Kilpirauhanen leikattu kokonaan

Kyselisin tässä, että onko muita nuoria aikuisia joilta on jouduttu poistamaan kilpirauhanen kokonaan ja kuulla kokemuksia ja tuntemuksia siitä.
Itseltäni viime lokakuussa poistettu kokonaan, kun löysivät sellasen melkein kahden sentin kokoisen patin oikealta puolelta ja ekaks ottivat ohutneula näytteen siitä.
Eli, kaikki alkoi oikeastaan viime vuoden maaliskuussa kun tuli kaikenlaista outoa oiretta, joiden vuoksi ravasin lääkärillä ja verikokeissa. Huomasivat, että S-TPOAb arvo oli koholla, 373,66 oli tuo arvo ja välillä kun meinasi käydä nukkumaan, niin tuntu että kuristuu. Siitä sitten lisää kokeita, mm. ultraääntä ja sitten elokuussa ohutneulanäyte ultrauksen yhteydessä. Tuloksena oli, että ei tiedetty oliko hyvän-vai pahanlaatuinen patti, sijoittui asteikolla 1-5 ( 1-2 oli muistaakseni hyviä ja 4-5 pahoja) kolmoseen, vähän järkytti tuo tieto kun ei ollu varmaa onko se syöpää vai ei.
Siitä sitten leikkausaika lokakuulle ja hengissä selvittiin ja olikin sitten hyvänlaatuinen patti. :) nyt kymmenen sentin seksikäs punainen arpi kaulalla ja tyroksiinilääkitys lopunikää.
Olen siis itse 20 vuotias nainen, suvussa kaukana ollut ongelmia kilpparin kanssa.

22

5982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

      Moi!

      En varsinaisesti ole enää ihan nuori aikuinen (34v), mutta vastaan silti. :-)

      Mulla on poistettu kilppari vuosi sitten. Syynä struuma, joka haittasi päivittäistä elämää. Suvussani ei ole kilpirauhassairauksia. Leikkaus sujui hyvin ja toipuminen oli nopeaa. Lääkityksen kanssa ei ole ollut ongelmia, kertaalleen pieni nosto vrk-annokseen tehty ja nyt menee 0,125mg/vrk.

      Omalla kohdallani elämänlaatu parani leikkauksen jälkeen huomattavasti. Kaikilla näin ei suinkaan ole, joten saan olla tyytyväinen, että näinkin hyvin asiat ovat. Toivottavasti näin sujuisi myös jatkossakin. Tällä hetkellä odotan vauvaa ja vielä ei ole jouduttu nostamaan annostusta, mutta arvoja/vointia seurataan koko ajan.

      Arpi on kaulalla edelleen näkyvissä. En ole aloe veraa kummempia rasvoja siihen käyttänyt, ehkä silikonivoide olisi sitä tässä ajassa nopeammin parantanut - en tiedä. Reunat on aika huomaamattomat jo, mutta keskeltä jälki on edelleen punertava ja hieman paksu/koholla. Kaipa se ajan kanssa siitä häviää.. Jos olisin vielä parikymppinen, ehkä hoitaisin arpea vähän tarkemmin. :-)

      Kaikkea hyvää sinulle!

      • hemi98

        heippa. mut leikattiin 11.32013 oyssissa molemmat pois!
        . 47 vuotias kun olen ja toinen puolisko oli 38g ja toinen 11g, Tiedän miltä tuntui,kun ei meinannu mennä mitään isompaa kurkusta alas.
        nätti arpi kaulalla, mutta ei kolmen viikon saikku riittäny. Nyt odottas, että thyro alas puree, että alkas olee parempi olo.

        onko kavereita kohtaloita ullelli=


    • myös leikattu

      Hei, tarinani on lähestulkoon samanlainen, mutta minulla löydös oli pahanlaatuinen ja myös toinen lohko poistettiin. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten ja onneksi syöpä ei ollut lähtenyt leviämään, joten tilanne nyt ok.

      Se, että ei tiennyt tuloksia oli kieltämättä ahdistavaa aikaa. Vaikka kuinka yritti olla urhea ja toivoa parasta, niin aina ne ajatukset kulkivat myös siihen toiseen suuntaan. Lisäksi kun lääkärien termit eivät aina ole niitä kaikkein selkeimpiä tuntui, että joka lääkäri käynnin jälkeen oli entistä enemmän pihalla ja turhautunut. Varsinkin kun toisen leikkauksen jälkeen olin tyrksiini tauolla ja kävin (lievästi sanottuna) hitaalla. Nyt käyn enää tarkastuksissa ja kaikki on kunnossa.

      Ja tuosta iiiihanasta arvesta, älä totu siihen liikaa, se lähtee ajan myötä pois. Itse rasvasin arpea ahkeraan ja muutaman kerran vaalensin sitä sinkkipastalla. Oma leikkaukseni oli keväällä, joten ekan kesän välttelin aurinkoa arvelle, mutta seuraavana kesänä jo aurinkokin tuli avuksi tuohon häivytys työhön. Omaa arpea ei enää edes huomaa, ellei osaa katsoa.

      Tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle.

      • tuomittu sairauteen

        hei!
        minulla itselläni on basedowin taudin aiheuttama liikatoiminta joka ei pitkästä lääkityksestä huolimatta suostu asettumaan ja kilpirauhanen on alkanut huomattavasti suureneen lyhyessä ajassa.
        Nyt olen leikkaus jonossa.mahdollisesti syksyllä kilpirauhanen poistetaan kokonaan/niin paljon kuin mahdollista..
        Mä olisin halunnu teiltä kuulla että miten te ootte osannu suhteutua elinikäiseen sairauteen (vajaatoiminta leikkauksen seurauksena) ?
        Itse olen 24v. Ja ajatus on kaikkea muuta kuin miellyttävä.Toisina päivinä yritän muistella niitä tarinoita kun joillain on mennyt loistavasti kaikki leikkauksen jälkeen..mutta samalla takaraivossa hiipii tieto siitä että joillekkin se leikkaus voi olla vain siirto seuraavaan "painajaiseen"..tarkoitan siis vajaatoiminnan "mukana" tulevia ongelmia. esim. diabetes,lisämunuaisen uupumus ym.

        Mä en jotenki osaa enää yhtään ajatella viisaasti. Toiveena olisi mahd. normaali elämä ja lisää lapsia  


    • Pilaris

      Todettu viikko sitten. Kahden viikon kuluttua menen neuvottelemaan leikkauksesta. Miten teidän muiden leikkaukset ja jälkihoito sujuivat; annatteko tarkempia tietoja?

      • Hmm, sulla on varmaan sitten nopeutettu jotenkin tuota toimintaa, itellä tuntu että meni hirveän kauan ennenkuin tuli mitään tietoa leikkauksesta. Minut leikattiin OYKsissä.

        Leikkauksen jälkeen ei onneksi tullu pahoinvointia, vähän vain yskitti kun oli limaa kertyny siitä happiletkusta joka oli nukutuksessa.Piti myös heti kun pääsi liikkeelle niin käydä tarkistuttamassa äänihuulet, että nekään eivät olleet kärsineet leikkauksesta, menee nimittäin nuo äänihuulihermot läheltä tuota kilpirauhasta.
        Mutta kuitenkin, seitsemän tikkiä ja muutama haavalaastari haavan päällä, oli turvoksissa tuo alue melkein sen kuukauden ajan ja ilman tyroksiinia piti myöskin elää ennen kuin tuli tieto siitä että oliko se hyvän vai pahanlaatuinen se patti. Oli hyvänlaatuinen onneksi. Poistivat tikit parin päivän päästä, että ei jää niin isoja jälkiä. Sen kuukauden ajan koitin varovasti venytellä tuota kaulan aluetta niitä ohjeita seuraten mitä sain sairaalasta. Myöskin nukkumaan meno oli vähän erikoisempaa kuin ennen, piti sillai jännästi kyljelleen kierähtää sänkyyn. Muutkin liikkeet oli vähän varovaisempia. Jossakin vaiheessa rupesi pistelemään tuota arpea sisältä päin, luulisin että ne oli itsestään sulavia tikkejä tuolla sisällä, koska enää sitä ei tunnu.

        Nyt tuo arpi on aika hyvin vaalentunut ja en enää niinkään kiinnitä huomiota siihen. Verikokeissa käyn välillä, tietää onko arvot kohillaan.


      • Pilaris
        elaysia kirjoitti:

        Hmm, sulla on varmaan sitten nopeutettu jotenkin tuota toimintaa, itellä tuntu että meni hirveän kauan ennenkuin tuli mitään tietoa leikkauksesta. Minut leikattiin OYKsissä.

        Leikkauksen jälkeen ei onneksi tullu pahoinvointia, vähän vain yskitti kun oli limaa kertyny siitä happiletkusta joka oli nukutuksessa.Piti myös heti kun pääsi liikkeelle niin käydä tarkistuttamassa äänihuulet, että nekään eivät olleet kärsineet leikkauksesta, menee nimittäin nuo äänihuulihermot läheltä tuota kilpirauhasta.
        Mutta kuitenkin, seitsemän tikkiä ja muutama haavalaastari haavan päällä, oli turvoksissa tuo alue melkein sen kuukauden ajan ja ilman tyroksiinia piti myöskin elää ennen kuin tuli tieto siitä että oliko se hyvän vai pahanlaatuinen se patti. Oli hyvänlaatuinen onneksi. Poistivat tikit parin päivän päästä, että ei jää niin isoja jälkiä. Sen kuukauden ajan koitin varovasti venytellä tuota kaulan aluetta niitä ohjeita seuraten mitä sain sairaalasta. Myöskin nukkumaan meno oli vähän erikoisempaa kuin ennen, piti sillai jännästi kyljelleen kierähtää sänkyyn. Muutkin liikkeet oli vähän varovaisempia. Jossakin vaiheessa rupesi pistelemään tuota arpea sisältä päin, luulisin että ne oli itsestään sulavia tikkejä tuolla sisällä, koska enää sitä ei tunnu.

        Nyt tuo arpi on aika hyvin vaalentunut ja en enää niinkään kiinnitä huomiota siihen. Verikokeissa käyn välillä, tietää onko arvot kohillaan.

        Kävin tänään lääkärissä ja sanottiin jotta leikkaukseen on mentävä nyt heinäkuulla, on follikulaariseen kasvaimeen viittavaa. Mutta tarkkaan näkee vasta patologi sitten kun on rojut pöydällä.


    • kilppari04

      Minulla leikattu 15-vuotiaana eli vuonna 2004. Parani nätisti ja nyt on vain lääkitys ja arpi muistuttamasta asiasta. Lääkitystä säädettiin eka vuosi ja nyt on kondiksessa. Käyn kerran vuodessa verikokeissa.

      Ei muuta elämää kummastikaan, kunhan muistaa vain ottaa aamulla lääkkeet. Syö terveellisesti. noudattaa muutenkin terveitä elämäntapoja ja liikkuu säännöllisesti, eipä tässä muuta voikaan, ja hyvin menee.

      Aika kesy "vaiva" muihin vakavempiin verrattuna. Ajatellaanhan positiivisesti :)

    • I ♥ thyroxin

      Minun eka kilpparileikkaus sujui myös mainiosti ja toinenki ihan ok, mutta siinä lisäkilpirauhanen vähän kyrsiinty. Arvojen nousua odoteltiin silloin päivä normia pitempään.

      Toipuminen kummastakin leikkauksesta oli tosi helppoa, aivan niinku koko leikkausta ei olis ollutkaan. Itsellä papilaarinen syöpä.

      Pahinta oli olla ilman thyroxiinia neljä viikkoa ennen radiojodia. Elimistö teki jo ihan kuolemaa, siis solutasolla. Tieto, nesteet, ravinto, ihan kaikki liikenne kehossa alkoi puuroutumaan. Toivottavasti ei enää koskaan tartte mennä sitä läpi. Minulla meni nelisen kuukautta siitä toipumiseen.

      Kaikki on minulla paremmin nyt, kun olen purkkithyrokxiinilla, vaikkei omissa arvoissa mitään vikaa ollut ennen leikkaustakaan. Leikkaukseen pääsin/menin, koska yöllä oli hengityskatkoja. Ja sit olikin jo syöpäsoluja ekassa kilpparissa. "Onneksi" olen syöpäsairaasta suvusta ja nähnyt paljon sairautta niin pystyin käsittelemään asiaa. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin :)

    • exänexä

      Minulta poistettiin kilpirauhaset reilu viikko sitten pahanlaatuisen löydöksen vuoksi (papillaarinen karsinooma). Olen toipunut leikkauksesta tosi hyvin ja nyt olotila on melko normaali ja haavakin yllättävän nätti.

      Mietin, että missä vaiheessa mahtaa ruveta näkymään kilpirauhashormonien puutos elimistössä, eli tämä "kaiken" puuroutuminen? Minulla edessä myös radiojodihoito ehkä noin 5 viikon kuluttua; millainenhan mahtaa olla olotila sen jälkeen? Aiheuttaako hoito jotain sivuoireita?

    • aika hupasaa, tai ei

      Minulla väittetiin olevan astmakin, vaikka kilpari paino henkitorvea..

    • Tea74

      Hei
      Minäkin kaipailisin neuvojanne näissä kilpirauhas asioissa olen 42v ja minulla todettu olevan kyhmyjä niin paljon että jouduin leikkaukseen jossa poistetaan kaikki niin kilpirauhaset kuin lisäkilpparitkin koska niistäkin löytyi paljon kyhmyjä. isoimmat on yli 2.1mm ja pienimmät alle 0.10mm.
      Miten olette selvinneet lemmikkien kanssa? minkälaisia oireita aiheutti? Jne asun lapissa ja voin myöntää et pelottaa

      • Kilpparit

        Hei,
        Olet varmaan jo ollut leikkauksessa tai pian pääsemässä sinne. Ei kannata hätäillä ja murehtia liikaa. Vaikka sinulla on useampia pieniäkin kasvaimia, ne eivät välttämättä ole vaarallisia vaan ihan normaaleja.
        Itse olin puolisen vuotta sitten leikkauksessa, jossa poistettiin molemmat kilpparit ja toisessa syöpäsoluja. Koska kasvaimet olivat alle 2 cm, en ota radiojodihoitoa (osallistun tutkimukseen, jossa vain seuraillaan) ja käyn verikokeissa muutaman kk välein. Sinulla voi toki olla isompi leikkaus ja siitä toipuminen kestää pidempään.

        Itse sain 2vkoa saikkua, joka riitti minulle hyvin. Kannattaa ottaa rauhallisesti ja välttää suuria ponnistuksia. Itse odottelin ensimmäiseen kontrolliverikokeeseen ennen kuin uskalsin alkaa taas kuntoilla. Muuten voin hyvin, välillä vain puski vaihdevuosioireet, kunnes nekin tasaantuivat. Nyt taas vähän säädellään lääkitystä.
        Olen siinä mielessä iloinen, että enää ei palele eikä väsytä kuten vuosi sitten. Minulla alkoivat vajaatoiminnan oireet hiipivästi vuosi vuodelta, kunnes kävin valittamassa äänen väsymistä työterveydessä, väsymyksestä en muistanut silloin mainita. Foniatri löysi lopulta kasvaimen vuosi sitten ja lopulta syksyllä pääsin leikkaukseen. En oikeastaan pelännyt missään vaiheessa. Olin tehnyt jo "itsediagnoosin", joka osui oikeaan. Muutenkin olin jo valmistautunut lähes joka vaihtoehtoon, niin varmasti tekevät kaikki, jotka kokevat vastaavaa.
        Hyvää toipumista sinulle. Ajattele, että nyt sinulle alkaa uusi parempi elämä.


      • Leikattu

        Ihan vaan vinkkinä leikkaukseen meneville jos poistetaan kokonaan;Tyroksin lääkitys(t4) vaste voi kadota/heiketä ajan kuluessa niin ettei mikään toimi! Valviira toimii paljon sitä vastaan että saisi t3 liotyroin hoitoa t4,n rinnalle? Nykyisin todella vaikea saada reseptiä kirjoittavaa lääkäriä!Itselläni ollut onnea että sain!Ennen sitä elämä täysin hukassa!


      • T3_on_tärkeä

        Tutulla tyroksiini toimi kolmetoista vuotta. Sitten tarvittiin T3 (Liotyroniini)
        Kilpirauhanen tuottaa n. 100µg/vrk T4:ää ja n. 25µg/vrk T3:a.

        Lääkäreiden mielestä muuntuminen maksassa AINA kompensoi T3-tuotannon.
        Siis kun autoimmuunityreoidiitti on tuhonnut kilpirauhasta. Tai se on poistettu.

        Tutkimusten mukaan 15...50 prosentilla potilaista tarvittaisiin T3:a
        15% tarkoittaa Suomessa n. 50 000 potilasta, mutta alle kymmenesos saa


    • Anonyymi

      Ketä yleislääkäriä Oulusta suosittelette? Kysymyksessä on paheneva ja pitkään jatkunut kokonaisvaltainen uupumus ja voimattomuus. Kilpirauhanen on poistettu kokonaan. Lääkäreistä on huonot kokemukset.

    • Anonyymi

      Pommita vaan onkologia tuosta väsymyksestä itsekkin kinastelin pitkään ja sain toisen onkologin joka pienensi välittömasti tyroksiinia.Liiallinen aiheuttaa rytmihäiriöitä,mutta toisaalta taas tsi arvot pitäisi olla korkeahkot ettei syöpä uusiudu.Itseltäni jouduttiin poistamaan huonolaatuisia soluja vaikka molemmat lohkot poistettiin.Tampereella poistettiin nuo syöpäsolut ja pääsin 4v odottelun jälkeen elinsiirtolistalle odottamaan uutta munuaista kiitos Tampere.Elikkäs älä anna periksi näin minua on neuvottu suosittelen sinullekkin .tsemppiä.

    • Anonyymi

      Poistotapauksen peruspulma on saada lääkäri tajuaaan että nyt jää pois koko 25µg T3-tuotantoa kilpirauhasesta.

      • Anonyymi

        Mitsuru Ito tutkijaryhmineen on selvittänyt, että kilpirauhasen poiston jälkeen lääkityksellä pitäisi TSH saada varsin alas ("mildly suppressed").

        Tämä on toisaalta vain tilastotieto eli tyypillisesti matalan TSH:n tapauksessa potilaiden olo oli paras.
        Varsinaisesti pitäisi mitata pätevämpiä indikaattoreita.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ajoittain putkahtelee tapauksia, että yhdistelmähoitokaan ei tehoa, mutta eläinperäinen toimii. Oikeastaan Vesa ilmesmäenkin lääkityshierarkiassa eläinperäinen otetaan käyttöön vaikeimmissa tapauksissa.

        Sivulta 4 alkaen: "Miten yhdistelmähoito toteutetaan käytännössä"

        https://kilpirauhasliitto.fi/julkaisut/kilpi_2013_3.pdf


    • Anonyymi

      Oulusta ei voi suositella ketään. Oulun endokrinologia on musta aukko, josta säteilee puoskarijuttuja ja valheita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe