Pelastuksemme perustasta

Puhumme pelastuksemme perustasta. Kirjoitusteni tarkoitus on juurruttaa uskovia Kristukseen ja Hänen armoonsa ja rakkauteensa. Meidän tulee luovuttaa ja luottaa pelastuksemme pelastuksemme päämiehen Jeesuksen Kristuksen käsiin (Heb 2:10, 7:25, 1 Kor 15:2). Se on tämänkin kirjoitukseni motiivi.

Minua on syytetty että kirjoitan syntiä hyväksyviä opetuskirjoituksia. En ole kirjoittanut yhtään sellaista kirjoitusta. Olen kirjoittanut Jumalan teosta Kristuksessa Kristuksen ristillä ja sen tuomista siunauksista ihmiskunnalle. Olen nähnyt tarpeelliseksi opettaa lahjavanhurskaudesta koska tällä palstalla esiintyy monenlaista ihmistekoihin ja ihmisen omiin ansioihin perustuvaa pelastusoppia. Ihmis- ja syntikeskeinen opetus ahdistaa uskovaa. Varmasti tässäkin ketjussa monet tulevat kirjoittamaan kuinka ihmisen pitää elää pyhityselämää pelastuakseen. He pyrkivät kirjoituksillaan opettamaan uskovia että uskova ei saa elää välinpitämättömästi syntiä harjoittaen synnissä. Tämä on tietysti totta, mutta kuka uskova tarvitsee tällaista opetusta ja rakentuu siitä? Luuleeko todella joku uskovien ajattelevan että Jumala hyväksyy syntiä? Luuleeko joku että vilpittömät uskovat elävät välinpitämättömästi tahallisessa synnissä?

KUKA PÄÄSEE MUKAAN TEMPAUKSEEN?

Täällä on aikaisemmassa ketjun aloituksessa esiintynyt lenkki jossa oli hyvin totuuden mukaisesti kuvattu ylöstempaus. Tässä lyhyessä ylöstempausfilmissä Jeesus hakee uskovat taivaaseen.

http://www.youtube.com/watch?v=YEPoN3-CiUo

Kysymys kuuluu: Kuka pääsee mukaan ja kuka jää jäljelle? Tätä kysymystä monet vilpittömät uskovat pohtivat. Se saa monet pelkäämään että ehkä minä itse jään jäljelle vihan aikaan. Jotkut vilpittömät Herraa rakastavat uskovat näkevät itsensä kelvottomina ylöstempaukseen ja pelastukseen koska he katsovat itseensä ja omiin epäonnistumisiinsa. Ja niitähän kyllä on aivan riittävän paljon itsensä tuomitsemiseen. Onko itseensä ja omiin synteihin tuijottaminen hyväksi? Onko pelastuksen perustaa itsestään etsiminen hyväksi vaiko pahaksi? Eikö se vie uskovaa lain alle ja sitä kautta pelkoon ja ahdistuksiin ja viimein jopa luopumaan uskosta? (Gal 1:6, 5:1-5,12). Uskova kun ei itsestään löydä riittävää hyvyyttä ja onnistumista pelastuksensa perustaksi. Ja silloinko uskova joutuisi uskovanakin helvettiin koska hän on vajava ja heikko uskossaan? Ei näin. Jumala näki ettei yksikään meistä pelastu omalla hyvyydellämme, emme vaikka kuinka yrittäisimme. Siksi Jumala on valinnut pelastuksemme perustaksi tukevamman pohjan; Jeesuksen Kristuksen ja Hänen ansionsa. Tämä perusta kestää ja siihen voi luottaa.

Huomasitko että tuossa ylöstempausfilmissä katosivat kaikki lapset ja uskovat nuoret. Hallelujaa!!! Jäljellejääneet olivat kaikki aikuisia ihmisiä. Ylöstempauksessa Jeesus hakee luokseen taivaaseen kaikki lapset ja uskovat nuoret ja uskovat aikuiset. Mutta minun mielipiteeni on se että noin suuresta kuulijakunnasta jää jäljelle paljon suurempi joukko. Tuossa filmissä esiintyvästä kuulijakunnasta jäi vain muutamia kuulijoita jäljelle. Onkohan tämä lähempänä totuutta kun ajatellaan tämän päivän uskovien tilaisuuksia ja niiden kuulijakuntia? Toivottavasti se on näin.

Keitä sitten olivat nuo jäljelle jääneet ihmiset? Olivatko he heikkoja lankeilevia uskovia? Eivät varmasti olleet heikkoja kompuroivia uskovia. Heikkokin uskova on Jumalan lapsi ja hän on mukana ylöstempauksessa. Olivatko he uskossa Jeesukseen? Eivät varmasti olleet uskossa. Jäljelle jääneet eivät olleet uskossa. He olivat Kristuksen ts. pelastuksen ja Jumalan armon ulkopuolella (Apt 13:47, 1 Kor 1:30). He eivät olleet sisällä Kristuksessa eivätkä he myöskään olleet sisällä Jumalan armossa (1 Kor 1:4, Tiit 2:11, 1 Piet 5:12). Uskova pelastuu armosta uskon kautta uskosta (Room 4:16, Gal 2:16, 3:8-11, 24) ja armossa sisällä (Ef 2:8-9, Ps 32:10).

jatkuu.....

32

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavali kirjoitti vajavalle "huonolle" Korintton seurakunnalle: "KAIKKI ME MUUTUMME, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä," (1 Kor 15:51-52). Monet tämän päivän uskovat olisivat varmasti tuominneet helvettiin suuren osan Korintton seurakunnan jäsenistä Jumalalle vastenmielisinä lihallisina helvettiin tuomittuina kristittyinä. Keitä olivat nuo "kaikki me" jotka muuttuisivat ja pääsisivät mukaan ylöstempaukseen? Paavali tarkoitti kaikkia Jeesukseen uskossa olevia heikkojakin Korintton uskovia. Vaikka Korinttossa oli suuri osa seurakunnan jäsenistä heikkoja lihallisia uskovia (1 Kor 3:1-3). He pääsisivät kuitenkin mukaan ylöstempaukseen. Näinhän Paavali asian ilmaisee. Korintton lihalliset uskovat olivat pieniä lapsia Kristuksessa lihallisuutensa tähden. He olivat silti pyhiä ja sisällä pelastuksessa koska he olivat Kristuksessa Jeesuksessa (1 Kor 1:2, 3:3:1, Room 8:1).

Taitaa lakisaarnaajat kauhistua Paavalin ja Jeesuksen oppia: ”NUO LIHALLISET USKOVATKO PYHIÄ? Ei ikinä! Minähän se olen pyhä koska minä ....” Joka tapauksessa Paavali ja Jeesus väittivät Korintton kaikkia uskovia pyhiksi (Gal 1:12). Paavali ei tietenkään hyväksynyt syntiä Jumalan pienokaisille (1 Joh 2:1-2, 3:5-10, Room 6:1-16). Uskovien piti tehdä parannus synneistään koska heidän korkea kutsumuksensa Jumalan lapsina vaatii vanhurskasta elämäntapaa.

PELASTUKSEN PERUSTA
      Mikä sitten on pelastuksemme perusta? Onko se meidän onnistunut kilvoittelumme vai onko se joku muu asia? Tämä pitäisi olla tärkeä kysymys meille kaikille. Palstan lakisaarnaajat näyttävän lähtevän siitä lähtökohdasta että kaikissa uskovissa ei asukaan Jumalan Henki. Raamatun Sanan mukaan kaikissa uskovissa asuu Jumalan Henki. Jumalan Henki uskovassa inhoaa ja vihaa syntiä. Siksi uskova ei tahdo tehdä syntiä (Gal 5:16-18,22-26, 1 Joh 3:9, Room 8:14-16). Hän taistelee syntiä vastaan.

Jos nyt kuitenkin joku tätä tekstiä lukeva ”uskova” ajattelee mielessään: ”Voi kunpa tässä kirjoituksessa olisi minun syntiäni hyväksyvää armollista opetusta niin että minä voisin jatkaa synnin harjoittamista viitaten tähän opetukseen.” Tällainen ”uskova” ei ole uskossa ollenkaan. Hänessähän ei ole Jumalan Henki joka vastustaa syntiä. Hänen tilansa on vakava. Silloin ei muu auta kuin parannuksen teko ja Jeesuksen vastaanottaminen pelastukseksi (Joh 1:12). Silloin ihminen saa Jumalan Hengen sisimpäänsä vaikuttamaan hänessä syntiä karttavaa vanhurskasta elämää (Ef 4:24, 1 Kor 6:11, 19-20, Gal 5:16-18).

Onnistunut kilvoittelumme ei voi olla pelastuksemme perusta koska vaelluksemme parhaimmillaankin on hyvin vajavaista ja suurta kompurointia uskon tiellä.
      Tästä syystä Korintton uskovien ja myös meidän tämän päivän uskovien pelastuksen perustaa täytyy etsiä uskovan itsensä ulkopuolelta. Uskovat ovat itsessään liian huonoja pelastuakseen omilla ansioillaan. Paavali paljastaa korinttolaisille heidän pelastuksensa perustan: "Sillä muuta PERUSTUSTA (pelastukselle) ei kukaan voi panna kuin mikä pantu on, ja se on JEESUS KRISTUS" (1 Kor 3:6,10-11).

Jos jonkun uskovan vaellus on lihallinen, ts. hän on kasvamaton pikkulapsi Kristuksessa, hän pelastuu kuitenkin Kristuksen ansion perusteella ja perustalla (1 Kor 3:1,12-15, Room 8:1-10, 2 Kor 5:21). Uskova ei ole lihan vallassa vaan Hengen vallassa jos ja kun Jumalan Henki asuu hänessä (Room 8:9).
      Jos uskovan vaellus miellyttää Jumalaa, hän saa palkan vaelluksensa niiltä osin kuin hän on tehnyt Jumalan tekoja Jumalan vaikuttama rakkaus motiivinaan (1 Kor 3:14, Gal 5:6, Room 5:5, 1 Kor 13, 1 Joh 4:9, Ef 2:10). Kristuksen tuomioistuimen eteen kootaan KAIKKI Jeesukseen uskovat. Siellä ei lausuta kadotustuomiota kenellekään .

"Sillä KAIKKIEN MEIDÄN (Jeesukseen uskovien) pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa" (2 Kor 5:10).
      Ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa (Room 8:1).

• JUMALAN ARMO KRISTUKSESSA PELASTUKSEKSI JA PYHITYKSEKSI

Miten uskova saadaan elämään vanhurskasta pyhityselämää?

Jumalan armo on ilmestynyt PELASTUKSEKSI Kristuksessa. Jumalan armo kasvattaa uskovaa Jumalan lasta hylkäämään synnit (Tiit 2:11-12). Tämä on yksilöuskovan osa pyhityksestä. Ilman tätä yksilön pyhitystä, ts. synnistä pois pyrkimistä, hän ei tule näkemään Herraa (Heb 12:14). Mutta, huomaa tässä että voima pyhitykseen saadaan Jumalan armosta eikä laista. Heti seuraavassa jakeessa 15 hebrealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa: ”Pitäkää huoli siitä ettei kukaan jää osattomaksi JUMALAN ARMOSTA.” Lue myös 2 Kor 6:1-2. Laki saa aikaan vihaa (Room 4:15). Sen tähden laki ei kykene viemään ihmistä sisälle Jumalan armoon ja pelastukseen koska,.... ARMO JA PELASTUS PERUSTUU JUMALAN ristillä OSOITTAMAAN RAKKAUTEEN (Joh 3:16, Room 5:8-11, 1 Joh 4:9-10). Tästä syystä kova lain saarna ei vie uskovaa lähelle Jeesusta ja pyhitykseen. Se voi tehdä jopa päinvastaisen vaikutuksen uskovassa.

Laki annettuna Mooseksen kautta vei Israelin kansan vain luvatun maan rajalle. Mooses ei voinut viedä kansaa sinne sisälle. Siihen tarvittiin toinen henkilö. Joosua (VT:n esikuva Jeesuksesta Kristuksesta) vei kansan luvattuun maahan Jumalan armon ja rakkauden saneleman Jumalan lupauksen kautta. Jumalan antama Jumalan armo ja rakkaus ilmestyikin pelastukseksi kaikille ihmisille Jeesuksessa Kristuksessa (Joh 1:15-18, Gal 3:24-25, Tiit 2:11). Vain Jeesus Kristus voi viedä ihmisen sisälle luvattuun maahan rakkautensa ja armonsa kautta. Jeesus Kristus ON Jumalan lihaan tullut Sana joka ON täynnä armoa ja totuutta (Joh 1:1,14,17). Tästä syystä julistetun Jumalan Sanan täytyy olla armon evankeliumi jonka kautta ihminen viedään sisälle armoon ja pelastukseen Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on sulkenut lain tien pelastukseen. Lain saarnat tekevät Mooseksen ts. lain turhaa työtä. Mooses oli kuitenkin viisas. Hän ei edes yrittänyt viedä väkisin kansaa luvattuun maahan. Hän luovutti tehtävän Joosualla ts. Jeesukselle Jumalan armon Sanalle (Apt 20:24). Joosua onnistui tehtävässään täydellisesti. Jeesus Kristus onnistuu myös tehtävässään täydellisesti. Me saamme luottaa Häneen.

”jonka tähden hän (Jeesus Kristus) myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa” (Heb 7:25).
        ”Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen ARMONSA SANAN HALTUUN, hänen, joka ON VOIMALLINEN RAKENTAMAAN TEITÄ ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa” (Apt 20:32).

• jaikal kirjoitti:

JUMALAN ARMO KRISTUKSESSA PELASTUKSEKSI JA PYHITYKSEKSI

Jumalan armo on ilmestynyt PELASTUKSEKSI Kristuksessa. Jumalan armo kasvattaa uskovaa Jumalan lasta hylkäämään synnit (Tiit 2:11-12). Tämä on yksilöuskovan osa pyhityksestä. Ilman tätä yksilön pyhitystä, ts. synnistä pois pyrkimistä, hän ei tule näkemään Herraa (Heb 12:14). Mutta, huomaa tässä että voima pyhitykseen saadaan Jumalan armosta eikä laista. Heti seuraavassa jakeessa 15 hebrealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa: ”Pitäkää huoli siitä ettei kukaan jää osattomaksi JUMALAN ARMOSTA.” Lue myös 2 Kor 6:1-2. Laki saa aikaan vihaa (Room 4:15). Sen tähden laki ei kykene viemään ihmistä sisälle Jumalan armoon ja pelastukseen koska,.... ARMO JA PELASTUS PERUSTUU JUMALAN ristillä OSOITTAMAAN RAKKAUTEEN (Joh 3:16, Room 5:8-11, 1 Joh 4:9-10). Tästä syystä kova lain saarna ei vie uskovaa lähelle Jeesusta ja pyhitykseen. Se voi tehdä jopa päinvastaisen vaikutuksen uskovassa.

Laki annettuna Mooseksen kautta vei Israelin kansan vain luvatun maan rajalle. Mooses ei voinut viedä kansaa sinne sisälle. Siihen tarvittiin toinen henkilö. Joosua (VT:n esikuva Jeesuksesta Kristuksesta) vei kansan luvattuun maahan Jumalan armon ja rakkauden saneleman Jumalan lupauksen kautta. Jumalan antama Jumalan armo ja rakkaus ilmestyikin pelastukseksi kaikille ihmisille Jeesuksessa Kristuksessa (Joh 1:15-18, Gal 3:24-25, Tiit 2:11). Vain Jeesus Kristus voi viedä ihmisen sisälle luvattuun maahan rakkautensa ja armonsa kautta. Jeesus Kristus ON Jumalan lihaan tullut Sana joka ON täynnä armoa ja totuutta (Joh 1:1,14,17). Tästä syystä julistetun Jumalan Sanan täytyy olla armon evankeliumi jonka kautta ihminen viedään sisälle armoon ja pelastukseen Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on sulkenut lain tien pelastukseen. Lain saarnat tekevät Mooseksen ts. lain turhaa työtä. Mooses oli kuitenkin viisas. Hän ei edes yrittänyt viedä väkisin kansaa luvattuun maahan. Hän luovutti tehtävän Joosualla ts. Jeesukselle Jumalan armon Sanalle (Apt 20:24). Joosua onnistui tehtävässään täydellisesti. Jeesus Kristus onnistuu myös tehtävässään täydellisesti. Me saamme luottaa Häneen.

”jonka tähden hän (Jeesus Kristus) myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa” (Heb 7:25).
        ”Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen ARMONSA SANAN HALTUUN, hänen, joka ON VOIMALLINEN RAKENTAMAAN TEITÄ ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa” (Apt 20:32).

olet muokannut Raamatun tekstejä ja loppukommentiksi laittama jakeesi "Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen ARMONSA SANAN HALTUUN,.....", osoittaa nähdäkseni että pidät kirjoituksiasi Jumalan sanana ja itse jätät toiset haltuusi.

• jaikal:
        "Paavali ei tietenkään hyväksynyt syntiä Jumalan pienokaisille (1 Joh 2:1-2, 3:5-10, Room 6:1-16). Uskovien piti tehdä parannus synneistään koska heidän korkea kutsumuksensa Jumalan lapsina vaatii vanhurskasta elämäntapaa".
        ---
        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Jh.1:8-2:2
        --
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        --
        Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
        Paavali, syntisistä suurin, tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
        ---
        "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).
        --
        Rukous:
        "Herra, minä tunnustan sinun totuutesi valossa,
        että olen tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin, teoin ja laiminlyönnein.
        Minun tulisi rakastaa sinua, Jumalani ja Vapahtajani, yli kaiken,
        mutta olen rakastanut itseäni enemmän kuin sinua.
        Sinä olet antanut minulle lähimmäisen,
        että rakastaisin häntä niin kuin itseäni.
        Olen kuitenkin ollut itsekäs ja käteni on ollut hidas auttamaan.
        Sen tähden käyn eteesi ja tunnustan syntini ja syyllisyyteni.
        Tuomitse minut, Jumala, mutta älä hylkää minua.
        Minulla ei ole mitään muuta pakopaikkaa,
        kuin sinun sanomaton laupeutesi".

• jaikal kirjoitti:

JUMALAN ARMO KRISTUKSESSA PELASTUKSEKSI JA PYHITYKSEKSI

jaikal:
        "Tästä syystä julistetun Jumalan Sanan täytyy olla armon evankeliumi jonka kautta ihminen viedään sisälle armoon ja pelastukseen Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on sulkenut lain tien pelastukseen. Lain saarnat tekevät Mooseksen ts. lain turhaa työtä".
        --
        JEESUS JA LAKI
        Matt.5:17-20
        --
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        --
        Jumalan sana on lakia ja evankeliumia.
        Laki ilmaisee Jumalan pyhän tahdon ja kurittaa meitä Kristuksen luo (Room, 3:24).
        Evankeliumi on iloinen sanoma Jumalan armosta, joka tarjotaan meille Kristuksessa (Lk. 2:10-11).
        Näitä ei pidä sekoittaa toisiinsa. Laki on erotettava evankeliumista.

Ihmisen omat yritykset ja teot eivät kelpaa Jumalalle.
        Evankeliumiin ei tule sekoittaa mitään vaatimusta tai ihmisiltä edellytettävää suoritusta.
        Evankeliumissa jaetaan ilmaiseksi ja ilman ehtoja Jumalan armoa ja pelastuksen lahjaa. Jokainen ihminen on ainoastaan armon kohde ja kutsuttu lahjan vastaanottajaksi.

Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
        Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
        Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi).
        Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
        Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (Gal. 3:1).

• Tapio522eikirj.
        Tapio522 kirjoitti:

jaikal:
        "Paavali ei tietenkään hyväksynyt syntiä Jumalan pienokaisille (1 Joh 2:1-2, 3:5-10, Room 6:1-16). Uskovien piti tehdä parannus synneistään koska heidän korkea kutsumuksensa Jumalan lapsina vaatii vanhurskasta elämäntapaa".
        ---
        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Jh.1:8-2:2
        --
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        --
        Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
        Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
        Paavali, syntisistä suurin, tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
        ---
        "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).
        --
        Rukous:
        "Herra, minä tunnustan sinun totuutesi valossa,
        että olen tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin, teoin ja laiminlyönnein.
        Minun tulisi rakastaa sinua, Jumalani ja Vapahtajani, yli kaiken,
        mutta olen rakastanut itseäni enemmän kuin sinua.
        Sinä olet antanut minulle lähimmäisen,
        että rakastaisin häntä niin kuin itseäni.
        Olen kuitenkin ollut itsekäs ja käteni on ollut hidas auttamaan.
        Sen tähden käyn eteesi ja tunnustan syntini ja syyllisyyteni.
        Tuomitse minut, Jumala, mutta älä hylkää minua.
        Minulla ei ole mitään muuta pakopaikkaa,
        kuin sinun sanomaton laupeutesi".

Lainaus linkistä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8789201 :

"Usko on kokonaan lahja ja ilo pelastuksesta sekä Jumalan lapseudesta, ovat kokonaan Pyhän Hengen työtä. ”Sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla.” Ps. 32:7. Vasta kiittäessämme koemme pelastuksen ilon.
        Uskovan ilossa on aina murheen pohjasävy. ”Murheellisina mutta aina iloisina.” 2 Kor. 6:10. Murhe on omasta heikkoudesta ja pyhyyden puutteesta, synnistä ja omasta pahasta lihastaan. Se murhe ei saa hävitä tai voimme tehdä syntiä armon päälle ja usko kuolee vähitellen.

Pyhä Henki osoittaa synnin ja johdattaa Kristuksen luo. Se on iloa Herrassa ja Hänen anteeksiantavassa armossaan. Ilo ja murhe ovat Pyhän hengen työtä".
        --

• yritit käännyttää minua sinun omaan oppiisi (ei siis Raamatun oppiin ) uhkaamalla minua teloituksella, jonka omat ystäväni suorittaisivat.

"Teloittajat ovat sinun nykyisiä ystäviäsi......Tuo päivä voi olla hyvin lähellä.
      Lue ohjeeni ja pane ne mieleesi."

Olen uhkailustasi kysynyt sinulta monet kerrat saamatta vastausta.
      Uhkauksesi on siis edelleenkin voimassa kun et ole sitä perunut, saati anteeksi pyydellyt?

• mistä tietää sen, että on onnistunut tuomaan palstalle hyvän kirjoituksen ? No siitä, että sinä annat ensimmäisen kommentin siihen ja täyden varmuuden saa, jos kommenttisi on varsinaisen asian sivusta oleva tahallinen moukkamainen väärin ymmärrys. Mutta peku, älä loukkaannu. Olet erittäin älykäs kaveri ja väitän, ettei kukaan osaisi niin kätevästi aina tahallaan väärin ymmärtää kaikkea, kuin sinä. Se on taito ja se vaatii sitä samaa "viisautta", jota löytyy iltalehtien lööppien laatijoilta. Henkilöt yllättyvät kerta toisensa jälkeen siitä, miten heitä on osattu niin taitavasti väärin ymmärtää ja kaikkea sitä mitä he ovat sanoneet on korostettu törkeän vääristävällä, koko asian muuttavalla tavalla. Eihän siinä sitten oikein voi sanoa, kuin... en minä niin sanonut, tai sanoin, mutta en tietenkään tarkoittanut ja kyllähän sinä ymmärsit ja ainakin luulin sinun ymmärtävän, mutta et siis ymmärtänytkään, vai ymmärsitkö.... no äh antaa sitten olla. Kuten sanoin, niin olet vähintään kätevä (älykäs) tuossa lööppien tekemisessä. Sinussa ovat iltapäivälehdet menettäneet paljon.

Oliko sinulla mitään kommentoitavaa varsinaiseen kirjoitukseen, jonka jaikal on kovalla vaivalla kirjoittanut ?
        Minun mielestäni se vaikuttaa varsin hyvältä kirjoitukselta, etten sanoisi LOISTAVALTA ! !

On niin helppoa kirjoittaa siitä miten meidän tulisi vaeltaa. Se on tietenkin hyvin tärkeä alue ja Paavali kirjoitti siitä mm. Korinttolaisille, joilla oli moraalin kanssa erinomaisia ongelmia. Kuitenkin, jos jäämme askartelemaan vain parannuksen teon kanssa, niin silloin olemme tekemisissä ns. alkeiden kanssa, joista Raamattu kehottaa menemään eteenpäin. Eteenpäin meno ei tarkoita alkeiden hylkäämistä, vaan sitä, että ne ovat niin yksinkertaisia perusasioita, ettei niistä tarvitse erikseen enää muistuttaa varttuneemmille uskoville. Missä me sitten kasvamme. Me kasvamme Kristuksen tuntemisessa, eli siinä mitä Hän on ja mitä Hän on tehnyt, ei siinä mitä me olemme, tai mitä meidän pitäisi olla. Kerta kaikkiaan hyvä kirjoitus jaikalilta, vai mitä pekulainen.

• * Jeesus ei vaadi keneltäkään yhtään mitään, sensijaan Hän on antanut kaikkensa. Antoi henkensä sinunkin puolesta, etkö muka tiennyt? Olet kuullut tuhansia kertoja, että Jeesus on kuollut ristillä koko maailman syntien edestä, sen sinä olet kuullut! Mutta et USKO! Siinä sinä teet Jeesukselle väärin, eikä suinkaan Jeesus vaadi sinulta mitään. Hän vaan tahtoisi, että uskoisit Häneen ja Hänen työhönsä mitä teki ristillään, myös sinun edestä.
        * Ei sinua tuomita niinkään syntiesi vuoksi, vaan siksi, että hylkäät Jumalan rakkauden, hyljätessäsi Hänen Poikansa ja Hänen suorittaman synnin sovituksen puolestasi, se on suurin synti, joka sinut lopulta tuhoaa, ellet sitten ota Häntä omakohtaiseksi Vapahtajaksesi! Mieti tätä!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Jeesus ei vaadi keneltäkään yhtään mitään, sensijaan Hän on antanut kaikkensa. Antoi henkensä sinunkin puolesta, etkö muka tiennyt? Olet kuullut tuhansia kertoja, että Jeesus on kuollut ristillä koko maailman syntien edestä, sen sinä olet kuullut! Mutta et USKO! Siinä sinä teet Jeesukselle väärin, eikä suinkaan Jeesus vaadi sinulta mitään. Hän vaan tahtoisi, että uskoisit Häneen ja Hänen työhönsä mitä teki ristillään, myös sinun edestä.
        * Ei sinua tuomita niinkään syntiesi vuoksi, vaan siksi, että hylkäät Jumalan rakkauden, hyljätessäsi Hänen Poikansa ja Hänen suorittaman synnin sovituksen puolestasi, se on suurin synti, joka sinut lopulta tuhoaa, ellet sitten ota Häntä omakohtaiseksi Vapahtajaksesi! Mieti tätä!

kun olisikin merikukka, mutta onkin hukka. Voi voi.
        Tämähän on totta monen kohdalla. Elämä voisi Jeesuksessa olla kuin kukka ja tuo kukka voisi tuoksua hyvältä, näyttää kauniilta ja olla monelle siunaukseksi. Nyt se on kuitenkin tuo hukka. Hukkaan on mennyt koko elämä, mutta toisaalta hukallakin on vielä toivoa ja se voi vielä muuttua kukaksi : ) ) ) ) )

Tämähän meni vallan runoiluksi.

Siunausta mohikaanille, joka ei ole hukka: )

• VALVOKAA!
      Mark.13:33-37 (Rinnakkaisteksti:Matt. 24:45-51)
      --
      13:33 Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee.
      13:34 On niinkuin muille maille matkustaneen miehen: kun hän jätti talonsa ja antoi palvelijoilleen vallan, kullekin oman tehtävänsä, käski hän myös ovenvartijan valvoa.

13:35 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, milloin talon herra tulee, iltamyöhälläkö vai yösydännä vai kukonlaulun aikaan vai varhain aamulla,
      13:36 ettei hän, äkkiarvaamatta tullessaan, tapaisi teitä nukkumasta.

13:37 Mutta minkä minä teille sanon, sen minä sanon kaikille: valvokaa."
      --
      Emme tiedä Jeesuksen tulemisen ajankohtaa.
      Sen tähden on oltava varuillaan, valvottava ja rukoiltava (33).

Jeesus puhuu miehestä, joka matkustaa muille maille. Hän jätti talonsa palvelijoilleen ja jakoi heille kullekkin omat tehtävänsä.
      Kaikkien piti valvoa, koska kukaan ei tiennyt, milloin herra palaisi takaisin.
      ”Valvokaa” (37)! Tähän kehoitukseen päättyy Jeesuksen puhe.

Valvomisen vastakohta on nukkuminen (36).
      Elämme ”yön” aikaa ja juuri nyt on suuri vaara nukahtaa. Jeesus liittää valvomisen ja rukouksen toisiinsa (33). Silloin kun valvoo ja rukoilee, on varuillaan. Silloin ei myöskään Herramme tulo yllätä.
      Valvova kristitty hoitaa ne tehtävät uskollisesti niillä ”leivisköillä” (Matt. 25:14-30) , jotka Herra on hänelle uskonut. Jeesus on ”muilla mailla” (34), mutta palaa pian takaisin.

Raamattu loppuu sanoihin:
      ”Totisesti, minä tulen pian. Amen, tule, Herra Jeesus. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen” (Ilm. 22:20.21).
      --
      Virsi 315
      1.
      Valvoa mun, Jeesus, anna
      aina ristis juurella
      ja niin joka päivä kuolla
      synneistäni kaikista.
      Suo myös kuolla maailmasta,
      kuolla itsestänikin,
      että kaiken elämäni
      sinulle vain eläisin.

2.
      Auta, että ristin tiellä
      kuljen askeleissasi.
      Eksymästä, horjumasta
      estä, Jeesus, jalkani.
      Uskoa ja rakkautta,
      toivoani lisää myös.
      Anna voimaa kilvoitukseen,
      täytä alkamasi työs.
      --
      Rukous:
      "Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".

• tempaus mene tuon lihallisen mielen kuvitelman mukaan, sillä oikeassa tempauksessa vain sisäinen, salattu ja lihan silmille näkymätön Jumalan kuva temmataan Jumalan yhteyteen Jeesuksessa Kristuksessa. Paavali ei opeta että meidän majamme temmataan, vaan "meidät" temmataan, [2.Kor. 5:1; 2.Piet. 1:14] Tuossa kuvitelmassa ei näytetä totuuden mukaista "majan pois panemista", vanhasta irti ottoa "kuoleman ruumiista, riisuutumista:

Roomalaiskirje 7
      22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

Koska ylösnousemukseen on tarjolla sekä sielullinen ruumis että hengellinen ruumis, (1.Kor.15:44) mutta ylösnousemukseen näistä kelpuutetaan vain yksi, ei siis molempia, niin Paavali on antanut määritteen,
      m i k ä - r u u m i s - meistä muutetaan Kristuksen kirkastetun ruumiin kaltaiseksi [Fil.3:21; 1.Kor.5:44].

Kun verrataan Apostolien tekojen 8:33 jaetta Fil.3:21 jakeeseen, niin viimeksi mainitussa jakeessa sana "alennustilamme ruumiin" olisi kuulunut suomentaa sanoilla, "nöyrtyneen", siis Jumalalle alentuneen ruumiimme Kristus on muuttava kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi!

• ekivaari: "Ei....tempaus mene tuon lihallisen mielen kuvitelman mukaan, sillä oikeassa tempauksessa vain sisäinen, salattu ja lihan silmille näkymätön Jumalan kuva temmataan Jumalan yhteyteen Jeesuksessa Kristuksessa".
        ---
        Väitteesi on kovin outo.

YLÖSNOUSEMUSRUUMIS
        1.Kor.15:35-58
        --
        15:35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"---
        ...
        15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
        15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
        15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
        --
        Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…”
        Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.
        Mitä ruumiin ylösnousemus on? Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan:
        ”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (1.Kor.15:13,14).

Jehovantodistajat eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan).

Luukkaan evankeliumissa kerrotaan, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46).
        Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa). Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39).
        Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27).
        Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43).
        Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista. Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan. "Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista" (1.Kor. 15:20).
        --

• Tapio522 kirjoitti:

ekivaari: "Ei....tempaus mene tuon lihallisen mielen kuvitelman mukaan, sillä oikeassa tempauksessa vain sisäinen, salattu ja lihan silmille näkymätön Jumalan kuva temmataan Jumalan yhteyteen Jeesuksessa Kristuksessa".
        ---
        Väitteesi on kovin outo.

YLÖSNOUSEMUSRUUMIS
        1.Kor.15:35-58
        --
        15:35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"---
        ...
        15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
        15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
        15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
        --
        Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…”
        Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.
        Mitä ruumiin ylösnousemus on? Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan:
        ”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (1.Kor.15:13,14).

Jehovantodistajat eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan).

Luukkaan evankeliumissa kerrotaan, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46).
        Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa). Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39).
        Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27).
        Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43).
        Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista. Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan. "Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista" (1.Kor. 15:20).
        --

ruumiin ylösnousemukseen, mutta en tämän maallisen ruumiini ylösnousemukseen, sillä "jos on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen ruumis", ja tämä hengellinen ruumis on se ylösnousemusruumis, [1.Kor.15:44].

Jos molemmat ruumiit — sielullinen ja hengellinen — nousisivat ylös, ei apostolin olisi tarvinnut määrittää Filippiläiskirjeen 3:21 jakeessa sitä, mikä ruumis muutetaan! Kaikissa on aina joko "kaksi miestä" tahi "kaksi naista", samalla vuoteella tahi työn touhussa, ja näistä aina "toinen otetaan" ja "toinen jätetään", ja minä uskon vakaasti, että Jumalalle kelpaa vain se ruumis, "joka ilolla yhtyy Jumalan lakiin", (Room. 7:22) ja sitä vastaan sotiva liha jää maahan hajotettavaksi saa oman palkkansa ja sille kuuluvan koston vastustamisestaan, [Vrt. Jes.26:14 ja 19] jakeiden sisältöä!

Ylösnousemustakin on opetettu lihan mieliksi väärin ja lihan mukaan.

´

• Tapio522eikirj.
        ekivaari kirjoitti:

ruumiin ylösnousemukseen, mutta en tämän maallisen ruumiini ylösnousemukseen, sillä "jos on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen ruumis", ja tämä hengellinen ruumis on se ylösnousemusruumis, [1.Kor.15:44].

Jos molemmat ruumiit — sielullinen ja hengellinen — nousisivat ylös, ei apostolin olisi tarvinnut määrittää Filippiläiskirjeen 3:21 jakeessa sitä, mikä ruumis muutetaan! Kaikissa on aina joko "kaksi miestä" tahi "kaksi naista", samalla vuoteella tahi työn touhussa, ja näistä aina "toinen otetaan" ja "toinen jätetään", ja minä uskon vakaasti, että Jumalalle kelpaa vain se ruumis, "joka ilolla yhtyy Jumalan lakiin", (Room. 7:22) ja sitä vastaan sotiva liha jää maahan hajotettavaksi saa oman palkkansa ja sille kuuluvan koston vastustamisestaan, [Vrt. Jes.26:14 ja 19] jakeiden sisältöä!

Ylösnousemustakin on opetettu lihan mieliksi väärin ja lihan mukaan.

´

Jäikö Jeesuksen ruumis hautaan?
        Jääkö meidän ruumiimme hautaan?
        --
        1.Kor.15:51-52
        --

• Tapio522eikirj. kirjoitti:

Jäikö Jeesuksen ruumis hautaan?
        Jääkö meidän ruumiimme hautaan?
        --
        1.Kor.15:51-52
        --

apostolit eivät tunnustaneet "minäkseen" eikä "meiksi" tätä näkyväistä, kuolevaista kehoansa, vaan he kutsuivat sitä nimillä "maallinen majani" ja "tämän majani" (2.Kor. 5:1; 2.Piet. 1:14). Kyllä näistä jakeista saa sellaisen käsityksen, että vain se "salattu sydämen ihminen" on se ylösnousemusruumis ja on täysin yhtä ruumista Kristuksessa! Profeetta Jesajan kirjassa kuningas Hiskia vertasi maallista majansa paimenen telttaan, joka hajotetaan, [Jes. 38:12]

Vain Jumalan seurakunnan Pää, Kristus, on noussut Isän luokse taivaisiin. Kristuksen jalat, osa Jumalan seurakuntaa, odottaa lopullista ylösnousemusta, Kristuksen ruumiin irtipääsyä maallisista,
        [Sak. 14:4; Hepr.12:22-25; Ilm.14:1]

,

• "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
      Matt. 5:48

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan,
      vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta
      ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta
      tehneet monta voimallista tekoa?'
      Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää
      pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'" Matt. 7:21-23

"Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä
      teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi." Luuk. 13:24
      _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Pelastajamme Jeesus, Hyvä Paimenemme, EI lupaa ruusuilla päällystettyä taivalta niille,
      jotka lähtevät seuraamaan Häntä taivastielle. Hän antoi selvän kuvauksen uhrista ja
      henkilökohtaisesta panoksesta, joka tulee jokaisen uhrattavaksi: "Niin ei myös teistä
      yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni." Lk.14:33

Ei Paavalikaan ollut pienemmän uhrin kannalla: "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden
      kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi
      uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne." Room.12:1

Jaikal, sinun helppohintaiset lupauksesi johtavat harhateille. Olen sitä mieltä, että sinun
      maalaamasi pelastuksen 'perusteet' on yksipuolisesti väritetty korvasyyhyyn pohjautuvilla
      painotuksilla. Samaa voit tietysti väittää minun esille ottamistani jakeista.

On joka tapauksessa parempi ottaa Jeesuksen sanat vilpittömästi ja tosissaan kuin että
      teeskennellen leikkii ymmärtämätöntä ja vetoaa, "sinun nimesi kauttahan me.. jne,jne".

Tekstistäsi löytyy tämäkin: >>tämä on yksilöuskovan osa pyhityksestä. Ilman tätä yksilön
      pyhitystä, ts. synnistä pois pyrkimistä, hän ei tule näkemään Herraa

• Yks-tämmönen

pyhityskin on Jumalan lahja. Herra meidät pyhittää. Kaikki on kristillisyydessä Jumalan lahjaa.

• >>>Ei Paavalikaan ollut pienemmän uhrin kannalla: "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden
        kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi

• Sirpa Rajala
        jaikal kirjoitti:

>>>Ei Paavalikaan ollut pienemmän uhrin kannalla: "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden

hyvä kirjoitus, mutta pahasti ottaa päähän hänen "lenkkinsä". >>> Katso tässä lenkissä olevan saarnan

• Pete..
        Sirpa Rajala kirjoitti:

hyvä kirjoitus, mutta pahasti ottaa päähän hänen "lenkkinsä". >>> Katso tässä lenkissä olevan saarnan

"huulena" ymmärrän tuon mitä sanot, mutta onko sillä nyt väliä vaikka lenkiksi sanoo? Jos jaikal on vaikka kettinki tehtaalla töissä, niin siellähän niitä lenkkejä tehdään, sillä muutenhan ei kettinkiä synny. ;)

Elikkä jos on kettinkitehtaalla töissä, niin linkit muuttuu erehdyksessä lenkeiksi. Heh!

Ps: Taitaa olla "vitsit" vähissä, kun en löydä muuta asiallisempaa sanomista myöskään minä.

• jaikal kirjoitti:

>>>Ei Paavalikaan ollut pienemmän uhrin kannalla: "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden

antaa asiallista kommenttia, jolla olisit vastannut kirjoitukseni sisältöön.

Tuo 'lenkkisi' on paljon puhuva, et varmaan itse sitä huomannutkaan.
        Saarnamies Juha Ketola, jonka "hengen antia" tarjosit, kuuluu samaan
        hengenmiesten lenkkiin, jossa on sellaisia kansainvälisesti tunnettuja
        kaatohengen tarjoajia kuin Steve Hill, Todd Bentley ja Benny Hinn.

Eipä enää tarvitse hämmästellä, miksi sinulle on ollut mahdotonta
        erottaa ja arvostella torontolaisia ym. vastaavia eksyttäviä henkiä.
        Voimme soveltaa sananpartta: kenen henkeä juot, sen lauluja laulat.

Ainakin yhden (1) asian lupaan sinulle, jaikal.

Nimittäin sen, että EN OTA VASTAAN niitä valheen ja eksytyksen henkiä,
        joiden pauloihin sitomalla sinä haluaisit vetää minut eksytyksen suohon
        - siihen samaan suohon, johon olet itseäsi täyttä päätä upottamassa.

Niin, vielä toisenkin asian lupaan: Jumalan armon ja Hänen rakkautensa
        kautta pyrin auttamaan sinua, että voisit nousta uskossasi Kristus-kalliolle.
        Minulla ei ole siihen tarvittavaa viisautta eikä voimaa, mutta Jumalalla ON.
        Ehkä hyvä Jumala antaa minun kauttani loistaa valoa Kristuksen kasvoista.

.

• Jotenkin,Semper

minusta vaikuttaa siltä,ettet ymmärrä Jaikalin kirjoituksia ja
        siksi tunnut löytävän niistä "yhtä ja toista vaikeaselkoista"?

• merihukka
        Pete.. kirjoitti:

"huulena" ymmärrän tuon mitä sanot, mutta onko sillä nyt väliä vaikka lenkiksi sanoo? Jos jaikal on vaikka kettinki tehtaalla töissä, niin siellähän niitä lenkkejä tehdään, sillä muutenhan ei kettinkiä synny. ;)

Elikkä jos on kettinkitehtaalla töissä, niin linkit muuttuu erehdyksessä lenkeiksi. Heh!

Ps: Taitaa olla "vitsit" vähissä, kun en löydä muuta asiallisempaa sanomista myöskään minä.

Muistaakseni ketjun alkupäässä oli kirjoitukseni. Se on poistettu. Siinä oli liian kova arvostelu jaikalia kohtaan. Viesti jouti poistaa. Otan opikseni.

Jaikal puolusti aikaisemmin Jeesuksen ja Jumalan samuutta. Hän ei sanonut, että Nikean kirkolliskokous v. 325 niin sanoi. Mutta Jaikal oli täten oikeassa.
        Nyt avauksessa jaikal tuo hyvin esille Jeesukseen uskomisen pelastuksessa. Esilletuodut evankeliumien jakeet viittaavat Jeesukseen aidosti.

Mitä Jeesus vaati ihmiskunnalta pelastuksen eteen? Jossain viestissä esitetiin, että hän vaati uskoa Jumalaan. Epäusko on se synti, mikä riivaa ihmisiä ja siitä anteeksinnon saamiseksi pitää katua tätä syntiä.

Mitä Jeesus todella vaati! Hän vaati paljonkin. Hän vaati oikeutta yleensä ja se tarkoitti oikeutta rahvaalle ylimystön mielivaltaa vastaan.
        Hän edellytti köyhien auttamista ja sairaiden parantamista. Päivitettynä se tarkoittaa sosiaalilainsäädäntöä ja terveydenhuoltoa ja joiden syntymisen perusta viimeisen sadan vuoden aikana on nimenomaan kansan alimpien kerrosten ihmisoikeuksien puolustaminen. Nykyisin tämä tarkoittaa vaikuttamista valtion lainsäädäntöön, joissa kansan perusoikeudet turvataan. Almuja annetaan poikkeustapauksissa. Esimerkiksi Haitin katastrofi on maailman kansojen yhteinen huolen aihe ja auttamisen kohde. Jeesuksen ajatus toteutuu täysin nykyajassa.
        Jeesus vaati totuutta ja totuuden puolesta puhumista useissa yhteyksissä. Siitä voidaan päätellä, että hän ei ollut tietoa vastaan. Hän näki isänsä mukana puusepäntyön monimuotoisuuden ja jossa töppö-tietämätön ei pärjännyt.
        Nykyajassa Jeesus olisi ihastunut kansan peruskoulutusjärjestelmään. Hän kannustaisi luonnon tutkimista.
        Lisäksi häneltä löydetään monia hyviä ajatuksia kanssakäymisen terveiksi periaatteiksi.

Mikä edellä esitetyissä evankeliumien Jeesuksen lausunnoissa on parhainta? Hän ei jaa maailmaa kahtia. Hän ei jaottele hyvien asioiden perustaksi uskovia tai pakanoita. Hän edellyttää hyviä käyttäytymisnormeja kaikilta. Hän edellyttää oikeutta terveydenhoitoon kaikille säätyyn katsomatta. Jeesus ei aseta tietoa ja uskoa vastakkain. Hän haluaa ihmisten (kaikkien) käyttävän aistejaan, omaksumaan perityn tiedon ja hankkimaan uutta tietoa.
        Järjestönsä jäsenille hän asettaa normiksi toimia edellä mainittujen asioiden hyväksi. Hän myös aikansa lapsena uskoi kansansa jumalaan Herraan, eikä halunnut poistaa siihen muotoutuneita uskon perusteita.

Käsittääkseni monet uskovatkin toimivat Jeesuksen hyvien periaatteiden puolesta. Valitettavan monet käsittävät Jeesuksen roolin UT:ssa vain uskonprofeettana ja että hän olisi ollut henkisesti täysin irti maallisesta.

• Jotenkin,Semper kirjoitti:

minusta vaikuttaa siltä,ettet ymmärrä Jaikalin kirjoituksia ja
        siksi tunnut löytävän niistä "yhtä ja toista vaikeaselkoista"?

on todella ollut jaikalin kirjoituksissa - ja mikä paljon pahempaa, niissä
        on ollut Jumalan Sanan vastaisia ja eksyttäviä aineksia, joita en päästä
        turmelemaan henkilökohtaista uskoani ja sen lujaa pohjaa Jeesuksessa.

2.Piet. 3:17-18
        "Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin
        olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa
        tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,

ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen
        Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia
        sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään."

´

• merihukka kirjoitti:

Muistaakseni ketjun alkupäässä oli kirjoitukseni. Se on poistettu. Siinä oli liian kova arvostelu jaikalia kohtaan. Viesti jouti poistaa. Otan opikseni.

Jaikal puolusti aikaisemmin Jeesuksen ja Jumalan samuutta. Hän ei sanonut, että Nikean kirkolliskokous v. 325 niin sanoi. Mutta Jaikal oli täten oikeassa.
        Nyt avauksessa jaikal tuo hyvin esille Jeesukseen uskomisen pelastuksessa. Esilletuodut evankeliumien jakeet viittaavat Jeesukseen aidosti.

Mitä Jeesus vaati ihmiskunnalta pelastuksen eteen? Jossain viestissä esitetiin, että hän vaati uskoa Jumalaan. Epäusko on se synti, mikä riivaa ihmisiä ja siitä anteeksinnon saamiseksi pitää katua tätä syntiä.

Mitä Jeesus todella vaati! Hän vaati paljonkin. Hän vaati oikeutta yleensä ja se tarkoitti oikeutta rahvaalle ylimystön mielivaltaa vastaan.
        Hän edellytti köyhien auttamista ja sairaiden parantamista. Päivitettynä se tarkoittaa sosiaalilainsäädäntöä ja terveydenhuoltoa ja joiden syntymisen perusta viimeisen sadan vuoden aikana on nimenomaan kansan alimpien kerrosten ihmisoikeuksien puolustaminen. Nykyisin tämä tarkoittaa vaikuttamista valtion lainsäädäntöön, joissa kansan perusoikeudet turvataan. Almuja annetaan poikkeustapauksissa. Esimerkiksi Haitin katastrofi on maailman kansojen yhteinen huolen aihe ja auttamisen kohde. Jeesuksen ajatus toteutuu täysin nykyajassa.
        Jeesus vaati totuutta ja totuuden puolesta puhumista useissa yhteyksissä. Siitä voidaan päätellä, että hän ei ollut tietoa vastaan. Hän näki isänsä mukana puusepäntyön monimuotoisuuden ja jossa töppö-tietämätön ei pärjännyt.
        Nykyajassa Jeesus olisi ihastunut kansan peruskoulutusjärjestelmään. Hän kannustaisi luonnon tutkimista.
        Lisäksi häneltä löydetään monia hyviä ajatuksia kanssakäymisen terveiksi periaatteiksi.

Mikä edellä esitetyissä evankeliumien Jeesuksen lausunnoissa on parhainta? Hän ei jaa maailmaa kahtia. Hän ei jaottele hyvien asioiden perustaksi uskovia tai pakanoita. Hän edellyttää hyviä käyttäytymisnormeja kaikilta. Hän edellyttää oikeutta terveydenhoitoon kaikille säätyyn katsomatta. Jeesus ei aseta tietoa ja uskoa vastakkain. Hän haluaa ihmisten (kaikkien) käyttävän aistejaan, omaksumaan perityn tiedon ja hankkimaan uutta tietoa.
        Järjestönsä jäsenille hän asettaa normiksi toimia edellä mainittujen asioiden hyväksi. Hän myös aikansa lapsena uskoi kansansa jumalaan Herraan, eikä halunnut poistaa siihen muotoutuneita uskon perusteita.

Käsittääkseni monet uskovatkin toimivat Jeesuksen hyvien periaatteiden puolesta. Valitettavan monet käsittävät Jeesuksen roolin UT:ssa vain uskonprofeettana ja että hän olisi ollut henkisesti täysin irti maallisesta.

pelastaakseen ihmisen? Tämän kysymyksen esitit túossa edellisessä viestissäsi.
        Pelastus on 100%:sti valmis Kristuksessa Jeesuksessa. Se tarvitsee vain ottaa vastaan Jeesuksessa.
        Mutta, kun johdatetaan ihmistä sisälle pelastukseen, Jumalan vaatimat asiat pelastukseen voidaan esittää seuraavana listana. Kaikki nämä asiat perustuvat Raamatun ilmoitukseen pelastuksesta ja sen vastaanottamisesta ja sen säilyttämisestä loppuun asti. Ei voida väittää että jos yksi tai muutama asia joka esiintyy tässä listassa puuttu ihmisen elämässä, ihminen ei pelastukaan. Mutta, voidaan väittää että jos joku seuraa tätä listaa tarkasti ja pyrkii toteuttamaan nämä asiat elämässään, hän pelastuu. Tämä on Jumalan Sanan ilmoittama tie. Se ei ole helluntailaisuuden tie eikä se ole jaikalin tie. Se on Jumalan tie sinulle pelastukseen. Mutta kuten sanottu; ihminen voi pelastua helpommastikin mutta tämä on varma tie pelastukseen.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8591864/40787852

• Semper.Fidelis kirjoitti:

on todella ollut jaikalin kirjoituksissa - ja mikä paljon pahempaa, niissä
        on ollut Jumalan Sanan vastaisia ja eksyttäviä aineksia, joita en päästä
        turmelemaan henkilökohtaista uskoani ja sen lujaa pohjaa Jeesuksessa.

2.Piet. 3:17-18
        "Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin
        olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa
        tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,

ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen
        Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia
        sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään."

´

" jaikalin kirjoituksissa - ja mikä paljon pahempaa, niissä
        on ollut Jumalan Sanan vastaisia ja eksyttäviä aineksia"

Voisitko kertoa mitä jaikal on kertonut Jumalan sanan vastaisesti? Itse en ole sellaista huomannut, mutta en kaikkia hänen viestejään ole kerinnyt lukemaan, siksi kiinostaisikin tietää. Olisi hyvä jos laittaisit linkin sellaiseen kirjoitukseen joka on jaikalin kirjoittama ja Jumalan sanan vastainen!

• ml213.
        Il-Mari kirjoitti:

Voisitko kertoa mitä jaikal on kertonut Jumalan sanan vastaisesti? Itse en ole sellaista huomannut, mutta en kaikkia hänen viestejään ole kerinnyt lukemaan, siksi kiinostaisikin tietää. Olisi hyvä jos laittaisit linkin sellaiseen kirjoitukseen joka on jaikalin kirjoittama ja Jumalan sanan vastainen!

Näin sivullisena jaikalin pohdinnoista saa helposti sellaisen ymmärryksen, miten uskova ihminen on syntikäyttäytymisestä vapaa. Siis kuin pieni lapsi,- joka ei osaa edes valehdella tai vihata tai olla katkeroitunut.

Kun kysymys on aikuisesta ihmisestä, niin ihminen pääsee lapsen tilaan valvomisen kautta.Siis me mahdollitumme tekemään syntiä, mutta meidän tulee myös valvoa, ettemme elä tai hyväksy syntikäyttäytymistä itsessämme.

Jos ihminen ymmärtää tutkia itseään, niin uskovassa ihmisessä on repullinen syntiä,- jota hän tekee ihan vaistomaisesti ajatuksin ja töin.

Niin, jaikalin ajatukset sivuavat,- ja todella läheltä vauvakasteoppia eli vauvana kastettu ihminen on Kristuksessa ja pelastettu ilman valvomista,- ihan automaattisesti.

Jaikalin tulisi korostaa valvomisen merkitystä opetuksessaan, nin tämä alue auttaisi ymmärtämään häntä oikein.

• ml213.
        jaikal kirjoitti:

pelastaakseen ihmisen? Tämän kysymyksen esitit túossa edellisessä viestissäsi.
        Pelastus on 100%:sti valmis Kristuksessa Jeesuksessa. Se tarvitsee vain ottaa vastaan Jeesuksessa.
        Mutta, kun johdatetaan ihmistä sisälle pelastukseen, Jumalan vaatimat asiat pelastukseen voidaan esittää seuraavana listana. Kaikki nämä asiat perustuvat Raamatun ilmoitukseen pelastuksesta ja sen vastaanottamisesta ja sen säilyttämisestä loppuun asti. Ei voida väittää että jos yksi tai muutama asia joka esiintyy tässä listassa puuttu ihmisen elämässä, ihminen ei pelastukaan. Mutta, voidaan väittää että jos joku seuraa tätä listaa tarkasti ja pyrkii toteuttamaan nämä asiat elämässään, hän pelastuu. Tämä on Jumalan Sanan ilmoittama tie. Se ei ole helluntailaisuuden tie eikä se ole jaikalin tie. Se on Jumalan tie sinulle pelastukseen. Mutta kuten sanottu; ihminen voi pelastua helpommastikin mutta tämä on varma tie pelastukseen.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8591864/40787852

Kun turmeltuneessa tilassa oleva syntinen ihminen pelastuu Jumalan lapseksi, niin tämä muutos vaatii myös ihmiseltä oman osansa. Se vaatii juuri sen osan, että tunnustaa syntisyytensä ja tahtotilassaan haluaa luopua siitä eli tekee parannuksen. Tämä on ihmisen oma osuutensa tulla Jumalan lapseksi.

"Mutta, kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, NIILLE, jotka uskovat hänen nimeensä".

ja sama tila jatkuu uskovan ihmisen elämässä hautaan asti eli tahto tehdä parannusta/oikea asenne syntiin.

• Il-Mari kirjoitti:

Jumalan sanan vastaista on se, että jaikal tarjoaa sellaista evankeliumia,
        johon EI liity oman ristin ottaminen sillä tavalla kuin Jeesus opettaa.

"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
        ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." Luuk. 9:23

Paavali varoittaa Timoteusta: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi
        tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä
        haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta
        ja kääntyvät taruihin." 2.Tim. 4:3,4

Jaikalin evankeliumissa "veriautomaattipesukone" (erikoinen ilmaisu,
        jota nimim. käyttää) huuhtelee ja pesee syntipyykin niin tehokkaasti,
        ettei "jeesuksen" seuraajalle jää muuta osuutta kuin mennä ja antaa
        kunnolla palaa.

Missä on kilvoittelu "verille asti"? Missä on lihan tahdon vieminen ristille?
        Missä on kaikesta omasta luopuminen? Mihin jäi se "joka päivän risti"?
        Missä on ahdas portti ja kaita tie? Nytkö riittääkin "usko" ilman tekoja?

Jaikalin tarjoama 'evankeliumi' saattaa Jeesuksen puheet ja Hänen uhrinsa
        ilmeisen naurunalaisiksi. Toivon, että jaikalin silmät avautuisivat totuudelle.

• ml213. kirjoitti:

Näin sivullisena jaikalin pohdinnoista saa helposti sellaisen ymmärryksen, miten uskova ihminen on syntikäyttäytymisestä vapaa. Siis kuin pieni lapsi,- joka ei osaa edes valehdella tai vihata tai olla katkeroitunut.

Kun kysymys on aikuisesta ihmisestä, niin ihminen pääsee lapsen tilaan valvomisen kautta.Siis me mahdollitumme tekemään syntiä, mutta meidän tulee myös valvoa, ettemme elä tai hyväksy syntikäyttäytymistä itsessämme.

Jos ihminen ymmärtää tutkia itseään, niin uskovassa ihmisessä on repullinen syntiä,- jota hän tekee ihan vaistomaisesti ajatuksin ja töin.

Niin, jaikalin ajatukset sivuavat,- ja todella läheltä vauvakasteoppia eli vauvana kastettu ihminen on Kristuksessa ja pelastettu ilman valvomista,- ihan automaattisesti.

Jaikalin tulisi korostaa valvomisen merkitystä opetuksessaan, nin tämä alue auttaisi ymmärtämään häntä oikein.

>>>Jaikalin tulisi korostaa valvomisen merkitystä opetuksessaan, nin tämä alue auttaisi ymmärtämään häntä oikein.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Jumalan sanan vastaista on se, että jaikal tarjoaa sellaista evankeliumia,
        johon EI liity oman ristin ottaminen sillä tavalla kuin Jeesus opettaa.

"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
        ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." Luuk. 9:23

Paavali varoittaa Timoteusta: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi
        tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä
        haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta
        ja kääntyvät taruihin." 2.Tim. 4:3,4

Jaikalin evankeliumissa "veriautomaattipesukone" (erikoinen ilmaisu,
        jota nimim. käyttää) huuhtelee ja pesee syntipyykin niin tehokkaasti,
        ettei "jeesuksen" seuraajalle jää muuta osuutta kuin mennä ja antaa
        kunnolla palaa.

Missä on kilvoittelu "verille asti"? Missä on lihan tahdon vieminen ristille?

Jaikalin tarjoama 'evankeliumi' saattaa Jeesuksen puheet ja Hänen uhrinsa
        ilmeisen naurunalaisiksi. Toivon, että jaikalin silmät avautuisivat totuudelle.

>>>Missä on kilvoittelu "verille asti"? Missä on lihan tahdon vieminen ristille?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4996
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2269
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      2144
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      219
      2132
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      215
      1348
    6. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      18
      1158
    7. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      956
    8. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      933
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      887
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      859
    Aihe