fiatin hidas nostolaite

bhd

Nyt on talven kylmillä ilmoilla tullu fiiattiin sellanen vika et ei tahdo nostolaite toimii ei sitten millään.
Alkaa vähän epäilyttää et siinä ei oiken öljyt jostain syystä lämpene.
Jos antaa koneen olla piuhan päässä 2 - 3 tuntii ni hyvin kyl käyntiin lähtee mut nostolaite ei jaksa toimii vaik antas tyhjäkaynnillä runksuttaa usean tunnin. Tänään viimeeks käytin konetta ulosotto päällä tunnin verran ja sen jälkeen meni tupakin verran aikaa et linko nous ylös nykivällä liikkeellä. Kävin ajamassa pienen lenkin n.30 min ja tämänkään jälkeen ei ollu nostolaitteen vauhdissa kehumista. Oon kyl kattonu et on onko "klik-klak" - laitteen vaijeri kireellä ja koittanu säätää nostolaitteen nopeudensäätöä.
Oliskohan mahdollista et hyd.pumppu alkas vedellä viimesiään ku pitää välillä pientä vihellystä??

9

6623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bhd

      ja konehan oli 82-94

      • henri.

        olisi varmaan aika vaihtaa hydrauliöljyt ja suodatin.


    • Hydrauliikkapumppu etupäässä, moottorin kyljessä, pitkä imupuolen putki pumpulle ja vielä ainoat hydrauliikka- ja peräöljyn suodattimet imupuolella kuristamassa. Vanhemmissa Fiateissa, 80-sarjaa tarkoitan, rupeaa vuotamaan se suodatinkotelon peltinen kansi, herkästikin pakkasella. Uudemmassa, 90-sarjassa ei ole sitä mahdollisuutta, on sellaiset kertakäyttöiset, peltikuorelliset suodattimet, joten aikansa kavitoituaan, siis tyhjää kiskottuaan, pumppu väljenee sen verran, että repii ilmoja moottorin öljytilasta stefan ohitse, tai sitten rikkoo pumpun päädyistä niitä o-renkaita, ym. härpäkkeitä ja kierrättää pelkkiä kaasuja päädyn kautta. On se perkelettä, ettei niitä suodattimia ole voinut laittaa painepuolelle! Imusihdin paikka se normaalihydrauliikassa on imupuolella!

      Suodatinten, öljyn, tiivisteiden, pumpun vaihtoa! Siinä sellaisia normaalin asentajan tekemiä korjauksia. Miten lienee? Millaisia tarvikesuodattimia, paineen kestävine kuorineen lienee myynnissä hydrauliikkaliikkeissä? En ole vielä ikinä kysellyt itse, noitunut ja tapellut vaan itsekseni saman ongelman kanssa aina talvipakkasilla. Suodattimet eivät kuitenkaan saa olla tukossa, tai edes tukkoon menossa, kun siellä imupuolella sijaitsevat. Minusta lopullinen korjaus olisi oikeastaan suodatinten saaminen painepuolelle ja imupuolelle pelkkä karkeasuodatin, ihan pelkkä sihti vaan.

      • c52007

        koskaan ollut vaikeuksia hydrauliikan kanssa. Kerran vuodessa vaihtaa suodattimen,niin hyvin on pelannut. On aivan sama onko suodatin imu-vai painepuolella,jos se on tukossa niin vahinkoa tulee. Järjen käyttö ei ole kielletty näissäkään asioissa. Jos tökkii,niin peilin eteen ensin vikaa hakemaan


      • c52007 kirjoitti:

        koskaan ollut vaikeuksia hydrauliikan kanssa. Kerran vuodessa vaihtaa suodattimen,niin hyvin on pelannut. On aivan sama onko suodatin imu-vai painepuolella,jos se on tukossa niin vahinkoa tulee. Järjen käyttö ei ole kielletty näissäkään asioissa. Jos tökkii,niin peilin eteen ensin vikaa hakemaan

        Kun ei ole ongelmia ollut öljyn kierrossa, vai onko niin onnellinen tilanne, että starttaat aina lämpimästä tallista Fiatisi? Minulla eivät mahdu kaikki koneet lämpimään vallankaan työkoneet kytkettynä. Pakkasta oli tänä aamuna -27°C ja kylmin aamu tänä talvena oli jo -37,5°C. Kyllä se kuule niin on, että öljy on kankeaa tuollaisissa lukemissa ja jo -20°C riittää kangistamaan noita mineraaliöljyjä. Imupuolella ei kestäisi olla suodattimia virtausta kuristamassa tuolloin. En minä tietenkään edes yritä traktoreita käyntiin kylmimmillä keleillä, ellei sitten ole aivan pakko. Lumitöiden aikaan on normaalisti hiukan lauhempaa. Tänä talvena lumi on kylläkin tullut pääasiassa -20°C pakkasilla ja jopa kylmemmälläkin, että on noita ollut pakkaskäynnistyksiäkin. Uudet suodattimet, ei varmaan, kuin noin 10 h ajetut, mutta nykien, hiljakseen heräilee hydrauliikka silti.

        Koneinsinööri opetti minulle aikanaan normaalia hydrauliikkapiirin rakennetta koneenkorjauskurssilla joskus -70 -80 lukujen taitteessa ja niissä opeissa imupuoli oli aina mahdollisimman avara, eikä kuristettu, pelkkä imusiivilä vaan ja varsinainen suodatin oli painepuolella. Hydrauliöljysäiliö erillinen muusta voitelusta. Mainitsin kylläkin hänelle, ettei tuo rakenne toteudu noin ihanteellisena monessakaan traktorissa, jokseenkin tärkeimmässä maanviljelijän koneessa. Perästä kiskoo Fiatkin raudansekaisen öljynsä pitkällä pillillä ja minun suurin Fiatini vieläpä kahden suodattimen lävitse.

        Oikea öljy ja riittävän tiheä suodatinten vaihto mahdollistaa kyllä myös talviajon, mutta kyllä se vaan minusta on tahallista hydrauliikkapumpun rääkkäystä laittaa suodattimet imuputkeen Suomen talvessa käytettävään koneeseen.


      • c52007
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Kun ei ole ongelmia ollut öljyn kierrossa, vai onko niin onnellinen tilanne, että starttaat aina lämpimästä tallista Fiatisi? Minulla eivät mahdu kaikki koneet lämpimään vallankaan työkoneet kytkettynä. Pakkasta oli tänä aamuna -27°C ja kylmin aamu tänä talvena oli jo -37,5°C. Kyllä se kuule niin on, että öljy on kankeaa tuollaisissa lukemissa ja jo -20°C riittää kangistamaan noita mineraaliöljyjä. Imupuolella ei kestäisi olla suodattimia virtausta kuristamassa tuolloin. En minä tietenkään edes yritä traktoreita käyntiin kylmimmillä keleillä, ellei sitten ole aivan pakko. Lumitöiden aikaan on normaalisti hiukan lauhempaa. Tänä talvena lumi on kylläkin tullut pääasiassa -20°C pakkasilla ja jopa kylmemmälläkin, että on noita ollut pakkaskäynnistyksiäkin. Uudet suodattimet, ei varmaan, kuin noin 10 h ajetut, mutta nykien, hiljakseen heräilee hydrauliikka silti.

        Koneinsinööri opetti minulle aikanaan normaalia hydrauliikkapiirin rakennetta koneenkorjauskurssilla joskus -70 -80 lukujen taitteessa ja niissä opeissa imupuoli oli aina mahdollisimman avara, eikä kuristettu, pelkkä imusiivilä vaan ja varsinainen suodatin oli painepuolella. Hydrauliöljysäiliö erillinen muusta voitelusta. Mainitsin kylläkin hänelle, ettei tuo rakenne toteudu noin ihanteellisena monessakaan traktorissa, jokseenkin tärkeimmässä maanviljelijän koneessa. Perästä kiskoo Fiatkin raudansekaisen öljynsä pitkällä pillillä ja minun suurin Fiatini vieläpä kahden suodattimen lävitse.

        Oikea öljy ja riittävän tiheä suodatinten vaihto mahdollistaa kyllä myös talviajon, mutta kyllä se vaan minusta on tahallista hydrauliikkapumpun rääkkäystä laittaa suodattimet imuputkeen Suomen talvessa käytettävään koneeseen.

        jos suositustenmukaisia käyttää,taatusti traktori pelaa. Edellisen koneinsinööri on itseoppinut tunari,jota ei kannata uskoa.


      • c52007 kirjoitti:

        jos suositustenmukaisia käyttää,taatusti traktori pelaa. Edellisen koneinsinööri on itseoppinut tunari,jota ei kannata uskoa.

        Ja suodattimen paras paikka on imupuolella? Niinkö? Jos suodattimen paikka olisi imupuolella ryntäisivät kaikki moottorinkin valmistajat laittamaan sen imusiivilän tilalle moottoreihin. Moottoreidenkin voitelu hoidetaan pienellä hydraulipumpulla nykyään ja jo iät ajat, jostakin Fordson N:stä alkaen kait? (Tuota heittoa en tarkastanut), enkä minä ole vielä avannut ainuttakaan moottoria, jossa olisi suodatin kuristamassa imuputkea. Ainakin minun purkamissani dieseleissä on ollut pelkkä imusiivilä imuputkessa ja suodatin sitten siellä painepuolella, tai vaikkapa jossakin sivuvirtakanavassa painepuolella.

        Ehdotapa vaikka Sisu-dieselille tuollaista parannusta! Imusihti pois ja tiukka suodatin tilalle! Eivät tule kylläkään ymmärtääkseni hyväksymään tuota. Tai mistäpä minä tiedän millainen pohjoisen rahan himo niillä suunnittelijoilla on? Saattavat peijoonit jopa hyväksyä! Äläpä ehdotakaan! Maksumiehet löytyvät täältä pohjoisesta tuollaiselle viritelmälle.

        Kaivinkoneiden, ym. työkoneiden hydrauliikkaan voisit myös tutustua. Hydrauliikkasuodattimen paras paikka ei ole imupuolella kylmissä olosuhteissa.

        Ja kuule! Kyllä minä olen merkkiliikkeessäkin keskustellut tuosta aiheesta suodattimia hakiessani. Ei ollut kyllä sielläkään pakettiratkaisua tarjolla tuohon ongelmaan, sen toki myönsivät, että suodatin imuputkessa kuristaa öljyn virtausta pakkasella ja etenkin tuo kahden peräkkäisen suodattimen viritelmä. Eikä ollut "eilisen teeren poikia" se varaosamyyjä, eivätkä muutkaan keskusteluun osallistuneet traktorimyyntipuolen edustajat.

        Ja pelaahan se häthätää noinkin, kun ei käynnistä kylmimmillä ilmoilla hangesta. Kesällä ei ole ongelmia, eikä syksyllä, tai keväällä.

        Edelleenkin väitän ettei tiukan, ainoan hydraulipiirin suodatusjärjestelmän paras paikka ole pumpun imuputkessa.


      • koskaan
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Ja suodattimen paras paikka on imupuolella? Niinkö? Jos suodattimen paikka olisi imupuolella ryntäisivät kaikki moottorinkin valmistajat laittamaan sen imusiivilän tilalle moottoreihin. Moottoreidenkin voitelu hoidetaan pienellä hydraulipumpulla nykyään ja jo iät ajat, jostakin Fordson N:stä alkaen kait? (Tuota heittoa en tarkastanut), enkä minä ole vielä avannut ainuttakaan moottoria, jossa olisi suodatin kuristamassa imuputkea. Ainakin minun purkamissani dieseleissä on ollut pelkkä imusiivilä imuputkessa ja suodatin sitten siellä painepuolella, tai vaikkapa jossakin sivuvirtakanavassa painepuolella.

        Ehdotapa vaikka Sisu-dieselille tuollaista parannusta! Imusihti pois ja tiukka suodatin tilalle! Eivät tule kylläkään ymmärtääkseni hyväksymään tuota. Tai mistäpä minä tiedän millainen pohjoisen rahan himo niillä suunnittelijoilla on? Saattavat peijoonit jopa hyväksyä! Äläpä ehdotakaan! Maksumiehet löytyvät täältä pohjoisesta tuollaiselle viritelmälle.

        Kaivinkoneiden, ym. työkoneiden hydrauliikkaan voisit myös tutustua. Hydrauliikkasuodattimen paras paikka ei ole imupuolella kylmissä olosuhteissa.

        Ja kuule! Kyllä minä olen merkkiliikkeessäkin keskustellut tuosta aiheesta suodattimia hakiessani. Ei ollut kyllä sielläkään pakettiratkaisua tarjolla tuohon ongelmaan, sen toki myönsivät, että suodatin imuputkessa kuristaa öljyn virtausta pakkasella ja etenkin tuo kahden peräkkäisen suodattimen viritelmä. Eikä ollut "eilisen teeren poikia" se varaosamyyjä, eivätkä muutkaan keskusteluun osallistuneet traktorimyyntipuolen edustajat.

        Ja pelaahan se häthätää noinkin, kun ei käynnistä kylmimmillä ilmoilla hangesta. Kesällä ei ole ongelmia, eikä syksyllä, tai keväällä.

        Edelleenkin väitän ettei tiukan, ainoan hydraulipiirin suodatusjärjestelmän paras paikka ole pumpun imuputkessa.

        pohtinut, että miksi suodatin on moottorissa paineopuolella ja hydrauliikassa imupuolella? Arvelisitko sillä olevan mitään tekemistä asian kanssa, että moottorin öljynpaineet ovat luokkaa 2-6 barian ja hydrauliikassa tyypillisesti 180-230 baria ? Jos tuossa aloittajan Fiatissa nostolaite on hidas ja nykii, kyseesä ei voi olla mikään muu, kuin vuoto imupuolella; Nykiminen = ilmaa järjestelmässä. Noissa Fieteissa on imupuolella useampiakin liitoksia, jostakin niistä, tai tukkoisesta suodattimesta vika tulee löytymään. Pumppu on kunnossa, mikäli tehot ovat tallella, siis traktori jaksaa nosta sen mitä ennnenkin.
        Tietysti nostolaite menee myös hitaaksi, ellei pumppu saa kunnolla öljyä. Lämpötilalla ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä, ainakin muinun Fiatti toimii ilmalla kuin ilmalla.


      • Kipexon
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Ja suodattimen paras paikka on imupuolella? Niinkö? Jos suodattimen paikka olisi imupuolella ryntäisivät kaikki moottorinkin valmistajat laittamaan sen imusiivilän tilalle moottoreihin. Moottoreidenkin voitelu hoidetaan pienellä hydraulipumpulla nykyään ja jo iät ajat, jostakin Fordson N:stä alkaen kait? (Tuota heittoa en tarkastanut), enkä minä ole vielä avannut ainuttakaan moottoria, jossa olisi suodatin kuristamassa imuputkea. Ainakin minun purkamissani dieseleissä on ollut pelkkä imusiivilä imuputkessa ja suodatin sitten siellä painepuolella, tai vaikkapa jossakin sivuvirtakanavassa painepuolella.

        Ehdotapa vaikka Sisu-dieselille tuollaista parannusta! Imusihti pois ja tiukka suodatin tilalle! Eivät tule kylläkään ymmärtääkseni hyväksymään tuota. Tai mistäpä minä tiedän millainen pohjoisen rahan himo niillä suunnittelijoilla on? Saattavat peijoonit jopa hyväksyä! Äläpä ehdotakaan! Maksumiehet löytyvät täältä pohjoisesta tuollaiselle viritelmälle.

        Kaivinkoneiden, ym. työkoneiden hydrauliikkaan voisit myös tutustua. Hydrauliikkasuodattimen paras paikka ei ole imupuolella kylmissä olosuhteissa.

        Ja kuule! Kyllä minä olen merkkiliikkeessäkin keskustellut tuosta aiheesta suodattimia hakiessani. Ei ollut kyllä sielläkään pakettiratkaisua tarjolla tuohon ongelmaan, sen toki myönsivät, että suodatin imuputkessa kuristaa öljyn virtausta pakkasella ja etenkin tuo kahden peräkkäisen suodattimen viritelmä. Eikä ollut "eilisen teeren poikia" se varaosamyyjä, eivätkä muutkaan keskusteluun osallistuneet traktorimyyntipuolen edustajat.

        Ja pelaahan se häthätää noinkin, kun ei käynnistä kylmimmillä ilmoilla hangesta. Kesällä ei ole ongelmia, eikä syksyllä, tai keväällä.

        Edelleenkin väitän ettei tiukan, ainoan hydraulipiirin suodatusjärjestelmän paras paikka ole pumpun imuputkessa.

        Ei suodattimen tarvitse olla välttämättä painepuolellakaan, vaan se voidaan sijoittaa myös paluulinjaan, jolloin se ei ole kuristamassa imua eikä painepuolen virtausta. Yksinkertaisimmissa hydraulijärjestelmissä on usein juuri pelkästään tuo paluusuodatin. Hammaspyöräpumppu ei ole aivan niin nuuka, mutta mäntäpumppu kuluu/vaurioittuu helpommin esim. metallihiukkasista ja jos ei varsinainen suodatin, niin ainakin tiheämpi imusiivilä tulee kysymykseen. Vanhempi traktori on erittäin haasteellinen kohde, sillä koviin pakkasiin ja helteisiin soveltuva öljy ei välttämättä toimi hyvänä peräöljynä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3909
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1608
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1124
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe