Suomen kieli

ohdeargod

Olen luultavasti tänä keväänä hakemassa pariinkin eri yliopistoon lukemaan suomen kieltä, ja kuulisin mielelläni jo kyseistä ainetta opiskelevien mietteitä! Ihan vaan kaikkea saa kertoilla, pääsykokeista, itse opiskelusta, kursseista, koetko aineen hankalaksi, tulevaisuuden suunnitelmista... Kaikki käy! Auttakaa minua vihdoin päättämään, että onko tämä juuri se mun juttuni - vahvasti kyllä jo tuntuu siltä, mutta tosiaan kokemuksia olisi vielä kiva kuulla. :)

4

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joups

      Opiskelin suomea 10 vuotta sitten Jyväskylässä. Mielestäni kurssit olivat melko vaativia ja ulkoaopettelua oli ainakin muoto-ja lauserakenteiden kursseilla aika paljon. Toki omaakin ajattelua tarvittiin :)
      Jos olet kiinnostunut opinnoista esim. lukion äidinkielen perusteella, ehkä kirjoittaminen ja kirjallisuus kuvaavat paremmin mielenkiintosi kohteita. Jos pääsykokeissa on vielä kielitieteellistä kirjallisuutta, saat hyvän kuvan opintojen sisällöstä... Minusta perusopinnot olivat tylsimmät ja vaativimmat ja valinnaisuuden lisäännyttyä aineopinnoista eteenpäin oma kiinnostus kasvoi.

      Suomen opiskelu on tie äikän opettajaksi. Varmaan muihinkin töihin voi valmistua, mutta en tunne kovin monia tämän tien valinneita. Opiskelukaverit ovat yleensä ulospäinsuuntautuneita verrattuna moniin muihin oppiaineisiin. Sinuna pyrkisin opiskelemaan ja vaihtaisin sitten pääainetta, jos suomi ei vastaa toiveita ja kiinnostut enemmän vaikka kirjallisuudesta.

    • Suomen kielen fuksi

      Hei!

      Opiskelen juuri ensimmäistä vuottani suomen kieltä. Kevään 2008 pääsykokeita jännitin ja stressasin melko paljon, vaikka aloitinkin lukemisen jo joulukuussa. Pääsykokeissa oli tietenkin kielioppitietoutta mittaavia tehtäviä, esimerkiksi sanaluokkien määrittelyä, lisäksi kokeessa oli myös esseevastaustehtävä. Pääsykokeista selviää hyvin, kun muistaa koetilanteessa pitää päänsä kylmänä - vähän kuin ylioppilaskirjoituksissa. :)

      Itse opiskelu on ollut mielestäni sopivan haastavaa. Ensimmäisen vuoden aikana me fuksit saimme heti vastaamme suomen kielen rakenteen kurssin, joka oli periaatteessa kielioppia. Nyt keväämmällä olemme päässeet huoltamaan tekstejä kielenhuollon kurssilla jne. Lisää mielenkiintoisia kursseja odottaa vielä paljon edessä. :)

      Tulevaisuudessa on yksi vaihtoehto tietenkin opettajan ura. Itseäni kiinnostaa myös kielenhuoltajan ja vaikkapa kustannustoimittajan työ, sillä olen aina pitänyt myös kirjoittamisesta. Suunnitelmat voivat tietysti muuttua opiskelujen aikana.

      Tsemppiä pääsykokeisiin!

      • Taatelipää

        Itsekin olen hakemassa Jyväskylään lukemaan Suomen kieltä. Tuo pääsykoekirja meinaa nujertaa minut, en millään meinaa jaksaa lukea sitä. Olen nyt vasta puolessa välin ja aikaa ei ole hevosille jaettavaksi. Onko Suomen kielen opiskelu samanlaista kuin tuo pääsykoekirja (Johdatus kielitieteeseen) antaa ymmärtää? Jos on, en välttämättä halua sitä opiskella :D Lukiossa pidin äidinkielestä ja äidinkielen opettajan homma voisi kiinnostaa...


    • Opex

      Suomen kieli yliopistossa on aivan erilaista kuin äidinkieli lukiossa. Kielioppiin perehdytään syvällisemmin, huolletaan tekstejä, tutustutaan kielen vaihteluun, kielihistoriaan, sukukieliin jne.

      Jos haluaa suomen kieleen hieman erilaisen näkökulman, suosittelen harkitsemaan pääaineeksi oppiainetta suomalais-ugrilainen kielentutkimus (opiskelupaikat Helsinki ja Turku, Turusta mahdollisuus valmistua myös opettajaksi).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe