Miten vauvan kanssa?

pullopöllö

Hei, voitteko kertoilla ystävällisesti miten te, jotka olette matkustelleet vauvan kanssa rantakohteissa , olette toimineet vauvan kanssa? Meillä rantamatka tulossa ja vauva 5 kk. Saimme monilta tuttavilta rohkaisevia kommentteja matkan lähdön suhteen, joten päätimme tarttua tilaisuuteen.
Muutamia kysymyksiä siis;
Millaiset vaunut? Ajattelimme hommata matkarattaat ja ottaa pelkästään ne mukaan, eikös vauva voi siellä nukkua mahdollisesti päikkyjäkin satunnaisesti?
Vauva ei syö tissiä joten korvikkeilla ollaan, jauhetta käytämme, vedenkeitin varmaan kätevä?
Entä tuo uintipuoli, oletteko antaneet vauvan olla pieniä hetkiä uima-altaassa? Millaiset uikkarit/vaipat?? ilmeisesti vauva uikkareissa vain uinnin ajan ja sitten heti vaatteet päälle vai oletteko antaneet olla uikkareissa varjon alla enemmänkin?

MIten olette selvinneet koneessa? Onko ollut katastrofaalisia kokemuksia vai voiko odottaa ihan sujuvaakin lentoa?
ENTÄ ONKO SELLAISIA JOTKA ETTE OLE VARANNEET LENTOKONEESTA VAUVA-PAIKKAA (KORI-PAIKKAA), MILLAISET PAIKAT OLETTE SAANEET? oNKO VAUVAPAIKKA MIELESTÄNNE AIVAN VÄLTTÄMÄTÖN? Maksaa sata euroa meiltä..

Toivon että tähän tulisi asiallisia vastauksia ilman vauvamatkustus-angstisia kommentteja.
Kiitän:)

28

1233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reittilennoilla

      tai lentäkää yksityiskoneella.
      Ajatelkaa muita matkustajia, jotka kärsivät, kun kakaranne kiljuu ja haisee paskalle.

      Tietysti, kun lennätte tilauslennolla, olette tervemennyt siihen porukkaan, niitä kuuluukin häiritä.

      • äityliini-80

        ...ärsyttää kun näiden palstojen taso on ollut niin huimassa laskussa! mutta nyt siis 'asiallisempaan' vastaukseen:

        Lapsen kuljetus:
        pieneen tilaan taittuvat, kevyet sateenvarjorattaat, niitä suosittelen! tietty sellaiset, että selkänojan saa alas, koska niissä on vauvan sitten kätevä nukkua. Meillä tyttö on pienestä asti esim. iltaisin nukkunut rattaissa jolloin ei oo kiire hotellille. Ja pienet rattaat kätevät kun ne saa lentokoneeseen mennessä yleensä viedä gatelle asti, isot rattaat menee check inistä jo muun matkatavaran mukana. rintareppu on myös aika kätevä reissussa, joka paikkaan ei rattaita pysty työntämään, varsinkaan joissakin vanhemmista tai ruuhkaisemmista kaupungeista.

        Ruoka:
        Itse oon imettäny yli vuoden ikää, et en tiedä korvike käytännöistä. mut soiseita saa kyllä, niitä ei kannata suomesta viedä, kun vaikka vain pari varuiks. Puuroja saa ehkä huonommin, riippuu vähä minne meette.

        Uinti:
        ollaan entisiä uimakoululaisia (vauvauinti), ei muistaakseni edes mietitty voiko uida vai ei, mut tarkkana auringon kanssa kannattaa olla, uida voi esim. illan suussa tai aikaisin aamulla. muutenkin vauva kannattaa pitää kokoajan varjossa. 5kk on vielä helppo pitää varjon alla toisin kuin esim. konttaava.. Uimavaippaa käytettiin tytön ollessa pieni ja sen lisäks uimapukua. Tytön isä on portugalista, joten tytöllä on luonnostaan aurinkoa kestävämpä iho kuin täysin suomalaissyntyperäisillä vauvoilla, joiden iho ei siedä yhtään aurinkoa, joten olkaa varovaisia.

        Vaatetus:
        hengittäviä, mutta mahdollisimman peittäviä vaatteita, hyvä kesähattu.

        Lentokoneessa:
        ei koripaikka mun mielestä oo välttämätön paitsi silloin, jos lennät lapsen kanssa yksin. Kahdestaan vauva menee sylissäkin. Ja jos koneessa vaan on tilaa, saatte ehkä ylimääräisen paikan, joka antaa liikkuma tilaa.
        koneeseen mukaan vauvalle tarpeeksi tutteja jos käyttää, lempilelu, juotavaa (myös vettä voi viedä), ruokaa jne. muutoinhan nesteitä ei matkustamoon saa viedä, paitsi vauvan mukana. varaudu, että joudut luultavasti avaamaan ja maistamaan jotakin ruuista turvatarkastuksessa. eli varaa esim. ylimääräisiä lusikoita, jos et syö lapsesi kanssa samasta. Pakkaa muutenkin vauvalle pari vaihtovaate kertaa ja parin päivän korvike jauheet ym. tarvittavat, jos esim. laukut tulevat myöhässä.

        Omat kokemukset lentokoneesta:
        itselläni on siis tyttö 4v, jonka kanssa ollaan matkustettu lukuisia kertoja alkaen 2kk (perheeseemme kuuluu siis minä mies tytsy). Olen ollut reissussa myös kahdestaan tytön kanssa. Ollaan lennetty ensimmäinen kaukolentomme hänen kanssa juuri noin 5kk ikäisenä. Matka sujui ongelmitta. Rennolla asenteella matkaan, ei pidä välittää valittajien mielipiteistä, eivät he lentokoneessa tule suoraan sinulle valittamaan. ja lapsi itkee tasatakseen painetta korvissa, johon toki nieleminen, esim. tutinsyöntikin auttaa.

        Itse emme ole niinkään rantalomailijoita, mutta toivon että sait vastauksestani jotain vinkkejä.


    • Ervi

      Sait Äityliiniltä hyviä ohjeita eikä niihin suurempia. Kun on neljän tyttären kanssa reissattu ja uuden sukupolven kanssa aloitellaan niin kaikenlaista on ehtinyt nähdä ilman ihmeempiä katastrofeja. Sen on kyllä huomannut, että matkarattaita hankkiessa kannattaa käyttää aikaa, eivät ne meidän viritykset aina ihan parhaita olleet päikkäreiden kannalta varsinkaan. Eli jos minulta kysytte niin ei niihin omaisuutta tarvitse uhrata, mutta liika nuukuus ei kannata, niitä alkeellisimpia koettuja en enää mukaan ottaisi. Sen uimavaipan kyllä laitan jatkossakin, ei se siellä uikkarin sisällä mitään pyydä. Ja ruokapuolen hoitaminen paikallisissa marketeissa on ollut meille pelkästään ohjelmanumero, ainahan sitä voi jotain pientä hätävaraa ottaa mukaankin. Hyvää ja antoisaa lomaa vain.

    • voi tyhmyys

      uusavottomat kysytte tätä tätä samaa joka viikko. Ei ole mitään eroa minne lentää sillä homma on ihan sama juttu. Eli jos vain pieni rouva etsii niin jo kysyttyjä ja valmiita vastauksia sillä jos on niin tyhmä että vie 5 kk ikäisen vauvan maailmalle niin täytyy kyllä iahn itse ratkaista nuo hirveät ongelmat? Ja miten helvetissä 5 kk vauva ui...siis miten ihmeessä? Kun tätä sinun juttua lukee niin ei kai tuo ole oikeasti jonkun pienen lapsen kirjoittamaa...eihän ole eihän?

      • mieni

        sulla ei taida olla lapsia eikä mitään kokemusta pienistä jos noin ihmettelet et miten sen ikäset ui..... koska kyllä meijän pojat ainakin "ui" eli leikkii ja polskuttaa vanhemman sylissä... jo 3kk iästä lähtien =)


    • on meitä

      on yleensä 1-2 vauvakoria ja ne on riveillä 1-2. Ja vauvat pidetään sylissä matkan ajan ja vasta yli 2 vuotiaat saa oman paikan tietenkin lipun hinnalla kun taas nämä vauvat menee sillä 50 eurolla perille. Eli harvain saa tuota vauvakoria sillä monesti lomalennoilla on 3-6 vauvaa ja niissä on vielä painorajoitus n. 10 kg max. Minua kyllä kovasti naurattaa tuo kysymys uima-altaasta? ja vauvan sinne jättämisestä, huh huh.

      • äityli-79

        Vauvakoripaikan saa kuka tahansa joka varaa paikan ajoissa (maksullinen). Vauvakoririvillä voi olla vain yksi vauva, ja vauvakoripaikka on merkattu koneen pohjapiirustukseen merkeillä. Jos haluaa koripaikan, niin kannattaa olla varaamassa hyvissä ajoin, koska paikat menevät saman tien!


        Mielestäni vauvakoripaikka ei ollut tarpeellinen kuin vain yön yli lennolla jolloin vauva nukkuu enemmän. Itse olemme pärjänneet 12h lennon varsin mukavasti normaaleilla paikoilla, vauvaa vaihdellen sylistä syliin. Yöllä oli parempi olla korissa, jolloin sai itsekin hieman nukuttua. Huomioikaa myös että hyvin pomppuisilla lennoilla pitää vauva sitten aina ottaa turvavöihin syliin, oli ajankohta mikä hyvänsä. Eli aina kun tuli turvavyömerkki päälle, piti myös vauva ottaa syliin turvavöihin. Tämä saattaa rassata vauvaa jos yrittää saada unta...


        Jos on hyvin nirso vauva, kannattaa ruoat ottaa jo kotoota mukaan, niin ei tule yllätyksiä. Muiden maiden saman merkkiset ruoat saattavat maistua erilaiselta, ollaan tämä todettu monesti. Ja voi olla ettei kelpaakaan sitten.


      • äityli -79
        äityli-79 kirjoitti:

        Vauvakoripaikan saa kuka tahansa joka varaa paikan ajoissa (maksullinen). Vauvakoririvillä voi olla vain yksi vauva, ja vauvakoripaikka on merkattu koneen pohjapiirustukseen merkeillä. Jos haluaa koripaikan, niin kannattaa olla varaamassa hyvissä ajoin, koska paikat menevät saman tien!


        Mielestäni vauvakoripaikka ei ollut tarpeellinen kuin vain yön yli lennolla jolloin vauva nukkuu enemmän. Itse olemme pärjänneet 12h lennon varsin mukavasti normaaleilla paikoilla, vauvaa vaihdellen sylistä syliin. Yöllä oli parempi olla korissa, jolloin sai itsekin hieman nukuttua. Huomioikaa myös että hyvin pomppuisilla lennoilla pitää vauva sitten aina ottaa turvavöihin syliin, oli ajankohta mikä hyvänsä. Eli aina kun tuli turvavyömerkki päälle, piti myös vauva ottaa syliin turvavöihin. Tämä saattaa rassata vauvaa jos yrittää saada unta...


        Jos on hyvin nirso vauva, kannattaa ruoat ottaa jo kotoota mukaan, niin ei tule yllätyksiä. Muiden maiden saman merkkiset ruoat saattavat maistua erilaiselta, ollaan tämä todettu monesti. Ja voi olla ettei kelpaakaan sitten.

        Niin, ja lapsiperheet sijoitetaan yleensä koneen etuosaan, johtuen esim. ruokien jakamisesta yms vessakäynneistä. Lapsiperheethän saavat ruoat koneessa ennen muita niin halutessaan. Jos vauva matkustaa siis sylissä normaalipaikalla, voi toinen syödä ensin ja sitten kun vaihdatte vauvanpitovuoroa niin pääsee toinen aterioimaan. Nämä asiat meillä ainakin sujuneet ilman ongelmia aina, ollaan matkustettu yhden lapsen kanssa hänen ollessaan reilun vuoden ikäinen ja myöhemmin puolentoista vuoden ikäisenä.

        Finnairilla on saanut myös vankempia rattaita portille asti, meillä oli Emma shopper merkkiset normaalirattaat jossa selkäosan saa täysin makuuasentoon ja pyörät ovat isot (ilmakenno) ja tukevat esim. pehmeällä hiekallakin. Suosittelen! Näillä on pärjätty kaikenlaisessa maastossa ja mahtuvat suhteellisen hyvin myös ravintolaan yms. sisälle.


      • matkalla yksin
        äityli -79 kirjoitti:

        Niin, ja lapsiperheet sijoitetaan yleensä koneen etuosaan, johtuen esim. ruokien jakamisesta yms vessakäynneistä. Lapsiperheethän saavat ruoat koneessa ennen muita niin halutessaan. Jos vauva matkustaa siis sylissä normaalipaikalla, voi toinen syödä ensin ja sitten kun vaihdatte vauvanpitovuoroa niin pääsee toinen aterioimaan. Nämä asiat meillä ainakin sujuneet ilman ongelmia aina, ollaan matkustettu yhden lapsen kanssa hänen ollessaan reilun vuoden ikäinen ja myöhemmin puolentoista vuoden ikäisenä.

        Finnairilla on saanut myös vankempia rattaita portille asti, meillä oli Emma shopper merkkiset normaalirattaat jossa selkäosan saa täysin makuuasentoon ja pyörät ovat isot (ilmakenno) ja tukevat esim. pehmeällä hiekallakin. Suosittelen! Näillä on pärjätty kaikenlaisessa maastossa ja mahtuvat suhteellisen hyvin myös ravintolaan yms. sisälle.

        Sijoitettaisiinkin! Pikkulapsia kun on muuallakin koneessa, joten sellaiselle joka ei niitä halua lähelleen, ei ole mitään keinoa paikasta päätellä missä lapsia on. Mun mielestä pitäisi olla selkeästi että lapsiperheet, vaikka alle 12v, olisi koneen etuosassa. Näin ne jotka eivät lapsia siedä, voisivat varata koneen takaosaan paikat. Tietysti sekään ei auta niihin joiden vanhempien mielestä lapsia ei saa kieltää vaan lasten tulee saada juosta ympäri konetta (ei onneksi haittaa yhtään turvallisuutta...), mutta suurimmalta osin auttaisi ja näitä keskusteluja tarvitsisi käydä entistä vähemmän!

        Mulle on kerran yksin matkustaessani sanottu lähtöselvityksessä että koneeseen on sitten tulossa paljon pikkulapsia, joten varasin koneen takaosasta paikan. Joitakin lapsia oli kuitenkin lähellä mutta tällä kertaa vain yksi niistä häiriköi (ei ollut pikkuvauva joten olisi aivan hyvin ymmärtänyt kieltämistä mitä vanhemmat eivät kertaakaan tehneet).


      • mom but...
        matkalla yksin kirjoitti:

        Sijoitettaisiinkin! Pikkulapsia kun on muuallakin koneessa, joten sellaiselle joka ei niitä halua lähelleen, ei ole mitään keinoa paikasta päätellä missä lapsia on. Mun mielestä pitäisi olla selkeästi että lapsiperheet, vaikka alle 12v, olisi koneen etuosassa. Näin ne jotka eivät lapsia siedä, voisivat varata koneen takaosaan paikat. Tietysti sekään ei auta niihin joiden vanhempien mielestä lapsia ei saa kieltää vaan lasten tulee saada juosta ympäri konetta (ei onneksi haittaa yhtään turvallisuutta...), mutta suurimmalta osin auttaisi ja näitä keskusteluja tarvitsisi käydä entistä vähemmän!

        Mulle on kerran yksin matkustaessani sanottu lähtöselvityksessä että koneeseen on sitten tulossa paljon pikkulapsia, joten varasin koneen takaosasta paikan. Joitakin lapsia oli kuitenkin lähellä mutta tällä kertaa vain yksi niistä häiriköi (ei ollut pikkuvauva joten olisi aivan hyvin ymmärtänyt kieltämistä mitä vanhemmat eivät kertaakaan tehneet).

        Musta ihminen on vähän sairas jos sanoo ettei voi sietää lapsia ja että lapset pitäisi pitää pois sun näköetäisyydeltä. Meneppäs kuule hoitoon. Ei ole kenenkään muun kun sinun ongelma, joten ihmisiä ei voi sinun mieltymysten mukaan jaotella pois näköpiiristäsi. Enhän minäkään voi vaatia, että keski-ikäiset ukot pois muita häiriköimästä ja sijoitettava mun näköpiiristä pois. Itsekkin kun olet ollut lapsi ja vauva joskus. Lapsi on ihminen.Sinä olet ihmisvihaaja siis. Joo..älköömme kukaan tehkö lapsia kun ne on niin ällöjä, ihmiskunta ansaitsee kuolla sukupuuttoon.


      • matkalla yksin
        mom but... kirjoitti:

        Musta ihminen on vähän sairas jos sanoo ettei voi sietää lapsia ja että lapset pitäisi pitää pois sun näköetäisyydeltä. Meneppäs kuule hoitoon. Ei ole kenenkään muun kun sinun ongelma, joten ihmisiä ei voi sinun mieltymysten mukaan jaotella pois näköpiiristäsi. Enhän minäkään voi vaatia, että keski-ikäiset ukot pois muita häiriköimästä ja sijoitettava mun näköpiiristä pois. Itsekkin kun olet ollut lapsi ja vauva joskus. Lapsi on ihminen.Sinä olet ihmisvihaaja siis. Joo..älköömme kukaan tehkö lapsia kun ne on niin ällöjä, ihmiskunta ansaitsee kuolla sukupuuttoon.

        Missä kohtaa sanoin että minä en voi sietää lapsia ja niiden tulee olla aina pois mun näköpiiristäni?
        Eihän saa edes vihjata että joku ei halua kiljuvaa ja häiritsevää IHMISTÄ lähelleen niin heti tarvitsee hoitoa ja on ihmisvihaaja... Ihmiskunta todellakin ansaitsisi kuolla sukupuuttoon, mutta se on taas toinen keskustelu ;)
        Kumma juttu kun vanhemmat, tai siis äidit, eivät pysty keskustelemaan siitä että lapset eivät saisi häritä muita lennoilla, aina hyökätään heti.


      • tuosta sun
        matkalla yksin kirjoitti:

        Missä kohtaa sanoin että minä en voi sietää lapsia ja niiden tulee olla aina pois mun näköpiiristäni?
        Eihän saa edes vihjata että joku ei halua kiljuvaa ja häiritsevää IHMISTÄ lähelleen niin heti tarvitsee hoitoa ja on ihmisvihaaja... Ihmiskunta todellakin ansaitsisi kuolla sukupuuttoon, mutta se on taas toinen keskustelu ;)
        Kumma juttu kun vanhemmat, tai siis äidit, eivät pysty keskustelemaan siitä että lapset eivät saisi häritä muita lennoilla, aina hyökätään heti.

        tekstistä sen kuvan sai.Etkai muiden puolesta kirjoitaisi noin? Mistä sinä tiedät että joku ei halua lapsia lähelleen,ellet se joku ole sinä itse? Se nyt vaan on niin että lapsia on maailma pullollaan ja heitä ei tarvi tuollaisten takia piilotella mihinkään. Se on sitten sen ongelma joka ei kestä lapsia lähelleen. Vauvan kanssa ei sitten saisi liikkua ilmeisesti missään, koska joku itsekäs idiootti ei kestä itkua tai kitinää. Ei se nyt noin mene. Ei se lentokone ole mikään pyhäpaikka jossa jollakkin on yksinoikeus matkustaa, jos niin häiritsee voi itse lentää sitten bisnesmiesten kera, mutta suosittelen hieman itse tutkiskelua ja tervettä järjen käyttöä.


      • matkalla yksin
        tuosta sun kirjoitti:

        tekstistä sen kuvan sai.Etkai muiden puolesta kirjoitaisi noin? Mistä sinä tiedät että joku ei halua lapsia lähelleen,ellet se joku ole sinä itse? Se nyt vaan on niin että lapsia on maailma pullollaan ja heitä ei tarvi tuollaisten takia piilotella mihinkään. Se on sitten sen ongelma joka ei kestä lapsia lähelleen. Vauvan kanssa ei sitten saisi liikkua ilmeisesti missään, koska joku itsekäs idiootti ei kestä itkua tai kitinää. Ei se nyt noin mene. Ei se lentokone ole mikään pyhäpaikka jossa jollakkin on yksinoikeus matkustaa, jos niin häiritsee voi itse lentää sitten bisnesmiesten kera, mutta suosittelen hieman itse tutkiskelua ja tervettä järjen käyttöä.

        Minä en edelleenkään halua häiritseviä ihmisiä lähelleni. Minulle on ihan yhtä häiritsevää lapsen huutaminen kuin aikuisen huutaminen, en erottele niin että tietyn ikäinen saan käyttäytyä sillä tavalla mikä toisen ikäiseltä ei ole hyväksyttävää. Mulla on samat "säännöt" kaikenikäiselle. Jos joku huutaa kurkku suorana, se häiritsee minua, on se sitten 2-vuotias uhmaikäinen kiukkukohtauksessaan tai 25-vuotias humalainen ärsyyntyessään. Kumpikin häiritsee minua enkä halua olla kummankaan lähellä. Miksi lapsille pitää olla hyväksyttävää häiritä muita käytöksellään?

        p.s. jos olisin niin kamala lapsivihaaja, niin miksihän minua on pyydetty useammankin lapsen kummiksi ja pyydetään lapsenvahdiksikin...


      • sinä sitten
        matkalla yksin kirjoitti:

        Minä en edelleenkään halua häiritseviä ihmisiä lähelleni. Minulle on ihan yhtä häiritsevää lapsen huutaminen kuin aikuisen huutaminen, en erottele niin että tietyn ikäinen saan käyttäytyä sillä tavalla mikä toisen ikäiseltä ei ole hyväksyttävää. Mulla on samat "säännöt" kaikenikäiselle. Jos joku huutaa kurkku suorana, se häiritsee minua, on se sitten 2-vuotias uhmaikäinen kiukkukohtauksessaan tai 25-vuotias humalainen ärsyyntyessään. Kumpikin häiritsee minua enkä halua olla kummankaan lähellä. Miksi lapsille pitää olla hyväksyttävää häiritä muita käytöksellään?

        p.s. jos olisin niin kamala lapsivihaaja, niin miksihän minua on pyydetty useammankin lapsen kummiksi ja pyydetään lapsenvahdiksikin...

        hoidat lapsia jos et kestä häiritseviä ihmisiä lähelläsi?!Lapset on lapsia...ei lapsilta voi vaatia samaa kuin aikuiselta ihmiseltä kai sinä sen tajuat ja vanhemmilla on täysi oikeus matkustaa lastensa kanssa niin paljon kuin huvittaa.Sinun se pitäisi pidättäytyä matkustelusta jos tuolta tuntuu.


    • Pipsis4

      Hyviä vinkkejä jo sait, mut vastaan kuitenkin. Ollaan matkusteltu neljän lapsemme kanssa paljon ja vauva-aikoinakin pärjätty matkarattailla reissuissa, sellaisilla, joiden selkänojan saa makuuasentoon ja tietty kevyt kuomu tms. auringolta suojaamassa. Meillä oli korvikkeet aina mukana, sillä eteläisissä maissa korvikkeet myydään jauheena, enkä ole koskaan jauheista sekotellut, mut onnistuu tietty niinkin, pulloveteen tietysti. Vauvanruokia tietysti saa joka paikasta, etenkin hedelmäsoseita. Mutta kyllä ne juuressoseiden maut poikkeaa niin paljon suomalaisista, että voi olla aika takkuista syöttää suomivaaville jotakin paikallista makua. Niissä ulkomaisissa soseissa kun on todellakin erlaisia raaka-aineita, lisättyä sokeriakin on, jopa keksinmurusia yms .saattaa olla, se voi olla pottuun ja porkkanaan tottuneelle vauvalle vastahakoista evästä. Ja se valikoima on muutenkin tosi suppea ainakin välimeren maissa. Siellä päin on tapana valmistaa paljon enemmän itse ruokia lapsille. Joten, jos on kovin kranttu vauva, voipi olla viisasta ottaa jokunen tutunmakuinen purkkiruokakin mukaan.

      Ja kyllä minä ainakin vauvaa olen uittanut niin altaassa kun meressäkin pieniä hetkiä, tosin vauvat ollu aina lähempänä vuoden ikää. Ja ihan samanlaisissa kamppeissa on vauva ollut kuin kotimaassakin helteellä, eli mikäli tarpeeksi lämmintä on voi varjossa köllötellä vaikka vaippasillaan ja tietysti hattu päässä.
      Ja koneessa meillä ei ikinä ole ollut vauvalle kori-paikkaa. Lennot on mennyt aina hyvin vauvan osalta, nukkuvat monesti koneessa ja lapsiperheet sijoitetaan aina koneen etuosaan, joten ympäristössä on muitakin lapsia.

      • Ervi

        Erilaisiahan me vanhemmat olemme ja hyvä niin. Olemme yrittäneet aina välttää sitä, että vain yhdet ja samat ruuat aina tarjottaisiin lapsille ja matkat jos mitkä ovat hyvää aikaa kokeilla kaikenlaista uutta. Ja kun kysymys on viikosta tai parista niin turhaa on pelätä lisäaineita tai sokereita, sitten saa pelätä kaikkea. Mutta, kaikessa mahdollisessa varman päälle pelaaminen on tuskin niitä suurimpia syntejä, meidän elämäämme ennakkoluulottomuus on antanut lisäarvoa.


      • Pipsis4
        Ervi kirjoitti:

        Erilaisiahan me vanhemmat olemme ja hyvä niin. Olemme yrittäneet aina välttää sitä, että vain yhdet ja samat ruuat aina tarjottaisiin lapsille ja matkat jos mitkä ovat hyvää aikaa kokeilla kaikenlaista uutta. Ja kun kysymys on viikosta tai parista niin turhaa on pelätä lisäaineita tai sokereita, sitten saa pelätä kaikkea. Mutta, kaikessa mahdollisessa varman päälle pelaaminen on tuskin niitä suurimpia syntejä, meidän elämäämme ennakkoluulottomuus on antanut lisäarvoa.

        Jaahas, kerropas sitten mielipiteesi uudestaan kun sinulla on omia lapsia tai olet muuten perehtynyt aiheeseen. Alle puolivuotiaat vauvat eivät yleensä edes syö muuta kuin maitoa (suositus täysimetykselle puoli vuotta). Mikäli ovat kiinteitä jo aloitelleet, repertuaarissa on yleensä suomalaisella vauvalla juuri ne pottu ja porkkana. Kyllä siinä voi olla jopa haitallista heittää kaikenmaailamn sörsselit kehiin, sen ikäisen vauvan vatsa ei sitä yleensä kestä. Kokonaan eri juttu on sitten yli yksi vuotiaalla lapsella, jota voi sitten alkaa totutella uudenuutukaisiin makuihin. Ja aloittajan kysymyshän koski nimen omaan viiden kuukauden ikäistä lasta.


      • Pipsis4
        Pipsis4 kirjoitti:

        Jaahas, kerropas sitten mielipiteesi uudestaan kun sinulla on omia lapsia tai olet muuten perehtynyt aiheeseen. Alle puolivuotiaat vauvat eivät yleensä edes syö muuta kuin maitoa (suositus täysimetykselle puoli vuotta). Mikäli ovat kiinteitä jo aloitelleet, repertuaarissa on yleensä suomalaisella vauvalla juuri ne pottu ja porkkana. Kyllä siinä voi olla jopa haitallista heittää kaikenmaailamn sörsselit kehiin, sen ikäisen vauvan vatsa ei sitä yleensä kestä. Kokonaan eri juttu on sitten yli yksi vuotiaalla lapsella, jota voi sitten alkaa totutella uudenuutukaisiin makuihin. Ja aloittajan kysymyshän koski nimen omaan viiden kuukauden ikäistä lasta.

        Korjaanpa ennen kuin kukaan näsäviisas ehtii...eli huomasin kyllä kirjoitusvirheeni ja täten ilmoitan että tiedän kyllä, miten iät kuuluu oikeasti kirjoittaa, tuli siis virhe näppäillessä nopeasti.


      • Ervi
        Pipsis4 kirjoitti:

        Jaahas, kerropas sitten mielipiteesi uudestaan kun sinulla on omia lapsia tai olet muuten perehtynyt aiheeseen. Alle puolivuotiaat vauvat eivät yleensä edes syö muuta kuin maitoa (suositus täysimetykselle puoli vuotta). Mikäli ovat kiinteitä jo aloitelleet, repertuaarissa on yleensä suomalaisella vauvalla juuri ne pottu ja porkkana. Kyllä siinä voi olla jopa haitallista heittää kaikenmaailamn sörsselit kehiin, sen ikäisen vauvan vatsa ei sitä yleensä kestä. Kokonaan eri juttu on sitten yli yksi vuotiaalla lapsella, jota voi sitten alkaa totutella uudenuutukaisiin makuihin. Ja aloittajan kysymyshän koski nimen omaan viiden kuukauden ikäistä lasta.

        Jos minä toistaisin sen mielipiteen nyt kuitenkin heti, kun neljän tyttären jälkeen tuskin enää aivan ihmeellisiä uusia asioita oppii. Tuossa puolen vuoden - 11 kk välillä ne ensimmäiset matkat ovat yleensä alkaneet ja kaikenmaailman sörsseleitä on ihan oikeasti syöty, etupäässä Kreikassa ja entisessä Jugoslaviassa eli nykyisellään Sloveniassa ja Kroatiassa. Yhdestä tyttärestä tuli kasvissyöjä ja laktoositon, joten olisiko tuo nyt sitten ollut se haitallinen vaikutus, yleisesti ottaen arvioin perheemme normaaliksi ja ehkä hieman keskimääräistä kansainvälisemmäksi.


      • Joku vaan
        Ervi kirjoitti:

        Jos minä toistaisin sen mielipiteen nyt kuitenkin heti, kun neljän tyttären jälkeen tuskin enää aivan ihmeellisiä uusia asioita oppii. Tuossa puolen vuoden - 11 kk välillä ne ensimmäiset matkat ovat yleensä alkaneet ja kaikenmaailman sörsseleitä on ihan oikeasti syöty, etupäässä Kreikassa ja entisessä Jugoslaviassa eli nykyisellään Sloveniassa ja Kroatiassa. Yhdestä tyttärestä tuli kasvissyöjä ja laktoositon, joten olisiko tuo nyt sitten ollut se haitallinen vaikutus, yleisesti ottaen arvioin perheemme normaaliksi ja ehkä hieman keskimääräistä kansainvälisemmäksi.

        Erviä kehoittaisin luetun ymmärtämisen harjoitteluun, aloittaja kysymys liittyy kuitenkin edelleen viiden kuukauden ikäiseen lapseen, eikä lähemmäs vuoden ikäiseen. Ja siinä on vissi ero; alle puolen vuoden ikäisille kun ei suositella kiinteitä ruokia vielä lainkaan ja vuotta lähentelevä voi jo alkaa totutella kaikkeen ruokaan, suolaankin hillitysti ja vähitellen. Eli, mikäli viisikuinen jo kiinteitä syö, ei todellakaan ole samantekevää, syökö viikon ajan sokerilla, suolalla yms. höystettyjä pöperöitä. Eikä se kansainväliseksi itsensä tunteminen asiaa miksikään muuta.


      • Ervi
        Joku vaan kirjoitti:

        Erviä kehoittaisin luetun ymmärtämisen harjoitteluun, aloittaja kysymys liittyy kuitenkin edelleen viiden kuukauden ikäiseen lapseen, eikä lähemmäs vuoden ikäiseen. Ja siinä on vissi ero; alle puolen vuoden ikäisille kun ei suositella kiinteitä ruokia vielä lainkaan ja vuotta lähentelevä voi jo alkaa totutella kaikkeen ruokaan, suolaankin hillitysti ja vähitellen. Eli, mikäli viisikuinen jo kiinteitä syö, ei todellakaan ole samantekevää, syökö viikon ajan sokerilla, suolalla yms. höystettyjä pöperöitä. Eikä se kansainväliseksi itsensä tunteminen asiaa miksikään muuta.

        Puolustan oikeuttasi olla eri mieltä kanssani. Kiinteään ruokaan totuttautuminen on samanlaista riippumatta vauvan kansallisuudesta tai kotimaasta. Me emme ole havainneet mitään todisteita siitä, että esimerkiksi kreikkalaiset tai puolalaiset lastenruuat olisivat ratkaisevasti epäterveellisempiä kuin suomalaiset ja tuontitavaroitahan on meikäläisissäkin hyllyissä. Se siitä kansainvälisyydestä.


      • ....
        Ervi kirjoitti:

        Puolustan oikeuttasi olla eri mieltä kanssani. Kiinteään ruokaan totuttautuminen on samanlaista riippumatta vauvan kansallisuudesta tai kotimaasta. Me emme ole havainneet mitään todisteita siitä, että esimerkiksi kreikkalaiset tai puolalaiset lastenruuat olisivat ratkaisevasti epäterveellisempiä kuin suomalaiset ja tuontitavaroitahan on meikäläisissäkin hyllyissä. Se siitä kansainvälisyydestä.

        Voi Ervi, kyllä ollaan jo huomattu sinun "kansainvälinen ja ennakkoluuloton" elämänasenteesi ja toteuta vaan sitä omassa elämässäsi, hyvä niin. Mutta, jos aloittaja kysyy neuvoja, niin onko sinulle ylivoimaista antaa muunlaistenkin mielipiteiden näkyä. Kyllä Pipsis4 kirjoitti ihan asiaa, mutta sanoma ei kait sinua miellyttänyt ja oletkin päättänyt jatkaa rivien välistä naljailua?

        Ja kyllä, usko pois; saman valmistajan purkkiruuat ovat erilaisia eri maissa, eivät koskaan sellaista tuontitavaraa, jota jaetaan samanlaisena eri maihin. Esim. samainen Nestle valmistaa aivan erilaisia ruokia tänne pohjolaan kuin mitä Välimeren maihin, ne on räätälöity nimen omaan tiettyä maata varten. Välimeren maiden vauvojen purkkiruuissa käytetään mm. oliiveja, keksejä, lisättyä sokeria ja samoja juureksia ei käytetä, joitakin eroavaisuuksia mainitakseni. No, niiden paremmuudesta tai huonommuudesta lienee tässä turha väitellä, vai mitä? Kukin syöttäköön, mitä parhaaksi katsoo, esim oliivithan ovat kaiken lisäksi terveellisiä.

        Anteeksi aiheeseen liittymätön uteliaisuuteni, mutta oletkohan kuitenkaan äiti/isä? Tuli vaan mieleen lueskellessa viestejäsi.


      • askdfjaölkjföalkjal
        .... kirjoitti:

        Voi Ervi, kyllä ollaan jo huomattu sinun "kansainvälinen ja ennakkoluuloton" elämänasenteesi ja toteuta vaan sitä omassa elämässäsi, hyvä niin. Mutta, jos aloittaja kysyy neuvoja, niin onko sinulle ylivoimaista antaa muunlaistenkin mielipiteiden näkyä. Kyllä Pipsis4 kirjoitti ihan asiaa, mutta sanoma ei kait sinua miellyttänyt ja oletkin päättänyt jatkaa rivien välistä naljailua?

        Ja kyllä, usko pois; saman valmistajan purkkiruuat ovat erilaisia eri maissa, eivät koskaan sellaista tuontitavaraa, jota jaetaan samanlaisena eri maihin. Esim. samainen Nestle valmistaa aivan erilaisia ruokia tänne pohjolaan kuin mitä Välimeren maihin, ne on räätälöity nimen omaan tiettyä maata varten. Välimeren maiden vauvojen purkkiruuissa käytetään mm. oliiveja, keksejä, lisättyä sokeria ja samoja juureksia ei käytetä, joitakin eroavaisuuksia mainitakseni. No, niiden paremmuudesta tai huonommuudesta lienee tässä turha väitellä, vai mitä? Kukin syöttäköön, mitä parhaaksi katsoo, esim oliivithan ovat kaiken lisäksi terveellisiä.

        Anteeksi aiheeseen liittymätön uteliaisuuteni, mutta oletkohan kuitenkaan äiti/isä? Tuli vaan mieleen lueskellessa viestejäsi.

        En antaisi itse vauvalleni esimerkiksi kiinalaista purkkiruokaa tai äidinmaidon korviketta.


      • nestleruokkii
        .... kirjoitti:

        Voi Ervi, kyllä ollaan jo huomattu sinun "kansainvälinen ja ennakkoluuloton" elämänasenteesi ja toteuta vaan sitä omassa elämässäsi, hyvä niin. Mutta, jos aloittaja kysyy neuvoja, niin onko sinulle ylivoimaista antaa muunlaistenkin mielipiteiden näkyä. Kyllä Pipsis4 kirjoitti ihan asiaa, mutta sanoma ei kait sinua miellyttänyt ja oletkin päättänyt jatkaa rivien välistä naljailua?

        Ja kyllä, usko pois; saman valmistajan purkkiruuat ovat erilaisia eri maissa, eivät koskaan sellaista tuontitavaraa, jota jaetaan samanlaisena eri maihin. Esim. samainen Nestle valmistaa aivan erilaisia ruokia tänne pohjolaan kuin mitä Välimeren maihin, ne on räätälöity nimen omaan tiettyä maata varten. Välimeren maiden vauvojen purkkiruuissa käytetään mm. oliiveja, keksejä, lisättyä sokeria ja samoja juureksia ei käytetä, joitakin eroavaisuuksia mainitakseni. No, niiden paremmuudesta tai huonommuudesta lienee tässä turha väitellä, vai mitä? Kukin syöttäköön, mitä parhaaksi katsoo, esim oliivithan ovat kaiken lisäksi terveellisiä.

        Anteeksi aiheeseen liittymätön uteliaisuuteni, mutta oletkohan kuitenkaan äiti/isä? Tuli vaan mieleen lueskellessa viestejäsi.

        Oletko kuullut EU-direktiiveistä?
        EU-maissa on tarkat säännöt lastenruokien suhteen nimenomaan sokerin,suolan ja lisäaineiden
        kohdalla.Eri maissa toki käytetään erilaisia mausteita ja maalle tyypillisiä valmistus aineita
        kuten Italiassa olivveja,mikään ei estä suomalaisia lapsia niitä syömästä/maistamasta.
        Eli Euroopassa aivan rauhassa lastenruokien suhteen.


      • EAEO
        nestleruokkii kirjoitti:

        Oletko kuullut EU-direktiiveistä?
        EU-maissa on tarkat säännöt lastenruokien suhteen nimenomaan sokerin,suolan ja lisäaineiden
        kohdalla.Eri maissa toki käytetään erilaisia mausteita ja maalle tyypillisiä valmistus aineita
        kuten Italiassa olivveja,mikään ei estä suomalaisia lapsia niitä syömästä/maistamasta.
        Eli Euroopassa aivan rauhassa lastenruokien suhteen.

        Kyllä se vaan niin on, että eteläisen Euroopan maissa vauvojen valmisruokatarjonta on olematon, suorastaan surkea ja korvikkeet pitää useimmiten valmistaa jauheesta. Marketeissa saattaa olla paria (?) lajia purkkiruokaa ja nekin hyvin "eksoottisia". Monin paikoin vauvanruokaa korvikejauheita myydään apteekeissa. Eli, varminta on kyllä viedä ne ruuat mukanaan, ellei halua lomaansa viettää ruokia etsiskellen. Vissiin eivät siellä harrasta kovasti purkkiruokia, koska tarjonta on Suomeen verrattuna säälittävä.

        Ja kokemukseni perustuu lähes kaikkiin Välimeren Euroopan puoleisiin valtioihin.


      • ankahejasahe
        EAEO kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että eteläisen Euroopan maissa vauvojen valmisruokatarjonta on olematon, suorastaan surkea ja korvikkeet pitää useimmiten valmistaa jauheesta. Marketeissa saattaa olla paria (?) lajia purkkiruokaa ja nekin hyvin "eksoottisia". Monin paikoin vauvanruokaa korvikejauheita myydään apteekeissa. Eli, varminta on kyllä viedä ne ruuat mukanaan, ellei halua lomaansa viettää ruokia etsiskellen. Vissiin eivät siellä harrasta kovasti purkkiruokia, koska tarjonta on Suomeen verrattuna säälittävä.

        Ja kokemukseni perustuu lähes kaikkiin Välimeren Euroopan puoleisiin valtioihin.

        Laitan vielä lusikkani soppaan. Elikkä mikäli et halua vauvasi iholle voimakkaasti lemuavaa kemikaalivaippaa, ota vaipatkin mukaan Suomesta. Todellakin, ainakaan Kyproksella ja Teneriffalla ja Italiassa kaikki ostamani vaipat oli käsitelty hajusteilla niin, että ne löyhkäsivät kuin olisi hajuvettä suihkuteltu reilulla kädellä. No meidän vaavi niitä käytti, mutta ällötti kyllä, vaikka onkin hyväihoinen lapsi eikä allergioita ole. Ihmettelen vaan eikö paikallisilla lapsilla ole allergioita ja miten ylipäätään on laillista myrkyttää vauvoja sillä tavalla.


      • semper38
        EAEO kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että eteläisen Euroopan maissa vauvojen valmisruokatarjonta on olematon, suorastaan surkea ja korvikkeet pitää useimmiten valmistaa jauheesta. Marketeissa saattaa olla paria (?) lajia purkkiruokaa ja nekin hyvin "eksoottisia". Monin paikoin vauvanruokaa korvikejauheita myydään apteekeissa. Eli, varminta on kyllä viedä ne ruuat mukanaan, ellei halua lomaansa viettää ruokia etsiskellen. Vissiin eivät siellä harrasta kovasti purkkiruokia, koska tarjonta on Suomeen verrattuna säälittävä.

        Ja kokemukseni perustuu lähes kaikkiin Välimeren Euroopan puoleisiin valtioihin.

        Kokemukseni mukaan lasten purkkiruokia ja vastikkeita saa hyvin ainakin Espanjassa,
        Italiassa,Kreikassa ja yleensä Välimerenmaissa,puhumattakaan Euroopasta yleensäkin.
        Jokainen tekee mielensä mukaan,ottaako purkit kassiin jne.
        Minun kokemukseni perustuu asumiseen muutamissa Välimerenmaissa ja kyllä vaipatkin
        löytyivät ihan vaivatta,kokemusta on 3 lapsen kanssa kertynyt.
        Muuten Marokostakin saa vaippoja ja purkkiruokaa.


    • paljon matkaillut

      Suosittelen, että ajoitatte lapsen nukkumisajan lentomatkaan, eli jos lento on sellaiseen aikaan, jolloin lapsi ei yleensä nuku, niin jätätte edelliset unet väliin, herätätte yöunilta normaalia aikaisemmin tms. Lentomatka sujuu varmasti kaikilta kivuttomimmin, jos lapsi nukkuu. Olemme matkustelleet pienen lapsen kanssa tosi paljon ja tämä on osoittautunut kaikista kätevimmäksi vaihtoehdoksi. Koripaikkaa meillä ei ole koskaan ollut, sylissä on vauvaa aina pidetty.

      Vuoden vanhana pidin lapsella uimavaippoja altaassa, ettei pisut ihan ympäriinsä leviä, jos sellainen sattuu pääsemään. Riippuu toki säästä, että voiko vauva kelliä ilman vaatteita varjon alla...

      Vaunut riippuu kohteesta, esim. Kreetan Agia Marinassa oli niin huonot kävelytiet, että oli tosi hyvä, että meillä oli mukana sellaiset paksurattaiset vaunut. Matkarattailla olisi ollut siellä kyllä tuskaa mennä. Sitten jos taas tiedät, että kävelytiet on tasaisia ja hyviä, mutta esim. kapeita tai paljon portaita tms. niin matkarattailla pääsee silloin kätevämmin (kaupunkiolosuhteissa matkarattaat ehdottomasti). Harkitkaa myös kantoreppua, jos sellainen on tai jostain lainaaan saatte...

      Ruoat, maitojauheet yms. sekä vaipat kannattaa ehdottomasti viedä suomesta mukana. Rantakohteissa on aina niitä kalliita Spar- tms. kauppoja, joissa oman kokemukseni mukaan sosetarjonta erittäin huono ja kallis, samoin vaipat.

      Sanokoot muut mitä huvittaa, mutta mehän matkustellaan lapsen kanssa. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe