Ensimmäinen juna Lappeenrantaan on saapunut vuonna 1885. Rata erkani Riihimäen-Pietarin radasta Simolan asemalta, ja sen pituus oli vajaat 20 km. Rata purettiin vuonna 2003, osa kiskoista, pengerit ja sillät on vielä olemassa. Infrastruktuuri, jonka elvyttäminen on vielä mahdollista. Tarvetta hyvälle junayhteydelle Lappeenrannasta ja Pohjois-Karjalasta Viipuriin ja Pietariin varmasti on. Vanhan radan rekonstruointi ei ole mahdoton ajatus eivätkä sen kustannukset olisi kohtuuttoman suuria. Kannattaisiko?
Lappeenranta - Pietari junarata
16
1240
Vastaukset
- pobeda
Jos vähänkään ymmärsin asiasta, niin minun ei tarvitsisi ajaa Vainikkalaan vaan pääsisin kyytiin Lprsta.
On se ihmeellistä.... viikko sitten Lpr-Viipuri oli puolet halvempi kuin paluumatka. Ostin siis pelkän menon ja sitten viikon päästä Viipurin asemalta tulon niin oli puolet kalliimpi kuin suomen hinta. Kyllä puhun venäjää. Ei auttanut neuvottelut. Eipä tarvinnut olla autojonoissa neljää tuntia.- Petteri L
Etelä-Saimaa kirjoitti vuonna 2003:
Päätös Lappeenranta-Simola-rataosuuden lakkauttamisesta on tehty jo vuonna 1997, mutta radan olemassaolo lakkaa lopullisesti vasta nyt. Ratahallintokeskus purkaa Simolan radan tämän syksyn aikana.
Kiinteistöpäällikkö Simo Kariluoma Ratahallintokeskuksen kunnossapitoyksiköstä kertoo, että radan päällysrakenteiden purkutyö valmistuu vuoden loppuun mennessä. Viimeistelytyöt tehdään ensi keväänä.
·Radalta poistetaan kiskot ja ratapölkyt. Lisäksi sillat siirretään paikoiltaan, ja ratapenkka kaivetaan auki nykyisten ratarumpujen kohdalta. Siltojen poisto tehdään Kariluoman mukaan turvallisuussyistä ja ratapenkan ja -rumpujen avaus tulevien kunnossapitokulujen vähentämiseksi.
Simolan ratapohja on Kariluoman mukaan Ratahallintokeskukselle tarpeeton, joten se on valmis myymään rata-alueen.
_____
Lyhytnäköistä mielestäni. Kun vuonna 1997 lakkauttamispäätös on tehty tilanne oli toinen. Nyt liikenne Lappeenrannasta Viipuriin ja Pietariin on lisääntynyt ja lisääntyy vieläkin jos viisumikäytäntöön tulee muutoksia. Näyttää myös siltä, että Lappeenrannan lentoaseman käyttö matkalla Venäjältä Länsi-Eurooppaan lisääntyy.
Juna on nopea ja tehokas, kaiken lisäksi se ei joudu rajalla jonottamaan.
Radan historiasta lisätietoa:
http://www.elisanet.fi/harri.frestadius/silara21.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Simolan_rautatieasema - Anonyymi
Petteri L kirjoitti:
Etelä-Saimaa kirjoitti vuonna 2003:
Päätös Lappeenranta-Simola-rataosuuden lakkauttamisesta on tehty jo vuonna 1997, mutta radan olemassaolo lakkaa lopullisesti vasta nyt. Ratahallintokeskus purkaa Simolan radan tämän syksyn aikana.
Kiinteistöpäällikkö Simo Kariluoma Ratahallintokeskuksen kunnossapitoyksiköstä kertoo, että radan päällysrakenteiden purkutyö valmistuu vuoden loppuun mennessä. Viimeistelytyöt tehdään ensi keväänä.
·Radalta poistetaan kiskot ja ratapölkyt. Lisäksi sillat siirretään paikoiltaan, ja ratapenkka kaivetaan auki nykyisten ratarumpujen kohdalta. Siltojen poisto tehdään Kariluoman mukaan turvallisuussyistä ja ratapenkan ja -rumpujen avaus tulevien kunnossapitokulujen vähentämiseksi.
Simolan ratapohja on Kariluoman mukaan Ratahallintokeskukselle tarpeeton, joten se on valmis myymään rata-alueen.
_____
Lyhytnäköistä mielestäni. Kun vuonna 1997 lakkauttamispäätös on tehty tilanne oli toinen. Nyt liikenne Lappeenrannasta Viipuriin ja Pietariin on lisääntynyt ja lisääntyy vieläkin jos viisumikäytäntöön tulee muutoksia. Näyttää myös siltä, että Lappeenrannan lentoaseman käyttö matkalla Venäjältä Länsi-Eurooppaan lisääntyy.
Juna on nopea ja tehokas, kaiken lisäksi se ei joudu rajalla jonottamaan.
Radan historiasta lisätietoa:
http://www.elisanet.fi/harri.frestadius/silara21.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Simolan_rautatieasemaOlisitte lopettanut joka radan ja supistunut kuljetukset minimiin jo kauan sitten. Nyt ollaan ryöstön ja piraatin kohteena sitten mafioiden.
- Anonyymi
Petteri L kirjoitti:
Etelä-Saimaa kirjoitti vuonna 2003:
Päätös Lappeenranta-Simola-rataosuuden lakkauttamisesta on tehty jo vuonna 1997, mutta radan olemassaolo lakkaa lopullisesti vasta nyt. Ratahallintokeskus purkaa Simolan radan tämän syksyn aikana.
Kiinteistöpäällikkö Simo Kariluoma Ratahallintokeskuksen kunnossapitoyksiköstä kertoo, että radan päällysrakenteiden purkutyö valmistuu vuoden loppuun mennessä. Viimeistelytyöt tehdään ensi keväänä.
·Radalta poistetaan kiskot ja ratapölkyt. Lisäksi sillat siirretään paikoiltaan, ja ratapenkka kaivetaan auki nykyisten ratarumpujen kohdalta. Siltojen poisto tehdään Kariluoman mukaan turvallisuussyistä ja ratapenkan ja -rumpujen avaus tulevien kunnossapitokulujen vähentämiseksi.
Simolan ratapohja on Kariluoman mukaan Ratahallintokeskukselle tarpeeton, joten se on valmis myymään rata-alueen.
_____
Lyhytnäköistä mielestäni. Kun vuonna 1997 lakkauttamispäätös on tehty tilanne oli toinen. Nyt liikenne Lappeenrannasta Viipuriin ja Pietariin on lisääntynyt ja lisääntyy vieläkin jos viisumikäytäntöön tulee muutoksia. Näyttää myös siltä, että Lappeenrannan lentoaseman käyttö matkalla Venäjältä Länsi-Eurooppaan lisääntyy.
Juna on nopea ja tehokas, kaiken lisäksi se ei joudu rajalla jonottamaan.
Radan historiasta lisätietoa:
http://www.elisanet.fi/harri.frestadius/silara21.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Simolan_rautatieasemaJoo, muistan lapsuudestani, kuinka Pikisaaresta vedettiin laivoja rataa pitkin. Laivat uitettiin rautatievaunuihin ja sen jälkeen veturit lähtivät vetämään niitä Vainikkalaan. Yleensä aina kaksi veturia peräkkäin. Laivat oli rakennettu Varkauden ja Savonlinnan konepajoilla sotakorvauksena Neuvostoliitolle.
Huokausten siltakin korotettiin, jotta laivan olisivat mahtuneet sen alta.
- Näkkäläjärvi.
Kannatettava idea miun mielestä!
- Allegro.
Toistaiseksi on kuitenkin luvattu vaihtoyhteys, siis juna-aikatauluihin sovellettu bussi Vainikkalaan ja takaisin. Joko on muuten varmistettu tämä asia ja milloin liikenne alkaa? Tietääkö kukaan?
- Alias-Allu
olla toiveajattelua tämä.Jos parhaillaan perusparannetaan jo olemassa olevaa rataa Riihimäki-Pietari välillä..
- joo...
Alias-Allu kirjoitti:
olla toiveajattelua tämä.Jos parhaillaan perusparannetaan jo olemassa olevaa rataa Riihimäki-Pietari välillä..
Tämän siis Riihimäki-Pietari perusparannuksen kohteena olevan radan sivuhaarasta (19km) näyttää kyse olevan, ei sen kummemmasta. Toki, siinäkin tapauksessa lähinnä toive-ajattelua ellei yllättäen rahoitus löydy, esim. EUlla näitä kansainvälisiä projekteja on vaikka kuinka paljon.
- Ratavahti
joo... kirjoitti:
Tämän siis Riihimäki-Pietari perusparannuksen kohteena olevan radan sivuhaarasta (19km) näyttää kyse olevan, ei sen kummemmasta. Toki, siinäkin tapauksessa lähinnä toive-ajattelua ellei yllättäen rahoitus löydy, esim. EUlla näitä kansainvälisiä projekteja on vaikka kuinka paljon.
Kyllä haaveeksi jää Simola-Lappeenranta ratavälin kunnostus.Kiskot sekä pöllit on purettu pois ja kiviset silta-arkut purettu myös.Ratahallintokeskus antoi Metsähallitukselle pakkolunastettujen ratapohja-alueiden myynnin jo 2005 ja valtiolla ei ole enään koko ratapohjaakaan.Ratapohja on myyty tarjousten perusteella yksityisille.Maastossa erottuu kuitenkin vielä ratapohja,joka on hyvää vauhtia puskittumassa.Harmi vain kun on aikanaan kovalla työllä tehty.Työpäiväkirjat Mikkelin maakunta-arkistossa ruotsinkielisinä.
- Anonyymi
joo... kirjoitti:
Tämän siis Riihimäki-Pietari perusparannuksen kohteena olevan radan sivuhaarasta (19km) näyttää kyse olevan, ei sen kummemmasta. Toki, siinäkin tapauksessa lähinnä toive-ajattelua ellei yllättäen rahoitus löydy, esim. EUlla näitä kansainvälisiä projekteja on vaikka kuinka paljon.
Kyllä on saatanan juonet menossa taas ja venäläiset koulut vielä !
- sittenkin!
Suoraa junarataa ei enää ole, silti Venäjän rautatiet suunnittelee suoran junayhteyden käynnistämistä Pietarista Lappeenrantaan. Heillä kun vapautuu "Repin" junan kalusto. Kysyntää olisi, lippujen pitäisi olla kuitenkin kohtuuhintaisia, toivottovasti sopimus syntyy.
Sen verran ymmärsin venäjänkielisestä tekstistä, linkki artikkeliin tässä: http://www.rbcdaily.ru/2010/10/08/industry/517210- (ko???)
Tästä on info englanniksikin:
In connection with start of high-speed train service St. Petersburg - Helsinki on the December, 12, two Russian trains, Repin and Finnish Sibelius will carry out new services connecting North-western Russia with Southern Finland. So, Finnish-Russian railway services are developing.
Allegro high-speed train will run St. Petersburg - Helsinki two times a day since December, 12, 2010. Amount of daily trips will be increased to four from the summer, 2011. Trains Repin and Sibelius plying between St. Petersburg and Helsinki now will stop their services. To compare: Allegro's occupancy is 350 passengers, while these ones transport 200 - 500 passengers in one trip. Amount of cars was varying depending on the amount of tickets sold.
Repin train is supposed to be redeployed to route St. Petersburg - Lappeenranta. Moreover, a possibility for new train services between southern Finnish cities and Petrozavodsk are also being discussed. Service to Lappeeranta is believed to be popular because of airport of this city, because of regular flights of Air Baltic and Ryanair discount air carriers. Most passengers of the train will be people using their services. Now they take taxi from St. Petersburg to Lappeeranta. - tuota...
(ko???) kirjoitti:
Tästä on info englanniksikin:
In connection with start of high-speed train service St. Petersburg - Helsinki on the December, 12, two Russian trains, Repin and Finnish Sibelius will carry out new services connecting North-western Russia with Southern Finland. So, Finnish-Russian railway services are developing.
Allegro high-speed train will run St. Petersburg - Helsinki two times a day since December, 12, 2010. Amount of daily trips will be increased to four from the summer, 2011. Trains Repin and Sibelius plying between St. Petersburg and Helsinki now will stop their services. To compare: Allegro's occupancy is 350 passengers, while these ones transport 200 - 500 passengers in one trip. Amount of cars was varying depending on the amount of tickets sold.
Repin train is supposed to be redeployed to route St. Petersburg - Lappeenranta. Moreover, a possibility for new train services between southern Finnish cities and Petrozavodsk are also being discussed. Service to Lappeeranta is believed to be popular because of airport of this city, because of regular flights of Air Baltic and Ryanair discount air carriers. Most passengers of the train will be people using their services. Now they take taxi from St. Petersburg to Lappeeranta.Ja junan kulkusuunnan vaihto Luumäellä tai peräti Kouvolassa? Ei kuulosta kovin hyvältä.
- Anonyymi
MUILTA MAIDEN VALTAAMINEN ALKAA AINA ryöstelyä huijausta kiusantekoa sabotaasia asutusta maan ostoa rahansiirtoa heidän maahan avustushuijaukset varastetun kuljetukset ja väärennökset sekä uhkailu kiristys jääkylmä varastetun tavaran astian ruuan vaatteiden myynti toreilla huonekalujen varastelu kultaliikkeiden ryöstely.Oikeilla rosvoilla on kultahampaat varastetuista kullasta varastetun taiteen myynti kellojen.Varastetut radiot TV kengät kuuluu tähän ja pimeät yritykset rahan pesu huijaukset muulit ja huumeet uhrit huumataan.Alussa kun mentiin Euroopan unioniin oli tarkoitus kitkeä tätä ryöstelyä mutta se kiihtyi työkoneiden ryöstelyksi kauppojen ryöstöksi veneiden autojen pesukoneiden merkkivaatteiden ryöstelyksi.Kassalla voi olla myyjä joka päästää omat tuttavansa läpi ilmaiseksi tai myymälässä varastetaan kassat tuotteet hyllyltä. Bensat imetään ja mitään ei makseta mistään. Tämä on sitä vihaaryöstä joukkoa.
- Anonyymi
tuota... kirjoitti:
Ja junan kulkusuunnan vaihto Luumäellä tai peräti Kouvolassa? Ei kuulosta kovin hyvältä.
Kouvolassa on ollut epäilyttäviä venäjän juna vaunuja yöllä siinä 2 aikaan. Lasti ollut helvetistä tullutta.
- Google maps
Olenpa juuri tarkistanut radan kulkureittiä Google-kartan avulla. Hämmästyttävän hyvin se rata tai lähinnä jäljet näkyy vielä sateliittikuvassa. Selkeä reitti Simolan jälkeen pohjoiseen....
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Simola, Finland&sll=60.915708,28.123283&sspn=0.017544,0.054932&ie=UTF8&hq=&hnear=Simola, Lappeenranta, Finland&ll=60.915061,28.123541&spn=0.017544,0.054932&t=h&z=15
Jännä juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103419MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768