Elikkä mä olen ajatellut, että voisin hakea opiskelemaam farmaseutiksi. Voitteko kertoa kaiken, mitä tiedätte opiskelusta, pääsykokeista, minkälaista palkkaa farmaseutit saa, työllistymismahdollisuudet ym.
Eniten opiskelusta mua kuitenkin kiinnostaa se, että kun tutkintoon kuuluu lopputyö niin onko sitä vaikeaa tehdä, kuinka monta sivua, kenelle esitetään, saako tehdä pareittain ym. :)
kiitos vastauksista etukäteen!
MOI!
4
762
Vastaukset
- 21
Pääsykokeissa on kemiaa, fysiikkaa ja ihmisen biologiaa.
Sisäänpyrkiä voi joko niin että on pelkällä pääsykokeella tai yo-tutkinto pääsykoe.
Ensimmäinen vuosi oli melkein kokonaan kemiaa tai siihen liittyviä aineita. Meillä oli kaksi labrakurssia joista eka eli farmaseuttisen kemian labrat kestivät kuukauden ja siihen ympättiin vielä muiden aineiden luentoja.
Siellä on hirveä lista kursseja joita pitää suorittaa, jotta pääset jollekin toiselle kurssille. Ekalla vuodella alkaa se, että hoetaan jollet suorita tätä ja tätä et pääse harjoittelemaan oppilaana.
Lopputyö pitää suorittaa parityönä, jollei erityisenä suosionosoituksena saa tehdä sitä yksin.
Palkka on sellainen keskinkertainen, ja suunnilleen sairaanhoitajan luokkaa.
Viime vuonna nousi pyrkijöiden määrä 22% jolloin jouduttiin hankkimaan lisäsaleja. Sisäänpääsykoetta on vaikeutettu ja painopistettä muutettu.
Työllistymismahdollisuudet, no ainakin paremmat kuin tradenomilla.
Jos olet kaupallisesti suuntautunut niin ala sopii hyvin. Kyky tulla erilaisten ihmisten kanssa on todella tarpeellinen, tosin töitä löytyy sairaala-apteekistakin jos rauhallinen puurtaminen steriileissä tiloissa kiinnostaa. - suklaapulla
Olen lähdössä opiskelemaan kemiaa tai biotieteitä ensi syksynä, mutta FM:ien työtilanne mietityttää. Siksi oon miettinyt että hakisinko ensi keväänä farmasiaa opiskelemaan. Olis siis kiva jos erityisesti pian valmistuvat tai jo valmistuneet ja työssä käyvät farmaseutit tai proviisorit vastaisivat noihin kysymyksiin joita aloitusviestissä kysyttiin. :) lähinnä kiinnostaa että kuinka paljon parempi työllisyystilanne on farmaseuteilla kuin kemiaa tai biotieteitä pääaineenaan lukeneilla FM:illä.
- Työllisyys?
Apteekkien taloudellinen tilanne on aivan kuralla. Lääkkeiden hinnat romahtivat sellaiset 80-90% parhaimmillaan, varsinkin reseptilääkkeet. Asiakkaan kannalta aivan kiva juttu, mutta kun niillä katteilla maksetaan palkat.
Alalle on lastattu hirveä määrä vaatimuksia, kaikesta pitäisi joustaa ja järkätä asia.
Apteekkiin saattaa tulla esimerkiksi pappa, jonka resepti on mennyt tyhjäksi ja hän haluaa uusia reseptinsä kätevästi apteekin kautta. Sitten hän antaa puhelinnumeron terveyskeskukseen lääkärille, niin että se uusiminen käy näpsäkästi. Asia on niin ettei se käy näpsäkästi, sillä lääkärillä on todennäköisesti päivä buukattu täyteen asiakkaita. Siinä pitäisi lääkärin keskeyttää tutkimus ja "joustavasti" uusia se resepti. Tämän vuoksi eivät terveysasemat uusi mitään puhelimitse, vaan ne reseptit toimitetaan laatikkoon jolloin ne uusitaan silloin kuin lääkärillä on varattu siihen työaika.
Apteekissa menee suurin osa ajasta lähinnä tämän tyyppisiin hommiin. Jos kestät moista painetta ja pihejä apteekkareja niin siitä vaan. - pk
Mieti rauhassa. Itse tein täten juuri, että opiskelin vuoden kemiaa, hain proviisorin koulutusohjelmaan ja aloitan nyt syksyllä opinnot. Työllisyydestä sen verran, että vastavalmistuneilla kemisteillä työttömyys on n 8% ja farmaseuteilla 1% luokkaa. (Olisikohan tämä ollut nimenomaan pk-seudulla?) Riippuu paljolti ihmisestä itsestä ja omasta panostuksesta työllistyäkseen. Töitä kyllä tulet löytämään näiltä aloilta valmistuttuasi, mutta kemmalla ja biot. valinnanvara työpaikan ja paikkakunnan suhteen tulee olemaan huomattavasti pienempi kuin farmasialla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768