Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hei te kaikki joilla on jo ristiäiset olleet lähiaikoina

HelluRellu

Lapsemme ei ole vielä edes syntynyt, mutta suunittelen jo ristiäisiä innolla...asumme nimittäin ulkomailla ja tulen kohta Suomeen synnyttämään. Vietämme noin kuukauden Suomessa ja ko. aikana pitäisi ehtiä järjestää myös ristiäiset. Kummeiksi olemme valinneet nykyiset naapurimme - hyvät ystävämme, jotka eivät kuitenkaan pääse matkustamaan ristiäisiin Suomeen. Siitä olen jo selvillä, että kummeiksi voidaan ottaa myös ei-ristiäistilaisuudessa läsnä olevia henkilöitä, kunhan he vaan kuuluvat kirkkoon. Nyt tarvitsin tiedon, tarvitaanko nykyisin Väestörekisterikeskuksen lomakkeeseen, jonka seurakunta lähettää lapsen nimen rekisteröintiä varten etukäteen myös kummien henkilötunnukset. Muistan, että ole törmännyt viime vuosina kumpaankin tapaukseeen. Toisessa kummeista kerättiin vain nimi- ja seurakuntatiedot, toisessa kummeista otettiin ylös myös henkilötunnus. Mietin vaan, että minun pitää muistaa sitten tulevilta kummeilta nämä tiedot valmiiksi ennen kuin lähdemme Suomeen. Mutta jos se ei ole välttämätöntä ko. lomakkeen kannalta, en viitsi kysellä niitä, kun ovat kuitenkin aika henkilökohtaista tietoa...Muistuuko teille mieleen, jotka olette viime aikoina joko järjestäneet lapsellenne ristiäisiä tai olleet kummeina ko. tilaisuudessa?

3

1645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äi

      Tuskinpa väestörekisterikeskusta kiinnostaa kummien henkilötunnukset - eiköhän se ole vain seurakunnan asia, ketkä ovat kummeja. Muistaakseni kummeista ei kysytty kuin nimi ja minkä seurakunnan jäsen kummi itse on.

    • pitänyt äiti

      Meidän srk haluasi seuraavat tiedot: kummin koko nimi, mihin srk:n kummi kuuluu ja sosiaaliturvatunnus.

    • benedicera

      Käytännöt tosiaan vaihtelee.
      Kannattaa kysyä asiaa kotiseurakunnasta eli kätevimmin soittamalla kirkkoherranvirastoon. He osaavat kertoa mikä juuri jheillä on tapana. Silloin sinun ei tarvitse kummeja hätyytellä turhaan. :)

      Olen itse usean lapsen kummi ja henkilötunnustani ei ole tarvinnut koskaan antaa. Myöskään omien kolmen lapseni kummien sotuja ei ole kyselty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe