Poikasista!

vahinkovauvat

Ositn hiiren joka olikin sitten paksuna. Tänään syntyi poikaset (en tiedä monta). En uskalla mennä katsomaan ettei emo hylkää koska se on niin arka. Luin että emo pystyy hoitamaan 6-8 poikasta. Poikasia syntyy yleensä 6-12. Luin että joko emo syö poikasista ylimääräiset pois tai sitten se yrittää kasvattaa kaikki ja kärsii siitä kovin. Kasvattajat itse karsivat yleensä poikasista osan (poikia yleensä). Milloin tämä karsinta tapahtuu ja miten minä erotan tytöt ja pojat?
En voi mennä poikasiin ollenkaan koskemaan ainakaan siihen asti kunnes ne itse kävelevät.
Voisiko joku kertoa miten pitäisi toimia?

5

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+6

      Kyllä poikasiin kuuluu koskea heti ensimmäisenä päivänä, tarkistaa pesä ettei ole kuoleita poikasia ym. ja varsinkin että onko seassa muita selkeästi pienempiä rääpäleitä, jotka kannattaa karsia heti. Karsiminen tapahtuu lujalla iskulla päähän niin, että poikanen kuolee heti. Itse katkaisen niskan ruokaveitsellä, kn selkäranka ja selkäydin katkeaa, poikanen kuolee heti. Nakit tosin jäävät hetkeksi "sätkimään", vaikka tosiaan aivot eivät saa enää happea; hiirten pakenemisreaktio on sama kuin esim. kanoilla, nekin joskus lentävät ilman päätä... Lopullinen karsinta tehdään poikasten ollessa kolmipäiväisiä; tällöin maidontuotanto ehtii tasaantua mahdollisimman korkealle tasolle.

      Paras poikasmäärä emolle on 4 poikasta, 6 on jo iso poikue. Minkä ikäinen naaras on? Liian nuori (astuttu alle 3 kk iässä) 2-3 poikasta on vielä parempi, koska nuori naaras ei muuten kehity itse normaalisti. Kolmipäiväisinä sukupuolet erottaa jo kohtuu helposti, hiirifoorumilla (www.hiirifoorumi.net) on kasvatus ja genetiikka -osiossa kuvin ja sanoin kerrottuna sukupuolten tunnistaminen.

      Miten tämä emon "arkuus" ilmenee? Meillä normaalit ja kesyt hiiret menevät kyllä piiloon kun terraa lähestyy, en edes muista milloin viimeksi joku hiiri on suoraan kävellyt terrasta kädelle, aina ne on napattava terrasta. Miten naaras käyttäytyy kädellä? Sinkoileeko, pureeko? Jos ottaa kädellä iisisti, se on normaali kesy hiiri. Kyllä emot joskus hylkäävät poikasensa, mutta ei meillä sitä ole tapahtunut ikinä, on todella harvinaista. Siirrä emo käsittelyn ajaksi vakka kuljetusboksiin. Emo sietää kyllä ihmisen hajun poikasissa. Muutenhan poikasten hyvinvoinnin turvaaminen on mahdotonta. Hiirifoorumilla ja hiiriyhdistyksen sivuilla www. hiiret.fi löytyy paljon tietoa kasvatuksesta ja poikasten hoidosta sekä emän ruokinnasta, kannattaa tutustua

      Olethan ollut yhteydessä hiiren myyjään? Sinulla on oikeus vaatia korvausta aiheutuvasta työstä, koska et tiennyt että hiiri oli kantava.

      • vahinkovauvat

        Emo on vähän päälle neljä kuinen. Muutti meille 5.1 Olen yrittänyt ottaa sitä käteen mutta ihan mahdoton. Hännän tyvestä nostamalla olen saanut sen käteen mutta kädessä pitämisestä ei tule mitään, koska joudun pitämään kokoajan hännästä kiinni kun se yrittää kädestä juosta ja hypellä pois ja puree.
        Ajattelin, että kun se noin paljon vierastaa niin tuskin se hyvää tykkäisi jos sen pentuihin menisi koskemaan. Jättää pian pennut oman onnensa nojaan.


      • 18+17
        vahinkovauvat kirjoitti:

        Emo on vähän päälle neljä kuinen. Muutti meille 5.1 Olen yrittänyt ottaa sitä käteen mutta ihan mahdoton. Hännän tyvestä nostamalla olen saanut sen käteen mutta kädessä pitämisestä ei tule mitään, koska joudun pitämään kokoajan hännästä kiinni kun se yrittää kädestä juosta ja hypellä pois ja puree.
        Ajattelin, että kun se noin paljon vierastaa niin tuskin se hyvää tykkäisi jos sen pentuihin menisi koskemaan. Jättää pian pennut oman onnensa nojaan.

        No eipä kuulosta kovi kesyltä käytökseltä. Mistä hiiri on kotoisin? Ei tuon ikäisen kuuluisi käyttäytyä noin, neliviikkoiselta vielä nippa nappa sietäisi. Hiiren pitäisi olla kesy ilman suurta käsittelyä, tuo käytös tulee ihan geeneistä, tuosta hiirestä tuskin saa käsikesyä.

        Käsittele poikasia ja huolehdi karsimisesta. On lopulta aivan sama mitä emo niille tekee, niistä luultavasti tulee samanlaisia kuin emostaan eli täysin villejä. Kun poikaset vähän kasvavat (jos emo ei niitä hylkää), palauta kaikki ostopaikkaan ja vaadi rahoja takaisin. Sitten hanki oikeasti kesyjä hiiriä kunnolliselta kasvattajalta.


      • vahinkovauvat
        18+17 kirjoitti:

        No eipä kuulosta kovi kesyltä käytökseltä. Mistä hiiri on kotoisin? Ei tuon ikäisen kuuluisi käyttäytyä noin, neliviikkoiselta vielä nippa nappa sietäisi. Hiiren pitäisi olla kesy ilman suurta käsittelyä, tuo käytös tulee ihan geeneistä, tuosta hiirestä tuskin saa käsikesyä.

        Käsittele poikasia ja huolehdi karsimisesta. On lopulta aivan sama mitä emo niille tekee, niistä luultavasti tulee samanlaisia kuin emostaan eli täysin villejä. Kun poikaset vähän kasvavat (jos emo ei niitä hylkää), palauta kaikki ostopaikkaan ja vaadi rahoja takaisin. Sitten hanki oikeasti kesyjä hiiriä kunnolliselta kasvattajalta.

        Tänään illalla katson pesään ja lasken monta sieltä löytää, ja jos ylimääräsiä on niin mieheni saa tehdä niille jotain (en ite pysty). En viitti sitten muihin koskea ollenkaan, ainakaan vielä..

        Ostin hiiret (samalla tuli hänen siskonsa mukana) riihimäen faunottaresta. Onneksi toinen ei ole samanlainen vaikka ei sekään kesyimmästä päästä ole. En enään ikinä sieltä mitään osta. tiesin jo valmiiksi että hiiret ovat sielä todella arkoja. Meidän toinen hiiri kuoli 3.1 enkä löytänyt ketään kasvattajaa siihen hätään kun meidän toinen hiiri tarvitsi kaveria. Menin sitten tuon virheen tekemään ja sain vielä pentuja kaupanpäälle. ._.

        Olen sopinut jo toiseen eläinkauppaan että pennut saan viedä sinne. Yhden naaraan pidän itse.. Kyllä mä ajattelin emon pitää vaikka siitä ei tule koskaan kesyä ja tähän asti siitä on vain ollut harmia. Meidän vanhimmalla hiirellä on syöpä niin on sitten kumminkin muille kaveriksi kun siitä aika jättää.


    • Cherubno

      Hei, Hiiriemo on varmaankin raskauden ja poikasten takia hermostuneempi kuin yleensä, ainakin meidän kaksi yleensä kesyä rottaemoamme olivat. Poikasista voi tulla kesyjä. Olet kiva kun pidät emon, ettei sitä heitellä koko ajan paikasta toiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe