H-OCD

Sevvy

H-OCD (Homosexual Obsessive Compulsive Disorder)

Kärsiikö kukaan tästä häiriöstä?

HOCD:n tyypillisiä oireita ovat:
* Toistuva ja jatkuva seksuaalisuuden suuntautumisen epäileminen
* Epämiellyttäviä ja tungettelevia ajatuksia homoseksuaalina olemisesta
* Kyvyttömyys päästä eroon ei-halutuista huolista tai jatkuvista ajatuksista homona olemisesta
* Samaa sukupuolta olevan henkilön näkeminen aiheuttaa ahdistusta ja laukaisee ei-haluttuja ajatuksia homoseksuaalisena olemisesta
* Samaa sukupuolta olevien henkilöiden vältteleminen ei-haluttujen ajatusten ja ahdistuksen takia
* Ajatuksia tai huolia toiminnoista jotka vaikuttavat homoseksuaalisilta (esim. naisellinen istuma-asento)
* Jokin toiminto voi lievittää ahdistusta, mutta henkilö kokee tarvitsevansa toistaa toiminnon uudelleen ja uudelleen lievittääkseen ahdistusta
* Ahdistus homoseksuaalisena olemisesta on henkilön omia arvoja ja haluja vastaan
* Henkilö kokee että ajatukset ovat hyväksymättömiä ja sopimattomia
* Homoseksuaalit ajatukset ovat enemmän vastenmielisiä kuin kiihottavia

(Voi sisältää pilkunviilaus virheitä, itse käänsin nuo tekstit suomenkielelle että perusdallaajakin voisi ne ymmärtää)

Termihän on paremmin tunnettu muualla kuin Suomessa - netistä suomenkielellä tästä ei löydä juuri mitään, joten englannin kielellä olen jo pitempään tähän tutustunut. Itse olen yli kuukauden jo kärsinyt jatkuvasta epäröinnistä ja hirveistä ajatuksista ja peloista. Nyt odottelenkin aikaa lääkärille. Päivystyksestä minut ohjattiin jollekin lääkärille, jonka pitäisi tietää asiasta enemmän.

Kun tämä häiriö ei ilmeisesti ole kovin tunnettu tapaus Suomessa, niin mietityttää että miten mahtaa olla apua saatavilla esim. terapiasta? Olen lukenut että mikä tahansa terapia ei ole parasta mahdollista esim. jos suostutellaan kokeilemaan homoseksuaalisia juttuja tai puhutaan piilotetusta identiteetistä jne. muuta sellaista, jos kyseessä on oikeasti tämä häiriö eikä mikään identiteettikriisi?

Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta tästä häiriöstä tai hoidosta? Vastauksia kaivataan, sillä en ole ainut tällä palstalla, joka tästä kärsii.

Esim.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6394986

4

1956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen jo jonkin aikaa ollut tietoinen siitä, että tällainen H-OCD:kin voi olla olemassa, mutta olen arkaillut tuoda asiaa täällä keskusteltavaksi. Siihen ilmeisesti liittyy vielä enemmän häpeää kuin ns. "tavalliseen" OCD:hen. Olen itsekin huomannut, että asiaa ei tunneta täällä Suomessa, vaan tietoni siitä olen minäkin hankkinut englanninkielisiltä nettisivuilta.

      Omalla kohdallani en ole varma siitä, onko minulla ylipäätään tämä H-OCD. En ole juurikaan kehdannut puhua asiasta ammattiauttajien kanssa, koska tuntuu siltä, että he EIVÄT ymmärrä tällaista diagnoosia. Millaiselta terapeutilta sinä olet ajatellut hakea apua vaivaasi?

      • Sevvy

        Itsekin pohdiskelin jonkin aikaa kehtaisinko mennä kertomaan asiastani. Elämästä tuli kuitenkin sen verran helvettiä että ei ollut muita vaihtoehtoja kuin hakea apua, ja pelkkä ensiaskeleen ottaminen tuntui jo helpotukselta. Vaivaa ei kuitenkaan tarvinnut hävetä, sillä kuka tahansa ihminen varmasti huolestuisi vakavasti jos itse kärsisi näistä ajatuksista.

        Kannattaa lukea tuo linkki läpi minkä pistin tuossa ylemmässä viestissä. Muutkin ovat hakeneet apua ja jotkut ovat jo päässeet vaivoistaan yli, joten kyllä sitä hyödyllistäkin apua on varmasti saatavilla. Kyllä heidän pitäisi siis jotain ymmärtää.

        Päivystävä lääkäri on ohjannut minut nyt toiselle lääkärille, ja sieltä pikku hiljaa asiaa avatessa varmasti löytyy se polku oikealle psykologille/psykiatrille, hoitoon ja lääkitykseen. Varsinaista apua en siis vielä ole ehtinyt saamaan, siksi minuakin kiinnostaa jos muilla olisi kokemusta?


    • hocd

      Nostetaan tätä vähän puhuttua asiaa.

      Eli itseäni tämä on vaivannut ainakin vuoden päivät. Muita tyypillisempiä OCD:tä ollut varmaan puolet elämästä perus hellan tarkastelusta väkivaltamielikuviin, mutta tämä on kyllä pahin kaikista.

      Aikalailla juurikin noita yllä lueteltuja oireita, jos vaikka vain lukee jotain lehteä missä on joku (yleensä feminiininen) mies niin johan alkaa sekin ahdistaa ja alkaa ajattelemaan, että "Älä katso, älä katso, älä katso..." jonka jälkeen sitä pitää oikein tuijottamalla tuijottaa. Juurikin tuota toimintojen tarkkailua; Istunko jalat ristissä, kävelenkö kuin jossain cat walkilla, puhunko tai elehdinkö jotenkin homomaisesti...

      Muita ongelmia on jaettavaksi asti; ujous jota koitan peitellä huonolla menestyksellä, ylipäätään pohjamudissa oleva itsetunto, jatkuva hermostuneisuus ja stressi, toden näköisesti lievä masennus, yleinen libidon vähentyminen ja näistä kaikista johtuen erektiohäiriö. En edes tiedä mistä tätä noidankehää pitäisi alkaa purkamaan.

      Eikä asiaa ainakaan auta, että oikeat homot tuntuvat olevan hyvinkin kiinnostuneita minusta, naiset pistävät nopeasti "Friendzonelle" ja on sitä tylytetty päin naamaakin kuinka vaikutan homolta.

      Sen mittakaavan ongelmavyyhti alkaa olemaan, että kohta on sairaseläkkeellä ennen kuin täyttää 30. Eikä tästä varsinkaan uskalla mitään kellekkään puhua tai kohta on otsassa virallinen homon leima. Ei sillä, että homoissa mitään vikaa olisi, mutta itse en halua sellainen olla.

    • yx ocd

      Onko menneisyydessä joku ahdistellut sinua seksuaalisesti / lähennellyt? Minua on ja se laukaisee stressireaktion jos joku asia siitä muistuttaa. Itse en pelkää homoja, enemmän tiettyjä heteroja. Vältelen niitä ihmisiä. Miksi pakottaa itsensä tilanteeseen jossa ei viihdy...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe