Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lähimuisti todella huono

hippulishei

Olen 19 vuotias mies ja alkanut häiritsemään vähän tuo, kun minulla on niin älyttömän huono lähi muisti (eli joku 5s-20min taakse päin). Välillä saatan unohtaa jonkin nimen minkä kuulin joku 10 sekunttia sitten.
Tätä tapahtuu todella usein. Joskus joudun muistelemaan todella kauankin aikaa että se tietty asia tulee takasin päähän. Olen ihan perus terve, mutta haluaisin tietää mikä tuota voisi aiheuttaa.

9

2574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exx-kofeinisti

      Ainakin kofeiinin päivittäiskäyttö häiritsee lähimuistin toimintaa hippokampuksessa. Häirintä perustuu siihen, että kofeiini häiritsee solukuoleman ja uudistumisen normaalia rytmiä, josta lähimuisti ja oppiminen ovat riippuvaisia. Kofeiini kiihdyttää solukuolemaa ja estää solujen uusiutumista. Jos sinulla on normaali aineenvaihdunta, sinulla on kofeiinia veressäsi ympäri vuorokauden niin, että vaikka lopettaisit käytön heti, antaa virtsakoe positiivisen tuloksen vielä muutaman viikon ajan, siksi myös vaikutus ajatteluun, muistiin ja oppimiseen ovat päällä kaiken aikaa.

      http://qmies.blogit.fi/

      • hippulishei

        Joo käytän kyllä kofeiinia melko paljon. Itse meinasin että jaahas kofeiinihan virkistää ynnä muuta, mutta jätänkin sen nauttimisen vähemmälle.
        Häiritsee eniten viulun soitto harrastustani jossa joutuu muistamaan pieniä asioita ja kappaleiden opettelu vie kauemmin kun unohtaa juuri ne nuotit mitä on soittanut ja joutuu opettelemaan kauemmin.


      • exx-kofeinisti
        hippulishei kirjoitti:

        Joo käytän kyllä kofeiinia melko paljon. Itse meinasin että jaahas kofeiinihan virkistää ynnä muuta, mutta jätänkin sen nauttimisen vähemmälle.
        Häiritsee eniten viulun soitto harrastustani jossa joutuu muistamaan pieniä asioita ja kappaleiden opettelu vie kauemmin kun unohtaa juuri ne nuotit mitä on soittanut ja joutuu opettelemaan kauemmin.

        Tuolla taustalla kehotan kyllä lopettamaan kofeiinin käytlön kokonaan. Itse soitan kitaraa, ja huomasin, että kofeiinioireilun loppumisen jälkeen oppimiskyky on noussut räjähdysmäiseen kasvuun. Kofeiini estää spatiaalista oppimista ja lähimuistin toimintaa siten, että se kohdistuu juuri taiteelliseen toimintaan. Olen kirjoitellut tästäkin blogissani, ja nämä kirjoitukset perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin ja 35 vuoden maallikko-opintoihin aivotutkimuksesta, sekä omaan kokemukseen.

        Kofeiini toimii tuholaismyrkkynä maataloudessa siten, että se kiihdyttää hyönteisten hermoston niin kovaan vauhtiin, että se hajoaa. Sama tapahtuu ihmisellä, mutta hitaammin.


    • vähän samanlaista

      "oireilua" kuin ketjun aloittajalla. Asia on tutkittu ja syynä on häiriöalttius mieleenpainamisessa eli kiire, stressi, henkisesti ahdistava olo (ei aina) aiheuttavat itselläni kyseiset oireet. Sanottakoon vielä, että kahvia en ole koskaan juonut, teetä (on myös hyödyllisiä antioksidantteja) käytän harvoin, kaakao yms. allergian takia jää ottamatta eli ei kofeiini ole kaikkeen syyllinen!

      • exx-kofeinisti

        Kofeiini ei ole syyllinen kaikkeen, mutta se aiheuttaa kaikkia samoja oireita ja sairauksia kuin stressi, koska toimii aivokemian suhteen samalla tavalla. Nämä häiriöt voivat aiheutua eri mekanismeilla ja eri ulkoisten ja sisäisten tekijöiden yhdistelminä, mutta kofeiini on yleisin aiheuttaja, koska sitä käyttää 88% yli 14-vuotiaasta väestönosasta.

        Heikko ravitsemus, nesteenpuute ym. seikat voivat myös käynnistää mekanismit, joiden kautta kofeiinikin aiheuttaa oireilua, siksi kannattaa poistaa elämästään kaikki sellaiset tunnetut tekijät, jotka lisäävät kuormitusta tässä suhteessa.


    • ihme hamppi

      Itse olen 18-vuotias mies ja myös minulla on todella huono muisti. Minäkin nautin kofeiinia varmaan yli suositusten, nytkin on pannu porisemassa, mutta juuri lukemani perusteella, taidan kaataa sen kurkun sijaan viemäristä alas. Oma muistini on myös temppuillut tässä ainakin parin vuoden ajan, ja nyt tuntuu että syy on löytynyt. Kofeiinin käyttö loppuu minulla tähän, ja toivottavasti loppuvat sen myötä myös muistiongelmani.

    • e.alhonen

      Itselläni on kanssa muistin toiminta heikentynyt, ihan arkisissa asioissa. Opiskelemani asiat muistan kyllä, mutta en oikein asioita, joihin pitäisi palata esim. tunnin päästä (laita pyykit kuivumaan) tai että mitä söin eilen ja mitä tein aamulla.
      Veikkaan ja tiedänkin että oman muistamiseni häiriöt ovat varmasti seurausta masennuksesta.. mutta tuntuu että ongelmat jatkuvat edelleen, vaikka lääkitys on ollut jo kesäkuusta lähtien.. :/

      Mutta kiitti vinkistä kahvin suhteen, vaikka en enää kauheen suuri kuluttaja olekaan! :)

    • nainen sfalioparprop

      Itselläni on 2 akateemista maisterintutkintoa ja olen aina juonut kahvia n 10 kuppia päivässä. Muistini on hyvä ja olo myös. HYvä olo ja hyvä muisti muodostuu minulla terevellisestä sekaruoasta ja liikunnasta ennen kaikkea. Kofeiini piristää minua ja monissa tilanteissa saa aivot selkeäksi. Unohda kofeiinihöyryäminen ja varmista, että nukut aina riittävästi ja syöt monipuolisesti ja hanki onnellisuutta itsellesi ilman huolia niin muistisi varmaan parantuu. Kaikkea ei tarvitse aina edes muistaa, kunhan selviää töistä ja ihmissuhteista.

    • Plj

      B-vitaamiinin puutos voi aiheuttaa myös.Beroccaa apteekista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe