"Värivirheellisen" parsonin menetyminen näyttelyissä

Näyttelyihin haluava

Hei,
pistin tämän viestin jo terrierit palstalle mutta ajattelin kysäistä täältäkin jos jollain olisi kokemusta asiasat eli
minulla on nuori ja terhakka parson herra kotona ja haluaisin käyttää sitä näyttelyissä. Herralla on kuitenkin läntti selällä ja rotumääritelmän mukaan värimerkit pitäisi mielellään sijoittua pään ja hännän tyven alueelle. Onko mitään kokemuksia siitä että tällaiset "värivirheelliset" pärjäisivät näyttelyissä vai suosivatko tuomarit selvästi puhtaita värityksiä?? Luetaanko tuollaiset selällä tai kylellä olevat merkit virheiksi? Itse mitä olen kiertänyt näyttelyitä niin en ole kehässä hirveästi tällaiseen törmännyt.

4

716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa-a.

Rodussa kuin rodussa, jos viet värivirheellisen koiran näyttelyyn saa se arvosanaksi hylätyn koska poikkeaa rotumääritelmästä merkittävällä tavalla. En nyt russeleista enemmän tiedä joten ei ole hajuakaan onko tuo vaatimus/värivirhe vaiko pelkkä pisteitä vähentävä seikka.

• hassu kysymys tänne

Kannattaa viedä muutaman kerran näyttelyyn, sillähän tuokin asia selviää. Tai kysy ulkotuomarit-palstalta suoraan. Se onihan sama, mitä täällä kirjoittajat ovat mieltä.

• bvvk

Puudeleilla väritkin voivat olla arvostelussa tärkeitä kriteereitä, mutta monessa käyttörodussa saa selkeitäkin värivirheitä anteeksi, jos koira on muutoin erinomainen rotunsa edustaja. Olenpa kuullut koirista, joilla on selkeä PURENTAvirhe ja silti on ERIäkin saatu...Että kokeilemalla se tosiaan parhaiten selviää...

• hieman...

Parsonilla väri ei ole se ihan kaikkein tärkein tekijä. Esim. suoraan JTO:sta kopioituna:

"Runkoläikkien koko ja sijainti nähtävä enemmänkin kosmeettisina yksityiskohtina eivätkä yksittäiset läikät saa vaikuttaa kovin paljon kokonaisarvostelussa."

Viime kädessä asia on kuitenkin kiinni tuomarin tulkinnasta ja niistä koirasi värilaikuista, joista ei tietysti voi antaa kommentteja koiraa näkemättä.

Vie näyttelyyn jollekin rodun erikoistuomarille niin saat asian selville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      338
      7436
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      77
      4809
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3225
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3117
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      76
      2026
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      154
      1911
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      221
      1844
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1607
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1568
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1478
    Aihe