Peruskoulun jälkeen

Turhaantunut

Elikkä, ketkä ovat lopettaneet koulun ysin jälkeen ja miksi? Koska mulla on sellanen ongelma, että ei oo mitää hajua minne haluan mennä eikä tässä oo ku ehkä päälle kuukausi enää aikaa jolloin pitäisi jonnekkin hakea jos meinaa. Oon käyny nii paljon läpi kouluja minne voisin mennä, mutta ei. Eka tulee joo tonne meen, ei mee kauaa ku tulee olo että ei ei ei emmä halua sinne ja taas uus minne ois kiva mut sit taas ei kiinnostakaan yhtään, haluaisin jonnekkin kouluun mutta en halua mennä ellen siitä alasta oikeasti pidä, koska sitten siitä opiskelusta ei tule yhtään mitään. Lukioon en oo todellakaan menossa, se on ehdoton ei, koska en pärjäis siellä enkä vaan haluu olla eka kolme vuotta koulun penkillä opiskelemassa ja sitte sen jälkee taas miettiä et mitä opiskelen ja jatkaa opiskelua ammattiin. hyi?
Meinaan vaan, että oisko tosi huono idea olla menemättä mihinkään ja yrittää vaa päästä töihin jne? Kiitoskiitos, jos jotkut voivat kertoa omista jutuista tai mielipiteitä.

36

4633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jalaa

Ihan varotuksen sanana, älä mee tekemään sellaista tyhmyyttä, että lopetat koulun peruskoulun jälkeen. Pelkän peruskoulun varassa olet todella heikoilla töiden saannin suhteen, tässä tilanteessa, mikä nyt vallitsee työnantajilla on valittavissa paljon koulutettuja kavereita. Joilla on ensinnäkin työkokemusta ja paperit jostain koulusta. Peruskoulun käyneellä ei ole pätevyyttä mihinkään ammattiin.

• Turhaantunut

TIedän, että koulun kannattaa todellakin mennä, mutta entä jos mikään ei vaan kiinnosta? Ja sit tiiän itestä jos meen johonki kouluu mikä ei kiinnosta nii tuun lopettamaan sen kesken tosi nopeesti joten turhaa. Nii mitäs tässä tilanteessa sitte voi tehä ku mikään ei vaan kiinnosta?

• Jalaa
        Turhaantunut kirjoitti:

TIedän, että koulun kannattaa todellakin mennä, mutta entä jos mikään ei vaan kiinnosta? Ja sit tiiän itestä jos meen johonki kouluu mikä ei kiinnosta nii tuun lopettamaan sen kesken tosi nopeesti joten turhaa. Nii mitäs tässä tilanteessa sitte voi tehä ku mikään ei vaan kiinnosta?

Se jos ei kiinnosta, niin on sulla siellä korvien välissä oleva syy. Se on pelkkä tekosyy, että ei tarvitsisi tehdä mitään. Opiskelun ei ole aina tarkoitus olla hauskaa/mukavaa. Ilmeisesti olet ammatilliseen koulutukseen hakemassa. Niin onko mitään alaa ,mikä kiinnostaisi jossain määrin? Tai minkä kokisit siksi "oikeaksi" alaksi?

• Turhaantunut
        Jalaa kirjoitti:

Se jos ei kiinnosta, niin on sulla siellä korvien välissä oleva syy. Se on pelkkä tekosyy, että ei tarvitsisi tehdä mitään. Opiskelun ei ole aina tarkoitus olla hauskaa/mukavaa. Ilmeisesti olet ammatilliseen koulutukseen hakemassa. Niin onko mitään alaa ,mikä kiinnostaisi jossain määrin? Tai minkä kokisit siksi "oikeaksi" alaksi?

Nokun ei ole ja se onki ongelma, en voi kuvitella itteäni kokkina, lähihoitajana jnejnejne... Ennen viime syksyä mulla oli vielä et meen sosiaali- ja terveys alalle ja sieltä valmistun tarhanopettajaks tai sellaseks, sit olin tet harjottelussa päiväkodissa, ja se ei tuntunu yhtää hyvältä tai sellaselta mitä haluaisin tehdä.

• kissa1234556789ó
        Turhaantunut kirjoitti:

Nokun ei ole ja se onki ongelma, en voi kuvitella itteäni kokkina, lähihoitajana jnejnejne... Ennen viime syksyä mulla oli vielä et meen sosiaali- ja terveys alalle ja sieltä valmistun tarhanopettajaks tai sellaseks, sit olin tet harjottelussa päiväkodissa, ja se ei tuntunu yhtää hyvältä tai sellaselta mitä haluaisin tehdä.

miten 15v voi päättää mitä tekee lopunelämänsä????

• Jalaa
        kissa1234556789ó kirjoitti:

Ei se helppoa olekkaan. Omalla kohdallani jouduin arpomaan kans, et mihin sitä lähtis. Kolme vaihtoehtoa oli pitkään kiikunkaakun, eli niistä oli valittava. Vaihtoehdot olivat ravintolapuoli, autopuoli, atk-ala. Lopulta päädyin atk:ta opiskelemaan, ja sillä tiellä olen edelleenkin. Ensimmäisen tutkinnon opiskelin vuosina 97-2000, ja toisen 2000-2003. Molemmat siis atk-alan tutkintoja.

• Monkibomber_93
        Turhaantunut kirjoitti:

Kuula kalloon jos ei mikään kiinnosta. Ei me veronmaksajat kyllä ruveta helvetti elättämään tollaisia joita ei vain kiinnosta tehdä töitä. Niitä on tässä maassa jo ihan tarpeeksi, jotka vain lusmuilee himassa.

Kohdataan totuus: Suomessa on aivan helvetin vaikea saada töitä ilman mitään sen suurempaa koulutusta. Nykyään et pääse edes vittu siivoajaksi ilman papereita! Joten jos nyt lopetat, niin voit olla lähes sataprossasesti varma ettet saa muuta työtä ku lehtien jakelua. Ja sillä ei itseään elätetä.

• Jalaa
        Monkibomber_93 kirjoitti:

Kuula kalloon jos ei mikään kiinnosta. Ei me veronmaksajat kyllä ruveta helvetti elättämään tollaisia joita ei vain kiinnosta tehdä töitä. Niitä on tässä maassa jo ihan tarpeeksi, jotka vain lusmuilee himassa.

Kohdataan totuus: Suomessa on aivan helvetin vaikea saada töitä ilman mitään sen suurempaa koulutusta. Nykyään et pääse edes vittu siivoajaksi ilman papereita! Joten jos nyt lopetat, niin voit olla lähes sataprossasesti varma ettet saa muuta työtä ku lehtien jakelua. Ja sillä ei itseään elätetä.

Nuo tollaiset kuula kalloon puheet vois jättää kirjoittamatta. Ei varmaankaan helpoita viestiketjun aloittajaa hirveesti? Kaikille ei ole peruskoulun loppupuolella selvää mihin lähteä jatkamaan, ja mikä on oikea ala itselle. Ilman koulutusta ei kyllä tule töitäkään saamaan, se on 100%:sen varmaa.

• avaanmenossaoleva
        Turhaantunut kirjoitti:

Mäkin olin syksyllä vielä ihan tietämätön minne menisin ysin jälkeen. Tai oli mulla (ja on vieläkin) yks paikka, mut se ei välttämättä oo se oikee ala.

Sitten meijän opo kerto semmosesta AVA- linjasta ammattikoulussa. Se on just semmonen jonne menee ne jotka ei tiedä minne hakea. En oo ihan sataprosenttisen varma onko niitä kaikissa ammattikouluissa, mutta luulisin. Siellä tutustutaan ja testataan eri aloja, etä rupeis se oikee löytymään. Käydään eri työpaikoissa työharjoitteluissa yms. Ymmärrykseni mukaan siellä ei paljoo etes opiskella, ei oo ainakaan oppikirjoja tai kokeita. Se kestää yhen vuoden.

Ja kait sun opo osaa neuvoo ku et tiiä mihi meet??

• pirkkoneea
        avaanmenossaoleva kirjoitti:

Mäkin olin syksyllä vielä ihan tietämätön minne menisin ysin jälkeen. Tai oli mulla (ja on vieläkin) yks paikka, mut se ei välttämättä oo se oikee ala.

Sitten meijän opo kerto semmosesta AVA- linjasta ammattikoulussa. Se on just semmonen jonne menee ne jotka ei tiedä minne hakea. En oo ihan sataprosenttisen varma onko niitä kaikissa ammattikouluissa, mutta luulisin. Siellä tutustutaan ja testataan eri aloja, etä rupeis se oikee löytymään. Käydään eri työpaikoissa työharjoitteluissa yms. Ymmärrykseni mukaan siellä ei paljoo etes opiskella, ei oo ainakaan oppikirjoja tai kokeita. Se kestää yhen vuoden.

Empä tienny mäkään tommosesta avasta! Ihan kiva juttu..

ps: Mä vahingossa painasin tosta peukalo alspäin- napista, sori!

• Turhaantunut
        avaanmenossaoleva kirjoitti:

Ai en oo koskaan kuullukkaa mistään ava- linjasta. Ihan kivata kuulostaa, mutta on eripaikkakunnalla kun minä itse enkä tiedä miten tosta muuttamisesta... Ja ei opo osaa neuvoa, yritti vaan patistaa lukioon mutta ei ei..

• Jalaa

• kirjoitan
        Jalaa kirjoitti:

Ei se helppoa olekkaan. Omalla kohdallani jouduin arpomaan kans, et mihin sitä lähtis. Kolme vaihtoehtoa oli pitkään kiikunkaakun, eli niistä oli valittava. Vaihtoehdot olivat ravintolapuoli, autopuoli, atk-ala. Lopulta päädyin atk:ta opiskelemaan, ja sillä tiellä olen edelleenkin. Ensimmäisen tutkinnon opiskelin vuosina 97-2000, ja toisen 2000-2003. Molemmat siis atk-alan tutkintoja.

Hei,
        onko kenelläkään kokemuksia ammattikoulun keskeyttämisestä/ lopettamisesta tai sen harkisemisesta? Voisitteko jakaa kokemuksia kanssani? Miksi päätit keskeyttää tai lopettaa? Mitkä syyt siihen vaikuttivat? Oliko syy koulussa, elämäntilanteessasi vai missä? Miten teit päätöksen ja kuinka kauan sitä harkitsit? Saitko tukea päätöksen tekemisessä joltakin? Mitä siten tapahtui kun teit päätöksen, miten elämäsi jatkui? Päätitkö kuitenkin kenties jatkaa opintojasi? Tuntuuko, että ratkaisusi oli oikea näin jälkikäteen?

• älähännyt
        Monkibomber_93 kirjoitti:

VIestiketjun aloittajalla todellakin saattaa olla kriisi tämän asian suhtten kn oikeastaan mikään ammatti ei kiinnosta. Itselläni on samanlaisia kokemuksia. Tuollaiset puheet lannistavat entisestään.

• Enymmärränykymaailmaa
        kissa1234556789ó kirjoitti:

Nykyää jo 14 vuotiaana pitääs tietää mitä haluaa tehä lopun elämänsä

• Enymmärränykymaailmaa kirjoitti:

Nykyää jo 14 vuotiaana pitääs tietää mitä haluaa tehä lopun elämänsä

Koska lukioon ei voi mennä ja sitä kautta avata lisää ovia. Tai kymmpiluokalle tai valmaan jos et lukioon pääse.

• pomppohomppo

Minusta tulee ainakin kirjailija tai eläinlääkäri. En taida osata auttaa.

• losi

Jos nuori ei tiedä mihin mennä peruskoulun jälkeen, on hyvä idea mennä kymppiluokalle. Tämä on siksi hyvä vaihtoehto, että siellä on todella paljon työharjoittelua eri paikoissa, jolloin pystyy näkemään ja KOKEILEMAAN olisiko jokin ala itselle sopiva ja hyvä vai ei. Sekin on hyvä, että pystyy sulkemaan joitain aloja pois. Ja samalla saa vuoden lisäaikaa miettiä mitä haluaisi tehdä.

Ja samalla voi korottaa numeroja, jos siihen on tarvetta. Ei ole mikään kiire tietää vielä 15-vuotiaana mitä haluaa tehdä. Itse olen 30-vuotias, kaksi ammattia alla enkä vieläkään tiedä, mikä minusta "isona" tulee :) Pääasia kuitenkin on, ettei jää kotiin "miettimään", sillä silloin sinne helposti jää.

• amisasdfghjklöä

Kuulostaa todella tutulta! Omalla kohdallani oli vuosi sitten täysin samanlainen tilanne. Mikään ammattikoulun linja ei kiinnostanut ja lukiokaan ei tuntunut hyvältä vaihtoehdolta ja YO-kirjoitukset kuulostivat aivan hirveiltä! Vanhempani olivat sitä mieltä että ehdottomasti ammattikouluun kun olen kuitenkin enemmän käsillätekijä kuin lukutoukka. Opo ehdotti että kävisin tutustumassa paremmin joihinkin linjoihin. Menin sitten pintakäsittely puoleen tutustumaan, sekä LVI-linjaa. Sitten kun oli pakko tehdä yhteishaku laitoin 1. vaihtoehdoksi pintakäsittely alan, 2. Puupuoli ja 3. minulla oli lukio. Sen verta hyvä keskiarvo oli että olisin kaikkiin päässyt, mutta menin ammattikouluun pintakäsittely alaa opiskelemaan. Nyt kun ensimmäinen vuosi on kohta ohi voin sanoa ettei ole minun alani. Koulussa menee hyvin, saan hyviä arvosanoja ja yleensä koulussa on ihan mukavaa. Mutta en usko että tätä alan työkseni tekemään, itse asiassa en oikein tiedä mitä vielä alan sitten loppujen lopuksi tekemään mutta pääasia tässä vaiheessa on että opiskelee jossain, jos se on mukavaa niin se on aina plussaa ja muista että sillä ei ole oikeastaan mitään väliä käytkö lukion vai ammattikoulun! Myöhemmin voit aina vaihtaa alaa ja opiskella jotain muuta jos siltä tuntuu!

• PaNDass

Luulen että minusta tulee eläinten sukupuolielinten tutkija. Olen kiinnostunut alasta kovasti. Omaa koiraani sekä kissaani tutkinut, sekä naapurin kilpikonnaa. Erityisesti pidän eritteistä. Mihin pitäisi hakea? Olen tällä hetkellä kahdeksannella luokalla.

• voi,voi

eläinlääkäri ,jos oot tosissaan, jos et niin hakeudu hoitoon

• HeiSinäSiellä

Olisi kiva kuulla miten ketjun aloittajalla nykyään menee? :)

• raksamies96

ootko ajatellu lukioo= lisäämiettimisaikaa
      amis=3VUOTTA JA AMMATTI
      ite oon nyt rakennus-alan 1. luokalla ja on ollu rentoo opiskeluu

• ...

haluisin näyttelijäks mut en tiiä mitä tehä? voiko joku auttaa ??

• Ideoita.

No pyri Kallion lukioon, jos satut pk-seudulla asumaan. Martinlaakson yleislinjalle on sitten asteen verran helpompi päästä, painottavat ilmaisutaitoa, Vaskivuoren lukiossa tehdään ainakin paljon musikaaleja jne.

Että siinä ainakin vinkkejä jos jaksat lukioon asti mennä. Onhan sitten kaikenmaailman teatteriryhmiä ja -kerhoja, joihin voi pyrkiä ja sitten tunkea nokkansa kaikkiin koe-esiintymisiin, jotka löytää.

• tätäkokeillut

Ehdotan, että jos et tiiä vielä mitä haluut tehdä "isona" niin käy läpi erillaisia ammatteja mitkä kiinnostais tai/ja tee ammatin valinta testejä

Jos et vieläkään oo varma, älä todellakaan alota alaa, mikä ei ollenkaan kiinnosta. Se on vaan ajan hukkausta.
      Jos haluut korottaa numeroita Kymppiluokka
      Ja ammattikoulusta kiinnostunu Ammattistartti

• NOWORRY

En tiiä tuleeks tää nyt ehkä liian myöhässä, mut välivuos vois olla myös ideana hyvä, jos ei kauhean hyvä ka ole, ettei lukiossa pärjääminen mahdollista olisi. Kymppi myös, mutta sitten jos paikakkunnallasi ei kymppiluokkaa järjestetä pitäytyisin välivuodessa. Voit yrittää hakea sen vuoden ajan ja miettiä mikä olisi parasta.

Itse tein näin! Suosittelen :D Äläkä välitä niistä ihmisistä, jotka haukkuvat heti sossupummeiksi, koska pidät välituotta tai menet kympille!

• YESWORRY

Joo mulla tää päätös nyt edessä... en tiiä _yhtään_ minne hakis. Olen suunnilleen koko peruskoulun aikana ajatellut että se on lukio mihin sitten ysin jälkeen aion mutta nyt olen miettinyt ammattikoulua. En tiedä mitä tehdä :/// Stressaakin ihan liikaa.. Olen ujo, en ole vielä uskaltautunut opon puheille mutta sekin edessä vielä. Liikunnallinen ala olisi kiinnostava, mutta minne, mikä, miten, täh?? turhauttavaa :( ka on siinä kasin yläpuolella, mutta ei ylety ysiin.. Toisaalta haluasisin ylioppilaaksi mutta en jaksa lukea... ja nyt kaikki ''vanhat'' jotka tätä lukevat älkää tulko sanomaan että ''luelueluelueluelue'' kun ei vaan JAKSA :( help, anybody?

• jotain jelppiä

No ainakin lukioilla on noita liikunnanohjaajalinjoja (joille pääsee suht helposti), erityislinjoilla voi muuten jättää joitain pakollisia kursseja muista aineista pois ja opiskella sen sijaan enemmän vaikka sitä liikaa.

Itse olen luonnotiedelinjalaisena skipannut liikkaa, uskontoa ja historiaa. Ottaa vaan helskutisti niitä kursseja, jotka itseä kiinnostaa. Ja kirjotat semmosia aineita, joissa pääsee vähemmällä, esim. terveystiedon kirjoittaminen vaatii kolme kurssia (3!). Myös filosofia on lyhyt. Sitten vaikka enkku ja äikkä (pakollinen kaikille) niin rupee olemaan kirjotukset paketissa.

Se sieskytviis kurssia pitää kumminkin saada täyteen. Jos kokee, ettei jaksa kovin tiivistä työtahtia, niin lukiotahan voi aina pidentää, itse valmistun tänä syksynä (eli siis lusin 3½ vuotta), kurssimääränä tasan 75. Ei ainakaan liian kova kiire ole ollut :D

Netissä on nuorille suunnattu ammatinvalintatesti, joka myös kertoo, mitä kautta näille aloille voi päästä eli mihin pitää hakea. Siitä voisi olla sullekin apua.
        -> http://www.mol.fi/avo/
        Tutustu koulutusoppaisiin ja kysele siltä opolta, ammattikoulujen linjoista, itse kun en niistä niin kauheasti tiedä.

• YESWORRY
        jotain jelppiä kirjoitti:

No ainakin lukioilla on noita liikunnanohjaajalinjoja (joille pääsee suht helposti), erityislinjoilla voi muuten jättää joitain pakollisia kursseja muista aineista pois ja opiskella sen sijaan enemmän vaikka sitä liikaa.

Itse olen luonnotiedelinjalaisena skipannut liikkaa, uskontoa ja historiaa. Ottaa vaan helskutisti niitä kursseja, jotka itseä kiinnostaa. Ja kirjotat semmosia aineita, joissa pääsee vähemmällä, esim. terveystiedon kirjoittaminen vaatii kolme kurssia (3!). Myös filosofia on lyhyt. Sitten vaikka enkku ja äikkä (pakollinen kaikille) niin rupee olemaan kirjotukset paketissa.

Se sieskytviis kurssia pitää kumminkin saada täyteen. Jos kokee, ettei jaksa kovin tiivistä työtahtia, niin lukiotahan voi aina pidentää, itse valmistun tänä syksynä (eli siis lusin 3½ vuotta), kurssimääränä tasan 75. Ei ainakaan liian kova kiire ole ollut :D

Netissä on nuorille suunnattu ammatinvalintatesti, joka myös kertoo, mitä kautta näille aloille voi päästä eli mihin pitää hakea. Siitä voisi olla sullekin apua.
        -> http://www.mol.fi/avo/
        Tutustu koulutusoppaisiin ja kysele siltä opolta, ammattikoulujen linjoista, itse kun en niistä niin kauheasti tiedä.

kiitän, on aina hyvä saada vinkkiä muilta kokeneimmilta ! jos joku vaivautuu niin mä kyllä lukisin lisää kokemuksia /: on mulla viel aikaa miettiä mutta mul ei oo vieläkään mitään hajua :( yhteishaut lähenee, pää lyö tyhjää. hjälp !

• ssdfet

Hakekaa lukioon, niin ei ainakaan ala myöhemmin elämässä kaduttaa.

Terveisin viimeistä vuotta lukiota käyvä abi

• Yhteishakutulossa

TIEDÄN tää on vanha keskustelu, mutta tiedän myös et moni muu voi tulla vielä lukemaan näitä ja miettii kanssa peruskoulun lopettamista ja töihin menemistä. HUOMIO!
      1. Et saa töitä ilman ammatillista opiskelua tai korkea koulutusta, paitsi ehkä jonkun sukulaisen firmasta. 2. Jos et osaa päättää minne menisit opiskelemaan, mutta voisit mennä jo töihin. Etsi joku työpaikka jobne haluaisit töihin, sen jälkeen katso mitkä opinnot kyseiseen ammattiin tarvitsee Ja sit vaan haet niille aloille! 😎

• 9luokkalainen

En kirjoita yhtään myöhään mutta minullakin ongelma enkä tiedä että minne menisin ehkä lukion urheilulinjaan mutta ei, koska en jaksa lukea eli amikseen menen. Mutta en tiedä mille alalle

• "haluan mennä sinne mutta en jaksa niin menen jonnekin muualle jonne en halua"

• Anonyymi

Auttakaa joku... Pääsin juuri 9-luokalta. Yhteishakuun pistin 1 ja 2 toiveeksi ammatillisen koulutuksen, mutta nyt tuntuu että haluankin lukioon. Mitä tehdä??

• Anonyymi

Tai siis en ole varm haluanko sittenkään ammattikouluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3872
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2773
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      96
      2190
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1697
    5. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      26
      1658
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1508
    7. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      28
      1488
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1464
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1453
    Aihe