Mitkä on vatsakatarrin oireet?
Mulla vatsaa ajoittain polttelee ja kipuilee (etenkin joskus syönnin jälkeen, tai tyhjänä).
Happamat ruoat tuntuu ärsyttävän, etenkin sitrushedelmät jne.
Usein tulee sellainen epämääräisen huono ja heikottava olo.
Refluksivaivaa on epäilty ja olen syönyt happosalpaajia jo muutaman kuukauden.
Voiko ne lääkkeet aiheuttaa oireita, tai vatsakatarri olla siitä huolimatta?
Vatsakatarri
4
2278
Vastaukset
- *Emilie*
Ihan vatsakatarrilta kuulostaa. Itselläni on ko. sairaus ja oireina juurikin polttelu, kipuilu, nopea täyttyminen, toisinaan pahoinvointi.. Nexiumia mennyt puolisen vuotta, mutta gastriitti ei tunnu rauhoittuvan, viimeiseksi tullut kuvaan juurikin tuo happamien ruokien sopimattomuus ja lisäksi itseäni vaivaa huikea väsymys. Tähystyksen yhteydessä otettavista koepaloista selvisi asia itselläni, gastroskopia lienee edessä sinullakin.
- katarri...
No niin, tänään kävin sen paljon puhutun ja pelätyn mahalaukun tähystyksen läpi. Toimenpide meni hyvin ja diagnoosi oli mahakatarri. Eli minulla myös polttelut ja närästys, joka heijastaa rintaan saakka. Ruokatorvi kuitenkin oli ok, Itse olen huomannut kaikkein pahimmiksi suklaa, maustettu jäätelö, kokikset ja muut limsat, paistettu/maustettu punainen liha, sienisalaatit. Ainakin nämä ja näitä vältän jatkossa kuin ruttoa. Mutta ottaisin myös iloiten vastaan uusia vinkkejä, miten tästä selvitään terveiden kirjoille. Yksi hyvä juttu joka minulle sopii niin on greippi ja taatelit. Greippiä syön säilykepurkista ja taatelit kuivattuina.
- *Emilie*
katarri... kirjoitti:
No niin, tänään kävin sen paljon puhutun ja pelätyn mahalaukun tähystyksen läpi. Toimenpide meni hyvin ja diagnoosi oli mahakatarri. Eli minulla myös polttelut ja närästys, joka heijastaa rintaan saakka. Ruokatorvi kuitenkin oli ok, Itse olen huomannut kaikkein pahimmiksi suklaa, maustettu jäätelö, kokikset ja muut limsat, paistettu/maustettu punainen liha, sienisalaatit. Ainakin nämä ja näitä vältän jatkossa kuin ruttoa. Mutta ottaisin myös iloiten vastaan uusia vinkkejä, miten tästä selvitään terveiden kirjoille. Yksi hyvä juttu joka minulle sopii niin on greippi ja taatelit. Greippiä syön säilykepurkista ja taatelit kuivattuina.
Löytyikö sinulla syytä katarrille, siis mistä olisi voinut aiheutua? Joillakin olen kuullut vuotavan sappinesteitä mahaan, mikä aiheuttaa gastriitin, mutta omassa tapauksessani aiheuttajaa ei ole ainakaan vielä löydetty. Selviytymisohjeita ei valitettavasti ole juurikaan antaa, kun oma tautini ei tunnu rauhoittuvan :) Itse en kanssa kestä limsoja, mandariineja, tuoretta kurkkua, alkoholia.. Monet kehuvat puuroa ja mustikkakeittoa, mitkä kieltämättä tekevätkin hyvää mahalle, ja toki ongelmia aiheuttavia ruoka-aineita kannataa vältellä. Itsekin kuulisin mieluusti kokemuksia, miten tauti on saatu oireettomaksi, omani kun ei oikeen tunnu rauhoittuvan, vaikka yllä mainitsemiani ruoka-aineita jo välttelen ja happolääkkeitäkin syön.
- .katarri
*Emilie* kirjoitti:
Löytyikö sinulla syytä katarrille, siis mistä olisi voinut aiheutua? Joillakin olen kuullut vuotavan sappinesteitä mahaan, mikä aiheuttaa gastriitin, mutta omassa tapauksessani aiheuttajaa ei ole ainakaan vielä löydetty. Selviytymisohjeita ei valitettavasti ole juurikaan antaa, kun oma tautini ei tunnu rauhoittuvan :) Itse en kanssa kestä limsoja, mandariineja, tuoretta kurkkua, alkoholia.. Monet kehuvat puuroa ja mustikkakeittoa, mitkä kieltämättä tekevätkin hyvää mahalle, ja toki ongelmia aiheuttavia ruoka-aineita kannataa vältellä. Itsekin kuulisin mieluusti kokemuksia, miten tauti on saatu oireettomaksi, omani kun ei oikeen tunnu rauhoittuvan, vaikka yllä mainitsemiani ruoka-aineita jo välttelen ja happolääkkeitäkin syön.
Ei minulle ole syytä kerrottu, mistä katarri olisia alkunsa saanut. Itse uskon työn ja työpaineiden osaltaan vaikuttavan. Koska puoli vuotta uuden työni alettua suolistoni alkoi kovin oireilemaan ja jouduin sairaalaan divertikkkelitulehduksen takia. Siitä selvisin ja nyt viime syksystä saakka olen syönyt monenlaisia happolääkkeitä ja tilanne ei rauhoitu kunnolla. Nyt helmikuun lopulla saan koepaloista otetut tiedot lääkäriltä ja paremmat ohjeet. Nyt olen saanut kuitenkin ruokavaliooni täsmennystä että sitrushedelmiä täytyisi välttää. Sain ohjeen, että pari viikkoa syön mahdollisimman mietoja ruokia ja yleensäkin pieniä annoksia, että vatsa alkaisi rauhoittumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2753445Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1051756Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2471455- 741356
- 651243
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991107Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521099- 631001
- 22937
IS viikonloppu 16.-17.5.2026
Tänä viikonloppuna on Kärkkäisen ja Skyttän yhteistyönä syntynyt 3.0 arvoinen sanaristikko ratkaistavana.35883