SSRI lääkkeen lopetusoireet

ilman lääkettä

Hei, minua vaivaava asia on lähinnä SSRI lääkkeiden lopetukseen liittyvä. Miten nopeasti sait lopetusoireita viimeisen tabletin jälkeen? Itse olen ollut nyt 5 päivää ilman. Väsyttää, uuvuttaa, hikoiluttaa, kiukututtaa..
Lääkäri sanoi kuitenkin että lopetusoireet alkaisivat aikaisintaan 2 viikoa lopetuksesta? Onko näin? Mietin että pitääkö lähteä lääkäriin, kun voin näin pahoin etten mitään jaksa tehdä. Vai voinko olla ns. "huoletta" että nämä oireet liittyvät lopetukseen?

15

2138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tjuuu

Oletko nyt kertonut lääkärille, että lopetat ja oletko pienentänyt annosta aina ohjeen mukaan, että ne oireet olisivat mahdollisimman vähäiset?

Oikeasti ei sitä kylmiltään lopeteta. Et voi noin vain päättää AHA minäpä nyt lopetan enkä ota. Pitää puolittaa tabletti sitten vielä pyytää pienemmällä annoksella apteekista ja puolittaa sekin tabletti ja lääkäriltä pitää kysyä miten se kulloinkin tehdään.

Kysy toki lääkäristä jos asia askarruttaa. Kyllä nuo ovat niitä lopetusoireita. Omalta kohdaltani säästyin ihan pikku yskällä ja kuumeilulla ja lopulta alkoi paino nousta ainakin 5 kiloa, mutta se painonnousu oli ilmeistä vasta kuukausien päästä.

Kyllä sellanen huonovointisuus saattaa jatkua jopa kuukauden ja varmaankin kannattaa käydä verikokeissa, että mitä ihanaa se lääke on saanut aikaiseksi. Voi olla esim. kilpirauhasarvot matalalla.

• Yleinen vuodattaja

"Lääkäri sanoi kuitenkin että lopetusoireet alkaisivat aikaisintaan 2 viikoa lopetuksesta?"

Lääkäri ei ole tainnut itse käyttää onnellisuuspillereitä! Omalla kohdallani lopetusoireet (vieroitusoireet) alkoivat 1-2 päivän kuluttua kun nappia ei enää ollut ottanut. Tuskaisia viikkojahan siinä oli edessä. Huimaus ja sähköiskut loppuivat vasta yli kuukauden kuluttua lopettamisesta. Tosin kyseessä oli SNRI, eli venlafaksiini hydrokloridi. Olen ollut kohta 3 kk ilman tuota ainetta ja välillä saattaa siltikin tulla sähköisku päähän. En anna sen häiritä vaan se saa minut iloiseksi, tunnen olevani elossa :). Seksuaalisuus on palannut normaaliksi, eli kanki jöpöttää helposti.

• aivan turhaa......

Ja mää kun luulin et toi viimenen lause on sulle turha. D

• Yleinen vuodattaja
        aivan turhaa...... kirjoitti:

Ja mää kun luulin et toi viimenen lause on sulle turha. D

Ei suinkaan! Minulla on todella vauhdikas (soolo)seksielämä! :D

• lopetusoireisiin

SSRI/SNRI -lääkkeiden lopetus on yleensä melko samanlaista, on siinä sitten ollut mukana psykiatrian erikoislääkärin ohjeet tai ei. Eli ei lääkäri pysty niitä lääkityksen lopetuksen oireita poistamaan. Kenenkään ei pidä omin päin kuitenkaan lääkettään lopettaa äkisti.

Voisi sanoa, että lopetusoireet ovat aina inhottavia ja häiritseviä, mutta ihan VAARATTOMIA. Tämä on hyvä tietää.

• Malice

Mulla on ollut tässä sitalopraamin purku käynnissä jo pidemmän aikaa. Kun tiputin 20mg -> 10mg, viekkarit tulivat vasta kahdeksan viikon kuluttua. Rysähti oikein kunnolla niskaan, mutta oireet lieventyivät muutaman viikon kuluttua. Olen yrittänyt lopettaa ennenkin ja oireet iskevät minulla siinä kuukauden parin päästä. Tämä lääke kun häviää verestä hitaasti.

Toivottavasti et ole laittanut isoa annosta kerrasta poikki, voi nimittäin käydä jännästi :O Itse olen päässyt viimein 5mg annokseen ja uutta romahdusta odottelen tulevaksi. Toisilla ei kummempia vieroitusoireita edes tule. Vaikuttaa kans olevan yksilökohtaista miten äkkiä oireita alkaa tulla. Kaiken muusta johtuvan huonon olon voi myös helposti sekoittaa viekareihin, kun niitä oikein odottaa.

Kannattaa ainakin muutama viikko seurata oloaan, ja jos ei yhtään näy valoa tunnelin päässä niin sitten lekurille. Omat viekkarit ainakin ovat olleet aivan kamalia, mutta eipä niihin kuole, ellei nyt itseään mene listimään sinä aikana. Masennus ja ahdistusoireet palasivat voimakkaina takaisin, mutta sen kahden viikon kuluttua olo alkoi olla jo paljon parempi. Ajan kanssa siitä selviää

• alk.per.kirjoittaja

Kiitos vastauksista. Ilmaisin itseäni ehkä huonosti kun jäi epäselväksi että olen ollut lääkäriin kontaktissa eli en ole lopettanut lääkettä yhtääkkiä. 75mg -> 50mg ja söin 50mg viikkoja, sitten lasku 25mg ja söin ainakin 3viikkoa ja sitten viimeisimmän viikon söin joka toinen ilta pienimmän mahdollisen annoksen. Ja nyt olen ollut viikon ilman. Lääkäri soitti minulle ja kysyi miten voin ja miten menee, kerroin että on ollut huonoa oloa ja hikoilua niin lääkäri sanoi ettei usko niitten olevan lopetusoireita koska ne ilmestyisivät vasta myöhemmin 2-8viikon kuluessa kun elimistö on oikeasti "tyhjä" lääkkeestä. Siksi huolehdin nyt että kun kerran on tätä hikoilua ja väsymystä, että onko tämä sitten jotain muuta ja pitääkö hakeutua lääkäriin.

• Malice
        alk.per.kirjoittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Ilmaisin itseäni ehkä huonosti kun jäi epäselväksi että olen ollut lääkäriin kontaktissa eli en ole lopettanut lääkettä yhtääkkiä. 75mg -> 50mg ja söin 50mg viikkoja, sitten lasku 25mg ja söin ainakin 3viikkoa ja sitten viimeisimmän viikon söin joka toinen ilta pienimmän mahdollisen annoksen. Ja nyt olen ollut viikon ilman. Lääkäri soitti minulle ja kysyi miten voin ja miten menee, kerroin että on ollut huonoa oloa ja hikoilua niin lääkäri sanoi ettei usko niitten olevan lopetusoireita koska ne ilmestyisivät vasta myöhemmin 2-8viikon kuluessa kun elimistö on oikeasti "tyhjä" lääkkeestä. Siksi huolehdin nyt että kun kerran on tätä hikoilua ja väsymystä, että onko tämä sitten jotain muuta ja pitääkö hakeutua lääkäriin.

Kyllä minun korvaani vieroitusoireilta kuulostaa, varsinkin tuo hikoilu. Onhan lääkeannos jatkuvasti vähentynyt verestä, mikä ainakin minun järkeni mukaan riittää aiheuttamaan viekkarit. Kehossahan on jatkuva kemiallinen muutos meneillään, ja sehän oireita juuri aiheuttaa. Minä en ole lääkettä edes kokonaan vielä lopettanut ja toistuvissa sykleissä ilmenee jos jonkin näköistä kiusaa esim. kylmää hikeä, päänsärkyä, levottomuutta, unettomuutta, väsymystä, vatsaoireita, näön hämärtymistä, ahdistusta, masennusta jne. Jokseenkin ärsyttävä tuo lääkäreiden tapa puhua kaunistellen "lopetusoireista". Mielialalääkkeisiin kun ei muka jää koukkuun.

• riippuu lääkkeestä

Muistaakseni ainakin paroksetiinin lopetuksesta kului pari viikkoa ennen kuin ne oireet tulivat voimakkaimmillaan: suhahtelua ja räpsähtelyä päässä, sähköiskuja... Oireet myös kestivät hirveän kauan. Niitä kyllä osasin odottaakin enkä sinänsä pelästynyt, ilkeitä ne ovat ja hämmentäviä, mutta kuulemma täysin vaarattomia.

Miksi muuten haluat lopettaa lääkityksen? Ei sitä ehkä kannattaisi lopettaa kuin seinään vaan vähentää ja vähentää viikkojen kuluessa. Niin minä olen tehnyt ja siltikin lopetusoireet on aina kärsittävä.

• ssssrrrtrr

Minulla sertraliini js sähköiskut päässä alkoivan parin päivän kuluttua lopetuksesta

• yrittäjä-erehtyjä

Lopetusoireet ovat tosiaan kettumaisia pahimmillaan.

Mä söin pari vuotta sitten sertralinia 150mg eli kolme nappia Zoloftia päivässä. Sitten aloin vähentää lääkärin ohjeiden mukaan. Söin puoli vuotta 100mg päivässä, sitten vähensin 50 milliin. Sitten kun yritin lopettaa sen kokonaan, niin parin-kolmen päivän päästä alkoi tulla omituista huimauksen tapaista tunnetta. Sellainen fiilis, että esim. autolla ajo tuntui harvinaisen huonolta idealta, eikä pää toiminut niin kuin pitäisi. Vähän sellaisia sisäisen sähköiskun kaltaisia tuntemuksia taisi olla myös.

Vähensin sitten annkoksen puolikkaaseen tablettiin (25mg), sitten vielä harvensin niin että joka toinen päivä se puolikas, sitten joka kolmas päivä, sitten lopulta ei enää yhtään. Kyllä se olo siitä vielä normaaliksi palasi.

Jos lopetat, kannattaa tosiaan lopettaa asteittain vähentämällä ja ehkä harventamalla. Kysy nyt silti lääkäriltä, onko hyvä idea. Jos lääkärin ohjeet eivät sinun kohdallasi toimi tai oireesi ovat erilaiset kuin hän on ennustanut, kerro se hänelle. Potilaat ovat erilaisia ja he reagoivat eri lääkkeisiin eri tavalla.

Jos et luota lääkäriisi, vaihda lääkäriä. Ei niidenkään puheita voi aina tosissaan ottaa. Itse kehitin lopetusmenetelmäni yritys-erehdys-meiningillä itse, mutta en voi suositella samaa kellekään.

• Käkipää.

Kyllä on huolestuttavaa että ihmiset vetävät vain näitä pillereitä naamaan vintti pimeänä eivätkä tiedä asioista mitään. Todella hölmöä porukkaa.

Ja sitten kun on näitä vierotusoireita niin "Pitääkö soittaa ambulanssi?! Tuntuu siltä ja tuntuu tältä ja tuntuu tolta ja on todella huono olo.."

"Oikeasti ei sitä kylmiltään lopeteta."

Vuosien takaiseen kommenttiin: Kyllä voi.

"Et voi noin vain päättää AHA minäpä nyt lopetan enkä ota."

Kyllä voin.

• numbby

Minä olen myös lopettanut. seitsemän vuotta zoloftia ja korvaavaa setraliinia. Paniikkihäiriöön auttoi ja kun olen nyt kohta seitsemän vuotta ollut selvinpäin ja elämäntapanikin korjannut niin nyt tuntuu että jos tuon viimisen kemikaalin vielä sais pois ja koko tunneskaalansa käyttöön iloineen ja suruineen.. nyt on seitsemäs päivä ilman päivittäistä 50mg annosta.On pientä kihelmöintiä välillä käsissä ja lieviä sätkyjä tuntuu päässä.

• ssrinipsu

mulla on nyt kolmelta aamulta unohtunut essitaloprami 10mg ottamatta ihan omaa surkeuttani. eksyin tänne kun paniikkikohtaus iski ja olo ihan paska. eilen oli jo kylmää hikeä ja se on TODELLA HÄIRITSEVÄÄ julkisissa liikennevälineissä taikka julkisilla paikoilla. oon kokenut aikasemmin myös sähkärit, tasapainon menettämisen tunteen, just tämä kiusallinen hikoilu jne omituisia tuntemuksia. sitten palasinkin lääkitykselle kun en kestäny, ens kerralla en alakkaan lopetteleen seinään. oon siis säätäny vähän huolimattomuuttani mutta ainakin totuus on se että jo muutaman päivän kun on ilman lääkettä niin saattaa alkaa vierotusoireet! ja PASKAAHAN TÄMÄ ON en todellakaan olis alkanu vetää näitä nappeja jos mulle olis kerrottu tästä kaiesta :)

• assi.

Minä lopetin Seronilin seinään. Muita vieroitusoireita ei tullut, kuin ikävät sähköiskunomaiset tuntemukset päässä, mutta menivät alle kuukaudessa ohi. Olin syömättä lääkettä vuoden mutta jouduin aloittamaan sen uudelleen koska se on ainut lääkä OCD:hen, krooniseen masennukseen se ei vaikuta juuri mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2078
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      46
      1695
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      110
      1460
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1206
    5. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      1004
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      958
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      835
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      779
    9. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      31
      772
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      99
      709
    Aihe