Olin siellä juuri kolme viikkoa, hain vuokra-asunnon, joka on muuten erinomainen, mutta keittiönkaapista löytyi hometta. Siinä kaapissa oli ritilät suomalaiseen tapaan, mutta voihan nenä, joku viisas oli laittanut ritilöitten alle paksun pohjalevyn, joka oli imenyt kosteutta. Ei sovi yhteen suomalaiset ja espanjalaiset ideat. Loppuaika meni NIE-numeron (henkilönumero) hankkimiseen, pankkitilin avaamiseen, pormestarille ilmoittautumiseen, jolloin saa sähkön ja veden puoleen hintaan. Vielä on tekemistä: esp.sairaskortin haku, jne. Tulin kuitenkin takaisin kuukaudeksi keski-Eurooppaan, koska olin unohtanut hakea EU-ajokortin. Sitten pitää köröttää takaisin Playalle, enkä varmasti tule ikinä enään pohjolaan, on kaksi reittiä. Eräs suomalainen pariskunta antoi vihjeen, että Portugalin Portimaosta pääsee Las Palmasiin 450 Eurolla, auto ja hytti. Cadizista olisi maksanut 1375 Euroa. Tulin 3 viikon aikana jo terveemmäksi, kun joka päivä tuli käveltyä 2-5 kilometriä, eikä kylmä jäytänyt nivelissä eikä keuhkoissa.
Tervetuloa mukkaan! Ei siihen tarvitse olla edes varakas. Huomasin, että espanjalaisten alueella ruokakin maksaa vähän, ravintolassa söin oikeata filettä 6 eurolla.
Muutto Kanarialle on menossa.
124
3865
Vastaukset
- naapurista tiedän
Monelle on tullut muutaman kuukauden kuluttua "Äitiä ikävä". Maitojunalla ovat saapuneet takaisin Suomeen.
- muuttolintu43
Lähdin Suomesta 1977, jos sitä koti-ikävää olisi ollut, niin johan olisi vaivannut. Ainoastaan, jos olen kävellyt pitkiä matkoja, voi iltaan mennessä tulla kodin ikävä, missä se koti sitten onkin. Minä jaksan olla utelias uusille elämyksille ja iloita niistä vielä 66-vuotiaanakin. Mutta jos saan Alzheimerin, voi tietysti olla, että 80-vuotiaana haluan Branderin nurkalle, jota ei enään edes ole. Herra minua varjelkoon alzheimerista.
- suomiFinland
Joo, kuulostaa tietysti upealta tuossa vaiheessa - entäs jatkossa?
Onko siellä läheisiä, sukulaisia, lapsia ?
Kun ihminen vanhenee nämä käyvät tärkeiksi, paitsi jos ei ole ollut tekemisssä ennenkään.
Mutta vanhuus jossain huitsin nevadassa ei kyllä kiehdo.
Käydä voi , muttei jäädä pysyvästi.
Onnea vain sinulle jos siellä aiot loppuelämäsi viettää.
Kirjoittele, miten menee ???- muuttolintu43
Lapseni tulee luokseni vaikka toiselle puolelle maailmaa ja minä hänen luokseen, jos toisiamme tarvitaan. Mutta muuten saa hän ja minä elää kuten haluamme, omaa elämäämme, eikä olla kenenkään omantunnon lastina. Kuinka moni vanhus odottaa vierailuja turhaan, kun niitä ei tule. Minä järjestän mieluummin patiollani iltapäiväkekkerit, johan tulee tuttavia naapurista tai kauempaakin. Voitaikinapiirakoita tonnikala-vihannestäytteellä ja lasi punaviiniä tai vettä, siinähän se.
- justiinatäti
Samoin ajattelen minäkin, mutta muutto vain ajatuksen asteella. Minuakin viehättää edulliset hinnat, tosin ei ravintolat niin edullisia ole turistialueilla, mutta ruokakaupat on tosi edullisia. Ainakin Puerto de la Cruzissa. Ilmasto on ihanteellinen talvella, leuto,
- muuttolintu43
Yksi syy muuttamiseen on tutustua espanjalaiseen elämään eikä roikkua turistipaikoissa. Käyn kyllä syömässä Jopen pubissa upean lohikeiton 7,70 eur silloin tällöin, muuten en Playa del Inglesiin juuri eksy.
Turistialueen ruokakaupat ovat kaikkea muuta kuin edullisia ja valikoimakin on niukka. Hyvää edullisesti saa vain espanjalaisten kaupoista. Syötiin Vecindariossa seuraavanlaista lounasta: empanada eli piirakka alkupalana, lampaanpaistia 2 mojovaa siivua, Kanarian ryppyperunoita moho-soosilla, salaattia, oliiveja, olutta. Lasku 2 hengeltä 11 Euroa.
- neljä vuodenaikaa
voi viihtyä pysyvästi, mutta perisuomalaisena en voisi kuvitella pysyvää muuttoa aurinkoon. Muutaman vuoden jälkeen tulee ikävä neljää vuodeaikaa ja erityisesti talvea. Oletko laskenut millaiset elinkustannukset ovat kuukausittain? Miten paljon eroaa asumisesta suomessa? Mutta onnea matkaan!
- m u u ttolintu
Kävin viime vuonna lomalla Kanarialla ja se oli mukavaa noin turistina. Mutta en kyllä haluaisi asua siellä näin eläkeläisenä. Ehkä muutama viikko tai kuukausi korkeintaan. Ikänsä Suomessa asuneena rakastan eri vuodenaikoja: sade, pimeys, kylmyys ja lumi kuuluvat minun mielenmaisemani 'paratiisiin'. Ihanteeni on, että voin silloin tällöin matkustaa muille maille vierahille. Mutta kotini on täällä Suomessa: ihana luonto, läheiseni, tuttavani ja ystäväni sekä mieleiset harrastukseni.
Nuorena joskus haaveilin muutosta ja asumisesta ulkomailla, mutta olen ikäni ollut 'koti-ikävää' poteva, että jo parin viikon kuluttua alan kaivata takaisin. - Kummaa
kai kun itseä ei kiinnosta sentin vertaa tämä, ja nämä talvet täällä pohjolassa?
Sitten pitäisikö vielä tässä iässä miettiä mitä maksaa jossain muualla. Kyllä se nyt on aivan varma että ei missään muualla näin kallista ole kun Suomessa.
Itse olen myös aikeissa muuttaa pois Suomesta, ja taatusti ei tule äitiä ikävä, tai muita sukulaisia, sen verran on jo oltu muualla hankkimassa leipää itselle ja vähän muillekin.
Espanja olisi ainakin verotuksen kannalta hyvä. Siis kun nuo työt on tullut tehtyä yksityispuolella. Eli Suomen eläketuloista ei tarvitse maksaa suomeen lähdeveroa, jos muuttaa Espanjan, muualla joutuu sitten kyllä maksaan, Suomeen 25% lähdeveroa. - i_a
Kummaa kirjoitti:
kai kun itseä ei kiinnosta sentin vertaa tämä, ja nämä talvet täällä pohjolassa?
Sitten pitäisikö vielä tässä iässä miettiä mitä maksaa jossain muualla. Kyllä se nyt on aivan varma että ei missään muualla näin kallista ole kun Suomessa.
Itse olen myös aikeissa muuttaa pois Suomesta, ja taatusti ei tule äitiä ikävä, tai muita sukulaisia, sen verran on jo oltu muualla hankkimassa leipää itselle ja vähän muillekin.
Espanja olisi ainakin verotuksen kannalta hyvä. Siis kun nuo työt on tullut tehtyä yksityispuolella. Eli Suomen eläketuloista ei tarvitse maksaa suomeen lähdeveroa, jos muuttaa Espanjan, muualla joutuu sitten kyllä maksaan, Suomeen 25% lähdeveroa.Ei kai kyse olekaan rahasta, vaan siitä missä ihminen viihtyy ja on onnellinen... Monelle hetken huumassa tehty muutto on hyppy "tuntemattomaan", ja tuo "kotiinpaluu" onkin aikojen kuluessa mielessä... Asuntokin täällä on myyty, ehkä omaisuus huvennut, joten on aloitettava alusta...
- 45-56345
m u u ttolintu kirjoitti:
Kävin viime vuonna lomalla Kanarialla ja se oli mukavaa noin turistina. Mutta en kyllä haluaisi asua siellä näin eläkeläisenä. Ehkä muutama viikko tai kuukausi korkeintaan. Ikänsä Suomessa asuneena rakastan eri vuodenaikoja: sade, pimeys, kylmyys ja lumi kuuluvat minun mielenmaisemani 'paratiisiin'. Ihanteeni on, että voin silloin tällöin matkustaa muille maille vierahille. Mutta kotini on täällä Suomessa: ihana luonto, läheiseni, tuttavani ja ystäväni sekä mieleiset harrastukseni.
Nuorena joskus haaveilin muutosta ja asumisesta ulkomailla, mutta olen ikäni ollut 'koti-ikävää' poteva, että jo parin viikon kuluttua alan kaivata takaisin.Kyllä siellä 60:llä tulee "äitiä" ikävä. Muutama kuukausi korkeintaan voi mennä,mutta sitten saapuu koti-ikävä.
Jos sairastut olet todella heikoilla,kukaan ei tule koskaan katsomaan ja silloin ne mahdolliset tukijoukot muistuvat mieleen.
Televisiosta on tullut ohjelmia,jossa mamma muutti Kanarialle ja muutaman kuukauden pystyi yksin siellä olemaan. Vaikeuksia,vaikeuksien perään.
Torakoita,meteliä, yleistä hälläväli-tyyliä varsinkin turistialueella. Täyttä paskaa,sanon minä.
Terveydenhuolto HARMONIKASTA. - muuttolintu43
45-56345 kirjoitti:
Kyllä siellä 60:llä tulee "äitiä" ikävä. Muutama kuukausi korkeintaan voi mennä,mutta sitten saapuu koti-ikävä.
Jos sairastut olet todella heikoilla,kukaan ei tule koskaan katsomaan ja silloin ne mahdolliset tukijoukot muistuvat mieleen.
Televisiosta on tullut ohjelmia,jossa mamma muutti Kanarialle ja muutaman kuukauden pystyi yksin siellä olemaan. Vaikeuksia,vaikeuksien perään.
Torakoita,meteliä, yleistä hälläväli-tyyliä varsinkin turistialueella. Täyttä paskaa,sanon minä.
Terveydenhuolto HARMONIKASTA.Ei ole vielä omia kokemuksia, mutta Ole-lehdessä, jota olen tilannut vuoden ennen muuttoa, oli suomalainen nainen, joka istuu rullatuolissa ja on saanut erittäin hyvän hoidon, 110% hänen mukaansa.
Täällä Saksassa on hoito ollut -edellistä lainatakseni- täyttä paskaa. En siis odota mitään ihmeitä, luotan enemmän omaan itseeni, että voin tehdä tehdä jotain terveyteni eteen.
Yritän myös löytää yksinäisiä ihmisiä Kanarialta ja laittaa heille hieman vipinää elämään, sillä olen luonnoltani organisoija, enkä mikään mököttäjä. Kuullaan! - muuttolintu43
Kummaa kirjoitti:
Espanja olisi ainakin verotuksen kannalta hyvä. Siis kun nuo työt on tullut tehtyä yksityispuolella. Eli Suomen eläketuloista ei tarvitse maksaa suomeen lähdeveroa, jos muuttaa Espanjan, muualla joutuu sitten kyllä maksaan, Suomeen 25% lähdeveroa.Avatessani Banco Santanderissa tilin sanoi pankkineitonen minulle, että veroa menee eläkkeestä Espanjassa, jos se on yli 1500 Euroa. En tiedä, onko totta. Kun olen takaisin siellä matkattuani autolla Belgian ja Ranskan ja Portugalin kautta Portimaoon ja sieltä Las Palmasiin, voinen kertoa enemmän. Olen ilmoittanut itseni residentiksi, eli pysyvästi asuvaksi sinne ja maksan veroni Espanjassa, mikä on ihan oikein, koska muista maista en saa enkä halua mitään. Kyllähän moni siellä ei maksa mitään, mutta sitten niitä vaikeuksia on, jos jotain sattuu.
- Pkle mitä lapsia
Nuorena joskus haaveilin muutosta ja asumisesta ulkomailla, mutta olen ikäni ollut 'koti-ikävää' poteva, että jo parin viikon kuluttua alan kaivata takaisin.On surullista kuulla sitä toivekonserttia,jossa itkuiikat soittavat maailman meriltä,ikävöiden Suomea,sukulaisia,jotkut jopa vanhoja vanhempiaan jotka he jättivät tänne Suomeen.
Ymmärrän pohjoismaat,jonne on helppa ja halpaa mennä vierailulle. Mutta ne ameriikkaan muuttaneet..... - sipuli73737
Nuorena joskus haaveilin muutosta ja asumisesta ulkomailla, mutta olen ikäni ollut 'koti-ikävää' poteva, että jo parin viikon kuluttua alan kaivata takaisin.hulluja nää suomalaiset,kaipaavat pimeyttä kylmyyttä ja sateitam ehkä myös samalla viinaa, kotiriitoja, masennusta jne, normaali ihninen ei kaipaa noitaa vaan aurinkoa ja lämmintä, ystävät ovat turhia niitä ei tarvita muuta kun käyttämään hyväksi tai toisinpäin, itse muutan vaimoni ja 2 koiran kanssa wtwlään ja hyvästi suomi ja koko paska valtio
- Kohtalähtee
muuttolintu43 kirjoitti:
Ei ole vielä omia kokemuksia, mutta Ole-lehdessä, jota olen tilannut vuoden ennen muuttoa, oli suomalainen nainen, joka istuu rullatuolissa ja on saanut erittäin hyvän hoidon, 110% hänen mukaansa.
Täällä Saksassa on hoito ollut -edellistä lainatakseni- täyttä paskaa. En siis odota mitään ihmeitä, luotan enemmän omaan itseeni, että voin tehdä tehdä jotain terveyteni eteen.
Yritän myös löytää yksinäisiä ihmisiä Kanarialta ja laittaa heille hieman vipinää elämään, sillä olen luonnoltani organisoija, enkä mikään mököttäjä. Kuullaan!Hienoa!
Paljon matkustelleena on itselläkin käynyt muutto mielessä ja lähinnä siis jonnekin EU:n alueelle joten tuo Kanaria kuulostaa hyvältä. Siellä on tullut käytyä lomallakin muutamia kertoja joten pieni käsitys paikasta on.
Jos sinulla on jotain hyviä linkkejä laitta mistä tuota muuttoprosessia lähtisi purkamaan niin laitappa tulemaan. - _______I_______
Kohtalähtee kirjoitti:
Hienoa!
Paljon matkustelleena on itselläkin käynyt muutto mielessä ja lähinnä siis jonnekin EU:n alueelle joten tuo Kanaria kuulostaa hyvältä. Siellä on tullut käytyä lomallakin muutamia kertoja joten pieni käsitys paikasta on.
Jos sinulla on jotain hyviä linkkejä laitta mistä tuota muuttoprosessia lähtisi purkamaan niin laitappa tulemaan.Aloittajan tainnut muuttaa jo yli vuosi sitten.
- Mähönen
muuttolintu43 kirjoitti:
Ei ole vielä omia kokemuksia, mutta Ole-lehdessä, jota olen tilannut vuoden ennen muuttoa, oli suomalainen nainen, joka istuu rullatuolissa ja on saanut erittäin hyvän hoidon, 110% hänen mukaansa.
Yritän myös löytää yksinäisiä ihmisiä Kanarialta ja laittaa heille hieman vipinää elämään, sillä olen luonnoltani organisoija, enkä mikään mököttäjä. Kuullaan!Moikka! Haluan lisää höpistä! soita 0445510997
- ibiza*
Kyllähän tuolla "etelässä" on tullut paljonkin reissattua, vaikkakin vain kerran "rantalomalla", muulloin kultturimatkoilla Egyptissä, Kreikassa, Italiassa jne...
Kyllä minulle ainakin on tärkeää tuo vuodenaikojen vaihtelu... Ei kesästäkään voi nauttia jos se aina olisi... Tuo talvi tuo oman lisänsä elämänrytmiin, ja mikä onkaan virkistävämpää kun seurata keväällä luonnon heräämistä talven levosta... Täällä voi ulkoilla raikkaassa ilmassa eikä tuo pakkanenkaan ole este... Vaatetta kelin mukaan ja nauttimaan kuulakkaasta ilmasta...
Pari vuotta sitten muutti Kanarialle eräs tuttavapariskunta... Palasivat kuukauden kuluttua koskapa tuulen tuoma hiekkapöly herätti astman tyylisen sairauden... Myös koti-ikävä ja yksityisyyden puute oli mukana...
Jos jonnekin kotoani lähden, on suuntana "tunturien maa"- Jm-50
mutta asiaa. Itse rakastan Norjaa suunnattomasti,vaikka en ole vakuuttunut tuosta sinun "tunturien maasta". Onko se sittenkin maa josta Reiska laulaa: Aavan meren tuolla puolen..? Sinne me lähdetään kukin vuorollamme.
- i_a
Jm-50 kirjoitti:
mutta asiaa. Itse rakastan Norjaa suunnattomasti,vaikka en ole vakuuttunut tuosta sinun "tunturien maasta". Onko se sittenkin maa josta Reiska laulaa: Aavan meren tuolla puolen..? Sinne me lähdetään kukin vuorollamme.
Kai nuo "Souvarit" sinne "tunturien maahan" johdattaa... :)
- Nou Norge
i_a kirjoitti:
Ahaa. "Siellä näin lumiperhosen,kauniin niin valkoisen". Nyt vasta tajusin.
- AFVT
i_a kirjoitti:
Mursut matkustaa.
- i_a
Nou Norge kirjoitti:
Ahaa. "Siellä näin lumiperhosen,kauniin niin valkoisen". Nyt vasta tajusin.
Noin 20 vuotta olen liki kaiken vapaa-aikani viettänyt lapissa lähinnä valtauksellani kumppanini kanssa... On vaellettu ja hiihdelty kunnes kumppanini elon tie päättyi...
Kai Souvareita mukaellen:
"Joka vuosi tuntureille,
tulen sinua etsimään,
yhteiset latumme kuljen,
riekon jäljet vain hangella nään,..." - Pirre*
i_a kirjoitti:
Noin 20 vuotta olen liki kaiken vapaa-aikani viettänyt lapissa lähinnä valtauksellani kumppanini kanssa... On vaellettu ja hiihdelty kunnes kumppanini elon tie päättyi...
Kai Souvareita mukaellen:
"Joka vuosi tuntureille,
tulen sinua etsimään,
yhteiset latumme kuljen,
riekon jäljet vain hangella nään,..."että teillä oli vaimosi kanssa hyvä liitto.
- i_a
Pirre* kirjoitti:
että teillä oli vaimosi kanssa hyvä liitto.
Ehän se missään liitossa "aurinko" aina paista vaan on "pilvisiäkin" päiviä... Jokainen joka on elänyt pitkäaikaissairaan kanssa tietää miten sairaus muuttaa koko ajan "potilaan" psyykettä... Tuosta iloisesta, hymyilevästä ihmisestä voi tullavaativa, katkera ja jopa riidanhaluinen... Tällöin on ymmärrettävä että tämä muutos on sairauden aiheuttama, ja sen uhrina on tuo sama ihana ihminen, joka kuitenkin itse on "syytön" tähän muutokseen... Kyllähän se tietenkin useasti vaatii kumppanilta niin paljon...
Onneksi aika on armollinen ja "silaa kullalla" kaikki muistot!!! - muuttolintu43
siellä, missä viihtyy parhaiten. Muuten tämä San Fernando: en voinut kuin ihastella siistejä, kukilla somistettuja katuja, kauniita rakennuksia. Minun asuntoni on 2-kerroksen rivitalo, joka tuntuu olevan jollain kummallisella keinolla niin rakennettu, että kuumuus pysyy poissa päivällä ja kylmyys illalla. Siis ei ole sellainen kuin turistihuoneet ja appartementit. Ei ole parveketta, mutta on patio.
Koko alue on täynnä kauniita rivitaloja, välissä puistoja kauppoineen ja kahviloineen. - kaunista kaunista
muuttolintu43 kirjoitti:
siellä, missä viihtyy parhaiten. Muuten tämä San Fernando: en voinut kuin ihastella siistejä, kukilla somistettuja katuja, kauniita rakennuksia. Minun asuntoni on 2-kerroksen rivitalo, joka tuntuu olevan jollain kummallisella keinolla niin rakennettu, että kuumuus pysyy poissa päivällä ja kylmyys illalla. Siis ei ole sellainen kuin turistihuoneet ja appartementit. Ei ole parveketta, mutta on patio.
Koko alue on täynnä kauniita rivitaloja, välissä puistoja kauppoineen ja kahviloineen.On aikaa jo tammikuusta kulunut. Kuinka siellä muuttolintuna olet pärjännyt? Kuinka onnistuit saamaan
kodin San Fernandosta? olen siellä usein kulkenut, - ja toivon, että vuoden kuluttua saan siellä pysyvästi
vaeltaa. Nyt katselen ja tutkailen asuntoja, - hotelliasuminen ei oikein tunnu omalta. - muuttolintu43
kaunista kaunista kirjoitti:
On aikaa jo tammikuusta kulunut. Kuinka siellä muuttolintuna olet pärjännyt? Kuinka onnistuit saamaan
kodin San Fernandosta? olen siellä usein kulkenut, - ja toivon, että vuoden kuluttua saan siellä pysyvästi
vaeltaa. Nyt katselen ja tutkailen asuntoja, - hotelliasuminen ei oikein tunnu omalta.puolen vuoden aikana, koska 1.asunnossa (rivitalo-duplex) oli hometta ja viemärit epäkunnossa (Calle Santa Brigida, uimahallin takana). Tuli taas kuluja. Nyt on kerrostaloasunto. Löysin sen meklarin kautta, jota luulen voivani suositella: DAWI-Immobiaria. Hän huolehti asioista loistavasti. On saksalainen, puhuu espanjaa ja saksaa. Katso netistä hänen valikoimiaan. Hänen palkkionsa on 1 kk vuokran suuruinen, minulla 600 € San Fernandossa uimahallista 300 m. Minusta on kiva asua täällä, en kaipaa turistialueita, vaikka joskus tulee käytyä siellä. Syöminen on täällä edullisempaa sekä ravintoloissa, että kaupoissa.
Ihmisellä pitää olla unelmia ja toivotan sinulle onnea. Piirrettyjen klassikko Fievel hiiri opettaa lapsille matkatessaan maailmalla, että ei koskaan saa sanoa ei koskaan ; )
Lämmintä ja kesää toki kaivataan, mutta ainakin minulle piipahdukset maailmalla ovat ihanaa vaihtelua arkeen. Toistaiseksi en ole lopullisesti ulkomaille aikonut muuttaa, mutta tiedä häntä, oven Suomeen pidän aina auki.
Rahalla saa ja hevosella pääsee, hyvää matkaa ; )- muuttolintu43
en tule Pohjolaan, Pohjola saa tulla minun luokseni! Olen jo hengessäni tekemässä lauttamatkoja Kanarialta Marrakeshiin, Agadiriin tai Casablancaan. Lauttamatkat maksavat vain noin puolet, jos on pysyvästi asuva Kanarialla. Sinne mennään jyrsimään pähkinöitä!
- Korppis
muuttolintu43 kirjoitti:
en tule Pohjolaan, Pohjola saa tulla minun luokseni! Olen jo hengessäni tekemässä lauttamatkoja Kanarialta Marrakeshiin, Agadiriin tai Casablancaan. Lauttamatkat maksavat vain noin puolet, jos on pysyvästi asuva Kanarialla. Sinne mennään jyrsimään pähkinöitä!
Elämme vain kerran joten meillä on oltava luja usko tekemiimme valintoihin. Ihan oikein ja sekin, että Pohjola tulee luoksesi ei ole kovinkaan utopinen ajatus näinä ilmastonmuutosten ihmeellisinä aikoina ; )))
- muuttolintu43
Korppis kirjoitti:
Elämme vain kerran joten meillä on oltava luja usko tekemiimme valintoihin. Ihan oikein ja sekin, että Pohjola tulee luoksesi ei ole kovinkaan utopinen ajatus näinä ilmastonmuutosten ihmeellisinä aikoina ; )))
Pohjolasta, en Pohjoismaita. Ne kyllä tulevat ja ovat tervetulleita. Sinä puhut ilmastonmuutoksista: Miten se nyt on, välillä puhutaan, että lämpötilat nousevat yleensä, nyt taas ne nousevat vain talvella.
Monella ei liene mitään vastaan lämpimämpiä talvia, mutta kylläkin, jos porot hakevat Helsingistä ruokaa. -Kyllähän minäkin seurailen uutisia suomeksi, ruotsiksi ja saksaksi, lähinnä kielitaidon ylläpitoon. Luonto ja luonnon voimat ovat kuitenkin niin valtavat ja hienosti suunnitellut, että eihän sitä kaikkea tajua. Näen mielessäni maapallon kuin rypistyvänä omenana, öljy on pitänyt sitä notkeassa kunnossa. Nyt kun öljyt kohta on tuhottu, häviää maapallokin. Muutamat ovat sillä rikastuneet, mutta ovatko poistamassa tuhojaan. Eivät ole, omena kuivuu kokoon.
Sitten sekin, enhän minä elä kuin korkeintaan 15 vuotta, ei minun kannata itseni takia pelätä, toisten ja varsinkin lasten takia kyllä. Jos pelkäisin, en muuttaisi Kanarille, mihin on luvattu tsunamia 600 m aaltoineen, maanjäristyksiä (sama leveysaste kuin Haiti) jne.
muuttaakin, mutta vain muutamaksi syystalvi kuukaudeksi, ja silloin kun muuten tuntuisi siltä :)
Hienoa ja Onnea matkaan, - jotkut uskaltaavat ja ovat ennakkoluulottomia.. :)- arlen
Ei kans kiehdo etelän aurinko yhtään,enkä ole koskaan käynytkään.Lappi on mun unelmieni maa.Se vei kerralla sydämeni,sanoinkuvaamatonta.Sinne vain on kauhee ikävä,mutta kun kaikki omaiset ovat täällä ja ekaks tulis lastani ja hänen lapsiaan ikävä.He käyvät kyllä Lapissa joka vuosi,mutta ei nähtäisi kun kerran vuodessa.Ikävään kuolisin.Heidän kanssaan olen siellä käynytkin hiihtelemässä ja laskettelemassa ja sitten kodassa paistettu makkarat ja keitetty kahvit.Ei ole sanottu,vaikka toteuttaisin toiveeni.Haaveilla kuitenkin saa,se ei maksa mitään.
- Pirre*
arlen kirjoitti:
Ei kans kiehdo etelän aurinko yhtään,enkä ole koskaan käynytkään.Lappi on mun unelmieni maa.Se vei kerralla sydämeni,sanoinkuvaamatonta.Sinne vain on kauhee ikävä,mutta kun kaikki omaiset ovat täällä ja ekaks tulis lastani ja hänen lapsiaan ikävä.He käyvät kyllä Lapissa joka vuosi,mutta ei nähtäisi kun kerran vuodessa.Ikävään kuolisin.Heidän kanssaan olen siellä käynytkin hiihtelemässä ja laskettelemassa ja sitten kodassa paistettu makkarat ja keitetty kahvit.Ei ole sanottu,vaikka toteuttaisin toiveeni.Haaveilla kuitenkin saa,se ei maksa mitään.
minulle tarkoittanutkaan, niin silti vastaan..
Lappi on hieno paikka, mutta liian kaukana. Matkoihin menee niin turkasen paljon aikaa, - lentoliput taas ovat turkasen kalliita, - minulle..
Minäkin tahtoisin käydä siellä useammin; nytkin on vain kuusi päivää talvilomaa, en tiedä raahinko niistä tuhlata kahta päivää matkoihin..
Syksyllä, sitten elokuussa olen luvannut neljälle lapsenlapselle että mennään Norjaan vaeltamaan..saa nähä mitä siitä tulee, lapset 13, 12, 11 ja 10, siis tiedossa mukavaa :)) - muuttolintu43
Saan aina lukiessani Pirren kirjoituksia tunteen, että hän on pisamanenäinen, pirteä nainen. Onkohan?
- muuttolintu43
arlen kirjoitti:
Hän on juuri Intiassa, mutta saa luvan tulla äkkiä minun luokseni sen jälkeen. Muuten käy yhteydenpito hyvin emaililla ja puolen tunnin puheluilla. Oli lapsi saanut idean ostaa tavaraa Intiasta, jota minä myisin Kanarialla. Hm, vapauden rajoitusta! Kysyinkin, aikooko hän tulla Kanarialle pitämään sitä butiikkia.
- Tase pappa
Muuttolinnulle hyvää reissua vaan. Jos siltä tuntuu että viihtyy muualla,niin miksipä ei muuttaisi. Vierivä kivi ei sammaloidu ja koko ikä on oppimisen aikaa. Annan kuitenkin pienen vinkin,pyytämättä. Älä muutto-innoissasi katko suhteita nykyisyyteen. Älä vanno ystävillesi että et koskaan palaa takaisin. Silloin ei tule "maitojunatunnelmaa",jos kuitenkin oma maa olisikin se mansikka. Maailma voi nykyaikana muuttua nopeastin paratiisista helvetiksi ja päin vastoin. Kirjoittelehan tännekin päin kokemuksistasi,kun olet asettunut aloillesi.
- matkailija ,
Oma kokemus talvilomilta kanarialla on vaihteleva , kolmeviikkoa menee mukavasti, mutta tammi - helmi kuut ovat öisin kylmiä ja ihmelistä kyllä , usein kosteita. Se yö ilmasto talvikuukausina on epämiellyttävä, silloin olis hyvä jos olis jonkimoinen lämmitys öisin, mutta enimmäkseen ei ole.
maalis - huhtikuu on jo paljon miellyttävämpiä ilmaston suhteen. Huhtikuun lopulla kannattaa jo matkustaa suomen kesään, siellä tulee aivan liian kuuma suomalaiselle.
Itse olen haaveillut , että kanarialle kannattas muuttaa loka -huhti kuuksi, sitten muuttas taas suomeen kesäksi, tämä on minun näkemys kokemus ja haave.
Kyllä talvilomat muutaman kuukauden ajaksi on IHANIA verrattuna suomen kylmyyteen, pimeyteen ja loskakeleihin.
Jos olis vastaavanlaista kanssa haaveilijaa voisin harkita lähtöä, mutta aivan yksin en oikein uskalla .
Jos mieheni olis vielä elossa , hänen kanssaan aikoinaan haaveilimme juuri talveksi muuttamista kanarian saarille.Keskellä kaupunkia, rannassa, 3h k kh parveke, 78m2.
Vartioitu talo.
Hoitovastike on 419E/vuosi.
Siitä henkilökunnan ( portero, siivooja ) palkat muodostavat puolet.
Tuosta voi hieman päätellä realistista vuokratasoa pitempiaikaisilla sopimuksilla, min 3kk..
Välittäjät, varsinkin suomalaiset, iskevät suonta reippaasti.
Kylmää ja tietenkin kosteaa ovat ainakin mantereen keskitalvet.
Marraskuun puolivälistä maaliskuun puoliväliin pysymme sieltä poissa.
Päivät ovat etupäässä kohtuullisia mutta yöt kylmiä ja kosteita.
Kylpyhuone on asunnon kylmin paikka.
Nestekaasukamina on mutta yökäytössäkin pullo tyhjenee reilussa viikossa.- muuttolintu43
Hain asuntoa, ostettavaa tai vuokrattavaa vuoden ajan. Paikan päällä se löytyi 2 päivässä. Kaksi nettiosoitetta, mistä voi katsella asuntoja:
idealista.com
fotocasa.es
Vastauksia on vaikea saada, eivät usko vissiin haun rehellisyyttä. Mutta näistä saa hyvän kuvan hinnoista. Hinnat ovat laskemassa, pankkineitikin sanoi ostavansa asunnon vasta vuoden kuluttua.
Asunnon saa koosta riippuen ei turistialueilta 350-900 Eur, turistialueet kalliimpia.
Kun olen saanut puhelimen ym asuntooni, laitan kotisivun 3-kielisenä ja paksusti tietoa.
- haaveilija '
Loilla käydessäni oma havinto on, että hintataso on suurinpiirtein sama kuin suomesa, joten rahan vuoksi sinne ei kaanata muuttaa.. ilmasto onkin jo eri juttu, ilmaston takia itsekkin muuttaisin.
- haaveilija '
vesi siellä on päätähuimaavan kallista, ja ilman vettä siellä ei pärjää, vesi tulee syömistä paljon kalliimaksi..
- Marlyn.
vuokraamaan yksityiseltä,meillä oli kk vuokra n.500 e,iso asunto,monilla ulottuvuuksilla,jopa 3 parvekettakin,kaikki astiat ja liinavaatteet,pesukoneet jne.
Tänä on pieni vuoristokylä Las Palmasista n.50 km luoteeseen,joka ei ole turistikohde,siellä asui paljon suomalaisia ja suurin osa oli asunut jo kauan.
Asunnot menee viidakkorumpujen tyyliin,varataan vapaat jo seuraavaksi talveksi ja kaikki tuntee toisensa joten sukkulointi asioitten välillä toimii.Asuntoja on myös kerrostaloissa alempana ja koko ajan rakennetaan uusia.
Maisemat ovat vuoristoiset,vaatii kuntoa patikoida,muuten kylä tai laakso on rauhallinen paitsi paikalliset koirat.....yksi kun aloitti ulvomisen,siihen yhtyi koko laakson lauma,.utta siihenkin tottui.
Itse kaipaan kuitenkin matkustamiselta uusia nähtävyyksiä ja muutama kerta samassa kohteessa riittää. - matkailija '
Marlyn. kirjoitti:
vuokraamaan yksityiseltä,meillä oli kk vuokra n.500 e,iso asunto,monilla ulottuvuuksilla,jopa 3 parvekettakin,kaikki astiat ja liinavaatteet,pesukoneet jne.
Tänä on pieni vuoristokylä Las Palmasista n.50 km luoteeseen,joka ei ole turistikohde,siellä asui paljon suomalaisia ja suurin osa oli asunut jo kauan.
Asunnot menee viidakkorumpujen tyyliin,varataan vapaat jo seuraavaksi talveksi ja kaikki tuntee toisensa joten sukkulointi asioitten välillä toimii.Asuntoja on myös kerrostaloissa alempana ja koko ajan rakennetaan uusia.
Maisemat ovat vuoristoiset,vaatii kuntoa patikoida,muuten kylä tai laakso on rauhallinen paitsi paikalliset koirat.....yksi kun aloitti ulvomisen,siihen yhtyi koko laakson lauma,.utta siihenkin tottui.
Itse kaipaan kuitenkin matkustamiselta uusia nähtävyyksiä ja muutama kerta samassa kohteessa riittää.viihtyisän tuntuinen kaupunki. Viihtyisin vallanhyvin las palmasissa , mutta karnevaalien aikaan siellä melkoinen hulina ja paauke, silloin siellä on suorastaa kauheeta, on tomatti sota, härkä juoksua, ja ihmeen kauheeta pauketta aivan jysähtelee kuin sota olisi syttynyt, talot tärisee paukkeesta.
Siellä muistaakseni karnevaalit pidetään helmikuussa,, silloin kannatta pysytellä sieltä poissa. - matkailija'
matkailija ' kirjoitti:
viihtyisän tuntuinen kaupunki. Viihtyisin vallanhyvin las palmasissa , mutta karnevaalien aikaan siellä melkoinen hulina ja paauke, silloin siellä on suorastaa kauheeta, on tomatti sota, härkä juoksua, ja ihmeen kauheeta pauketta aivan jysähtelee kuin sota olisi syttynyt, talot tärisee paukkeesta.
Siellä muistaakseni karnevaalit pidetään helmikuussa,, silloin kannatta pysytellä sieltä poissa.linja autolla voi tehdä retkiä edullisesti, voi kiertää vaikka koko saaren, hinnat aivan minimaallisia suomeen verrattuna.
Siellä kyllä ihanasti aika kuluu, esm. voi mennä vaikka inglisiin, ihanalle hiekkadyyneille, jossa on nudisti ranta ja rantaa on kymmenen ja ylikin kilometriä, ihania , suorastaan jännittävä kahluu paikkoja maspalomasin alueella, siellä jos missä on todella ihanaa viettää aikaa, vaikka sen puolivuotta, mutta koko vuosi ei tule kysymykseen siellä tulee liian kuuma pohjoismaiselle ihmiselle. - Marlyn
matkailija ' kirjoitti:
viihtyisän tuntuinen kaupunki. Viihtyisin vallanhyvin las palmasissa , mutta karnevaalien aikaan siellä melkoinen hulina ja paauke, silloin siellä on suorastaa kauheeta, on tomatti sota, härkä juoksua, ja ihmeen kauheeta pauketta aivan jysähtelee kuin sota olisi syttynyt, talot tärisee paukkeesta.
Siellä muistaakseni karnevaalit pidetään helmikuussa,, silloin kannatta pysytellä sieltä poissa.karnevaalien aikaan La Palman saarella,olipahan hulinaa ja kaikki valkoisella kalkittu,makeita esityksiä ja entäpäs vaatetus.
Seuraavana päivänä kadut oli kuin lumen peitossa,kuuluu kai traditioihin heitellä kalkkia,sitä saatiin mekin niskaamme,kun ihmiset vaan heitteli sitä purkeista.
Las Palmasin liikennekin on pikkukaduilla kaaottista,eipä tee mieli paljon ajeleen vaikka olimme sielläkin autoilemassa.
Ja vuoristotiethän ovat mahtavat,mutta Madeiralla vieläkin -sanoisinko kamalat!
Onhan noita tullut kierreltyä,nyt ei enää tee mieli,kiintiö täysi :-)))))))) - ??
matkailija' kirjoitti:
linja autolla voi tehdä retkiä edullisesti, voi kiertää vaikka koko saaren, hinnat aivan minimaallisia suomeen verrattuna.
Siellä kyllä ihanasti aika kuluu, esm. voi mennä vaikka inglisiin, ihanalle hiekkadyyneille, jossa on nudisti ranta ja rantaa on kymmenen ja ylikin kilometriä, ihania , suorastaan jännittävä kahluu paikkoja maspalomasin alueella, siellä jos missä on todella ihanaa viettää aikaa, vaikka sen puolivuotta, mutta koko vuosi ei tule kysymykseen siellä tulee liian kuuma pohjoismaiselle ihmiselle.Las Palmasissa ei tule kuuma. Välimeren saarissa ja aurinkorannikolla kylläkin.
Kanarian saaret ovat vyöhykkeellä, missä on tasainen lämpö ympäri vuoden. Mannerespanjalaiset lomailevat paljon kesällä juuri siksi siellä, kun mantereella on kuuma.
Olen asunut Las Palmasissa, ja käynyt yli 50 kertaa, kaikkina vuodenaikoina
Eikä mitään ongelmia, kuten Mallorkalla, torressa.
En koskaan myöskään mitään tomaattisotaa nähnyt. Saati sotaan viittaavaa mekastusta.
Kaikkea sitä saakin lukea. - hauskaa matkaa vaan
?? kirjoitti:
Las Palmasissa ei tule kuuma. Välimeren saarissa ja aurinkorannikolla kylläkin.
Kanarian saaret ovat vyöhykkeellä, missä on tasainen lämpö ympäri vuoden. Mannerespanjalaiset lomailevat paljon kesällä juuri siksi siellä, kun mantereella on kuuma.
Olen asunut Las Palmasissa, ja käynyt yli 50 kertaa, kaikkina vuodenaikoina
Eikä mitään ongelmia, kuten Mallorkalla, torressa.
En koskaan myöskään mitään tomaattisotaa nähnyt. Saati sotaan viittaavaa mekastusta.
Kaikkea sitä saakin lukea.aikaan , siellä jyske alkoi silloin aamuyöllä kello 4 aikaa, olemme keskellä kaupunkia , hotelli vaan tärähteli pommien jyskeessä, jyskettä kesti muistaakseni viikon, jos ei peräti kaksi, olimme tosi rasittuneita kun palasimme lomalta kotiin. Kannattaa matkan järjestäjältä kysyä näistä karnevaaleista jos ei halua hulinaa lomalleen .
Joku matka mantereen puolellakin satuimme karnevaalien aikaan, joten kysyn tarkoin ajankohdan ja tapahtumat suunitellessani lomaani. - muuttolintu43
haaveilija ' kirjoitti:
vesi siellä on päätähuimaavan kallista, ja ilman vettä siellä ei pärjää, vesi tulee syömistä paljon kalliimaksi..
jos on pysyvästi asuva, saa ne espanjalaisten hinnalla. Jos ei ole, maksaa kaksinkertaisesti. Edellämainittu on edullista.
- jeppehnshh
muuttolintu43 kirjoitti:
jos on pysyvästi asuva, saa ne espanjalaisten hinnalla. Jos ei ole, maksaa kaksinkertaisesti. Edellämainittu on edullista.
mikä on pysyvästi asuva, varmaan ne kontrolloi missä oot ja mihin meet, vapaa liikkuvuus eu:ssa, ei tollasta voi olla ett joku maksa kaksinkertaisesti, kuullostaa hämärätä, tietääkseni asia tarkoittaa sitä että haet NIE ja redidencian jolloin olet "paikalliinen" vaikka viettäsit 11 kk suomessa ja 1 kk siellä, jos omistat kämpän tai asut vuokralla
- muuttolintu43
jeppehnshh kirjoitti:
mikä on pysyvästi asuva, varmaan ne kontrolloi missä oot ja mihin meet, vapaa liikkuvuus eu:ssa, ei tollasta voi olla ett joku maksa kaksinkertaisesti, kuullostaa hämärätä, tietääkseni asia tarkoittaa sitä että haet NIE ja redidencian jolloin olet "paikalliinen" vaikka viettäsit 11 kk suomessa ja 1 kk siellä, jos omistat kämpän tai asut vuokralla
syvästi Espanjassa, saat veden ja sähkön n.puoleen hintaan, ns. turistit, jotka eivät ole kirjoissa ns. residentteinä täällä, maksavat koko hinnan.
Vuokrat ovat varmasti edullisempia täällä, me maksamme 600 € 95 m²:n asunnosta, 3 mh, k,oh, 2 pientä kylpyhuonetta. Siellä Suomessa näyttävät vuokrat nousevan taivaisiin, kuten olen Aamulehdestä ja HS:sta netistä huomannut. Hirvittäisi maksella Suomessa asumiskustannuksia. Johtuvat vissiin lämpökulujen noususta.
Nyt on tasaantunut tämä elämä, ja asiat ovat selvinneet. On saatu erikoislääkärin hoitoa, kun on tarvittu. Kielikurssille ei päästy, olivat täynnä. -Kesä oli vähän kuumempi 15.07. alkaen kuin oli odotettu, mutta niin taisi olla sielläkin. Kyllä tänne mahtuisi muutamia suomalaisia eläkeläisiä vielä.
Muuton ymmärrän täysin mutta tuo auton viennin tärkeys ihmetyttää!
Varmaan sinulla on joku järjellinen syy?
Toivotan onnea ratkaisullesi jonka yhtenä motiivina lienee terveys.
Lauhkea, merellinen ilmasto on monessakin suhteessa edullinen.
Olemme pikimmiltään käyneet neljällä Kanarian saarella.
Tietyssä mielessä "yksikulttuurisuus", marokkolaisineen ja senegalilaisineen, on leimaa antava.
Itse hämmästyin aikanaan Espanjan byrokratian vähäisyyttä pelkoihini nähden.
Varsinkin työttömyysaika oli siellä paljon meikäläistä yksinkertaisempaa eikä myöskään tarvinnut temppuilla "toimenpiteiden" pelossa.
Meillä on toinen jalka ja asunto Suomessa.
Osa toisesta jalasta on manner-Espanjassa jossa vietämme kevään ja syksyn.
Loppujalka huitelee milloin missäkin.
Residencia edellyttäisi Suomen päässä toimenpiteitä joihin emme ole halukkaitta.
Nytkin hyödynnämme Espanjassa EU-eläkeläisten edut, ainakin osan niistä.
Eniten nautin, ympäristön lisäksi, monipuolisesta elintarviketarjonnasta.
Kustannustasoero ei enää ole huima.
EU-jäsenyyden myötä espanjalaiset tulivat hulluiksi hintoineen, mutta hieman kalliimmat herkut joita pieneläkeläisenä en Suomessa raaski ostaa (kaikkia ei ole saatavanakaan), ovay sen verran siedettävissä hinnoissa että raaskin pistää niitä arkipöytäänkin.
Mantereen puolen valitsimme 23-vuotta sitten sinne päästävyyden vuoksi.
Lisäksi siellä on helppo retkeillä monikulttuurisella niemimaalla.
Sydäntalvi on sen verran viileä ettemme muutaman kokeilun jälkeen enää viitsi mennä.
Eivät ne tasokkaammat ravintolapalvelut kovin halpoja ole.
Yleensä käymme 1 - 3kk:n reisulla ravintolassa kerran tai kaksi.
Nyt syksyllä kävimme lähiraflassa illallisella.
Yksi alkudrinkki.
Yksi pieni pullo tavallista vettä.
Pieni viinipullo.
Kolme ruokalajia ja vaimolle jälkiruoka.
Lasku 120E.
Asuntomme on 1960 rakennetussa talossa joten tekniikka oli sen aikaista.
Ensimmäiseksi meni keittiö TÄYSIN uusiksi.
Tietysti näinä vuosina on täytynyt tehdä remonttia ja kertaalleen uusia huonekalut ja kaikki koneet, jotkut pariinkin kertaan.
Toivotan vilpittömästi sinulle viihtyisiä terveyden kohennuspäiviä!
Itse olen sen verran levoton etten uskalla vannoa minkään pysyvän varaan mitään.
Onneksi vaimo on samaa maata.
Ps. Pysyvintä lienee yli 40-vuotta kestänyt parisuhde.- ani_liini
En haluaisi asumaan kuin korkeintaan loskakelien ja pakkasten aikaan, en silloinkaan koko aikaa, pidän vuodenaikojen vaihtelusta.
- Lento-orava
Mietin juuri jäykkine koipineni ja kolotuksineni, että mitähän mahtaisi vuokra-asunto kustantaa Etelässä. Noh, tässä tuli jotakin tietoasiitä ja muustakin. Vakkariksi en Etelään lähtisi, koska ystävät ja juuret ovat täällä, mutta pitemmän vuokrasopimuksen voisin tehdä ja vuokrata vastaavasti nykyisen kämpän täältä pois ja tulla vaikkapa kevät-kesäksi Suomeen.
Katselin äskettäin tv-ohjelman Fuengirolan suomalaisista eli heistä, jotka ovat muuttaneet pysyvästi sinne asumaan. Aika nurkkauntaiselta vaikutti ja myös siellä on nokkimisjärjestys tulojen mukaan, mutta sama juttu on kaikkialla, myös täällä. Pitää miettiä ja hakea tietoa lisää.
On hienoa, että niitä rohkeita ja aikaansaavia, jotka vartutneella iälläkin ottavat haasteita ja uskaltavat muuttaa majansa muualle. Sellainen pitää veret juoksevina ja mielen norjana. Kerro kuulumisiasi jatkossakin. Olen varma, että kuulumisesi ovat monille meistä mieluisaa luettavaa. Tsemppiä ja onnea matkaan!- muuttolintu43
turhaan tehdyn leikkauksen jälkeen v.2000. Siellä etelässä kävelen aina joka päivä ja jo viikon kuluttua toimii ihan kuin ihminen. Se on minulle suuri lahja.- Fuengirolaan en menisi, kun kerrotaan, että siellä ihmisiä grillataan kesäisin jopa 40 asteen lämmöllä. Kanarialla on tasaisempi lämpö, huonoimmillaan 17, lämpiminä päivinä n.20-30 astett, ihn poikkeukselliseti enemmän.
- 1943
valitsemassasi paikassa. Itse en ole käynyt. Aikoinaan minulla oli mahdollisuus valita tosi eksoottinen elämä, mutta rakastan Suomea, en voisi kuvitellakaan elämää muualla. Ja eläkkeeni riittää täällä elämiseen, säästöön ei tarvitse jäädä. Mutta eihän kaikkien tarvitse olla samanlaisia. Paljon aurinkoa, elämyksiä ja mielenkiintoisia ihmissuhteita Sinulle.Sekahaku tulee radiosta, joten alkakaapa tanssia.
- mansikka, mustikka
Myös täällä koti-Suomessa. Ei sitä eliksiiriä tarvitse hakea muista maista tai mannuista. Että ei asia kyllä niin yksioikoinen ole. Mutta tietenkin: matkustaminen avartaa. Toiset viihtyvät kotomaassa ja jotkut ulkomailla, Kiva se on kokeilla toiveitaan ja unelmiaan vastaavaa elämäntapaa, kaikki positiiviset asiat ovat plussaa hyvälle elämälle. Ja jokainenhan meistä haluaa virikkeellistä, terveyttä lisäävää ja innostavaa elämää. Ihmisillä haaveet ja unelmat ovat vaan niin omanlaisia ja erilaisiakin.
- muuttolintu43
mansikka, mustikka kirjoitti:
Myös täällä koti-Suomessa. Ei sitä eliksiiriä tarvitse hakea muista maista tai mannuista. Että ei asia kyllä niin yksioikoinen ole. Mutta tietenkin: matkustaminen avartaa. Toiset viihtyvät kotomaassa ja jotkut ulkomailla, Kiva se on kokeilla toiveitaan ja unelmiaan vastaavaa elämäntapaa, kaikki positiiviset asiat ovat plussaa hyvälle elämälle. Ja jokainenhan meistä haluaa virikkeellistä, terveyttä lisäävää ja innostavaa elämää. Ihmisillä haaveet ja unelmat ovat vaan niin omanlaisia ja erilaisiakin.
On selvää, että bussillakin pääsee, mutta minulla on 10 v. vanha auto, jota on ajettu 40.000 km. Siis siitä ei saa enään mitään, mutta hyvin voi käyttää vielä 10 vuotta. Olen kyllä jo 66 v.ja espanjalaiset laittaa yli 70-vuotiaat aina kahden vuoden kuluttua tarkastukseen. Haluan käydä kaupoissa ja markkinoilla pitemmälläkin, sekä hakea tuttavat ja sukulaiset lentokentältä ja kuskata heitä ympäriinsä.-Otin asunnon, jossa on 3 makuuhuonetta, niin mahtuu. Ihmiset ovat aina tulleet meille, minä en ole käynyt Suomessa kuin hautajaisissa, joita on ollut muutamia. -Espanjassa on makuuhuoneitten (dormitorio) määrä tärkeämpi kuin iso olohuone. Niin on nyt pinullakin, siis vain pienehkö olohuone patio keskellä asuntoa (katoton nelikulmainen paikka, jonne laitan kukkia.- En voi sietää talvea, voin tuhat kertaa paremmin (olen onnellinen)20-30 asteessa. Vaikka on selvää, etteivät suomalaiset halua sellasita kuulla.Olen ollut poissa Suomesta 1977 alkaen, ja 3 vuott aikaisemmin. Ja tutustun aina ihmisiin, pyydän syömään ja pääsen syömään. Nauraa käkätetään samoille asioille. Ideoita on pää täynnä, mitä kaikkea voisi tehdä, mutta ainakin ota meille asumaan yksinmatkustavia turisteja ja järjestää heillemuavia päiviä täällä.
- onnea!
muuttolintu43 kirjoitti:
On selvää, että bussillakin pääsee, mutta minulla on 10 v. vanha auto, jota on ajettu 40.000 km. Siis siitä ei saa enään mitään, mutta hyvin voi käyttää vielä 10 vuotta. Olen kyllä jo 66 v.ja espanjalaiset laittaa yli 70-vuotiaat aina kahden vuoden kuluttua tarkastukseen. Haluan käydä kaupoissa ja markkinoilla pitemmälläkin, sekä hakea tuttavat ja sukulaiset lentokentältä ja kuskata heitä ympäriinsä.-Otin asunnon, jossa on 3 makuuhuonetta, niin mahtuu. Ihmiset ovat aina tulleet meille, minä en ole käynyt Suomessa kuin hautajaisissa, joita on ollut muutamia. -Espanjassa on makuuhuoneitten (dormitorio) määrä tärkeämpi kuin iso olohuone. Niin on nyt pinullakin, siis vain pienehkö olohuone patio keskellä asuntoa (katoton nelikulmainen paikka, jonne laitan kukkia.- En voi sietää talvea, voin tuhat kertaa paremmin (olen onnellinen)20-30 asteessa. Vaikka on selvää, etteivät suomalaiset halua sellasita kuulla.Olen ollut poissa Suomesta 1977 alkaen, ja 3 vuott aikaisemmin. Ja tutustun aina ihmisiin, pyydän syömään ja pääsen syömään. Nauraa käkätetään samoille asioille. Ideoita on pää täynnä, mitä kaikkea voisi tehdä, mutta ainakin ota meille asumaan yksinmatkustavia turisteja ja järjestää heillemuavia päiviä täällä.
lukea teidän muuttolintujn kertomuksia täällä.
Noin sisäistäen, teistä hehkuu iloisuus, elämänmyönteisyys, ymmärtävyys, ihmisystävällisyys. Ettei se vain olisi syy, että viihdytte muualla, kuin täällä, karskissa, ankeassa synnyinmaassanne?
Koskaan en ole teiden lukenut kirjoittavan mitään panettelua vierasmaalaisista. Kaipa tieto, taito, kokemus ja ennakkoluulottomuus kasvattaa ihmisessä itseluottamusta, pelottomuutta kaikkea vierasta kohtaan. Voi siitä ammentaa itselleen voimavaroja, toisin, kuin täällä kuusen juurella kyykkivät kurttuotsaiset pelkurit. - Lento-orava
Niin, tarkoitin kylläkin haasteiden vastaanottamista ja muutosta yleensä, muutti sitten konkreettisesti koto-Suomessa majaansa ja tarvittaessa myös mieltään tai meni kokonaan ulkomaille tai pisti elämänsä uusiksi muuilla tavoin. Comprende? Että ei se niin yksioikoista myöskään minun puoleltani ole. Sanoma kun kuulemma aina ymmärretään väärin, kirjoitti mielestäään sen selvästi tai ei.
- muuttolintu43
Lento-orava kirjoitti:
Niin, tarkoitin kylläkin haasteiden vastaanottamista ja muutosta yleensä, muutti sitten konkreettisesti koto-Suomessa majaansa ja tarvittaessa myös mieltään tai meni kokonaan ulkomaille tai pisti elämänsä uusiksi muuilla tavoin. Comprende? Että ei se niin yksioikoista myöskään minun puoleltani ole. Sanoma kun kuulemma aina ymmärretään väärin, kirjoitti mielestäään sen selvästi tai ei.
Minäkin pölötän usein mielipiteitäni, enkä aina muista sensuroida vuodatuksiani. Toivottavasti kukaan ei suutu. -Muuten suomalaisia näyttää kyllä olevan JOKA paikassa, Amerikassa, Austraaliassa jne. Kohta tulee tytär kotiinsa Tukholmaan Intiasta. Varmaan saan tietää sitten, onko suomalaisia yhteisöitä sielläkin. Se on kyllä lähiaikojen matkankohde. Tytär kun on kertonut, että päivisin opettelevat yogaa ja ayurveda-periaatteita, iltaisin menevät syömään hyvin ja maksavat illallisesta 3 Euroa. Paikka on Kerala.
muuttolintu43 kirjoitti:
Totta on että asuntoja myydään makuuhuoneiden lukumäärä ilmoittaen.
Lisänä maininta "amerikkalaisesta" keittiöstä.
Käytännössä tämä on usein johtanut hyvin pieniin makkareihin.
Yksi melkein tavallinen ja loput koppeja.
Mutta nukkumapaikkojahan ne ovat.
Moni on myös laajentanut olohuonettaan lasittamalla järkevällä paikalla sijaitsevan pation oh:n lisukkeeksi.
Hyvä ratkaisu tilan ja auringon lämmön saamisen kannalta.
Alukuun ihmettelin tuota auton roijaamista koska halpoja vaihtoehtoja perillä on mutta selityksesi tekee ratkaisun ymmärrettäväksi.
Mantereen puolella vieraassa rekisterissä olevan auton pitämiseen liittyy tiettyjä reunaehtoja.
Kanariasta en tiedä enkä myöskään tiedä millainen prosessi on siirtyminen espanjalaisiin kilpiin.
- pakka--.,.,.,-------
Paska puhetta kaikki.
- daa..a.....a...
Paska summia huorille.
- muuttolintu43
Todistatte näin, että kaksivuotiaat oppivat nykyään kirjoittamaan, älkää huoliko, kyllä se järkikin kehittyy perässä, ainakin jonkin verran.
Jos olisi uskottavaa, että ed.kaksi kommenttia ovat täysijärkisiltä, pyytäisin nimet ja osoitteet. Hyvää, parempaa jatkoa. - non-rec
muuttolintu43 kirjoitti:
Todistatte näin, että kaksivuotiaat oppivat nykyään kirjoittamaan, älkää huoliko, kyllä se järkikin kehittyy perässä, ainakin jonkin verran.
Jos olisi uskottavaa, että ed.kaksi kommenttia ovat täysijärkisiltä, pyytäisin nimet ja osoitteet. Hyvää, parempaa jatkoa.Heippa muuttolintu43, kiva ja avartava(kin) ketju tämä aloittamasi. Oikeasti aloin kirjoittaa siksi että nämä kaksi edellistä "vuodatusta" ovat samalta tyypiltä, jonka me palstaa seuranneet olemme oppineet tunnistamaan. Nimmareita on monia eri - niinkuin nytkin uudet taas - mutta tekstistä kyllä tunnistaa. Ohitetaan hänet, ihan turha vastailla. Ikä ja järki eivät aina kulje yhtä jalkaa.
Paljon matkustelleena ja myös Ingles-fanina on kiva lukea juttujasi. Mitään vakituisempaa ei etelän maille ole suunnitteilla, mutta syksyn ja talven pitkiä kausia on mukavaa pätkiä esimerkiksi aurinkolomalla dyyneillä. Nyt on vain tullut reissattua niin paljon muualla, että taitaa dyyninautinnot jäädä tältä talvelta. Suomen kevät tekee jo tiukasti tuloaan, vaikka sitä ei elohopeasta huomaa (eilen illalla -29 C-astetta) niin päivännoususta kuitenkin. Se että "selviää" tässä ilmastossa talvella, on itse asiassa nautinnollista ja hykerryttävää. Lapin-hiihtomatka huhtikuussa on must, taitaa myös kaamos-hiihdosta tulla vakio. Mainio asia, kun voi poimia parhaat palat sieltä ja täältä.
Ymmärrän paremmin "ei koskaan Suomeen" -ajatteluasi, kun kirjoitit asuneesi Saksassa viime vuosikymmenet. Jos olisit asunut kotimaassa, et ehkä olisi niin ehdoton. Oli minullakin elämänvaihe, jolloin ehdoton suunnitelmani oli hankkia etelän-asunto jostain Espanjasta tai Portugalista. Ihan oma siis, jonne olisi voinut mennä milloin vaan ja viettää kuinka pitkiä aikoja tahansa, ainakin talvet. Vuosikymmenten myötä huomasin kuitenkin pitäväni Suomen vaihtuvista vuodenajoista aina vain enemmän. Asunnon ostohaaveita ei enää ole, mutta matkustelen ja vietän aikaa hiukan lämpimämmässä ilmanalassa useita viikkoja syksy- ja talviaikaan. Keväällä ja kesällä en lähde Suomesta mihinkään.
Kaikkea hyvää elämääsi San Fernandossa! Ehkäpä joskus sattumalta tavataan, samoja katuosuuksia kun varmaan useinkin kuljeskellaan. - muuttolintu43
non-rec kirjoitti:
Heippa muuttolintu43, kiva ja avartava(kin) ketju tämä aloittamasi. Oikeasti aloin kirjoittaa siksi että nämä kaksi edellistä "vuodatusta" ovat samalta tyypiltä, jonka me palstaa seuranneet olemme oppineet tunnistamaan. Nimmareita on monia eri - niinkuin nytkin uudet taas - mutta tekstistä kyllä tunnistaa. Ohitetaan hänet, ihan turha vastailla. Ikä ja järki eivät aina kulje yhtä jalkaa.
Paljon matkustelleena ja myös Ingles-fanina on kiva lukea juttujasi. Mitään vakituisempaa ei etelän maille ole suunnitteilla, mutta syksyn ja talven pitkiä kausia on mukavaa pätkiä esimerkiksi aurinkolomalla dyyneillä. Nyt on vain tullut reissattua niin paljon muualla, että taitaa dyyninautinnot jäädä tältä talvelta. Suomen kevät tekee jo tiukasti tuloaan, vaikka sitä ei elohopeasta huomaa (eilen illalla -29 C-astetta) niin päivännoususta kuitenkin. Se että "selviää" tässä ilmastossa talvella, on itse asiassa nautinnollista ja hykerryttävää. Lapin-hiihtomatka huhtikuussa on must, taitaa myös kaamos-hiihdosta tulla vakio. Mainio asia, kun voi poimia parhaat palat sieltä ja täältä.
Ymmärrän paremmin "ei koskaan Suomeen" -ajatteluasi, kun kirjoitit asuneesi Saksassa viime vuosikymmenet. Jos olisit asunut kotimaassa, et ehkä olisi niin ehdoton. Oli minullakin elämänvaihe, jolloin ehdoton suunnitelmani oli hankkia etelän-asunto jostain Espanjasta tai Portugalista. Ihan oma siis, jonne olisi voinut mennä milloin vaan ja viettää kuinka pitkiä aikoja tahansa, ainakin talvet. Vuosikymmenten myötä huomasin kuitenkin pitäväni Suomen vaihtuvista vuodenajoista aina vain enemmän. Asunnon ostohaaveita ei enää ole, mutta matkustelen ja vietän aikaa hiukan lämpimämmässä ilmanalassa useita viikkoja syksy- ja talviaikaan. Keväällä ja kesällä en lähde Suomesta mihinkään.
Kaikkea hyvää elämääsi San Fernandossa! Ehkäpä joskus sattumalta tavataan, samoja katuosuuksia kun varmaan useinkin kuljeskellaan.Muille, jotka eivät satu tietämään, missä San Fernando on: Kävellään suoraan Av.de Tirjanaa Ronda-ostoskeskukselle ja minä asun jalkapallokentän ja uimahallin lähellä.- Tavarani haetaan containerilla 4/2 ja sen jälkeen on paras suunnata ensin Aacheniin, josta edelleen Belgiaan, sitten A604 ja A15 Bordeauxin suuntaan.
Olisi vielä yksi asia: Laitan Kanarialla 3-4 kielisen kotisivun asunto hakeville, tulkkia tarvitseville, ja myyn sillä sivulla ihania tyttären ostamia intialaisia sängnpeitteitä jne. Tarvitsisin apua sivun pohjan tekoon, itse jatkaisin sitten teksteillä. Siis, jos joku osaaja lukee Kanarialta, ilmoittaudu.
Muutenkin iloitsen käynnistä ja juttuhetkistä. Teen kyllä tapaksia valmiiksi, esim. pekoniviikunoita, esp.munakasta, sipulipai, ym.kun tyckään ruoanlaitosta. - muuttolintu43
muuttolintu43 kirjoitti:
Muille, jotka eivät satu tietämään, missä San Fernando on: Kävellään suoraan Av.de Tirjanaa Ronda-ostoskeskukselle ja minä asun jalkapallokentän ja uimahallin lähellä.- Tavarani haetaan containerilla 4/2 ja sen jälkeen on paras suunnata ensin Aacheniin, josta edelleen Belgiaan, sitten A604 ja A15 Bordeauxin suuntaan.
Olisi vielä yksi asia: Laitan Kanarialla 3-4 kielisen kotisivun asunto hakeville, tulkkia tarvitseville, ja myyn sillä sivulla ihania tyttären ostamia intialaisia sängnpeitteitä jne. Tarvitsisin apua sivun pohjan tekoon, itse jatkaisin sitten teksteillä. Siis, jos joku osaaja lukee Kanarialta, ilmoittaudu.
Muutenkin iloitsen käynnistä ja juttuhetkistä. Teen kyllä tapaksia valmiiksi, esim. pekoniviikunoita, esp.munakasta, sipulipai, ym.kun tyckään ruoanlaitosta.suokaa anteeksi, pitkä katu San Fernandoon on Avenida de Tirajana.
- non-rec
muuttolintu43 kirjoitti:
Muille, jotka eivät satu tietämään, missä San Fernando on: Kävellään suoraan Av.de Tirjanaa Ronda-ostoskeskukselle ja minä asun jalkapallokentän ja uimahallin lähellä.- Tavarani haetaan containerilla 4/2 ja sen jälkeen on paras suunnata ensin Aacheniin, josta edelleen Belgiaan, sitten A604 ja A15 Bordeauxin suuntaan.
Muutenkin iloitsen käynnistä ja juttuhetkistä. Teen kyllä tapaksia valmiiksi, esim. pekoniviikunoita, esp.munakasta, sipulipai, ym.kun tyckään ruoanlaitosta.Laitathan sitten joskus kotisivuosoitteesi tänne - en vain tiedä onnistuuko, jos/kun taitaa olla kaupallinen? Tai jokin muu yhteystieto. Asuntosi kulmat tiedän melko hyvin, olen siellä käveleskellyt ja ko. alueen ruokakaupoissa käyn usein. Ja Avenida de Tirajanaa suoraan RIU:n läpi (tai ohi) dyyneille. Vau!
- muuttolintu43
non-rec kirjoitti:
Laitathan sitten joskus kotisivuosoitteesi tänne - en vain tiedä onnistuuko, jos/kun taitaa olla kaupallinen? Tai jokin muu yhteystieto. Asuntosi kulmat tiedän melko hyvin, olen siellä käveleskellyt ja ko. alueen ruokakaupoissa käyn usein. Ja Avenida de Tirajanaa suoraan RIU:n läpi (tai ohi) dyyneille. Vau!
tallustelin ohi naturistien Playan rantatielle. Se Riu oli tosiaan hieno, mutta sen kaupat jäi kyllä katsomatta, kun olen ostanut tässä elämässä ihan tarpeeksi. Se Webbisivu tulee olemaan lähinnä seurallinen-informatiivinen. Jos jotain kauppaa tulee, niin tulee, muttei välttämättä.
Kun nyt löytyisi yksi neropatti, joka tekisi en rungon, esim. joku informatiikkaa opiskellut. - non-rec
muuttolintu43 kirjoitti:
tallustelin ohi naturistien Playan rantatielle. Se Riu oli tosiaan hieno, mutta sen kaupat jäi kyllä katsomatta, kun olen ostanut tässä elämässä ihan tarpeeksi. Se Webbisivu tulee olemaan lähinnä seurallinen-informatiivinen. Jos jotain kauppaa tulee, niin tulee, muttei välttämättä.
Kun nyt löytyisi yksi neropatti, joka tekisi en rungon, esim. joku informatiikkaa opiskellut.Olen joskus lueskellut Kanaria-palstoja täällä suomi24:ssä. Siellä kirjoittelevat saarilla enemmän tai vähemmän vakituisesti asuskentelevat sekä satunnaiset kulkijat. Törkyturpiakin on tietysti joukossa, mutta varmasti joku sellainenkin suht pysyvä asuja joka pystyy Sinua kotisivujen teossa auttamaan - heitähän on nykyisin joka mutkassa. Muistaakseni esim. Don Louis -nimimerkki tietää paikan asioista paljon (ei taida olla vaki-asuja). Etsipä Matkailu-otsikon alta > > löydät varmaan.
Kun (=jos) ikinä lotossa rävähtää tahi muuten päätän laittaa elämän risaseksi, niin varaan lomani just siihen Riu-hotelliin. Kallis se on mutta hieno kuin mikä, ja Inglesin upeimmalla paikalla. Kerran olin jo varaamassa, mutta hotelli oli kyseisillä viikoilla täynnä. Ehkä joskus... - muuttolintu43
non-rec kirjoitti:
Olen joskus lueskellut Kanaria-palstoja täällä suomi24:ssä. Siellä kirjoittelevat saarilla enemmän tai vähemmän vakituisesti asuskentelevat sekä satunnaiset kulkijat. Törkyturpiakin on tietysti joukossa, mutta varmasti joku sellainenkin suht pysyvä asuja joka pystyy Sinua kotisivujen teossa auttamaan - heitähän on nykyisin joka mutkassa. Muistaakseni esim. Don Louis -nimimerkki tietää paikan asioista paljon (ei taida olla vaki-asuja). Etsipä Matkailu-otsikon alta > > löydät varmaan.
Kun (=jos) ikinä lotossa rävähtää tahi muuten päätän laittaa elämän risaseksi, niin varaan lomani just siihen Riu-hotelliin. Kallis se on mutta hieno kuin mikä, ja Inglesin upeimmalla paikalla. Kerran olin jo varaamassa, mutta hotelli oli kyseisillä viikoilla täynnä. Ehkä joskus...sen olen saanut huomata. Sukulaiset odottaa rahaa kaiken aikaa, rosvot rosvoaa tai suunnittelevat jotain kurjaa, raha määrää kaiken, normaalia ystävällisyyttä ei näe. Minä olen luovuttanut kaiken pois, ei ole kuin muutama ropo pankissa. Turha sukulaisten tanssia riemusta, kun minun aikani tulee. Enoni voitti veikkauksessa ja säilytti henkensä vain 2 vuotta sen jälkeen. "Ystäviä" riitti.- Mutta jospa joku vie sinut sinne Riun parvekkeelle lipittämään samppanjaa, varmaan olisi unohtumaton elämys iltayön valaistuksessa.
- no nick.....
muuttolintu43 kirjoitti:
Jos olisi uskottavaa, että ed.kaksi kommenttia ovat täysijärkisiltä, pyytäisin nimet ja osoitteet. Hyvää, parempaa jatkoa...riehuu joku älykääpiö, joka heittelee täysin asiattomia kommentteja juttuun kuin juttuun, aina eri nickillä. Tyylistä helposti tunnistettavissa.
Ammutaan aamunkoitossa! - Kanariasta haaveilev
muuttolintu43 kirjoitti:
sen olen saanut huomata. Sukulaiset odottaa rahaa kaiken aikaa, rosvot rosvoaa tai suunnittelevat jotain kurjaa, raha määrää kaiken, normaalia ystävällisyyttä ei näe. Minä olen luovuttanut kaiken pois, ei ole kuin muutama ropo pankissa. Turha sukulaisten tanssia riemusta, kun minun aikani tulee. Enoni voitti veikkauksessa ja säilytti henkensä vain 2 vuotta sen jälkeen. "Ystäviä" riitti.- Mutta jospa joku vie sinut sinne Riun parvekkeelle lipittämään samppanjaa, varmaan olisi unohtumaton elämys iltayön valaistuksessa.
Hei! Vaikutat ihanan positiiviselta ihmiseltä. Voiko luoksesi tulla vieraaksi - tietysti kohtuullista korvausta vastaan (majoitus, ruoka, retket)?
- AVKT
Onnea matkaan, en ole suomen kansalainen.
- muuttolintu43
niin, jotain sellaista olen minäkin ajatellut. Nyt on mennyt aika virallisten asioiden käsittelyssä, ensi viikolla on vielä auton siirto Kanarian rekisteriin. Osoite on [email protected]
- non-rec
muuttolintu43 kirjoitti:
niin, jotain sellaista olen minäkin ajatellut. Nyt on mennyt aika virallisten asioiden käsittelyssä, ensi viikolla on vielä auton siirto Kanarian rekisteriin. Osoite on [email protected]
Heippa muuttolintu43, kiva kun ilmeisesti olen onnellisesti perillä. Joskus jo ajattelinkin että mitenkähän matkasi ja "uuden elämän alku" on sujunut. Kerro ihmeellä meille muillekin miten muutto kaikkinensa on sujunut. Ja onnittelut: kunnioitan kovasti, olet todella vahva ja päämäärätietoinen, kun noin suuren muutoksen elämääsi teit. Itse en (ehkä) kykenisi moiseen, mutta eihän koskaan saa sanoa että ei koskaan...
Minulta jää ilmeisesti tämän kevätkauden ingelesinmatka väliin, mutta pistän osoitteesi muistiin ;-D
Yhden originellin suomalaisen noin-ikäkaverin tiedän, joka viettää siellä talvet - suurimmaksi osaksi terveydellisistä syistä, olen ymmärtänyt. Katsopa sillä silmällä: vaalea ponnari ja otsapanta usein. Pitää tanssimisesta ja vuorilla liikkumisesta.
Kaikkea hyvää elämääsi (enimmäkseen) aurinkoisella saarellasi. Toivon että kotiudut hyvin paikalliseen elämänmenoon. Käymään tullaan! - lentolintu
muuttolintu43 kirjoitti:
Hei muuttolintu43. Olen 42-vuotias suomalainen nainen. Ihailen tavattomasti aloitekykyäsi ja uskallustasi muuttaa elämäsi sellaiseksi kuin itse tahdot sen olevan. Mitä siitä jos jossain vaiheessa kaduttaisikin tai huomaisi että vaikeudet ovat suuria. Kerranhan me täällä vain olemme. Mitä tahansa eteesi tuleekin, et joudu katumaan elämätöntä elämää.
Meitä on täällä useita, jotka odottelevat kirjoituksiasi, minäkin - enkä vähiten sen takia että olen viettänyt muutamien kuukausien työkomennuksia eri puolilla maailmaa, perheineni ja koulukkaine lapsineni ja koirinenikin.
Tällä haavaa asunnonmyyminen ja työn muuntaminen etätyöksi on ajatuksissa, niin ovat saaretkin.
Asenteesi ja arjen läpikäymisen paljastaminen meille lukijoille, on mannaa, ainakin minulle.
Onnea onnellisten saarille - muuttolintu43
lentolintu kirjoitti:
Hei muuttolintu43. Olen 42-vuotias suomalainen nainen. Ihailen tavattomasti aloitekykyäsi ja uskallustasi muuttaa elämäsi sellaiseksi kuin itse tahdot sen olevan. Mitä siitä jos jossain vaiheessa kaduttaisikin tai huomaisi että vaikeudet ovat suuria. Kerranhan me täällä vain olemme. Mitä tahansa eteesi tuleekin, et joudu katumaan elämätöntä elämää.
Meitä on täällä useita, jotka odottelevat kirjoituksiasi, minäkin - enkä vähiten sen takia että olen viettänyt muutamien kuukausien työkomennuksia eri puolilla maailmaa, perheineni ja koulukkaine lapsineni ja koirinenikin.
Tällä haavaa asunnonmyyminen ja työn muuntaminen etätyöksi on ajatuksissa, niin ovat saaretkin.
Asenteesi ja arjen läpikäymisen paljastaminen meille lukijoille, on mannaa, ainakin minulle.
Onnea onnellisten saarilleTämä muutto ei ollut ensimmäinen ulkomaille muutto. Ensin muutin Ruotsiin, sitten Saksaan ja nyt tänne Kanarialle. Nyt eläkeläisenä on paine pienempi kuin aikaisemmin, kun oli järjestettävä työpaikat, parannettava kouluruotsia ja koulusaksaa. Tietysti täällä olisi hyvä, jos osaisi espanjaa, mutta ilmankin pärjää, ainakin jos alussa on joku espanjankielen taitoinen, joka kääntää hiukan, kun joutuu juoksemaan virastoissa. Mutta niillä, jotka eivät jää tänne kokonaan, ei ole sitäkään probleemaa. Oppiihan espanjaa vähitellen ihan huomaamattaan, kaupassa ja pankissa käydesään jne. Olen hyvin tyytyväinen, että tein tämän ratkaisun. Nyt opettelen vain elämään kuten espanjalaiset täällä. Heidän suurissa Mercadoissa on ihanat ruokavalikoimat. Uimassa käyn uimalassa, jonka veden aurinko on lämmittänyt. Käydään markkinoilla ja jopa tanssimassa kunnantalolla kauniin esp. musiikin tahtiin, istutaan rannassa ja haaveillaan Atlannin takaisista maista, kasvatetaan kukkia patiolla. Epävarmoille: Tervetuloa!
- non-rec
muuttolintu43 kirjoitti:
Tämä muutto ei ollut ensimmäinen ulkomaille muutto. Ensin muutin Ruotsiin, sitten Saksaan ja nyt tänne Kanarialle. Nyt eläkeläisenä on paine pienempi kuin aikaisemmin, kun oli järjestettävä työpaikat, parannettava kouluruotsia ja koulusaksaa. Tietysti täällä olisi hyvä, jos osaisi espanjaa, mutta ilmankin pärjää, ainakin jos alussa on joku espanjankielen taitoinen, joka kääntää hiukan, kun joutuu juoksemaan virastoissa. Mutta niillä, jotka eivät jää tänne kokonaan, ei ole sitäkään probleemaa. Oppiihan espanjaa vähitellen ihan huomaamattaan, kaupassa ja pankissa käydesään jne. Olen hyvin tyytyväinen, että tein tämän ratkaisun. Nyt opettelen vain elämään kuten espanjalaiset täällä. Heidän suurissa Mercadoissa on ihanat ruokavalikoimat. Uimassa käyn uimalassa, jonka veden aurinko on lämmittänyt. Käydään markkinoilla ja jopa tanssimassa kunnantalolla kauniin esp. musiikin tahtiin, istutaan rannassa ja haaveillaan Atlannin takaisista maista, kasvatetaan kukkia patiolla. Epävarmoille: Tervetuloa!
Kirjoitit että "Käydään markkinoilla ja jopa tanssimassa kunnantalolla kauniin esp. musiikin tahtiin"...
Noista markkinoista en niin piittaa, mutta missä onkaan tuo mainitsemasi paikallinen kunnantalo, missä soi espanjalainen musiikki ja voi tanssia? Siinä erään keskeisen ostoskeskuksen laatoitetulla aukiollahan tanssivat iltaisin sekä paikalliset että turistit, mutta tuo "kunnantalon" tanssipaikka kiinnostaa. Ensi syksyä varten kyselen, varmaan silloin tullaan käymään. - muuttolintu43
non-rec kirjoitti:
Kirjoitit että "Käydään markkinoilla ja jopa tanssimassa kunnantalolla kauniin esp. musiikin tahtiin"...
Noista markkinoista en niin piittaa, mutta missä onkaan tuo mainitsemasi paikallinen kunnantalo, missä soi espanjalainen musiikki ja voi tanssia? Siinä erään keskeisen ostoskeskuksen laatoitetulla aukiollahan tanssivat iltaisin sekä paikalliset että turistit, mutta tuo "kunnantalon" tanssipaikka kiinnostaa. Ensi syksyä varten kyselen, varmaan silloin tullaan käymään.San Fernandossa Playa del Inglesistä n. 2 km pohjoiseen, käännytään vasemmalle Ronda-ostarista ja eteenpäin uimahallin( Piscina) kylttien perässä, sisälle ison parkkipaikan puolelta takana. Siellä on eteisessä ilmoitustaulu, jossa on tapahtumat. Sisäänpääsy 3 €. Orkesteri soittaa.
Minä asun 50 metrin päässä, jotem on parempi mennä mukaan kuin surra, ettei pääse nukkumaan kun vasta siinä klo yhden jälkeen. On minun mielestä hyvää musiikkia ja iloisia ihmisiä. - muuttolintu43
muuttolintu43 kirjoitti:
San Fernandossa Playa del Inglesistä n. 2 km pohjoiseen, käännytään vasemmalle Ronda-ostarista ja eteenpäin uimahallin( Piscina) kylttien perässä, sisälle ison parkkipaikan puolelta takana. Siellä on eteisessä ilmoitustaulu, jossa on tapahtumat. Sisäänpääsy 3 €. Orkesteri soittaa.
Minä asun 50 metrin päässä, jotem on parempi mennä mukaan kuin surra, ettei pääse nukkumaan kun vasta siinä klo yhden jälkeen. On minun mielestä hyvää musiikkia ja iloisia ihmisiä.siis eteisessä on ilmoitustaulu, jossa tarjotaan erilaista toimintaa, esim. retkiä bussilla edullisesti. Lähtivät sunnuntaina 9:n maissa ja tulivat 6:n jälkeen siihen parkkipaikalle. Useimmat 60 ikäisiä.
Sitten on konsertteja ja muihin tapahtumiin osallistumisia, kaikki edulliseen hintaan.
-Nyt on auto Kanarian rekisterikilvillä varustettu. Olipahan homma, mutta tarkat ohjeet tulee kotisivulle. Jos käyttää vierasta apua, joutuu maksamaan n.1500 €, josta on noin 400 € virallisia maksuja. - non-rec
muuttolintu43 kirjoitti:
siis eteisessä on ilmoitustaulu, jossa tarjotaan erilaista toimintaa, esim. retkiä bussilla edullisesti. Lähtivät sunnuntaina 9:n maissa ja tulivat 6:n jälkeen siihen parkkipaikalle. Useimmat 60 ikäisiä.
Sitten on konsertteja ja muihin tapahtumiin osallistumisia, kaikki edulliseen hintaan.
-Nyt on auto Kanarian rekisterikilvillä varustettu. Olipahan homma, mutta tarkat ohjeet tulee kotisivulle. Jos käyttää vierasta apua, joutuu maksamaan n.1500 €, josta on noin 400 € virallisia maksuja.Hieno juttu, kiitokset vinkeistä. Pitääpä käydä syssymmällä lukaisemassa. Paitsi että jos jutut on "epsanjaksi" niin vähän huonosti ymmärrän, on jäänyt se kieli opettelematta kun enkulla on pärjännyt joka puolella turhankin hyvin. Onko nuo bussiretket tarkoitettu vain paikallisille vai myös turisteille?
Nyt tuntuu että kesä on Suomessakin lähellä, aurinko paistaa ja lämmintä on luvassa toistakymmentä astetta ainakin pariksi päiväksi eteenpäin. Lapissa olisi vielä hyvät hiihtokelit (latukameroita Saariselältä ja Ylläkseltä käyn vakoilemassa), ensi keväänä aion olla siellä pitempään kuin viikon.
Mutta syksyllä/talvisydämellä tulen Inglesiin. Mukavaa eloa ja olos Sinulle Muuttolintu siellä!
- haaveileva lintu
Olen "hengenheimolainen" kanssasi, olen mummeli ja samoin ajatteleva, en ole sidoksissa kehenkään, en lapsiin enkä suomeen.
Mielelläni karistaisin suomen pölyt jaloista jos osaisin, tai saisin jonkin tukihenkilön alkuun pääsemiseksi.
Espanja on ihana lomakohteena, mutta luulen kesän liian kuumaksi siellä, joten varmaankin tulisin kesäksi suomeen, paitsi jos saisin sieltä hyvän asunnon ilmastoituna. Las palmas varmaan olis minun suosikki paikka, olen vieraillut muillaki saarilla, mutta las palmas on mielestäni paras.
On mukava lukea kuulumisia , kuinka siellä pitempään viihtyy.
Mieheni kanssa vietimme yleensä kolmen viikon lomia, nyt kun häntä ei ole, yksin lähteminen on vaikeampaa.
Olettan kuitenkin yksin viihtyväni aivan mainiosti, ku alkuun pääsemisen vaikeuden vaan voittaisin.- 123223
Missäspäin nyt lentelet "Haaveileva lintu"? Siis missäpäin Suomea? Itse olen 65 v. mummeli Tampereelta ja myös leskeksi jäänyt. Haaveilen myös etelän lämpöön, mutta yksin ei tule lähdettyä. Kirjoita vaikka sähköpostiin jos meillä synkkaisi ja käytäis yhdessä edes lomamatkalla. [email protected]
- poor health
No voi voi home! Ei suuret ole murheet. Terveyteni takia olen aikeissa viettää ½ vuotta Kanarialla siis kylmän suomalaisen talven. Mistähän sieltä löytäisi asuntoa tuoksi ajaksi? Mikähän olisi hyvä nettiosoite löytää tietoa? Kieli voi olla englanti/espanja. Asiallisia vastauksia.
- muuttolintu43
idealista.com, fotocasa.es,niihin pitää ensin tehdä valinnat, miltä alueelta,minkälainen asunto. Espanjassa ilmoitetaan asuntojen koot sillä, kuinka monta makuuhuonetta, esim.1-2 dormitorios, 1 bano(banjo-kylpyhuone),cocina (keittiö),pesutila,patio,balcon jne. Kannattaa lueskella ilmoituksia, mutta kun kysyy, ei tahdo saada ulkomaille mitään vastauksia. Kun tulee tänne, voi tehdä aikavarauksen 1A-Immo, HomeSweetHome tms.Yleensä löytää sopivan 1-3 päivässä, asuntoja on paljon vapaana. Hotellien appartamentoissa on kk-lisäkulu 90-150 € uima-altaista ym. Jos haluaa verovelvolliseksi Espanjaan, on tehtävä ilmoituksia...
- Pirre*
muuttolintu43 kirjoitti:
idealista.com, fotocasa.es,niihin pitää ensin tehdä valinnat, miltä alueelta,minkälainen asunto. Espanjassa ilmoitetaan asuntojen koot sillä, kuinka monta makuuhuonetta, esim.1-2 dormitorios, 1 bano(banjo-kylpyhuone),cocina (keittiö),pesutila,patio,balcon jne. Kannattaa lueskella ilmoituksia, mutta kun kysyy, ei tahdo saada ulkomaille mitään vastauksia. Kun tulee tänne, voi tehdä aikavarauksen 1A-Immo, HomeSweetHome tms.Yleensä löytää sopivan 1-3 päivässä, asuntoja on paljon vapaana. Hotellien appartamentoissa on kk-lisäkulu 90-150 € uima-altaista ym. Jos haluaa verovelvolliseksi Espanjaan, on tehtävä ilmoituksia...
helteinen sää siellä on tällä hetkellä; eikä kuumuus käy rasittavaksi, jos olette koko kesän siellä, - jos saan kysyä?
- sivullinen,,
Pirre* kirjoitti:
helteinen sää siellä on tällä hetkellä; eikä kuumuus käy rasittavaksi, jos olette koko kesän siellä, - jos saan kysyä?
Moi, vastaan sivusta, jos sopii.
Olen asunut Las Palmasissa aikoinaan, ja viettänyt saarella kymmeniä 2kk lomia. Kanarialla on yksi maailman tasaisemmista lämpötiloista. Ei ole kesälläkään sellaisia helteitä, kun mantereella. Siksipä espanjalaiset itsekin matkustavat lomillaan sinne.
Esim, tänään Madrid 29' Las Palmas 24
Oli ainakin säätallenteen mukaan.
Koskaan en kokenut "hellettä" lämmintä kylläkin, joskus auringossa tosin, mittari kipuaa 35, mutta ei se varjossa niin paljon ole. Yleensä. Ja mereltä tuleva vilvoittava tuuli, on ihan eri, kun manneresanjassa. Tai muissa kesäkohteissa, jossa ihmiset kuumuuteen meinaa läkähtyä. - Pirre*
sivullinen,, kirjoitti:
Moi, vastaan sivusta, jos sopii.
Olen asunut Las Palmasissa aikoinaan, ja viettänyt saarella kymmeniä 2kk lomia. Kanarialla on yksi maailman tasaisemmista lämpötiloista. Ei ole kesälläkään sellaisia helteitä, kun mantereella. Siksipä espanjalaiset itsekin matkustavat lomillaan sinne.
Esim, tänään Madrid 29' Las Palmas 24
Oli ainakin säätallenteen mukaan.
Koskaan en kokenut "hellettä" lämmintä kylläkin, joskus auringossa tosin, mittari kipuaa 35, mutta ei se varjossa niin paljon ole. Yleensä. Ja mereltä tuleva vilvoittava tuuli, on ihan eri, kun manneresanjassa. Tai muissa kesäkohteissa, jossa ihmiset kuumuuteen meinaa läkähtyä.niinhän se olikin, olenhan mie sen jostain lukenutkin, - muistin vaan että kys. henkilö oli Kreikassa tms. kesäisin kuumassa maassa, enpä lukenut nyt ed. viestejä, olisihan asiaan sieltäkin varmaan tullut valaistusta :)
Hyvää yötä, - miun pitää mennä "jo" nukkumaan, tikut jo melkein silmissä..
- i_a
Poikani lähtee syksyllä vuoden työmatkalle Intiaan... On houkutellut minua mukaansa ainakin muutamaksi kuukaudeksi kokemaan erilaista kulttuuria... Matkat ja ylläpito olisivat hoidetut...
No, enhän minä syksyn muikunpyyntiä, hirvijahtia, talvikalastusta, kaamosta, hiihtoretkiä, kevään ensi säteitä, rakasta ilmaa jne. vaihda mihinkään!!! :)
Jaa... Ehkä meno-paluu lipun voin ottaakin jossakin vaiheessa!!! :) Aika näyttää!!! :)- korj. ps
Raikastahan se rakas ilma on......
- Pirre*
korj. ps kirjoitti:
Raikastahan se rakas ilma on......
on on, - nytkin niin raikasta että ei tosikaan, pit viedä kynttilöitä taas yöksi "kasvateille", oli mökki jo aikas viileä. Kasvimökki on valaistuna kuin joku satu"linna"..:)
- tase papa
Haaveilen juuri tullaisesta elämän tilanteen muutoksesta. Kun ole käynyt paikallisen pyrokrarian helvetin niin jo Sinulla aikaa ja harrastusta piisaa niinota yhte yttä. Voisin todllakin innostua.
Voisin tökätä sähköpostia osoitteeseen [email protected]
Yritäpä vakavasti puhuen toditaa minuller,mksi minun kannaa lähtä sinne. Tämä pyyntö ei todllakaan ole rolli vaan rehtiä uteliasuutta,joka voisi johtaa mihin eämän mullistukseenasti- muuttolintu43
malaisia mahtuu, vaikka paljonkin. Nyt ovat poissa. Suomesta tuli minulle tuttu vieras, siskon tyttären tytär. Päivisin on menty joka päivä eri paikkaan, illalla olen jo jäänyt tv:n eteen. Tämä vieraani on mennyt ahkerasti iltaisin ulos, kun nyt juuri on huomisiltaan asti Santa Fernando Fiesta, tänään sambailta ja muuta ohjelmaa, huomenna suuret päättäjäiset, johon espanjalaiset tulevat kansallisissa puvuissaan, kuten viime viikollakin aloittajaisissa. -Tällä viikolla oli pari päivää lähes 40 astetta, siksi lähdettiin Las Palmasiin, jossa oli juuri sopivaa.
- ???????
Onnea matkalle.
- ??
Toivoisin uutta elämälle, olen onnellinen kun jollekin muulle se sujuu.
- Pysyn Helsingissä
Itse en kestäisi yhtään niitä kosteissa asunnoissa ryömiviä ötököitä. Kerran olin lomamatkalla se riitti.
- muuttolintu43
asunnoista ja ötököistä tulevat onnettomilta turisteilta, jotka ovat ottaneet viikon matkan, jolloin on sattunut olemaan ns. Kalima, se on lievempi myrsky, jolloin on sadetta, tuulta, matalapainetta. Tuuulet tuovat joskus harvoin myös ötököitä Afrikasta. Tänä vuonna ei sellaista juuri ole ollut, olen nähnyt 9 kk:n aikana 4 kakkerlakkaa. Espanjalaiset osaavat elää paremmin kodeissaan ilman ötököitä: Ovet ja ikkunat pidetään kiinni, varsinkin alakerroissa, yläkerroissa ei ongelmia yleensä ole. Siis turisteille: Tilatkaa huoneenne yläkerrasta ja vaihtakaa, jos ei ole hyvä. Siivoojat sulkevat aina parvekkeen ovet käydessään, sulkekaa itsekin. Aivan rannan lähellä lentää hiekkaa ilmassa tuulisella säällä. Siis jos jalat kestää parin kilometrin kävelyn päivittäin, on parempi ottaa hotelli vähän kauempaa rannasta.
Viimeksi(20 v.sitten) näin ötököitä ja rottia helsinkiläisravintolan ulkotiloissa.Lisäksi oli vielä karmeat hinnat. - tuossa nyt aluksi
muuttolintu43 kirjoitti:
asunnoista ja ötököistä tulevat onnettomilta turisteilta, jotka ovat ottaneet viikon matkan, jolloin on sattunut olemaan ns. Kalima, se on lievempi myrsky, jolloin on sadetta, tuulta, matalapainetta. Tuuulet tuovat joskus harvoin myös ötököitä Afrikasta. Tänä vuonna ei sellaista juuri ole ollut, olen nähnyt 9 kk:n aikana 4 kakkerlakkaa. Espanjalaiset osaavat elää paremmin kodeissaan ilman ötököitä: Ovet ja ikkunat pidetään kiinni, varsinkin alakerroissa, yläkerroissa ei ongelmia yleensä ole. Siis turisteille: Tilatkaa huoneenne yläkerrasta ja vaihtakaa, jos ei ole hyvä. Siivoojat sulkevat aina parvekkeen ovet käydessään, sulkekaa itsekin. Aivan rannan lähellä lentää hiekkaa ilmassa tuulisella säällä. Siis jos jalat kestää parin kilometrin kävelyn päivittäin, on parempi ottaa hotelli vähän kauempaa rannasta.
Viimeksi(20 v.sitten) näin ötököitä ja rottia helsinkiläisravintolan ulkotiloissa.Lisäksi oli vielä karmeat hinnat.etelänmatkoilla, nyt kun olen eläkkeellä ajattelin jos vaikka minäkin vuokralle asumaan manner Espanjaan. Sanokaan te jotka tiedätte, voinko tulla toimeen siellä 800e eläkkeellä? Täällä saan asumistukea vuokra-asumiseen niin etttä maksettavakseni jää noin 200e vuokraa sähkö 30ekk netti 14ekk ja loppu elämisen muihin kuluihin. Saisinko siellä asumistukea? Paljonko sähköstä joutuu maksamaan? entä mokkulanetti? Saako sieltä vuokrattua pientä yksiötä 2-300e kk? Fuengirolaan sitä kai sitten kannattaisi tulla kun siellä muitakin Suomalaisia on? Mitenkä "syrjässä" ne köyhimmät Suomalaiset joihin itsekkin lukeudun, oikein joutuu siellä Fuengirolassa sitten asumaan? Minua se ei haittaisi kun mielelläni kävelen ja lenkkeilen, ja voin tuoda oman moposkootterinkin mukanani, sillähän sitä voisi helposti kylillä pyörähtää.
- asuminen ja asuminen
tuossa nyt aluksi kirjoitti:
etelänmatkoilla, nyt kun olen eläkkeellä ajattelin jos vaikka minäkin vuokralle asumaan manner Espanjaan. Sanokaan te jotka tiedätte, voinko tulla toimeen siellä 800e eläkkeellä? Täällä saan asumistukea vuokra-asumiseen niin etttä maksettavakseni jää noin 200e vuokraa sähkö 30ekk netti 14ekk ja loppu elämisen muihin kuluihin. Saisinko siellä asumistukea? Paljonko sähköstä joutuu maksamaan? entä mokkulanetti? Saako sieltä vuokrattua pientä yksiötä 2-300e kk? Fuengirolaan sitä kai sitten kannattaisi tulla kun siellä muitakin Suomalaisia on? Mitenkä "syrjässä" ne köyhimmät Suomalaiset joihin itsekkin lukeudun, oikein joutuu siellä Fuengirolassa sitten asumaan? Minua se ei haittaisi kun mielelläni kävelen ja lenkkeilen, ja voin tuoda oman moposkootterinkin mukanani, sillähän sitä voisi helposti kylillä pyörähtää.
Jos asuisin Suomessa, niin siellä olisin. Ottavatko paikailliset ihmiset aurinkoa kuumissa maissa??
En koskaan ota aurinkoa, sillä syöpä on poistettu.
Suomi on kansanvälisessä vertailussa tullut parhaaksi maaksi, monenlaisessa vertailussa vaikka karjalaisia tuntuu olevan vähän. - muuttolintu43
tuossa nyt aluksi kirjoitti:
etelänmatkoilla, nyt kun olen eläkkeellä ajattelin jos vaikka minäkin vuokralle asumaan manner Espanjaan. Sanokaan te jotka tiedätte, voinko tulla toimeen siellä 800e eläkkeellä? Täällä saan asumistukea vuokra-asumiseen niin etttä maksettavakseni jää noin 200e vuokraa sähkö 30ekk netti 14ekk ja loppu elämisen muihin kuluihin. Saisinko siellä asumistukea? Paljonko sähköstä joutuu maksamaan? entä mokkulanetti? Saako sieltä vuokrattua pientä yksiötä 2-300e kk? Fuengirolaan sitä kai sitten kannattaisi tulla kun siellä muitakin Suomalaisia on? Mitenkä "syrjässä" ne köyhimmät Suomalaiset joihin itsekkin lukeudun, oikein joutuu siellä Fuengirolassa sitten asumaan? Minua se ei haittaisi kun mielelläni kävelen ja lenkkeilen, ja voin tuoda oman moposkootterinkin mukanani, sillähän sitä voisi helposti kylillä pyörähtää.
se matkailu-Espanja-Aurinkorannikko alle, siellä kirjoittavat ja lukevat viestejä ne, jotka asuvat esim. Fuengirolassa. Katselin itsekin asuntoa ensin manner-Espanjasta Fuengirolasta 50-100 km itään. siellä on paljon tyhjiä ja edullisia asuntoja, myös ihan uusia. Siellä varmaan tarvitsee talvella jotain lämmitystäkin joskus, joka lisää kustannuksia. Sitä ei ole Kanarialla, ihan hyvin tarkenee ilman lämmitystä, korkeintaan voi pitää öisin pyjamaa ja sukkia kaikkein kylminpinä päivinä, jolloin yölämpö voi tippua 18-20 asteeseen, päivälämpö on hyvin harvoin niin alhaalla.
- muoriturusta
muuttolintu43 kirjoitti:
se matkailu-Espanja-Aurinkorannikko alle, siellä kirjoittavat ja lukevat viestejä ne, jotka asuvat esim. Fuengirolassa. Katselin itsekin asuntoa ensin manner-Espanjasta Fuengirolasta 50-100 km itään. siellä on paljon tyhjiä ja edullisia asuntoja, myös ihan uusia. Siellä varmaan tarvitsee talvella jotain lämmitystäkin joskus, joka lisää kustannuksia. Sitä ei ole Kanarialla, ihan hyvin tarkenee ilman lämmitystä, korkeintaan voi pitää öisin pyjamaa ja sukkia kaikkein kylminpinä päivinä, jolloin yölämpö voi tippua 18-20 asteeseen, päivälämpö on hyvin harvoin niin alhaalla.
oli aamutv:ssä Fuengirolasta juttua live-lähetyksenä. Siellä taitaa olla vanhempia suomalaisjulkkiksia yms. porukkaa talviasukkeina.
Selasin myös aurnkorannikko-sivuja, muttei niissä oikein mitään hintatietoja ollut, jokunen suomal.yrittäjän sivusto, aika tyhjänpäiväsiä. Oli myös hyviä kysymyksiä, muttei kukaan vastannut.
Paras varmaan tyytyä parin viikon reissuun. Aina olen inhonnut talvea ja pimeyttä, että siksi olisi kiva asua talvet lämpimämmässä. Jos Espanjan mantereella on kosteaa talvella, niin on sitä täällä Suomen Turussakin. Saattaisi olla siedettävämpää siellä ja lyhyempikestoista, eikä olisi kaamosaikaa.
Tyytyisin hellahuoneeseen sähky suihku, ne riittää omatoimiselle yksinasujalle.
No joo, kattellaa. - ennemmin/myöhemmin..
muoriturusta kirjoitti:
oli aamutv:ssä Fuengirolasta juttua live-lähetyksenä. Siellä taitaa olla vanhempia suomalaisjulkkiksia yms. porukkaa talviasukkeina.
Selasin myös aurnkorannikko-sivuja, muttei niissä oikein mitään hintatietoja ollut, jokunen suomal.yrittäjän sivusto, aika tyhjänpäiväsiä. Oli myös hyviä kysymyksiä, muttei kukaan vastannut.
Paras varmaan tyytyä parin viikon reissuun. Aina olen inhonnut talvea ja pimeyttä, että siksi olisi kiva asua talvet lämpimämmässä. Jos Espanjan mantereella on kosteaa talvella, niin on sitä täällä Suomen Turussakin. Saattaisi olla siedettävämpää siellä ja lyhyempikestoista, eikä olisi kaamosaikaa.
Tyytyisin hellahuoneeseen sähky suihku, ne riittää omatoimiselle yksinasujalle.
No joo, kattellaa.Käväisin joskus joulunalla vuonna 00-? Fuengirolassa tuttavani luona. Palelikin;) ja kotiin tulokin aikaistui lähisukulaisen kuolemankin takia. Se jäi siihen, mutta olen kierrellyt muualla siellä sun täällä.
"....mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi...:D
Pakko kuitenkin hoidella alta pois niitä/näitä kotiasioita :((( - muuttolintu43
ennemmin/myöhemmin.. kirjoitti:
Käväisin joskus joulunalla vuonna 00-? Fuengirolassa tuttavani luona. Palelikin;) ja kotiin tulokin aikaistui lähisukulaisen kuolemankin takia. Se jäi siihen, mutta olen kierrellyt muualla siellä sun täällä.
"....mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi...:D
Pakko kuitenkin hoidella alta pois niitä/näitä kotiasioita :(((olisi kesäpaikka Suomessa. Minä asun ilmankin sitä kesäpaikkaa helmikuusta alkaen täällä ja muuten on ollut sään puolesta oikein hyvä, paitsi ajalla 15.07.-30.09. oli kyllä liian kuuma.
Vieläkin on paljon katseltavaa ja espanjan kieltä pitäisi parantaa, niin että kyllä täällä tekemistä on.
- sdp4
Mie oon just muuttamassa kanarialle,tuntuu tällä hetkellä kivalle kutkalle mahanpohjassa päästä pois tästä "paskamaasta",saa sit nähdä tullaanko maitojunalla takasin..
Vuokrasin asunnon kuukaudeksi Inglesistä muutama vuosi sitten, ensin oli ihan kivaa. Vähitellen alkoi kyllästyttää, olin kypsä palaamaan kotiin matkan loputtua. En myöskään asunut keskustassa, kävin paikallisten suosimissa kaupoissa. Laitoin itse ruokani suurimmaksi osaksi. Ei siellä vuodenvaihteen aikaan ole kuumakaan, tuli vain ikävä omaan kotiin.
Samoin on käynyt muuallakin jo parin viikon reissulla. Kun ulkona on kärventävä auringonpaiste, ei tee mieli olla kuin ilmastoidussa huoneessa. Illatkin ovat jossain päin maailmaa hiostavan kuumia. Tunnen ihmisiä jotka viihtyvät kuumassa, en kuulu heihin.
Suomen marraskuun loskakelikin tuntuu niin raikkaalta hengittää matkan jälkeen.
Minä tykkään vuodenajoista, kesä tietysti saisi olla pidempi.- lohmaaja
Kuka kaivoi kolme vuotta vanhan ketjun puolen kahen maissa yöllä esille? Kanarialleko pitäisi mennä kun kesä on kauneimilansa. Monennellako sijalla on suomemme niinsanottujen paskamaiden sarjassa. Ei ehkä etunokassa.
- Tamaris
Joku tän ketjun kaivoi esille kuka kittailee pilsua yö kaudet ja on kiikissä plus 60.
Katoin yöllä täällä olleita, ainakin korppis oli ollut ja muista ei tietoa - ,.,.,.,.,.
Tamaris kirjoitti:
Joku tän ketjun kaivoi esille kuka kittailee pilsua yö kaudet ja on kiikissä plus 60.
Katoin yöllä täällä olleita, ainakin korppis oli ollut ja muista ei tietoaMinä tiedän, lohmaaja ja minä!
Minä en juo kuin vettä, kuu herätti, ANTEEKSI! Tamaris kirjoitti:
Katoin yöllä täällä olleita, ainakin korppis oli ollut ja muista ei tietoaTamaris@
Olin yöllä sivuilla, kirjoitin nyt poistettuun ketjuun viestin, että olin ulkona. Samalla lähetin viestin eräälle kissanaiselle, että ei tullut vaikka lupasi.
Pilsua en juo vaan olen keskittynyt viinien killittämiseen. En tosin jaksa koko yötä tupeksia huppelissa, mutta alkuyöstä kun naputtelin oli vielä punkkua lasissa.
Taidat puhua LÄPEESI yökaudet. Eikö sinulla ole juttuseuraa tai puhelinta?.
No, sellaista se elämä on. Kanarian kolmella saarella olen vieraillut viimeksi kun lapset olivat pieniä, silloin rantalomat olivat in.
Olen enempi kaupunkimatkojen suosija. Benidorm oli kiva paikka. Asuimme siellä kuukauden viime keväänä. Tykkäsimme eikä aika käynyt pitkäksi päin vastoin.
- staka*
Muuttolintu43 asuu tietääkseni siellä edelleen, on muuttanut Inglesistä hiukan kauemmas, rauhallisempaan ja ehkä myös kesällä(kin) hiukan viileämpään maisemaan.
Terveiset hänelle jos tämän lukee, on muuttanut nikkiäkin mikä tietty on ollut ihan viisasta... ;-D - voisi harkita --
1/2 vuodeksi asumista siellä,
olisi hyvä tietää mitä siellä aunnon vuokra keskustass ja sivummalla
maksaa KK:ssa
ja mikä on hyvä rehellinen asunnon välitys kanarialla, ?? - ,,,,,,
3,5 vuotta siellä asuttuasi, miltä meno maistuu?
- kotona paras
Neljä vuoden aikaa on hyvä minulle en koskaan ole kysellyt mitä joku maksaa.
Viihdyn kotona tosin on ollut aivan liian lämmintä.
Nähty on kuitenkin moni paikka. - elokuuneläjä
Olen ollut pitempiäkin aikoja,tarkoitan kuukausia eräässä suomalaisten suosimassa pikkukylässä.
Asut jonkun vieraan asunnossa ja vaikka olis kuinka kiva ja kaikki valmista pesupulveria myöten,mitä sä siellä teet?
Kävelet,kävelet,laitat ruokaa,tuijotat vuoria,lipität viiniä ja kehut kavereille kuinka on upeeta.Ja taas seuraavana päivänä sitä samaa joka jatkuu niin kauan kuin olet.
Ei sovi mulle,joka tykkää touhuta eikä olla vaan.Mieluummin joku ränsistynyt mökki jossa saat katkoa vaikka kuivia oksia jos ei muuta.
Pari viikkoa vois olla ja mennä valmiiseen pöytään ja kuvitella olevansa kaunis ja rohkea ; ))- Pirre*
Aika samalta tuntuisi, tuskin viihtyisin kovin kauaa minäkään, käydä voi muttei asumaan, Suomessa on hyvä olla, minulle.
- sarmira
#kuvitella olevansa kaunis ja rohkea#
juurihan on ketju menosa jossa Anu Saagin sanoo että suomilaiset on rumia samakoita, usko jo- sarmira
oli tarkoitetu #elokuuneläjälle# sarmiran viesti
- -.-
Mitä virityksiä mahtanee olla muuttolinnulla tällä hetkellä, melko särmikäs naiseläjä varmaan aiemmista teksteistä päätellen.
Kiva kirjoittelija ja mukava oli lukea, jotta ans kuuluu ittestäs! - "muutto"
44 vuoteen en ole asunut Suomessa, tosin Suomi on hyvä maa en koskaan olisi muuttanut pois---tai tein väärin..ei naisen armoilla..nainti jne...
Opiskelu väärin, köyhät olot jne...
Aloittaja ei tiedä elämästä mitään, kuinka on nollalle omaisuus kasvanut?- "muutto"-.,.-
Mitä monissa maissa ostaminen päälle hinnan on, mitä ottaa valtio ja mitä omistan, nollat pohjoismaissa ette tiedä mitä on elämä maailmalla.
ex Thaimaassa ei kukaan ulkomaalainen voi ostaa thai maata, siis valtio omistaa talosi 30 vuoden jälkeen, voit ajaa paskan pois kun haluat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462362Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011049- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648