OVI AUKEAA..

Minanoita

tunkkainen tervehdys
eteisessä
syöksyy tulijan vaatteisiin

vanha savusauna
harmaita asioita sisällänsä
hirret täynnä supatusta
kylmää pelkoa harhojen varjoissa

lauteilla patja
käsiveska
sätkäpapereita
oluttölkissä jäätyneet
tuhkat

karua kieltä kuiskivat
kivisen vesipadan päällä olevat
kynttilänpätkät
lusikka pienissä tyhjissä
pusseissa

yhteiskunta lienee
sylkäissyt ruksinsa
yhden onnettoman ylitse

painan oven kiinni poistuessani
sanattomana jauhavat ajatusteni
rattaat

jänis
istuu lumella kolmen askeleen
päässä minusta
sen silmät ovat surusta sameat
se kääntyy
loikkii
katoaa

11

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäniksenä

      Pysähdyttävä! Minut tämä pisti miettimään
      mitä kaikkea ovet taaksensa kätkevätkään!

      • Minanoita

        Ovet kätkevät taaksensa paljon,
        varsinkin nämä hylätyt ovet. Ne kun aukaisee
        on valmistuttava melkein mihin tahansa..
        Ihana että pysähdyit runoni äärellä, sinulle
        kiitokseni:)))


    • dolan

      Tekisi mieleni sanoa että mihin tämä saattaa
      pienenä osasena liittyä...yötä pukkaa ja aivosolukot
      taapertaa vaikka tässä runossasi olisi hyvin paljon
      kommentoitavaa - eri kulmilta katsottuna - kuitenkin
      yhteen päätyä.

      Tässä on useampia kerrostumia joka laittaa miettimään
      että mitä runo kertoo ja mistä tuntemuksista kuin aiheistakin.

      Mutta tuttua on...useita palasia kuin yhdessä.

      • Minanoita

        Joo tässä on muutama palanen
        yhteen koottuna, omat tuntemukseni
        tämän löydön edessä, sekoitettuna siihen listaan
        mitä sisällä oli..
        Koskaan ei voi tietää mihin maailmaan astuu kun
        aukaisee tuntemattoman oven..Minulle tämä ei ollut
        löytönä kaikkein järkyttävin, koska järkyttävimmän löydön jälkeen
        kaikki on oikeastaan lähinnä hämmästelyä..Tämä herätti siis minussa
        pienen pelon sekaista kummastusta ja mietteitä siitä mihin lintu
        onkaan lentänyt talveksi....vai onko ottanut jäniksen muodon kenties?

        Dolan, pohdinnastasi suuri kiitos:))))


    • ...ja piste ...
      Järkyttävän hyvä runo.
      Herätti monia ajatuksia ....
      joita ei uskalla edes julki tuoda.
      Krisse kiittää lukuelämyksestä

      • Minanoita

        Niin, elämässä on paljon salamyhkäistä
        ja toisaalta hyvä niin.. Tämä oli minun tapani
        tälläkertaa käsitellä tätä nimenomaista sisäänkäyntiä jonka
        tulin avanneeksi...mutta uskothan, monta kertaa ajatus on
        sinne palannut, kirjoittanut vielä pari runoa..tästä ko ovesta:)

        Krisse, sinnuu kiitän mie, paljon:)))))


    • *MURUKULTA*

      Minä otan/näen tämän, ihmisenä matkana sismpään
      se mitä sieltä löysit karttaa päivänvaloa, unohdusta ja yksinäisyyttä
      ei siinä auta 'jäniksetlkään' jos haluaa painaa oven kiinni, salata ja - ''unohdetaan koko juttu''
      Luulen, runosi on konkretiaa, mutta näytän että tekstisi tuo muutakin esiin.
      Pidin tekstisi aiheuttamasta mielikuvasta - tästäpä runosta montapaljon kiitän! :)

      • Minanoita

        Nimenomaan karttaa päivänvaloa..ja edustaa asioita
        joista halutaan vaieta..Kiitos Muru että löysit tästä paljon muutakin
        kuin pelkän selonteon löydöksistä:)
        Minulle tämä jänis tässä edustaa juuri sitä miten ovi laitetaan kiinni
        paetaan paikalta eikä ajatella sen enempiä mitä kenties onkaan tapahtunut...surullinen katse kuitenkin takaa sen että,
        minä aion palata sinne..kunhan lumet ovat sulaneet....

        Kiitos Murukulta:))))


    • Minanoita

      ;)

    • katzrin

      surullisen hieno
      nyyhkin
      yksinäisin askein
      haparoivin aatoksin
      poistun
      minne
      jonnekkin sinne
      menneeseen

      • Minanoita

        Minä olen kovasti
        ilahtunut
        että tulit
        vaatimattoman tupani
        tervaiselle ovelle
        se on aina avoinna
        -menneelle
        mutta myös
        -tulevalle

        Sinulle kaunein kiitokseni:))))))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe