Voitelurauta vs. silitysrauta

sunnuntaihiihtäjä

Tarvitseeko tällainen sunnuntaihiihtäjä oikean voiteluraudan vai voiko homman tehdä tavallisella silitysraudalla? Gigantista irtoaa halvin Matsuin silitysrauta alle seitsemällä eurolla.

17

13058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perjantaihiihtäjä

      Silitysraudallakin pärjää mutta hyvä voitelurauta on parempi. Lähinnä siitä syystä että siinä paksumpi pohja ja lämmönsäätö on tarkempi. Jos jostain löytyy vanha paksupohjaisempi silitysrauta niin semmoinen päihittää nykyvehkeet.

      • ääääääääääää

        Voiteluraudassa lämpö pysyy tasaisena, joten palamista ei tule kovin helposti. Eikä se rauta pajoa maksa verrattuna esim. parempiin voiteisiin.


    • Kylmää terästä

      Jos on pakko voidella niitä suksia, niin ehdottomasti oikea voitelurauta, jossa on selkeä lämmönsäätö. Silitysrauta polttaa helposti pohjan, ja sekös harmittaa...

    • gftre4re

      Ostin nyt vuodenvaihteen jälkeen voiteluraudan. Käytin monta vuotta vanhaa silitysrautaa, johon olin tussilla merkannut lämpötilat, joissa voide sulaa mutta ei ei käryä. Raudassa riitti tehoa ja kun piti huolen, että liikutti sitä koko ajan pohjaa pitkin, ei pohja palanut.

      Ostin siis 800 W Start-merkkisen raudan. Kovimpien voiteiden sulattamiseen ei koneessa meinaa riittää teho. Aikamoista sotkemista. Vinkkinä: Jos ostat voiteluraudan, osta yli 800 W:nen!

      • Rexillä vaan

        Se Startin rauta on ihan rimpula. Esim. Rexin rauta on paljon parempi. Maksaa parikymppiä enemmän, mutta on hintasa väärti.


      • junnuvalmentaja

        esim. hyviä rautoja ovat Vauhti ja Rex molemmat 1000w. Muitakin hyviä rautoja varmasti on. Rexin raudasta taitaa olla joku kampanja 49€


    • hiihtäjäkin

      Rautaa tartte hinkkaamalla vaan voide pohjaan.

      • Kylmää terästä

        ...tarkkoja ollaan, niin siklattu suksi on oivallisin. Ei tarvitse luistovoidetta ollenkaan laittaa raudalla tai edes ilman.


      • jts-1

        olen..on käsitys että kuumalla raudalla laitettu vaha kestää pohjassa pitempään..se kuluu aivan samalla tavoin pois>riippuu lumen karkeudesta;
        joku tuolla kirjotti että ei "tehot" riitä raudassa..olen takuuvarma että vaikka kuinka rauta on liikkeessä ja se on yli 82 astetta niin vauriot on täysin selvät pohjassa..se on katsottu monet kerrat suurennoksella mitä on oikeen tapahtunut;
        jotkut ovat sanoneet että paljon vaan vahaa pohjaan niin vaurioriski on pienempi..suurin osa vedettäessä poistuu luonnollista tietä pois eli se on sitten suksen sivuilla ja lattialla ja myös ylikuuma vaha on välittäjänä vaurioprosessissa;
        käsityksiään pitää muuttaa eikä tuijottaa voidevalmistajien "tiukkoihin" ohjeisiin koska ne on hyvin pitkälle täysin vääriä uhmwpe pohjan suhteen..voiteita valmistetaan ja ostetaan voitelua varten...vieläkin ihmettelen asiaa????


      • Kylmää terästä
        jts-1 kirjoitti:

        olen..on käsitys että kuumalla raudalla laitettu vaha kestää pohjassa pitempään..se kuluu aivan samalla tavoin pois>riippuu lumen karkeudesta;
        joku tuolla kirjotti että ei "tehot" riitä raudassa..olen takuuvarma että vaikka kuinka rauta on liikkeessä ja se on yli 82 astetta niin vauriot on täysin selvät pohjassa..se on katsottu monet kerrat suurennoksella mitä on oikeen tapahtunut;
        jotkut ovat sanoneet että paljon vaan vahaa pohjaan niin vaurioriski on pienempi..suurin osa vedettäessä poistuu luonnollista tietä pois eli se on sitten suksen sivuilla ja lattialla ja myös ylikuuma vaha on välittäjänä vaurioprosessissa;
        käsityksiään pitää muuttaa eikä tuijottaa voidevalmistajien "tiukkoihin" ohjeisiin koska ne on hyvin pitkälle täysin vääriä uhmwpe pohjan suhteen..voiteita valmistetaan ja ostetaan voitelua varten...vieläkin ihmettelen asiaa????

        Luistovoitelu ja hiihto ovat kaksi eri harrastusta.


      • tottatotta
        jts-1 kirjoitti:

        olen..on käsitys että kuumalla raudalla laitettu vaha kestää pohjassa pitempään..se kuluu aivan samalla tavoin pois>riippuu lumen karkeudesta;
        joku tuolla kirjotti että ei "tehot" riitä raudassa..olen takuuvarma että vaikka kuinka rauta on liikkeessä ja se on yli 82 astetta niin vauriot on täysin selvät pohjassa..se on katsottu monet kerrat suurennoksella mitä on oikeen tapahtunut;
        jotkut ovat sanoneet että paljon vaan vahaa pohjaan niin vaurioriski on pienempi..suurin osa vedettäessä poistuu luonnollista tietä pois eli se on sitten suksen sivuilla ja lattialla ja myös ylikuuma vaha on välittäjänä vaurioprosessissa;
        käsityksiään pitää muuttaa eikä tuijottaa voidevalmistajien "tiukkoihin" ohjeisiin koska ne on hyvin pitkälle täysin vääriä uhmwpe pohjan suhteen..voiteita valmistetaan ja ostetaan voitelua varten...vieläkin ihmettelen asiaa????

        "Rautaa tartte hinkkaamalla vaan voide pohjaan.
        Samaa mieltä olen..on käsitys että kuumalla raudalla laitettu vaha kestää pohjassa pitempään..se kuluu aivan samalla tavoin pois>riippuu lumen karkeudesta;"

        Noin se varmasti on, kun järjellä ajattelee! Mistä lienee peräisin käsitys, että lämpöä käyttäen saisi jotenkin sen voiteen paremmin kiinni/syvemmälle sinne pohjaan?


      • hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

        olen..on käsitys että kuumalla raudalla laitettu vaha kestää pohjassa pitempään..se kuluu aivan samalla tavoin pois>riippuu lumen karkeudesta;
        joku tuolla kirjotti että ei "tehot" riitä raudassa..olen takuuvarma että vaikka kuinka rauta on liikkeessä ja se on yli 82 astetta niin vauriot on täysin selvät pohjassa..se on katsottu monet kerrat suurennoksella mitä on oikeen tapahtunut;
        jotkut ovat sanoneet että paljon vaan vahaa pohjaan niin vaurioriski on pienempi..suurin osa vedettäessä poistuu luonnollista tietä pois eli se on sitten suksen sivuilla ja lattialla ja myös ylikuuma vaha on välittäjänä vaurioprosessissa;
        käsityksiään pitää muuttaa eikä tuijottaa voidevalmistajien "tiukkoihin" ohjeisiin koska ne on hyvin pitkälle täysin vääriä uhmwpe pohjan suhteen..voiteita valmistetaan ja ostetaan voitelua varten...vieläkin ihmettelen asiaa????

        Äsken tuossa hinkkasin fischerin soft trackiin sinistä Tokoa -10-30 ja luonnonkorkilla kiinni ja nylonilla kiillotus.
        15km lenkin tein ja luisto tosi upea,eikä voide mihinkään kulunut.Pakkasta 15 astetta,tosin kylmä meinas tulla
        kun laskuissa meni niin lujaa.


      • eiluista2
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Äsken tuossa hinkkasin fischerin soft trackiin sinistä Tokoa -10-30 ja luonnonkorkilla kiinni ja nylonilla kiillotus.
        15km lenkin tein ja luisto tosi upea,eikä voide mihinkään kulunut.Pakkasta 15 astetta,tosin kylmä meinas tulla
        kun laskuissa meni niin lujaa.

        Ei ole väliä kummalla raudalla lämmittää, termostaatti tärkein on, ettei lämpötila heitä kovin pahasti.
        Pohjan paksuus vaikuttaa myös että lämpö pysyy siinä kauemmin.
        wattimäärällä ei ole muuta merkitystä kuin se että 1000w lämpeää nopeammin kuin 500w.
        kaikissa raudoissa lämpö varmasti riittää.


      • Jussi K
        eiluista2 kirjoitti:

        Ei ole väliä kummalla raudalla lämmittää, termostaatti tärkein on, ettei lämpötila heitä kovin pahasti.
        Pohjan paksuus vaikuttaa myös että lämpö pysyy siinä kauemmin.
        wattimäärällä ei ole muuta merkitystä kuin se että 1000w lämpeää nopeammin kuin 500w.
        kaikissa raudoissa lämpö varmasti riittää.

        Itselläni kyseinen Startin 800W rauta, ja joudun käyttämään selkeästi korkeampia lämpötiloja raudan asetuksissa kuin mitä voide suosittelee jotta se sulaisi. Halpa se oli, kyllä voide sulaa, mutta ei se sula siinä lämpötilassa kuin purkissa lukee. En tosin ole kokeillut vielä kaikista kovimpia aineita, 130C tökötit ovat hienosti sulaneet.


      • Aloittelijavoitelija
        Jussi K kirjoitti:

        Itselläni kyseinen Startin 800W rauta, ja joudun käyttämään selkeästi korkeampia lämpötiloja raudan asetuksissa kuin mitä voide suosittelee jotta se sulaisi. Halpa se oli, kyllä voide sulaa, mutta ei se sula siinä lämpötilassa kuin purkissa lukee. En tosin ole kokeillut vielä kaikista kovimpia aineita, 130C tökötit ovat hienosti sulaneet.

        Samat havainnot Startin halvasta raudasta minullakin. Pohja ei ole paksu, vaan ohut ja kevyt. Jos säätää lämmön vahan ohjeen mukaisesti, se ei sula. Jouduin säätämään termarin lähemmäs 150 astetta 120 asteen vahalle ennen kuin sain sen sulamaan.


      • persjalka

        Itse lämmmitän suksen pohjat kosan kaasun pillillä,sulaa voiteet ja tulee tasainen loppu tulos. OVAT ERITTÄIN LIUKKAAT SUKSET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Digirauta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe