Olemme omistaneet itse rakentamamme mökin Etelä-Suomesta jo noin 40 vuotta ja kun kyseisen järven tontteja jaettiin tehtiin sopimus ettei järvelle enää olisi lupa rakentaa muilla kuin maanomistajilla omaan tarkoitukseen. Nyt on kuitenkin tehty päätös, että järven vajaan kahdenkymmenen mökin lisäksi saataisiin rakentaa kymmenen uutta mökkiä joista osa tähän mennessä rakentamattomaan saareen. Nyt sitten kaikki järven mökkeilijät tuntuvat olevan hyvin huolissaan järven rauhan ja kauniiden maisemien säilymisestä. Päätöksestä on vielä aikaa valittaa ja haluaisin kuulla kaikkia mahdollisia seikkoja joihin valituksessa voitaisiin vedota?
Kuinka estää rakentaminen mökkijärvelle?
19
1728
Vastaukset
- asian vierestä
Tuli mieleen yksi tuttavan vanhempien saaressa sijaitseva hyvin vaatimaton mökki pienine saunoineen. Harvoin kävivät koko saaressa. Yksi kerta jäi kuitenkin mieleen. Se oli se reissu kun saaresta löytyi hyvä määrä rakennusmateriaaleja. Asian todenperäisyyttä en muista mutta joku oli rakentamassa mökkiä itselleen. Ei kerennyt kunnolla perustustöitä aloittaa tullessaan keskeytytyksi mutta materiaalihankintoja oli tehty ja siirretty saareen. En tiedä oliko joku myynyt väärillä dokumenteilla saaren tai vastaavaa mutta kyseessä on todellakin tosi tarina. Asialle on naurettu monet kerrat. Oli se sen verran erikoinen tapaus.
- 23
"muilla kuin maanomistajilla omaan tarkoitukseen"
Tarkoitatko siis että joku aikoo nyt rakentaa kymmenen uutta mökkiä jonkun toisen maille ??
Ja lisäksi täytyy todeta että enempää ei voi aloitus enää provolta vaikuttaa. Hyvin valitisit aiheen jos ei muuta tekemistä ole kuin aiheuttaa mehevä riita palstalla. - Oikeudella rakentaa
23 kirjoitti:
Tarkoitatko siis että joku aikoo nyt rakentaa kymmenen uutta mökkiä jonkun toisen maille ??
Ja lisäksi täytyy todeta että enempää ei voi aloitus enää provolta vaikuttaa. Hyvin valitisit aiheen jos ei muuta tekemistä ole kuin aiheuttaa mehevä riita palstalla.Kuka teki ja minkä sopimuksen? jos aloittaja on oikealla asialla eikä provosointikeikalla niin maankäytöstä ja rakentamisesta on olemassa maankäyttölaki, rakennuslaki ja sitten rantarakentamisesta rantakaava joko yleisrantakaava tai sitten kuntakohtaiset rantarakennusmääräykset. Rantayleiskaavan mukaan jos vesialueen rannoilla on rakennusoikeutta (riittävästi rantaviivaa kantatilalla) voi maanomistaja hakea rakennusluvan ja rakentaa sinne riippumatta kahden tai useamman välisistä, vuosia sitten tehdyistä sopimuksista. Ainoat rakentamista rajoittavat sopimukset ovat rasitustodistukseen kirjatut kyseistä ranta- aluetta koskevat rasitteet kuten rasitetie tai venepaikka. Eli lyhyesti ei mitkään aiemmin tehdyt yksityisten maanomistajien väliset rakentamista estävät sopimukset päde (ei kestä edes käräjillä, jos asian sinne vie) jos joku maanomistaja edellämainituin rajauksin haluaa rakentaa.
- Mökkeilijä.
23 kirjoitti:
Ja lisäksi täytyy todeta että enempää ei voi aloitus enää provolta vaikuttaa. Hyvin valitisit aiheen jos ei muuta tekemistä ole kuin aiheuttaa mehevä riita palstalla.Ei ollut todellakaan tarkoitus aiheuttaa riitaa palstalla vaan ihan tosissaan ollaan tätä mietitty. Ilmeisesti tarkoitettiin, että ne alkuperäiset maanomistajat sopivat keskenään ja lupasivat tontteja ostaville ettei niitä myytäisi muille enempää.
- 4 tontin omistaja
Ostatte ne tontit itsellenne ja jätätte rakentamatta, sillähän tuosta ongelmasta selviää.
- ja menee
Kaikki mitä on joskus sovittu, voidaan muuttaa. Se on demokratiaa (diktatuurissa se homma vielä helpommin). Jos jossain on jonkinlainen rantakaava olemassa, niin mikään ei takaa etteikö kaava muutu huomenna. Epäilenpä, että kunnat rahapulassaan tulevat muuttamaan rantakaavoja lisäveroja ja maksuja haaliessaan. Veromarkat ovat tarpeen.
Voit viivyttää kehitystä hankkimalla uudet tontit ja vapaat rannat omistukseesi.
Näin minäkin tein, ostin metsäyhtiöltä mökkiäni ympäröivän kaavan ulkopuolisen rantamaan ja pari vielä kaavaan kuuluvaa vapaata mökkitonttia siinä samalla, kun niitä kaupittelivat. Säilyypähän mökkirauha ainakin hetken. Vaan eipä se mitään takaa. Voihan olla, että tulevaisuudessa rakentamattomat rantatontit pakotetaan rakentamaan tai myymään mökkiä tarvitseville (veroilla tai muilla keinon) kuten pilkotaan monissa kaupungeissa isoja omakotitontteja. Jos näin käy niin annan tontit lapsilleni ... heillehän ne menee aikanaan joka tapauksessa, tiedä sitten haluavatko niitä pitää ja mökkejä niille rakentaa, se on heidän murheensa.- Tontti on tyhjä
Taajama- alueella ja jonkin ison yhteiskunnallisen infra- hankkeen kuten tiet, taajamarakentamiset ja vaikka tekoallashankkeiden yhteydessä voi valtio tai kunta pakkolunastaa maan maanomistajalta mutta että pakkorakennettaisiin rantatontteja jossain iiron käkkäräjärven rantalepikossa?! Vaatisiko jo jotain perustuslakimuutosta? Ainoa jonka keksin on että nykyisiä rantarakentamislakeja muutetaan niin että rakentamiseen riittää pienempi määrä rantaviivametrejä tai sitten luovutaan laskennassa kantatilamallista ja lasketaan rannan rakennustiheys kunkin erillisen vesistön rantaviivametrimäärän mukaan. siinäkin tulee sitten se vastaan että pitääkös sitten samalla järvellä yhdelle rannalle kaavoittaa lisää rakennuspaikkoja ja toiselta rannalta taas purkaa joka toinen mökki kun ovat liian tiheässä? Mutta niin tai näin niin aika kaukaa haettua on se että tontinomistaja määrättäisiin rakentamaan omistamalleen rantatontille mökki!?
- kaettua, mutta
Tontti on tyhjä kirjoitti:
Taajama- alueella ja jonkin ison yhteiskunnallisen infra- hankkeen kuten tiet, taajamarakentamiset ja vaikka tekoallashankkeiden yhteydessä voi valtio tai kunta pakkolunastaa maan maanomistajalta mutta että pakkorakennettaisiin rantatontteja jossain iiron käkkäräjärven rantalepikossa?! Vaatisiko jo jotain perustuslakimuutosta? Ainoa jonka keksin on että nykyisiä rantarakentamislakeja muutetaan niin että rakentamiseen riittää pienempi määrä rantaviivametrejä tai sitten luovutaan laskennassa kantatilamallista ja lasketaan rannan rakennustiheys kunkin erillisen vesistön rantaviivametrimäärän mukaan. siinäkin tulee sitten se vastaan että pitääkös sitten samalla järvellä yhdelle rannalle kaavoittaa lisää rakennuspaikkoja ja toiselta rannalta taas purkaa joka toinen mökki kun ovat liian tiheässä? Mutta niin tai näin niin aika kaukaa haettua on se että tontinomistaja määrättäisiin rakentamaan omistamalleen rantatontille mökki!?
pointtini onkin siinä, että mikään ei ole pysyvää. En minäkään tuohon pakkolunastukseen tai pakottamiseen usko Mutta en usko sitäkään, että nykyiset kaavat ja rakentamismääräykset ovat kiveen hakattuja. Muutaman kymmenen vuoden päästä käytännöt voivat olla toiset kuin nykyään.
Lakeja muutellaan poliittisen paineen alla. Yksi eduskunta päättää yhtä ja toinen muuttaa edeltäjän päätöksen. Näinhän se menee. Kuntien rahapula ja veronmaksajien haalinta on lähes varmasti sellainen asia, jolla tullaan keplottelemaan ... myös mökkitonttien osalta.
- ...ööö...
joka tämmöisessä asiassa olisi pitävä? Jos vaikka jonkun maanomistajan perikunta on katsonut hyväksi myydä tilan tonteiksi ja kunta myöntää niihin rakennusluvat, niin mitäpä se muille kuuluu, vaikka kuinkakin huolissaan olisivat.
- Kummastelija
Vähän kummallinen kysymys. Tai oikeastaan ei kysymys, vaan ongelman taustat... Siis milloin ja kenen kanssa on tehty sopimus...? Maanomistajat keskenään? Ja mitä nyt on tapahtumassa, kunta on kaavoittamassa uusia rakennuspaikkoja järvelle?
Jos kunta kaavoittaa rakennuspaikkoja, niin eihän se nyt sitä tarkoita että sinne välttämättä kukaan alkaa rakentamaan. Ja jos olette tehneet sopimuksen (ketähän sopimusosapuolet ovat...?) , että järvelle rakentaa vain maanomistajat, niin eihän tuo mahdollinen kaavoitus siihen vaikuta mitenkään. Jos nykyiset maanomistajat eivät halua myydä noita rakennuspaikkoja, niin eihän sinne sitten uusia asukkaitakaan tule. Yleensähän mökit rakennetaan omalle maalle vai onko joku nyt sitten maanomistajista aikonut alkaa vuokraamaan noita mahdollisia rakennuspaikkoja mahdollisille rakentajille? Tuskin noista kovin suurta kysyntää on, en itse ainakaan alkaisi vuokratontille mökkiä pykäämään.
Ei kyllä ainakaan minulle auennut, että mikä tuossa nyt ongelma on... Itse en ainakaan vastustaisi jos omistamalleni rantakiinteistölle kaupunki haluaisi kaavoittaa lisää rakennusoikeutta, riemusta kiljuisin. Olisipahan sitten lapsilla mahdollisesti helpompi rakentaa tulevaisuudessa. Ja samalla kiinteistön arvo nousisi huomattavasti. - rakentelee
Harvemmin nykyään vuokramaalle.
Kuka teki päätöksen ei teidän keskinäinen sopiminen 40 vuoden takaa nyky yhteiskunnassa paljoa paina ja sopijasukupolvi on tainnut kohta vaihtua.
Huolissaanhan voi olla maisemista ja muustakin mutta kun sitä maata mille "joku" iso mörkö nyt haluaa sitä rantarakentamista ja jos siellä on kaava tehtynä niin mitään ei mahda ja jos on valmisteilla niin voihan sitä valittaa mutta mietittävä ensiksi mitä sillä voittaa , rauha ja maisemat vetoomuksessa tuntuvat kliseiltä ja jos kaavan suunnittelu on jonkun kuntayhteisön tai seurakunnan teettämä niin aika heikoilla tavan kansalainen silloin on.(kestettävä kuin mies mitä eteen tulee)
Kaupungit ja kunnat tekevät suht nopeita kaavamuutoksia ja jos todellakin heidän omistamansa maansa on kyseessä niin eipä siinä ole kuin nauttia kyydistä kun viedään kuin litran mittaa.
Tampereen naapurikunta näitä Isoja omakotitalojenrantatontteja pakolla pilkkoi pienemmiksi , tuntuu varmasti kivalta omistajasta kun rakentivat vanhan omakotitalon ja rannan väliin uuden omakotitalon .
Koittakaa kestää kaikki on nykyään mahdollista. - tuntityönä
hoitaan valitusta, halpa ei ole hyvä...........
Jos noin kauan olette olleet rauhassa, niin miksei saisi olla tulevaisuudessa?
Mulla kesämökki naapurit on valittanut kaikesta mun rakennushankkeista, nyt mä aion rakentaa paskahuussin omalle maalle siten että he joutuvat sitä katsoon takaapäin omalta terassiltaan.- löysää pipoa
Tyypillinen kateellinen raas - kun MINÄ olen saanut mökin muuta saavat painua helvettiin!
- Fijete.
löysää pipoa kirjoitti:
Tyypillinen kateellinen raas - kun MINÄ olen saanut mökin muuta saavat painua helvettiin!
Turun Hirvensalo on esimerkki asenteista.Siellä asuvat kävi kuumina ettei sinne saanut rakentaa uusia taloja.Kaavoittaja oli eri mieltä.Talot tuli ja niiden mukana kaupat ja palvelut.Kaikki oli tyytyväisiä.Paimiossa oli oikein tiesulku,kaksi mettäläisporukkaa pani tien poikki.Onneks virkavallan soitto riitti,nykysin vastaanharaajat tekee klappikauppaa muiden kanssa.Mun tyttären kaveri osti talon ja tontin Turun läheisyydestä.Naapuri oli sitä mieltä että raja menee lähempänä tyttären kaverin taloa.Otettiin mittaus ja naapuri menetti 4 marjapuskaa ja puusuojan.Mun mökkinaapuri kysy missäs mahtaa raja mennä.Mä sanoin et tuolla mäessä,mitä kalliolla väliä.Ei tänä päivänä tiedetä missä on rajapaalu,mitä tollasella kalliolla väliä,on jyrkkäkin eikä kasva kun sammalta.
- voi luoja!!!!!!
Siis hei haloo!! Ketkä sopi ja mitä? Siis kunta vai kaupunki sopi tai teki päätöksen, ettei enään lisää rakenneta? Tuskin kukaan muu voi tälläistä sopia.
Jos kyseessä on ihan vaan joku muu taho, voidaan puhua mitä vaan, mitä sylki suuhun tuo.
Jopa kunnan taikka kaupungin lupaukset on sitä ja tätä. Tulin juuri kaupungintalolta, kun rantakaavassa on omistamani tontti jäännyt vaille rakennusoikeutta, vaikka tontille on jo aloitettu rakentamaan!
Jos haluat, ettei siihen saareen rakeneta, osta ryhdikkäästi kaikki tontit pois itsellesi1 - Tommi 43
Jätä nitrot pois, niin asia ei enää parin viikon päästä haittaa.
Maailma muuttuu ja niin sen pitääkin. - asiasi kanssa?
Onko tuosta rakentamattomuus sopimuksesta edes mustaa valkoisella?
Olettaisin että se joka rakentaa mökin, rakentaa sen omalle malle omaan käyttöön.
Vaikka rakentamattomuus sopimus olisi olemassa, niin luulen että sen mitätöintii oikeudessa on läpihuutojuttu, sillä tuohan on täysin kohtuuton ehto.
Aika röyhkeääkin olettaa että jos on itse ostanu yhden tontin järven rannasta, niin loput sata mahdollista rakennuspaikkaa omistava sitoutuisi pitämään ne "rauhoteetuina".
Osta koko järvi ympärillä olevine tontteineen, niin saat pitää tontit tyhjänä. Tosin nekin voi kunta jossain tilanteessa pakkolunastaa, kaavoittaa ja myydä tai vuokrata.
Tuleepa mieleen yksi sukulaismies, joka myi metsäpalstan ja piti sitten helvetinmoisen mekkalan kun uusi omistaja hakkasi siitä puut tukeiksi :) Olisi kuulema pitä arvostaa hienoa metsää ja säilyttää se sellaisena :D ... Mitäs myi. - mk
olette keskenään sopineet jotain niin sillä ei ole mitään merkitystä koska kunta määrää rakennusoikeuden ja jos alueella on rakennusoikeutta niin sinne saa rakentaa. Itsellä on vanhempien kautta tullut mökki ja rantaviivaa 600 metriä ja onneksi siihen voi rakentaa vielä 2 mökkiä jos joskus haluaa myydä palstalta tontteja kun tilaa on ja tontin koko 11hehtaaria. Mahdollisimman paljon tonteille rakennusoikeutta niin saa samalle tontille jälkipolvetkin rakentaa kesämökin että tilaa riittää.
- kummisedän tapa
Hevosen pää jokaisen rakentamista suunnittelevan sänkyyn, ja perään tarjous josta ei voi kieltäytyä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221721
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161422Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90864- 66841
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658