Terve. Nyt olisi hakusessa uppoumarunkoinen ja mielellään lasikuituinen retki- tai matkavene. Perinteisen puufiskarin runkomalli olisi kiinnostavin vaihtoehto koska moottorilta ei vaadittaisi paljon tehoja ja kulutus pysyisi kurissa. Merenkulkuominaisuutta pitäisi löytyä. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan ja vielä parempaa jos jollakulla olisi omakohtaisia kokemuksia.
Merikelpoinen lasikuitufiskari
31
10869
Vastaukset
- Puijon poika
Oisko bellat mitään? Nettiveneessä melkoinen valikoima.
- huh huh
varman vitsi.. oletko nähnyt merella bella 703:n...
- Yanmar
huh huh kirjoitti:
varman vitsi.. oletko nähnyt merella bella 703:n...
valinnanvaraa markkinoilla
pärjää pienellä teholla
8002 hyvin asuttava (kokemusta on)
makuasia mutta mielestäni hyvännäköisiä
-700-sarja ei sovellu kovaan keliin niin merellä kuin järvellä
-ainakin 8000-sarja kyntää keula alhaalla ja vettä lentää tuulilasille (kokemusta on) - Bellasti
huh huh kirjoitti:
varman vitsi.. oletko nähnyt merella bella 703:n...
Liikun välillä Hki-Hanko Bella 703 veneellä merellä. Noin 150 tuntia tulee vuosittain ajettua ja välillä joutuu vähän kovempaankin pyöritykseen. Välillä tuntuu että loppu tulee salettiin nyt ja heti, mutta näyttää toi vaan pinnalla pysyvän. En ole kuullut että noita olisi uponnut myrskyssä. Toivotaan etten ole ensimmäinen tulevina vuosina.
- jaaggo
Lasikuitu fiskareista en tiedä mitään mutta noin 25 jalkaisella katetulla puusfiskarilla voi huoletta liikkua kovallakin kelillä. Suomenlahden ylitys onnistuu vaikka vähän meri kävisikin. Puuveneet vaan tuottavat omistajilleen hieman enemmän työtä keväällä mutta jos intoa ja taitoa löytyy niin kannattaisikohan harkita. Fiskarin runkorakenne on aivan ykkönen jos ei ole kiire ja haluaa pärjätä kelissä kuin kelissä.
- Rape30
Pikkufiskareista getasnipa on myös hyvä merellä.
Runko lasikuitua ja vähemmän vaivaa keväällä, puuta väheksymättä.
Pituutta 7m. ja matkavauhti 6-7 solmua.
Kone suositus 10-20hv. ja akseliveto, eli melko halpaa veneilyä.
Löytyy myös puolivalmisteita, joissa omia virityksiä.
Tehtaalla täysin valmistetut ovat ihan kivoja pelejä rauhalliseen veneilyyn. - GS
Rape30 kirjoitti:
Pikkufiskareista getasnipa on myös hyvä merellä.
Runko lasikuitua ja vähemmän vaivaa keväällä, puuta väheksymättä.
Pituutta 7m. ja matkavauhti 6-7 solmua.
Kone suositus 10-20hv. ja akseliveto, eli melko halpaa veneilyä.
Löytyy myös puolivalmisteita, joissa omia virityksiä.
Tehtaalla täysin valmistetut ovat ihan kivoja pelejä rauhalliseen veneilyyn.Meidän perheellä on kaksi veneilykautta takana getasnipanilla. Toiminut hyvin kahden hengen vkl-retkillä, ja isomman porukan päiväajeluilla.
Moottorina on VP MD7A 13hp. Kokonaismatkat meidän vakikohteisiin ovat n.40mpk paikeilla.Kun 10L kanisterin dieseliä kaataa tankkiin, niin on aika tarkasti reissun kulutus eli 0,25L/mpk. Matkanopeutena n. 6 solmua. Onpa gps näyttänyt yli 10solmun vauhteja, joten kyllä tällä jonkinlaisessa kelissäkin uskaltaa kulkea.
Yksi talven projekteista on hydraulisen ohjauksen ja autopilotin asennus. Suhteellisen arvokas investointi, ottaen huomioon veneen arvon. Mutta mielestäni ehdoton apuväline tämän nopeusluokan veneissä. Plotteria en ajatellut kytkeä, vaan asetetun suunnan pitävä järjestelmä riittää.
Jotain tarinaa:
-Viisi pikkufiskaria
Vene 03/1983
Botnia 23, Getasnipan 23, Myrsky-Janne 700 Luxus, 5-21 Family ja Vihe 515 HT
Tuossa testissä geta on "tehottomalla" bensamoottorilla, omani on ainakin ihan eri peli :)
-Kolme hidasta matkavenettä
Kippari 1/1995
Maria 24, Bella 7002, Finnsport 720 DL
- vaihtoehto nro 1
Tässä yksi hyvä vaihtoehto kunhan on tehdasvalmiste. Polttoainetankki ja makeavesitankki (molemmat 100 l) ovat veneen sivulla joten tasoittaa rullausta. Lasikuiturunko ja taidokkaasti tehty puusisusta. Pituutta 7,20 ja leveyttä 2,40. 2-sylinterinen dieseli vie venettä 6 solmun matkavauhtia. Ei roiski ja uskaltaa liikkua ulkona vaikka vähän pahemmallakin kelillä.
- 6 knots per hour
Eli nyt on listattu Bellat, Getasnipa ja maria 24. Osaisiko joku verrata näitä keskenään. Tietoa fiskarimallisista veneistä ei oikein tahdo löytyä. Itselläkin on enemmän kokemusta 4-6 metrisistä pulpettiveneistä siitä ei nyt paljon ole hyötyä. Pohjan malli on ilmeisesti kuitenkin eri fiskareissa aikalailla samanlainen. Miten pituus, leveys tai paino vaikuttaa ajokäytökseen? Onko painopisteellä tai keulan korkeudella merkitystä? Riittääkö esim 18hv:n kone kun pusketaan kunnon vastaiseen?
Tämä koskee myös tehdasvalmisteisia.
Pellinkiläiset ovat kapeita, ja nopeita, mutta samalla hieman ahtaampia sisätiloiltaan. Lasikutuisina esimerkkeinä tomivat vaikka Marsund 905/906, sekä Haiveli Pilot (vaikka ei ole Pellingissä valmistettu).
Meriläiset ovat Kotkan seudulta kotoisin, siis alkujaan, ja leveitä, seurauksena erinomainen vakaus ja suuret sisätilat, toisaalta tehontarve on suurempi. Lasikuituversio on esim Keihässalmen veneveistämön suippoperäinen malli.
Tuossa kaksi esimerkkiä perinteisistä malleista.
Getasnipan ja Maria 24 ovat varsin samankaltaisia rungoltaan, ja molemmat kulkevat kelissä-kuin-kelissä alle 20 hv moottorilla. Belloissa on yritetty knoppailla pohjan muodon kanssa, ja ainakin testitulosten perusteella ei olla oikein onnistuttu.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että puhtaasti uppoumarunkoisessa veneessä pitää olla pyöreä pohjamuoto, ja jonkinlainen köli. Tasapohja ja syvä köli ei yleensä oikein toimi.- Jäärä.
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tämä koskee myös tehdasvalmisteisia.
Pellinkiläiset ovat kapeita, ja nopeita, mutta samalla hieman ahtaampia sisätiloiltaan. Lasikutuisina esimerkkeinä tomivat vaikka Marsund 905/906, sekä Haiveli Pilot (vaikka ei ole Pellingissä valmistettu).
Meriläiset ovat Kotkan seudulta kotoisin, siis alkujaan, ja leveitä, seurauksena erinomainen vakaus ja suuret sisätilat, toisaalta tehontarve on suurempi. Lasikuituversio on esim Keihässalmen veneveistämön suippoperäinen malli.
Tuossa kaksi esimerkkiä perinteisistä malleista.
Getasnipan ja Maria 24 ovat varsin samankaltaisia rungoltaan, ja molemmat kulkevat kelissä-kuin-kelissä alle 20 hv moottorilla. Belloissa on yritetty knoppailla pohjan muodon kanssa, ja ainakin testitulosten perusteella ei olla oikein onnistuttu.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että puhtaasti uppoumarunkoisessa veneessä pitää olla pyöreä pohjamuoto, ja jonkinlainen köli. Tasapohja ja syvä köli ei yleensä oikein toimi.Olen muutamalla bellalla ajellut (ei omia) viedessäni niitä omistajilleen ja kokemuksesta voin sanoa niiden uppoumarunkoisten puoliliukuvien olevan ihan kelvollisia vastatuuleen ja sivuvastaiseen ajettaessa, mutta ajappa niitä kovemmassa kelissä myötäiseen tai sivumyötäiseen tulet huomaamaan että punttisalilla olisi pitänyt käydä ahkerammin. Sellaista veivaamista ruorin kanssa täytyy tehdä, että hauis on pian solmussa. Rumiakin ne ovat, mutta kokoisekseen ihan tilavia sisältä. En minä bellaa sinänsä moiti jos tietää mitä tahtoo ja valitsee reitit kelien mukaan. Mulle ei kuitenkaan tuo ole aina mahdollista ja siksi en bellaa itselleni hankkisi.
- viskarrri
Mulla oli useamman kesän Finnspeed 700 merellä. Kivasti tilaa ja tosi halpaa ajoa. Aika korkea joten rullailee mukavasti mutta ihan hyvin sillä pärjää jos tietää mitä teke. Laitaakin on paljon ja keula korkea. Ei oo kalliita, mutta koneet rupee olemaan vanhoja jos ei oo vielä vaihdettu.
- Kari_66
Terve. Etsimäsä fiskari olisi myynnissä. Seitsemän metrinen, pikku diesel kulutus 1,5 l/h, vahva lasikuiturunko Seiskarin suunnittelijalta. Venellä ajettu merellä aallokon ollessa 3-4 m ja tuulta niin ettei Tallinnan pikalaivat kulkeneet. Kari
- tyytyväinen perheven
Kyseessä ei ole ihan perinteinen fiskari, sillä perä on pulleampi, vene on leveämpi ja köli syvä. Näiden ominaisuuksien vuoksi uskoisin meriominaisuuksien olevan perinteisiä fiskareita paremmat. Sisätilat on hyvät, mutta polttoaineen kulutus ehkä hieman korkeampi. Meillä käytännössä todettuna 6 solmua 2,5l/h, 5,5 solmua hieman alle 2l/h. Suosittelen jos jostain tollasen löydät.
- R K-S
jos puhutaan 7 metrin kokoluokasta. Hakkaa meriominaisuuksissa mennen tullen kaikki nuo Bellat, Geta-Snipat, Finnspeed 700 jne. Lue vaikka viimeinen Kippari-lehti, käyttäjän kokemuksia. Se, että veneellä on tarvittaessa hieman enemmän nopeutta on jossain tilanteessa hyödyksi.Eipähän tarvi olla siellä keikkumasssa niin kauan aikaa.
- Räiskä
Seiskari varmaan ihan ok peli. Kuitenkin myyjäliike tekno-marine on tunnettu heikosta palvelusta. Katteettomia lupauksia paljon, takuu-asioita ei ilmeisesti ole hoidettu aina asianmukaisesti ja asennustyötkin saatettu tehdä leväperäisesti. Yritys kuitenkin on finnboatin jäsen. Kannattaa olla tarkkana heidän kanssaan asioidessa.
Räiskä kirjoitti:
Seiskari varmaan ihan ok peli. Kuitenkin myyjäliike tekno-marine on tunnettu heikosta palvelusta. Katteettomia lupauksia paljon, takuu-asioita ei ilmeisesti ole hoidettu aina asianmukaisesti ja asennustyötkin saatettu tehdä leväperäisesti. Yritys kuitenkin on finnboatin jäsen. Kannattaa olla tarkkana heidän kanssaan asioidessa.
Mitä ko. firmaan tulee, ovat omat kokemukseni toisenlaisia. Voimapaketin takuuaikana sattunut vaurio (niitähän joskus tulee, sitä vartenhan takuu on) hoidettiin tosi nopeasti ja kunnolla. Samoin on tekniikanpuolen puhelinneuvonta ollut asiantuntevaa ja ystävällistä.
- Kaptah-....
Saako täällä mainostaa liikkeet ?
RKS- on seiskari kauppias ja sillä on Seiskari lasit päässä .... he he
Kyllä kipparissakin oli joku matkakertomus Seiskarin matkasta itämeren yli, mutta , kun tuli tosi keli niin laittoivat paatin lavetille ja kuljettivat lopunmatkan auton lavalla .... se niistä meri-ominaisuuksista.
- Pietarsaaren Bella
uppoumaveneillä vsta -66--99, ennenkuin ymmärsin vaihtaa ns. puoliliukuviin. Kun ajaa n. 9 solmun nopeudella vaikka sivutuulessa, kiikkuminen on vähäistä. Kyseessä on Bella 760 Delphin, jossa on Yanmar 88hv moottori. Kyseisellä nopeudella kulutus on n 4-5 ltr/h. Kiikkuminen ei saa minua voimaan huonosti, mutta se ei ole mukavaa ja kanssa matkustajatkaan eivät nauti olostaan, jos sitä kestää tuntitolkulla. Jos ei ole aiempaa veneilykokemusta, niin kehoittaisin hivuttautumaan noiden ed.mainittujen veneiden kyytiin kiikuttelemaan. On tuossa Bellassani pari vikaakin, joka aamu täytyy peti pedata ennenkuin pääsee tekemään aamupalaa, pöytä on nimittäin osa petiä, toinen: niistä ei oikein kukaan luovu, omanikin kävin ostamassa Ruotsista
- nimimerkkisi
Knots, solmu on nopeuden yksikkö. Se tarkoittaa kuusi meripeninkulmaa (=1,852 km) tunnissa.
Nopeutta ei siis ilmoiteta solmua tunnissa koska solmu pitää jo aikayksikön sisällään, vaan kuusi solmua (=11,1 km/h).
Autoissa nopeus ilmoitetaan kilometriä tunnissa (km/h) jossa km on matkan yksikkö jonka auto kulkee tunnissa eli aikayksikössä. Nämä ovat ihan veneilyn perusasioita.
Meniköhän liian vaikeaksi?- vesillevenhellä
Onko puuvene tosiaan poissuljettu vaihtoehto? Noihin kriteereihin löytyy kyllä sopivaan hintaan hyviä veneitä, katselee vaan hyväkuntoisen niin selviää vähällä työllä keväisin. Aika paljon noihin puisiin liittyy turhia ennakkoluuloja.
- jwdjk78239
on kiihtyvyys, NM/h^2.
- lyhyt matikka
Eli jos ajan veneellä 1 solmua,niin tunnin aikana kuljen 11,1 km ?Mielestäni kuljen 1,852 pituisen matkan
1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/h - jokanemies ja kokki
lyhyt matikka kirjoitti:
Eli jos ajan veneellä 1 solmua,niin tunnin aikana kuljen 11,1 km ?Mielestäni kuljen 1,852 pituisen matkan
1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/hmite ois tuollanen Sea-Bee 27 Lady nettiveneessäkin muutama myynnis
- Not-real
lyhyt matikka kirjoitti:
Eli jos ajan veneellä 1 solmua,niin tunnin aikana kuljen 11,1 km ?Mielestäni kuljen 1,852 pituisen matkan
1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/hMatkaesimerkkisi on aivan oikein 1 solmun nopeudella.
Tuo aikaisemmpi kirjoitus ( 11,1 k/h ) tarkoitti 6 solmun nopeutta.
- .. asian vierestä
Ao. vene ei osu lienee kategoriaan fiskarit mutta ainaskin meriominaisuuksissa loytynee..:). Niin ja polttiksen menekkiä voinee hieman säädellä kahvojen asennolla.
http://www.seawardboat.com/25spec.html - hyvä vene
Noita löytyy kasa nettiveneestä on hyvä vene kelpaa hyvin ammattikalastajille miksi ei sunnuntai veneiliöille?
Tämä kulkee vähän mukavammin ja ei pahan hitainen omistaa... - Keliin kuin keliin
ainakin jokin aika sitten ilmeisesti viimeinen uusi Family Cruiser hinta 90 te. Kone 92 pv Perkins ja luokiteltu
avomerelle.- vanha kumppani
Ainahan voi niitäkin käydä katsomassa. Hyvin hoidetulla yksilöllä varmasti paljon vuosia edessä.
Varmasti myöhäinen vastaus , mulla on ollut 3 vuotta finnspeed 700 matkavene ,melkein kaikilla mausteilla ja rempattu täysin sähköjä myöden , ajettu sen jälkeen ehkä 100-150 tuntia, myydään käytönpuutteen takia pois, tosi merikelpoinen ,hinta 8300€ 0400-682175
- Senioriveneilijä
Taidan olla vähän myöhässä, vaan eihän sitä koskaan tiedä...
Huomasin, että palstalla kehuttiin Carettaa hyväksi perheveneeksi. Meillä sellainen olisi myytävänä, tarpeettomana mutta 25 vuotta hyvin palvelleena. Hyvä, vähän ajettu diesel-moottori. Vene lasketaan vesille 12.5.2012 Helsingissä. Laitan myynti-ilmoituksen nettiin lähipäivinä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä: [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931448Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1931431Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901135
- 841000
- 81995
- 39962
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66915Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6857