Vaihtarit ja kilppari

en jaksa

Kysyn tällä palstalla kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja vaihtareista. Olen paljon lukenut siitä, mutta ihan selvää en ole saanut. Saako joku pienimmillä THS-arvoilla oireita kuin toinen? Onko vaihtarit tai tämä ikä, että kilppari helpommin vaivaa? Mulla vaihtarit olleet päällä reilut 2 v. Kohtua ei ole, ikää 52 v, käyttänyt estradot37,5-laastaria lähes 2 v. Se poistaa kyllä kuumat aallot ja aivan kauheat sydämen tykytykset ym. Mutta tähän väsymykseen, voimattomuuteen, saamattomuuteen ja alakuloon olen niin kyllästynyt. Gynellä käynyt 2 v. sitten ja hän kysyi kilppariarvoista, että onko kunnossa. Silloin kai olivat, arvoja en tiedä, kun tk:ssa otettiin ja en silloin tajunnut edes kysyä.

Nyt olen alkanut epäillä, että johtuuko olotilani kilpparista. Sen vajaatoiminnan oireet käy jokainen minuun. Mutta toisaalta myös vaihdevuosiin. Olen mm. lihonut 20 kg, mutta sekin voi johtua aineenvaihdunnasta tms. THS-arvo on ollut vuosi sitten 2,59 ja nyt lokakuussa 3,24. Suomessa viitearvon yläraja on 4.00, mutta muualla 2,5. Ja kilpparipalstalla oli kirjoituksia, että pienilläkin arvoilla voi olla oireita. TK-lääkäri (mies, joka sanonut ettei vaihtareista "tiedä" kaikkea) ohitti asian vaan, että ei tuolla arvoilla mitään vajaatoiminnan oireita ole. Meinaan nyt alkaa selvittää tätä asiaa. Mutta kertokaa te, onko teillä ollut ja jos on, millaisia kokemuksia asiasta vaihtarit kilppari? Olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän olotilaani, että en jaksa enää. Jos ei jossain muualla ole vikaa, niin hulluksi olen tulossa. Vaikea elämänvaihekin on nyt. Omaisen kuolemaa, läheisen vakavaa sairautta ym. ja en itse ole henkisesti vielä sinut tämän vanhenemisen kanssa. Syön myös oxamiiniä 15 mg tarvittaessa ja se mun tarvittaessa tarkoittaa ihan liikaa/päivä. Vastauksia odotellen...:)

14

6032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent. vajis

Mulla alkoi kilpparin vajaatoiminnan oireet jo muutama vuosi ennen vaihtareita. Paleli ja väsytti. TK:n lääkärin mukaan arvot olivat ok. Ongelmahan on, että Suomessa nuo rajat ovat turhan "varovaiset", ja lääkärit tuijottavat vain labratuloksia, vaikka potilaan oireidenkin pitäisi kertoa jotain. Kilppariarvojani tsekattiin useampaan otteeseen. Lopulta lääkärikin uskoi minua, kun T4V meni alle normaalirajan. TSH
      mulla olikin koko ajan ihan ok. Lääkityksen saatuani virkistyin melko pian, ja voin nykyään hyvin. Vaihtaroireeni onneksi ovat suht. lieviä, joten pärjäilen ilman hormoneja tms.
      Kannattaa vaatia kilpparikokeisiin uudestaan ja vaihtaa vaikka lääkäriä, jos ei nykyinen ole ajan tasalla näissä asioissa. Tsemppiä!

• Millon alkaa normaal

Oireidesi kanssa mulla oli liikatoiminnanoireet pitkään ja kärsin aivan turhaan kun lääkäri katsoi vaan labra-arvoja vaikka oireet oli ihan selvät. Gyne oli heti sitä mieltä että kilpparivaivoja yleislääkäri ei uskonut.
      Lääkitys nyt ja odotellaan että helpottaa. Tää vaatii vaan hirveesti kärsivällisyyttä. Yhtä helvettiä on kyllä ollut.

• aloittaja.

Joo, kyllä minä meinaan nyt olla tiukkana ja selvittää tämän asian. Olen pieneltä paikkakunnalta ja tk-lääkärit eivät ole oikein "välkkyjä", heitä muuten kyllä arvostaenkin. Hölmöjä kysyn, mutta tietääköhän gyne paremmin kilppariasioista vai yleislääkäri? Riippuu varmaan ihmisestä, mutta miten teillä? Gynelle pitäisi muutenkin mennä ja yksityiselle. Maksaa maltaita näin työmarkkinatuella olevalle, mutta sain häneltä kyllä asianmukaista hoitoa ja tietoa. Hän tosiaan ensimmäisenä kysyi kilppariarvoista, että luulisi hänen tietävän niistä ja antaa lääkitystä.

Olen aina ollut vilukissa, mutta tuntuu että mulla on aina "erilainen" kylmä ja sitten tulee "kohtauksia". Tänäänkin alkoi palella niin kauheasti, että tuntui luista asti lähtevän sen. Toppahousut ja villapusero päällä makasin peiton alla 3 t ja sitten meni ohi. Peruslämpöni on nykyään alle 36, kuuluneeko sekin asiaan. Ja oireita mitä on nyt ilmaantunut, mitkä ovat kilpparin oireita, on se 20 kg/1,5 vuodessa ja lisää tulee koko ajan. Koskaan en ole kuorsannut, niin nyt heräilen siihen. Kurkkua kuristaa, puristaa ja ääni on ihan käheä ajoittain, vaikka kurkku ei ole kipeä. En tiedä onko kuulo huonontunut vai enkö osaa keskittyä kun mulle puhutaan. Sillä hyvin usein kysyn täh? Siis perheeltä, vieraammille kohteliaammin, anteeksi en kuullut :) Lisäksi löysin sellaistakin tietoa, että psorilla ja kilpparilla olisi jotai yhteyttä. N. 15 v. sitten puhkesi ihopsori, joka sitten häipyi ettei ollut kuin pari pientä läiskää. Nyt koko päänahkani on psorin peitossa ja arvatkaa sitä kutinaa ja hilsettä.

Syön voimakkaita b-vitamiiniä, d-vitamiiniä, kalkkia, e-epaa. Vaikutusta en osaa sanoa, koska en ole kauaa syönyt. Niin, vielä noista arvoista - en oikein ymmärrä miten ne pitäisi olla..ths yli ylärajan, t4v alle alarajan...? Mulla siis nyt lokakuussa THS 3,27 ja T4V 12,63 (viite 9-19). Kirjoitelkaa vaan lisää, sillä en vielä tiedä asiasta tarpeeksi.

• kalikali 50v.
        aloittaja. kirjoitti:

Joo, kyllä minä meinaan nyt olla tiukkana ja selvittää tämän asian. Olen pieneltä paikkakunnalta ja tk-lääkärit eivät ole oikein "välkkyjä", heitä muuten kyllä arvostaenkin. Hölmöjä kysyn, mutta tietääköhän gyne paremmin kilppariasioista vai yleislääkäri? Riippuu varmaan ihmisestä, mutta miten teillä? Gynelle pitäisi muutenkin mennä ja yksityiselle. Maksaa maltaita näin työmarkkinatuella olevalle, mutta sain häneltä kyllä asianmukaista hoitoa ja tietoa. Hän tosiaan ensimmäisenä kysyi kilppariarvoista, että luulisi hänen tietävän niistä ja antaa lääkitystä.

Olen aina ollut vilukissa, mutta tuntuu että mulla on aina "erilainen" kylmä ja sitten tulee "kohtauksia". Tänäänkin alkoi palella niin kauheasti, että tuntui luista asti lähtevän sen. Toppahousut ja villapusero päällä makasin peiton alla 3 t ja sitten meni ohi. Peruslämpöni on nykyään alle 36, kuuluneeko sekin asiaan. Ja oireita mitä on nyt ilmaantunut, mitkä ovat kilpparin oireita, on se 20 kg/1,5 vuodessa ja lisää tulee koko ajan. Koskaan en ole kuorsannut, niin nyt heräilen siihen. Kurkkua kuristaa, puristaa ja ääni on ihan käheä ajoittain, vaikka kurkku ei ole kipeä. En tiedä onko kuulo huonontunut vai enkö osaa keskittyä kun mulle puhutaan. Sillä hyvin usein kysyn täh? Siis perheeltä, vieraammille kohteliaammin, anteeksi en kuullut :) Lisäksi löysin sellaistakin tietoa, että psorilla ja kilpparilla olisi jotai yhteyttä. N. 15 v. sitten puhkesi ihopsori, joka sitten häipyi ettei ollut kuin pari pientä läiskää. Nyt koko päänahkani on psorin peitossa ja arvatkaa sitä kutinaa ja hilsettä.

Syön voimakkaita b-vitamiiniä, d-vitamiiniä, kalkkia, e-epaa. Vaikutusta en osaa sanoa, koska en ole kauaa syönyt. Niin, vielä noista arvoista - en oikein ymmärrä miten ne pitäisi olla..ths yli ylärajan, t4v alle alarajan...? Mulla siis nyt lokakuussa THS 3,27 ja T4V 12,63 (viite 9-19). Kirjoitelkaa vaan lisää, sillä en vielä tiedä asiasta tarpeeksi.

Sama täällä, toppatakki päällä sisällä ja monta peittoa päällä nukkuessa, outoa palelua jne jne.Kilpisrauhaskokeissani ei näkynyt erityistä, kun kokeissa kävin monenlaisten oireiden vuoksi.
        Työssä kun pitäisi jaksaa, mutta on vaikea keskittyä, olo vetämätön ja voimaton, mikään ei enää kiinnosta...
        E-epat ja D-vitamiinit sopii ainakin mulle, ihokin vähemmän kuiva kuin ennen, viime flunssastakin jo muutama vuosi, vaika ympärillä usein tosi flunssaisia, liekö vastustuskyky parantunut.. Kun vielä saisi "mielenkin" kuntoon.

• Vuosimallia-52
        kalikali 50v. kirjoitti:

Sama täällä, toppatakki päällä sisällä ja monta peittoa päällä nukkuessa, outoa palelua jne jne.Kilpisrauhaskokeissani ei näkynyt erityistä, kun kokeissa kävin monenlaisten oireiden vuoksi.
        Työssä kun pitäisi jaksaa, mutta on vaikea keskittyä, olo vetämätön ja voimaton, mikään ei enää kiinnosta...
        E-epat ja D-vitamiinit sopii ainakin mulle, ihokin vähemmän kuiva kuin ennen, viime flunssastakin jo muutama vuosi, vaika ympärillä usein tosi flunssaisia, liekö vastustuskyky parantunut.. Kun vielä saisi "mielenkin" kuntoon.

Sinähän olet todellakin vajaalla ja tarvitsisit lääkityksen siihen. Kaikki oireesi viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan. Minulle lääkärini sanoi, kaikkein parhainta olisi, jos TSH pysyisi 1 paikkeilla. Nyt oireiden mukaan säätelen lääkkeillä. Tosin pikku annoksin pitää vain lisätä tai vähentää ja vaikutuksen tietää vasta 1-2 viikon kuluttua.
        Etenkin tuo sinun painon noususi, viluttaminen, ahdistuneisuus, yms, ovat todellakin kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia.
        Noilla arvoilla mitä sinulla on, olisi minulla samanmoisia oireita,,,huh sentään. Nyt kerran tai kaksi vuodessa käyn kilpparikokeissa.
        Siis joo, kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa vaihdevuosien oireisiin ja päinvastoin. Kun kilppariarvot kohddillaan, on parempi olokin.
        Taistele itsellesi *koelääkitys*, kuten tyttäreni teki, tietäen, miten minä jouduin monia vuosia kärsimään kilpparin oireista ja pidettiinkin jo luulosairaana.
        Tyttäreni sai koelääkityksen ja olo parani ja hällä oli just tuo TSH 2,8 ja oireili kuin vaihdevuosi-ikäinen.(silloin alle 30v.) Nyt hänelle on diagnisoitu kilpirauhasen vajaatoiminta.
        Hänellä hyvä lääkäri, tosin ehti jo kolmella tätä ennen käydä ja diagnisointi oli, masennus. Tämä nykyinen lääkäri sanoi heti kasvoja katsoen, et ole masentunut, vaan kilpparissa häikkää, turvotusta kasvoissa, jota emme edes itse huomanneet.
        Joo, kun on vajaalla, turvottaa, siitäkin heti tiedän, nyt on lääkkeen lisäyksen aika.
        Sekä kesällä ei tartte niin paljon lääkettä kuin talviseen aikaan.
        En käytä hormooneja, menkat jääneet pois 2006 elokuussa, eikä ole ollut pahempia vaivoja.
        Itsekin olen käyttänyt vitamiineja vuosikymmeniä, etenkin helokkia ja muutamia vuosi kalakapseleita. Pilleriläjä on aamulla lautasella ja niitä ilman en tulisi toimeen. Helokkia hikipuuskien mukaan ja 5kpl on osoittautunut miulle hyväksi. Helokkien teho alkaa vasta 1-1½ purkillisen jälkeen. Onneksi itse aloitin niiden käytön jo nuorena ihoni takia.

• aloittaja.

Nostin tämän aloittamani ketjun ja kyselen vielä. Väsymykseni sen kun jatkuu. Haahuilen vaan saamatta muuta kuin enemmän sekasotkua aikaiseksi ja muisti pätkii aivan mahdottomasti ja nivel- ja lihassäryt pahentuneet. Olen siis aivan zombie. Ainut, mitä jaksan ajatella on, milloin pääsen taas nukkumaan. Nukun yön ja päivällä 3-4 t. Syön kyllä Oxamiiniä, mutta en niin paljoa, että niistä tokkurassa olisin. Olen käynyt liikunta/ravintoneuvojalla ja hän antoi neuvot. Olen yrittänyt liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Kävin hänen luonaan tällä viikolla ja hän oli huolissaan, sillä paino oli noussut! Kengätkin puristaa ja on tiukat heti aamusta. Hän oli huolissaan kilppareistani. No, sitten kävin terv.hoitajalla ja uusissa kokeissa. Arvoni olivat huonontuneet: TSH 3,97 ja T4V 11,87. Hän taas "ohitti" ne täysin ja sanoi, että väsymykseni johtuu vain siitä, kun en syö säännöllisesti. Ja hän taas oli huolissaan enemmän kolesteroliarvoistani (kok. 7.3, LDL 5.4, HDL 1.3 ja trigly 1.34) ja jankkasi, että eikö tk-lääkäri ottanut näihin mitään kantaa. Sanoin, että ei, johtuvat kuulemma lihomisestani ja syö benecolia. Mistä taaas lihomiseni johtuu...vaihtarit, laastari? Siis minä en jaksa tätä rumbaa kohta enää. Sitten sukulaiset, tuttavat tms. sanovat vaan, että liiku enemmän tai kuuluu tuohon ikään. Kauhealta tuntuu, kun kukaan ei ota vakavasti tilaani. Sanoin sille epäystävälliselle terv.hoitajalle (piti pinnistellä etten raivonnut, itkua vähän tuhrasin ja siitä hän kyselemään onko minulla masennusdiagnoosia) että saisinko ne labra-arvot, otan vaikka velkaa, että pääsen kunnon lääkärille. "Pitkin hampain" hän sanoi, että voi antaa ajan sisätautilääkärille ja se aika on 8.4. Kumpa jaksaisin sinne asti ja ennekaikkea olla tiukkana, että nyt on jotain tehtävä.

Anteeksi purkaukseni, en osaa lyhyesti kirjoittaa. Siis asiaan :) Missä vaiheessa teillä on todettu kilpparin vajaatoiminta ja millä arvoilla olette lääkityksen saaneet, onko helpottanut, käytättekö horminihoitoa ym. kaikki tieto olisi minulle nyt kullan arvoista. Ilman estrogeenihoitoa en pysty olemaan ja nyt kun ajattelen lihomistani, se ei alkanut heti laastarin aloituksen jälkeen, vaan n. 10-12 kk aloituksesta...että onkohan senkään syytä. Ja ahdistukseni ei ole paniikkihäiriötä vaikka happi loppuu ja pelottaa, vaan tuntuu, että olen jossain sumussa koko ajan. Kotona peiton alla hiljaisuudessa paras paikka. Ottaakohan tästä sepustuksesta kukaan selvää...:) Anteeksi ilmaisuni, mutta minua vituttaa tämä tilanne jo meleko ankarasti. Toivottavasti tuleva sisätautilääkäri (nainen) ottaisi oireeni ja arvoni tosissaan eikä löisi otsaani leimaa hullu tai luulotautinen. Aurinkoista kevättä kaikesta huolimatta! Kertokaa kokemuksianne.

• Toinen vvaivainen

eikä tarvitse pyydellä anteeksi. Ihan selvästi sinulla on vaikeita oireita. Minullakin on ollut viimeaikoina samantapaisia, mutta olen pitänyt niitä vaihdevuosiin kuuluvana, koska hikoilu ja kuumotuspuuskat pahenevat aina yhtä aikaa. Minullakin happi loppuu toisinaan yöllä, enkä pysty silloin nukkumaan koska nukahdettuani herään välittömästi siihen, etten hengitä ollenkaan. Minulla on jatkuvaa vinkunaa öisin keuhkoputkissa nykyisin. Olen lopettanut tupakan polttamisen seitsemän vuotta sitten. Minäkin olen lihonut valtavasti, ainakin 20 kiloa ja sukulaiset ja äitini päivittelevät sitä jatkuvasti. Masentavaa, kun paino ei putoa millään ja sen lisääntymisen estäminenkin jo käy työstä. Minulla on myös lihaskramppeja ja ankariakin nivelvaivoja.
        Toivottavasti saat apua vaivoihisi, älä anna periksi. Vaihdevuosi-ikäiset tyrmätään niin helposti ja kaikilla terveydenhuollossa tuntuu olevan sellainen vähättelevä linja. Onnea sinulle. Kerrothan mitä tuloksia saat käynnistäsi.

• edellinen valittaja
        Toinen vvaivainen kirjoitti:

eikä tarvitse pyydellä anteeksi. Ihan selvästi sinulla on vaikeita oireita. Minullakin on ollut viimeaikoina samantapaisia, mutta olen pitänyt niitä vaihdevuosiin kuuluvana, koska hikoilu ja kuumotuspuuskat pahenevat aina yhtä aikaa. Minullakin happi loppuu toisinaan yöllä, enkä pysty silloin nukkumaan koska nukahdettuani herään välittömästi siihen, etten hengitä ollenkaan. Minulla on jatkuvaa vinkunaa öisin keuhkoputkissa nykyisin. Olen lopettanut tupakan polttamisen seitsemän vuotta sitten. Minäkin olen lihonut valtavasti, ainakin 20 kiloa ja sukulaiset ja äitini päivittelevät sitä jatkuvasti. Masentavaa, kun paino ei putoa millään ja sen lisääntymisen estäminenkin jo käy työstä. Minulla on myös lihaskramppeja ja ankariakin nivelvaivoja.
        Toivottavasti saat apua vaivoihisi, älä anna periksi. Vaihdevuosi-ikäiset tyrmätään niin helposti ja kaikilla terveydenhuollossa tuntuu olevan sellainen vähättelevä linja. Onnea sinulle. Kerrothan mitä tuloksia saat käynnistäsi.

Kirjoitan sitten kuulumisia, mitä lääkäri sanoi. Sen verran vielä kirjoitan, että ihmettelen siksi olotilaani, koska oireet ovat muuttuneet n. puolen vuoden aikana. Laastarista huolimatta sain kuumotuskohtauksia joskus ym. pientä oiretta. Hikoilu on nyt täysin loppunut, aina palelee (lämpö alle 36) ja tulee palelukohtauksia, vatsa ei toimi sitäkään vähää mitä ennen, muutenkin lyhyet (mutta ennen paksut) hiukseni tippuvat ja ohentuvat, että kampaajakin jo sanoi niistä. Kuulo on huonontunut ja korvissa "huutaa" joskus. Nukkumisessa taistelen ja herään nykyään usein käden puutumiseen ja jos olen selälläni - kuorsaukseen (en ikinä ole kuorsannut). Tai herään varmaan, kun alan kuorsata ja henki ei kulje. Sitten röhkin kuin sika :) Sätkää vetelen edelleen, mutta sitäkään en voi syyttää siitä, että ääneni on joskus kuin "puliakalla", vaikka alkoholia en ole reiluun kuuteen vuoteen juonut. Muisti on pätkinyt aina ja pätkii nuoremmillakin, mutta nyt mulla tökkii niin pahasti, että ei mene enää normaalin rajoihin. Mutta, nämä oireet voivat liittyä vaihtareihin, laastarin sivuvaikutuksiin tai siihen kilppariin ym. Vai pitäisikö vahvempaa laastaria olla...Niinkuin sanoin, masentunut ja laiska en suostu vielä olemaan, sillä mieli kyllä tekisi vaikka mitä, mutta kroppa ei siihen suostu eikä jaksa. Ja sekin vielä, että 14 v. iltatähteni asuu vielä kanssani. Huono omatunto siitä, että olen tälläinen. Mutta toisaalta sitten hyvä, että hän pitää minua kuitenkin "hengissä", pakko laitella ruokaa ym. Joo, taas runosuoneni rupesi kukkimaan. Kumpa saisin tämän huumorintajuni edes säilytettyä jotenkin, vaikka sekin on joskus koetuksella.

• eeva vaan

Myötätuntoni on puolellasi. Voi ystävä hyvä. Ottamatta kantaa kilppari juttuun, voin sanoa, että vaihdevuosivaivat ovat samanoireisia kurjimmillaan. Monelle ne käyvät henkisen tasapainon päälle pahiten. Eri oireisia olemme kaikki. Itselläni melkein kaikki oireet ollut nyt kolmen vuoden aikana ja ehkä kalenterin mukaan aiemminkin, vaan en silloin niitä ymmärtänyt.. Hyvä mies kuitenkin on kestänyt huudot ja masennuksen puuskat ym. joten on ainakin yksi jolle saa purkaa kurjaa oloaan. Toivon sinulle ystävää joka tiedostaa ja hyväksyy pahan olosi ja jaksaa kuunnella ja rohkaista. Sekin kuitenkin auttaa vähän kun saa purkautua. Ja saa itkeä ja hiota ja punastua ym. Itse vasta nyt ymmärrän naisia joita nuoruudessa vähän pilkka-ajatuksinkin sanoimme "äkäisiksi akoiksi". Kamalaa aikaa meistä monille. Hormooni korvaushoitoa en ole halunnut kuitenkaan ottaa. Monet ystäväni yritettyään vuosien käytön jälkeen ne lopettaa, ovat saaneet oireet takaisin. En tiedä. Nyt tuntuu jo vähän helpottavan ja jo untakin olen paremmin saanut, se auttaa.
        Lihomisen kanssa olen nyt tehnyt siten, että olen jättänyt kaikki namut pois. Ja koetan katsoa, että käytän vain n. 5tl margariinia/pvä. Nimittäin liika rasva ja sokeri tekevät uskomattoman määrän kaloreita ja päivän kalorit kun kertoo kuukauden päivillä saakin ehkä parikin kiloa kuukaudessa jos ei pidä varaansa. Luontaistuotekaupan Valmarin liuos ( halpa) voi auttaa aineenvaihduntaa nopeutumaan. Ja happo/emästasapainoon, jotta ruoka sulaisi paremmin. Olen nyt laihtunut tasaisesti pikkuhiljaa. Tarkkana pitää olla. Siunattua kesän odotusta kaikille kanssa matkaajille.

• vajaa 51 v.
        eeva vaan kirjoitti:

Myötätuntoni on puolellasi. Voi ystävä hyvä. Ottamatta kantaa kilppari juttuun, voin sanoa, että vaihdevuosivaivat ovat samanoireisia kurjimmillaan. Monelle ne käyvät henkisen tasapainon päälle pahiten. Eri oireisia olemme kaikki. Itselläni melkein kaikki oireet ollut nyt kolmen vuoden aikana ja ehkä kalenterin mukaan aiemminkin, vaan en silloin niitä ymmärtänyt.. Hyvä mies kuitenkin on kestänyt huudot ja masennuksen puuskat ym. joten on ainakin yksi jolle saa purkaa kurjaa oloaan. Toivon sinulle ystävää joka tiedostaa ja hyväksyy pahan olosi ja jaksaa kuunnella ja rohkaista. Sekin kuitenkin auttaa vähän kun saa purkautua. Ja saa itkeä ja hiota ja punastua ym. Itse vasta nyt ymmärrän naisia joita nuoruudessa vähän pilkka-ajatuksinkin sanoimme "äkäisiksi akoiksi". Kamalaa aikaa meistä monille. Hormooni korvaushoitoa en ole halunnut kuitenkaan ottaa. Monet ystäväni yritettyään vuosien käytön jälkeen ne lopettaa, ovat saaneet oireet takaisin. En tiedä. Nyt tuntuu jo vähän helpottavan ja jo untakin olen paremmin saanut, se auttaa.
        Lihomisen kanssa olen nyt tehnyt siten, että olen jättänyt kaikki namut pois. Ja koetan katsoa, että käytän vain n. 5tl margariinia/pvä. Nimittäin liika rasva ja sokeri tekevät uskomattoman määrän kaloreita ja päivän kalorit kun kertoo kuukauden päivillä saakin ehkä parikin kiloa kuukaudessa jos ei pidä varaansa. Luontaistuotekaupan Valmarin liuos ( halpa) voi auttaa aineenvaihduntaa nopeutumaan. Ja happo/emästasapainoon, jotta ruoka sulaisi paremmin. Olen nyt laihtunut tasaisesti pikkuhiljaa. Tarkkana pitää olla. Siunattua kesän odotusta kaikille kanssa matkaajille.

Viestin aloittajalle sanoisin, että sairastat ihan selvää kilpirauhasen vajaatoimintaa noilla arvoilla ja oireilla. Vaadi vaan Thhyroxin-lääkitys sisätautilääkäriltä, jolle olet menossa. Tsh osoittaa jo selvää vajaatoimintaa, varsinkin kun t4v on jo noin matala. itse olen myös yli 50 ja sairastanut vajista vuosikaudet. Vaihtarioireita on ja olo kurja, mutta en halua korvaushoitoa siihen. Kolesteroliarvot nousee vajaatoimintaisella, mutta arvot menee itsestään kohdalleen Thyroxin-lääkityksen myötä, myös paino laskee, kun aineenvaihdunta alkaa toimia. Yleensä siis näin. Kaikille ei kuitenkaan tule entisenlainen olo. Ei minullakaan Thyroxin ole auttanut kun pahimpiin oireisiin. Paino kyllä tippuu herkästi ja olen 174 cm pitkä ja paina 67 kg.

• aloittaja..
        vajaa 51 v. kirjoitti:

Viestin aloittajalle sanoisin, että sairastat ihan selvää kilpirauhasen vajaatoimintaa noilla arvoilla ja oireilla. Vaadi vaan Thhyroxin-lääkitys sisätautilääkäriltä, jolle olet menossa. Tsh osoittaa jo selvää vajaatoimintaa, varsinkin kun t4v on jo noin matala. itse olen myös yli 50 ja sairastanut vajista vuosikaudet. Vaihtarioireita on ja olo kurja, mutta en halua korvaushoitoa siihen. Kolesteroliarvot nousee vajaatoimintaisella, mutta arvot menee itsestään kohdalleen Thyroxin-lääkityksen myötä, myös paino laskee, kun aineenvaihdunta alkaa toimia. Yleensä siis näin. Kaikille ei kuitenkaan tule entisenlainen olo. Ei minullakaan Thyroxin ole auttanut kun pahimpiin oireisiin. Paino kyllä tippuu herkästi ja olen 174 cm pitkä ja paina 67 kg.

Laitampa tänne nyt kuulumisia mitä sisätautilääkäri sanoi. Ohitti täysin kilpirauhasarvot enkä suun vuoroa häneltä saanut että olisin valittanut oloani. Ja jos minä en saa suunvuoroa, niin täytyy olla "melekonen peto" vastassa. Sellainen uusi vaiva oli päällä, että olkapääni kipeytyi pikkuhiljaa ja tuli sitten niin kipeäksi, että lääkäriin piti päivystävälle mennä. Kortisonipuudutuspiikki ja tuskat aivan kauheat. Siihen tämä arvoisa eläkeläislääkäri otti kyllä kantaa, antoi toisen piikin (mitä oilisin pyytänytkin) ja laittoi reuma-, kihti- ym. kokeisiin. En loppujen lopuksi tiennyt mitä kokeita hän sinne oli laittanut ja soitin seur. päivänä labraan. Olihan ne vasta-ainekokeetkin siellä. Eilen kävin, pari vk viipyvät ja terv.hoitajalta vastaukset. Odotan vielä ne ja menen sitten yksityiselle, ei tässä muu auta. Niin ja kolesteriarvoista sanoi, että ne eivät ole sinulle syömällä tulleet eikä syömällä lähde. Änkytin että niin ei kun kilpparit niitä nostaa. Lätkäisi kolesterolilääkereseptin ja sanoi että rouva on hyvä ja miettii rupeeko syömään. Anteeksi ehkä vähän vihamielinen kirjotukseni, mutta on tämä p-kele vaikeaa. Ja yleistä, että kilpirauhaseen ei anneta lääkettä. Sukulaiseni on sairastanut liikatoimintaa ja leikattu vuosia sitten ja tietää kaiken olotilasta ym. ja hänkin ihmetteli ettei lääkitystä tullut. Vaikka olen kuin zombie, tuijotan tyhjyyteen ja puhun puutaheinää, vielä minussa sen verran on taistelutahtoa, että vaikka mistä kaivan sen lääkityksen. Että tämmönen tapaus täällä kertaa :) Aurinkoista kevättä kuitenkin!

• Turhaan valittanut
        aloittaja.. kirjoitti:

Laitampa tänne nyt kuulumisia mitä sisätautilääkäri sanoi. Ohitti täysin kilpirauhasarvot enkä suun vuoroa häneltä saanut että olisin valittanut oloani. Ja jos minä en saa suunvuoroa, niin täytyy olla "melekonen peto" vastassa. Sellainen uusi vaiva oli päällä, että olkapääni kipeytyi pikkuhiljaa ja tuli sitten niin kipeäksi, että lääkäriin piti päivystävälle mennä. Kortisonipuudutuspiikki ja tuskat aivan kauheat. Siihen tämä arvoisa eläkeläislääkäri otti kyllä kantaa, antoi toisen piikin (mitä oilisin pyytänytkin) ja laittoi reuma-, kihti- ym. kokeisiin. En loppujen lopuksi tiennyt mitä kokeita hän sinne oli laittanut ja soitin seur. päivänä labraan. Olihan ne vasta-ainekokeetkin siellä. Eilen kävin, pari vk viipyvät ja terv.hoitajalta vastaukset. Odotan vielä ne ja menen sitten yksityiselle, ei tässä muu auta. Niin ja kolesteriarvoista sanoi, että ne eivät ole sinulle syömällä tulleet eikä syömällä lähde. Änkytin että niin ei kun kilpparit niitä nostaa. Lätkäisi kolesterolilääkereseptin ja sanoi että rouva on hyvä ja miettii rupeeko syömään. Anteeksi ehkä vähän vihamielinen kirjotukseni, mutta on tämä p-kele vaikeaa. Ja yleistä, että kilpirauhaseen ei anneta lääkettä. Sukulaiseni on sairastanut liikatoimintaa ja leikattu vuosia sitten ja tietää kaiken olotilasta ym. ja hänkin ihmetteli ettei lääkitystä tullut. Vaikka olen kuin zombie, tuijotan tyhjyyteen ja puhun puutaheinää, vielä minussa sen verran on taistelutahtoa, että vaikka mistä kaivan sen lääkityksen. Että tämmönen tapaus täällä kertaa :) Aurinkoista kevättä kuitenkin!

lääkäri uskaltaisi sanoa, että "rouva hyvä kaikki nämä kamalat oireet johtuvat vaihdevuosien aiheuttamasta hormonipuutoksesta", olisi se todella vapauttavaa ja lohduttavaa.
        Kun puuttuu etrogeenia ja muita naishormoneja, niin aivolisäke ja kilpirauhanen pyörivät "tyhjää". Mikään ei toimi kuten pitäisi. Kaikki elimistön hormonit ovat "eksyksissä" ja hakevat toisiaan. Voi tulla todella kovia oireita, lihominen ja unettomuus ja henkiset vaikeudet. Aikanaan, kun yhä enemmän naislääkäreitä tulee vaihdevuosiin, tullaan ottamaan todesta nämä oireet varmasti.

• osaa auttaa
        aloittaja.. kirjoitti:

Mikä tahansa sisätautien lääkäri ei osaa kilpirauhastulosten tulkitsemista, vaan endokrinologi on ylivoimainen (testattu yksityisillä). Varaa siis endokrinologi, kun tulee ajankohtaiseksi.

• mmmm.-
        osaa auttaa kirjoitti:

Mikä tahansa sisätautien lääkäri ei osaa kilpirauhastulosten tulkitsemista, vaan endokrinologi on ylivoimainen (testattu yksityisillä). Varaa siis endokrinologi, kun tulee ajankohtaiseksi.

Moi! Multa poistettu kohtu ja munasarjat viisivuotta takaperin olen käyttänyt välillä estradot laastaria tai geeliä tuntuu ettei noi tehoa :/ nyt tänätalvena on ilmaantunut nivelsärkyä. kilpirauhas kokeet utettu ne normaalit . myös estrogeeni pillerihoitoa olen kokeillut zumenon .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe