Olen 18-vuotias, käyn lukiota toista vuotta. Lukion käyn tod.näk. 3,5 vuodessa.
Olen aikeissa muuttaa omaan kämppään, koska kotona elämisestä ei enää tule mitään. Yksi vuokrakämppä on kiikarissa, vuokra on 340e/kk vesimaksu 15e/kk.
Paljonko saan tukia, kun muutan omilleni? Eli kuinka suuria suurinpiirtein asumis- ja opintotuki ovat? Opintotukea tulee jo nyt, mutta tiedän sen kasvavan kun muuttaa omilleen.
Tiedän ettei yksin asuessa kauheasti biletetä, tosin olen totttunut elämään säästeliäästi. Välillä tulee juhlittuakin, mutta rahan suhteen olen kuitenkin oppinut olemaan melko tarkka. Työpaikkaa mulla ei ole, vaikka sellaista olen yrittänyt etsiä.
Paljonko saan tukia?
9
1580
Vastaukset
- asdgf
Näillä tiedoilla aivan mahdotonta sanoa. Syötäpä itse tänne kaikki tarvittavat tiedot, niin ohjelma laskee sinulle arvion:
http://asiointi.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication?lang=fi
Huomioi myös kaikki muut menot ennen kuin lähdet tukien varaan asumaan ja elämään. - opiskelija.
Alle 20v vaikuttaa opintotukeen vanhempien tulot (mitä en voi käsittää). Jos oletetaan että saat 150€ opintotukea ja 201€ asumistukea (mikä on maksimi vuokraan katsomatta), saat suurinpiirtein vuokran maksettua. Jos on luottotiedot (oletan että juuri täysi-ikäisellä on), pitää ottaa valtion takaamaa opintolainaa. 300 euroa kuussa. Opintoraha ja asumislisä menisi näin asumiskuluihin ja käteen jäisi 300/kk opintolainaa. Tähän päälle saat sossusta noin 120 euroa (kohtuullisten asumiskulujen jälkeen käteen jäätävä 417 euroa) Monet jättävät tarkoituksella muutaman pienen laskun maksamatta, jolloin menee luottotiedot (velan maksettua luottotiedot palautuvat 2 vuodessa) ja sosiaalitoimi on velvollinen järjestämään toimeentulon, eli asumismenojen jälkeen jäätävä 417e käyttörahaa.
tuohon voit rustailla tulot, jolloin näet paljonko olet oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Muista että opintolaina (300/kk) lasketaan tuloksi vaikka sitä ei nostaisi (edellyttäen että siihen on oikeutettu)- egsr
Opiskelija ei saa asumistukea kuin erityistapauksissa.
- opiskelija.
egsr kirjoitti:
Opiskelija ei saa asumistukea kuin erityistapauksissa.
Yleistä asumistukea ei saa (kesällä sossulta, jos ei muualta)
Opintotuen tarkoitus on turvata toimeentulosi opiskelun aikana. Opintotukeen kuuluvat
* opintoraha
* asumislisä
* opintolainan valtiontakaus
Tosin nähdäkseni sinun (trollauksen?) tarkoituksesi oli viilata pilkkua (asumistuki-asumislisä).. - egsr
opiskelija. kirjoitti:
Yleistä asumistukea ei saa (kesällä sossulta, jos ei muualta)
Opintotuen tarkoitus on turvata toimeentulosi opiskelun aikana. Opintotukeen kuuluvat
* opintoraha
* asumislisä
* opintolainan valtiontakaus
Tosin nähdäkseni sinun (trollauksen?) tarkoituksesi oli viilata pilkkua (asumistuki-asumislisä)..Ei todellakaan ole tarkoitus viilata pilkkua, sehän on puhdasta vittuilua, vaan antaa täsmällistä tietoa. Jos joku asiasta tietämätön menee näiden ohjeiden perusteella hakemaan Kelasta hakemuksia täytettäväksi, niin paljonko iloa on asumistukihakemuksen täyttämisestä, kun asumistukea ei ole edes tulossa? Ei tulekaan asumistukea 201€, vaikka netissä niin väitettiin. Nyyh.
- opiskelija.
egsr kirjoitti:
Ei todellakaan ole tarkoitus viilata pilkkua, sehän on puhdasta vittuilua, vaan antaa täsmällistä tietoa. Jos joku asiasta tietämätön menee näiden ohjeiden perusteella hakemaan Kelasta hakemuksia täytettäväksi, niin paljonko iloa on asumistukihakemuksen täyttämisestä, kun asumistukea ei ole edes tulossa? Ei tulekaan asumistukea 201€, vaikka netissä niin väitettiin. Nyyh.
asumislisää tulee 201€ kk. Eiköhän heikompikin osaa täyttää siihen opintotukilomakkeeseen (samalla lomakkeella haetaan opintoraha, asumislisä,lainatakaus kerralla opiskelijalla) tarvittavat tiedot.
- egsr
opiskelija. kirjoitti:
asumislisää tulee 201€ kk. Eiköhän heikompikin osaa täyttää siihen opintotukilomakkeeseen (samalla lomakkeella haetaan opintoraha, asumislisä,lainatakaus kerralla opiskelijalla) tarvittavat tiedot.
Osaa varmasti ellei häntä neuvota hakemaan asumistukea. Eikä se asumislisän täysimääräisyyskään ole mikään itsestäänselvyys.
- opiskelija.
egsr kirjoitti:
Osaa varmasti ellei häntä neuvota hakemaan asumistukea. Eikä se asumislisän täysimääräisyyskään ole mikään itsestäänselvyys.
Ok. koko kinastelu alksoi ylipäätään siitä, kun kirjoitin vaningossa asumislisän sijasta asumistuki. Toivotaan että ap kirjoittaja saa asiansa järjestykseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145