syklotymia

krysrty

kertokaa omia kokemuksia tästä mielialahäiriöstä ja onko mitään mistä voisi aika varmasti tietää, että on kyseinen häiriö ?

9

5863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567**

      mulla on diagnoosi tästä syklotymiasta. varmasti en osaa sanoa, mistä sen tunnistaa, mutta voin kertoa omia oireita. esim. nyt on mennyt 3 viikkoa tosi lujaa eli kaikki ihmiset on taas ihania, siivousta ylikierroksilla aamulla (esim. petivaatteiden vaihto koko perheelle kello kuusi aamulla) ennen töihin lähtöä ja illalla jatkuu, keittiöremontti ideoitu/tehty, lupauduttu moniin juhliin mukaan, matkoja suunniteltu ja varattu, koirien kasvatusta kennelliksi suunniteltu, työ luistaa (myyntityössä) mahtavat myynnit tältä kuulta, puhe ei lopu millään ja paikallaan ei pysty olemaan. olen verrannut itse tätä tunnetta siihen, kuin että olisi aivan rakastunut tulen palavasti (kropassa samanlainen fiilis ja yhtä hyvä noste kaikessa mitä tekee, siis aivan kaikessa). sit huonoja jaksona, vihaan kaikkia, mikään ei kiinnosta, synkät kuoleman ajatukset pyörivät mielessä, itkettää, väsyttää, todella äkäinen. nyt mulla ollut pitkään hyvä kausi, taitaa olla lääkitys kohdillaan. ainut että mies vihjasi viime viikolla, että taitaa mennä vaimolla taas liian lujaa. itsestä kiva tämä noste, mut perhe vähän kärsii mun lennokkaista ideoista, joita kaikkien pitäisi olla toteuttamassa. tää kirjoittaminenkin on tässä lennossa aina vaikea, kun on niin kiire... pää käy ylikierroksilla. voin kertoa masisjaksosta, kun se taas iskee, nyt kun se tuntuu niin kaukaiselta että mua joskus masentaa :) mutta kun se taas tulee, niin täältä tullaan lujaa alas. mitä oireita itselläsi? mä kävin psykiatrilla, jolta sain tämän lausunnon.

      • 7654321

        Noin puolet syklotymiasta kärsivistä sairastuu lopulta "normaaliin" kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, jossa esiintyy hypomaanisten jaksojen sijasta vahvemmat maaniset jaksot. Etenkin koska nyt on pidempään mennyt paremmin, kannattaa lääkärin kanssa arvioida tämänhetkinen tilanteesi. Onko sinulla tällä hetkellä hoitosuhdetta psykiatrilla? Ovatko nuo suunnitelmasi mielestäsi hyviä ja järkeviä?


      • aikasempi vastaaja
        7654321 kirjoitti:

        Noin puolet syklotymiasta kärsivistä sairastuu lopulta "normaaliin" kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, jossa esiintyy hypomaanisten jaksojen sijasta vahvemmat maaniset jaksot. Etenkin koska nyt on pidempään mennyt paremmin, kannattaa lääkärin kanssa arvioida tämänhetkinen tilanteesi. Onko sinulla tällä hetkellä hoitosuhdetta psykiatrilla? Ovatko nuo suunnitelmasi mielestäsi hyviä ja järkeviä?

        oma lääkäri seuraa tilannetta n. kerran kuussa tavataan (pidän mielialapäiväkirjaa, nyt se on jäänyt kun ei jaksa siihen keskittyä :() ja tarvittaessa pääsen päivän varoitusajalla. itekin miettinyt että kohta pakko varmaan mennä lääkäriin, tuntuu että "sydän pettää ennen kuin virta loppuu" (noin verrannollisesti). kyllä noin ideat nyt hyviltä ja fiksuilta tuntuu. mutta viimeksi kun varasin reissun (nosteessa), niin kun matkan aika tuli hyvä että pääsin hotellin sängystä liikkeelle. mitä itse olet mieltä ideoista, onko järkeviä? itseään niin vaikea arvioida, kun tämä on mulle ihan normaalia elämää (että välillä menee lujaa ja välillä ei). kaksisuuntaisen diagnoosia epäiltiin aluksi ja ei sitä ole vielä pois suljettu... itse en tiedä miten "sairas" olen, mutta hoitoon hakeuduin alunperin masennuksen vuoksi ja kun ulkopuoliset nosteessa (lähinnä työkaverit) vihjaili, että onkohan mulla kaikki kunnossa, kun välillä olen kuin kävelevä komediateatteri :) hirveä show pystyssä koko ajan ja ei pysty lopettamaan. kommentteja, jos jaksat kirjoitella, olisin kiitollinen. tänään energiaa purettu aamusta 2 tuntia ennen töihin lähtöä eli siivottu, ja vaihdettu huonekalujen paikkoja yhdessä huoneessa, sauna pesty, imuroitu, pesty lattiat ja silti ei meinaa virta loppua. ja on kumminkin yli 100 neliön asunto. tässä ruudulla toi näyttää kyllä todella aktiiviselta ;) oikeasti olen todella laiska ihminen, mutta tuo ei kyllä siltä vaikuta ainakaan tällä hetkellä...


      • 7654321
        aikasempi vastaaja kirjoitti:

        oma lääkäri seuraa tilannetta n. kerran kuussa tavataan (pidän mielialapäiväkirjaa, nyt se on jäänyt kun ei jaksa siihen keskittyä :() ja tarvittaessa pääsen päivän varoitusajalla. itekin miettinyt että kohta pakko varmaan mennä lääkäriin, tuntuu että "sydän pettää ennen kuin virta loppuu" (noin verrannollisesti). kyllä noin ideat nyt hyviltä ja fiksuilta tuntuu. mutta viimeksi kun varasin reissun (nosteessa), niin kun matkan aika tuli hyvä että pääsin hotellin sängystä liikkeelle. mitä itse olet mieltä ideoista, onko järkeviä? itseään niin vaikea arvioida, kun tämä on mulle ihan normaalia elämää (että välillä menee lujaa ja välillä ei). kaksisuuntaisen diagnoosia epäiltiin aluksi ja ei sitä ole vielä pois suljettu... itse en tiedä miten "sairas" olen, mutta hoitoon hakeuduin alunperin masennuksen vuoksi ja kun ulkopuoliset nosteessa (lähinnä työkaverit) vihjaili, että onkohan mulla kaikki kunnossa, kun välillä olen kuin kävelevä komediateatteri :) hirveä show pystyssä koko ajan ja ei pysty lopettamaan. kommentteja, jos jaksat kirjoitella, olisin kiitollinen. tänään energiaa purettu aamusta 2 tuntia ennen töihin lähtöä eli siivottu, ja vaihdettu huonekalujen paikkoja yhdessä huoneessa, sauna pesty, imuroitu, pesty lattiat ja silti ei meinaa virta loppua. ja on kumminkin yli 100 neliön asunto. tässä ruudulla toi näyttää kyllä todella aktiiviselta ;) oikeasti olen todella laiska ihminen, mutta tuo ei kyllä siltä vaikuta ainakaan tällä hetkellä...

        Oikeastaan siitä syystä kysyinkin, että vaikuttaako mielestäsi suunnitelmasi järkeviltä, koska minusta nuo kuullostavat hieman "suureellisilta" ja ajattelinkin juuri että miten itse hahmotat sen. Minustakin tosiaan voisi olla ihan hyvä että tapaisit omalääkärisi joka varmasti osaisi paremmin arvioida tilannettasi mutta ainakin minusta vaikuttaa siltä että sinulla olisi taas kierrokset nousemassa hiukan ylös. Lähinnä huolestuttaa se ettet tee mitään isoja, peruuttamattomia päätöksiä jos on (hypo)mania päällä. Parasta varmasti olisi nyt lykätä kaikenlaiset isommat päätökset myöhempään ajankohtaan ja tavata ensitilassa omalääkärisi.


      • zeneger
        7654321 kirjoitti:

        Oikeastaan siitä syystä kysyinkin, että vaikuttaako mielestäsi suunnitelmasi järkeviltä, koska minusta nuo kuullostavat hieman "suureellisilta" ja ajattelinkin juuri että miten itse hahmotat sen. Minustakin tosiaan voisi olla ihan hyvä että tapaisit omalääkärisi joka varmasti osaisi paremmin arvioida tilannettasi mutta ainakin minusta vaikuttaa siltä että sinulla olisi taas kierrokset nousemassa hiukan ylös. Lähinnä huolestuttaa se ettet tee mitään isoja, peruuttamattomia päätöksiä jos on (hypo)mania päällä. Parasta varmasti olisi nyt lykätä kaikenlaiset isommat päätökset myöhempään ajankohtaan ja tavata ensitilassa omalääkärisi.

        mulla vähän saman laisii juttui oli alussa n.7v sit piti tehä kaikkee oli kakas duunii, hirvee kiire joka paikkaan ja koirani oli mun siskon luon tai äidin piti "takoo" rahaa.sitä ennen vaimo petti ja jätin hänet, piti purkaa kaikki työhön, yöllä ei saanu nukuttuu työt vaan mielessä sitä jatku pari vuotta . sit pomo sano et nyt pitää tehä jtn.et sä mikään robotti oo ja työderveyden kautta sairikkselle........ äiti haki mut ja vei sairaalaan psyk. os 2,5kk siellä , ny määr.eläke ....prkl luonne ei anna periks mutta ku ei JAKSA, kaikki tuntuu niin raskaalta. yks ystävä tietää tilan teen se on huomannu mun "sähläämiseni" ja joskus se joutuu sanoon et oo hilijaa, välillä en vastaa 2pv puhelimeen...ei jaksa...... !!!!????


      • syklotymia
        zeneger kirjoitti:

        mulla vähän saman laisii juttui oli alussa n.7v sit piti tehä kaikkee oli kakas duunii, hirvee kiire joka paikkaan ja koirani oli mun siskon luon tai äidin piti "takoo" rahaa.sitä ennen vaimo petti ja jätin hänet, piti purkaa kaikki työhön, yöllä ei saanu nukuttuu työt vaan mielessä sitä jatku pari vuotta . sit pomo sano et nyt pitää tehä jtn.et sä mikään robotti oo ja työderveyden kautta sairikkselle........ äiti haki mut ja vei sairaalaan psyk. os 2,5kk siellä , ny määr.eläke ....prkl luonne ei anna periks mutta ku ei JAKSA, kaikki tuntuu niin raskaalta. yks ystävä tietää tilan teen se on huomannu mun "sähläämiseni" ja joskus se joutuu sanoon et oo hilijaa, välillä en vastaa 2pv puhelimeen...ei jaksa...... !!!!????

        Mulla on lapsuuden ja nuoruuden traumoista johtuen ollut lääkitys jo vuosikymmeniä. Mielestäni saamani diagnoosi on hieman puutteellinen, koska olen tullut itse siihen tulokseen että sairastan syklotymiaa. Tällä hetkellä odotan psykiatrille pääsyä ja syön iltaisin unettomuuteeni mm. 400mg Ketipinoria. Nyt on mieli suht. koht. tasapainossa. Pidän hypomaanisista jaksoista, eikä ne ole teettänyt mulla mitään korvaamatonta vahinkoa, vaan mieli on hyvä ja iloinen. Depressio vaiheet ovat vaikeita kun ei saa itsestään mitään irti. Tässä tämä menee psykiatrille pääsyä odotellessa.


      • sama12345678
        syklotymia kirjoitti:

        Mulla on lapsuuden ja nuoruuden traumoista johtuen ollut lääkitys jo vuosikymmeniä. Mielestäni saamani diagnoosi on hieman puutteellinen, koska olen tullut itse siihen tulokseen että sairastan syklotymiaa. Tällä hetkellä odotan psykiatrille pääsyä ja syön iltaisin unettomuuteeni mm. 400mg Ketipinoria. Nyt on mieli suht. koht. tasapainossa. Pidän hypomaanisista jaksoista, eikä ne ole teettänyt mulla mitään korvaamatonta vahinkoa, vaan mieli on hyvä ja iloinen. Depressio vaiheet ovat vaikeita kun ei saa itsestään mitään irti. Tässä tämä menee psykiatrille pääsyä odotellessa.

        Täällä sama ihminen joka lentoviittavaiheessa kirjoittanut tuosta hypomaniassa tekemisistään. viikko sitten loppui samanlainen lentojakso. nyt ollaan niin rikki, että ei jaksa yhtään mitään. löysin tuon vanhan tekstini täältä ja oikein säikähdin tota mitä olen jaksanut tehdä. nyt en saa kun pakastepitsan uunissa lämmitettyä ruoaksi ja töissä käyminen yhtä laahustamisen tuskaa. aamulla ensimmäinen ajatus sängyssä, että lintsaisiko töistä tänään. lääkkeet tekee itselläni sen (lamictal), että en tunne sitä todellista ahdistusta, on ainoastaan alakuloinen mieli. sitä rinnassa tuntuvaa henkistä ahdistusta ei ole enää ollut lääkkeiden aloittamisen jälkeen. järkyttää itse lukea tuota omaa tekstiä, kun ei siitä itseään tällä hetkellä "tunnista". odottelen niiiin kovasti että tämä masis taas menee ohi, yleensä max 2-3 viikkoa tämäkin kestää. hypossa taas raha tuhlannut (ja vähän enemmän) ja välit vanhempiin laitettu poikki. eli niissä nyt riittää murehdittavaa. ja uni maistuu. yöllä kylläkin heräilen muutaman tunnein välein, kun tunne että joku vahtii sängyn vieressä. valot päällä joudun nukkumaan, muuten tulee möröt sängyn viereen. kaikki on jotenkin niin tyhjää kaiken hauskan jälkeen (hypo kesti viimeksi reilu 2 viikkoa). kukahan minä näistä persoonistani oikeasti olen, sitä olen monesti miettinyt... Viimeksi kävin elokuussa psykiatrilla, joka totesi että mikäs ongelma sinulla on? olin varmaan silloin normaali :) työterveyslääkäri oli minut määrännyt lähetteellä sinne psykiatrille, kun olin taas hypossa sanomassa itseäni irti töistä ja saanut töissä kunnon raivarit. mut kun aika oli reilun kuukauden päästä kaikki oli jo kunnossa. rauhottavia lisää, siinä apu. terapiaan olisi kuulemma hyvä mennä juttelemaan, mutta kun en luota kehenkään, niin ei onnistu täysin avoin keskustelu lääkärin. olen muuten avoin ihminen ja kerron avoimesti sairaudestani, joten ystäviltä saan hyvin tukea jos haluan keskustella. paitsi yhden kaverini mielestä olen ihan niinkuin kaikki muutkin ja ettei minulla mitään sairautta edes ole. joskus kun sitä mulle hokee, alan itsekin uskoa, että olen keksinyt tämän sairauteni itselle, jospa sitä ei oikeasti minulla ole. 2 psykiatria ja 2 työterveyslääkäri kyllä sitä mieltä että mulla mielialanvaihteluhäiriö. alunperin epäiltiin kaksisuuntaista, sitäkään ei ole vielä pois suljettu. mitä mieltä olenko vain luulosairas?


    • kgle

      Mulla kans todettu, ja saattaa olla että päivän aikana saattaa montakin kertaa mieliala vaihdella saatan ruveta itkemään viis kertaa päivässä ja siinä välissä tosi hyvä olo ja kaikki tuntuu olevan hyvin kunnes taas se itku tulee

    • Syklo

      Syklotymia mullakin. Oon lukuisten kokeilujen jälkeen löytäny hyvää hoitoa. Pahimmillaan 5 krt päivässä mieli pomppii laidasta laitaan. Tylsä arki ahdistaa mutta rutiinit ja säännöllisyys ovat tärkeitä jos meinaa välttää ihan paskinta paskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe