Siivoaminen on ikuinen ongelma :(

¤_¤

Kuinka moni muu yksineläjä kamppailee saman ongelman kanssa, ei vaan jaksaisi siivota. Imuroiminen, tiskaaminen, tavaroiden järjestely, pölyjen pyyhkiminen. Kaikki tämä tuntuu liian suurelta vaivalta väsyneelle ja masentuneelle yksineläjälle. Pyykinpesu ei ole ongelma, sen kuin laittaa koneeseen ja odottaa pyykkin peseytymistä. Robotti-imuri olisi muuten hyvä, mutta minulla on lattialla liikaa tavaroita, eikä senkään tarkkuus ole kovin hyvä. Ei vaan jaksaisi siivota, vaikka pitäisi...

57

3913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pölytukko

Niin, miksi sitä näkisi vaivaa kun ei kukaan muu ole kärsimässä epäjärjestyksestä ja sotkusta. Tietää kuitenkin ettei kukaan muukaan tule tekemään näitä pakollisia kotitöitä. Kotihommat tulee usein vaan laiminlyötyä ihan viimeiseen pakkoon asti. Ei minua ainakaan haittaa itseäni jos vaikka peti on sijaamatta jatkuvasti eikä imuroituakaan tule kuin kerran tai pari kuukaudessa.

• ¤_¤

ajoittain saan itseni aktivoitua ja siivoaminenkin innostaa. Välillä taas jää tekemättä kaikki siivoaminen, tiskaaminen, pyykinpesukin. Aiemmin kun seurustelin pidin asuntoni aina hyvässä järjestyksessä ja siistinä. Uudet tuttavuudet ihmettelivät aina, miten sulla voi olla näin siistiä? Eipä ole enää. Masennus ja yksinäisyys alkaa vaatia veronsa.

¤_¤ kirjoitti:

ajoittain saan itseni aktivoitua ja siivoaminenkin innostaa. Välillä taas jää tekemättä kaikki siivoaminen, tiskaaminen, pyykinpesukin. Aiemmin kun seurustelin pidin asuntoni aina hyvässä järjestyksessä ja siistinä. Uudet tuttavuudet ihmettelivät aina, miten sulla voi olla näin siistiä? Eipä ole enää. Masennus ja yksinäisyys alkaa vaatia veronsa.

Minultakin jää peti petaamatta enkä ole petivaatteitakaan pitkään aikaan jaksanu vaihtaa.
        Tiskit on lojunu jo monta päivää, no tänään meinaan tiskata ainakin.
        Kun kukaan muu ei näe kodin tilannetta ei niin välitä...
        No kunhan päivät kirkastuu ja pitenee niin sitten varmaan saa paremmin intoa kotitöihin

• 11+5

Olisin hyvin voinut kirjoittaa tuon itse... Eli laske minut joukkoon

• siistikoti

oli sama ongelma, en siivonnut viikkoihin nykyään pari vuotta koti pysynyt tosi siistinä,
        jos itseäni rupeaa ahdistamaan yksinäisyys niin puran sen siivoamiseen.

• Yleinen vuodattaja

Sait juuri minulta yhden äänen, painoin tuota peukku ylös -kohtaa :).

Minulla sama ongelma. Olin aihemmin hyvin siisti eläjä, mutta nyt depression kourissa tavarat on jääneet levälleen. Olisi paljon vielä tavaroita, joita pitää viedä alas kellariin.

Aion korjata tilanteen ja pitää asunnon siistimpänä. On sitten mukavempi jos joku on tulossa kylään ja lisäähän se omaakin viihtyvyyttä. Ei tänne nytkään oikein viitsisi ketään neitosta ottaa kylään... :/.

Tässäpä ensimmäinen askel kohti itsensä rakastamista - pidä kotisi viihtyisänä!

• ¤_¤

pitää yrittää itsekin vähän tsempata tuon kodin kunnossapidon kanssa. Hyvä houkutin on aina se, kun silloin tällöin tulee joku läheinen kylään, niin saa hyvän syyn vähän siivota. Asun vähän liian isossa asunnossa yhdelle ihmiselle, siksi siivoaminenkin tuppaa helposti jäämään vähemmälle. Yritetään kuitenkin parantaa tilannetta.
        Tsemppiä muillekin saman ongelman parissa painiville.

• ...

Tässä olen taas pari tuntia jahkaillut, että koska sitä menisi pesemään pyykit (käsin). Oli jo eilen tarkoitus, mutta päätin jättää tälle päivälle. Pyykit ja tiskit kyllä tulee säännöllisesti hoidettua, koska ne ovat täysin pakollisia: en voi elää ilman vaatteita ja astioita. Muuten tulee siivottua hyvin harvakseltaan. Ei sitä vain saa itsestään sen vertaa irti, että ryhtyisi hommaan. Aloittaminen on se kaikkein vaikein osa.

• tubu.

itselleni, että pölyinen koti on hyvää siedätyshoitoa tällaiselle pölyallergikolle. Luultavasti parhaiten pöly pysyy loitolla kosketinsoittimen koskettimilta. Niistä on pakko edes vähän pölyhuiskalla huitoa pölyä pois koska sormien ote lipsuu pölyisiltä koskettimilta. Muistelen haikeana kun joskus parikymppisenä siivosin jämptisti aina kerran viikossa, olipa siivous aiheellista tai ei. Vein jopa matotkin ulos kopisteltaviksi. Nykyisessä asunnossani en ole vienyt kertaakaan mattoja ulos vaan olen tyytynyt pelkkään imurointiin. Kaikkein vastenmielisin siivoushomma ainakin minulla on tuo kylppärin lattiakaivon puhdistus ja hyvänä kakkosena uunin putsaus.

• ¤_¤

Nykyisessä asunnossani en ole vienyt kertaakaan mattoja ulos vaan olen tyytynyt pelkkään imurointiin.

Kaksi vuotta tulee tänä vuonna kuluneeksi, "uudessa asunnossa" asumisesta.

Ajattelin pyytää vanhemman siskoni kylään jos saisin häneltä vähän siivousapua ^_^ nyt kun on talvi ja ulkona lunta voisi käydä vähän mattoja tömistelemässä lumihangessa. Saisi vuonna -93 valmistujaislahjaksi saatu itämainen matto ansaitsemansa kohtelun. Imuroiminen on ihan hyvä, mutta pölyt irtoaisivat paremmin lumessa.
        On se kumma, miten paljon väsyminen ja masentuminen vie energiaa ja töissä käyminen vie ne loputkin mehut. Huh, huh...

• herra71

Tiskit tietenkin (varsinaisesti ja kokonaisuutena, koko arsenaali) tiskataan noin kolme kertaa vuodessa ja imuria käytetään vain ennen kaikkein suurimpia juhlapyhiä, jos ihan pakko. Mattopiiska? Mikä mattopiiska? Ei täällä silti mikään löyhkää, tai elukat juokse nurkissa. Ei voisikaan löyhkätä, koska olen aika pahasti herkistynyt löyhkille. Mutta tyhmähän olisin, jos en huomaisi, miten suorassa kytköksessä kaikki tämä nyrjähtäminen on mielialaan, että ylimääräisiä voimia ei juuri ole. Vierailijoita ei ole monta vuodessa, sepä se.

Kyllä olis jo aika siivota, mutta kun ei meinaa jaksaa aloittaa :(
        Pyykit kyllä tuli pestyä eilen, mutta sehän onkin niin helppoa...
        Kai se on pakko ryhdistäytyä ja aloittaa ainakin imuroiminen
        kun "villakoiria" näkyy jokapuolella.
        Kukaan ei kylläkään ole tulossa kyläilemään mutta oman viihtyvyyden
        kannalta on syytä tarttua toimeen.
        Jospa sitten tulis siivottua kun siitä kirjottaa :)

• RE.

Ajattele silleen, että siinä on sulle edes vähän muutakin tekemistä kuin seinien ja näyttöpäätteen tuijottelu.

Kiitti vinkistä.
        Kyllä mä sitten siivosinkin ja ihan kunnolla päivänvalon aikaan.
        Enää ei villakoiria näy, eikä tiskejäkään ole
        Oli siitä apua kun "kertoi" siivoavansa.

• tmyf

Lueskelin näitä kirjoituksia ja rupesin miettimään, että te kaikki varmaan tulisitte toistenne kanssa hyvin juttuun, jos näkisitte toisenne ihan "livenä" Kukaan ei ole ihmistä kummempi...Kirjoitusten perusteella teillä kaikilla tuntuu olevan jotakin yhteistä. Miksi siis olla yksin ? Ei jutun aiheiden tarvitse olla mitenkään ihmeellisiä, kaikesta voi vääntää juttua, vaikka pölypallojen koostumuksesta, jos niikseen tulee. Te olette hyviä tyyppejä :)
      Kirjoitelkaa nyt ainakin toisillenne, mitä siinä häviää. On ihmisiä joiden kanssa tulee toimeen ja ihmisiä joiden kanssa ei tule ja ne jotka ovat niitä hyviä tyyppejä, eivät välttämättä sitä mainosta esittelemällä hienoja vaatteita ja pinnallista tekohymyä vaan pysyttelevät omissa oloissaan, hiljaa taustalla, mutta ovat sitäkin viisaampia.

Tiskaamisesta keskustelu on hyvin ajankohtaista nykyään, siitä voidaankin siirtyä vedenkulutuksen lisääntymiseen ja...ja....

• ¤_¤

Hyvä idea. Tosin tässä on oma mielenkiintoinen puolensa juuri tämän sattumanvaraisuuden ja yllätyksellisyyden vuoksi. Sähköposteihin vastaaminen saattaa sitten kuitenkin helposti jäädä vähemmälle, kuin tämä nettikirjoittelu. Mieluimmin voisi sitten vaikka tavata, vaikka ihan muissakin merkeissä, kuin siivoamiseen liityvissä ;) Asun itse pääkaupungissa, joten mielelläni näen jotakuta vaikka kävelyn merkeissä. Voi laittaa ehdotuksia, jos jotakuta kiinnostaa :)

Huomenna aion taas siivota ja pestä pyykkiä.

t. Viestiketjun aloittaja

• ölouneri
        ¤_¤ kirjoitti:

Hyvä idea. Tosin tässä on oma mielenkiintoinen puolensa juuri tämän sattumanvaraisuuden ja yllätyksellisyyden vuoksi. Sähköposteihin vastaaminen saattaa sitten kuitenkin helposti jäädä vähemmälle, kuin tämä nettikirjoittelu. Mieluimmin voisi sitten vaikka tavata, vaikka ihan muissakin merkeissä, kuin siivoamiseen liityvissä ;) Asun itse pääkaupungissa, joten mielelläni näen jotakuta vaikka kävelyn merkeissä. Voi laittaa ehdotuksia, jos jotakuta kiinnostaa :)

Huomenna aion taas siivota ja pestä pyykkiä.

t. Viestiketjun aloittaja

Vaikeeta on kun ei sitte millään huvittaisi siivota.
        Mistähän sais inspiraation? Aloittaminen on vaikeaa, eikä ketään taaskaan ole tulossa käymään.
        Jos joku olisikin tulossa sitä skarppaisi sen verran että ainakin imuroisi ja tiskaisi
        Tulee ajatelleeks kun yksinään on että eihän sillä ole mitään väliä miltä asunto näyttää,
        kun kukaan muu ei ole näkemässä.
        No jospa nyt sen verran tarttuisi toimeen että pesisi pyykit.
        Siitä on hyvä alottaa ja siihen se taitaa jäädäkkin .. saa nährä.

• tubu.

on myös hyvä veruke olla imuroimatta ja pesemättä pyykkiä koska kovilla pakkasilla sähkönkulutus on huipussaan muutenkin niin miksi enää kuormittaa enempää sähköverkkoa jos ei ole aivan pakko. Melkein pukkaa jo ekopyhimyksen sädekehää pään päälle kun perustelee itselleen tällä tavoin. :))

• los alone

Ajankohtainen aihe oli sitten talvi tai kesä...
        Millä saisi itsensä siivoamaan, kun ei vaan huvita?
        Tiskitkin on ollu jo viikon tiskaamatta.
        Täytyykin pistää ne likoamaan, jos siitä alottaisi.
        Jospa se taas auttaa kun kertoo netissä ettei meinaa siivousintoa olla.

• Yksi yksinäinen mies

Itse olen laiska siivoamaan USEIN, joten sitten yleensä kun siivoan niin siivoan kerralla kaiken kunnolla. Ja yleensä sitten pidän aika pitkän tauon siivoamisesta, jos on tiedossa että vieraita olisi mahdollisesti tulossa tuomaan vaihtelua yksinäisyyteen, tulee pyyhittyä peilit, hanat, lattiat imuroitua ja matut heitettyä pihalle joksikin ajaksi. Mutta muuten saa olla mitä on, siivoan sitten kun viitsii. Vaatteita on pakko pyykätä joten kannattaa melkein ottaa tavaksi että aina kun on likapyykkiä niin pistää koneen päälle. Sama tiskien kanssa, kerran päivässä riittää tiskata, jos on yksin. Koska samaa kahvikuppia voi käyttää pesemättä hyvin koko päivän, ei siitä kukaan muu ole juomassa, joten turhaan ylimääräisiä astioita likastaa tiskattavaksi. Pölyt pyyhin itse yleensä samalla kun vaihdan kirjahyllyssä kirjoja, tulee siinä sitten otettua hyllyt tyhjiksi ja samalla siivottua kaappeja ja laatikoita ym. Yksinkertaisesti sitten kun alkaa tekemään jotain, ei saa keskeyttää sitä. Se on paras tapa jos on väsynyt ja masentunut. Ja mitä sitten jos ei esim. vaihda lakanoita kerran viikossa tai kahdessa? Jos käy säännöllisesti pesulla niin ei ne voi likastua niin kovin pahasti harvemmalla vaihtotahdilla, ainakin minun logiikalla. Yleensä pesen aina jotain tyynyliinaa/pyyhelinaa kun pyykkejäkin, ettei kone jää tyhjäksi. Samalla sitten hakee lakanan ja laittaa tilalle puhtaan, kunhan koneeseen vaan mahtuu. Kaikkea ei tarvitse kerralla laittaa ainakaan pyykkäyksen osalta. Itse teen näin pyykkäyksen kanssa.

• epäjärjestys

Ennen olin hyvin siisti ihminen, mutta mitä pidempään olen asunut yksin, sitä välinpitämättömämmin suhtaudun siivoiluun. Yhä edelleen siisteys on itselleni tärkeää, paitsi että pöly ei juurikaan häiritse, vaikka olisi nurkkiin syntynyt isoja villakoiria..mutta kaikki se epäjärjestys; tavarat väärissä paikoissa, vaatekaappi sekaisin, järjestelemättömiä paperipinoja, jossa kaikki mahdollinen sekaisin.. aarg! Paperi- ym muuta tavaraa on niin joka lähtöön, ettei kaikkien järjestely ole niin helppoa, niin että tarvittaessa kaikki löytyisi. Pitäisi ostaa lisää säilytystilaa noille kaikenmaailman tilbehööreille ja arkistoida paperijutut mappirivistöön.. En oo vaan saanut aikaiseksi.

• ryhdistäytyä...

tämän illan vielä katson, mutta huomenna saa loppua. Herään jo 7 ylös ja alan siivota, ehdinkin ennen töihin lähtöä 12 mennessä siivota aika paljon. Nyt alkaa sotkut riittää vähäksi aikaa.

• mhhmp

Mul o ollu tiskit nyt ainaki pari viikkoa ja imuroinu oon viimeks n. kuukausi sitten.Pölyjä en oo pyyhkiny moneen kuukauteen. Mulla on kaiken lisäksi karvaisia lemmikkejä, joten paskasta on.
      Ei täällä kyllä koskaan kukaa käykään.
      Niin ja oon nuori nainen..

• Genious of love

Maa heitin vahan aikaa sitten kaikki haarukat, veitset ja lusikat meneen kun ne oli niin kauan likomassa niin etta maa pelkasin etta ne oli jo niin homeessa etta maa sairastuisin jos kayttaisin niita. Imuroinu en oo varmaan 3 tai 4 kuukauteen. Mutta ei taa nyt ihan kauheessa kunnossa oo, siltikaan.

• losalone
        Genious of love kirjoitti:

Maa heitin vahan aikaa sitten kaikki haarukat, veitset ja lusikat meneen kun ne oli niin kauan likomassa niin etta maa pelkasin etta ne oli jo niin homeessa etta maa sairastuisin jos kayttaisin niita. Imuroinu en oo varmaan 3 tai 4 kuukauteen. Mutta ei taa nyt ihan kauheessa kunnossa oo, siltikaan.

Kuinkahan kauan sitä siivouksen aloittamista tulee siirrettyä, kun ei vaan jaksa
        aloittaa eikä mistään saa intoa. Jos nyt ensin potisi tämän syysflunssan ainakin...
        jos sitten siivoisi kun joku tulee käymään... se voi venyä kyllä ens vuoteen ennenkun
        joku pistäytyy. Syitä keksii miksei siivoa mutta kun pitäisi keksiä syy miksi siivota :)

• plöö
        losalone kirjoitti:

Kuinkahan kauan sitä siivouksen aloittamista tulee siirrettyä, kun ei vaan jaksa
        aloittaa eikä mistään saa intoa. Jos nyt ensin potisi tämän syysflunssan ainakin...
        jos sitten siivoisi kun joku tulee käymään... se voi venyä kyllä ens vuoteen ennenkun
        joku pistäytyy. Syitä keksii miksei siivoa mutta kun pitäisi keksiä syy miksi siivota :)

Ei sitä tarvi siivota, jos ei kukaan käy. Sehän on sitten vain itseään varten.

• 14+10

Tiedän kyllä etteivät ne sikiä liasta mutta likaisessa kodissa ne ehtivät lisääntyä jos niiden munia jostain kulkeutuu mukana tai tulevat kerrostalossa naapurin puolelta. Onhan ludeongelma tosin nykyisin ongelma Helsingissä puhtaissakin paikoissa, sairaalan osastokin suljettiin niiden takia joskus ja hotelli ihan äskettäin. Ja torakat ovat lisääntyneet myös. Luteen näkeminen on äärimmäisen harvinaista, eräs myrkyttäjä kertoi ettei koskaan ole nähnyt sellaista elävänä.

• Yks mies vaan

Kaivoin tämän aina ajankohtaisen aiheen esiin.
        Joulu senkun lähenee ja siivotakin pitäisi. No onhan tässä vielä aikaa jouluun...
        Tarttis ottaa itseänsä niskasta ja alkaa siivoilemaan jo ennen joulunpyhiäkin.
        Tiskit lojuu, villakoiria siellä täällä, pyykit pesemättä...
        Yksin menee joulunaikakin eikä ole niin pilkuntarkkaa kuinka siivoilee
        tarttis vaan saada se alkusysäys jostain.
        Pyykit on kyllä Pakko pestä että on vaihtokalsareita ja sukkia.
        Jospa pistän pyykkiä koneeseen nyt aluksi, kun tuli ostettua uutta pesujauhettakin.
        Tsemppiä vaan muillekin aiheen kanssa painiskeleville :)

• esiin :D
        Yks mies vaan kirjoitti:

Kaivoin tämän aina ajankohtaisen aiheen esiin.
        Joulu senkun lähenee ja siivotakin pitäisi. No onhan tässä vielä aikaa jouluun...
        Tarttis ottaa itseänsä niskasta ja alkaa siivoilemaan jo ennen joulunpyhiäkin.
        Tiskit lojuu, villakoiria siellä täällä, pyykit pesemättä...
        Yksin menee joulunaikakin eikä ole niin pilkuntarkkaa kuinka siivoilee
        tarttis vaan saada se alkusysäys jostain.
        Pyykit on kyllä Pakko pestä että on vaihtokalsareita ja sukkia.
        Jospa pistän pyykkiä koneeseen nyt aluksi, kun tuli ostettua uutta pesujauhettakin.
        Tsemppiä vaan muillekin aiheen kanssa painiskeleville :)

No niin, tulihan se tuttu aihe taas esiin ;)
        Sain pienen siivousinspiraation viikko siiten, kun oli ihmisiä
        tulossa kylään, pakkohan se on pakon edessä siivota.
        Tavaroiden laitto on vielä kesken, mutta ehtiihän tuota vielä laitella.
        Pääasia, että on taas suht.koht. siistiä, kivempi olla itsekseenkiin
        kun ei ole niin sotkuista.
        Suosittelen muille pienen siivouslistan tekemistä tai pieni alue/huone kerrallaan
        siivoamista jos koko huushollin siivoaminen kerralla tuntuu liian kovalta urakalta.
        Itselläni on tavoitteena päästä eroon kaikesta turhasta, mutta se ei olekaan
        niin helppoa, mitä luulisi :(
        Pitää koittaa jatkaa taas huomenna, olisi tarkoitus siivota jääkaappi ja vessa,
        siinähän sitä on taas yhdeksi päiväksi, ennen töihinmenoa.

Tsemppiä vaan muillekin siivoukseen :)

t. Ketjun aloittaja

• Ölouneri

Hiukan on aikaa aiheen alotuksesta mutta samat ongelmat riivaa
      On tämä siivous niin tuttu aihe joka rassaakin jos ei jaksa sitä tehdä.

Nyt on Pääsiäispäivä mutta en anna sen häiritä kun viikkokausien jälkeen innostuin
      pistämään pyykkiä koneeseen ja tiskaamaan kertynyttä tiskivuorta..
      Kyllä se jotenkin tuntuu mukavalta kun sitten vihroin ja viimein saa vaikkapa tiskattua. Siivota en jaksa kylläkään kuin korkeintaan keittiön.

Tsemppiä vaan muillekin siivoushommien kanssa

• Ei millään jaksais

Tohon siivoamis juttuun ei auta mikään muu kuin ottaa niskasta kiinni ja ei kun hommiin.

• plääährr

Onneksi tuli lämpimät ilmat niin voi taas tuulettaa surutta. Muuten täällä on niin kamala haju ettei itsekää kestä.

• Kuolla pois toiveeen

Hei!
      Hyvä ketju, siis samaa ongelmaa on muillakin.

Jo lapsena siivosin ja järjestelin aina tuvan pöydän, joka oli 260 cm pirttikalustoa, sanomalehdet olivat kasassa pöydän toisessa päässä, mutta lukijat jättivät lehdet sikin soki ja auki…
      Meillä oli tuvan nurkassa ulkovaate naulakko ja sen alla ulkojalkineet,. Naulakko oli aina riipin raapin vaatteita tippuneina lattialle ja kengät tunkivat keskilattialle asti, järjestin ne joka ilta pareittain seinävierelle jonoon..
      Siskot ilkeilivät ja joskus järjestettyäni sotkivat heti. Lopulta kantelin äidille, kun eivät itse siivoa miksi pitää sotkea, jos minä siivoan.
      En minä sitten enää siivoa olkoon miten vaan. Äiti kielsi siskoja jyrkästi sotkemasta siivouksiani tai sitten laitetaan siivousvuorot.
      Olin äidin siivooja, hän siivoutti minulla vanhempien huoneen (siellä oli isä ja äidin pissaämpäri, joka minun tuli tyhjentää), Puuseen sekä keittiön likaviemärin, sekä saunan joka oli myös karjakeittiö.
      Olin myös ainoa joka kelpasi uunilämmittäjäksi, koska lakaisin aina uunien edustat puhtaiksi, laiton puusilpun kuoriroskan uuniin palamaan. Saunan lämmitys ajautui minulle, koska pesin lämmittäessäni aina lauteet ja lattia. (siskot naureskelivat etteivät tee sitä, niin ei tarvitse saunaa lämmittää, samoin sisälämmitys eivät lakaisseet uunien edustaa niin ei tarvinnut lämmittää) Vaikka pidin siivoamisesta, sen ilo väheni siskojen ivailuun ja irvimiseen, eikä työtä muille komennettu.
      Lapsuuteni oli ilkeilyn halventamisen ja tuska aikakautta..

Olen nyt jo 62v nainen, aikoinaan, kun menin vanhempieni luo, äiti luetteli jo ennen kuin sain takin pois päältäni, mitä haluaa minun siivoavan sillä keralla.. (Muutin pois kun uusi päärakennus oli valmistunut.) Isotalo, keittiön kaapit, vaatehuone, työhuone, yläkerran kylpyhuone- WC ja työvaatehuone, sekä alakerran WC sitten oli sauna pesuhuone.
      Kiitos ei koskaan tullut ja muut sisaret naljailivat työstäni aika inhottavasti.. Neiti aikanani kun vierailin heillä tuli käsky siivota jotain tarjottavan korvikkeeksi.. Kaksi vanhinta sisartani olivat suorastaan ilkeitä, perustelu kun oli; sinä olet vanhapiika, joten pääset niin vähällä, meillä on perhe. (Hankin perheen 27 vuotiaana vasta.)
      Lopulta, odottaessani kuopustani, sanouduin irti siivoojan roolista, syyksi sanoi; kun ensin muut sisaret ovat siivonneet edes jotain käydessään. Äiti ilmoitti, etten sitten ole enää tervetullut.

Minulla on kaksi poikaa nyt 36v. ja 32 v. jostain syystä? en koskaan saanut heitä osallistumaan edes yhteissiivoukseen.. Kun siivosin ja sidoin roskiksen suun kiinni ja laitoin eteiseen: se joka lähtee ulos vie roskiksen.. Ei, kumpikin vienyt hyppäsivät vain roskiksen yli..

Satutin selkäni kolme kertaa viime talvena, käsien liikuttelu sattuu selkään ja pieni kumara on yhtä tuskaa..
      Tavarat ovat ajautuneet pois sälytyspaikoistaan.
      Pölyt ovat pyyhkimättä.
      Matot ovat samoilla sijoillaan olleet kaksi vuotta..
      Ikkunat on pesemättä, ennen pesin 3-4 kertaa vuodessa..
      Astianpesukone sanoi sopimuksensa irti, kaikki astiani ovat likaisina..

Eteistä keittiötä ja makuuhuonetta olen imuroinin vähän, mutta en ole kahteen vuoteen siivonnut olohuonetta tai kaappeja tai vaatehuonetta tai suihkuWC-huonetta..

Pyykki tulee pestyä, koska ovat saman väristä eli kaikki valkoista. Laitan likapyykin suoraan pesukoneeseen, käynnistä kun se on täynnä ja puhtaat loppu.. Ennen silitin pussilakanat ja lakanat sekä T-paidat sun muut, en ole silitellyt kahteen vuoteen puhdas pyykki lojuu olohuoneessa sohvilla…

Minä en osaa alkaa siivousta, enkä järjestämistä, en edes jaksa. Kun sotkut hyppii silmille rysähdän kuin kasaan ja toivon kuolemaa..
      Ei kuolema varmaa kaukana ole, ulos menen vain käydäkseni kaupassa. Fyysinen kunto on laskenut niin että olen 2 km kauppareissun jälkeen kuoleman väsynyt.
      Vain päämäärä saa minut ulos talvikauden harrastukset loppuvat ensi viikkoon..
      Jos tietäisin ja osaisin nopean siistin, sekä varman, tavan poistuisin heti..

• Jaksan jos jaksan

Ei siivous sentään kuolemanvakava juttu ole.
      Siivoaa sitten kun jaksaa. Vapuksi ei tullut siivottua
      saa nährä viittiikö ennen juhannusta siivota :)

Jos on kovin väsynyt ja voimaton ja vaikkapa sairastelee niin voi
      palkata siivoojan ettei ihan sikolätissä asustele.

Tairan kumminkin siivota vaikka huomenna noi vapun jäljet ainakin veks.

• k.p.t.

jäi se "punainen" lanka ymmärtämättä, mutta mielipide sentään on.

Masennus on sairaus joka puhkeaa pitkällisen pahanolon jatkeeksi tai lopuksi...

mutta jos ei...

• nimimerkitön mies

Vanha mutta aina ajankohtainen aihe tämä siivous.
      Nyt kun on hellekausi menossa niin eipä tahdo jaksaa oikein mitään.
      Kuumuus vie voimat, mutta silti pitäisi siivota tai ainakin tiskata että
      olisi ruokailuvälineitä.
      Jotenkin on itseensä ihan tympääntynyt, kun "mehut" on poissa eikä jaksa.
      No vieraita ei ainakaan ole tulossa, niin eipä ole kiirettä siivoilla...

Jos nyt vaikka tiskaisi että alkuun pääsee... vaikka väkisin ...
      Viileämpiä päiviä odotellessa.......

• 8

Mullakin on sama ongelma. Niin mielellään tekisi vaan kaikkea, mikä on kivaa, kuten lapsi, mutta talouden hoitoon ei tunnu riittävän energiaa. Toki olen aika alhaalta noussut, mutta pitäisi nyt sentään pystyä petaamaan ja vaihtamaan lakanat ja ettei villakoirat pääse kasvamaan liian suuriksi. Hampaita olen sentään pystynyt jo aika säännöllisesti pesemään ja käymään suihkussa. Välillä parat oli pitkään ajamaton ja oikein vaatteet haisi, mutta onneksi pystyy jo vähän hygieniasta huolehtimaan.

Liikkumaan on vaikea saada itsensä pakotettua, mutta se on hyväksi mielenterveydelle. Minulla ei ole ollut muutokset hyvinkään nopeita ja vaikka välillä on tullut takapakkia, tuntuu että on kaukana siitä, kun oli sairaalakunnossa.

• yksin kotona

Mä ainakin tykkään siivota, pestä lattiat ja imuroida. En jaksalää pölyn keskellä joten imuroin usein.

• jocelyn72

Jaa missäs asutte kaikki laiskat ja saamattomat? Perustetaan siivousrinki ja autetaan toinen toisiamme. Ja oon ihan tosissani. Jos välimatkat eivät ole esteenä.

• ¤_¤
        jocelyn72 kirjoitti:

Jaa missäs asutte kaikki laiskat ja saamattomat? Perustetaan siivousrinki ja autetaan toinen toisiamme. Ja oon ihan tosissani. Jos välimatkat eivät ole esteenä.

Itse asun pääkapungissa ja olen tämän ketjun aloittaja :)
        Nyt kesällä on niin kuuma siivota, että jos siivoamaan rupean, niin se kannattaa
        ajoittaa siihen kello 7-9 aikaan aamulla sen jälkeen alkaa aurinko porottamaan ikkunasta sisään, eikä siivous ole enää kovin kivaa puhaa :(

Kyllä minulle sopii mainitsemasi ajatus avunvaihdosta, toisten asuntoja on muutenkin helpompi siivoilla, kuin omaansa. Joskus saan inspiksen siivota, mutta mukavuudenhalu ja laiskuus tuppaa voittamaan liian usein.
        Tosin pölyt kyllä imuroin pois, kun niitä liikaa kertyy.

• Sotkusussu
        jocelyn72 kirjoitti:

Heh..

Muuten tosi hyvä idea, mutta mulla on niin sotkuista että mun pitäisi siivota ennen kun kehtaisin päästää ketään tänne siivoamaan :-).

• DDA.

Ajattele niin, että siinä on sulle yksinäiselle hetkeksi aikaa tekemistä. Sit kun kämppä on siivottu, niin omakin mielentilasi kohoaa.

• Neiti kesäheinä

Minulle toimii tehdä niin, että päättää keskittyä tekemiseen eikä tuntemiseen. Ensiksi pitää päättää siivouspäivä, vaikka perjantai. Sitten perjantaina siivotaan, ja keskitytään koko ajan käsillä olevaa tehtävää. Mitä selkeämpi rutiini, sen parempi. EI ajatella pään tunteita: itsesääliä kun kukaan ei näe siistiä kotia, jaksamista tai sen vähyyttä, masennuksen syvyyttä, ahdistusta, tai yhtään mitään tunteita. Kun tunteet tulevat mieleen, annetaan niiden olla ja keskitytään silti käsillä olevaan tehtävään. Iloista siivousinnostusta tai mitään muutakaan innostusta on aika turha masentuneena
      odottaa, pitää päättää mitä aikoo tehdä ja sitten tehdä se mahdollisista huonoista tunteista huolimatta. Tekeminen ja tunteminen on kaksi eri asiaa ja tehdä voi huonommallakin mielellä.

• ElämäänEksynyt

Siivoaminen ja etenkin se aloittaminen on aina äärimmäisen vaikeaa. Sitä tulee aina vaan siirrettyä. Mitäpä sitä yksin ja aina vain itsensä vuoksi siivoamaan. Ketään ei koskaan käy joten ihan sama.

• ^^

mä oon varmaa jo täs muutaman viikon taas miettiny et pitäs siivota.. aina vaan ajattelen et "tänään mä siivoan" mut on niiin vaikeaa aloittaa! varsinkin ku pyykit pitää viedä alas pyykkitupaan asti jne. :D ja sit tiskata monen viikon astiat ja järjestellä tavarat, imuroida, mopata, vaihtaa lakanat, siivota vessa.... hyh, ei jaksaaa! mut sit taas tulis hyvä mieli ku sais taas asua puhtaassa kämpässä.. yleensä siivoan vast sit ku tulee joku käymää ni pitää olla siistiä. :D mutmut.. saa nyt nähdä millon saan itteni patistettua mopin varteen... :)

• yksin kotona

Mä ainakin tykkään siivota. En jaksa elää pölyjen keskellä joten imuroin kaks kertaa viikossa ja lattian pesen kerran viikossa. Astiat pesen aina kheti kun olen syönyt ettei ne jää tiskipöydälle lojumaan. Keittiön pidän muutenkin siistinä aina.
      Mun mielestä ei ole iso vaiva pitää kämppää siistinä.

• tiskikasa odottaa

Aina ajankohtainen aihe tämä siivous jonka ajattelin nostaa esiin :)

Pitäisi taas jostain repäistä innostusta siivoamiseen
      No jospa edes keittiön siivoaisi tänään eli tiskit sun muut
      On se yksinäisen niin vaikeata aloittaa siivoaminen kun
      ei ole niin väliä järjestyksestä kun kukaan ei käy kylässä

• sykli.

Itselleni siivouksen aloittaminen ei ole niin ongelmallista, mutta sen loppuun vieminen on täyttä tuskaa. Turhauttavaa huomata tunnin siivoamisen jälkeen, että on vasta siivouksen alussa. Monesti siinä vaiheessa päätän jättää "huomiselle" loput, sitten huomenna päätän, että siivosin jo tarpeeksi, ja jatkan ehkä ensi viikolla. Sitten huomaan muutaman kuukauden päästä, että mistä aloitin siivoamaan on taas täysin palannut "luonnolliseen" tilaansa, eli täyteen kaaokseen. Sitten taas jonain päivänä aloitan...

• Terveisiä...

aloittajalta :D
        Sain taas tänään pitkästä aikaa siivottua, hyvä mieli tuli, kun
        sai vähän pölykoiris pois nurkista kuleksimasta.
        Yritän ottaa taas tavaksi esim. kerran viikossa pölyjen pyyhkimisen
        pinnoilta ja esim. kerran kuussa lattioiden moppaamisen :)

Hyvää ja aurinkoista vappua kaikille

• sotkua

Miks pitäis ees siivota kun ei mikään muukaan kiinnosta, jos itsestäänkään hädin tuskin pystyy pitämään huolen niin miten sitten ympäristöstään? Ei tähän kämppään ketään viitsisi todellakaan kutsua, ja kun vieraita ei muutenkaan käy kuin ehkä kerran 6kk. Jotain kodinhoitoapua tänne tarttis ja pian.

• väsynyt mieli

Minkä voit jättää huomiseen, älä tee sitä tänään. Siivoaminen ja moni muukin
      asia, nuinhan tuo mennyt on jo pitemmän aikaa. Mutta yks vinkki siihen
      tiskijuttuun, jos hommaa kunnon satsin kertakäyttöastioita ja -aterimia, pääsee
      siitä tiskauksesta paljon vähemmällä, eikä jää lojumaan pesemättömät astiat
      altaaseen ja pöydille. Joka kerta vaan roskapussiin ja täytyttyä roudaa ulos.
      Vähä kerrallaan juu.

• joskus innnostaa

Jostain kummasta sain intoa siiivota eilen ja tänään.
      Eilen keittiössä oikein kunnolla ja tänään operaatio
      "kissankarva" sitä kun on niin himpskatisti

• onneton kissaton

Joskus kun otan kissan, toivoisin voivani opettaa sen pennusta alkaen niin, ettei se ei pelkäisi joko vettä tai imuria. Kissankarvoista kun olisi niin kätevä päästä imuroimalla kissa pikkusuulakkeella pienellä teholla tai kylvettää se viikottain. Jos kissa pitää vedestä, voisi olla kans kiva ottaa se kaveriksi kylpyyn.

• yksin kotona

Ei ole mikään ongelma. Eilen imuroin ja moppasin lattiat. Tykkään kun ei ole pölyä sängyn alla.

• Torstaina on taloyhtiön tupatarkastus, olsi pakko siivota! Kämppä on kuin ydinpommin jäljiltä. -Ei vain jaksais muutenkin elämä ihan retuperällä....... Oltuani 20v. osakkkaana hiostusfirmassa sairastuin työuupumukseen, ja siitä toipuminen on ollut hankalaa. Uuusi tyhöpaikkakaan ei ole paras mahdollinen -pahimmista hartiavaivoista olen silti päässyt. Uuuden alussa olen mutta väsynyt! 10v sitten juoksin vielä marathooneja ja olin sosiaalinen. Nyt ei jaksais oikein mitään ei ainakaan siivota............ kunto romahtanut ja lihonut! Vappuakin vietän nyt yksin....

• Asutko...

sattumalta pääkaupunkiseudulla? Olisin voinut jeesata vaikka ihan kaljapalkalla ;)

• siivoton akka

Kuuluu näköjään "taudinkuvaan" minunkin siivottomuuteni. Olen joskus itseäni lohduttanut, että olisin kyllä ihan siisti nainen, mikäli en olisi näin erakoitunut. Kuulostaa pahemmalta kuin onkaan, mutta totta se on! Kämppä on kaameassa kunnossa. En viitsi juuri imuroida, matot ja ikkunat ovat silminnähden likaisia. Vessa ja lavuaarit on sentään pakko siivota, kun haju käy sietämättömäksi. Ilman tiskikonetta en kai tiskaisi ollenkaan. Kone hoitaa myös vaatteet, joten tilanne ei näy olemuksestani. Rappio ei paljastu, koska minulla ei käy vieraita. Joskus ajattelen ryhdistäytyä ja laitan kämpän kuntoon, mutta niin tapahtuu enää pari kertaa vuodessa. Kotiin ei jaksa panostaa, kun aina on yksin. Toisaalta ei tällaiseen mörskään voisi ketään sisälle päästääkään, mikäli joku ovikelloa soittaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3488
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2186
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      224
      1522
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1261
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1141
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1014
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1010
    Aihe