Kysäisisin vielä tuosta patteriasiasta sellaista, että jossain ketjussa joku puhui siihen tyyliin, ettei sellaisia pistorasiaan kytkettäviä irtopattereita (öljytäytteisiä) kannattaisi käyttää koska sähkönkulutus on niin kova. Mutta itse en ihan ymmärtänyt asiaa, sillä ei kai niillä irtopattereilla lämmittäminen voi olla sen kalliimpaa kuin kiinteilläkään sähköpattereilla lämmittäminen. Eikös se patterin teholukema (esim. 1500w tai 2000w) määrää sen, kuinka paljon patteri sähköä syö. Eli jos minulla on 2000w kiinteä patteri rikki (peltinen, ei-öljytäytteinen) ja korvaisin sen töpseliin tökättävällä siirrettävällä öljytäytteisellä 2000w patterilla, niin ei kai sähkölaskun suuruuden pitäisi mihinkään muuttua. Edelleen lämpö tuotetaan 2000w patterilla. Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä?
Millaiset patterit?
7
3082
Vastaukset
- sdfsdaff
Minulla on mökillä yksi sellainen siirrettävä puhaltava patteri, ja ainakin se pitää häiritsevän kovaa hurinaa. Mökillä on kiinteinä pattereina 80-luvun alun tavalliset sähköpatterit ja ne pitäisi uusia. Puhaltava malli lämmittäisi mökin varmasti nopeammin, mutta jotenkin ei voisi kuvitella korvaavansa vanhoja pattereita niin kovaa hurisevilla puhaltavilla pattereilla. Jokainen patteri kun hurisisi, niin kova mölyhän siitä tulee. Onko niissä eroja tämän äänen suhteen? Osaisiko joku suositella jotain tiettyä merkkiä ja mallia? Missä myydään ja mitä maksaa?
- juuri näin
Kyllähän sitä usein kuulee väitteitä että jonku sähkölämmittemen hyötysuhde olisi muka parempi, mutta se on tietämättömyyttä.
Se on ihan sama että onko 1000W sähkölaite kiinteä patteri, irtopatteri tai vaikka pölynimuri, niin ihan saman verran se lämmittää. Hehkulamppukin on ihan hyvä lämmitin.
Mutta jos talossa onkin kaukolämpö, niin sillä lämmittäminen on halvempaa kuin sähköllä, varsinkin jos kaukolämpö sisältyy vastikkeeseen ja sähkö maksetaan suoraa oman kulutuksen mukaan.
Tehokaan ei määrää kulutusta vaan tilan lämpöhäviöt. Jos samaa tilaa pidetään lämpimänä 1000W tai 2000W patterilla, niin ei kulutuksessa ole eroa, edellyttäen että pienemmänkin teho on riittävä, eli haluttu lämpö saavutetaan. - ......
Se on se ja sama, minkälainen on sähkölämmitin, se antaa aivan saman määrän lämpöä. Puhaltavassa mallissa lienee se ero, että lämmitettävä tila saavuttaa nopeammin tarvittavan lämpötilan, mutta toisaalta se puhalluksen hyötysuhde ei ole ihan 100% eli hieman enemmän sähköä menee lämmön ylläpitämiseen.
Mutta jos sattuu olemaan yösähkösopimus, niin silloin kyllä kannttaa käyttää systeemiä, jossa yölliseen aikaan varataan lämpöä. On nimittäin olemassa myös sähköpattereita, joissa lämpöä pystyy yölliseen aikaan varaamaan ja siis pääsee kalliiman päiväsähkön ainana hieman pienemmällä sähkön käytöllä. Joillain on myös vanhoissa uuneissa vastukset, joten niiden suureen massaan varataan lämpöä yön aikana.- hihasta ravistaen
> Puhaltavassa mallissa lienee se ero, että lämmitettävä tila saavuttaa nopeammin tarvittavan lämpötilan, mutta toisaalta se puhalluksen hyötysuhde ei ole ihan 100% eli hieman enemmän sähköä menee lämmön ylläpitämiseen.
No huhhuh. Puhaltimien hyötysuhde ei ole 100 %, mutta siitähän seuraa, että osa moottoriin syötetystä sähköstä muuttuu lämmöksi heti ja osa vasta ajan kanssa (ilman liike-energia muuttuu sekin lämmöksi).
Eli kämpän lämmittäminen onnistuu pelkällä puhaltimellahan. Tällä periaatteellahan itseasiassa on alunperin määritetty mekaanisen energian ja lämmön välinen yhteys!
> On nimittäin olemassa myös sähköpattereita, joissa lämpöä pystyy yölliseen aikaan varaamaan ja siis pääsee kalliiman päiväsähkön ainana hieman pienemmällä sähkön käytöllä.
Sähköpatterin lämmönvarauksella nyt ei ole mitään merkitystä näissä hommissa. Tarkoitat massavaraajaa, jotka ovat kyllä katoava luonnovara siinä missä yö- ja päiväsähkön välinen hinnanerokin. Noissa oli järkeä joskus muinoin, kun yösähkön hinta oli 50 % alempi. - fiii
hihasta ravistaen kirjoitti:
> Puhaltavassa mallissa lienee se ero, että lämmitettävä tila saavuttaa nopeammin tarvittavan lämpötilan, mutta toisaalta se puhalluksen hyötysuhde ei ole ihan 100% eli hieman enemmän sähköä menee lämmön ylläpitämiseen.
No huhhuh. Puhaltimien hyötysuhde ei ole 100 %, mutta siitähän seuraa, että osa moottoriin syötetystä sähköstä muuttuu lämmöksi heti ja osa vasta ajan kanssa (ilman liike-energia muuttuu sekin lämmöksi).
Eli kämpän lämmittäminen onnistuu pelkällä puhaltimellahan. Tällä periaatteellahan itseasiassa on alunperin määritetty mekaanisen energian ja lämmön välinen yhteys!
> On nimittäin olemassa myös sähköpattereita, joissa lämpöä pystyy yölliseen aikaan varaamaan ja siis pääsee kalliiman päiväsähkön ainana hieman pienemmällä sähkön käytöllä.
Sähköpatterin lämmönvarauksella nyt ei ole mitään merkitystä näissä hommissa. Tarkoitat massavaraajaa, jotka ovat kyllä katoava luonnovara siinä missä yö- ja päiväsähkön välinen hinnanerokin. Noissa oli järkeä joskus muinoin, kun yösähkön hinta oli 50 % alempi.Riittääkö 1,6kw sähköpattereiden tehot n.70(kuution)olohuoneen lämpimänä pitoon(3 isoa ikkunaa)
- lämmintä
fiii kirjoitti:
Riittääkö 1,6kw sähköpattereiden tehot n.70(kuution)olohuoneen lämpimänä pitoon(3 isoa ikkunaa)
Vaikuttaisi alamittaiselta teholta,jos on hyvin topattu talo laskennallinen teho eteläsuomessa on 25W/m3.Kannattaa käyttää mitotusta 30-40W/m3 että on vähän reserviä.Tässä tapauksessa n.2000-2500W olisi ehkä lähempänä riippuen talon tiiveydestä.
- vanhempi suunnitteli
fiii kirjoitti:
Riittääkö 1,6kw sähköpattereiden tehot n.70(kuution)olohuoneen lämpimänä pitoon(3 isoa ikkunaa)
Muinoin 700 pientaloa suunnitellessani näkyi tulevan oikeilla lämpöhäviölaskelmilla tavallisiin olohuoneisiin yleensä 1200 W. Olohuoneissa on tavallisesti pari isoa ikkunaa. Ne määräävät ison osan tehosta. Jonkin verran tulee tuloilmasta kun se on esimerkiksi 25 litraa sekunnissa. Ja sitten on varsinainen seinäpinta ulos. Aika pieni osa tulee maanvaraisesta alapohjasta ja hukan isompi kylmästä yläpohjasta.
Mitä näitä arvailemaan. Mitoittaa voi oikeilla lämpöhäviöilläkin. Patteriteho valitaan suoraan lämpöhäviöllä ilman varmuuskerrointa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006