Onko kellään ollut ongelmia DSG 7-vaihteisen kanssa

Sitruunamies

Tervehdys!

Olen vannoutuneena Citikkamiehenä aatellut hurahtaa Skodaan, sillä sen Octavia 1,8 tsi-DSG yhdistelmä on tehnyt minuun vaikutuksen.

Kysynkin nyt ennenkuin auton tilaan, että minkälaisia ovat kokemukset käyttäjiltä tuosta laatikosta? Luin kyllä, että TM:ssä oli jotain pientä häikkiä Superbissa ollut tuossa laatikossa, mutta onko nuo ongelmat oikeasti yleisiä, vaiko onko TM.n tapaus vain yksittäinen ongelma?

Eli asiallisia vastauksia 7-pykäläisellä DSG:llä jo pitempään ajaneilta, niin kiitän nöyrimmästi!

12

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patonkimies

      Itse siirryin muutama kuukausi sitten C5:n ratista 1.8 dsg combin rattiin.
      Moni asia meni huonommaksi, mutta toivottavasti moni paranikin. Sen aika näyttää.

      Alkuun tuosta DSG:stä: se on ihan ok. Toiminut odotetusti. Edellinen oli manuaali ja joskus olen perinteisellä automaatilla ajanut. Tiesin mitä saan, en siis perinteistä automaagia pehmeällä kyydillä vaan kaksoiskytkinvaihteiston.
      Enkä olisi kyllä perinteistä automaagia halunnutkaan.
      Muutamia satunnaisia nykäyksiä ja vaihteen arpomisia lukuunottamatta on siis toiminut 6000 km moitteetta.
      Ehkäpä tätä lootaa uskaltaakin suositella ihmiselle, joka tulee manuaalimaailmasta. Automaagijannut voivat pitää liian jämptinä?

      Ja kyllä tuo 1.8 perässä toimii ihan mukavasti. Vääntöä riittää ja kierrokset loota pyrkii pitämään 1500-2000, jos vähän polkaisee, niin kiertää 3000. Korkeammalle ei kehtaa normaaliajossa kierrättääkään, kun on niin rumaääninen motoori.

      Ja sitten muuta lötinää: mehulingon jälkeen ajomukavuus on kyllä poissa. Siis Mukavuus. Tämähän on kivireki, jossa alustameteli on verraten kauhea. Ajettavuudessa kylläkin pesee C5:n kevyesti. Menee suoraan, ohjaustuntuma on napakka ja tuntuma tiehen kohtuullinen. Sitikassa näistä taas sai vain unelmoida.
      Kaikenkaikkiaan kuluvat vuodet näyttävät kannattiko vaihtaa eli onko niitä vikoja tässä vähemmän kun sitikassa. Toisinaan kyllä haaveilen paluusta Patonkien pariin. Eihän tässä Sokotassa ole minkäänlaista persoonallisuutta, kaikki on niin tavallista!

      Malttia valintaan!

      • Skodakuski

        Olen Patonkimiehen kanssa saamaa mieltä auton "äänimailmasta". Karkea asfaltti on ikävin ajettava. Kitkat eivät paljonkaan vie rengasmelua pienemmäksi, mutta ei nastojen rapinaa ainakaan kuulu!Sama on minunkin kohdalla, ensimmäinen VAG:n Skoda. Aika ja poika näyttää ostanko vielä samaa merkkiä, nyt voin kyllä suositella kyseistä autoa nimenomaan tällä 1.8 koneella. Hieno ajettava ja vaihdelaatikko on toiminut nyt vähän yli 10tkm kokemuksella omalla yksilöllä.


      • Einoreino

        Muistan kun ensimmäisiä kilometrejä ajelin Octavialla, niin kuopat tuntuivat aivan älyttömän teräviltä. Mutta siihen on tottunut. Jämäkkyys on lellumisen vastakohta. Samanlainen jousitus on Golfissakin.


      • normialusta
        Einoreino kirjoitti:

        Muistan kun ensimmäisiä kilometrejä ajelin Octavialla, niin kuopat tuntuivat aivan älyttömän teräviltä. Mutta siihen on tottunut. Jämäkkyys on lellumisen vastakohta. Samanlainen jousitus on Golfissakin.

        Ei todellakaan ole Octavian alusta mikään kivireki. Kokeilkaa joskus vaikka bemarin vakioalustaa, paljon kovempi (puhumattakaan minkä tahansa auton sport-alustasta). Ja useimmissa japanilaisissa alusta on pintakova eli täristää ja nypyttää, ja kuitenkin sitten isommissa heitoissa tai tiukoissa kaarteissa osoittautuu lullaksi.


      • ruffino

        >>>Ehkäpä tätä lootaa uskaltaakin suositella ihmiselle, joka tulee manuaalimaailmasta. Automaagijannut voivat pitää liian jämptinä?

        Itselläni takana autoilua manuaalivaihteisilla 20 vuotta ja nyt 15 viimeistä vuotta perinteisillä mom.muunninautomaateilla. Koeajoin lähes kaikki mahdolliset automaattivaihteistot, myös "robottivaihteistot". Minusta DSG7 oli selvästi paras, eikä ainakaan minulle tullut mitään "vieroitusoireita" perinteiseen automaattiin nähden. Ei ole todellakaan tullut mieleen, että tuo DSG7 olisi jotenkin liian "jämpti". Kilometrejä omalla 1.8 TSI DSG:llä on takana vasta 10 tuhatta, mutta tältä ajalta ei ole kuin positiivista kerrottavaa.


      • patonkimies
        normialusta kirjoitti:

        Ei todellakaan ole Octavian alusta mikään kivireki. Kokeilkaa joskus vaikka bemarin vakioalustaa, paljon kovempi (puhumattakaan minkä tahansa auton sport-alustasta). Ja useimmissa japanilaisissa alusta on pintakova eli täristää ja nypyttää, ja kuitenkin sitten isommissa heitoissa tai tiukoissa kaarteissa osoittautuu lullaksi.

        Niin, kyllä se mehumaijaan verrattuna kuitenkin on kivireki. Ja siitähän tässä oli kyse. Verraten.
        Muihin kivirekiin verrattuna varmaankin kovuudeltaan ihan keskitason reki. En tiedä, ei viime aikojen kokemusta muista kivirekimalleista.


      • patonkimies
        ruffino kirjoitti:

        >>>Ehkäpä tätä lootaa uskaltaakin suositella ihmiselle, joka tulee manuaalimaailmasta. Automaagijannut voivat pitää liian jämptinä?

        Itselläni takana autoilua manuaalivaihteisilla 20 vuotta ja nyt 15 viimeistä vuotta perinteisillä mom.muunninautomaateilla. Koeajoin lähes kaikki mahdolliset automaattivaihteistot, myös "robottivaihteistot". Minusta DSG7 oli selvästi paras, eikä ainakaan minulle tullut mitään "vieroitusoireita" perinteiseen automaattiin nähden. Ei ole todellakaan tullut mieleen, että tuo DSG7 olisi jotenkin liian "jämpti". Kilometrejä omalla 1.8 TSI DSG:llä on takana vasta 10 tuhatta, mutta tältä ajalta ei ole kuin positiivista kerrottavaa.

        En oikein tiedä miten tarkentaisin tätä mainitsemaani jämptiyttä. Ehkä tarkoitin sillä sitä, että kun ei ole momentinmuunninta, niin ei luista. Siis kyllä mä tästä lootasta puhuisin ennemmin perinteisenä manuaalina, jossa vain vaihtaminen on automagisoitua ja nopeampaa/huomaamattomampaa kuin käsipelissä. Kun painaa pedaalia, niin tietää mitä tapahtuu ja vaihteet napsahtelee paikalleen, tosin ilman sitä napsahdusta. Got it?

        Ei siis mitenkään ylivertainen loota. Jos mukavuutta haluaa, niin kandee skipata sokota ja DSG.
        Ja hankkia vaikka uusi C5 hdi automaagi. Siinä on Mukava kyyti ja Mukava loota.


      • pikkutakkiMasa
        patonkimies kirjoitti:

        En oikein tiedä miten tarkentaisin tätä mainitsemaani jämptiyttä. Ehkä tarkoitin sillä sitä, että kun ei ole momentinmuunninta, niin ei luista. Siis kyllä mä tästä lootasta puhuisin ennemmin perinteisenä manuaalina, jossa vain vaihtaminen on automagisoitua ja nopeampaa/huomaamattomampaa kuin käsipelissä. Kun painaa pedaalia, niin tietää mitä tapahtuu ja vaihteet napsahtelee paikalleen, tosin ilman sitä napsahdusta. Got it?

        Ei siis mitenkään ylivertainen loota. Jos mukavuutta haluaa, niin kandee skipata sokota ja DSG.
        Ja hankkia vaikka uusi C5 hdi automaagi. Siinä on Mukava kyyti ja Mukava loota.

        En tiedä miksi pitäisi niin mahdottomasti "luistaa". Ajoin aiemmin 10 vuotta Mazda 626:lla ja 6:lla, joissa oli perinteinen automaatti. Nyt tämä DSG-7 on vähintään yhtä mukava kuin nuo Mazdan laitokset. Vaihtaa kuitenkin minun komennossani täysin huomaamattomasti. Mazdoissa vaihdon usein huomasi, vaikkei se mitenkään kovin häiritsevää ollut. Kulutuksessa ja suorituskyvyssä DSG-7 hakkaa ne "6-0". Enkä osaa mukavuuttakaan valittaa. Muutenkaan ei ole valittamista: moottorijarrutus OK, jalka pois kaasulta ja rullataan nätisti valoihin, peruutus ylämäkeen, ryömiminen eteenpäin, kaikki OK.

        Varmaan tuo C5 hdi automaattikin on "mukava", mutta ainakin minusta Skoda ja DSG-7 ovat hyvä yhdistelmä ja ajaminen näin "vanhalta automaattikarhulta" on ollut hyvin mukavuuspainotteista. Makuasioita, tunnepuolen juttuja, ennakkoasenteita... ties mitä tähän liittyy. Itse kuitenkin tiedän olevani hyvin tyytyväinen. Tyytyväinen kesällä ja tyytyväinen nyt pakkasen kiristyessä lähemmäs -30C:ä.


    • M-37

      16tkm takana eikä minkäänlaista vikaa. Ainoastaan vaihteiston ominaisuus, hidas kytkeminen, on joskus ärsyttävä ominaisuus. Esim. moottorijarrutus niin että vaihde laitetaan "manuaalille" ja lykitään pienempää sisään -> vaihde on vapaalla (tai isolla vaihteella) pari sekuntia ennen kuin kytkee ja jarrutus alkaa. Liikkeelle lähdössä samantyyppinen efekti, mutta sen oppii hyvin nopeasti.

      Patonkimies on siinä oikeassa että äänet tulee sisään. Siksi Superbini kävi äänenvaimennushoidossa. Ei siellä ihmeitä saada aikaiseksi, mutta mielestäni kuitenkin hintansa arvoinen toimenpide.

      Toisaalta yksi kaveri kävi koeajamassa Bemarin automaattilaatikolla ja kirosi sitä kun kick-downin yhteydessä vaihteisto arpoo useita sekunteja ennenkuin mitään tapahtuu :-) DSG lähtee rivakammin etenemään.

      • maximum attack

        "Toisaalta yksi kaveri kävi koeajamassa Bemarin automaattilaatikolla ja kirosi sitä kun kick-downin yhteydessä vaihteisto arpoo useita sekunteja ennenkuin mitään tapahtuu :-) DSG lähtee rivakammin etenemään."

        Meikä otti DSG-7:n myös rattivaihteilla ja juuri tuollaisessa tilanteessa ne ovat parhaimmillaan. Kun tietää että hetken kuluttua pitää mennä, vetäisee vasemman käden sormella miinusläpykästä kolme kertaa eli vaihteet 7 -> 4 ja kun tie aukeaa, niin lämä tiskiin ja samalla oikean käden sormella pitää plusläpykkää hetken päällä, niin laatikko heittää takaisin automaatille kesken kiihdytyksen. Maksimaalinen teho on taattu.


      • jatko unohtui
        maximum attack kirjoitti:

        "Toisaalta yksi kaveri kävi koeajamassa Bemarin automaattilaatikolla ja kirosi sitä kun kick-downin yhteydessä vaihteisto arpoo useita sekunteja ennenkuin mitään tapahtuu :-) DSG lähtee rivakammin etenemään."

        Meikä otti DSG-7:n myös rattivaihteilla ja juuri tuollaisessa tilanteessa ne ovat parhaimmillaan. Kun tietää että hetken kuluttua pitää mennä, vetäisee vasemman käden sormella miinusläpykästä kolme kertaa eli vaihteet 7 -> 4 ja kun tie aukeaa, niin lämä tiskiin ja samalla oikean käden sormella pitää plusläpykkää hetken päällä, niin laatikko heittää takaisin automaatille kesken kiihdytyksen. Maksimaalinen teho on taattu.

        "Meikä otti DSG-7:n myös rattivaihteilla ja juuri tuollaisessa tilanteessa ne ovat parhaimmillaan. Kun tietää että hetken kuluttua pitää mennä, vetäisee vasemman käden sormella miinusläpykästä kolme kertaa eli vaihteet 7 -> 4 ja kun tie aukeaa, niin lämä tiskiin ja samalla oikean käden sormella pitää plusläpykkää hetken päällä, niin laatikko heittää takaisin automaatille kesken kiihdytyksen. Maksimaalinen teho on taattu. "

        Jatko unohtui: Siirtyessäni vasemmalle rekan imusta pois, minut ikään kuin tuupataan taaksepäin. Vilkku oikealle ja taas takaisin samaa rekkaa tavoittelemaan. Voi tätä ajamisen riemua!


      • ajelet
        jatko unohtui kirjoitti:

        "Meikä otti DSG-7:n myös rattivaihteilla ja juuri tuollaisessa tilanteessa ne ovat parhaimmillaan. Kun tietää että hetken kuluttua pitää mennä, vetäisee vasemman käden sormella miinusläpykästä kolme kertaa eli vaihteet 7 -> 4 ja kun tie aukeaa, niin lämä tiskiin ja samalla oikean käden sormella pitää plusläpykkää hetken päällä, niin laatikko heittää takaisin automaatille kesken kiihdytyksen. Maksimaalinen teho on taattu. "

        Jatko unohtui: Siirtyessäni vasemmalle rekan imusta pois, minut ikään kuin tuupataan taaksepäin. Vilkku oikealle ja taas takaisin samaa rekkaa tavoittelemaan. Voi tätä ajamisen riemua!

        aajetaessa käy tollai, vaiha hyvä manni Skodaan, hyvän sään aikaan, että ajo sujuu huonollakin säällä, kiitosta vaan ,, no no ei enempää yksi riittää, ole hyvä vaan .. neuvosta, tsemppiä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      153
      1116
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      847
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      78
      802
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      731
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe