Helluntailaisten usko

ex-hirvas

näyttää puhtaasti perustuvan Konstantinopolin kirkolliskokouksessa tehtyyn päätökseen, eikä Raamattuun?

Lainattu tämän linkin tekstistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Konstantinopolin_ensimmäinen_kirkolliskokous

Kokouksen päätös
Kokouksen päätös oli, että Jumala on yksi mutta ilmenee kolmena persoonana. Myös Pyhän Kolminaisuuden salaisuusluonnetta korostettiin.[1] Konstantinopolin piispan Makedonioksen oppi, että Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona vaan vain Jumalan voima, tuomittiin harhaopiksi. Lisäksi Nikean uskontunnustus vahvistettiin eräin lisäyksin.[2]

Eli todellisuudessa kirkkojen oppi on täältä, eikä Jeesuksesta. Tuohon kirkolliskokouksen päätökseen perustuu myös helluntailaisten oppi, joten sekään ei ole lähtöisin Jeesuksen evankeliumista. Kannattaa tutustua ketkä olivat päätöksen takana ja miksi?

7

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >> Kokouksen päätös
      Kokouksen päätös oli, että Jumala on yksi mutta ilmenee kolmena persoonana. Myös Pyhän Kolminaisuuden salaisuusluonnetta korostettiin.[1] Konstantinopolin piispan Makedonioksen oppi, että Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona vaan vain Jumalan voima, tuomittiin harhaopiksi. Lisäksi Nikean uskontunnustus vahvistettiin eräin lisäyksin.[2]

Eli todellisuudessa kirkkojen oppi on täältä, eikä Jeesuksesta. Tuohon kirkolliskokouksen päätökseen perustuu myös helluntailaisten oppi, joten sekään ei ole lähtöisin Jeesuksen evankeliumista. Kannattaa tutustua ketkä olivat päätöksen takana ja miksi? >>

Eihän tuokaan edellä oleva teksti ole Raamatusta, joten miksi uskoa siihen? Jos siihen kuitenkin Raamatun ulkopuolisena tekstinä tulee uskoa niin missä menee se raja ja mitkä ovat kriteerin, joiden perusteella erotetaan Raamattuun kuulumattomat uskottavat tekstit epäuskottavista?

• ex-hirvas

uskotellaanko ihmisille kirkolliskokouksessa kirjattua päätöstä, joka on ihmisten tekemä tulkinta Raamatusta. Eli onko opin pohjana kirkolliskokouksen tulkitsema päätös, eikä Raamatun sana.

• ex-hirvas kirjoitti:

uskotellaanko ihmisille kirkolliskokouksessa kirjattua päätöstä, joka on ihmisten tekemä tulkinta Raamatusta. Eli onko opin pohjana kirkolliskokouksen tulkitsema päätös, eikä Raamatun sana.

Eikö sitten itse Raamattukin ole ihmisten tekemä "tulkinta", oman aikansa todellisuuskäsityksiin pohjautuen, niistä asioista, joita he pitivät itselleen merkitsevinä? Eiväthän kristityt uskone, kuten muslimit Koraanistaan, mihinkään taivaassa olevaan alkuperäiseen Raamattuun, josta sitten olisi saneltu suora kopio tänne maan päälle ihmisille.

• ex-hirvas
        Epiktetos kirjoitti:

Eikö sitten itse Raamattukin ole ihmisten tekemä "tulkinta", oman aikansa todellisuuskäsityksiin pohjautuen, niistä asioista, joita he pitivät itselleen merkitsevinä? Eiväthän kristityt uskone, kuten muslimit Koraanistaan, mihinkään taivaassa olevaan alkuperäiseen Raamattuun, josta sitten olisi saneltu suora kopio tänne maan päälle ihmisille.

perustuuko itseään Jeesukseen uskovina pitävien usko siihen mitä Jeesus itse sanoi. Vai perustuuko heidän usko jälkeenpäin tehtyihin päätöksiin ja ihmiskäsityksiin Jumalasta. Ottamatta kantaa Raamatun oikeellisuuteen, pohdin mihin helluntailaisten usko oikeastaan perustuu.

• ex-hirvas kirjoitti:

perustuuko itseään Jeesukseen uskovina pitävien usko siihen mitä Jeesus itse sanoi. Vai perustuuko heidän usko jälkeenpäin tehtyihin päätöksiin ja ihmiskäsityksiin Jumalasta. Ottamatta kantaa Raamatun oikeellisuuteen, pohdin mihin helluntailaisten usko oikeastaan perustuu.

kenenkään usko ei voi perustua pelkästään siihen mitä Jeesus tai kuka tahansa on joskus sanonut. Ymmärtämistavan traditio ja perinne, jopa yksin uskojan äidinkielen merkitysoppi on sanotun ymmärtämisessä ja uskomisessa taustatekijänä ja esiymmärrysenä antamalla kuullulle ja sanotulle oman "astian makunsa".- Meidän protestanttien toitottama "yksin Raamattu ja vain Raamattu" on harha: Katoliset mm. pysyvät lähempänä totuutta tunnustaessaan sitovaksi sekä tradition että Raamatun.

• hep0nen
        Epiktetos kirjoitti:

kenenkään usko ei voi perustua pelkästään siihen mitä Jeesus tai kuka tahansa on joskus sanonut. Ymmärtämistavan traditio ja perinne, jopa yksin uskojan äidinkielen merkitysoppi on sanotun ymmärtämisessä ja uskomisessa taustatekijänä ja esiymmärrysenä antamalla kuullulle ja sanotulle oman "astian makunsa".- Meidän protestanttien toitottama "yksin Raamattu ja vain Raamattu" on harha: Katoliset mm. pysyvät lähempänä totuutta tunnustaessaan sitovaksi sekä tradition että Raamatun.

Tämä protestanttien harha kehitettiin alun perinkin mahdollisimman hyvin alkuperäistä vastaavaksi opiksi, siten kuin silloin alkuperäinen näytti olevan, vastauksena siihen että katolinen traditio alkoi mennä pahasti metsään.
        Ei Lutherin eikä muidenkaan protestanttien oppi aluperäistä täysin vastaa. Sehän on mahdotonta, niin erilainen on maailmankatsomus nykyään, ja oli protestanttisia oppeja kehiteltäessä, alkuperäiseen verrattuna. Älkääkä sanoko että jos lukee vanhan tekstin ja perustaa uskonsa ja oppinsa siihen, se olisi samanlaista kuin alkuperäisessä seurakunnassa. Ei se oikeasti ole, jos ette ole eläneet samanlaista elämää samanlaisessa maailmassa kuin alkuseurakunnan sekalainen joukko tuolloin.
        Haluaisin tässä muistuttaa mitä Jeesus sanoi opetuslapsille kun lapset tahtoivat tulla hänen luokseen.

• ex-hirvas
        hep0nen kirjoitti:

Tämä protestanttien harha kehitettiin alun perinkin mahdollisimman hyvin alkuperäistä vastaavaksi opiksi, siten kuin silloin alkuperäinen näytti olevan, vastauksena siihen että katolinen traditio alkoi mennä pahasti metsään.
        Ei Lutherin eikä muidenkaan protestanttien oppi aluperäistä täysin vastaa. Sehän on mahdotonta, niin erilainen on maailmankatsomus nykyään, ja oli protestanttisia oppeja kehiteltäessä, alkuperäiseen verrattuna. Älkääkä sanoko että jos lukee vanhan tekstin ja perustaa uskonsa ja oppinsa siihen, se olisi samanlaista kuin alkuperäisessä seurakunnassa. Ei se oikeasti ole, jos ette ole eläneet samanlaista elämää samanlaisessa maailmassa kuin alkuseurakunnan sekalainen joukko tuolloin.
        Haluaisin tässä muistuttaa mitä Jeesus sanoi opetuslapsille kun lapset tahtoivat tulla hänen luokseen.

on noin. Itse Raamattu on koottu perimätietoon pohjautuen, eikä se voi olla sana sanalta täsmätietoa muutenkaan. Kun Raamattua on käännetty ja sen kieliasua on uudistettu, silloin on käytetty ihmistulkintaa miten eri asioita ilmaistaan. Niiden kaikkien yhteisvaikutuksesta Raamatun sanoma on "noin" tai sinnepäin. Eikä ole poissuljettua sekään, etteikö Raamatun kirjoituksiin on tehty lisäyksiä ja muutoksia satoja vuosia jälkeenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4161
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      490
      2305
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      141
      1845
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1474
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1446
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1204
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      727
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      681
    Aihe