liljojen istutus

Maija33

Osaisiko joku neuvoa minua. Ostin kaupasta muutama viikko sitten liljojen mukuloita. Olen pitänyt niitä viileässä ja pimeässä. Ajattelin istuuttaa ne suoraan maahan, mutta nyt mukuloista puskee ulos n.5cm varret. Pitäsikö ne nyt istuttaa purkkiin ja siirtää sitten ulos kun maa sulaa?
kiitoksia jos joku vähän neuvoisi

16

5435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulppaanityttö72

      Viime vuonna kävi minullekin juuri noin liljojen kanssa. Paitsi vaan, että osa mukuloista kasvoi jo 15 cm:n varret. Odottelin vaan maan sulamista ja istutin huhtikuun lopulla aurinkoiseen,lämpöiseen paikkaan. Ihan hyvin kukkivat,niihin tuli vain jotain ötököitä, jotka söivät lehdet!

      • jööti

        Jos ne ötökät oli sellasia punasia, niin ne oli liljakukkoja. Ne kannattaa murskata tai tiputtaa kiehuvaan veteen. Muuten niitä on aika vaikea tuhota.


      • tulppaanityttö72
        jööti kirjoitti:

        Jos ne ötökät oli sellasia punasia, niin ne oli liljakukkoja. Ne kannattaa murskata tai tiputtaa kiehuvaan veteen. Muuten niitä on aika vaikea tuhota.

        Kylläpä juuri olikin punaisia koppiksen näköisiä. Kiitos vaan vinkistä, ensi kesänä saavat kyytiä, jos ilmaantuvat.


      • Marita
        tulppaanityttö72 kirjoitti:

        Kylläpä juuri olikin punaisia koppiksen näköisiä. Kiitos vaan vinkistä, ensi kesänä saavat kyytiä, jos ilmaantuvat.

        Itse olen myös joskus laittanut liljoja maahan ja joka vuosi taistelen liljakukkoja vastaan. Ei näytä tehoavan mikään näihin ötököihin. Jotkut liljat ne onnistuvat syömään niin, että itse en kerkeä näkemään kuin pelkät varret kukista.


      • Nina
        Marita kirjoitti:

        Itse olen myös joskus laittanut liljoja maahan ja joka vuosi taistelen liljakukkoja vastaan. Ei näytä tehoavan mikään näihin ötököihin. Jotkut liljat ne onnistuvat syömään niin, että itse en kerkeä näkemään kuin pelkät varret kukista.

        Joskus taannoin oli kirjoitus puutarha.net:in sivuilla noista ötököistä ja sanoivat, että kannattaa istuttaa ryhmäsamettikukkaa(vai ryhmäsamettiruusu-en muista)alle niin eivät liljakukot tule. Oli siinä joku toinenkin kukka, mutta en sitä saa päähän. Siellä puutarha.net:in puolella paljon noita asiantuntijoita on-sinne saattaa olla hedelmällisempää kysymyksiä laitella.


      • Tuija
        Nina kirjoitti:

        Joskus taannoin oli kirjoitus puutarha.net:in sivuilla noista ötököistä ja sanoivat, että kannattaa istuttaa ryhmäsamettikukkaa(vai ryhmäsamettiruusu-en muista)alle niin eivät liljakukot tule. Oli siinä joku toinenkin kukka, mutta en sitä saa päähän. Siellä puutarha.net:in puolella paljon noita asiantuntijoita on-sinne saattaa olla hedelmällisempää kysymyksiä laitella.

        Olen saanut liljakukot aika hyvin nyppimällä pois. Itse liljakukot ovat nopeita putoamaan selälleen maahan, josta niitä ei sitten erota, musta maha taivasta kohden.

        Pari vuotta sitten keväällä, ensimmäinen tosi lämmin päivä tutkailin lilja penkkiä niin huomasin ensimmäisten kapuavan ylös aurinkoon. Siitä alkoi systemaattinen tuhoaminen ja niinä kahtena kuumana päivänä tapoin kuusi kukkoa.

        Liljakukkojen toukat näyttävät linnun paskoilta, nekin syövät lehtiä ja tekevät liljat tosi reppanan näköisiksi. Toukat eivät putoile eikä lähde karkuun. Toisinaan tutkailen myös liljojen lehtien alapintoja. Siellä on sievissä rivissä punaisia munia, jotka yksinkertaisesti olen liiskannut.

        Viime kesänä näin liljapenkissäni enää 4 liljakukkoa.


      • she
        Tuija kirjoitti:

        Olen saanut liljakukot aika hyvin nyppimällä pois. Itse liljakukot ovat nopeita putoamaan selälleen maahan, josta niitä ei sitten erota, musta maha taivasta kohden.

        Pari vuotta sitten keväällä, ensimmäinen tosi lämmin päivä tutkailin lilja penkkiä niin huomasin ensimmäisten kapuavan ylös aurinkoon. Siitä alkoi systemaattinen tuhoaminen ja niinä kahtena kuumana päivänä tapoin kuusi kukkoa.

        Liljakukkojen toukat näyttävät linnun paskoilta, nekin syövät lehtiä ja tekevät liljat tosi reppanan näköisiksi. Toukat eivät putoile eikä lähde karkuun. Toisinaan tutkailen myös liljojen lehtien alapintoja. Siellä on sievissä rivissä punaisia munia, jotka yksinkertaisesti olen liiskannut.

        Viime kesänä näin liljapenkissäni enää 4 liljakukkoa.

        Auttaiskohan jos tökkis valkosipulin kynsiä kasvamaan liljojen ympärille,siis karkoittaakseni liljakukkoja tms.hirvityksiä...


      • kääk
        she kirjoitti:

        Auttaiskohan jos tökkis valkosipulin kynsiä kasvamaan liljojen ympärille,siis karkoittaakseni liljakukkoja tms.hirvityksiä...

        Meilläkin eilen löytyi jo kukkapenkistä liljakukkoja. Minullapa on vaan sellainen ongelma, kun tekee pahaa tappaa ihan mitä elukkaa vaan. Kamppailenkin nyt itseni kanssa taas, että tappaa vai ei. Miksei joku lintu voisi tulla syömään nätisti ne meidän penkistä pois. Eikös muiden tee pahaa tuo tappaminen?


      • Reija
        Nina kirjoitti:

        Joskus taannoin oli kirjoitus puutarha.net:in sivuilla noista ötököistä ja sanoivat, että kannattaa istuttaa ryhmäsamettikukkaa(vai ryhmäsamettiruusu-en muista)alle niin eivät liljakukot tule. Oli siinä joku toinenkin kukka, mutta en sitä saa päähän. Siellä puutarha.net:in puolella paljon noita asiantuntijoita on-sinne saattaa olla hedelmällisempää kysymyksiä laitella.

        Olen istuttanut liljoja parvekkeelle pitkiin ruukkuihin. Tarkoitukseni on saada niiden kasvu alulle ja siirtää myöhemmin penkkiin. Kuinkahan kauan kestää, että ne ovat täydessä kukassa? Ja montako vartta tulee yhdestä sipulista, ja montako kukkaa yhteen varteen?


      • lili
        Reija kirjoitti:

        Olen istuttanut liljoja parvekkeelle pitkiin ruukkuihin. Tarkoitukseni on saada niiden kasvu alulle ja siirtää myöhemmin penkkiin. Kuinkahan kauan kestää, että ne ovat täydessä kukassa? Ja montako vartta tulee yhdestä sipulista, ja montako kukkaa yhteen varteen?

        Yhdestä sipulista tulee aina yksi varsi. Se, kuinka monta kukkaa tulee siihen varteen on paljolti kiinni siitä, mikä lilja on kyseessä. Samoin siihen, kuinka kauan menee siihen, että se kukkii. Liljoissa on valtava määrä lajikkeita.


      • Hannu
        Marita kirjoitti:

        Itse olen myös joskus laittanut liljoja maahan ja joka vuosi taistelen liljakukkoja vastaan. Ei näytä tehoavan mikään näihin ötököihin. Jotkut liljat ne onnistuvat syömään niin, että itse en kerkeä näkemään kuin pelkät varret kukista.

        Kyllä sille hemmetin liljakukolle kelpaa myös
        piparjuuren lehdet ja myös varret.
        Minulta menivät juurta myöten.
        Toin pari vuotta sitten Espanjasta myrkkyä, joka tehosi.
        Kaikki punaiset ukot olivat aamulla ketarat
        pystyssä.


    • kokematon

      Minulla oli komeat amaryllikset kukassa keväällä. Nyt kukat ovat poissa ja sipulit puskevat lehteä. Koska voisin istuttaa ne ulos? En ole koskaan kokeillut pitävätkö ne ulkoilmasta.
      Käykä liljakukko myös amarylliksen kimppuun?

      • ryllis

        Ei liljakukot ole ainakaan omalla pihallani amarylliksiin iskenyt. Ulos ne voi istuttaa hallojen mentyä ja sitten syksyllä taas kaivaa ylös. Tosin ei niitä ole pakko edes istuttaa, vaan ne voi pitää ulkona kesän myös omassa ruukussaan...


      • kokematon
        ryllis kirjoitti:

        Ei liljakukot ole ainakaan omalla pihallani amarylliksiin iskenyt. Ulos ne voi istuttaa hallojen mentyä ja sitten syksyllä taas kaivaa ylös. Tosin ei niitä ole pakko edes istuttaa, vaan ne voi pitää ulkona kesän myös omassa ruukussaan...

        Olen kesällä paljon poissa, jonka vuoksi panisin amaryllikset ulos. Eikö ne saa kosteutta kuitenkin enemmän, jos istutan ne puolivarjoon pois ruukusta? Katkaisenko lehdet? Ne ovat jo yli puoli metriä korkeat!


      • ryllis
        kokematon kirjoitti:

        Olen kesällä paljon poissa, jonka vuoksi panisin amaryllikset ulos. Eikö ne saa kosteutta kuitenkin enemmän, jos istutan ne puolivarjoon pois ruukusta? Katkaisenko lehdet? Ne ovat jo yli puoli metriä korkeat!

        Amaryllis ei pidä kosteasta, joten puolivarjoisa paikka vaikkapa ruukkuineen päivineen kukkapenkissä on sille aivan hyvä. Kasteluakaan ei siis tarvita kuin juuri ja juuri sen verran, että hengissä pysyy (ja jos kuitenkin haluat istuttaa, niin muista ettei liian syvään).Ja älä katkaise lehtiä, vaan anna niiden nyt kasvaa ja syksymällä sitten kuihtua ja varastoida sipuliin kaiken niissä olevan voiman. Näin olen ainakin itse saanut ryllikseni kukkimaan uudelleen.


      • kokematon vieläkin
        ryllis kirjoitti:

        Amaryllis ei pidä kosteasta, joten puolivarjoisa paikka vaikkapa ruukkuineen päivineen kukkapenkissä on sille aivan hyvä. Kasteluakaan ei siis tarvita kuin juuri ja juuri sen verran, että hengissä pysyy (ja jos kuitenkin haluat istuttaa, niin muista ettei liian syvään).Ja älä katkaise lehtiä, vaan anna niiden nyt kasvaa ja syksymällä sitten kuihtua ja varastoida sipuliin kaiken niissä olevan voiman. Näin olen ainakin itse saanut ryllikseni kukkimaan uudelleen.

        kiitoksia neuvoistasi, joita yritän noudattaa, mutta nyt menen matkoille noin 2 viikoksi. Näin kylmä! Taitaa olla parasta vielä pitää sipulit sisätiloissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe