Yksinkertaiset ohjeet tavalliselle kunto. ja sunnuntaihiihtelijälle!
Mitä laittaa ja mihin? Mahdollisimman vähän purkkeja, ja mahdollisimman vähän sotkevia.
Itse en oikein pitoteippiä ole saanut toimii, ja se on sotkevaa töhnää. Enkö ole sitten osannut
laittaa oikein, ohjeiden mukaan kuitenkin...vai enkö osaa sitten hiihtää. On toi pitovoitelu ollut
aina vähä ongelma.
Se Rexin porkkanan värisen olen todennut tosi hyväksi, se on aina toiminut kun olen sitä laittanut. En nyt muista pakkasrajoja, mutta viimeksi laitoin -6...mutta mikäs olisi nolla keliin, ja -10 asteeseen?
Ja mihin sitä laittaa? Joskus olen lukenut että pitoalue suksessa olisi kantapäästä suksen kärkeen saakka?
Laitankin yleensä nykyään ainakin 60 senttiä kantapäästä kärkeen pitoa, että olen saanut toimii.
En hirveesti ole perinteistä hihdellyt, enempi vapaalla....mutta houkuttaisi nyt toi perinteinen, kun latuja hyvin metsissä lumitilanteen takia eikä siellä luistelu oikein sovi.
Kuntohiihtelija pitovoitelu
26
7274
Vastaukset
- S.Kauhojärvi
on Rexin Porkkana? Tarkoitatkohan VAUHDIN "porkkanaa??" Esim. Startin synteettinen -5...-10C on hyvä pitovoide kovemmille pakkasille. 0keli on aina ongelmallinen... esim. Rexin Proline (Fluori) Punainen nro 30. 1...-1C. Näin esimerkiksi...
- Hiihtelijä Espoosta
Se olikin VAUHTI -1....-6 PORKKANA ja hyvin toiminut, sen lisäksi löytyy;
-Rex -2....-8 sin. Ei ole toiminut minulla koskaan
-Rex -10....-20 En ole saanut toimii
Start tervoja pari purkkia, joku ja 0-..-3 välillä olleet hyviä mut sotkuu!
Voi olla muitakin ollut...mutta heittänyt kiukuspäissä roskiin.
Ja teippi ei ole toiminut! Onko sitten Vauhdin pidot parhaita?- hiihtäjäkin
Tuo rexin -2-8 toimii,kun kerroksia laittaa tarpeeksi.ei tietenkään lauhalla toimi.
- 987+
Pidä ne terva purkit kylmässä ja laita kylmään sukseen niin levittyy hienosti eikä ole pahoja jäätymään!
- hiihtäjäkin
Suksen keskelle kantalapusta n 60cm eteenpäin karhennus santapaperi N:o 100,siihen sitten rex power grip
vihreä pari kerrrosta,sen jälkeen vaikka rex -1-4(8),Toimii kaikilla pakkaskeleillä hyvin.Nolla kelillä sitten vaikka
Punanen rex tai uusilumi keltainen.Vesikelillä rex violetti tai oikein römsy vesikelillä rex "UI" oranssi liisteri.
Noilla pärjää kuntohiihtäjä hyvin.Voi tietenkin käyttää muitakin merkkejä.- S.Kauhojärvi
rexin -1...-4 on hyvä voide vastaa ehkä suunnilleen Roden Multigradea 0...-2C? Kovemmilla uuden lumen pakkasilla saattaa kylläkin jäätyä... Hei hiihtelijä espoosta kokeileppa sitä Rexin sinistä -10C ja sitä kylmemmillä keleillä ja lisäksi pintaan ohut kerros sitä -10...-20C ns. pinnoite (Huom. kylmä suksi kylmä -10...-20Cpurkki) Joka merkillä on hyvät pitopurkit kunhan vain tietää millä kelillä ne toimii...
- Hiihtelijä Espoosta
S.Kauhojärvi kirjoitti:
rexin -1...-4 on hyvä voide vastaa ehkä suunnilleen Roden Multigradea 0...-2C? Kovemmilla uuden lumen pakkasilla saattaa kylläkin jäätyä... Hei hiihtelijä espoosta kokeileppa sitä Rexin sinistä -10C ja sitä kylmemmillä keleillä ja lisäksi pintaan ohut kerros sitä -10...-20C ns. pinnoite (Huom. kylmä suksi kylmä -10...-20Cpurkki) Joka merkillä on hyvät pitopurkit kunhan vain tietää millä kelillä ne toimii...
täytyy testailla vielä...ei viitti uusiakaan ostaa, ainakaan hirveetä arsenaalia.
Voipi olla etten ole laittanut tarpeeksi pitkälti voidetta... ennen kun laittelin vaan joku 30 sentin verran:) - jo pittää
Hiihtelijä Espoosta kirjoitti:
täytyy testailla vielä...ei viitti uusiakaan ostaa, ainakaan hirveetä arsenaalia.
Voipi olla etten ole laittanut tarpeeksi pitkälti voidetta... ennen kun laittelin vaan joku 30 sentin verran:)Kärkeen saakka vaan
- Hiihtelijä Espoosta
S.Kauhojärvi kirjoitti:
Eilen tuli kokeiltua että laitoin sinistä pari kerrosta ja sitten vihreätä yksi, oli -13 astetta. No aika huonosti piti, no kuitenkin niin että hiihtää pystyi....vähän töksähteli. Vaikuttikohan toi että oli ihan uutta lunta ladulla, luisto oli muutenkin tosi surkea.
Mites noi pitopohjasukset, kannattaisko sellaset ostaa? Mites niissä toi luistovoitelu, kai niihib joutuu kuitenkin luistoa laittaa luistokohtiin?
Olis se mukavaa kun aina luistais ja olis pitoa.
- Anselmi40
Kahdella purkilla pärjää. Rode Multigrade 0 - -2, tällä hiihtää jos pakkasta alle 10 astetta. Jos yli niin ohut kerros Rode Super Extra -1 - -5 edellisen päälle.
- Jorge52
Italialaisille.Niillä on parhaat voiteet ja sukset.Ja viälä meinaavat naisetkin viedä!
- kasvihuoneilmiö
laitetaan sitten jos tuosta nollasta menee lämpimämmäksi? Itsekkin olen tänä talvena käyttänyt pelkästään tuota Multigradea ja kyselen varoiksi kun jossain vaiheessa nuo kelit kuitenkin lämpenevät.
- Hiihtelijä Espoosta
Jorge52 kirjoitti:
Italialaisille.Niillä on parhaat voiteet ja sukset.Ja viälä meinaavat naisetkin viedä!
Eihän ne Virpiäkään saanu... joku kylttien ripustelija vei sen kuitenkin mun nenän edestä ;)
- rode is best
Jorge52 kirjoitti:
italiaanolla hyviä, ehkä suksetkin, paitsi että meikäläiselle sattui *aska pari ski trabbeja...
kasvihuoneilmiö kirjoitti:
laitetaan sitten jos tuosta nollasta menee lämpimämmäksi? Itsekkin olen tänä talvena käyttänyt pelkästään tuota Multigradea ja kyselen varoiksi kun jossain vaiheessa nuo kelit kuitenkin lämpenevät.
Roden nolla on seuraava.
ujghjg kirjoitti:
Roden nolla on seuraava.
Voi tehdä tervavoiteen eli hautatervaa kaupasta ja valkoista kynttilää sopivasti sulatetaan keskenään ja
tuubiin jäähtymään ja eiku pohjaan,kuta lauhempi sen enempi tervaa seokseen.
Kun kynttilää on enää vähän seoksessa se on sitten tervaliisteriä,joka on vesikelillä mainio.
Teen nykyisin voiteet itse,niin saa parhaita.Paras seos on sitten suraavanlainen :kuusenpihkaa,hautatervaa ja
valkeaa kynttilää,se onkin erikoisvoide,jota käytetään kilpahiihdossa,mm.ranskalaisille olen myynyt sitä huomattavan erän,oletta varmaan huomannu kuinka heillä sukset luistaa.,Sitten toinen puoli se luisto ja luistelusuksen voitelu,siihen käytän vain ja ainoastaan kahta juttua,eli teollisuusgrafiittia aerosolipullossa
pakkaskelin puolella ja vesikelissä auton tuulilasipinnoitetta.Kun teollisuusgrafiitin on lämpimissä tiloissa
ruiskuttanut suksen pohjaan annetaan se kuivua ja harjataan hyvin sitten nylon harjalla,huippuluisto pakkaskeleillä.- Masalan Make
kasvihuoneilmiö kirjoitti:
saa Rodee ja maksaako paljo?
- hiihtäjäkin
ujghjg kirjoitti:
Voi tehdä tervavoiteen eli hautatervaa kaupasta ja valkoista kynttilää sopivasti sulatetaan keskenään ja
tuubiin jäähtymään ja eiku pohjaan,kuta lauhempi sen enempi tervaa seokseen.
Kun kynttilää on enää vähän seoksessa se on sitten tervaliisteriä,joka on vesikelillä mainio.
Teen nykyisin voiteet itse,niin saa parhaita.Paras seos on sitten suraavanlainen :kuusenpihkaa,hautatervaa ja
valkeaa kynttilää,se onkin erikoisvoide,jota käytetään kilpahiihdossa,mm.ranskalaisille olen myynyt sitä huomattavan erän,oletta varmaan huomannu kuinka heillä sukset luistaa.,Sitten toinen puoli se luisto ja luistelusuksen voitelu,siihen käytän vain ja ainoastaan kahta juttua,eli teollisuusgrafiittia aerosolipullossa
pakkaskelin puolella ja vesikelissä auton tuulilasipinnoitetta.Kun teollisuusgrafiitin on lämpimissä tiloissa
ruiskuttanut suksen pohjaan annetaan se kuivua ja harjataan hyvin sitten nylon harjalla,huippuluisto pakkaskeleillä.Onko tuo totta,jos on niin mulle yksi purkki
- Hiihtelijä Espoosta
Vauhdin porkkanalla menin tänäänki vaan, ihan tarpeeksi hyvin kyl piti...Mut paremminkin olis voinut. Mittarissa oli kotiin tultaessa -10.
Ei jaksanut alkaa laittelee Rexin sinisiä eikä vihreitä....kun ei tiennyt että pitääkö se porkkana ottaa ensin pois?- Vanha luisteluhiiht.
.... kirjoitti:
kurkkaa tämä rexin ohje video netistä.http://luotodesign.fi/rex_waxing_guide/
Kaivataan pitovoiteluun apuja
- Hiihtelijä Espoosta
.... kirjoitti:
No olihan toi ruljanssi pitovoiteen laitto; karhennus, pohjapitovoidetta ja lämmitystä, sen jälkeen vielä jotain kelipitovoidetta ja lämmitystä jne.
Karhentanut joskus olen, mutta en mitään raudalla lämmitellyt.... ne höyrythän on epäterveellisiä!!!
Eikö riitä karhennus ja keliin sopivaa pitovoidetta vain? Niin olen tehnyt, enkä kyllä jaksa mitään raudalla sulattelee pohjaan...en ole luistelusuksiinkaan enää mitään laittanut sen jälkeen kun kävin ne hiottamassa. Ennen siklasin ja laittelin raudalla jotain luistoa...en muista enää, enkä jaksa perehtyä.
Haluan vaan hiihtää silloin kun siltä tuntuu ja lipsumattomin suksin :-) - ..
Hiihtelijä Espoosta kirjoitti:
No olihan toi ruljanssi pitovoiteen laitto; karhennus, pohjapitovoidetta ja lämmitystä, sen jälkeen vielä jotain kelipitovoidetta ja lämmitystä jne.
Karhentanut joskus olen, mutta en mitään raudalla lämmitellyt.... ne höyrythän on epäterveellisiä!!!
Eikö riitä karhennus ja keliin sopivaa pitovoidetta vain? Niin olen tehnyt, enkä kyllä jaksa mitään raudalla sulattelee pohjaan...en ole luistelusuksiinkaan enää mitään laittanut sen jälkeen kun kävin ne hiottamassa. Ennen siklasin ja laittelin raudalla jotain luistoa...en muista enää, enkä jaksa perehtyä.
Haluan vaan hiihtää silloin kun siltä tuntuu ja lipsumattomin suksin :-)pohjapitovoiteen laitto ole pakollista ja ei kaikki kyllä edes lämmitäkkään sitä.Karhennus ja ja muutama kerros voidetta ja tosiaan mikä ilmenee tosta rex videosta niin voit tehostaa sitä voitelua kuten siinä tehdään eli n. keskelle pitoaluetta vähä enempi sitä voidetta.
- höyryt ja pölyt...
.... kirjoitti:
Mainitulla voiteluvideolla kaveri voiteli fluorivoitelut surutta ilman mitään hengityssuojaimia.
- Aina pitää
höyryt ja pölyt... kirjoitti:
Mainitulla voiteluvideolla kaveri voiteli fluorivoitelut surutta ilman mitään hengityssuojaimia.
Itsellä ei juuri koskaan pito-ongelmia. On kahdet sukset, vanhat löysäksi jääneet tai löystyneet ja uudet jäykät.
Kun katsot pohjaa, painealueet paljastuvat helposti valkoisena tai vähän kuluneena osana. Niihin kohtiin ei pidä laittaa koskaan pitoa. Painealueiden välinen osa karhennetaa reilusti hiekkapaperilla, vaikka poikittain. Sille alueelle pitoa, mieluummin purkin kelin alarajalta, pehmeämmällä pitää paremmin. Jos on -4, kannattaa voidella mieluummin -1..-4 purkilla kuin -3..-8 purkilla, jos on ongelmia saada kovemmalla voiteella pitämään. Voidetta "Mietomaisesti" aika paksusti, mutta lyhyesti. Laita vaikka 4 kerrosta. Korkilla tasoitus riittää, mutta ilman tasoitusta ei voide pidä kunnolla.
Ongelmat on nollan tietämissä lumi/ räntäsateella. Silloin saattaa liian pehmeä voide jäätyä ja lumi tarttua pohjaan. Silloin pitää voidella vähän kovemmalla ja hyväksyä hiukan lipsuva suksi.
Karkealla kelillä (keväthangilla, yöllä pakkasta, päivällä plussaa) rohkeasti tarvittaessa pakkaskelin liisteriä ja päälle voi laittaa purkkia. Usein en itse kuitenkaan viitsi niin monimutkaista voitelua tehdä.
Etenkin jäykemmillä suksillani pitää potkussa paino saada kunnolla yhdelle jalalle. Jos voimat ylämäessä vähenevät ja ei jaksa nousta kunnolla yhdelle sukselle, ei pitoa ole. Jäykillä suksilla ei voi laahustaen hiihtää.
Ja en todellakaan viitsi tehdä voitelua jokaiselle lenkille.
- TeeSeItse
Mites itse tehty pitopohja? puukolla lovia pitokohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468