olen vakavasti harkitsemassa tämän kattilan ostoa. kuulisin mielellään kokemuksia.
juuri tästä kattilasta. ei muista!!
ariterm 25+ kannattaako ostaa?
27
6843
Vastaukset
- P-A Turpeinen
Mulla on elokuussa asennettu tollanen kattila. Ennen oli öljylämmitys, joten ei ole aiempaa kokemusta puulämmityksestä tai muista kattiloista, mutta tässä olis meikän kokemuksia tosta pannusta. Ainakin syttyy aika helposti, kun heittää muutaman pienen puun arinalle ja vähän jotain sytykettä päälle. Kunnollisilla puilla pesällinen palaa n.3 tuntia ja 1800 litran varaajan lataamiseen täytyy polttaa n. 1-2 pesällistä.
Savukaasujen lämmöt on ollu n. 175. Edes ihan uutena ja täysin puhtaana tehtaan säädöilla kaasut ei ole ollut juurikaan ton alle. Ohjeessa meinaan luki, että kaasut tulisi olla 120-150 astetta. Arinatiilessä huomasin aika pian vähän halkeamia, joten täytyy seurata kauanko se kestää. Vielä se ei ole käyttöä haitannut.
Varaajaa ei oikein pysty lämmittämään yli 90 asteen, koska kattila alkaa sammuttelemaan imuria, kun kattilavesi on yli 92 astetta. Konvektiokanaviin on tullut kovaa karstaa, joka ei lähde irti kattilan mukana tulleella puhdistusharjalla. Tosin en ole huomannut että se vaikuttaisi oikeastaan paljoa savujen lämpötilaan. Siihen täytyy kehitellä jokin järeempi rassaus työkalu.
Semmonen ikävä ominaisuus kattilassa on, että puita lisätessä savua tulee välillä tosi reilusti pannuhuoneeseen. Ohituspellin pitäisi aueta automaattisesti, kun avaa luukun, mutta varastopesä on sen verran pikinen ja tervanen, että kiertopelti ei aina aukea muuten kuin jollain tökkäämällä. Mutta vaikka kiertopelti onkin auki, niin silti puskee savua sisään joten täytyy olla hyvä ilmanvaihto.
Talossa on 5-metrin piippu, 15x15 cm hormi, eikä vedon kanssa ole kyllä ollut mitään ongelmia.
Kaiken kaikkiaan oon ollu tähän mennessä tyytyväinen kattilaan, mutta niinkuin kerroin en tiedä verrata muihin kattiloihin kun ei ole kokemusta.- ......
Ollaan usein sitä mieltä, että savukaasujen lämpötila pitää olla yli 200 astetta ja tuo käyttökokemuksesi sen kyllä vahvistaa. Alemmissa lämpötiloissa tuota kovaa karstaa alkaa muodostua kylmemmille konvektiopinnoille. Toisaalta alemmat savukaasulämpötilat nostavat hyötysuhdetta, mutta hyödyn syö tuo voimakas karstoittuminen.
Korkeissa lämpötiloissa pinnoille muodostuu ainoastaan pölyä, joka lähtee helposti harjaamalla pois. - leplep
ilmeisesti ainakin havupuuta kun tervaantuu. oisko niin et kattila toimii parhaiten lehtipuulla..?
- puutako
leplep kirjoitti:
ilmeisesti ainakin havupuuta kun tervaantuu. oisko niin et kattila toimii parhaiten lehtipuulla..?
Niin voisko syynä olla kattilan liian alhainen käyttölämpötila?
Savukaasun lämmöllä ei niin väliä mut veden lämmöt sais olla jotain 75-95,pitäis tervaaminen pysyä kurissa.
Myös se kattilaan menevä - ......
puutako kirjoitti:
Niin voisko syynä olla kattilan liian alhainen käyttölämpötila?
Savukaasun lämmöllä ei niin väliä mut veden lämmöt sais olla jotain 75-95,pitäis tervaaminen pysyä kurissa.
Myös se kattilaan meneväMielestäni on merkitystä. Vedan käyttöä kun opettelin, niin alkuun pistin pesän täyteen ja sytytin. No silloin meni sellainen tunti, kun pesä kunnolla syttyi ja savukaasulämpötila alhainen. Kyllä silloin näki tuliputkista ja varsinkin pinnoista ennen savukaasujen poistumista piipuun, että karstaa muodostui.
No nyt poltan kunnon hiiloksen pesän pohjalle piemillä puilla ja sitten vasta pesä täyteen. Palo alkaa välittömästi lähestäydellä teholla ja savukaasut ovt siinä 200 astetta suunnilleen. Ei nyt jää kuin harjalla poistettavaa pölyä ja varsinainen pesäkin pysyy aika puhtaana. Eikä puunlaatukaan vaikuta karstoittumiseen, kyllä pannun pitää olla sellainen, että sekä havu- että lehtipuu palaa ongelmitta, kunhan se on riittävän kuivaa. Kyllä liian kostealla puulla saa myös aikaan liian alhaset savukaasulämpötilat, kun pannu toimii pahimmillaan kuin miilu.
Muuten arinakiveni on nyt neljä vuotta ollut käytössä ja vielä on koossa, ei ole halkeillut. Mutta pinnassa on kyllä rapautumisen merkkejä. Ohituspellille on erillinen vipu ja hyvin menee auki ja kiinni. - Ricamies
...... kirjoitti:
Mielestäni on merkitystä. Vedan käyttöä kun opettelin, niin alkuun pistin pesän täyteen ja sytytin. No silloin meni sellainen tunti, kun pesä kunnolla syttyi ja savukaasulämpötila alhainen. Kyllä silloin näki tuliputkista ja varsinkin pinnoista ennen savukaasujen poistumista piipuun, että karstaa muodostui.
No nyt poltan kunnon hiiloksen pesän pohjalle piemillä puilla ja sitten vasta pesä täyteen. Palo alkaa välittömästi lähestäydellä teholla ja savukaasut ovt siinä 200 astetta suunnilleen. Ei nyt jää kuin harjalla poistettavaa pölyä ja varsinainen pesäkin pysyy aika puhtaana. Eikä puunlaatukaan vaikuta karstoittumiseen, kyllä pannun pitää olla sellainen, että sekä havu- että lehtipuu palaa ongelmitta, kunhan se on riittävän kuivaa. Kyllä liian kostealla puulla saa myös aikaan liian alhaset savukaasulämpötilat, kun pannu toimii pahimmillaan kuin miilu.
Muuten arinakiveni on nyt neljä vuotta ollut käytössä ja vielä on koossa, ei ole halkeillut. Mutta pinnassa on kyllä rapautumisen merkkejä. Ohituspellille on erillinen vipu ja hyvin menee auki ja kiinni.Yhdyn edellisen lausuntoo. Mulla Rica käänteispalo. Ensin pitää jaksaa tehdä se pikku tuli. Nyt olen käytössä keksinyt helpon oikaisun. Jos pesässä on hiiliä jäänyt palamatta niin kerään ne arinan reiän päälle ja sytyttimellä liekkiä siihen niin hetken päästä hiillos hehkuu jo ja puhallin tietysti pitää olla päällä, siten luukku hetkeksi kiinni. Sitten puut vaan päälle ja jos viitsii vielä valikoida alas pienemmät puut niin varmasti toimii kunnolla. Usein näin talvella siellä on hiillos aamulla vielä kytemässä. Savukaasut mulla huitelee 250. Kattila pölyinen, ei karstaa. Puu sekapuuta koivua, mäntyä ja kuusta. Viime talvena tehtyä ja kesän ulkona kuivanut. Tuon viikon satsin sisää kuivamaan etukäteen, tuo kannattaisi tehdä jos on vaan tilaa. Kyllä mullakin tarttuu se ohituspelti kiinni niin että joskus saa tosissaan vetää, mulla on käsikäyttöinen ja kattilan takana on myös sellainen tukeva vipu mistä sen saa myös auki, yleensä sen sieltä sen avaan. Varastopesähän on yltä päältä tervassa rautaosiltaan, mutta kiviosat tuskin edes noessa. Että näillä mennään toivottavasti oli apua. Kannattaisi yrittää nostaa savukaasujen lämpöä niin että ne kanavat pysyis puhtaampina. Mulla ainakin on siellä sellanen haitta jonka voi poistaa, kai tuollainen joka kattilassa on. Kattilathan on samanlaisia periaatteeltaan kaikki. Ei muutakun iloista puulämmitystä vaan kaikille, pian alkaa taas ensitalven polttoaineen hankitasavotta :D
- Ricamies
Vielä sellainen asia... Mitenkä tuo korvausilma on järjestetty pannuhuoneeseen. Puukattilahan vaatii enemmän korvausilmaa kun öljy. Jos sen takia se tupsauttelee sisään. Mulla vanha kattila puhalsi sisään kun piippu alkoi olla tukossa, tosin reikä oli vaan 100mm joten se toimi vaan puhtaana. Mulla tulee suoraan ulkoa 20cm halkaisijaltaa oleva putki, ja matka noin 2,5 metriä. Piippuna 2kpl 100mm hormia sisäputkella. Että sellasta...
- P-A Turpeinen
Ricamies kirjoitti:
Vielä sellainen asia... Mitenkä tuo korvausilma on järjestetty pannuhuoneeseen. Puukattilahan vaatii enemmän korvausilmaa kun öljy. Jos sen takia se tupsauttelee sisään. Mulla vanha kattila puhalsi sisään kun piippu alkoi olla tukossa, tosin reikä oli vaan 100mm joten se toimi vaan puhtaana. Mulla tulee suoraan ulkoa 20cm halkaisijaltaa oleva putki, ja matka noin 2,5 metriä. Piippuna 2kpl 100mm hormia sisäputkella. Että sellasta...
Yleensä jätän pannuhuoneen oven, joka on ulko-ovi, auki kun lisään puita ja silti tulee savua ulos kattilasta. Eli korvausilmaa pitäis tulla riittämiin. Kun pistää hiilloksen päälle puita, niin ne syttyvät nopeasti ja rajusti palamaan, eikä imuri kerkiä imemään kaikkea savua.
- P-A Turpeinen
Ricamies kirjoitti:
Yhdyn edellisen lausuntoo. Mulla Rica käänteispalo. Ensin pitää jaksaa tehdä se pikku tuli. Nyt olen käytössä keksinyt helpon oikaisun. Jos pesässä on hiiliä jäänyt palamatta niin kerään ne arinan reiän päälle ja sytyttimellä liekkiä siihen niin hetken päästä hiillos hehkuu jo ja puhallin tietysti pitää olla päällä, siten luukku hetkeksi kiinni. Sitten puut vaan päälle ja jos viitsii vielä valikoida alas pienemmät puut niin varmasti toimii kunnolla. Usein näin talvella siellä on hiillos aamulla vielä kytemässä. Savukaasut mulla huitelee 250. Kattila pölyinen, ei karstaa. Puu sekapuuta koivua, mäntyä ja kuusta. Viime talvena tehtyä ja kesän ulkona kuivanut. Tuon viikon satsin sisää kuivamaan etukäteen, tuo kannattaisi tehdä jos on vaan tilaa. Kyllä mullakin tarttuu se ohituspelti kiinni niin että joskus saa tosissaan vetää, mulla on käsikäyttöinen ja kattilan takana on myös sellainen tukeva vipu mistä sen saa myös auki, yleensä sen sieltä sen avaan. Varastopesähän on yltä päältä tervassa rautaosiltaan, mutta kiviosat tuskin edes noessa. Että näillä mennään toivottavasti oli apua. Kannattaisi yrittää nostaa savukaasujen lämpöä niin että ne kanavat pysyis puhtaampina. Mulla ainakin on siellä sellanen haitta jonka voi poistaa, kai tuollainen joka kattilassa on. Kattilathan on samanlaisia periaatteeltaan kaikki. Ei muutakun iloista puulämmitystä vaan kaikille, pian alkaa taas ensitalven polttoaineen hankitasavotta :D
Tossa aritermissä on tosiaan semmoset aaltomaiset peltisoirot siellä konvektiokanavissa. Täytyy koittaa mitä tapahtuu jos ottaa niitä pois, nouseeko savujen lämpötila kuinka paljon ja väheneekö karstoittuminen.
- ...???...
Ricamies kirjoitti:
Yhdyn edellisen lausuntoo. Mulla Rica käänteispalo. Ensin pitää jaksaa tehdä se pikku tuli. Nyt olen käytössä keksinyt helpon oikaisun. Jos pesässä on hiiliä jäänyt palamatta niin kerään ne arinan reiän päälle ja sytyttimellä liekkiä siihen niin hetken päästä hiillos hehkuu jo ja puhallin tietysti pitää olla päällä, siten luukku hetkeksi kiinni. Sitten puut vaan päälle ja jos viitsii vielä valikoida alas pienemmät puut niin varmasti toimii kunnolla. Usein näin talvella siellä on hiillos aamulla vielä kytemässä. Savukaasut mulla huitelee 250. Kattila pölyinen, ei karstaa. Puu sekapuuta koivua, mäntyä ja kuusta. Viime talvena tehtyä ja kesän ulkona kuivanut. Tuon viikon satsin sisää kuivamaan etukäteen, tuo kannattaisi tehdä jos on vaan tilaa. Kyllä mullakin tarttuu se ohituspelti kiinni niin että joskus saa tosissaan vetää, mulla on käsikäyttöinen ja kattilan takana on myös sellainen tukeva vipu mistä sen saa myös auki, yleensä sen sieltä sen avaan. Varastopesähän on yltä päältä tervassa rautaosiltaan, mutta kiviosat tuskin edes noessa. Että näillä mennään toivottavasti oli apua. Kannattaisi yrittää nostaa savukaasujen lämpöä niin että ne kanavat pysyis puhtaampina. Mulla ainakin on siellä sellanen haitta jonka voi poistaa, kai tuollainen joka kattilassa on. Kattilathan on samanlaisia periaatteeltaan kaikki. Ei muutakun iloista puulämmitystä vaan kaikille, pian alkaa taas ensitalven polttoaineen hankitasavotta :D
Siis Ricassa ja Aritermissä on molemmissa savukaasuimuri savusolassa ja toisella on siinä vaiheessa keraamisen palotilan jälkeen 100c kuumempi savukaasu savusolassa. Tuossa on suuri ero.
- .....
P-A Turpeinen kirjoitti:
Yleensä jätän pannuhuoneen oven, joka on ulko-ovi, auki kun lisään puita ja silti tulee savua ulos kattilasta. Eli korvausilmaa pitäis tulla riittämiin. Kun pistää hiilloksen päälle puita, niin ne syttyvät nopeasti ja rajusti palamaan, eikä imuri kerkiä imemään kaikkea savua.
Että onko hormi riittävä mitoitukseltaan, siis poikkipinta/pituus. Itselläni 8 metrinen rööri tuon Vedan kanssa, kylmänä saattaa hieman nikotella, mutta kun on pakkasää ja pannu kuuma, niin veto on todella kova. Jos esim. avaa pannun päällä olevan nuohousluukun, ei sauhu tule sisään, vaan menee kovalla vedolla hormiin. Tuliputkissa on turbulenssilevyt, jotka jarruttavat savukaasuja ja vetoa hiemanpienetävät. Puun lisäysvaiheess pitää kyllä ohituspelli avata, muuten tulee sauhu väärään suuntaan.
- no
P-A Turpeinen kirjoitti:
Tossa aritermissä on tosiaan semmoset aaltomaiset peltisoirot siellä konvektiokanavissa. Täytyy koittaa mitä tapahtuu jos ottaa niitä pois, nouseeko savujen lämpötila kuinka paljon ja väheneekö karstoittuminen.
Onko joku ottanut ne "haitat" pois konvektiokanavista, tässä aiterm 25 ? miten on vaikuttanu käyttöön?
- l
kyllä joutuu ostaan! hintaa jää nyt nii vähän tolle 25 et ei viiti muuta ees aatella..
- puulämmittäjäksi
Rican kattila näyttäisi olevan saman hintainen tai jopa vähän halvempi kuin tuo Arimax. Paljonko sielläpäin 25 hinta? Sain tarjouksen 3400 €..
- leplep
sain sen suhteella lähes puoleen tosta. enempää en viiti kertoa..
- jottiet.
leplep kirjoitti:
sain sen suhteella lähes puoleen tosta. enempää en viiti kertoa..
et ees tehtaalta saa 1200 egee 25
- niinniiii
jottiet. kirjoitti:
et ees tehtaalta saa 1200 egee 25
Onko 1200e sinusta "noin puolet 3400e"
- JK
niinniiii kirjoitti:
Onko 1200e sinusta "noin puolet 3400e"
Kattila ollut käytössä 1 kk. Tyytyväinen ollut. Hyvin lämpenee 1800 l varaaja vaikka olenkin näin aluksi käyttänyt huonompia puita 20-35cm vanhoja klapeja. Parempaa 50cm tavaraa kuivumassa pihalla...
Piippu on vain 3,7 m / 175 mm ja vetää hyvin eli piipun mitalla ei näyttäisi olevan vaikutusta.
Hyvää: paloaika n. 3-4h. Ei savuta kovin paljon. Siisti.
Huonoja puolia: savuttaa jos menee liian aikaisin lisäämään puita.
Kyselkää jos haluatte lisää käyttökokemuksia.. - harkitsee
JK kirjoitti:
Kattila ollut käytössä 1 kk. Tyytyväinen ollut. Hyvin lämpenee 1800 l varaaja vaikka olenkin näin aluksi käyttänyt huonompia puita 20-35cm vanhoja klapeja. Parempaa 50cm tavaraa kuivumassa pihalla...
Piippu on vain 3,7 m / 175 mm ja vetää hyvin eli piipun mitalla ei näyttäisi olevan vaikutusta.
Kyselkää jos haluatte lisää käyttökokemuksia..Montako pesällistä menee tuon 1800 litran lämmittämiseen jos on pakkasta että patteritkin vaativat lämmintä vettä? Mikä on savukaasujen lämpötila kun palaminen on huipussaan? Onko vaikea nuohota?
- JK
harkitsee kirjoitti:
Montako pesällistä menee tuon 1800 litran lämmittämiseen jos on pakkasta että patteritkin vaativat lämmintä vettä? Mikä on savukaasujen lämpötila kun palaminen on huipussaan? Onko vaikea nuohota?
Vaikea sanoa montako pesällistä. Olen nyt polttanut 1 pesällisen / päivä. Sillä lämpö nousee 80 asteeseen yläosasta. Jos koko varaajan haluaa 80 asteeseen niin meniskö 2-3 pesällistä, jos lähtötilanne on se, että varaaja on täysin kylmä. Tosin minulla se puu ei ole kovin kummoista, joten koivulla varmaan puolet tuosta määrästä..
Savukaasut 140-170, riippuen miten antaa happea ja onko savukaasuimuri säädetty kovalle, norm. pidän 60% teholla.
Ei ole vaikea nuohota. Ostin tuhkaimurin niin sillä siisti putsata, lisäksi näytttää vähän harjaa.
Tuo savuttaminen loppu kun lisää puut vasta sitten kun jäljellä pieni hiillos. - toimintatonni?
http://kotly.com/index.php?cPath=169
2465€ näyttää maksavan Puolassa Rican 25 kattila, kallis on rahti Suomeen... Tuohon hintaan kannattaa ajaa Puolaan ja hakeakin härveli :) - onuat
JK kirjoitti:
Kyselkää jos haluatte lisää käyttökokemuksia..Nyt JK on saanut kunnon talvesta kokemuksia . Onko ilmennyt jotain uutta ?
Sain messuilta muutaman kattilatarjoksen ja ariterm taitaa olla ainoa
käänteispalo jonka saa sovitettua pannuhuoneseen . Jäspi olisi sopinut
vasekätisilä luukuilla , mutta sellaistahan ne ei suostu tekemään .
Vielä kaipaisin vähän uskonvahvistusta tähän käänteispaloon .
Minkä hintaisia ja vaihdon helppous arinatiilissä . Miten palaa joku isompi
pölkky joukosa . Olen viimeiset 30 v. lämmitänyt alapalokattilalla , joten
periaate on hallussa .
Niin jos tampereen seudulla joku haluaisi esitellä kattilan käytössä p. 0500-159794
- Markopm
Hyvää asiaa, kun itselläkin kattilanvalinta ajankohtainen. Onko kenellekään tullut kokemuksia ko kattilan käyttämisestä pellettipolttimen kanssa?35
- napapalo
Taitaa olla vähän semmonen semmonen klumeluuripönttö. :) Komee päällepäin, mutta muuten aika mitön lämmitin.
- Freddy Kruger
napapalo kirjoitti:
Taitaa olla vähän semmonen semmonen klumeluuripönttö. :) Komee päällepäin, mutta muuten aika mitön lämmitin.
jos aiot pitää pidempään, skippaa aritermi ja osta LAKA YR-30, vähintään yhtä hyvä hyötysuhde ja pidempi-ikäinen
- ihmettelijä..
Freddy Kruger kirjoitti:
jos aiot pitää pidempään, skippaa aritermi ja osta LAKA YR-30, vähintään yhtä hyvä hyötysuhde ja pidempi-ikäinen
Voikos 90 % hyötysuhde enää paljon parempi olla klapikattilalla? Ja mihin tuo Lakan pidempi-ikäisyys perustuu?
- Anonyymi
Minulla on tällainen kattila ollut jo 12 vuotta olen erittäin tyytyväinen. Kattilan tuupit saa putsattu hyvin akkuporakoneella osta puuilosta pyöreä teräsharja ja siihen 10 millinen kierretanko ja siihen sopiva yhdysholkki porakone ei saa olla lelu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758