Neuvoja kaivattaisiin kipeästi; voitin riita-asian oikeudessa, kantaja tuomittiin maksamaan kaikki oikeudenkäyntikuluni. Nyt sain kuitenkin asianajajaltani 1500 e laskun joka on minulla olleen oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuus (15% kuluista). Asianajajani selitti, että tätä kulua ei voi periä hävinneeltä osapuolelta vaan minun on se maksettava, siitä huolimatta että vastapuoli tuomittiin maksamaan minun oikeudenkäyntikuluni. Voiko tämä olla näin, en yksinkertaisesti voi käsittää??? Kuulemma, jos minulla ei olisi ollut vakuutusta, niin silloin asianajaja olisi lähettänyt koko summasta laskun ja kun olisin maksanut sen, niin sitten se olisi kokonaisuudessaan voitu periä hävinneeltä osapuolelta. Eli nyt kärsin koska minulla oli tuo perhanan oikeusturvavakuutus????? Mistä voisin saada apua???
Oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuus
19
2651
Vastaukset
- Oikeusturvaa!!!!
Kyllä perustapauksessa se on perittävissä vastapuolelta. Voisiko olla niin, että vastapuoli on tuomittu maksamaan kuitenkin vain osa kuluistasi (vaikka kirjoitit kyllä kaikki)? Silloin vakuutusyhtiön korvaama osa menee omavastuuosuutesi edelle, eli et saisi mitään. Yksi vaihtoehto on se, että asianajajasi yrittää kusettaa sinua. Onko tämä saman suuruinen lasku, kuin minkä hän esitti oikeudessa? Tai onko hän tehnyt oikeudenpäätöksen jälkeen jotain toimenpiteitä, mihin tämä osa laskusta perustuu? Niitä et voisi periä vastapuolelta.
Kysele siltä asianajajaltasi ja vaadi perustelut miksi tilanne olisi se, miksi hän sitä väittää. - pulliainen
Hävinnyt osapuoli maksaa kaikki voittaneen kulut. Asianajajan velvollisuus on esittää ko kulut oikein käsittelyssä. Asianajaja ei voi tehdä toimeksiantoa enää oikeudenkäynnin jälkeen, jollet erikseen ole sellaista ohjetta antanut.
Vastaa asianajajallesi kirjeellä. Ilmoita, että lasku on perusteeton niillä syillä, jotka asianajaja on esittänyt. Laita kirje myös vakuutusyhtiöösi ja pyydä selvittämään asiaa. Heidänkin velvollisuutensa on auttaa. - Menikö näin?
Eikös sen pitäisi mennä näin:
Sinä maksat omavastuuosuuden (15 %) suoraan advokaatillesi.
Vakuutusyhtiösi maksaa loppuosan (85 %) suoraan advokaatillesi.
Vastapuoli eli hävinnyt maksaa koko oikeudenkäyntikulujesi määrän siten, että omavastuuosuus tulee sinulle ja loppuosa takaisin vakuutusyhtiöllesi.
Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että vastapuolelta todella vaadittiin se koko määrä, ja se tuomittiin maksettavaksi.
Vai olenko ymmärtänyt väärin, viisaammat korjaavat.- pulliainen
Omat rajalliset kokemukset meni näin:
Juttu alkoi, hain asianajajan ja kerroin asiasta vakuutusyhtiölle, joka "hyväksyi riidan".
Juttu pitkittyi. Asianajaja lähetti parikin laskua vuosien mittaan, jotka maksoin.
Hain vakuutuksesta korvausta. Vakuutusyhtiö maksoi minulle 50% laskuista - 15%:n omavastuun, siis 42,5%.
Voitin jutun osittain. Vastapuoli maksoi suoraan minulle.
Tällä hetkellä olen velkaa asianajajalleni, koska asia jatkuu edelleen. Olen myös velkaa vakuutusyhtiölle, koska minun pitäisi maksaa vanhat korvaukset takaisin. Yhtiö on tietoinen asiasta, mutta ei näköjään pidä kiirettä laskuttamisen kanssa.
- Irmeli65
Vastapuoli siis hävisi riitajutun ja tuomittiin maksamaan kaikki minun oikeudenkäyntikuluni. Asianajajani lähetti laskunsa vakuutusyhtiöön, joka maksoi siitä asianajajalle 85% minkä jälkeen asianajajani lähetti minulle tämän 1500 e laskun, joka siis on tämä 15% omavastuuosuus. Hän tosiaankin sanoi, että minun on se maksettava, että sitä ei voi periä hävinneeltä vastapuolelta. Mutta voisinko nyt kuitenkin itse jotenkin lähteä sitä perimään eli tehdä laskun hänelle? Entä jos hän ei maksa summaa, voinko yksityishenkilönä laittaa sen perintään? Tuntuu siltä että asianajajaa ei kiinnosta mikään muu kuin se, että hän saa rahansa. Kyllä varmaan ottaisi toimeksiannon periä omavastuuosuutta hävinneeltä osapuolelta, mutta siitä tietysti koituisi taas tuhansien eurojen kulut?? Voikohan asianajajan toiminnasta valittaa jonnekin? Jos kuitenkin on niin, että hän on toiminut väärin kun ei lähde perimään tätä omavastuuosuutta hävinneeltä vastapuolelta. Kiitos kaikille neuvoista.
- pulliainen
Aivan omituista. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön ja selvitä asia sitä kautta.
Paljonko vastapuoli on maksanut ja minne? Tietysti, jos vastapuoli on aivan persaukinen eikä voi maksaa mitään edes ulosoton kovisteltua, sitten sinä joudut maksamaan omat kulusi.
Onko päätös ihan varmasti lainvoimainen? - tuo nyt
ole ihan selkeä homma?
Sinä palkkasit asianajajan, sinä maksat hänelle taksan mukaan. Vakuutusyhtiö ystävällisesti korvaa sinulle suurimman osan, jolloin sinun pitää maksaa enää loppusumma. Oikeudenkäyntikuluja sinä yhdessä vakuutusyhtiön kanssa karhuatte vastapuolelta, tarvittaessa ulosottomiehen avustuksella. - 9+6
Irmelin vastaus 21.1.2010 klo 20:50 selvensi paljon:
Eli asianajajasi ei tietenkään voi periä sitä omavastuuosuutta vastapuoleltasi, sehän on tuomittu SINULLE. Sinä voit periä; joko itse tai sitten tämän asianajajan tai jonkun muun tahon avustuksella. Ei siinä ole mitään outoa, että sinun pitää maksaa omavastuuosuutesi asianajajallesi.
Tilanne on kuitenkin se, että joko olet ymmärtänyt huonosti tai asianajajasi on selittänyt huonosti. Hän on varmaan sanonut, että sinun pitää maksaa omavastuuosuus, koska hän ei voi sitä ryhtyä oma-aloitteisesti vastapuoleltasi perimään. Ja sinä olet kuullut, että sinun pitää maksaa -- ei voi periä, ymmärtämättä muuta osaa. Hommahan ei mene niin, että asianajaja saa palkkionsa vain siinä tapauksessa ja vasta sitten, kun vastapuolesi maksaa sinulle tuomitut oikeudenkäyntikulut. Ei, vaan sinä maksat sen heti (ellei muuta ole sovittu).
Oikeudenkäyntikulujen perintä ulosoton kautta ei maksa paljoa, ja voit tehdä sen itsekin. Ulosottolaitoksen nettisivulta löytyy valmiita lomakkeita.
Joko asianajajasi on selittänyt asian todella huonosti, tai sitten et ole kuunnellut etkä ole viitsinyt kysyä häneltä, vaan kysyt mieluummin täältä (mikä on outoa). Tai sitten koko hommassa on jotain outoa... - Irmeli65
9+6 kirjoitti:
Irmelin vastaus 21.1.2010 klo 20:50 selvensi paljon:
Eli asianajajasi ei tietenkään voi periä sitä omavastuuosuutta vastapuoleltasi, sehän on tuomittu SINULLE. Sinä voit periä; joko itse tai sitten tämän asianajajan tai jonkun muun tahon avustuksella. Ei siinä ole mitään outoa, että sinun pitää maksaa omavastuuosuutesi asianajajallesi.
Tilanne on kuitenkin se, että joko olet ymmärtänyt huonosti tai asianajajasi on selittänyt huonosti. Hän on varmaan sanonut, että sinun pitää maksaa omavastuuosuus, koska hän ei voi sitä ryhtyä oma-aloitteisesti vastapuoleltasi perimään. Ja sinä olet kuullut, että sinun pitää maksaa -- ei voi periä, ymmärtämättä muuta osaa. Hommahan ei mene niin, että asianajaja saa palkkionsa vain siinä tapauksessa ja vasta sitten, kun vastapuolesi maksaa sinulle tuomitut oikeudenkäyntikulut. Ei, vaan sinä maksat sen heti (ellei muuta ole sovittu).
Oikeudenkäyntikulujen perintä ulosoton kautta ei maksa paljoa, ja voit tehdä sen itsekin. Ulosottolaitoksen nettisivulta löytyy valmiita lomakkeita.
Joko asianajajasi on selittänyt asian todella huonosti, tai sitten et ole kuunnellut etkä ole viitsinyt kysyä häneltä, vaan kysyt mieluummin täältä (mikä on outoa). Tai sitten koko hommassa on jotain outoa...Kiitos kaikille kommenteista. Asia on selvinnyt, eli menee juuri niin kuin nimimerkin 9 6 vastauksessa. Eli asianajaja haluaa heti rahansa, ja siihen hänellä on oikeus, eikä ota riskiä ettei niitä vastapuolelta jostain syystä onnistuta saamaan. Puhuin asianajani kanssa tänään ja hän myönsi sanoneensa ensin (kiireessä?) väärin, eli etten voisi summaa vastapuolelta periä. Siis voin periä, mutta ensin on maksettava tuo omavastuuosuus. On silti aika ikävää, että täysin syytön (myös oikeudentuomion perusteella) joutuu pulittamaan moisia summia (minulle ainakin tuo 1500 e on tosi paljon) ja odottelemaan milloin saa ne takaisin, vai saako koskaan. Mutta näin siis on käytäntö.
- 77777777777
en osaa auttaa,mutta kysyn samalla itse: mikä pointti esim. oikeusavulla ja tulottomalla "ilmaisella" avulla on jos hävinnyt maksaa aina viulut?jos minä voitan, toinen maksaa ja jos toinen voittaa niin minä maksan. HÄH.Nyt en oo varmaa iha kaikkee tajunnu?
- kkkdklldkdkdk
Kun valtio maksaa lakimiehelle, saa tulotonkin lakimiehen. Ei yksikään lakimies ilmaiseksi töitä tee ja ilmaisella oikeusavulla taataan palkka lakimiehelle. Suomalaisen oikeuskäytänön mukaan halutaan taata asianajaja myös köyhälle, jotta tämä saisi tuomion joka on juuri se mitä pitää ja puolustuksen joka takaa asian menevän oikein lakien mukaisesti, mutta mutta.
Koska suomi on euroopan amerikkailsituinein maa. On suomalaisesta oikeudesta tullut yhtä suuri vitsi, kuin valtameren takana.
Mies teippaa lapsensa kylppäriin....ei tuomiota.
Mies teippaa lapsensa tuoliin kiinni....tuomio.
- törkeää menettelyä
Vilpillinen avdokaattisi pyrkii vielä rahastamaan kaiken lisäksi sinut. Älä maksa,vaan tee kantelu Suomen asianajaliitolle vilpillisestä avustajastasi ja rikosimoitus petoksen yrityksestä poliisille.
- 9+6
*HUOH*
- KL
9+6 kirjoitti:
*HUOH*
Oma vastuu osuus maksetaab itse. Loput kulut vastapuolelle. Eli jos omavastuusi on ollut esim, 30% asianajajan lasku esim 5000e. Sinä maksat 1500e ja vastapuli maksaa 3500e plus oikeudenkäyntikulut. Siis jos voitit jutun.
- Onko vielä kesken...
KL kirjoitti:
Oma vastuu osuus maksetaab itse. Loput kulut vastapuolelle. Eli jos omavastuusi on ollut esim, 30% asianajajan lasku esim 5000e. Sinä maksat 1500e ja vastapuli maksaa 3500e plus oikeudenkäyntikulut. Siis jos voitit jutun.
Onko aloittajan juttu voitettu käräjäoikeudessa ja onko tuomio tullut lainvoimaiseksi, eli vastapuoli ei ole valittanut hoviin määräajassa ? Vai onko juttu edennyt jo oikeusasteet läpi ?
- ihan oikein
Onko vielä kesken... kirjoitti:
Onko aloittajan juttu voitettu käräjäoikeudessa ja onko tuomio tullut lainvoimaiseksi, eli vastapuoli ei ole valittanut hoviin määräajassa ? Vai onko juttu edennyt jo oikeusasteet läpi ?
maksaa aina se joka on palkannut asianajajan siis AINA.Tietysti jos vakuutus niin se maksaa oman osansa.
Sitten jos vastapuoli laitettu korvaamaan sinulle oikeudenkääyntikulut se joutuu maksamaan sinun asianajajalle maksetut maksut vakuutusyhtiön maksamat palkkiot myös.Jos ei maksa niin ulosotto ainoa keino ja jos ei rahaa saa niin sitten jää kulut omasta pussista maksettavaksi.Siksi ei kannata mitään huippujuristia pikkujuttuun ottaa.
Jos taasen sinä et maksa asianajajalle omaa osuuttasi voi se laittaa tuon ulosottoon jolloin sinun pakko maksaa tai lähtee luottotiedot ja ulosotto sinun perässä. - 747
ihan oikein kirjoitti:
maksaa aina se joka on palkannut asianajajan siis AINA.Tietysti jos vakuutus niin se maksaa oman osansa.
Sitten jos vastapuoli laitettu korvaamaan sinulle oikeudenkääyntikulut se joutuu maksamaan sinun asianajajalle maksetut maksut vakuutusyhtiön maksamat palkkiot myös.Jos ei maksa niin ulosotto ainoa keino ja jos ei rahaa saa niin sitten jää kulut omasta pussista maksettavaksi.Siksi ei kannata mitään huippujuristia pikkujuttuun ottaa.
Jos taasen sinä et maksa asianajajalle omaa osuuttasi voi se laittaa tuon ulosottoon jolloin sinun pakko maksaa tai lähtee luottotiedot ja ulosotto sinun perässä.Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan se joka häviää asian, on
velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä
johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.
Katso täältä kohta 1.7 ja sitten millaiset vakuutusehdot sinulla itselläsi on!
http://www.fine.fi/userfiles/file/Oikturvaopas10.pdf - 747
747 kirjoitti:
Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan se joka häviää asian, on
velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä
johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.
Katso täältä kohta 1.7 ja sitten millaiset vakuutusehdot sinulla itselläsi on!
http://www.fine.fi/userfiles/file/Oikturvaopas10.pdfUnohtui! Mitä tuomiolauselmassa sanotaan oikeudenkäyntikuluista?
- Anonyymi
Niin ja yhdelkäkään varattomalta ei saada yhtään mitään oikeudenkäyntikuluja ei saada perittyä edes ulosoton kautta koska suojaosuus on takuueläkkeen verran. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138