Ole Nydahl, timanttipolku

yesss

Olen lukenut todella ikäviä asioita Ole Nydahlista lähinnä ulkomaalasilta sivuilta. Olin / Olen kiinnostunut Timanttipolubuddhalaisuudesta, mutta kun luin esimerkiksi seksuaaliseesta hyväksikäytöstä yms niin mielenkiinto on laantunut..en sitten tiedä, ovatko nämä hyväksikätöt tosiasioita yms ?

9

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma päätös

      Kukapa sen osaisi varmuudella sanoa - sellainen joka olisi ollut paikalla. Sellaisia huhuja on monista henkisistä guruista. Parempi on että itse aistit millainen liike se on. Timanttipolku on mahayana-traditiota. Kokemukseni on että theravada-traditio on hyvin erilainen. Theravada on ihan kuin Krishnamurtin opetukset. Se sopii minulle.

      • Chetas

        Henkiset opettajat tai gurut ovat aina valta-asemassa oppilaisiin, se on kuin lääkäri-potilassuhde. Siksi tämän "transferenssin" hyväksikäyttäminen on aina tuomittavaa. Tilaisuus tekee helposti varkaan. Onnekkaita ovat ne henkiset opettajat, joilla on mahdollisuus käydä läpi omaa vallan käyttöään oman henkisen opettajansa kanssa. Tätä nimittäin tapahtuu.

        Mielestäni oppilaiden (jos ovat täysikäisiä) ei pitäisi ottaa ainoastaan uhrin roolia tässä. Ihmiset asettavat opettajia tai roolimalleja aina jalustoille ja projisoivat mitä mielikutuksellisempia idealistisia ominaisuuksia opettajiinsa. ja pettyvät, kun nämä heidän omat fantasiat eivät vastaa todellisuutta. Tiedän, kun olen itsekkin harrastanut tätä. Aluksi oli vaikeata luopua omista lapsen omaisista unelmista, mutta myöhemmin olen huomannut, että todellisuus on tarua ihmeellisempi. Siksi on myös helpottavaa nähdä henkiset opettajat inhimillisinä olentoina puutteineen. Myös minä en halua olla kenenkään roolimalli. Joskus näin on käynyt, että joku on yrittänyt sellaista tehdä, lopulta se on aina päätynyt kyseisen henkilön mielipahaan ja pettymykseen, kun en ollutkaan sellainen kuin hän väkisin yritti minut kuvitella olevan.

        Siis, oma elämä haltuun. ja huomioon vain et omat fantasiat ovat sitä samaa harhaa. Elämä tuo eteen kaikki tarvittavat opetukset.


      • Jeesusbuddha
        Chetas kirjoitti:

        Henkiset opettajat tai gurut ovat aina valta-asemassa oppilaisiin, se on kuin lääkäri-potilassuhde. Siksi tämän "transferenssin" hyväksikäyttäminen on aina tuomittavaa. Tilaisuus tekee helposti varkaan. Onnekkaita ovat ne henkiset opettajat, joilla on mahdollisuus käydä läpi omaa vallan käyttöään oman henkisen opettajansa kanssa. Tätä nimittäin tapahtuu.

        Mielestäni oppilaiden (jos ovat täysikäisiä) ei pitäisi ottaa ainoastaan uhrin roolia tässä. Ihmiset asettavat opettajia tai roolimalleja aina jalustoille ja projisoivat mitä mielikutuksellisempia idealistisia ominaisuuksia opettajiinsa. ja pettyvät, kun nämä heidän omat fantasiat eivät vastaa todellisuutta. Tiedän, kun olen itsekkin harrastanut tätä. Aluksi oli vaikeata luopua omista lapsen omaisista unelmista, mutta myöhemmin olen huomannut, että todellisuus on tarua ihmeellisempi. Siksi on myös helpottavaa nähdä henkiset opettajat inhimillisinä olentoina puutteineen. Myös minä en halua olla kenenkään roolimalli. Joskus näin on käynyt, että joku on yrittänyt sellaista tehdä, lopulta se on aina päätynyt kyseisen henkilön mielipahaan ja pettymykseen, kun en ollutkaan sellainen kuin hän väkisin yritti minut kuvitella olevan.

        Siis, oma elämä haltuun. ja huomioon vain et omat fantasiat ovat sitä samaa harhaa. Elämä tuo eteen kaikki tarvittavat opetukset.

        Jep, elämmehän me nyt sitä kiihkeintä Kali-Yugan aikaa, joka on täynnä näitä ns. valeguruja. Vai olenko käsittänyt tämän asian jotenkin väärin?

        Sellanen oliskin huippuguru, joka sanois, että mitä te mua syytätte rahanahneudesta tai seksimaanisuudesta, nythän on Kali-Yuga!!!! Niinhän sen kuuluukin olla!!!!

        Heh!

        Mutta niinhän se on, että valta turmelee ja ihmisten ihailu sokaisee, niin että ihminen ei enää näe omia puutteitaan ja vikojaan. Ihmiset luo kaikenlaisia ihania mielikuviaan guruistaan ja rakastuu palavasti niihin.

        Mutta minkäs sille mahtaa, että ihminen on aina ihminen?

        Ehkä jonain päivänä jokainen on oman itsensä guru? Ei tartte enää ripustautua ulkopuoliseen ihmiseen, joka on ihan samanlainen raadollinen ja epätäydellinen otus kuin muutkin. Joskus jopa pahempikin!

        Tietoahan alkaa olla jo vaikka kuinka ja älyäkin täällä länsimaissa ajatella asioita ihan terveellä maalaisjärjelläkin. Miks pitäs aina vetää ne vanhat ja homeiset jutut sieltä vuosituhansien takaa? Buddhakin varmaan toteais, että ajat muuttuu ja uudet tuulet puhaltaa. Elämmehän me jo "avaruusaikaa"! ;)


      • muista bardo
        Jeesusbuddha kirjoitti:

        Jep, elämmehän me nyt sitä kiihkeintä Kali-Yugan aikaa, joka on täynnä näitä ns. valeguruja. Vai olenko käsittänyt tämän asian jotenkin väärin?

        Sellanen oliskin huippuguru, joka sanois, että mitä te mua syytätte rahanahneudesta tai seksimaanisuudesta, nythän on Kali-Yuga!!!! Niinhän sen kuuluukin olla!!!!

        Heh!

        Mutta niinhän se on, että valta turmelee ja ihmisten ihailu sokaisee, niin että ihminen ei enää näe omia puutteitaan ja vikojaan. Ihmiset luo kaikenlaisia ihania mielikuviaan guruistaan ja rakastuu palavasti niihin.

        Mutta minkäs sille mahtaa, että ihminen on aina ihminen?

        Ehkä jonain päivänä jokainen on oman itsensä guru? Ei tartte enää ripustautua ulkopuoliseen ihmiseen, joka on ihan samanlainen raadollinen ja epätäydellinen otus kuin muutkin. Joskus jopa pahempikin!

        Tietoahan alkaa olla jo vaikka kuinka ja älyäkin täällä länsimaissa ajatella asioita ihan terveellä maalaisjärjelläkin. Miks pitäs aina vetää ne vanhat ja homeiset jutut sieltä vuosituhansien takaa? Buddhakin varmaan toteais, että ajat muuttuu ja uudet tuulet puhaltaa. Elämmehän me jo "avaruusaikaa"! ;)

        Tiibetiläisessä perinteessä opettaja on sellainen, joka pystyy oleman mielenluonnon tilassa halutessaan. Tällöin hän voi 'näyttää' oppilaille mielenluonnon.

        Nyt tutkitaan tieteessä peilineuroneita aivoissa. Kun opettaja on mielen luonnontilassa, hänellä on tietyt neuronit aktiivisina ja nämä samat neuronit voisivat siis aktivoitua myös oppilaassa, kun heidän katseensa kohtaavat tai ovat toisiaan vastatusten samassa tilassa. Ehkä tämä on tieteellinen selitys mielen luonnon näyttämiselle.

        Opettaja siis on edelläkävijä ja kykenee auttamaan tavallista sumeaa harjoittajaa, joka ei pääse itse hyppäämään 'sinne' perille.


      • Anonyymi
        Chetas kirjoitti:

        Henkiset opettajat tai gurut ovat aina valta-asemassa oppilaisiin, se on kuin lääkäri-potilassuhde. Siksi tämän "transferenssin" hyväksikäyttäminen on aina tuomittavaa. Tilaisuus tekee helposti varkaan. Onnekkaita ovat ne henkiset opettajat, joilla on mahdollisuus käydä läpi omaa vallan käyttöään oman henkisen opettajansa kanssa. Tätä nimittäin tapahtuu.

        Mielestäni oppilaiden (jos ovat täysikäisiä) ei pitäisi ottaa ainoastaan uhrin roolia tässä. Ihmiset asettavat opettajia tai roolimalleja aina jalustoille ja projisoivat mitä mielikutuksellisempia idealistisia ominaisuuksia opettajiinsa. ja pettyvät, kun nämä heidän omat fantasiat eivät vastaa todellisuutta. Tiedän, kun olen itsekkin harrastanut tätä. Aluksi oli vaikeata luopua omista lapsen omaisista unelmista, mutta myöhemmin olen huomannut, että todellisuus on tarua ihmeellisempi. Siksi on myös helpottavaa nähdä henkiset opettajat inhimillisinä olentoina puutteineen. Myös minä en halua olla kenenkään roolimalli. Joskus näin on käynyt, että joku on yrittänyt sellaista tehdä, lopulta se on aina päätynyt kyseisen henkilön mielipahaan ja pettymykseen, kun en ollutkaan sellainen kuin hän väkisin yritti minut kuvitella olevan.

        Siis, oma elämä haltuun. ja huomioon vain et omat fantasiat ovat sitä samaa harhaa. Elämä tuo eteen kaikki tarvittavat opetukset.

        Kiitos, tämä oli harvinaisen viisasta tekstiä.

        Buddhalaisuudessa on syvää potentiaalia eksistentiaalisen vapauden kokemuksiin, kunhan vain muistaa pitää mielessä että nämä hengelliset opettajat voivat myös vaurioittaa sinua syvästi.


    • ap

      Joo, en siis missään nimessä väitä, että Nydahl olisi syyllistynyt mihinkään rikokseen ja helpostihan korkeassa asemassa olevia syytetään turhaan. Lähinnä mietin onko asiasta tullut mitään virallista vai onko jäänyt vain yhden henkilön mielipiteeksi yms ...

      • Chetas

        Onhan mulla duuneissakin esikuvia tai kokeneempia tekijöitä, joita yritän saada kommentoimaan omia töitäni. Ei palautetta töistäkään - saati henkisiä ohjeita - tarvitse niellä kritiikittömästi tai zombie-robottina.

        Paras palaute tulee silloin, kun joku saman kokenut kertoo omasta kokemuksestaan, ja itse saat oivaltaa oman polkusi, joka on aina ainutlaatuinen. Mut onhan sekin taito sinänsä, itsekkin helposti besser wisseröin muita tai en kuuntele...kaikki vaatii kärsivällisyyttä...:)

        mut aika tylsää, jos joku lamaksi itseään kutsuva sitten pokailee oppilaitaan.

        Olen samaa mieltä, et "Buddhakin varmaan toteais, että ajat muuttuu ja uudet tuulet puhaltaa"... ja mulle henk koht. ei riitit riitä mitenkään, vaikka tavallaan ydin ja tavoite on meditaatiossa sama, polku kuin polku.

        Jonkun pitäis tehdä se leffa Buddha nykyajassa...olis hauska nähdä. Millainen se olis teidän mielestä?


      • Chetas
        Chetas kirjoitti:

        Onhan mulla duuneissakin esikuvia tai kokeneempia tekijöitä, joita yritän saada kommentoimaan omia töitäni. Ei palautetta töistäkään - saati henkisiä ohjeita - tarvitse niellä kritiikittömästi tai zombie-robottina.

        Paras palaute tulee silloin, kun joku saman kokenut kertoo omasta kokemuksestaan, ja itse saat oivaltaa oman polkusi, joka on aina ainutlaatuinen. Mut onhan sekin taito sinänsä, itsekkin helposti besser wisseröin muita tai en kuuntele...kaikki vaatii kärsivällisyyttä...:)

        mut aika tylsää, jos joku lamaksi itseään kutsuva sitten pokailee oppilaitaan.

        Olen samaa mieltä, et "Buddhakin varmaan toteais, että ajat muuttuu ja uudet tuulet puhaltaa"... ja mulle henk koht. ei riitit riitä mitenkään, vaikka tavallaan ydin ja tavoite on meditaatiossa sama, polku kuin polku.

        Jonkun pitäis tehdä se leffa Buddha nykyajassa...olis hauska nähdä. Millainen se olis teidän mielestä?

        on silti turhaa vainoharhojen lietsomista. Siinä vain kohdistaa huomionsa vain negaatioihin. Silloin, kun olen itse tullut hyväksi käytetyksi - tilanteessa kuin tilanteessa - olen vain yrittänyt nähdä mikä juuri minut sai siihen tilanteeseen, ja mitä siitä voin oppia. Muihin tuijottelu ei nimittäin hyödytä omaa kasvuani muuten kuin huomaamaan ehkä omista projisoinneistani (esim. negatiivisista havainnoista toisista ihmisistä) niitä ominaisuuksia, jotka ovat oman alitajuntani piilossa. Esim. jos näen jonkun jatkuvasti rahan ahneena, niin luultavasti heijastelen häneen vain omaa ahneuttani...:)

        ja ethän etsi kumppaniakaan epäillen kaikkia jo etukäteen...vai? joskus on van pakko ottaa riski ja luottaa.


    • Anonyymi

      Minä olen ollu kyseisessä porukassa mukana ja voin sanoa että kannattaa miettiä etukäteen tarkkaan että onko valmis luopumaan länsimaalaisista arvoistaan. Länsimaalainen ihminen on vapaa ajattelemaan itse, hän määrittelee itse oman identiteettinsä ja sen mitä haluaa tehdä omalla elämällään. Mieti oletko valmis luopumaan omasta identiteetistäsi ja ottamaan ryhmän määrittelemän identiteetin, mieti oletko valmis siihen että ryhmä rajoittaa omia mielenkiinnonhalujasi, mieti että oletko valmis lukemaan "omat mielipiteesi" opettajan kirjoittamista kirjoista. Mieti että oletko valmis siihen että sinun tiedonhakuasi rajoitetaan. Myötätunto ja viisaus ovat toki tärkeitä, mutta hyvä olla tietoinen millä hinnalla näitä kohti joudut etenemään tuossa ryhmässä.

      Olen keskustellut erään siinä porukassa mukana olleen kanssa ja hän sanoi että Lama Ole paneskelee omien oppilaidensa kanssa ja on saanut alulle muutaman lapsen, jotka on jättänyt isättömäksi. Muita naisia oli silloin kun hän oli naimisissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe