Suunnittelen saunan (vuodelta -90) seinä- ja kattopaneelien käsittelemistä tummemmiksi (tumman ruskea / musta). Onko kokemusta mitä eroa on sävytetyllä Supi saunasuojalla, Liberonin saunankäsittely tuotteilla ja NetRaudassa myytävissä Amellon tuotteissa? Millä saisi tasaisimman tuloksen?

Onko kenelläkään ylipäätänsä kokemuksia Amellon tuotteista (savusaunan musta)? Ovat ilm. virolaisia tuotteita ja myynnissä vain NetRaudassa. Millaisia tuloksia olette Amellon käsittelyillä saaneet ja millaista oli levittää jne.?

Paljon kiitoksia etukäteen!

4

10172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunaan

käsiteltiin sauna supin värjätyllä saunasuojalla, oljen väriseksi. kiukaan seinä tuli harmaasta kivilaatasta ja kiuas samanvärisenä. Vuolukiviset kiuas kivet laitettiin kiukaaseen. Itse ainakin suosittelisin lähtemään tutusta ja turvallisesta tuotteesta

• Saunatonttu33

Itse käsittelin uuden saunan seinäpaneelit Supi-saunasuojalla, joka sävytettiin Kiva-kalustelakan sävyistä turpeenruskeaksi (oisko sävyn nimi ollut joku karhunmarja tai vastaava, no tummanruskea kuitenkin), aine näyttää ensin paneelilla violetilta mutta kuivuu oikean väriseksi. Käsitellessä tulee ottaa huomioon että saunaan ei voi vetää kuin yhden kerroksen tätä ainetta, toinen kerros tulee löylyissä "hikoilemalla" seinältä alas. Eli jos haluat tumman pinnan, vedä heti kerralla reilu kerros tasaisesti eikä sellaista niukan ohutta kerrosta.

Lauteet käsittelin Liberonin spriipohjaisella kuultomaalilla, lauteisiinhan ei tuo Supi käykään. Se oli hyvä kokemus - Supikin oli ok seiniin mutta näin jälkikäteen ajatellen olisin voinut ihan yhtä hyvin vetää nekin Liberonilla, paitsi että Supi on halvempaa. Mutta se miksi suosittelisin sinulle Liberonia on siinä, että sulla on jo vanhaa se tavara, jonka haluaisit sävyttää. Liberonin kuultomaalia käytetään huonekalujen entisöintiinkin sen takia että se nimenomaan imeytyy tasaisesti, ei tee pinnasta tikkuista, imeytyy pienestä pinnan rasvaisuudesta sun muusta huolimattakin. Tosin jos sulla on vedetty aikanaan lakkaa noihin paneeleihin niin sitten tilanne on sikäli hankala, että ei sen lakan päälle mikään oikein imeydy eikä pysy. Tai jos ne on käsitelty aiemmin ylipäänsä jollain, niin siitä voi olla ongelmaa. Jos kyseessä on puhdas puu, niin sikälikin voisi olla kuitenkin tuo Liberon parempi kun se saattaisi imeytyä tasaisemmin kun paneelisi on varmaan aika kuivaa.

• Care

Osaisiko joku kertoa, MIKSI Sauna-Supia ei voi käyttää lauteisiin?

• myös mustaksi

Supi Saunavaha on vesiohenteinen, luonnonvahaa
      sisältävä suoja-aine saunan puupintojen käsittelyyn.
      Saunavaha imeytyy puuhun ja antaa sille luonnollisen
      kevyen, silkinhimmeän suojan. Se soveltuu
      saunan lauteiden, paneeliseinien ja -kattojen sekä
      ovien ja ikkunanpuitteiden käsittelyyn.
      Supi Saunavaha on saatavilla kolmena valmisvärinä:
      Musta, Valkoinen ja Lämpöpuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3043
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe