2-tahti ruisku uisteluun?

Uistelinpuistelin

Soveltuuko 2-tahti ruisku kone jotenkin paremmin uisteluun, kuin norm. 2-tahti kone?

Aina minulle on sanottu, että 2-tahtia ei kannata käyttää uisteluun, koska ei kestä ja on kovempi ääninen kuin nelitahti. Nyt meinaan ostaa venettä ja myyjä sanoo, että 2-tahti ruisku on aivan hyvä myös uisteluun. Pitääkö tämä paikkansa?

Kokeneempien mielipiteitä haluan. Kone on vain pari kesää vanha ja 90hv.

25

8329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2tahtiEiUisteluun

      Riippu ihan siitä mihin paattiin meinaat tuon moottorin laittaa...
      4-tahtisessa on paljon helpompaa halutun kierrosalueen sekä nopeuden tavoittaminen.
      Lisäksi 4tahti on Selvästi hiljaisempi.
      Mikäli meinaat paljon uistella niin unohda 2-tahtinen.
      Toinen vaihtoehto on ostaa tuo 2tahti pääkoneeksi ja sitten pieni 4-tahti tai sähkökone uistelukoneeksi.

    • mörkö efi

      Kyllä E-Tecciä käytetään paljon uistelussa. Pitää hyvin kierroksensa eikä metelöi pienillä kierroksilla. Myös polttoaineen kulutus on kilpailukykyinen 4-tahtiseen verrattuna.

    • hölömöt

      Sitä uisteltiin ennen kuin markkinoille on tulleet 4-tahdit ja kaikenmaailman ruiskut, kysyn vaan ihmetellen?

      • ihoik

        Ihme käsitys että nelari on paljon hiljasempi höpö höpö testien mukaan ihan sama dp:t lähtee niistäkin 2t ruisku myös käy tasasesti tyhjäkäyntiä ja pienillä ajokierroksilla esim e-tec tai tohatsu!!! savutuksessakaan ei ole eroa koska ei se 2 tahtiöljy esim :evarissa sekoiteta ollenkaan enään bensan joukkoon .... niin mistä käry tulis verrattuna nelariin? öljy voitelee erikseen kriittiset kohdat eikä öljy pala savuna ilmaan.

        2t ruiskut ovat mekaanisesti paljon yksinkertaisempia kuin nelarit, ja ovat halvempia huoltaa paino nyt alkaa olla samaa luokkaa mutta fyysiset ulkomitat ovat edelleen pienemmät lisäksi testien mukaan koneet on toimineet hyvin miksi siis ostaa nelaria?

        Paskempaa pikkukonetta kun yamahan f4 en ole kuuna päivänä kohdannut ja olen sentään veneillyt ja räplänyt moottoreita 30v f4 käy kuin sepelimylly täristää niin että amalgaamit putoilee suusta ja on vielä epäluotettava kyllä tulee ikävä jammun 2tahtista 5heppasta kone oli lähes ikiliikkuja ja kävi nätisti!!


      • ihoik kirjoitti:

        Ihme käsitys että nelari on paljon hiljasempi höpö höpö testien mukaan ihan sama dp:t lähtee niistäkin 2t ruisku myös käy tasasesti tyhjäkäyntiä ja pienillä ajokierroksilla esim e-tec tai tohatsu!!! savutuksessakaan ei ole eroa koska ei se 2 tahtiöljy esim :evarissa sekoiteta ollenkaan enään bensan joukkoon .... niin mistä käry tulis verrattuna nelariin? öljy voitelee erikseen kriittiset kohdat eikä öljy pala savuna ilmaan.

        2t ruiskut ovat mekaanisesti paljon yksinkertaisempia kuin nelarit, ja ovat halvempia huoltaa paino nyt alkaa olla samaa luokkaa mutta fyysiset ulkomitat ovat edelleen pienemmät lisäksi testien mukaan koneet on toimineet hyvin miksi siis ostaa nelaria?

        Paskempaa pikkukonetta kun yamahan f4 en ole kuuna päivänä kohdannut ja olen sentään veneillyt ja räplänyt moottoreita 30v f4 käy kuin sepelimylly täristää niin että amalgaamit putoilee suusta ja on vielä epäluotettava kyllä tulee ikävä jammun 2tahtista 5heppasta kone oli lähes ikiliikkuja ja kävi nätisti!!

        Kakstahti on desibeleiltään ehkä samoissa, mutta äänensävy on vähän karkeampi. Eipä ole vertailukohtia kovin montaa mutta näin kevyellä näppituntumalla.

        Ei se kovin herkku ole tuo Hondankaan 5heppanen. Tai tuskimpa mikään 1pyttynen nelari on.

        On tullu itse uisteltua vaikka millä koneella, voiton vei vanha 2pyttyinen 4heppanen evikka. Sai repiä 100m välein käyntiin ja bensaa paloi uskomattoman paljon niin pieneksi koneeksi. Tosin silloimpa niille ei oikein mitään osannut/kehdannut tehdä että olisivat ollu kunnossa. Terhiä en ole omistanut :)


      • OletkoKatkera
        ihoik kirjoitti:

        Ihme käsitys että nelari on paljon hiljasempi höpö höpö testien mukaan ihan sama dp:t lähtee niistäkin 2t ruisku myös käy tasasesti tyhjäkäyntiä ja pienillä ajokierroksilla esim e-tec tai tohatsu!!! savutuksessakaan ei ole eroa koska ei se 2 tahtiöljy esim :evarissa sekoiteta ollenkaan enään bensan joukkoon .... niin mistä käry tulis verrattuna nelariin? öljy voitelee erikseen kriittiset kohdat eikä öljy pala savuna ilmaan.

        2t ruiskut ovat mekaanisesti paljon yksinkertaisempia kuin nelarit, ja ovat halvempia huoltaa paino nyt alkaa olla samaa luokkaa mutta fyysiset ulkomitat ovat edelleen pienemmät lisäksi testien mukaan koneet on toimineet hyvin miksi siis ostaa nelaria?

        Paskempaa pikkukonetta kun yamahan f4 en ole kuuna päivänä kohdannut ja olen sentään veneillyt ja räplänyt moottoreita 30v f4 käy kuin sepelimylly täristää niin että amalgaamit putoilee suusta ja on vielä epäluotettava kyllä tulee ikävä jammun 2tahtista 5heppasta kone oli lähes ikiliikkuja ja kävi nätisti!!

        Montakos e-teciä olet kuullut livenä ?

        Itse kävin syksyllä koeajamassa tommosen 60hp ja täytyy sanoa että ärsyttävän karski ääni siitä lähtee,niin tyhjäkäynillä kuin kierroksillakin.

        Testit ovat testejä,mulla on ainakin pari frendiä jotka ovat jääneet pulaan moottorin kanssa,soutamiseksi on siis mennyt.

        Eikä tuon e-tecin huoltaminen mitään halpaa ollut kuin päivittivät sinne jonkun softan.
        Ja se savutus,kyllä todellakin savuttaa vaikka kone oli käynyt yli puoli tuntia.
        Mitään hyvää tuosta e-tecistä itellä ei ainakaan ole sanottavaa kuin hinta sekä keveys verrattuna 4T


      • katkeruuspaistaaa

        Juu,kyllä minäkin olen 2tahtisilla uistellut nuorempana mutta jokainen jonka rahatilanne vaan sallii 4t ostamisen ei varmastikkaan hetkeäkään epäröi sen ostamista.
        Täytyy myös muistaa että kun valitsee 4T niin se on positiivinen ympäristöteko.


      • Makuasiako ?
        OletkoKatkera kirjoitti:

        Montakos e-teciä olet kuullut livenä ?

        Itse kävin syksyllä koeajamassa tommosen 60hp ja täytyy sanoa että ärsyttävän karski ääni siitä lähtee,niin tyhjäkäynillä kuin kierroksillakin.

        Testit ovat testejä,mulla on ainakin pari frendiä jotka ovat jääneet pulaan moottorin kanssa,soutamiseksi on siis mennyt.

        Eikä tuon e-tecin huoltaminen mitään halpaa ollut kuin päivittivät sinne jonkun softan.
        Ja se savutus,kyllä todellakin savuttaa vaikka kone oli käynyt yli puoli tuntia.
        Mitään hyvää tuosta e-tecistä itellä ei ainakaan ole sanottavaa kuin hinta sekä keveys verrattuna 4T

        Minä voin sanoa ihan rehellisesti, etten karmeampaa ääntä oo perämoottorista kuullu, kuin Jamahan 20, n. 5 solmun vauhdissa, semmonen ryntäävä nopeus, hieman tyhjäkäyntiä suurempi nopeus, -80 luvun lopulla, ja uusi moottori.
        Seisoin laiturilla hieman ylempänä sitä venettä, 5 m päässä, ja käsittämättömän karmea rähinä kuului, että piti kääntyä pois ja lähteä naama tuskan irvessä kauemmas.

        En tiedä, tekikö korkeusero, ja- vaiko laiturin seinämä, (maalaituri), sen hirveän kiviä särkevän rähellyksen, mutta kirjaimellisesti karmea oli.

        Joten oon kyllä varma, ettei E-tec oo lähelläkään semmosta äänivallia, kuin kakstahti jamaha.
        Vanhoissa Evareissakin oli hyvin pehmeä ääni verrattuna jamahoihin.


      • mercyrii
        katkeruuspaistaaa kirjoitti:

        Juu,kyllä minäkin olen 2tahtisilla uistellut nuorempana mutta jokainen jonka rahatilanne vaan sallii 4t ostamisen ei varmastikkaan hetkeäkään epäröi sen ostamista.
        Täytyy myös muistaa että kun valitsee 4T niin se on positiivinen ympäristöteko.

        Sanotaanko nyt vaikka että katkeruus on lukijan silmässä. Ympäristöstä en välitä oman 20hv 2-TAHTISENI kanssa pätkääkään, sillä ei ole hyttysen kusen verran merkitystä uistelenko ja ajelenko tällä nykyisellä 2-TAHTISELLANI vaiko sillä 4-TAHTISELLA jonka vaihdoin 2-TAHTISEEN koska se oli niin helvetin laiska verrattuna nykyiseen 2-TAHTISEEN.
        Huollot pystyy tekemään itse HELPOSTI, toki ne pystyy tekemään siihen nelariinkin mutta olen sen verran mukavuudenhaluinen että vaihdan syksyllä uudet peräöljyt ja ajan säilytysrasvat moottoriin, keväällä vaihdan tulpat ja lyön moottorin perään ja lähden uistelemaan.


      • tietenkin

        Soutamalla,


    • Evindude

      Ostin uuden ruisku 2-tahtisen ja meinaan käyttää sitä vetouisteluu ensi kesänä.

      E-TEC käy vaikka koko päivän tyhjäkäyntiä ja ei savuta. Tyhjäkäyntinopeutta (vaihde päällä) voidaan asetella hieman ohjelmoimalla. Tyhjäkäynnillä öljyn kulutus on mariginaalista sekä mukana tulee myös todella pieni bensankulutus.

      Koneen vuosimallin on oltava kuitenkin 2008 tai uudempi, jolloin sytytysjärjestelmä parani ja tulpat kestävät paremmin tyhjäkäyntiä koko huoltovälinsä (300h / 3v).

      Lienee luonnollista, että 3-sylinterinen malli käy tyhjäkäyntiä hieman paremmin kuin 2-sylinterinen malli.

      E-TECin kanssa saa myös poikkeuksellisen hyvän lataustehon, joten erillisen akun ja sähkömoottorin käyttö lienee realistinen mahdollisuus uisteluun, jos laitehankinnat eivät ole rahasta kiinni... :)

      • tger

        "Eikä tuon e-tecin huoltaminen mitään halpaa ollut kuin päivittivät sinne jonkun softan.
        Ja se savutus,kyllä todellakin savuttaa vaikka kone oli käynyt yli puoli tuntia.
        Mitään hyvää tuosta e-tecistä itellä ei ainakaan ole sanottavaa kuin hinta sekä keveys verrattuna 4T"


        On se per**le ensin ei lueta edellisiä juttuja ja sita kirjotetaan täydellistä paskaa olis hiljaa jos ei tiedä!

        Joten savutus! selitä minulle miten vaikka 90hv e-tec savuttaa enemmän kuin vaikka yamaha 90v nelari?? kuten sanoin e-tec ei sekoita öljyä bensaan ollenkaan joten öljykäry on mahdotonta testienmukaan e-tec on yhtä taloudellinen kuin jammu tai honda tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla joten bensaa ei pala enemmän mistä siis kovempi savutus? kokonaiskulutuskin on erittäin lähellä neltahtisia joillain kierrosalueilla e-tec on taloudellisempi joillain vie enemmän erot on loppujenlopuksi muutama desi/tunti.

        Mitä hyvää on hinnassa? e-tec on ihan yhtä kallis kun nelarit se on huonopuoli ei hyvä
        painokin on sama kuin nelareissa nelarit keventyvät joka uudistuksessa e-tec pysyy samana joten painoetua ei enään ole ulkomitat ovat pienemmät mutta siinäkin ero kaventuu..

        Huolto siinähän se ratkaisevin etu onkin e-tec voi ajaa sen 300tuntia ja syksyllä kone huoltaa itse itsensä käskyn saatuaan eli ei raahaamista korjaamolle justhan tässä oli hirmu parku hondasta ja telvan laskutuksesta kun perushuolto oli 400e! sen kun teettää pari kertaa vuodessa että takuu säilyy niin kyllä tulee hintaa e.tec ei normaaliajossa käy takuuaikana kertaakaan pajalla!

        Totta on se että uusissa e.tecissä on ratkaistu sytystulppien kestävyysongelma ne tuppas kestää vain noin 150tuntia mikä tosin sekin on monelle parin kesän tuntimäärä mutta nyt ne kestää sen 300tuntia e.tec antaa tyhjäkäynnillä ja piikukierroksilla hirmu määrän kipinää ja se pistää tulpat koville!

        Nyt sit sanotaan että minulla on e-tec kun sitä puolustelen mutta kun ei ole...tällähetkellä minulla on yamahan 1989 ikänen 115hv v4 2 tahti ja jos se hajoaa sen tilalle kyllä tulee 2t ruisku ei nelaria Masterissa on 20hv vm 2002 2t jammu(kruunujalokivi kunnon ikiluotettava legenda) josta pidän hyvää huolta sillä varmaan selvii vielä 20v! soutuveneessä on sitten se huonoin kone for ewer eli 4hv nelari!

        E-tec äänestä vielä että tosiaan desipelit on samat äänensävy on "rouhea" murina mistä useimmat pitävät enemmän kuin nelitahtisen äänestä Kipparin testaajatkaan ei pidä sitä pahana vaan sporttisena ja mitä tulee luotettavuuteen niin e-tecit ovat toimineen erittäin hyvin 60hv taisivat ajaa jopa 500tuntia ja purki koneen kone oli virheetön sitä samaa ei voi sanoa yhdestäkään nelarista vaikka niillä oli ajettu abaut 150tuntia ja purettu.

        e-tec kokemuksia omalta kohdaltani tuttu on 115hv e-tec kiinni xxl busterissa sillä olen paljon ajellut kone käy nätisti muristen kiihtyvyys on uskomaton ja ainakaan vielä ei omistajalla ole ollut pienintäkään ongelmaa koneen kanssa taitaa alkaa neljäs kesä!


      • Ykä2
        tger kirjoitti:

        "Eikä tuon e-tecin huoltaminen mitään halpaa ollut kuin päivittivät sinne jonkun softan.
        Ja se savutus,kyllä todellakin savuttaa vaikka kone oli käynyt yli puoli tuntia.
        Mitään hyvää tuosta e-tecistä itellä ei ainakaan ole sanottavaa kuin hinta sekä keveys verrattuna 4T"


        On se per**le ensin ei lueta edellisiä juttuja ja sita kirjotetaan täydellistä paskaa olis hiljaa jos ei tiedä!

        Joten savutus! selitä minulle miten vaikka 90hv e-tec savuttaa enemmän kuin vaikka yamaha 90v nelari?? kuten sanoin e-tec ei sekoita öljyä bensaan ollenkaan joten öljykäry on mahdotonta testienmukaan e-tec on yhtä taloudellinen kuin jammu tai honda tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla joten bensaa ei pala enemmän mistä siis kovempi savutus? kokonaiskulutuskin on erittäin lähellä neltahtisia joillain kierrosalueilla e-tec on taloudellisempi joillain vie enemmän erot on loppujenlopuksi muutama desi/tunti.

        Mitä hyvää on hinnassa? e-tec on ihan yhtä kallis kun nelarit se on huonopuoli ei hyvä
        painokin on sama kuin nelareissa nelarit keventyvät joka uudistuksessa e-tec pysyy samana joten painoetua ei enään ole ulkomitat ovat pienemmät mutta siinäkin ero kaventuu..

        Huolto siinähän se ratkaisevin etu onkin e-tec voi ajaa sen 300tuntia ja syksyllä kone huoltaa itse itsensä käskyn saatuaan eli ei raahaamista korjaamolle justhan tässä oli hirmu parku hondasta ja telvan laskutuksesta kun perushuolto oli 400e! sen kun teettää pari kertaa vuodessa että takuu säilyy niin kyllä tulee hintaa e.tec ei normaaliajossa käy takuuaikana kertaakaan pajalla!

        Totta on se että uusissa e.tecissä on ratkaistu sytystulppien kestävyysongelma ne tuppas kestää vain noin 150tuntia mikä tosin sekin on monelle parin kesän tuntimäärä mutta nyt ne kestää sen 300tuntia e.tec antaa tyhjäkäynnillä ja piikukierroksilla hirmu määrän kipinää ja se pistää tulpat koville!

        Nyt sit sanotaan että minulla on e-tec kun sitä puolustelen mutta kun ei ole...tällähetkellä minulla on yamahan 1989 ikänen 115hv v4 2 tahti ja jos se hajoaa sen tilalle kyllä tulee 2t ruisku ei nelaria Masterissa on 20hv vm 2002 2t jammu(kruunujalokivi kunnon ikiluotettava legenda) josta pidän hyvää huolta sillä varmaan selvii vielä 20v! soutuveneessä on sitten se huonoin kone for ewer eli 4hv nelari!

        E-tec äänestä vielä että tosiaan desipelit on samat äänensävy on "rouhea" murina mistä useimmat pitävät enemmän kuin nelitahtisen äänestä Kipparin testaajatkaan ei pidä sitä pahana vaan sporttisena ja mitä tulee luotettavuuteen niin e-tecit ovat toimineen erittäin hyvin 60hv taisivat ajaa jopa 500tuntia ja purki koneen kone oli virheetön sitä samaa ei voi sanoa yhdestäkään nelarista vaikka niillä oli ajettu abaut 150tuntia ja purettu.

        e-tec kokemuksia omalta kohdaltani tuttu on 115hv e-tec kiinni xxl busterissa sillä olen paljon ajellut kone käy nätisti muristen kiihtyvyys on uskomaton ja ainakaan vielä ei omistajalla ole ollut pienintäkään ongelmaa koneen kanssa taitaa alkaa neljäs kesä!

        Lähes kaikki vetouistelua harrastavat ajavat nelarilla, joitakin Mercuryn Optimax kuskejakin on. Kun vetouistelutunteja tulee kesässä satoja, on nelari tällä perusteella parempi. Ongelmia on kummallakin, mutta nelarilla vähemmän. Nelari tuntuu myös kestävän uistelua paremmin, siis vetouistelijoiden kommenttien mukaan.
        E-tec koneiden alkuvaikeudet johtuivat pääosin tulppien kestosta uistelussa. Nyt sytytysjärjestelmän vaihdon jälkeen ei ole näkynyt valituksia, toisaalta ei kehujakaan.

        E-tec on vaativampi tulpiltaan kuin Optimax koska optarin ruiskutus on paineilma-avusteinen, joka auttaa hajottamaan bensan pisarakoon pienemmäksi kuin pelkällä paineella tapahtuvassa ruiskutuksessa.

        Äänestä: Kyllä 2-t ruiskukoneet ovat pääsääntöisesti hieman äänekkäämpiä kuin nelarit, sekä uistellessa että kovaa ajettaessa. Erot ovat kuitenkin mallikohtaisia ja jos asia on käyttäjälle kriittinen, kannattaa kaivaa testit esiin. Itse haluan kuulla koneen käynnin myös tyhjäkäynnillä, jotta olen varma siitä missä mennään. Minä harrastankin pääosin heittokalastusta ja silloin roikutaan joskus kivikossa koneen vetäessä tyhjäkäynnillä pakkia tuulta vasten. Se, että koneen pitäisi käydä ei silloin riitä, se on tiedettävä ja kuulohavainto varmistaa asian.

        Öljystä: 2-t suoraruiskut voidellaan ruiskuttamalla liukaste lähelle voideltavaa pistettä. Koneiden keskimääräinen voiteluaineen kulutus pyörii käytännössä merkistä riippuen 1 - 2,5% polttoaineen kulutuksesta. Öljy kulkeutuu koneessa lopuksi sylinteriin ja palaa. Jos nenäsi on normaali, pystyt kyllä erottamaan pakokaasunhajusta ajatko nelarin vai 2-t ruiskun perässä. Ympäristön kannalta asia ei sitten ole yhtä selvä, edes vanhanaikaisten 2-t koneiden öljypäästöjä ei osoitettu ympäristölle hankalaksi ja nämä ruiskut kuluttavat käytännössä kuitenkin vähemmän öljyä kuin kaasarikoneet.
        Häkää ja typenoksideja uudet 2-t ruiskut tuottavat nelareita vähemmän, hiilivetypäästöt saattavat olla hieman korkeammat, riippuen mahdollisesiti jossain määrin käyttötavoista ja konemallista. Kuitenkin nelarit ja 2-suoraruiskut on rankattu ympäristön kannalta samalle tasolle.

        Käynniltään kaikki ruiskukoneet ovat kunnossa ollessaan selvästi parempia kuin kaasarikoneet, käynnistyvät hienosti ja ovat käyttäjälleen helppoja. Vertaa autoihin, kaasarien kanssa ei aina pakkasella ollut helppoa saada autoa liikkeelle, varsinkaan tekniikkaa ymmärtämättömän. Nykyään kaara lähtee käyntiin käänsi sitä avainta kuka tahansa.


      • nelari44
        Ykä2 kirjoitti:

        Lähes kaikki vetouistelua harrastavat ajavat nelarilla, joitakin Mercuryn Optimax kuskejakin on. Kun vetouistelutunteja tulee kesässä satoja, on nelari tällä perusteella parempi. Ongelmia on kummallakin, mutta nelarilla vähemmän. Nelari tuntuu myös kestävän uistelua paremmin, siis vetouistelijoiden kommenttien mukaan.
        E-tec koneiden alkuvaikeudet johtuivat pääosin tulppien kestosta uistelussa. Nyt sytytysjärjestelmän vaihdon jälkeen ei ole näkynyt valituksia, toisaalta ei kehujakaan.

        E-tec on vaativampi tulpiltaan kuin Optimax koska optarin ruiskutus on paineilma-avusteinen, joka auttaa hajottamaan bensan pisarakoon pienemmäksi kuin pelkällä paineella tapahtuvassa ruiskutuksessa.

        Äänestä: Kyllä 2-t ruiskukoneet ovat pääsääntöisesti hieman äänekkäämpiä kuin nelarit, sekä uistellessa että kovaa ajettaessa. Erot ovat kuitenkin mallikohtaisia ja jos asia on käyttäjälle kriittinen, kannattaa kaivaa testit esiin. Itse haluan kuulla koneen käynnin myös tyhjäkäynnillä, jotta olen varma siitä missä mennään. Minä harrastankin pääosin heittokalastusta ja silloin roikutaan joskus kivikossa koneen vetäessä tyhjäkäynnillä pakkia tuulta vasten. Se, että koneen pitäisi käydä ei silloin riitä, se on tiedettävä ja kuulohavainto varmistaa asian.

        Öljystä: 2-t suoraruiskut voidellaan ruiskuttamalla liukaste lähelle voideltavaa pistettä. Koneiden keskimääräinen voiteluaineen kulutus pyörii käytännössä merkistä riippuen 1 - 2,5% polttoaineen kulutuksesta. Öljy kulkeutuu koneessa lopuksi sylinteriin ja palaa. Jos nenäsi on normaali, pystyt kyllä erottamaan pakokaasunhajusta ajatko nelarin vai 2-t ruiskun perässä. Ympäristön kannalta asia ei sitten ole yhtä selvä, edes vanhanaikaisten 2-t koneiden öljypäästöjä ei osoitettu ympäristölle hankalaksi ja nämä ruiskut kuluttavat käytännössä kuitenkin vähemmän öljyä kuin kaasarikoneet.
        Häkää ja typenoksideja uudet 2-t ruiskut tuottavat nelareita vähemmän, hiilivetypäästöt saattavat olla hieman korkeammat, riippuen mahdollisesiti jossain määrin käyttötavoista ja konemallista. Kuitenkin nelarit ja 2-suoraruiskut on rankattu ympäristön kannalta samalle tasolle.

        Käynniltään kaikki ruiskukoneet ovat kunnossa ollessaan selvästi parempia kuin kaasarikoneet, käynnistyvät hienosti ja ovat käyttäjälleen helppoja. Vertaa autoihin, kaasarien kanssa ei aina pakkasella ollut helppoa saada autoa liikkeelle, varsinkaan tekniikkaa ymmärtämättömän. Nykyään kaara lähtee käyntiin käänsi sitä avainta kuka tahansa.

        Olipas asiallinen teksti, mutta sen verran vielä lisään, että nelarissakin on ongelmia pitkillä tyhjäkäyntiajoilla. Ongelma on polttoaineen pääsy voiteluöljyn sekaan. Omassakin moottorissani on sitä ominaisuutta ja vaikka muuten pidänkin nelarista, on tämä "bensan klottaus" ikävä kauneusvirhe hienossa laitteessa. Ongelmaa voi pienentää käyttämällä nopeuden säätöön laahusjarruja, jolloin kierrokset voivat olla korkeammat ja kone pysyy lämpimämpänä. Tätä klottausta tuntuu esiintyvän melkein kaikilla merkeillä satunnaisesti siten, että toinen moottori klottaa, toinen ei.

        Samalla voin todeta, että joku mainitsi E-tecin laturin olevan erittäin tehokas. Onhan se, mutta pääosa sähköstä menee moottorin omaan tarpeeseen eikä veneen kulutukseen riitä paljoa enempää kuin muissakaan saman kokoisissa myllyissä.


      • bik
        nelari44 kirjoitti:

        Olipas asiallinen teksti, mutta sen verran vielä lisään, että nelarissakin on ongelmia pitkillä tyhjäkäyntiajoilla. Ongelma on polttoaineen pääsy voiteluöljyn sekaan. Omassakin moottorissani on sitä ominaisuutta ja vaikka muuten pidänkin nelarista, on tämä "bensan klottaus" ikävä kauneusvirhe hienossa laitteessa. Ongelmaa voi pienentää käyttämällä nopeuden säätöön laahusjarruja, jolloin kierrokset voivat olla korkeammat ja kone pysyy lämpimämpänä. Tätä klottausta tuntuu esiintyvän melkein kaikilla merkeillä satunnaisesti siten, että toinen moottori klottaa, toinen ei.

        Samalla voin todeta, että joku mainitsi E-tecin laturin olevan erittäin tehokas. Onhan se, mutta pääosa sähköstä menee moottorin omaan tarpeeseen eikä veneen kulutukseen riitä paljoa enempää kuin muissakaan saman kokoisissa myllyissä.

        "2tr uiskut perustuvat kahteen erilaiseen systeemiin Orbital patentti mitä käyttää tohatsu ja Mercury omina versioinaan mielestäni japanilaisten eli tohatsun toteutus on japsityyliin luotettavampi kuin merccurin optimax huonopuoli Orbitalissa on se että sitä ei ole juurikaan kehitetty!

        Evinruden systeemi on ficht ekat evarin 2t ruiskut olivat mallinimeltään ficht ja homma ei pelittänyt hyvin lisäksi kun evarin maine oli muutenkin huono niin ongelmiahan siitä tuli lisää! Evari kehitti systeemiä ficht ram versioon nämä koneet oli jo hyviä tosin seassa oli maanantaikappaleita ja taas tosi hyviä yksilöitä se oli myöhästä anyway Omc meni konkaan...E-tec on sitten edelleen kehitysversio ficht ramista!


      • Evindude
        bik kirjoitti:

        "2tr uiskut perustuvat kahteen erilaiseen systeemiin Orbital patentti mitä käyttää tohatsu ja Mercury omina versioinaan mielestäni japanilaisten eli tohatsun toteutus on japsityyliin luotettavampi kuin merccurin optimax huonopuoli Orbitalissa on se että sitä ei ole juurikaan kehitetty!

        Evinruden systeemi on ficht ekat evarin 2t ruiskut olivat mallinimeltään ficht ja homma ei pelittänyt hyvin lisäksi kun evarin maine oli muutenkin huono niin ongelmiahan siitä tuli lisää! Evari kehitti systeemiä ficht ram versioon nämä koneet oli jo hyviä tosin seassa oli maanantaikappaleita ja taas tosi hyviä yksilöitä se oli myöhästä anyway Omc meni konkaan...E-tec on sitten edelleen kehitysversio ficht ramista!

        E-TEC on kokonaan suunniteltu uudestaan BRP:n toimesta, mm. ruiskujärjestelmä on patentoitu.
        Tämä on oikeasti hienoin ja yksinkertaisin suoraan sylinteriin polttoaineen ruiskuttava järjestelmä, eikä vaadi apulaitteita kuten kompressoria yms. Toki siihen tarvitaan nopea ja tehokas elektroniikkaosa. Sylinteriin suoraan ruiskuttaminen tarjoaa tiettyjä etuja, joita ei saa millään imusarjaan ruiskuttavalla järjestelmällä. Tästä osoituksena mm. pieni tyhjäkäyntialueen kulutus.

        Sitemmin E-TEC -tekniikkaa on käytetty myös uusissa moottorikelkoissa, jossa teknologia tarjoaa merkittävän edun verrattuna mihin tahansa muuhun 2T tai 4T moottorikonseptiin.

        Jos E-TECit kiinnostavat enemmän, niin tämä on oikea osoite:

        http://www.etecownersgroup.com/


      • Ykä2
        Evindude kirjoitti:

        E-TEC on kokonaan suunniteltu uudestaan BRP:n toimesta, mm. ruiskujärjestelmä on patentoitu.
        Tämä on oikeasti hienoin ja yksinkertaisin suoraan sylinteriin polttoaineen ruiskuttava järjestelmä, eikä vaadi apulaitteita kuten kompressoria yms. Toki siihen tarvitaan nopea ja tehokas elektroniikkaosa. Sylinteriin suoraan ruiskuttaminen tarjoaa tiettyjä etuja, joita ei saa millään imusarjaan ruiskuttavalla järjestelmällä. Tästä osoituksena mm. pieni tyhjäkäyntialueen kulutus.

        Sitemmin E-TEC -tekniikkaa on käytetty myös uusissa moottorikelkoissa, jossa teknologia tarjoaa merkittävän edun verrattuna mihin tahansa muuhun 2T tai 4T moottorikonseptiin.

        Jos E-TECit kiinnostavat enemmän, niin tämä on oikea osoite:

        http://www.etecownersgroup.com/

        E-tec:in etuna on nimenomaa yksinkertaisuus ja mahdollisuus järjestää konstruktio myös ilman akkua käynnistyväksi. Muussa mielessä järjestelmä ei ole kovin hyvä.

        Paineilma-avusteinen Orbital ruiskutus tuottaa merkittävästi pienemmän pisarakoon kuin E-tecin sähköinen pumppusuutin, mikä on selvä etu sekä palotapahtuman hallinan, että päästöjen kannalta.
        Orbitalin heikkoutena on taas se paineilman vaade. Koneen käynnistäminen ilman sitä ei onnistu. Paineilman tuottaminen vaati koneelta muutaman kierroksen, joten sähkökäynnistys on lähes välttämätön. Lisäksi paineilman sekaan ei saisi kondensoitua vettä, koska se aiheuttaa erityisesti meriolosuhteissa korroosioriskin, joita on raportoitu ainakin Tohatsun yhteydessä, Opimaxista en ole varma.
        Yamahan aiemmin käyttämä HPDI järjestelmä, jossa ruiskutuspaine oli paljon E-tec:iä korkeampi ja ruiskusuuttimen ohjaus piatsosähköinen, tuottaa samoin pienempää pisarakokoa ja mahdollistaa monivaiheruiskutuksen. Konstruktio on sama jota käytetään autoissa. Järjestelmä vaatii kuitenkin korkeapainepumpun, joka taas sähköä, joten käynnistys ei onnistu ilman toimivaa akkua.
        Hinnoista en tiedä, mutta yleensä systeemi jota valmistetaan paljon tulee aikaa myöten halvemmaksi kuin vähän valmistetut, joten voisi kuvitella että HPDI olisi ollut pitkän päälle edullisin. Yamaha luopui kuitenkin kokonaan 2t-HPDI koneiden tuotannosta. Nelareihin ei perämoottoreissa ole DFI-koneita vielä ilmestynyt, mutta aikaa myöten sekin on odotettavissa.

        Kehitys kehittyy ja on mielenkiintoista seurata miten perämoottorit muuttuvat tänä nopean kehityksen aikana. Itse ajan E-tec:illä.


      • japers
        Ykä2 kirjoitti:

        E-tec:in etuna on nimenomaa yksinkertaisuus ja mahdollisuus järjestää konstruktio myös ilman akkua käynnistyväksi. Muussa mielessä järjestelmä ei ole kovin hyvä.

        Paineilma-avusteinen Orbital ruiskutus tuottaa merkittävästi pienemmän pisarakoon kuin E-tecin sähköinen pumppusuutin, mikä on selvä etu sekä palotapahtuman hallinan, että päästöjen kannalta.
        Orbitalin heikkoutena on taas se paineilman vaade. Koneen käynnistäminen ilman sitä ei onnistu. Paineilman tuottaminen vaati koneelta muutaman kierroksen, joten sähkökäynnistys on lähes välttämätön. Lisäksi paineilman sekaan ei saisi kondensoitua vettä, koska se aiheuttaa erityisesti meriolosuhteissa korroosioriskin, joita on raportoitu ainakin Tohatsun yhteydessä, Opimaxista en ole varma.
        Yamahan aiemmin käyttämä HPDI järjestelmä, jossa ruiskutuspaine oli paljon E-tec:iä korkeampi ja ruiskusuuttimen ohjaus piatsosähköinen, tuottaa samoin pienempää pisarakokoa ja mahdollistaa monivaiheruiskutuksen. Konstruktio on sama jota käytetään autoissa. Järjestelmä vaatii kuitenkin korkeapainepumpun, joka taas sähköä, joten käynnistys ei onnistu ilman toimivaa akkua.
        Hinnoista en tiedä, mutta yleensä systeemi jota valmistetaan paljon tulee aikaa myöten halvemmaksi kuin vähän valmistetut, joten voisi kuvitella että HPDI olisi ollut pitkän päälle edullisin. Yamaha luopui kuitenkin kokonaan 2t-HPDI koneiden tuotannosta. Nelareihin ei perämoottoreissa ole DFI-koneita vielä ilmestynyt, mutta aikaa myöten sekin on odotettavissa.

        Kehitys kehittyy ja on mielenkiintoista seurata miten perämoottorit muuttuvat tänä nopean kehityksen aikana. Itse ajan E-tec:illä.

        Olen uistelut etecillä nyt 3 vuotta ja tunteja tuollainen 300 alla. Moottori pelasi alkutaipaleella huonosti ja pätki uistelussa koska turasi tulpat ja sammui kun piti lähteä ajamaan pitkän uistelun jälkeen. Nyt koneeseen vaihdettu NS: pitkät pinnit ja erikoistulpat joilla ongelma poistui mutta tulpat joudut vaihtamaan joka vuosi jos uistelet paljon eivät kestä kuin n.150 tuntia uistelua. Oma kokemus uistelevalle on nelari mutta itse jatkan e-tecillä pitkään jos mahdollista.Uistelen kesässä noin 200 tuntia ja matkaajoa 50. Veneenä on M buster ja 40 etec. On muuten tosi kuljettava kone M busteriin on voimaa.


      • japers
        japers kirjoitti:

        Olen uistelut etecillä nyt 3 vuotta ja tunteja tuollainen 300 alla. Moottori pelasi alkutaipaleella huonosti ja pätki uistelussa koska turasi tulpat ja sammui kun piti lähteä ajamaan pitkän uistelun jälkeen. Nyt koneeseen vaihdettu NS: pitkät pinnit ja erikoistulpat joilla ongelma poistui mutta tulpat joudut vaihtamaan joka vuosi jos uistelet paljon eivät kestä kuin n.150 tuntia uistelua. Oma kokemus uistelevalle on nelari mutta itse jatkan e-tecillä pitkään jos mahdollista.Uistelen kesässä noin 200 tuntia ja matkaajoa 50. Veneenä on M buster ja 40 etec. On muuten tosi kuljettava kone M busteriin on voimaa.

        Uistelen kesässä noin 100 tuntia matkaajoa 50


      • hpdi
        Ykä2 kirjoitti:

        E-tec:in etuna on nimenomaa yksinkertaisuus ja mahdollisuus järjestää konstruktio myös ilman akkua käynnistyväksi. Muussa mielessä järjestelmä ei ole kovin hyvä.

        Paineilma-avusteinen Orbital ruiskutus tuottaa merkittävästi pienemmän pisarakoon kuin E-tecin sähköinen pumppusuutin, mikä on selvä etu sekä palotapahtuman hallinan, että päästöjen kannalta.
        Orbitalin heikkoutena on taas se paineilman vaade. Koneen käynnistäminen ilman sitä ei onnistu. Paineilman tuottaminen vaati koneelta muutaman kierroksen, joten sähkökäynnistys on lähes välttämätön. Lisäksi paineilman sekaan ei saisi kondensoitua vettä, koska se aiheuttaa erityisesti meriolosuhteissa korroosioriskin, joita on raportoitu ainakin Tohatsun yhteydessä, Opimaxista en ole varma.
        Yamahan aiemmin käyttämä HPDI järjestelmä, jossa ruiskutuspaine oli paljon E-tec:iä korkeampi ja ruiskusuuttimen ohjaus piatsosähköinen, tuottaa samoin pienempää pisarakokoa ja mahdollistaa monivaiheruiskutuksen. Konstruktio on sama jota käytetään autoissa. Järjestelmä vaatii kuitenkin korkeapainepumpun, joka taas sähköä, joten käynnistys ei onnistu ilman toimivaa akkua.
        Hinnoista en tiedä, mutta yleensä systeemi jota valmistetaan paljon tulee aikaa myöten halvemmaksi kuin vähän valmistetut, joten voisi kuvitella että HPDI olisi ollut pitkän päälle edullisin. Yamaha luopui kuitenkin kokonaan 2t-HPDI koneiden tuotannosta. Nelareihin ei perämoottoreissa ole DFI-koneita vielä ilmestynyt, mutta aikaa myöten sekin on odotettavissa.

        Kehitys kehittyy ja on mielenkiintoista seurata miten perämoottorit muuttuvat tänä nopean kehityksen aikana. Itse ajan E-tec:illä.

        http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/subcathome/14/home.aspx


      • äänirauta

      • Ykä2
        äänirauta kirjoitti:

        Kesko ei vaan tuo maahan noita.,väittävat että ei valmisteta.Viime vuonna esiteltiin toi v-max series2,joka on tietysti hpdi kone.

        Kiitokset korjauksesta. Olen tähän asti uskonut Keskon kertomaan ja lehdissä julkaistuun tietoon, että 2-T HPDI koneita ei enää valmistettaisi. Mielenkiintoista käytöstä Keskolta.
        Hyvä että Jamppa on jatkanut koneen kehitystä ja myyntiä.


      • 4t2t
        Ykä2 kirjoitti:

        Kiitokset korjauksesta. Olen tähän asti uskonut Keskon kertomaan ja lehdissä julkaistuun tietoon, että 2-T HPDI koneita ei enää valmistettaisi. Mielenkiintoista käytöstä Keskolta.
        Hyvä että Jamppa on jatkanut koneen kehitystä ja myyntiä.

        Onko noissa sitten päästöasiat kunnossa ym. vai onko kyseessä Keskon tapa huolehtia nelarikaupasta, en tiedä.


    • ana-73

      Itselläni on 135hv 2t mercury optimax ja toimii erittäin hyvin myös uistellessa.käy tasaiseen eikä savuta.Sulla varmaan koneena 90hv tohatsu tai merkku?? Samaa firmaa nykyään ja tämän päivän 2t ruisku aivan 4t koneitten veroisia.

      • messut

        Venemessuilla näköjään tohatsu esittelee täysin uuden 90hv "2t ruisku koneen" pitääpäs käydä vilkaisemassa miten ovat tekniikkaa kehittäneet uudessa mallissa!
        Ihme että en löytänyt edes Tohatsun tehtaan sivuilta mitään tietoa koneesta mutta Kipparilehdessä uutuudesta oli jopa kuva!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3614
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1971
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      225
      1315
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1186
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      108
      1036
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      1001
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe