Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pähkinä allergikkoja!?

Nonuts

Itselläni on todella paha pähkinäallergia ja nykyään joka ruokaan tungetaan pähkinää muodossa tai toisessa... Vielä aiheuttaako muskottipähkinä oireita?

23

26689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moniallerginen

      Täällä toinen jolla sama ongelma... tosin siinä tapauksessa erikoinen, että ruoissa olevista pienistä määristä muskottipähkinää (esim.keksit) ei tule ongelmia, mutta kurkku turpoaa usein melkein umpeen jos vahingossa syön ruokaa jossa on näkyviä pähkinöitä. Ällistyin todella kun työpaikkaruokalassa oli kanakastikkeeseen tungettu isoja pähkinöitä!

      Joka ruokaan todella tungetaan pähkinää.. mulla todettiin allergia myös muskottipähkinälle. En käytä sitä mausteena omissa ruoissa. Toisaalta mulla on niin paljon muitakin allergioita, etten voisi syödä mitään jos vahtisin jokaista ainesosaa... joten valmisruokien muskottipähkinäisyyttä en jaksa edes enää välttää.

      • Nonuts

        Jep ei tullut meetwurstista(joka sisälsi muskottipähkinää) allergiaoireita. Auttaako epipen myös esimerkiksi ampiaisen pistoon?


      • epipen
        Nonuts kirjoitti:

        Jep ei tullut meetwurstista(joka sisälsi muskottipähkinää) allergiaoireita. Auttaako epipen myös esimerkiksi ampiaisen pistoon?

        Epipen auttaa myös ampiaisen pistoon. Se määrätään yleensä mihin tahansa vaaralliseen allergiaan (kala, pahkinä, ampiainen jne.) Epipen sisältää adrenaliinia, joka laukaisee vakavan allergiareaktion nopeasti, sillä se injektoidaan suoraan kudokseen (reiteen, EI missään tapauksessa suoraan suoneen). Epipen on helppokäyttöinen ja turvallinen. Ohjeet kannattaa lukea silti huolella.

        Suosittelen, että ne joille se on määrätty, käyvät sen myös apteekista ostamassa itselleen. Esim. kesämökeiltä on pitkä matka lähimpiin terveyskeskuksiin tai sairaaloihin, jos äkillinen vakava allergiareaktio yllättää.

        Ampiais/mehiläisallergikkojen kannattaa pitää mukanaan myös Kyypakkausta (sisältää kortisonia). Ampiaisen pistoon voi syödä kaikki kolme tablettia, jos tietää olevansa kovasti allerginen, näin on lääkäri minua neuvonut. Lapsilla asia on tietenkin toinen (annostuksissa) ja näistä asioistahan kannattaa kysäistä omalta lääkäriltä

        Olen itse allergikko ja minullakin Epipen kulkee AINA laukussa mukanani, minne vain menenkin.
        Mukavaa kevättä ja kesää -allergioista huolimatta!


      • En juokse karkuun.
        epipen kirjoitti:

        Epipen auttaa myös ampiaisen pistoon. Se määrätään yleensä mihin tahansa vaaralliseen allergiaan (kala, pahkinä, ampiainen jne.) Epipen sisältää adrenaliinia, joka laukaisee vakavan allergiareaktion nopeasti, sillä se injektoidaan suoraan kudokseen (reiteen, EI missään tapauksessa suoraan suoneen). Epipen on helppokäyttöinen ja turvallinen. Ohjeet kannattaa lukea silti huolella.

        Suosittelen, että ne joille se on määrätty, käyvät sen myös apteekista ostamassa itselleen. Esim. kesämökeiltä on pitkä matka lähimpiin terveyskeskuksiin tai sairaaloihin, jos äkillinen vakava allergiareaktio yllättää.

        Ampiais/mehiläisallergikkojen kannattaa pitää mukanaan myös Kyypakkausta (sisältää kortisonia). Ampiaisen pistoon voi syödä kaikki kolme tablettia, jos tietää olevansa kovasti allerginen, näin on lääkäri minua neuvonut. Lapsilla asia on tietenkin toinen (annostuksissa) ja näistä asioistahan kannattaa kysäistä omalta lääkäriltä

        Olen itse allergikko ja minullakin Epipen kulkee AINA laukussa mukanani, minne vain menenkin.
        Mukavaa kevättä ja kesää -allergioista huolimatta!

        Itse käytän EpiPen- kynää, se on aina mukanani, minne ikinä menenkin. Minulla on erittäin paha ampiasiallergia, joten henkeni riippuu aikalailla tästä epipen. kynästä. Koska minulla on pahalaatuinen ampiaisallergia, ei minua hyödytä syödä kyypakkausta. Nämä lääkkeet eivät kerkiä vaikuttaa, koska kurkkuni tukkeutuu viidessä minuutissa. Olen 17-vuotias tyttö ja olen kantanut tätä allergiaa muutaman vuoden. Surullista, mutta en sanoisi niin elämää rajoittavaa. Olen oppinut elämään tämän "sairauden" kanssa:)

        Saa kommentoida! (:


    • Tracy

      Mä taidan kanssa olla, mutta en oo ihan varma. Onko mahdollista, että reagoin vain muutamiin pähkinälajeihin? Esim. varsinkin saksanpähkinät saavat kurkun turpoamaan ja kielen omituiseksi. Olen tyhmä ja syön pähkinöitä silti, ja joka kerran jälkeen tulee karsee olo. Rakastan pähkinöitä, mutta...

      • ~M~

        Kyllä voi olla mahdollista. Sä voit (kai) pahimmassa tapauksessa jopa kuolla pähkinöiden syöntiin! Varsinkin, jos sulla kurkku turpoo. Mitäs sitten, ku syöt onnellisena pähkinöitä tietäen, että reaktio tulee, mutta se tuleekin pahempana kuin koskaan ennen ja olet yksin kotona!? Kannattaisi pikkuhiljaa unohtaa ne pähkinät.

        Jos oot nuori ni se allergia saattaa vielä hyvässä lykyssä kadotakin.


      • Hanna

        Pähkinöiden allergeenit ovat sen verran voimakkaita, että voivat aiheuttaa paikallisen reaktion lisäksi/sijasta anafylaktisen shokin.

        Anafylaktinen shokki syntyy, kun KOKO elimistö yhtäkkiä reagoi allergeeniin. Yleensähän reaktiot ovat paikallisia (esim. silmien ja ihon kutina, kurkun turpoaminen), mutta anafylaktisessa shokissa reagoi siis KOKO keho. Shokki aiheuttaa oksentelua, turvotusta koko kehossa, mahdollisesti kuumetta, äkillistä ihottumaa koko kehossa ja kuumotusta. Anafylaktinen shokki on AINA sairaalareissun paikka, sillä shokki on hengenvaarallinen.


    • Heini

      Minulla on pähkinäallergia. Olen allerginen hasselpähkinälle, mutta esim. suolapähkinöitä (=maapähkinöitä) pystyn syömään pieniä määriä ilman oireita. Onneksi, sillä suolapähkinät ovat lemppareitani... =)

      Hasselpähkinässäkään minulla ei haittaa merkintä 'saattaa sisältää pieniä määriä/jäämiä hasselpähkinää' tai 'on valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään hasselpähkinää'. Vasta silmällä havaittavat määrät hasselpähkinää aiheuttavat minulla oireita.

      Pähkinäallergia voi olla rajoittunut vain johonkin tiettyyn pähkinään tai osaan pähkinöitä tai sitten on kaikille pähkinöille allerginen. Itse en saa muskottipähkinöistä mitään oireita, mutta toisaalta niiden pitoisuudet ovat yleensä todella pieniä.

      Varmuuden asiasta saat vain kokeilemalla varovasti...

    • Pähkinä

      allergisia, minulla todettiin kanssa todella paha pähkinäallergia, mutta muskottipähkinästä en ole saanut mitään. Sehän on ihan eri kun pähkinä, vaikka siinä onkin pähkinä nimi lopussa, en ole koskaan kuullutkaan, että jos on allerginen pähkinälle niin pitäisi myös välttää muskottia.
      Mulle ainakin sanottiin, että pitää vältää kaikenlaisia PÄHKINÖITÄ ja mantelia. Sain myös reseptin epipen kynälle, jos satun saamaan jonkun voimakkaan allergisen reaktion. Minulla on myös monia muita ruoka-aine allergioita.

    • Maajo

      Mäkin oon allerginen pähkinälle, tosin vain maapähkinälle. En tiedä aiheuttaako pähkinät mulla oireita, ku mulla allergiareaktio tulee karseena nokkosihottuman tapasena liikkumisen yhteydessä, joten reaktio voi tulla monen päivänkin päästä vasta. Vältän kumminkin maapähkinöitä - muista pähkinöistä en niin välitäkään.

      Mulla on monia muitakin allergioita.. :(

    • enyone-

      Täältä löytyy taas yksi pähkinäallergikko. Tietääkseni pähkinäallergiat ovat varsin yleisiä niin Suomessa, kuin muuallakin maailmassa.

      Minulta on kielletty kaikki pähkinät ja mantelit. Ensimmäisen ja viimeisen allergisen reaktion sain 3-vuotiaana mapähkinän puolikkaasta ja sairaalareissuhan siitä tuli.

      Allergioiden kokeiluun EN TODELLAKAAN suosittele maistelua, vaan kannattaa kääntyä asiantuntian (lääkärin) puoleen, joka suorittaa allergiatestin (verikoe/ihokoe).

      Itse olen pysynyt 100% erossa kaikista pähkinöistä ja manteleista, sillä onhan pähkinäallergiat allergioita vaarallisimmasta päästä. ...tosin "saattaa sisältää pähkinää" -tuotteita olen syönyt ja syön edelleen... Se, että ko. tuotteista löytyy mitään pähkinään viittaavaa on älyharvinaista ja jos löytyykin, niin ei ainakaan kilokaupalla :) Maininta nääs on vain sen takia, että asiakas ei voi haastaa valmistajaa oikeuteen, jos on saanut allergisen reaktion tuotteesta jossa ei ole pähkinää (sen takia lähes kaikissa tuotteissa on se pirun maininta)

    • Sinette

      Olen myös pähkinäallergikko, testattu ei ole, mutta itse huomannut. Onneksi mulla ei mene kurkkuun tuo reaktio, vaan käsiin. Ikävää sekin tietysti on, kun kutisevat vesikellot kestävät parikin viikkoa.. En syö mitään pähkinää..
      Onko kellään tietoa, onko netissä jotain sivua, josta voisi katsoa kokonaan pähkinättömät esim. suklaat...

      • Julia -99

        No, Fazerin sinistä miä pystyn ainakin syömään,
        vaikka onkin se pirun maininta ''saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää''
        ELi, jos sulle ei tule mitään, vaikka lukeekin ^
        Niin kokoeile! Maista pieni palanen ja odottele että tapahtuuko mitään (:

        Itselläni on kaikki pähkinät manteli.. ):
        JA minulle tulee mantelista: Kädet ovat ihan punaiset ja kurkussa on sellane jännä tunne..
        Mutta taas pähkinöissa mun kurkkuun tulee jtn punasia näppylöirä , ja kädet punasina )):


      • Tomi Pöntynen

        Moi!

        Netistä voi tilata pähkinätöntä suklaata, googlaa Dammenberg Chocolate Shop. Tuotteet ovat tietysti kalliimpia kuin Fazerin Sininen, jota söin pitkään, kunnes tuli se pieni pähkinänmuru- ilmarööri turposo tukkoon ja sai vaivoin ilan kulkemaan täysin voimin yskimällä.


      • Tomi Pöntynen
        Julia -99 kirjoitti:

        No, Fazerin sinistä miä pystyn ainakin syömään,
        vaikka onkin se pirun maininta ''saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää''
        ELi, jos sulle ei tule mitään, vaikka lukeekin ^
        Niin kokoeile! Maista pieni palanen ja odottele että tapahtuuko mitään (:

        Itselläni on kaikki pähkinät manteli.. ):
        JA minulle tulee mantelista: Kädet ovat ihan punaiset ja kurkussa on sellane jännä tunne..
        Mutta taas pähkinöissa mun kurkkuun tulee jtn punasia näppylöirä , ja kädet punasina )):

        Hei!

        Vastasin jo toiselle suklaan ystävälle asiasta. Olin tukehtua palaan Sinistä, kun vuosien jälkeen sitte kerran tuli se pieni suklaajäämä nieluun. Kokeile Dammemberg Chocolate Shop (googlaa netistä)

        Tuon tapauksen jälkeen olen myös ostanut After Eightiä, mutta en men vannomaan sen turvallisuutta, ainakaan jäämistä ei varoiteta.

        TP


    • Virpi Lapista

      Hei taas!
      Kirjoittelinkin tuossa jo äskettäin pitkän tarinana tyttöni allergiasta. Käväsin sen jälkeen netissä eräällä allergiasivustolla ja siellä mainittiin että kookospähkinä ja muskottipähkinä sopivat pähkinäallergikolle. Ja kuitenkin se ravintoterapeutti käski välttää kookosrasvaa. Eli mihin nyt sitten uskoa?? Tämä on asia jonka aion selvittää itse tarkemmin, koska tosiaan muskottipähkinää on niin monessa paikkaa (marinadit, makkarat ym). Olisi kiva ja helpottaisi huomattavasti jos todellakin muskottipähkinä sopisi.

      • fdfsdfsd

        MInkä niminen sivusto?


      • sivuston

        taisi olla Pirkanmaan Allergia- ja Astmaliitto. Minulla on testeillä todettu vakava allergia maa- ja hasselpähkinälle. Pahimman allergiakohtaukseni sain ravintolassa valkosipuliperunoista, joiden päällä oli murskattua muskottipähkinää. Samoin ruokia, joissa on kookosta, en todellakaan pääse maistamista pidemmälle kun allergiakohtaus alkaa. Ja minun tapauksessani se tarkoittaa kalpeana ja heikkona tärisemistä, puistatuksia, oksentamista, kurkun ja korvien hillitöntä kutinaa, ja oireilu kestää sitten loppupäivän. Joten en suosittele, edesvastuuton "tiedote" noilla sivustoilla, laitoin heille palautetta aiheesta.


    • Määpähkinä

      Olen aina ollut pähkinälle allerginen ja samalla rakastan pähkinöitä yli kaiken ja niitä on aina kaikessa mitä tekisi mieli syödä. Olen kuitenkin huomannut allergiani lieventyneen ja eilen ostin pussillisen suolapähkinöitä. Söin koko pussin henkeni kaupalla hiljaksiin ja TATTADATAA mitään ei tapahtunut. Ne olivat maapähkinöitä. Nyt menin nettiin surffaamaan ja huomasin, ettei maapähkinä edes ole pähkinä vaan palkokasvi. Ei silti kannata luottaa tähän kovin paljoa, rakkaat allergikkotoverini, ei ainakaan jos on tosi allerginen.

    • pähkinät muistoissa

      Hei! Minulla on pähkinäallergia todettu alkuun hasselpähkinälle, muutamassa vuodessa aloin reagoida kaikille muillekin pähkinöille, pinjansiemenille, seesaminsiemenille ja muskottipähkinälle. Muskottipähkinä ei ole pähkinä, mutta allergia voi liittyä pujoherkistymiseen (katso allergia- ja astmaliiton vastaus: http://www.ruokala.tv/Public/Kysykokeilta?func=
      showone&from=800&id=4898). Itse olen ollut pujolle allerginen paljon ennen pähkinäallergian puhkeamista. Pinjansiemenet ovat vastauksen mukaan pähkinöiden sukua (pinjapähkinä), seesaminsiemenistä en edelleen tiedä mitä ne ovat. Maapähkinät taas kuuluvat palkokasveihin, joten voivat risti reagoida herneen ja pavun kanssa.

      Minulle on tullut oireita myös niistä tuotteista, joissa lukee saattaa sisältää... Syynään siis kaikki tuoteselosteet tarkkaat, ravintolassa pelottaa aina ja kaikki mitä tahansa pähkinöitä, siemeniä ja muskottia sisältävät tuotteet jätän suosiolla väliin.

    • Pähkinäallergia

      Muskottipähkinä ja kookospähkinä eivät ole pähkinöitä, vaikka niiden nimissä tämä sana esiintyy.

      Pähkinäallergikko ei siis ole allerginen muskottipähkinälle ja kookokselle. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö sinulla voisi olla erikseen muskotti- tai kookospähkinä allergiaa, mutta ei ole yhdistettävissä pähkinäallergiaan!

      Maapähkinä on palkokasvi, mutta on samankaltainen kuin pähkinät, joten aiheuttaa yleensä pähkinäallergikoille oireita.

      Pähkinättömiä suklaita löytyy mm. Plamililta näitä olen löytänyt punnitse ja säästä kaupoista.
      Allermiina nettikaupassa on hyvä valikoima allergikoille sopivia tuotteita. http://www.allermiina.fi/

    • olenko allergikko?

      Minulla on ollut pahoja oireita pähkinöiden yhteydessä. Suuni on kutissut ja kirvellyt kun samassa tilassa on syöty suklaapatukoita, joissa pähkinää. Junassa olen saanut hengitysvaikeuksia, silmien kirvelyä, kylmiä väreitä ja jopa pyörtymisen tunnetta, kun joku on syönyt pähkinöitä samassa vaunussa.

      Tästä huolestuneena otin yhteyttä lääkäriin. Aikaa sain odottaa kauan, ja kun vihdoin pääsin sinne, olivat prick-testitulokset negatiivisia maa- ja hasselpähkinän kohdalla. Tuntui tosi pahalta "haaskata" lääkäreiden aikaa kun ei kerran mitään ilmennyt... Lääkäri sanoi, että voin nyt huoletta syödä pähkinöitä, mutta nuo aikaisemmat reaktioni pitävät minua yhä varpaillani... En mielelläni lähtisi pelaamaan venäläistä rulettia pähkinöiden muodossa.

      Onko mahdollista, että olen allerginen vaikka testi oli negatiivinen? Mantelitkin testattiin, mutta niistä en ole koskaan saanut oireita.

    • hasselipasseli

      hei, sinä edellinen!! Ei prick-testeihin kannata täysin luottaa. Mulle lääkäri on sanonu ettei kannata luottaa täysin prickeihin vaan mennä oireiden mukaan.
      Olen esim.allerginen pölylle,eläinpölylle,viljoille ja pähkinöille mutta nämä kaikki näyttäneet prick-testeissä negaa.

      Mä kyllä ainakin olen allerginen cashewpähkinöille,manteleille,hasseleille,saksanpähkinöille,maapähkinöille,auringonkukan siemenille, seesamin siemenille jne.

      Se ei tullut yllätyksenä että voisin olla pähkinöille allerginen mutta enemmän ihmettelen että myös siemenille =(

      Oireina kurkun ärtyminen,yskiminen,kurkun turpoaminen,hengitys vaikeudet ja nenän kutina. No ainakin pidän itse noita kyllä allergian oireina.

      Ikävää olla allerginen pähkinöille kun rakastan jäätelöä ja suklaata yli kaiken
      Eniten harmittaa se kun Daim,snickers ja muut on niin hyviä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe