chondromalacia patellae

artryl

sain tollasen diagnoosin kaatumisen jälkeen ja polven kipuilun jatkuessa. Siis googlesta sain selville ,että olis polvilumpion rustovika. Mutta voiko se siis olla sellanen, että rustottuu liikaa tai/ja rusto pehmenee? jossain kun luki, että olis pehmentymä.
Ja onko siihen aina leikkaus aina pakollinen? Tähystysleikkaus tietty on helpompi ja siitä toipuu nopeammin, eikös juu?
Tartteeko kaikki arthrylia tohon vaivaan, ja syödäänkö sitä kuurina vaiko koko loppu elämän?
Hermot menee tän polven kanssa, uskallanko käydä uimassa? Hitsi kun sais lekurin kiinni pian.

25

5925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artryl

      eikö kellään ole samaa vaivaa... häh??
      nyt luin jostain, että pyöräilykin olis kiellettyjen listalla kun on tämä polvilumpion rustovika???
      eikä kellään tosiaankaan ole minkäänlaista tietoa!

      • mistä saisi uudet po

        Kuka on diagnosi antanut ja millä perusteella? Jos olisin sinä, hankkisin polvesta magneti kuvan, tavalla tai toisella. Omavastuu luokkaa 350 eur. Minulla meni niin että ensin polvessa ei ollut mitään vikaa, paitsi kipua..(röntgenin mukaan), myöhemmin ortopedin haista p dignosi"polven etosan kipuoireyhtymä" ja loppujen lopuksi polvessa oli pahoja rustovaurioita, myös luussa oli vaurioita. Rustovauriot ovat paikasta rippuen vaikeasti hoidettavissa

        chondromalacia patellae on melko yleinen vaiva joka voi mennä fysioterapialla ohi, ei aina ole mikäään paha jutta. Toisaalta voi olla erittäin ikävä vaiva myös. Mutta kuten sanottu, pyri selvittämään kipujen tarkempi syy


      • comebackki
        mistä saisi uudet po kirjoitti:

        Kuka on diagnosi antanut ja millä perusteella? Jos olisin sinä, hankkisin polvesta magneti kuvan, tavalla tai toisella. Omavastuu luokkaa 350 eur. Minulla meni niin että ensin polvessa ei ollut mitään vikaa, paitsi kipua..(röntgenin mukaan), myöhemmin ortopedin haista p dignosi"polven etosan kipuoireyhtymä" ja loppujen lopuksi polvessa oli pahoja rustovaurioita, myös luussa oli vaurioita. Rustovauriot ovat paikasta rippuen vaikeasti hoidettavissa

        chondromalacia patellae on melko yleinen vaiva joka voi mennä fysioterapialla ohi, ei aina ole mikäään paha jutta. Toisaalta voi olla erittäin ikävä vaiva myös. Mutta kuten sanottu, pyri selvittämään kipujen tarkempi syy

        näkemys ja kokemus. Mulla sama diagnoosi n.20 v sitten. Ensimmäisen (höyläyksen) tähystys operaation jälkeen as.tunt. Ortopedi kertoi sen olevan mitätön chondramalacia patellae ja pienen toimenpiteeni meni hyvin ja rauhallisen harjoittelu jakson jälkeen treeneihin vaan. No neuvoa noudatten vajaa puoli vuotta ja minä tyhmä uudessa tähystyksessä. Todettiin täysin räjähtänyt rusto 3. asteen vaurio patellasta enää 1/3 jäljellä. Nyt toimenpiteen jälkeen yritys tiukata samaiselta as.tuntijalta mitäs nyt ja miksi? Mistä johtui että polvi olikin nyt ns. paskana ja kielettiin lähes kaikki urheilulajit.No arvaatkin varmaan perustellun ja kaiken tyhjentävän vastauksen. En mää tiedä mä oon se leikkaava ortopedi. Tarina jatkuu sillä kun olen utelias ja määrätietoinen luonteeltani. Aloin määrätietoisesti tutustumaan hiveaineisiin ja vitamiineihin. Arvatenkin jotain oli oltava pielessä sillä saralla koska kyllä meidän rustot ja luut on tarkoitettu kestämään kauemmin. Rustoissahan ei ole omaa verenkiertoa sillä ne saavat ravinteensa kalvojen kautta kudosnesteestä pumppaavan liikkeen avulla. No kaikelaisia pillereitä on popsittu matkan varella ja saatu vähän pelattuakin pallopelejä. Eturistiside leikkaus n. 8v sitten teki polvesta paljon tukevamman. Leikannut Ortopedi kertoi sen olleen poikki jo kauan, koska siitä ei ollut oikein mitään jäljellä.Ehkä n.5 vuotta sitten jo pelkkä vähän pitempi kävelylenkki n.5km teki tämän oikean polven ja vasemman lonkan kipeäksi muutamaksi päiväksi ja sai sillä syyllä ja aihettamalla masennuksella ylipainon nousun alkamaan. No miten tämän epäonnen kautta voitton tapahtuman lopun kertoisi fiksusti.Oman pojan sattunut liikunta tapaturma ja sen vuoksi avun etsintä viimeisellä auttoi minuakin takaisin pelikentille. Ongelman alku ja juuri onkin mielestäni lantion ryhtivirheessä jolloin vartalon paino ja kaikki toiminnot hermoston kautta ovat sekaisin. Siis vaikka polvessa on jo melkoiset vauriot olen vielä aika aktiivisesti liikunnassa mukana ja selvinnyt vähällä jomotuksella jo 3.sen vuotta tuon Si nivelen oikasun myötä. Otin sen kyllä todella tosissaan ja venyttelen vieläkin paljon kuten ohjeissa sanottiinkin. Toivottavasti saat tästä jotakin ajatusta vaivaasi.


      • artryl
        comebackki kirjoitti:

        näkemys ja kokemus. Mulla sama diagnoosi n.20 v sitten. Ensimmäisen (höyläyksen) tähystys operaation jälkeen as.tunt. Ortopedi kertoi sen olevan mitätön chondramalacia patellae ja pienen toimenpiteeni meni hyvin ja rauhallisen harjoittelu jakson jälkeen treeneihin vaan. No neuvoa noudatten vajaa puoli vuotta ja minä tyhmä uudessa tähystyksessä. Todettiin täysin räjähtänyt rusto 3. asteen vaurio patellasta enää 1/3 jäljellä. Nyt toimenpiteen jälkeen yritys tiukata samaiselta as.tuntijalta mitäs nyt ja miksi? Mistä johtui että polvi olikin nyt ns. paskana ja kielettiin lähes kaikki urheilulajit.No arvaatkin varmaan perustellun ja kaiken tyhjentävän vastauksen. En mää tiedä mä oon se leikkaava ortopedi. Tarina jatkuu sillä kun olen utelias ja määrätietoinen luonteeltani. Aloin määrätietoisesti tutustumaan hiveaineisiin ja vitamiineihin. Arvatenkin jotain oli oltava pielessä sillä saralla koska kyllä meidän rustot ja luut on tarkoitettu kestämään kauemmin. Rustoissahan ei ole omaa verenkiertoa sillä ne saavat ravinteensa kalvojen kautta kudosnesteestä pumppaavan liikkeen avulla. No kaikelaisia pillereitä on popsittu matkan varella ja saatu vähän pelattuakin pallopelejä. Eturistiside leikkaus n. 8v sitten teki polvesta paljon tukevamman. Leikannut Ortopedi kertoi sen olleen poikki jo kauan, koska siitä ei ollut oikein mitään jäljellä.Ehkä n.5 vuotta sitten jo pelkkä vähän pitempi kävelylenkki n.5km teki tämän oikean polven ja vasemman lonkan kipeäksi muutamaksi päiväksi ja sai sillä syyllä ja aihettamalla masennuksella ylipainon nousun alkamaan. No miten tämän epäonnen kautta voitton tapahtuman lopun kertoisi fiksusti.Oman pojan sattunut liikunta tapaturma ja sen vuoksi avun etsintä viimeisellä auttoi minuakin takaisin pelikentille. Ongelman alku ja juuri onkin mielestäni lantion ryhtivirheessä jolloin vartalon paino ja kaikki toiminnot hermoston kautta ovat sekaisin. Siis vaikka polvessa on jo melkoiset vauriot olen vielä aika aktiivisesti liikunnassa mukana ja selvinnyt vähällä jomotuksella jo 3.sen vuotta tuon Si nivelen oikasun myötä. Otin sen kyllä todella tosissaan ja venyttelen vieläkin paljon kuten ohjeissa sanottiinkin. Toivottavasti saat tästä jotakin ajatusta vaivaasi.

        magneetti kuvasta olen tuon dignoosin saanut, itse olen jo aloittanut vihersimpukka-inkivääri tabletit omatoimisesti kun lääkäristä ei vielä kuulunut mitään.
        Tiedän jumpparin puheiden perusteella, että polveni on virheasennossa, siis molemmat on pihtiasennossa mutta kipeä polvi viel enemmän. Eli tästä ja kaatumisen yhteissummana sain tämän vaivan.
        Odotan kauhulla töihin paluuta, 8h jalan päällä ja kiertoliikkeita ym... ... no ei auta köyhän kuin yrittää!


      • mistä saisi uudet po
        artryl kirjoitti:

        magneetti kuvasta olen tuon dignoosin saanut, itse olen jo aloittanut vihersimpukka-inkivääri tabletit omatoimisesti kun lääkäristä ei vielä kuulunut mitään.
        Tiedän jumpparin puheiden perusteella, että polveni on virheasennossa, siis molemmat on pihtiasennossa mutta kipeä polvi viel enemmän. Eli tästä ja kaatumisen yhteissummana sain tämän vaivan.
        Odotan kauhulla töihin paluuta, 8h jalan päällä ja kiertoliikkeita ym... ... no ei auta köyhän kuin yrittää!

        etureidet aiheuttavat osaltaan pihtipolvisuutta. Silloin kuin kipu oli pahimillaan, liikunta jäi vähälle, reidet kutistu ja tuli pihtipolvisuutta. Tilanne parani kuin käytin riittävän vahvoja särkylääkkeitä jotka mahdollisti harjoittelun. resepti glukosamiini on usein halvempaa kuin luontaistuotteet, syön nyt jotakin veteen laitettavaa jauhetta maksaa noin 9 e/kuukausi. Vahvemmat tukilihakset vähentävät kipua, vaikka ei vaivaa parantaisikaan. Vaikeaa on löytää sopiva harjoitelu kuorma jotta ei tulisi lisää vahinkoa.

        Jossakin vaiheessa ehkä tähystyskin olisi paikallaan, kaikki ei näy edes magnettikuvissa. Jos tuo vaiva on tullut kaatumisest, tuskinpa sj nivelen virheasenolla on sen kanssa mitään tekemistä.


      • joka paikka naksuu
        comebackki kirjoitti:

        näkemys ja kokemus. Mulla sama diagnoosi n.20 v sitten. Ensimmäisen (höyläyksen) tähystys operaation jälkeen as.tunt. Ortopedi kertoi sen olevan mitätön chondramalacia patellae ja pienen toimenpiteeni meni hyvin ja rauhallisen harjoittelu jakson jälkeen treeneihin vaan. No neuvoa noudatten vajaa puoli vuotta ja minä tyhmä uudessa tähystyksessä. Todettiin täysin räjähtänyt rusto 3. asteen vaurio patellasta enää 1/3 jäljellä. Nyt toimenpiteen jälkeen yritys tiukata samaiselta as.tuntijalta mitäs nyt ja miksi? Mistä johtui että polvi olikin nyt ns. paskana ja kielettiin lähes kaikki urheilulajit.No arvaatkin varmaan perustellun ja kaiken tyhjentävän vastauksen. En mää tiedä mä oon se leikkaava ortopedi. Tarina jatkuu sillä kun olen utelias ja määrätietoinen luonteeltani. Aloin määrätietoisesti tutustumaan hiveaineisiin ja vitamiineihin. Arvatenkin jotain oli oltava pielessä sillä saralla koska kyllä meidän rustot ja luut on tarkoitettu kestämään kauemmin. Rustoissahan ei ole omaa verenkiertoa sillä ne saavat ravinteensa kalvojen kautta kudosnesteestä pumppaavan liikkeen avulla. No kaikelaisia pillereitä on popsittu matkan varella ja saatu vähän pelattuakin pallopelejä. Eturistiside leikkaus n. 8v sitten teki polvesta paljon tukevamman. Leikannut Ortopedi kertoi sen olleen poikki jo kauan, koska siitä ei ollut oikein mitään jäljellä.Ehkä n.5 vuotta sitten jo pelkkä vähän pitempi kävelylenkki n.5km teki tämän oikean polven ja vasemman lonkan kipeäksi muutamaksi päiväksi ja sai sillä syyllä ja aihettamalla masennuksella ylipainon nousun alkamaan. No miten tämän epäonnen kautta voitton tapahtuman lopun kertoisi fiksusti.Oman pojan sattunut liikunta tapaturma ja sen vuoksi avun etsintä viimeisellä auttoi minuakin takaisin pelikentille. Ongelman alku ja juuri onkin mielestäni lantion ryhtivirheessä jolloin vartalon paino ja kaikki toiminnot hermoston kautta ovat sekaisin. Siis vaikka polvessa on jo melkoiset vauriot olen vielä aika aktiivisesti liikunnassa mukana ja selvinnyt vähällä jomotuksella jo 3.sen vuotta tuon Si nivelen oikasun myötä. Otin sen kyllä todella tosissaan ja venyttelen vieläkin paljon kuten ohjeissa sanottiinkin. Toivottavasti saat tästä jotakin ajatusta vaivaasi.

        hei! luin viestisi ja kysyisinkin nyt tarkemmin, millä keinoin olet saanut polvesi toimimaan taas. minulla alkoi pikkuhiljaa loppua seisomis- ja kävelykyky 7 vuotta sitten alle kolmekymppisenä. vuoden käytyäni kaikenmaailman lääkäreillä ja auttajilla olin luovuttamassa työelämän ja totuttautumassa ajatukseen loppuelämästä rullatuolissa. sitten leikattiin molemmat polvet. ja nyt pystyn elämään arkielämää ihan ok, mutta vähänkään pidempi (yli 5 min) seisominen saatikka minkäänlainen urheilu on mahdotonta.
        olen kiitollinen kaikenlaisesta avusta. kun on koko elämänsä urheillut, niin tämä elämänmuutos oli aika rankka, toki olen kiitollinen että ainakin toistaiseksi pysyn näillä surkeilla jaloillani vielä pystyssä, vaikkakin ei liian pitkiä aikoja. kiitos jo etukäteen!


      • artryl

        vuosia sitte mulla oli toi SI -nivel vaivakin, meni kyllä ohi venytelyllä mutta eka kerran kuulen et se vois aiheuttaa pihtipolvisuutta...Pitääpä tiedustella asiasta jumpparin kanssa ens kerralla.


      • tiedustelut
        artryl kirjoitti:

        vuosia sitte mulla oli toi SI -nivel vaivakin, meni kyllä ohi venytelyllä mutta eka kerran kuulen et se vois aiheuttaa pihtipolvisuutta...Pitääpä tiedustella asiasta jumpparin kanssa ens kerralla.

        Olisikohan jumppari tuosta tietoinen?
        Kerro tiedustelujen tuloksista!


      • artryl
        tiedustelut kirjoitti:

        Olisikohan jumppari tuosta tietoinen?
        Kerro tiedustelujen tuloksista!

        no ei tämä jumppari ainakaan suostunut myöntämään, että voisivat olla kytköksissä toisiinsa!
        Alkaa tuntua,että yksi sanoo yhtä ja toinen haluaa välttämättä kumota sen. Ja ihan vaan periaatteessa!Tämä jumppari myös sitä mieltä, että vain tähystysleikkaus ja rustopinnan pois rapsiminen auttaa!Ja joltain toiselta olen kuullut ihan päinvastaista, et voi auttaa hetkeksi mutta uusia tähystyksiä on vaan tulossa kun sille tielle lähtee!
        Voi helvata! Kun toi hoitava lekuri edes suvaitsis soittaa ja ottaa kantaa johonkin päin.


      • mistä saisi uudet po
        artryl kirjoitti:

        no ei tämä jumppari ainakaan suostunut myöntämään, että voisivat olla kytköksissä toisiinsa!
        Alkaa tuntua,että yksi sanoo yhtä ja toinen haluaa välttämättä kumota sen. Ja ihan vaan periaatteessa!Tämä jumppari myös sitä mieltä, että vain tähystysleikkaus ja rustopinnan pois rapsiminen auttaa!Ja joltain toiselta olen kuullut ihan päinvastaista, et voi auttaa hetkeksi mutta uusia tähystyksiä on vaan tulossa kun sille tielle lähtee!
        Voi helvata! Kun toi hoitava lekuri edes suvaitsis soittaa ja ottaa kantaa johonkin päin.

        mitään helppoa ratkaisua. Joilekin auttaa fysioterapia, jos se ei auta, joskus tähystys. Tähystyksessä lienee ratkaiseva se että kuinka taitava timpuri sinua höylää. Sj nivelen plasebohoito ei sinun rustoja palauta. Itse olin rassatavana(tähystys) viime viikolla ja aika karmeata luettavaa rustojen kunto. Minulle ei luvattu varmuudella helpotusta, mutta otin riskin. Tähystyksessä selviää paljon sellaista mitä magneetissa ei näy. Kansanparantajalla selvää on vain se että rahasi mene hukkaan.


      • artryl
        mistä saisi uudet po kirjoitti:

        mitään helppoa ratkaisua. Joilekin auttaa fysioterapia, jos se ei auta, joskus tähystys. Tähystyksessä lienee ratkaiseva se että kuinka taitava timpuri sinua höylää. Sj nivelen plasebohoito ei sinun rustoja palauta. Itse olin rassatavana(tähystys) viime viikolla ja aika karmeata luettavaa rustojen kunto. Minulle ei luvattu varmuudella helpotusta, mutta otin riskin. Tähystyksessä selviää paljon sellaista mitä magneetissa ei näy. Kansanparantajalla selvää on vain se että rahasi mene hukkaan.

        juu tiedän, ettei helppoa ratkaisua ole tähän vaivaan. Eikä se SI nivel enää tähän auta mitenkään, vaikka kuinka niksauteltaisiin! Olis vaan mielenkiintoista tietää josko se olis ollut apuna aikaisemmin, mutta sitä on turha enää jossitella! Eipä tuo ole vaivannut enää vuosiin, eli tuskin siitä kyse kuitenkaan.
        Sain vihdoinkin passituksen ortopedille, katotaan sitte mitä tuo lekuri antaa tuomioksi!
        Niinkin olen ymmärtänyt, että kaikille tuo tähystys ei tuo edes apua vaivaan? Jotenkin kauhistuttaa tuo tähystys, ja jos siitä ei sitten edes ole apua... Olen kyllä huolellisesti jumpannut joka päivä reisilihaksia, en millään haluaisi tuohon tähystykseen...joku kammo leikkauksia kohtaan kait, en oo kyllä ikinä ollut leikkauksessa ja sairaalassakin vaan tenavien synnytyksissä!
        Onkohan kukaan pärjännyt tämän vaivan kanssa ilman leikkauksia, siis pelkästään liikunnan ja arthrylin voimin?????


      • love u kondromalasia
        artryl kirjoitti:

        juu tiedän, ettei helppoa ratkaisua ole tähän vaivaan. Eikä se SI nivel enää tähän auta mitenkään, vaikka kuinka niksauteltaisiin! Olis vaan mielenkiintoista tietää josko se olis ollut apuna aikaisemmin, mutta sitä on turha enää jossitella! Eipä tuo ole vaivannut enää vuosiin, eli tuskin siitä kyse kuitenkaan.
        Sain vihdoinkin passituksen ortopedille, katotaan sitte mitä tuo lekuri antaa tuomioksi!
        Niinkin olen ymmärtänyt, että kaikille tuo tähystys ei tuo edes apua vaivaan? Jotenkin kauhistuttaa tuo tähystys, ja jos siitä ei sitten edes ole apua... Olen kyllä huolellisesti jumpannut joka päivä reisilihaksia, en millään haluaisi tuohon tähystykseen...joku kammo leikkauksia kohtaan kait, en oo kyllä ikinä ollut leikkauksessa ja sairaalassakin vaan tenavien synnytyksissä!
        Onkohan kukaan pärjännyt tämän vaivan kanssa ilman leikkauksia, siis pelkästään liikunnan ja arthrylin voimin?????

        Minulla kyseinen vaiva todettu 4 vuotta sitten, sen jälkeen kerran tähystetty, ja lääkärissä on juostu useita kymmeniä kertoja. Fysioterapia eikä tähystys auttanut..

        Elämä rajoittunutta vaivan vuoksi, särky päivittäistä. Lääkärit ilmoittavat ettei vaivalle voi tehdä mitään, täytyy oppia elämään sen kans.


      • 18+11
        love u kondromalasia kirjoitti:

        Minulla kyseinen vaiva todettu 4 vuotta sitten, sen jälkeen kerran tähystetty, ja lääkärissä on juostu useita kymmeniä kertoja. Fysioterapia eikä tähystys auttanut..

        Elämä rajoittunutta vaivan vuoksi, särky päivittäistä. Lääkärit ilmoittavat ettei vaivalle voi tehdä mitään, täytyy oppia elämään sen kans.

        tuo diagnoosi.

        Oireilee säännöllisen epäsäännöllisesti, tähystetty kerran.
        Ei sen kummempia kommentteja koskaan tullut lekurilta, ainoastaan, että ota särkylääkettä kipuun tarvittaessa.

        Sivuttaisliikkeet omalla kohdallani aiheuttaneet eniten kiputiloja (hiihto, luistelu tms)
        Muuten nyt kohtuullisesti pärjätty tämän kanssa.


    • John Pope II

      Itsellä alkoi kyseinen vaiva 16v, kun pelailin jalkapalloa ihan kansallisella tasolla. Jalkapallo jäi, koska lumpioon tuli järkyttävä paine kipu jonka aikana tuntui kuin lumpio lentäisi metsään. pari vuotta meni levolla suht pienillä vaivoilla ja ilman lääkitystä. Armeijassa muutama vuosi tapahtumien jälkeen alkoi uusi kipuilu johon tuli uutena piirteenä mukaan se, että en pystynyt olemaan "polviasennossa", enkä istumaan jalat koukussa 30min pidempään. AUK tunneilla jotka venyivät tunnista kahteen kivut alkoivat olemaan sietämättömät, enkä tunnin päätteksi päässyt omin voimin suorana seisomaan. Tilkassa otettiin 2 kertaa magneettikuvat, eikä kummallakaan kerralla vikoja löytynyt. Ortopedi päätyi chondromalacia patellae diagnoosiin ja kertoi vaihtoehdot. Joko tähystetään ja hiotaan tai lepoa jalalle muutama vuosi. Kyseinen kaveri osasi vielä sanoa, että kyseinen vaiva ei parane leikkauksilla tai hiomisilla vaan vaatii aina n.2 vuoden välein uuden operaation. Päädyttiin 4vuoden E-luokkaan siirtymiseen. Tänä aikana tein harjoituksia etureisilihaksille kevyillä painoilla ja hieman kestävyys harjoitteita. 2 vuoden jälkeen pystyin jo palailla pallopeleihin mukaan(tosin ammattilaisuus unelmat olivat jo menneet) puulaaki sarjoihin. 22v takaisin inttiin ja homma meni silloin polviasentoineen aivan mainiosti. Nyt ikää 32v, eikä vaivasta ole tietoakaan. Tsemppiä vaivan kanssa. Ei ole elinikäinen vaiva.

      • laitapolku

        hei!

        saako kysyä mikä on E-luokka?


    • kyllästynyt...!

      Hei!

      Olen 15 vuotias tyttö ja sain tuon diagnoosin nyt keväällä. Polvilla oleminen ja kyykyssä oleminen/siitä ylös nouseminen ei onnistu. Nyt alkoi fysioterapia, mutta ajattelin kysyä, että onko kellään ollut sellaista särkyä polvissa, johon lääkärin määräämät särkylääkkeet ei auta, eikä kylmäkäärekään. Lämmin vain pistää polvet turpoamaan. Alkaa hermot mennä tuon säryn kanssa, joten onko kellään kokemuksia?

      • JM

        Minulla on ja olen jo hermoraunio.


    • Anonyymi

      On olemassa youtube videoita (tosin englanniksi) joissa näytetään kuinka teipataan /tuetaan polvilumpio oikeaan liikerataan. On erilaisia videoita/ teippaustekniikoita, jotkut vain yhdellä teipillä ja toiset vähän monimutkaisempia. On myös esimerkkejä lihasharjoituksista jotka pitäisi auttaa vaivaan.

      En ole asiantuntija, mutta mulla näyttää olevan sama ongelma ristisideleikkauksen jälkeen. Tähystyksessä nähtiin rustovaurioita patellassa jotka ilmeisesti estävät polvilumpion liikkumista jouhevasti/oikeassa liikeradassa. Laita Googleen chondromalacia patella youtube niin pitäisi löytyä ne videot.

    • Anonyymi

      Oon nyt 28 vuotias. Vaiva alkoi 13-14 vuotiaana oikeassa polvessa. Olin hyvin liikunnallinen nuori. Harrastin aerobiccia.

      Ekat oireet oli kipu treenien jälkeen. 16 vuotiaaksi asti pärjäsin kipulääkkeillä. 17 vuotiaana polven kivut muuttu sietämättömiks enkä kestänyt edes 500 kävelyä. Ravasin lääkärissä ja lopulta lähetettiin tähystykseen, jossa polvi leikattiin.

      Nyt sen jälkeen ollut pääasiassa kivutonta. 2016 oli kivuliaampi kausi, jolloin todettiin sen olevan myös vasemmas polves. Kokeilin viikko sit pitkän tauon jälkeen hyppiä jalalla :D kuinka ollakkaan nyt kivut on pitkän tauon jälkeen kovat.

      • Anonyymi

        Ja siis oon liikkunut ahkerasti koko kesän. Oon huomannut, että mulle parhaimmat lajit on uinti ja lenkkeily. Harrastin nuoruuden aerobicciä ja voimistelua. Crondomalazian takia lopetin. Nyt kokeilin, koska kivuton kausi ollut pitkä :( nyt oikea operoitu jalka ollut siitä asti tosi kiukkunen.

        Mul on onneks mahista päästä fyssarille, jos kivuliaampi kausi pitkittyy. Nyt pari tosi tiukkaa päivää koulun ja töiden takia. En oo ehtinyt hoitaa jalkaa. Tänään aloitan kylmähoidon ja nostan pahemman jalan ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis oon liikkunut ahkerasti koko kesän. Oon huomannut, että mulle parhaimmat lajit on uinti ja lenkkeily. Harrastin nuoruuden aerobicciä ja voimistelua. Crondomalazian takia lopetin. Nyt kokeilin, koska kivuton kausi ollut pitkä :( nyt oikea operoitu jalka ollut siitä asti tosi kiukkunen.

        Mul on onneks mahista päästä fyssarille, jos kivuliaampi kausi pitkittyy. Nyt pari tosi tiukkaa päivää koulun ja töiden takia. En oo ehtinyt hoitaa jalkaa. Tänään aloitan kylmähoidon ja nostan pahemman jalan ylös.

        Se paukahti sit kunnolla :( en pystynyt lopulta edes kyykistymään kunnolla ilman viiltävää kipua. Oon nyt ollut sairaslomal jalkojen takia. Parempaan päin mennyt, kipulääkkeitä menee yhä, mutta meen ensi viikolla takas töihin. Sain ortopedialle lähetteen, jossa katotaan missä mennään.

        Oon ihmeissäni, harmissani ja kauhuissani, että näin pitkä oireeton kausi päättyi näin :o


    • Anonyymi

      Chondromalasia patellae tarkoittaa juuri ruston pehmentymää. Mulla on tähystetty aikoinaan useampaan kertaan. Eivät vain enää kovin mielellään tee niitä tähystyksiä, eivät kuulemma erikoisemmin auta asiaan. On ikävä vaiva ja mua on ainakin vaivannut diagnoosista asti. Mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään. Jos suinkin pystyy liikkumaan niin se kannattaa, se tekee vaivalle hyvää. Vähän niinkuin niveltenkin kanssa että liike on lääke.

    • Anonyymi

      Täälläkin polvet vaivaa. Kun tässä on polvista jo juttua niin jatkan tähän samaan enkä aloita uutta ketjua.
      Muutama viikko sitten maalasin terassin lattian joka on melko suuri kahteen kertaan peräkkäisinä päivinä. Maalaus asento oli että olin kyykyssä siis polvet taipuneena jalat maassa en siis kontillani. Siinä sitten aina hivutin itseäni kyykyssä eteenpäin jne. No lopputulos oli että polvia pakotti aika pirusti päivän päätteeksi mutta siitä huolimatta vedin samalla tyylillä seuraavana päivänä toisen kerroksen ja polvet entistä kipeämpinä. Aattelin että pari päivää kipuilevat ja sitten helpottaa mutta ei. Nyt on kulunut jo muutama viikko ja edelleen kävellessä kipuilevat vaikka leposärky on enimmäkseen poissa. Onko ideoita mikä mättää? Hajotinko jotain polvista? Kipu tuntuu enimmäkseen polven ylä ja alapuolella. Auttaako tuohon jokin jumppa vai mikä. Lääkäriin en kehtais vielä lähteä kun uskon että mitään pahempaa esim isku vammaa ei ole tapahtunut.

    • Anonyymi

      Yleinen vaiva. Olen pärjännyt sen kanssa 40 vuotta, pystynyt harrastamaan mm. jääkiekkoa ja sulkapalloa. Futis oli pakko jättää 50 iässä. Diagnoosin sain 20-vuotiaana. Tärkeintä ollut polven etuosan lihaksien hyvä kunto ja säännöllinen liikunta ilman ylirasitusta. Ylirasitus tuli juuri äsken taas todeksi - ja sen jälkeen pitää vain antaan kivun rauhoittua (1-2 viikkoa), sitten vasta taas simppeliä jalan noston treeniä enintään pienillä painoilla. Ja sitten taas uudestaan kentälle. Athryl tai muut glukosamiinit ei mielestäni vaikuta yhtään mitään, mutta tuskin niistä haittaakaan on. Ne on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, eivät auta kiputiloihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe