Keuhkokuume

jhgf

Miten pitkän antibioottikuurin/sairasloman saitte keuhkokuumeeseen? Itse olen juuri sairastanut kyseisen taudin ensimmäistä kertaa elämässäni. Sain 7 päivän kuurin (Klacid Od) ja kolme päivää sairaslomaa. Minulla on kevyt työ, mutta nyt kuurin jälkeen olo on edelleen hutera. Pelkään sikana, että tuo kamala tauti uusiutuu. Yskittää vieläkin ja limaa riittää... Olikohan antibioottikuuri liian lyhyt?

16

20780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köhittäjä

      Sain ensin alle viikon loman mutta en olisi ollut työkykyinen (fyysinen työ) siinä ajassa...olen ollut sairaslomalla 2.5 viikkoa enkä ole vieläkään kunnossa..ääni käheä ja hengästyttää ja yskittää kun liikun vähänkin enemmän.Haen lisää sairauslomaa. Minulla oli korkeat tulehdusarvot ja kuume 40 että ihmettelin vähäistä sairauslomaa kun kyseessä vakava infektio.Kuuri oli amoxin ja 10pv ja nyt menossa toinen kuuri doximycin 10pvää....Hae ihmeessä sairauslomaa jos et ole kunnossa etkä työkykyinen.Keuhkokuumeen jälkitauti voi olla sydänlihastulehdus...että kannattaa hoitaa hyvin.

      • Be Aware

        Keuhkokuumeeseen voi menehtyä, jos sitä ei hoideta kunnolla.
        Itse sairastin penumonian useita vuosia sitten. Kaiken kaikkiaan toipuminen vaati n. 6 kk ja 14 antibioottikuuria. Siltikin keuhkoihin jäi arpikudosta.
        Laihduin sairastamisen aikana 8 kg.
        Keuhkofunktio ei tullut koskaan normaaliksi.


      • saikkuraha
        Be Aware kirjoitti:

        Keuhkokuumeeseen voi menehtyä, jos sitä ei hoideta kunnolla.
        Itse sairastin penumonian useita vuosia sitten. Kaiken kaikkiaan toipuminen vaati n. 6 kk ja 14 antibioottikuuria. Siltikin keuhkoihin jäi arpikudosta.
        Laihduin sairastamisen aikana 8 kg.
        Keuhkofunktio ei tullut koskaan normaaliksi.

        Mikä ihme lääkäreillä on kun eivät meinaa antaa edes keuhkokuumeeseen kunnon sairauslomia? eihän se ihminen mikään kone ole että kun esim:kuuri alkaa niin heti pitäisi toipua! Nykyaikana on tuo tehokkuusajattelu mennyt liian pitkälle...


      • pneumoniasta toipuva
        saikkuraha kirjoitti:

        Mikä ihme lääkäreillä on kun eivät meinaa antaa edes keuhkokuumeeseen kunnon sairauslomia? eihän se ihminen mikään kone ole että kun esim:kuuri alkaa niin heti pitäisi toipua! Nykyaikana on tuo tehokkuusajattelu mennyt liian pitkälle...

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8135861/37851003

        Tuossa linkissä minun "sairaskertomukseni", kokemuksen syvällä rintaäänellä siis sanoisin että pneumoniasta toipumiseen ei pitkäkään sairasloma auta,vaan aivan päinvastoin!
        Jos nyt ammatti sattuisi olemaan vaikkapa painonnostaja niin suosittelisin ammatinvaihtoa pariksi vuotta,tuskin sitä lyhyempi vaihto kevyempään työhön ja työtahtiin riittää?

        Minulla tuli juuri vuosi täyteen sairastumisestani ja vieläkin lyhyetkin kävelymatkat ottaa kovin voimille,osin tämä on omaa syytäni,tai miten sen nyt ottaa?..sairastuin tehohoidon jälkeen masennukseen ja en ole senkään vuoksi jaksanut rääkätä itseäni sopivasti että kunto kohenisi

        Jos haluaisin hoitohenkilökuntaa jotenkin arvostella niin ainakaan sairasloman lyhyydestä en sitä tekisi,tekisin sen siksi ettei sairasteluani selvitelty ennen kotiuttamista, olin vain muutaman päivän vuodeosastolla teholta päästyäni,ajatukseni olivat täysin sidoksissa narkoosin aikaisiin harhoihin,ja vasta muutaman viikon kuluttua kun muisti alkoi palailemaan ja pystyin yhdistelemään asioita...sitten jo iskikin tehopotilaille melko tyypillinen masennus,sen kanssa olen nyt vuoden räpistellyt..eikä loppua ole näköpiirissä,elän siis oravanpyörässä josta ei ole ulospääsyä,masennus estää tehokkaasti liikkumisen ja siten fyysisen toipumisen ja olematon fyysinen kunto masentaa lisää

        Pneumoniasta toipuminen on hidasta,mutta vieläkin hitaampaa jos jää laakereille lepäämään, liikkukaa voimienne mukaan ja nauttikaa siitä tunteesta kun kuntoudutte ja pystytte päivä päivältä hiukan parempiin suorituksiin,minulla tuo ei vielä ole onnistunut mutta en ole kokonaan menettänyt toivoani että vielä jokus jaksan nousta portaita edes kerroksen verran, välillä levähtämättä


      • paska olo
        saikkuraha kirjoitti:

        Mikä ihme lääkäreillä on kun eivät meinaa antaa edes keuhkokuumeeseen kunnon sairauslomia? eihän se ihminen mikään kone ole että kun esim:kuuri alkaa niin heti pitäisi toipua! Nykyaikana on tuo tehokkuusajattelu mennyt liian pitkälle...

        Varusmies aloitti tammikuussa palveluksen. jatkuvasti yskää, nuhaa ja välillä pientä kuumeilua.Lomilla kävi keuhkolääkärillä, röntgenkuvista löytyi keuhkokuume. Takaisin inttiin ja siellä ei noteerata mitenkään. Ei sairaslomaa ei sairastupaan...mikä avuksi? Ottaako Puolstusvoimat vastuun varusmiesten hengestä!


      • Keuhkokuumeessa
        Be Aware kirjoitti:

        Keuhkokuumeeseen voi menehtyä, jos sitä ei hoideta kunnolla.
        Itse sairastin penumonian useita vuosia sitten. Kaiken kaikkiaan toipuminen vaati n. 6 kk ja 14 antibioottikuuria. Siltikin keuhkoihin jäi arpikudosta.
        Laihduin sairastamisen aikana 8 kg.
        Keuhkofunktio ei tullut koskaan normaaliksi.

        Tulikohan pikkusen liikaa noita lääkekuureja🤣


    • kylkiluut paskana

      kolmen päivän kovan kuumeen, ja h*lvetinmoisen yskän jälkeen menin lääkärille..
      Jossa ensin todettiin että tulehdusarvot on aika korkealla -> 130.. Sitten passitettiin röntgeniin jossa sit selvis että meikällä on keuhkokuumetta.. lääkäri siinä tuumaili ja hymyili samalla ku kirjoitti reseptiä "niin sä vissiin tarvit sairaslomaa" ?! ja kokonaiset kolme päivää tuli.. (muutenki fyysisesti raskas työ, tiedän varmasti että haen lisää)
      olen aikasemminki sairastanu keuhkokuumetta, ja silloin olin pari-kolme vkoa sairaslomalla, ja siitä kesti vielä useampi kuukausi ennenku oli täysin toipunu..
      kiitosta ei tuu vaikka menis puolikuntoisena töihin, ei kannata!

      • jep jep

        Joo, itse sairastin keuhkokuumeen armeijas samoin eikä noterattu kummemmin kunnes eräällä lomakerralla kuume singahti 40 asteeseen ja kävin tk:ssa totemassa kuumeen.. Sit lomila takasi sunnuntaina ja aamulla veksiin mutta kuume oli laskenut yön aikana kokonaan ja kelpoisuus toteutui elikkäs normi päiväjumppa. Mut ilta kuudenmaissa kuume nousi taas niin korkealle että veksiin kävellessäni (matkan 1.km) hoipertelin kuin känninen. Heti crp mittaus joka oli aikas korkealla ja aamulla kuvaan josta ilmeni vasemmanpuoleisen keuhkopussinpohjan melki musta varjostuma (oli revennyt avotulehdukseksi). Alkoi ankara penisiliinilääkitys ja vintti oli ihan sekasin kuumeen ollessa 42 asteessa ja koko seuraavan yön vietin vessassa oksentamassa verta sillä mahalaukku meni tulehduksen läheisyyden ja kuumeen myötä ihan sekaisin ja keuhkopussin haavauma vuoti verta joka tuli ulos pärskeinä, tuolloin ajattelin että kyläpäs on kunto päässyt huonoksi. Toipuminen alkoi kuitenkin kohtuu nopeasti, toki vuodelepoa riitti pari viikkoa ja kotiutuminenkin osui tuohon loppuun, onneksi pääsin muiden mukana sentään kotijoukkoihin. Kait tuo arpi morjestaa tuolla keuhkon pohjalla tänäkin päivänä vaikka aikaa on kulunut melki parikymmentä vuotta: Se vain mietityttää kuinka täs äijän käy kun sain diagnoosin melki viikon kestäneeseen kuumeeseen että mulla on epätyypillinen keuhkokuume (ehkä viruksen tai jonku bakteerin aiheuttama) käynnis ja rahina kuului just tuolta vasemmalta puolelta. Varmuuden vuoksi 6pv. penisiliinikuuri ja 600mg buranaa ja saikkua 3pv.lisää.


      • "vanha hoitaja"
        jep jep kirjoitti:

        Joo, itse sairastin keuhkokuumeen armeijas samoin eikä noterattu kummemmin kunnes eräällä lomakerralla kuume singahti 40 asteeseen ja kävin tk:ssa totemassa kuumeen.. Sit lomila takasi sunnuntaina ja aamulla veksiin mutta kuume oli laskenut yön aikana kokonaan ja kelpoisuus toteutui elikkäs normi päiväjumppa. Mut ilta kuudenmaissa kuume nousi taas niin korkealle että veksiin kävellessäni (matkan 1.km) hoipertelin kuin känninen. Heti crp mittaus joka oli aikas korkealla ja aamulla kuvaan josta ilmeni vasemmanpuoleisen keuhkopussinpohjan melki musta varjostuma (oli revennyt avotulehdukseksi). Alkoi ankara penisiliinilääkitys ja vintti oli ihan sekasin kuumeen ollessa 42 asteessa ja koko seuraavan yön vietin vessassa oksentamassa verta sillä mahalaukku meni tulehduksen läheisyyden ja kuumeen myötä ihan sekaisin ja keuhkopussin haavauma vuoti verta joka tuli ulos pärskeinä, tuolloin ajattelin että kyläpäs on kunto päässyt huonoksi. Toipuminen alkoi kuitenkin kohtuu nopeasti, toki vuodelepoa riitti pari viikkoa ja kotiutuminenkin osui tuohon loppuun, onneksi pääsin muiden mukana sentään kotijoukkoihin. Kait tuo arpi morjestaa tuolla keuhkon pohjalla tänäkin päivänä vaikka aikaa on kulunut melki parikymmentä vuotta: Se vain mietityttää kuinka täs äijän käy kun sain diagnoosin melki viikon kestäneeseen kuumeeseen että mulla on epätyypillinen keuhkokuume (ehkä viruksen tai jonku bakteerin aiheuttama) käynnis ja rahina kuului just tuolta vasemmalta puolelta. Varmuuden vuoksi 6pv. penisiliinikuuri ja 600mg buranaa ja saikkua 3pv.lisää.

        Hoitoalan ammatilaisena en voi käsittää, että jos teillä on todettu keuhkokuume = pneumonia, että saatte vain 3 pv sairaslomaa. Kuulostaa lähes mahdottomalta! Siinä ottaa kyllä lääkäri melkoisen riskin, oli sitten työ kevyttä tai raskasta!!! Missähän päin tällaisia hoitolinjauksia on?? Meillä tuo ei kyllä tulisi kuuloonkaan! Pitäkää hyvät ihmiset puolenne siellä lääkärissä käydessänne, teidän terveydestännehän on kyse!


      • "vanha hoitaja" kirjoitti:

        Hoitoalan ammatilaisena en voi käsittää, että jos teillä on todettu keuhkokuume = pneumonia, että saatte vain 3 pv sairaslomaa. Kuulostaa lähes mahdottomalta! Siinä ottaa kyllä lääkäri melkoisen riskin, oli sitten työ kevyttä tai raskasta!!! Missähän päin tällaisia hoitolinjauksia on?? Meillä tuo ei kyllä tulisi kuuloonkaan! Pitäkää hyvät ihmiset puolenne siellä lääkärissä käydessänne, teidän terveydestännehän on kyse!

        minulla todettiin hiljattain keuhkokuume. Minäkin sain aluksi vain muutaman päivän sairaslomaa, joka viikko olen käynyt lääkärillä ja saanut aina viikon lisää sairaslomaa.

        Tosin ensi viikon jälkeen minun on pakko lähteä töihin, koska ensi viikkoon asti saan palkan suoraan työnantajasta, mutta ensi viikon jälkeen joudun hakemaan kelalta sairaspäivärahaa. Päätöksen teko kestää niin monta viikkoa että mun lainat ja talous kaatuu varmasti sinä aikana, joten minun on palattava töihin halusin tai en.


    • No more

      Omassa tapauksessa lääkärit eivät uskoneet kun kävin monta kertaa peräkkäin tutkimuksissa että minulla on keuhkokuume vaan pidettiin enemmänkin mielisairaana. Tästä lähti liikkeelle yli puoli vuotta kestänyt sairauskierre jota sitten yritetään korjata. Pysyvää vahinkoa sattunut.

      Pistää todella vihaiseksi että ei tutkita kerralla kunnolla vaan lähetetään kotiin potemaan "räkätautia" kun toinen yskii verta!

      • Onpa outoa. Menin ensiapuun, josta minut passitettiin suoraan röngteniin ja keuhkokuumediagnoosi tuli hyvin nopeasti.


    • Jantteri2

      Itselleni iski myöskin tuo keuhkokuume intissä ja huonosti meinasi käydä..Olin ollut intissä noin 2 vko .. Ensin nousi kuume ja ilmoittauduin sairaaksi päivystäjälle ja kuume oli silloin 39, olo oli jo melkoisen huono. Sitten varuskuntasairaalaan osastolle..viikon siinä 40-41 asteen horkassa, mitään tajuamatta makasin. N.70 kiloinen laiha kaveri olin ja laihduin 12kg. Uskomattominta oli, että pääsin lääkärin tarkastettavaksi vain kerran ja röntgenkuvissa "näkyi jotain, mutta ei mitään huolestuttavaa". Kun olin ollut sairaana 2vko, laski kuume sen verran että lähettivät takaisin kasarmille. Olo oli todellakin heikko, jaksoin hädintuski kävellä. Loppujen lopuksi minut lähetettiin kotiin ( E-luokka 1vuosi), mutta vasta n. 1kk kasarmille paluun jälkeen, siihen mennessä olin pyörtynyt useasti ja yskinyt verta..
      Kotiinpalattuani menin yksityiselle lääkärille joka määräsi tropit, kuukauden kotona ja kunnon kohotusta vuoden.. Armeijaan paluu ei tuntunut hirveän kivalta kaiken kokemani jälkeen. Jo puoli vuotta ennen paluuta tiesin etten jaksa henkisesti toista kertaa. Päätin yrittää, 2kk jaksoin, kunnes minulla todettiin masennus ja sopeutumishäiriö. Kotiin taas ja tyhjän päälle..
      Päätin lopulta laittaa elämäni järjestykseen. Nyt on opiskelupaikka, työ ja parisuhde. Sain c-paperit, eivät ole haitanneet ainakaan minun elämääni, jos joku muu suhtautuu huonosti siihen, niin vähäiset ovat ihmisen murheet kun sellaisella on merkitystä. Armeijaan kehoitan silti ihmisiä aina menemään, kokemukset viisastavat.

      • Jantteri2

        Ja vielä lisäyksenä tuohon. Siis ainakin armeijassa minua pidettiin mielisairaana ja vaikka minä vässykkänä. Kuumeesta ja hengenahdistuksesta huolimatta osallistuin marsseille ja muuhun toimintaan joten katson sillä kuitanneeni ne väitteet. Mutta jo kuten sanoin, sitten vain yksinkertaisesti voimat loppuivat. YKSI sairaanhoitaja tiesi mikä minulla oli, hän jaksoi painostaa lääkäriä tekemään tutkimuksia, mutta lääkäri kieltäytyi toistuvasti. Syytä en tiedä vieläkään, lienee raha tai joku muu seikka vaikuttanut siihen.
        Keuhkojeni nykytilaa en tiedä, siviilissä lääkäri sanoi, että nuoren keuhkot paranevat paremmin, mene ja tiedä.. Verikokeissa minulta löytyi mykoplasmaa, tulehdusarvot olivat n. 140-160. En muista tarkalleen, mutta korkealla kumminkin.
        Muistan kotiinpaluun ikuisesti, äiti rupesi itkemään kun näki minut, niin laihana että luutkin näkyivät- kuitenkin olen 180 senttinen ja silloin oli painoa enää 58kg..
        Toisen intistä paluun jälkeen, c-paperit taskussa, sain kyllä ystäviltä ja sukulaisilta ymmärrystä. Osa kuitenkin jaksaa välillä sanoa jotain: "Homosivari" tai " Mammanpoika". Naurattaa sellainen, varsinkin kun asun omillani ja hoidan itse kaikki asiani, maksan laskut ja käyn töissä. Nykyisessä työpaikassani on työterveydenhuolto ja on se laadukkaampi kuin armeijanlääkäri.
        Niille jotka menevät inttiin sanon: Jos sairastut, niin koita saada yksityiseltä, asiantuntevalta puolueettomalta lääkäriltä lausunto terveydentilastasi. Hinta ei merkitse mitään kun puntarissa on oma terveys. Sekä mielen että fyysinen terveys.


    • RAAKA VALKOSIPULI

      Raaka valkosipuli auttaa ERILAISIIN TULEHDUKSIIN. kokeilkaa! (Muutenkin paljon hedelmiä ym ruoka-aineita jotka muuttavat elimistöä emäksiseksi, googlaa ph-ruokavalio) Raaka valkosipuli siksi, että siinä allisiinia ym. Jauheet tai ruoan seassa kypsennetty ei auta! Ja jos tekee raa´asta valkosipulista jotakin juomaa tms. se tulisi käyttää 24 h sisällä, koska sen jälkeen hyvät aineet tuhoutuneet. Niin ja jatkuvista flunssista kerron oman kokemukseni: Meillä 3-v tyttö ollut koko viime kevään ja kesän flunssassa (noin 6kk), vaikak syödään todella paljon kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa, marjoja, pähinöitä ym. terveellistä. Tytöllä ollut kuusi antibioottikuuria mm. korvatulhedukseen, keuhkoputkentulehdukseen ja keuhkokuumeeseenkin. Mitkään niistä kuureista eivät juuri auttaneet eli kyse on tod.näk. ollut viruksesta. Flunssan oireet saattoivat olla poissa maksimissaan viikon kaksi, kunnes uusi flunssa alkoi. Nyt olemme antaneet tytölle raakaa valkosipulia ja flunssan oireet ovat pysyneet poissa (kun sitä on ruokavaliossa) jo 6 kk eli viime kesästä asti. Monet muut lapset päiväkodissa sairastelevat, mutta meidän tyttö pysyy terveenä. Ja jos joku väittää, että kyse on vastustuskyvyn kehittymisestä, väitän hyvin vahvasti, ettei ole. Kun valkosipulin syömisestä pitää kokonaan taukoa esim. kaksi tai kolme viikkoa, flunssa tarttuu päiväkodista heti tämän ajan jälkeen eli tytölle kehittyvät flunssan ensioireet kuten nuhaa ja kurkkukipua! (Koska siellä on koko ajan tartuttavia lapsia). Heti kun ensioireet flunssaan näkyvät, teen lapselle valkosipulisiirappia, johon siis tulee raakoja valkosipulin kynsiä ja hunajaa. (Ei alle 1v hunajaa vaan jotain muuta makeutusta! ja muutenkin jos antaa hyvin pienelle lapselle,ei liikaa valkosipulia EIKÄ TYHJÄÄN VATSAAN JA AINA MAITOA TAI MEHUA PÄÄLLE, ettei jää kurkkuun paha JA OKSETTAVA maku!). Tyttöni ei tykkää valskosipulisiirappia ottaa, mutta se katkaisee alkavan flunssan parissa päivässä tai jo flunssan muutamassa päivässä ja vältymme jälkitaudeita kuten korvatulehduksilta yms. Annan siirapin ruiskulla suuhuhn, nykyään menee jo kivasti lusikallakin :) Eli raakaa valkosipulin kynsiä tehosekoittimessa hunajan kanssa seuraavasti: 2 valkosipulin kynttä ja hunajaa 1/2 dl. Annan kolmevuotiaalle 1/2 tl kolme tai neljä krt päivässä flunssan alussa (yhden tai kahden päivän ajan) ja sen jälkeen muutaman päivän 1 krt päivässä. HUnajaa voi laittaa enemmänkin varsinkin alussa, kun makuun ei ole tottunut ja hunajalla on myös antibakteerisia vaikutuksia kuten valkosipulilla antibakteerisia ja antiviraalisia. EN OTA ITSEKÄÄN VALKOSIPULISIIRAPPIA KOSKAAN TYHJÄÄN VATSAAN, KOSKA SIITÄ TULEE MAHA KIPEÄKSI, ELI EN ANNA TYHJÄÄN VATSAAN MYÖS LAPSELLEKAAN. ELI VS-SIIRAPPI VASTA KUNNON ATERIAN JÄLKEEN! JA MUISTAKAA KOKEILLA JA MAISTAA SEOSTA ENSIN ITSE NIIN, ETTÄ TIEDÄTTE MITÄ ANNATTE LAPSELLENNE: valkosipuli on todella vahvaa. LISÄKSI ANNAN AINA siirapPIA ENNEN RUOKAA JA SEN JÄLKEEN AINALASIN MAITOA, ETTEI MASU TULE KIPEÄKSI. Itse kun olen herkkä tulisille mausteille, varmasti lapsetkin ovat. En esim. itse pysty syömään valkosipulisiirappia tyhjään vatsaan tai juomatta maitoa tai mehua sen jälkeen! VAlkosipulisiirappia käytetämme siis vain muutaman päivän, kun se on aika vahvaa ja tehokasta. Se kyllä toimii ja katkaisee flunssan nopeasti, on kyse viruksesta tai bakteerista! Olen niin iloinen, että olen "löytänyt" valkosipulin! :)

    • Hessutessu

      Sain itse 10pv saikkua ja saman ajan 750 mg Amorion antibioottia ja kontrollikäynti kun päästä. Niin ja ne määräsi työterveys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe