Lemmikkikani luonnosta

kanifani91

Helsingissä on nykyisellään aivan ihana kanipopulaatio. Kaneja kuitenkin tapetaan kaupungin toimesta joka vuosi satoja ellei tuhansia! Haluaisin pelastaa edes pari kania tältä julmalta teloitukselta ottamalla ne lemmikikseni. Eikö tämän pitäisi onnistua aivan kuten löytökissan ottaminen lemmikiksi?

Kai kanit voi laskea takaisin luontoon, jos ne ei viihdy kotonani?

12

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanien ystävä 4-ever

      onko se sallittua, mutta ovathan ne alunperinkin olleet lemmikkejä. jos minä saisin kiinni, niin kyllä sen yrittäisin kesyttää.m tämä voi pelastaa satoja kaneja, koska silloin se nappaamasi kani ei enää lisäänny ja lisää citykanien määrää.

    • noora-poora

      ottaa koska kanit on syntyny luonnossa ja villiintyneinä. en tiiä voisko ne viedä löytöeläinten vastaanottopisteeseen ja pelastaa sillä tavoin!!

      • uuiui

        Voihan sellaisen ottaa jos haluaa. Nämä citykanit EIVÄT kuulu suomen luontoon. Löytyeläintoimistoon niitä on turha viedä, ne eivät ole lemmikkejä. En usko että ainakaan laki kieltää ottamasta koska kaupungin näkökulmasta ne ovat haitallisia tuholaisia, jotka eivät tietenkään kuulu luontoon... Jotkut vastuuttomat ihmiset ovat heittäneet kanejansa luontoon, josta on tuo populaatio saanut alkunsa. Kun lajia on aivan liikaa petojen puuttuessa, eikä laji edes kuulu luontoon, on tuo "teurastus" ihan oikeutettua.

        Voithan koittaa, ehkä saat kesyyntymään. Tuskin noita suojaa samanlainen laki kuin vaikka jäniksiä kun eivät alunperin ole luonnon villieläimiä. Eikö ne periaatteessa voitaisi lukea karanneisiin lemmikeihin?

        Ainakin tuo olisi halpa tapa saada lemmikki. Itse en kuitenkaan näe tuossa teurastuksessa mitään väärää kun populaatio tekee suuria tuhoja, eikä kuulu suomen luontoon.

        Koita vain, tuskin kukaan sitä panee pahakseen jos otat lemmikiksi pari täysin eläinkaupoissa myytäviä kesykaneja vastaavaa kania, samalla kun paljon niistä yritetään kaikin keinoin eroon. Luulisin että sinulla voi olla hyvätkin mahdollisuudet saada kesyyntymään, ainakin jos löydät melko nuoren yksilön.


      • Veelaaaaaaa*
        uuiui kirjoitti:

        Voihan sellaisen ottaa jos haluaa. Nämä citykanit EIVÄT kuulu suomen luontoon. Löytyeläintoimistoon niitä on turha viedä, ne eivät ole lemmikkejä. En usko että ainakaan laki kieltää ottamasta koska kaupungin näkökulmasta ne ovat haitallisia tuholaisia, jotka eivät tietenkään kuulu luontoon... Jotkut vastuuttomat ihmiset ovat heittäneet kanejansa luontoon, josta on tuo populaatio saanut alkunsa. Kun lajia on aivan liikaa petojen puuttuessa, eikä laji edes kuulu luontoon, on tuo "teurastus" ihan oikeutettua.

        Voithan koittaa, ehkä saat kesyyntymään. Tuskin noita suojaa samanlainen laki kuin vaikka jäniksiä kun eivät alunperin ole luonnon villieläimiä. Eikö ne periaatteessa voitaisi lukea karanneisiin lemmikeihin?

        Ainakin tuo olisi halpa tapa saada lemmikki. Itse en kuitenkaan näe tuossa teurastuksessa mitään väärää kun populaatio tekee suuria tuhoja, eikä kuulu suomen luontoon.

        Koita vain, tuskin kukaan sitä panee pahakseen jos otat lemmikiksi pari täysin eläinkaupoissa myytäviä kesykaneja vastaavaa kania, samalla kun paljon niistä yritetään kaikin keinoin eroon. Luulisin että sinulla voi olla hyvätkin mahdollisuudet saada kesyyntymään, ainakin jos löydät melko nuoren yksilön.

        syötetään muistaakseni ainakin Korkeasaaren eläimille.. luonnollista kierrätystä. Eivät tosiaan kuulu suomen luontoon.


      • Anonyymi

        Kyllä uskoisin että kani/pupu joka selvästi näyttää kanilta joka on karannut tai vapautettu voi ottaa lemmikiksi


    • mieti vähän!

      ei kannata!! ties vaik mitä pöpöjä ja loisia sisältää. eikä ne oo kesyjä eli puremisia ja raapimisia luvassa ei osaa sopeutua niin uuteen ympäristöön, hyppisi ja riehuisi ympäri kämppää ei kyllä osais syyä mistään ruoka kupista. Ja johonkin häkkiin ahtaminen sataa kertaa pahempi kohtalo kun lopettaminen, kuolisi lopulta, onnellisempii ne on ulkona!!! HERÄÄ NYT

      • Saaraaaaaaa

        Mun mielestä, voit ihan hyvin ottaa kanin luonnosta, mutta nuori sellainen... Mun mielestä lopettaminen ei todellakaan ole PARAS vaihtoehto!!!


    • tania78

      Jos selvästi huomaa lemmikkikanin kannattaa siitä ilmoittaa eläinsuojeluun. ( ethän kerää itsellesi koiraakaan jos sellaisen huomaat vapaana ??? )

      Villiä eläintä ei saa itselleen lain mukaan ottaa ja valitettavasti nämä villikanit kuuluvat " luonnoneläimiin".
      Niistä ei siis koskaan saa lemmikkiä itselleen ! Ne luultavasti kuolevat stressiin jouduttuaan ihmisen hoiviin. Nehän ovat kuitenkin villeinä syntyneitä ja täten verrattavissa esim: rusakkoon.

      Vaikka tarkoitus on hyvä ja ajatus hieno !

    • pupujenomistaja

      en ole kamalan varma ajattele mite ite jos oisit kani sit siut pistettäisiin häkkiin mutta, paempihan se on kun kani tapetaan..

    • Anonyymi

      Ymmärrän sinua täysin! Tästä on jo 10 vuotta, mutta nyt, 10 vuotta myöhemmin, 2020 citykanit ovat vain lisääntyneet ja lisääntyneet. Minäkin tosissaan olen harkinnut citykanin ottamista, jos vain oikein nuoren yksilön löytäisin. Yksi ainoa kani saattaa elämänsä aikana tehdä yli sata pupu vauvaa luonnossa, ehkä enemmänkin. Siispä yksi, saattaisi pelastaa kymmenien jopa satojen pupujen hengen. Jos kani vauvan löytäisin luonnosta, kyllä minä sen mukaani nappaisin ja huolehtisin.

      • Anonyymi

        Sama😅🐇


    • Anonyymi

      Kannattaa kysyä neuvoa eläinsuojeluyhdistykseltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe