Olen kirjoittanut romanttisen tarinan, jossa suomalaiset iskelmät näyttelevät tärkeää osaa. Miten mahtavat noiden laulujen säveltäjät, sanoittajat ja kustantajat suhtautua siihen, että tarinan mukana mainitaan muutama sana heidän laulustaan? Kyse on siis ihan muutamasta sanasta, luomaan tunnelmaa ja muistuttamaan lukijaa kyseisistä, tunnetuista, lauluista. En siis tosiaankaan ole kopioimassa koko laulua tai edes koko säkeistöä.
Eikö tämä voida katsoa noiden laulujen mainostamiseksi, ja sen takia hyväksyttäväksi tekijöiden kannalta? Kappaleita on niin monta, että niistä kaikista maksaminen varmaan romahduttaisi koko kirjani.
Kysymys lyriikan käyttämisestä
5
360
Vastaukset
- ap.
laulut.fi -sähköpostiin, mutta viesti pomppasi takaisin. Pitäisiköhän lähestyä heitä paperikirjeellä?
Kai täällä joku tietää näistä asioista? - lupayksikkö...
ja ei niistä välttämättä tarvitse maksaa. Mutta lupa on oltava ja maininta kirjassa.
- ......
puhuit myös kirjasta?
Olettaen että kirjasi ei ole täynnä pelkästään suomi-iskelmien sanoituksia vaan siinä on sinun itse luomasi tarina niin käsittääkseni lainaukset ovat OK. Koska itse kirja on itsenäinen teos jonka olet tehnyt sinä.
En tiedä missä muodossa tai laajuudessa sanoituksia aiot käyttää, mutta vähintäänkinolisi kohteliasta kirjan loppuun tehdä lite käytetyistä sanoista, mistä ne ovat peräisin ja kuka alkuperäiset sanoitukset on tehnyt.- aloittaja
Laulut ihanine sanoineen kyllä näyttelevät suurta osaa, ei tekstin täytteenä, vaan henkilöiden tunteiden herättäjänä. En tosiaan halua varastaa kenenkään sanoituksia, paremminkin muistuttaa niistä.
Hyvä idea tuo, että laittaa tarkan listan lauluista tekijöineen kirjan loppuun. Se on kai välttämätöntäkin, mutten ollut tullut sitä ajatelleeksi vielä. Voi, jos kuitenkin löytäisin paikan, josta asiasta voi saada varmuuden paperilla, niin tulisi asia ihan selväksi. - .....
aloittaja kirjoitti:
Laulut ihanine sanoineen kyllä näyttelevät suurta osaa, ei tekstin täytteenä, vaan henkilöiden tunteiden herättäjänä. En tosiaan halua varastaa kenenkään sanoituksia, paremminkin muistuttaa niistä.
Hyvä idea tuo, että laittaa tarkan listan lauluista tekijöineen kirjan loppuun. Se on kai välttämätöntäkin, mutten ollut tullut sitä ajatelleeksi vielä. Voi, jos kuitenkin löytäisin paikan, josta asiasta voi saada varmuuden paperilla, niin tulisi asia ihan selväksi.Tekijänoikeusneuvosto
Opetusministeriö
http://www.minedu.fi
ja
Grafia ry
http://www.grafia.fi
Noista varmaan selviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662398Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1822074Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.452027Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1181772Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣311761Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1811431Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2071369Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬261215En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.91002- 801001