En löytänyt tämän sopivampaa osastoa kysymykselleni, mutta toivottavast täällä tärppää!
Meidän pitäisi ensi kesänä alkaa purkamaan vanhan maalaistalon pihapiiristä vanhaa kivinavettaa ja
nyt mietityttää, mikä olisi järkevin/helpoin tapa toimia. Navetassa on yksi seinä jo vähän sortunut,
joten ei liene järkevää säilyttää sitä, vaikka mieli toisaalta tekisikin. Onko kenelläkään kokemusta
tämän tyyppisestä projektista? Millä välineillä, kuka tekee jne. Ja sitten vielä - mitä voisi tehdä
navetan kivillä (kooltaan n. 0,5 x 1 m)? Voisiko niitä hyödyntää esim. puutarhassa tms?
kivinavetan purku
16
5250
Vastaukset
- 748389
kaivinkone, ja niistä kivistä saa vielä rahaa, ei siis kannata ilmaiseksi kenellekään antaa, Toisaalta, sen voi myös korjata, kivet on vissiin tallella.
- vintille vedetty
mallia kuin meillä oli, eli päästävedettävä, ne ovat tänäpäivänä tuiki harvinaisia, ei kannattaisi purkaa, museovirasto on niistä kovin kiinnostunut.
- nurinkurin
vintille vedetty kirjoitti:
mallia kuin meillä oli, eli päästävedettävä, ne ovat tänäpäivänä tuiki harvinaisia, ei kannattaisi purkaa, museovirasto on niistä kovin kiinnostunut.
Soitin heti museovirastolle, missä sanottiin, että sinua on vedetty höplästä! Navetta ei kuulema voi
olla päästävedettävä. Kiitos kuitenkin, että näit vaivaa asian tiimoilta! - vintille vedetty
nurinkurin kirjoitti:
Soitin heti museovirastolle, missä sanottiin, että sinua on vedetty höplästä! Navetta ei kuulema voi
olla päästävedettävä. Kiitos kuitenkin, että näit vaivaa asian tiimoilta!koska edesmennyt äitini komensi minua juoksemaan kymmenen kertaa päästävedettävän navetan ympäri aina kun olin jonkun kolttosen tehnyt, siitä tämä on jäänyt pysyvästi mieleen.
- toikkis
purkutyö onnistuisi varmaan tukkirekan kuomaimella. Ulottuvuutta ja nostovoimaa riittää..
Tavan pöllikuskille helppo homma. Metsäkoneissa ehkä hiukan heikkommat kuomaimet.. - nääs...
Kaivinkone, mielellään tela-alustainen on sopivin työkalu hommaan. Sellaisessa riittää voimaa ja tarvittaessa saa haudattua ylimääräiset tiilet, betonit yms. maahan. Kiviä voi toki hyödyntää pihan/puutarhan teossa oman mielikuvituksen ja mieltymyksen mukaan. Projektin toteutus ajankohta kannattaa miettiä sen mukaan tarvitseeko tehdä sitä puutarha rakentamista niistä kivistä samalla kertaa. Jos tarvitsee niin silloin sulan maan aika paree. Muutoin talvi sopivampi ajankohta kun sotkee nurmikoita yms. vähemmän liikkui pihassa sitten millä koneella vain. Missäs päin Suomee ko. purkuhomma sijaitsee?
- navetta nurin
Navetan purku on Etelä-Pohjanmaalla. Olishan se hienoa, jos olis jo keväällä nurin, niin pääsis
muihin hommiin kesällä. Tuli mieleen, josko joku tarttis kivet ja teksi hommat ns. ilmaiseksi ja
veisi kivet pois. Ainahan voi haaveilla.... - pankolle paennut
navetta nurin kirjoitti:
Navetan purku on Etelä-Pohjanmaalla. Olishan se hienoa, jos olis jo keväällä nurin, niin pääsis
muihin hommiin kesällä. Tuli mieleen, josko joku tarttis kivet ja teksi hommat ns. ilmaiseksi ja
veisi kivet pois. Ainahan voi haaveilla....sen jos toimitat keski-suomeen ehjänä. Saat sitten kiviä paluukuormaan puutarhaasi varten.
- hjliuhiuh
navetta nurin kirjoitti:
veisi kivet pois. Ainahan voi haaveilla....Kannattaa ehdottomasti yrittää myydä peruskivet, jos ovat muotoiltuja/lohkottuja! Ne ovat todella kalliita, jos niitä haluaa kaupasta ostaa (niitä käytetään maisemarakentamisessa, pengerryksissä, perustuksissa, kiviaidoissa jne). Pyöreillä luonnonkivillä ei ole niin paljon arvoa, mutta toki niistäkin voi pihalle kauniita pengerryksiä tehdä.
navetta nurin kirjoitti:
veisi kivet pois. Ainahan voi haaveilla....Moi!
Minkä kokoinen navetta on ja onko sen kivet luonnonkiviä?
Onko kaikki kivet viellä tallessa?
Olen suunnitellut siirtää kivinavetan verstaaksi, mutta pinta-ala täytyisi olla n.100m2- Kivi ei pala
navetta nurin kirjoitti:
veisi kivet pois. Ainahan voi haaveilla....Polta puurakenteet ensin pois. Kivet on sitten helppo nostella vaikka puutavara- auton kuormaajalla.
- ElinaSofian
Olisin kuule erittäin kiinnostunut niistä kivistä, asun myös etelä-pohjanmaalla. Pistä viestiä tulemaan jos haluat päästä kivistä eroon :)
[email protected]- tykkijätkä
miten käyttää vanhoja pihalla. www.kymengranite.com . Varmaan purkuhommassa ois kätevä käyttää puutavara-autoa. Nosturilla nostelee kivet sivuun siistiin pinoon.
- kivinavetta
kiitos kommenteista! Asia ei ole enää ajankohtainen, ainakaan tällä hetkellä. Moninaisten pähkäilyjen
jälkeen päätimme kuitenkin pitää vielä navetan pystyssä ja yrittää tukea sitä sortunutta seinää.
Navetta niin selvästi kuuluu pihapiiriin. Ja nyt se on sisältä siivottukin, hyvä minä!
- Ei kiviä minullakaan
Hähää! Menipä täällä kaikkien kivenvonkaajien vaiva hukkaan! Heheh sen siitä saa!
- konekuski..
"Kätevimmin..
purkutyö onnistuisi varmaan tukkirekan kuomaimella. Ulottuvuutta ja nostovoimaa riittää.."
-Älä jauha sitä itseään..
Turha verrata kaivinkonetta ja puutavaranosturia samana päivänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758