Hengityksen tarkkailu. Muilla?

Amjs.

Saan siis kohtauksia kun alan tarkkaileen ja kiinnittään huomioo hengitykseen, tuntuu että olis pala kurkussa tai ettei vaan kykene normaalisti hengittään. Se on kamalaa... ja sitä tulee pitkin päivää. Ja kun sitä pelästyy niin kunnon kohtaus on siinä.

10

3231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exx-kofeinisti

      Tuolla lailla se minullakin alkoi -84, nyt ei vaivaa enää, kun lopetin kofeiinin käytön kokonaan pari vuotta sitten.

      • 1+7

        Sinulla alkoi mutta kaikki eivät ole sinä.
        Valvotko 24/7 kaikkia viestejä? Onko tuo paranemista jos sait tilalle pakkoneuroosin ja häirikköpsykoosin.


    • ounounounou

      Mm. paniikkihäiriössä on tota ja muita vastaavia oireita. Kun alat ajattelemaan omaa hengitystäsi, rupeat itse ikäänkuin "manuaalisesti" tekemään sitä, mikä normaalisti on täysin automaattista, hengittämään. Tällöin tapahtuu helposti se, että ns ylihengität, jolloin hengityselimesi rasittuvat ja se saa aikaan hengen haukkomisen, palan tunteen ja kaikin puolin muutenkin ahdistavan olon.

      Kun seuraavan kerran saat, tai olet saamassa tällaisen "kohtauksen", koita vaan keskittää ajatuksesi johonkin ihan muuhun.. Soitat vaikka jollekin tms.

      Eli todennäköisesti kyseessä on "vain" paniikkihäiriö tai vastaava paniikkikohtaus, jota oma pelko seuraavasta kohtauksesta ruokkii vaan entistä enemmän. Paniikkihäiriö ei kuitenkaan ole vaarallista, vaikkakin todella epämiellyttävä riesa.

      • Amjs.

        Siis paha paniikkihäiriö mulla on ollut jo useemman vuoden.. Joka on paha. Oli pitkä tauko kun olin ilman kohtauksia. Mutta nyt taas alkanut ku on näitä hengitysjuttuja ruvennu tuleen...


      • ounounounou

        ollut tuota ihan samaa. 3kertaa olen saanut varsinaisen paniikkikohtauksen. Siihen kuului Huimaus ja "kevyt olo", punastuminen ja kuumotusta kasvoissa, yhdellä kerralla myös silmät olivat aivan punaiset, hengenahdistus.. Tuntui myös siltä, kuin sydän ei hakkaisi ollenkaan... ja myös suu kuivui. Kohtaus on hirveä ja todella tulee sellainen olo, että nyt mä kuolen, mutta.. Ensimmäisenä pitää itse ymmärtää ja sisäistää se, että se EI OLE VAKAVAA!


      • Amjs.
        ounounounou kirjoitti:

        ollut tuota ihan samaa. 3kertaa olen saanut varsinaisen paniikkikohtauksen. Siihen kuului Huimaus ja "kevyt olo", punastuminen ja kuumotusta kasvoissa, yhdellä kerralla myös silmät olivat aivan punaiset, hengenahdistus.. Tuntui myös siltä, kuin sydän ei hakkaisi ollenkaan... ja myös suu kuivui. Kohtaus on hirveä ja todella tulee sellainen olo, että nyt mä kuolen, mutta.. Ensimmäisenä pitää itse ymmärtää ja sisäistää se, että se EI OLE VAKAVAA!

        Se pitäs joo tajuta että se ei ole vakavaa, mutta en käsitä sitä sillon kun kohtaus on päällä :D Ku kohtauksen aikana käy lukaseen ne kohtauksen oireet niin sillon saattaapi helpottaa :)


      • ounounounou
        Amjs. kirjoitti:

        Se pitäs joo tajuta että se ei ole vakavaa, mutta en käsitä sitä sillon kun kohtaus on päällä :D Ku kohtauksen aikana käy lukaseen ne kohtauksen oireet niin sillon saattaapi helpottaa :)

        no sama juttu kyllä itselläni kans. =D Näin sitä "normaalisssa" olotilassa pystyy järkevästi kertomaan ja antamaan vinkkejä miten kannattaa toimia kohtauksen tullessa, mutta en siihen kyllä itsekkään kohtauksen "ollessa päällä" pysty.

        Hemmetin inhottavaa se vaan on, ihan jo senkin takia, jos on jossain julkisella paikalla, muiden ihmisten kanssa.. Sitä on välillä vähän vaikea alkaa ainakaan tietyille ihmisille siinä tilanteessa selittelemään..

        Tuntuu, et ylipäänsä, mitä enemmän paniikkihäiriöstä ja sen oireista muutenki lukee ja tietää, sitä harvemmin ja lievempinä niitä kohtauksiakaan tulee.


      • Amjs.
        ounounounou kirjoitti:

        no sama juttu kyllä itselläni kans. =D Näin sitä "normaalisssa" olotilassa pystyy järkevästi kertomaan ja antamaan vinkkejä miten kannattaa toimia kohtauksen tullessa, mutta en siihen kyllä itsekkään kohtauksen "ollessa päällä" pysty.

        Hemmetin inhottavaa se vaan on, ihan jo senkin takia, jos on jossain julkisella paikalla, muiden ihmisten kanssa.. Sitä on välillä vähän vaikea alkaa ainakaan tietyille ihmisille siinä tilanteessa selittelemään..

        Tuntuu, et ylipäänsä, mitä enemmän paniikkihäiriöstä ja sen oireista muutenki lukee ja tietää, sitä harvemmin ja lievempinä niitä kohtauksiakaan tulee.

        Tässä rupes nyt sitten pelkkä sohvalta nouseminen hengästyttää ja sydän käymään hassusti... tuntuu että jotain lamaantuu... En uskalla kohta liikkua ollenkaan.


    • Minäpä

      Sana vaiva.. :(

    • Voiko ihminen panikoidessaan kehittää itselleen tajunnan tason heikkenemistä? Siis voi,jos yrittää hengittää itse normi hengityksen lisäksi, mutta kuinka yleistä se on ? Onko kokemuksia ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe